هشت هکتار از بکرترین عرصه های جنگلی پارک ملی پابند در آتش سوخت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان آتش سوزی گسترده ای که از صبح روز گذشته در ارتفاعات پارک ملی پابند (هزار جریب) مازندران رخ داد متاسفانه حدود ۸ هکتار از بکرترین عرصه های جنگلی این پارک در آتش سوخت.

رییس پارک ملی پابند در این باره گفت: پس از اطلاع از آتش سوزی به همراه اکیپی از محیط بانان و فرمانده یگان محیط زیست استان عازم ارتفاعات موسوم به تجرخیل شده و پس از ساعت ها پیاده روی به محل آتش سوزی رسیدیم.

مهندس علی کلانه اظهار داشت: با توجه به ارتفاع زیاد و صعب العبور بودن محدوده آتش سوزی، امکان حضور خودرو و انتقال نیرو، آب و امکانات به ارتفاعات میسر نبود.

……………….تصاویر این گزارش مربوط به آتش سوزی دو روز گذشته در پارک ملی پابند مازندران است

علی کلانه گفت: با تلاش محیط بانان، تعدادی از نیروهای منابع طبیعی و با کمک اهالی بومی منطقه پس از ساعت ها تلاش، شب گذشته موفق به کنترل آتش سوزی شده و از گسترش آتش جلوگیری نمودیم.

عملیات اطفا حریق تا حوالی ظهر امروز نیز ادامه داشت و نهایتا حدود ساعت ۱۴ آتش بطور کامل مهار شد.

محیط بان نمونه کشور در سال گذشته اظهار داشت: رایزنی ها برای اعزام هلی کوپتر بی نتیجه بود و محیط بانان با زبان روزه پس از ساعت ها پیاده روی در ارتفاعات و در معرض گرمای شدید ناشی از حریق با دست خالی آتش را مهار کردند.

نیروهای برخی دیگر ارگان ها نیز برای مهار آتش به منطقه اعزام شدند اما به دلیل ارتفاع زیاد، صعب العبور بودن و ماشین رو نبودن منطقه نتوانستند خود را به محل آتش سوزی برسانند.

رییس پارک ملی پابند اظهار داشت: محدوده وقوع آتش سوزی جزو بکرترین و بهترین نقاط پارک ملی پابند بوده و زیستگاه اصلی مرال، شوکا، خرس قهوه ای، پلنگ و سایر گونه های جانوری با ارزش می باشد.

پوشش گیاهی این قسمت از جنگل عمدتا درختان راش و ممرز و با تراکم کمتر نمدار، بلوط، گیلاس وحشی و درختچه ارزشمند خاس بوده است که بر اثر آتش سوزی آسیب جدی دیده اند.

علی کلانه در مورد علت آتش سوزی گفت: علت دقیق بروز آتش مشخص نیست اما شواهد و بررسی های اولیه نشان می دهد که احتمالا بر اثر بی احتیاطی دامداران متخلف که بصورت غیرمجاز وارد پارک شده اند، هنگام برپا کردن آتش به منظور درست کردن چای رخ داده است.

0
-157
  

22 دیدگاه

  1. soran می‌گوید:

    واقعا دیگر جایی برای امیدواری و دلگرمی در محیط زیست ما باقی نمانده است زیرا به طور مثال اگر فرض بگیریم که قوانین جدید موجب بهبود تعداد جانوران میگردد از سوی دیگر خشکسالی و بی توجهی موجب آتش گرفتن محل زندگی جانوران و نابودی قطعی آنها می گردد…

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    گله دار وسط پارک ملی و بکرترین جنگلها چیکار می کنه یعنی حضور غیرمجاز این گله داران در منطقه انقدر آسون هست که وارد بکرترین نقطه جنگل بشن و اینطوری جنگل رو نابود کنن
    درسته تعداد محیط بانان کم هست اما در چنین نقاطی باید به قدری نیرو داشته باشیم که اینقدر آسون جنگل به آتش کشیده نشه
    اصلا گله دار چه مجاز و چه غیرمجاز تو مناطق چهارگانه چی می خواد ؟!
    مسئولین خوش خواب یه دستی بجنبونن حداقل از مناطق بکر و کمتر دست خورده محافظت بهتری بشه
    خانم ابتکار چندین و چند تفاهمنامه با وزارتخانه ها و ارگانهای دیگه برای در اختیار قرار دادن هلیکوپتر در چنین شرایطی امضا کردن پس نتیجه اون تفاهمنامه های آبدوغ خیاری چی شد ؟
    تفاهمنامه ها فقط برا دلخوشی بود!
    قبلا که جایی تو آتش میسوخت خانم ابتکار می گفتن جنگلها و مراتع مورد حریق زیر نظر منابع طبیعی هست و ما مسئول نیستیم!
    اینجا که پارک ملی هست چرا یه هلیکوپتر فقط برای انتقال نیرو و نه بیشتر به منطقه منتقل نشد؟
    ممنون از محیط بانان زحمتکش منطقه و دیگر کسانی که در مهار آتش کمک کردن

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  3. امین می‌گوید:

    نابودی جنگل های هریکانی یعنی نابودی هوای پاک و ذخیره آب در زمین و همچنین گونه ای نادر جانوری و نابودی ….

