نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزایش جرایم شکار را مثبت ارزیابی کرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نائب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با مثبت ارزیابی کردن افزایش جریمه‌های شکار جانوران وحشی، گفت: نتیجه اعمال قوانین شدیدا سختگیرانه در حوزه محیط زیست در کشورهای اروپایی و پیشرفته دنیا این است که حفظ محیط زیست در این کشورها تبدیل به فرهنگ شده است.

مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص تاثیر افزایش جریمه شکار جانوران وحشی در جلوگیری از شکار غیرقانونی، گفت: جلوگیری از شکار گونه‌های جانوری که در حال حاضر در دنیا به یک فرهنگ تبدیل شده در ابتدا به شکل قانون بوده است، یعنی افراد احساس کردند که در هر موردی که قانونگذار مشخص کرده خطا و تخلف کنند، باید جرائم سنگینی را بپردازند، بر این اساس به مرور زمان حمایت از محیط زیست به فرهنگ تبدیل شده است.

از این رو در نظر گرفتن جرائم سنگین در بحث جلوگیری از شکار گونه‌های جانوری به طور قطع بازدارنده بوده و یکی از راه های برخورد با شکارچیان، تشدید مجازات شکار غیرقانونی جانوران است.

البته باید تاکید کرد که درنظر گرفتن جرایم سنگین در آینده تبدیل به فرهنگ خواهد، بنابراین محیط زیست باید تلاش کند که در این راه با همراهی مردم و فرهنگ سازی، تمام قوانین مربوط به محیط زیست را تبدیل به فرهنگ کند.

در تمام دنیا مردم حافظ محیط زیست و سلامت جامعه هستند، بنابراین مردم جامعه ما باید به این آگاهی و رشد دست پیدا کنند که قطع یک درخت یا شکاریک گونه جانوری در معرض انقراض به سلامتی کل جامعه آسیب وارد می‌کند، بنابراین این مردم هستند که باید با متخلفان برخورد قانونی کنند.

در نظر گرفتن جرائم سنگین و همراه کردن مردم درمسائل زیست محیطی از بسیاری بی‌قانونی‌ها و تخلفات در این حوزه جلوگیری می‌کند.

خوشبختانه شرایط حفاظت از گیاهان و جانوران در حال انقراض در کشور از سوی سازمان محیط زیست رو به بهبود است، هرچند که در طی ۴ سال گذشته درهمه شاخص های محیطزیست ۷۰ پله سقوط تجربه شده است که جبران این میزان سقوط درکوتاه مدت امکان پذیر نیست، ولی اینکه مسئولان محیط زیست در این دوره با دقت نظر بیشتری مشکلات زیست محیطی را دنبال می‌کنند بسیار امیدوارکننده بوده و آثار توجهات در بهبود شاخص‌های زیست محیطی مشاهده می شود.

+835
-605
  

30 دیدگاه

  1. sina می‌گوید:

    امیدوارم جریمه های جدید بازدارنده باشه وشاهد کاهش تخلفات باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 26

  2. رشید می‌گوید:

    باسلام همه ما باور داریم این گروه فداکار که نامشان محیط بانان میباشد تنها گروه نجات حیات وحش و محیط زیست کشورمان هستند حالا بعضی از دوستان شاید با کلمه محیط بان مشکلاتی دارند ولی مطمئن هستم حتی یک در صد از شکارچیان قانونمند با این گروه هیچ مشکلی ندارند حتی بسیاری از دوستیها درمیان دو گروه شکارچی مجاز و محیط بان قرار دارد (۳۰سال در بیابان دیده ام که چطور این دو گروه به یکدیگر احترام میگذارند اگر باور ندارید از محیط بانان سئوال بفرمایید).
    متاسفانه از بالاترین شخص سازمان تا تمامی زیر مجموعه ها برای اثبات بودنشان برخی اوقات صحبتهایی میکنند یا قولهایی توخالی میدهند تا در جا و مقامی که هستند باقی بمانند ولی براستی این محیط بانان هستند که با تمامی مشکلاتی که از شغل مربوطه دارند بتنهایی با انواع تخلفها و تخریبهای حیات وحش و محیط زیستی درگیر میباشند و همه جا با حضورشان حامی محیط زیست هستند
    الباقی فقط پشت میز محکم نشسته اند و از بیرون اداره هیچ خبری ندارند و بعضی اوقات سخنرانی و همایش و کارهای بی ربط انجام میدهند
    پس باید قدر این انسانهای پاک و بی ادعا را بیشتر بدانیم
    با آرزوی موفقیت برای محیط بانان وطبیعت دوستان و شکارچیان قانونمند

