بررسی وضعیت آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع با حضور معاون اول رییس جمهور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): معاون اول رییس جمهور جنگل ها و مراتع را از سرمایه های ملی و پراهمیت کشور برشمرد و گفت: رسیدگی به جنگل ها و مراتع کشور و جلوگیری از آسیب و خسارت به این سرمایه های ملی از اولویت‌های دولت است و باید این موضوع را با حساسیت ویژه دنبال و اعتبارات مورد نیاز آن را تامین کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری عصر روز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور با استقبال از حساسیت رسانه ها و افکار عمومی نسبت به وقوع آتش سوزی ها در جنگل های کشور اظهار داشت: باید موضوع آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور را به عنوان یک اولویت ویژه دنبال کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش های ارائه شده در این جلسه در خصوص اقدامات انجام شده از سوی سازمان های مرتبط خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این سازمان ها تا کنون اقدامات خوبی انجام داده اند و از آمادگی بیشتری برای جلوگیری از بروز حوادثی نظیر آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور برخوردارند.

وی افزود: البته در این زمینه کمبودها و محدودیت هایی نیز در بخش اعتبارات و تجهیزات وجود دارد که انتظار می رود سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تدابیر لازم را برای رفع این محدودیت ها اتخاذ کند.

نیروهای مسلح برای اطفا حریق در جنگل ها وارد عمل شوند

دکتر جهانگیری همچنین با تاکید بر وجود ظرفیت ها و توانمندی های فراوان در نیروهای مسلح برای کمک به اطفاء حریق و جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور، از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواست حداکثر زمینه همکاری نیروهای مسلح با سازمان های ذیربط درخصوص جنگل ها و مراتع کشور را فراهم کند.

معاون اول رییس جمهور از رییس سازمان مدیریت بحران کل کشور نیز خواست جلسه ای در این زمینه با حضور دستگاههای مرتبط برگزار و طرح جامعی برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور تدوین کنند تا وظایف هر استان و هر دستگاه در این طرح مشخص باشد.

برای پشتیبانی زمینی و هوایی در هنگام آتش سوزی برنامه ریزی شود

دکتر جهانگیری بر لزوم تجهیز ناوگان زمینی برای اطفاء حریق و مهار آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور تاکید کرد و از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواست در خصوص پشتیبانی هوایی اطفاء حریق نیز برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

معاون اول رییس جمهور افزود: لازم است طرحی جامع برای پوشش هوایی جهت اطفاء حریق جنگل ها و مراتع با محوریت وزارت دفاع تدوین شود به گونه ای که این طرح در یک دوره زمانی مشخص به اجرا درآید.

در این جلسه که وزیر جهاد کشاورزی، روسای چهار سازمان حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور، مدیریت بحران کشور و هواشناسی کشور و نمایندگان سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز حضور داشتند، نمایندگان این چهار سازمان گزارشاتی از علل آتش سوزی جنگل ها، عوامل عمده تهدید کننده منابع طبیعی کشور، میزان آتش سوزی در جنگلها و مراتع طی سالهای ۸۲ الی ۹۳، عوامل انسانی و طبیعی بروز حریق ارائه کردند.

در ادامه این نشست اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بروز حوادث و آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور و نیز چالش‌های پیش روی آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد جلساتی برای تدوین طرحی جامع در این زمینه با حضور دستگاهها و سازمانهای مرتبط تشکیل شود.

+11
-14
  

10 دیدگاه

  1. شوکا می‌گوید:

    خسته شدیم از این همه حرف و شعار
    عادت کردیم به شعارای بدون عمل

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی ، شوکا، در این مورد با تعامل و همکاری دستگاهها و نهادهای نامبرده امکان اقدام بالنسبه مطلوب وجود دارد اما کلأ گفته های شما هم واجد حقایقی است ، در آموزه های فرهنگ ایرانی و نیز از زبان بزرگان دین و ادب نیز بر این مسئله بسیار تأکید شده است ، بنظر میرسد یکی از علل این عادت بی نتیجه خود ما هستیم ، فرضأ مردم در هر انتخابات انتظار دارند همه مشکلات عمده کشور سریعأ حل شود حتی خود ما گاهأ در چند جمله کلیه مشکلات و معضلات کشور بخصوص در زمینه محیط زیست و حیات وحش را ذکر کرده و حل فوری همه را خواستاریم ، مشخص است این نشدنی است و حتی اگر مسئولی مدعی حل عمده مسائل هم شود ، نباید بپذیریم و آنچه را که عملی است باید مطالبه کرد ، امید است با پیشرفت و توسعه همه جانبه و پایدار کشور و نیز ارتقا و رشد بیشتر فرهنگی بر مبنای اصول منطقی و مدنی و با توجه به شرایط و امکانات کشور بتدریج در جهت تطبیق مطلوب نظر و عمل به پیش رویم .