    حیف داریم طبیعت کشور رو از دست میدهیم باید از کشورهای دیگه عبرت بگیرم در افغانستان بدلیل برداشت بی رویه از درختان ۷۰ درصد جنگلاشون تا ۲۰۰۹ از دست دادند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

    • کوشان مهران می‌گوید:

      unep.org/GC/GC22/document/afghanistan4.pdf

      سطح جنگل های ولایت های کنار و نورستان به دلیل برداشت بی رویه وقاچاق چوب به پاکستان به شدت کاهش یافته است.

      این جنگل ها که وابسته به ابرهای باران زای مونسون شبه قاره هند می باشند کنام گربه پلنگی و خرس سیاه و پلنگ و مارخور و گوزن مشک می باشند و تا اواخر قرن نوزدهم سکونتگاه مردمانی بوده که به کافران سیاه و سرخ معروف بوده اند.

      جنگل های امام صاحب در کرانه های آمودریا وهممرز با تاجیکستان که روزگاری در آن ببر هیرکانی (توران) برای مرال بخارا و گراز ماهرخ می رفت برای برآوردن نیاز به سوخت به شدت آسیب دیده است.

      روزگاری بلوط قندهار (گاندهارا)تامین کننده نیاز پاسارگاد بود ولی اکنون قرن هاست که یاد و خاطره بلوط از تپه های لخت قندهار از یاد ها رفته است.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. امیرعلی می‌گوید:

    هیچ ایرادی نداره ، به زودی به جای درخت ، توش ویلا میکارن …

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  5. امیر از شیخ زنگى می‌گوید:

    شکر نعمت نعمتت افزون کند / کبر نعمت نعمتت بیرون کند

    وقتى محیط زیست دلسوز نداره این اتفاقها طبیعیه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  6. اهورا می‌گوید:

    خدایا چه بر سر ما دارد میاد؟؟؟؟؟!!!!!!!!
    امیدوارم خدا به فریاد ما که هیچ به فریاد زنده زنده در آتش سوختن درختان و جانداران برسد…

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  7. دوست می‌گوید:

    وقتی میبینم محیطبان با ساعت ها جنگل نوردی به منطقه حریق میرسه و با دست خالی آتش خاموش میییکنه از خودم که زیر باد کولر نشستم و … خجالت میکشم.

    محیطبان, درود بر تو..

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  8. ایرانی امارات می‌گوید:

    یعنى واقعا ما توى کشورمون هواپیماى اطفا حریق نداریم؟؟؟؟؟؟

    آخه مگه میشه با دست خالى اونم بعد از چند ساعت پیاده روى به محل آتش سوزى رسید و اونموقع بخواهیم آتش رو خاموش کنیم

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  9. علی می‌گوید:

    جالب توجه اینه که در سایتهایی که خبر از قول یکی از مسئولین محلی درج شده هیچ اسمی از محیط زیست یا پارک ملی و یا محیط بانان برده نشده که مشخصا این کار عمدی بوده و این مسئول محترم به دلایل کاملا شخصی میخواد اسمی از محیط زیستیها نبره.

    واقعا تاسف برانگیزه، امیدوارم با چنین مسئولینی هم برخورد بشه که همیشه سازمان محیط زیست رو معضلی برای کشور میدونن.

    http://www.irna.ir/fa/News/81654417/
    http://www.sharghpress.com/c36-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%AB/%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D9%86%DA%A9%D8%A7-%D8%B7%D8%B9%D9%85%D9%87-%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D8%B4%D8%AF/
    http://newsneka.ir/%d8%a2%d8%aa%d8%b4-%d8%b3%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a8-%d9%86%da%a9%d8%a7/

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  10. محمد رضا می‌گوید:

    درود به محیط بانان زحمتکش، بی ریا، کم توقع

    یا دامدار یا شکارچی غیرمجاز مسئول این حادثه اند که امیدوارم مشخص بشه

    داغ Thumb up 8 Thumb down 7

  11. علی می‌گوید:

    الان به خدا بعضی ها هواپیما و هلی کوپتر شخصی دارن چطور سازمان به این عریض و طویلی در مناطق شمالی و غرب کشور که جنگل داره یه هواپیما برای مواقع آتش سوزی نداره !؟

