رفع تصرف ۴۳,۰۰۰ هکتار اراضی ملی در سال ۹۳ / حجم تصرفات گسترده است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس دستگاه قضایی کشور هم زمان با آغاز هفته قوه قضائیه با اشاره به موضوع زمین‌خواری گفت: موضوع برخورد با زمین‌خواری نیازمند همکاری همه سازمان‌های متولی  است و دستگاه قضایی در بحث مبارزه با زمین خواری هم مثل مبارزه با مفاسد اقتصادی نقطه آخر است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: در ۵ سال گذشته قریب ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی رفع تصرف شد و در سال گذشته ۴۳ هزار هکتار در کل کشور رفع تصرف شده در این زمینه در استان تهران بیش از ۲ هزار مورد پرونده رسیدگی شده است.

آملی لاریجانی گفت: منتهی جای تاسف است که میزان تصرفات واقعا گسترده است و می طلبد همه دستگاه ها کمک کنند و از قبل مانع تخلف شوند.

وی افزود: اخیرا تصمیم گرفتیم شورای عالی حفظ حقوق بیت المال را در حد وزیر و روسای قوا فعال کنیم.

ضعف قانون و اختلاف شهرداری و سازمان جنگل ها در مورد تغییر کاربری اراضی

رئیس قوه قضاییه گفت: در حریم شهرها و روستاها تصرفات زیادی صورت می گیرد و شهرداری ها، دهداری ها و بخشداری ها مجوز می دهند اما وزارت جهاد نظرش مخالف این است.

آملی لاریجانی گفت: قانون مشکل دارد، یک قانونی مربوط به شهرداری ها است که شهرداری ها در حریم هم می توانند اجازه ساخت و ساز دهند اما در سال ۷۴ مقنن تصریح کرده در خارج شهرها تغییر کاربری ممنوع است مگر در موارد خاص.

وی افزود: بنابراین ما هم باید قانون را شفاف کنیم و هم عزم و جزم داشته باشیم. مواردی داریم که دستگاه های متولی مجوز ساخت و ساز می دهند بعد از دستگاه قضایی می خواهند پیگیری کند.

+6
-1
  

8 دیدگاه

  1. میش مرغ می‌گوید:

    دو تا مدیر بی کفایت رو که قانون رو دور می زنند به جای اخراج یا توبیخ ٢٠ سال زندان بدید درست میشه البته در چین اعدام می کنند !!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  2. نیروانا می‌گوید:

    متاسفانه در حال حاضر تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات مخصوصا در اطراف شهرهای بزرگ به شدت ادامه دارد و شهرداریها و بخشداریها مجوز ساخت میدهند و جهاد کشاورزی هم به خاطر وظیفه قانونی خود مجبور به تخریب ساخت وسازهاست

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  3. مرتضی باقری می‌گوید:

    شهرداری هرجا دلش خواست زمین واگذار میکنه. و هر جا هم مجوز ساخت میده.
    من این موارد را در شهر خودم دیده ام.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  4. حجت می‌گوید:

    حجم تصزفات از اون چیزی که فکر میکنید خیلی بیشتره. نمیدونم این ناجیان محیط زیست طی ۸سالی که لازم نیست بگم کدوم ۸سال کجا بودن وقتی داشتن زمینهای اطراف تهران و جنگلهای شمال کشور رو بعضیها بین خودشون تقسیم میکردن و ویلاسازی میکردن. کجا بودن وقتی توی اون ۸سال چقد بی رویه مجوز حفر چاه صادر کردن. کجا بودن وقتی بی جهت روی رودخانه ها سد سازی کردن. کجا بودن وقتی برای گسترده تر کردن معادن زیستگاهها رو تخریب میکردن. کجا بودن اونایی که الان فکرشون شده اینکه شکار ممنوع باشه که جای تاسف داره.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  5. رشید می‌گوید:

    جالبه .خودشون به هم زمین میدهند و دوباره ازهم رفع تصرف میکنند

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  6. شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

    ماخودمونو درگیر نکنیم بهتره خودشون به هم بپرن ببینیم کی قوی تره
    من که نظری ندارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. بهرام می‌گوید:

    آقا از تصرفات تووی تهران نگین که یه وضعیت بدی داره
    از دره ها و کوههای شمال شرق تهران بگیر تا شمالغرب تهران
    تووی هر دره و منطقه ی حتی پرت و دور افتاده ای میری میبینی برای خودشون راه کشیدن و چهارتا دیوار بردن بالا و خلاصه نابود کردن

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  8. پارسا می‌گوید:

    زمین خواران به حریم خاک و اراضی و سرمایه های یک ملت تجاوز می کنند و مفسد فی الارض هستند و حکم اعدامشان لازم الاجرا است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>