      داغ Thumb up 1 Thumb down 6

  2. استعفا می‌گوید:

    ما کلا کشور و دولتی هستیم که در دقیقه های وقت اضافه به فکر گل زدن و دفاع از دروازه میافتیم! مردم که دیگه ول معتل اند..

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  3. kooshan می‌گوید:

    امید است با تعامل و همکاری دستگاهها و نهادهای ذیربط شاهد اقدامات مثبت در این زمینه باشیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  4. آ.ک می‌گوید:

    دوستان به نظر شما طبق تصویر گوگل سایت گوزن زرد کرخه سوخته؟
    s6.picofile.com/file/8195888076/AAA.jpg

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  5. مسعود شهرابی می‌گوید:

    متاسفانه در همین چند ماه اول سال بخش زیادی از جنگلها و مراتع دچار آتش سوزی شدند
    امسال گرمترین سال برای کره زمین هست و البته وضعیت بارندگی در ایران اصلاً مناسب نبود که خشکی و گرمای بیشتر باعث می شه اندک شعله ای به آتشی بزرگ در طبیعت تبدیل بشه؛ هر کسی در هر کجا وظیفه داره به نوبه خود از وقوع کوچکترین آتش جلوگیری کنه
    قطعا همکاری وزارت دفاع می تونه بسیار کمک کننده باشه پس لازمه هر چه زودتر تمهیداتی از سوی وزارت دفاع در تمام استانها در نظر گرفته بشه جلسات جهت ایجاد هماهنگی خیلی مفید هست اما ایام تابستان هست و تعطیلات در راه هست هر تعطیلات در کشور مساوی است با آتش سوزی در جنگها و مراتع!!! باید هر چه زودتر وارد عمل شد و از وقوع آتش سوزیهای بزرگ جلوگیری کرد

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  6. ساسان می‌گوید:

    دوستان واقعیت اینه که دولت و افراد دولتی هیچ دلسوزی برای طبیعت ایران ندارند (کل ساختار دولتی نه دولت x یا y). این قضیه محیط زیست فقط توسط تشکلهای غیر دولتی و به ویژه با فرهنگ سازی حل میشه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی ، ساسان، در همه دنیا دولتها هم مستقیمأ از طریق اجرای طرحهای متفاوت زیست محیطی و هم غیرمستقیم با کمک به تشکلهای مردمی در امر حفاظت از محیط زیست کم و بیش شرکت دارند و اصولأ این حیطه ای وسیع و گسترده بوده که خارج از توان تشکلها و سازمانهای مردم نهاد است ، بهتر است با استقبال از این اقدامات و نیز تشویق دولتها ، خواستار کمک بیشتر آنها شویم .

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

      • ساسان می‌گوید:

        کوشان جان باید به یک نکته توجه کرد و ان هم اینکه در کشور ما این نوع جلسات نه فقط در حیطه محیط زیست، عمدتا جنبه تبلیغاتی داره. دولت و کلا سیستم حاکم اگر بخواد به راحتی میتونه چالش های محیط زیستی را با کار کارشناسی حل کنه، اما متاسفانه اولویت مسائل دیگس، فارغ از اینکه در دهه ی آینده مهمترین تهدید امنیتی کشور ما مسئله آب و محیط زیسته.

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  7. امیر می‌گوید:

    آقای جهانگیری
    اگر حقیقتاً بفکر حفظ جنگلها هستید، شایسته است به عوامل دولتی تخریب جنگلها از جمله توسعه بی حساب و کتاب سد سازی، جاده سازی، صنایع آلاینده مانند سیمان و فولاد و معادن نیز بطور جدی و عملی توجه نمایید؛
    در این خصوص، نابودی یکی از ارزشمندترین عرصه های جنگلی در شفارود گیلان برای ایجاد سدی که حاصلی جز بیابانزایی و مشکلات ناشی از آن (اینبار در گیلان) ندارد و آنرا “جنون سد سازی” می نامم تنها یکی از بحرانهای جنگلهای کشور است.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>