    تا حالا چند صد هکتار از جنگل های ما سوخته آقا اگر پول ندارن یه شماره حساب بدن به خدا مردم کمک می کنن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  12. وقتی از بچگی آموزش های نوین زندگی و مسئولیت پذیری و اخلاق را پدر مادرها آموزش نمیدن (چون خودشون هم بعضا از این آموزش ها بی بهره هستند) خب بچه بزرگ بشه میشه یکی مثل افرادی که این جنگلو به آتش کشیدن!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  13. شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

    چند سال پیش که یه چند روز هوای تهران خیلی آلوده شده بود طرح دادن با هواپیمای آب پاش آب بپاشیم رو شهر یه طنز نویسم گفت سر را یه دوریم تو گلستان بزنین جنگلش داره میسوزه جای دوری نمیره مال خودمونه یه آبیم اونجا بپاشین
    واسه تهرانو شهرای بزرگ همه چی هست شهرستانو میخان چکار یه عیدو ۴روز تابستون میان تفریح یه آشغالیم به طبیعت میدن
    بعدش بای بای
    بعدشم پشت کیبورد میشن مرد میدان
    اونوقت بده کیه چوپان بدبخت که مطمعنم آتش سوزی کارش نیست ( اولین بارش نیست که دل جنگل چایی خورده )
    چون جنگل همه چیزشه وقتی به دامش علوفه میده

    داغ Thumb up 8 Thumb down 8

  14. مجتبی می‌گوید:

    برای یه کشور ۷۷ میلیونی با این همه مفاخر و دانشمند و عالم و این همه منابع نفتی واقعا جای تاسف داره که هر سال جنگل هاش خصوصا تنها استان های سرسبز (گلستان مازندران گیلان) هر ساله طعمه حریق میشه ولی پول نیس یه هلی کوپتر بخرن واسه اطفا!!!!!
    بعد ادعای ساخت پهپاد و هواپیمای مسافربری و …. داریم بابا یه دانشمند یه دوست پیدا نمیشه هلی کوپتر و اختراع کنه بده محیط زیست؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  15. دوستدار‏ ‏طبیعت‏ ‏و‏ ‏شکار‏ ‏ می‌گوید:

    پارک‏ ‏ملی‏ ‏‏ ‏.‏ ‏دامدار‏ ‏در‏ ‏بکر‏ ‏ترین‏ ‏قسمت‏ ‏جنگل‏ ‏و کمک‏ ‏افراد‏ ‏بومی‏ ‏.‏ ‏………………‏ ‏؟؟؟؟؟؟؟؟ بعد‏ ‏انتظار‏ ‏داریم‏ ‏جنگل‏ ‏بکر‏ ‏و‏ ‏سالم‏ ‏بمونه‏ ‏وحوشم‏ ‏هر‏ ‏سال‏ ‏بیشتر‏ ‏بشن.‏ ‏بزک‏ ‏نمیر‏ ‏بهار‏ ‏میاد‏ ‏خمبزه‏ ‏با‏ ‏خیار‏ ‏میاد.‏ ‏

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  16. مهسا می‌گوید:

    واقعا دردناک است ..

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  17. پارسا می‌گوید:

    هنگامی که مجازات با جرم هم خوانی نداشته باشد ما هر بار شاهد وقوع چنین جنایات هولناکی در کشور هستیم
    تخریب و بهره وری از خاک و منابع طبیعی و سرمایه ها ملی به قیمت ناچیز ساختن سد و جاده و مانند آنها محکوم است زیرا طمع و آزمندی دل بیمار زمین خواران و ویلا سازان و شکارچیان را در لا به لای جنگلها و زیستگاه های حیات وحش کشور افزایش می دهد بنابراین هر گونه تصرف زمین و تجاوز به حریم محیط زیست حیات وحش دریاچه ها و جنگلهای کشور اعم از تخریب و برداشت خاک، سد سازی بر روی رودخانه های منتهی به دریاچه، آتش سوزی عمدی جنگلها، چرای دامها در جنگلها، قطع درختان جنگلها، جاده و ویلاسازی در لابه لای جنگلها و زیستگاهای حیات وحش کشور و شکار حیوانات جنگلی از مصادیق بارز تجاوز به حرمت و ناموس و سرمایه های ملی کشور محسوب می شوند به خصوص حریم طبیعت بکر شمال ایران با داشتن جنگلهای هیرکانی با قدمت چند میلیون سال و رود خانه ها و آبشارهای زیبا و پلنگ ایرانی بی همتا که در نوع خود نادر ترین و باارزش ترین و حیاتی ترین اکوسیستم طبیعی جهان محسوب میشوند خیلی جای نگرانی دارد و مجرمانی از این قبیل مفسد فی الارض شناخته می شوند و حکم اعدام برایشان لازم الاجرا می باشد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>