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 16

  3. مهدی می‌گوید:

    واقعا قدر این مسولین کارشناس باید دانست

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 20

  4. کیوان می‌گوید:

    طرف بغل زیستگاه این حیوانات خونه داره با چندتا اسلحه مجاز و غیر مجاز محیط بان تا بدونه این شکار میکنه صدتا زده باید اسلحه های عشایری و روستایی که داده شده جمع اوری بشن والا همین اش و همین کاسه است خود دامدارها و عشایر میزنن اخرش هم پای یه نفر شکارچی غریبه که بعد یکسال یکبار رفته شکار رو لو میدن تموم میشه

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 10

  5. میثم می‌گوید:

    قاااااااانون!!!!!

    احیانناز اون کشور های اروپایی و پبشرفته و فقط نرخ جریمه شکار که البته اونجا بیشتر محرومیت های سخت اجتماعی و حبس هست، رو فقط دیدید؟!!!!

    چشمتون همبنجور یهویب اتفاقی به وزارتمحیط زیست اونا نیوفتادکه در ایران سازمان هست؟!!!
    همینجور یه سری افراد بسیار مجهز و مورد حمایت بانون رو ندید که بهشون محیطبان یا شکاربان میگفتند؟!!
    احتمالن یه سری مناطق بسیار سالم و تحت نظارت وزارت محیط زیست در اختیار بخش خصوصی رو ندیدن که بهش شکارگاه خصوصی میگفتن؟؟؟!!
    یا همبنجوری یک مکان های با تعداد زیاد در سطح کسور هاشون که مردم با تفنگ میرفتنتیر انداری و بهش باشگاه میگفتن؟!

    یا احیانن ندید چقدر قوانین بیبار بسبار سخت گبرانه و به شدت محکم در برابر تخریب زیستگاه وضع کرده بودن ؟؟
    الان خود این مجلس بت تصویب قوانین جا بی جا تیشه به ریشه محیط زیست این سرزمین زدین!
    زیستگاه ها رو نابود کردین؟
    بعد اومدن با برداشتن چند برگ کاغذ و تغیبر ارقام جرایم به اینخیال هستین که تمام مشکلات حل میشه؟!
    چرا از جون محیط بان مایه نیزارین. چرا عوام فریلی میکنید؟

    خیلی راست میگین در فکرافزایش حقوق محیط بانان ایتخدام نیروی بیشتر تلاش بدای تبدیل سازمان به وزارت محیط زیست..خرید هلی کوپتر برای سازمان….باشید..

    ابن خط این نشون اگه شما تونستین فقط با افزایش جرایم جلوی تخلف رو بگیرید !!؟

    چرا شکار ممنوع هست ولی در بهار شروع نزکنیدبه توریع مهمات شکاری این رو جواب بدین؟؟؟!!!
    تا تهش میش خوند که واقعن دلسوزهستبن یا عوام فریب

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 9

    • مصطفی می‌گوید:

      آفرین به شما، حرف دل خیلیها رو زدید.
      اگه قرار به الگوبرداریه باید همه جوانب رو دید.
      کشورهای پیشرفته اگر جرایم بالا دارن در کنارش شکارگاهها، پروانه های شکار، باشگاهها و… رو دارن

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  6. شیرین می‌گوید:

    من هم نظرم مثبته و فکر میکنم ممکنه در ابتدای کار کمی سختی و مشکلات باشه ولی کم کم این مشکلات برطرف میشه و ب نفع محیط زیست ایران هست

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 15

  7. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    به نظرم لفظ “جریمه‌های شکار جانوران وحشی” اصلا مناسب نیست.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  8. شکاربان می‌گوید:

    اگر به اجرا در آمد………………………….،اون وقت خواهیم دید!

    داغ Thumb up 12 Thumb down 11

  9. م.ن می‌گوید:

    این نماینده محترم میبایست در رابطه با علت شیوع طاعون در منطقه هفتاد قله اراک نیز توضیحاتی ارایه نمایند.الان مشکل شکارچی ها نیستنند بلکه سوء مدیریت حاکم است.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 7

  10. خرس می‌گوید:

    اگر این امر با یک دیدگاه دوطرفه هم از نظر محیط زیست و هم از سوی مردم باشد قطعاً مفید میباشد اما وظیفه مردم مشخص است حفظ محیط زیست و آسیب نرساندن به جانواران الخصوص نادر ولی وظیفه محیط زیست و قانون گذار در رابطه با آسیب دیدن یک دامدار چیست ؟
    اگر قانونی داریم که باید خسارت را جبران کرد آیا این قانون از سوی مجلس و دولت حمایت میشود و برای دولت و مجلس مهم است که با اجرا کردن آن ابتدا فرهنگ سازی شود و بعد یک وظیفه در جلوگیری از برخورد خودسرانه شخص آسیب دیده ممکن است افزایش جرایم خود بتنهایی باعث کاهش آسیب شود ولی در کنار آن باید واقیعت را در نظر گرفت و آن این است شخص زیان دیده دلگرم به پشتیبانی محیط زیست میباشد اگر از سوی جانوری آسیبی متوجه خود شود محیط زیست آنرا با راه کارهای خود جبران نمایید.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  11. ح . م می‌گوید:

    احساس میکنم دولت محترم مثل افزایش جرایم رانندگی که به شکار نیز بعنوان درامد نگاه کرده است آیا اصلا به این قسمت فکر کردید که شکارچی متخلفی با لاشه یک گونه کمیاب و نادر با جرایم … میلیونی امکان درگیری و تلفات را بیشتر کند به جای این کارها جلوی مجوزهای تفنگ های شکاری که بدون برنامه به مدت ششماه به مردم ابلاغ و متاسفانه متاسفانه منجر به ورود تفنگهای شکاری گردید که ره صد ساله صدور مجوز حمل را شش ماهه پیمود حال تاوان این بی مبالاتی ها و بی برنامه گی های دولت را احتمالا با خبرهای ناگوار درگیری های شکارچیان با محیط بانان خواهیم داد که در سال قبل کم نبوده اند. ضمنا پیشنهاد میگردد به جای افزایش جرایم و افزایش قرق گاه ها و کم نمودن شکارگاهها جهت کنترل عطش سیری ناپذیر شکارچیان برای شکار پرندگان و چرندگان با صرف هزینه های گزاف گسترش و تعمیم رشته های تیراندازی اهداف پروازی با حمایت قابل قبول مالی دولت در هزینه های تیراندازی معقول تر میباشد

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی ، ح.م. ، درآمدزائی می تواند بعنوان یکی از عوامل فرعی در افزایش جریمه های شکار غیرقانونی مد نظر دولت بوده باشد چراکه جریمه های قبل نه مصوب مثلأ پنج سال پیش بلکه بیست سال پیش بوده است و بعید هست هیچ جریمه ای و در هیچ زمینه ای را در کشور یافت که این مدت طولانی تغییر نکرده باشد پس درآمدزائی به احتمال قوی بعنوان عامل اصلی مورد توجه دولت نبوده است ضمنأ در مورد نهادهای غیر دولتی مثل راهور نیروی انتظامی افزایش جریمه ها به صلاحدید و پیشنهاد خود این نهادها تهیه شده و دولت آن را در لایحه بودجه سالانه منظور کرده و جهت تصویب به مجلس ارسال می کند ، ضمنأ دوست گرامی تحویل سلاح و جواز آن به متقاضیان بعهده و مسئولیت دولت نیست و مراجع قانونی دیگری در این باره ذیصلاح هستند .
      و آخر اینکه بند پایانی دیدگاه شما مفهوم نبود اگر ممکن است روشن تر بفرمائید.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  12. امین منصوری می‌گوید:

    نماینده عزیز لطفا هر وقت که ویلا های نمایندگان و دولتمردان و سیاسیون را که در دل جنگلها و طبیعت بکر قرار دارند، تخریب نمودید، دم از فرهنگسازی زیست محیطی بزنید و حکم اعدام را برای شکارچیان در نظر بگیرید.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  13. باسلام
    آنچه که تجربه به دست داده است این است که این افزایش جرایم هر چندسال یک بار اتفاق می افتد و شاید در شرایط کنونی مبلغ بالایی باشد که برای بعضی افراد بازدارنده باشد
    از طرفی کلیه فعالیت هایی که سازمان انجام می دهد در راه حفظ این میراث های برای انسان است
    هرگونه آسیب به این محیط زیست انصافا درنهایت به ضرر جامعه انسانی است
    بنظرم بر همین مبنا باید کلیه جرایم زیست محیطی اعم از شکار و صید و آلودگی ها و خلاصه هر موضوعی که منجر به پرداخت جریمه از ناحیه متهمین و مخربین میگردد باید بر اساس دیه حساب گردد یعنی در شرایط کنونی با همین مبلغ در محث هر کدام از جریمه ها چندتا شتر یاچه قسمت از قیمت یک شتر می گردد و در رئوس آن جریمه قید گردد بر اساس دیه شتر این درصد از دیه را شامل میگردد به این ترتیب با استناد به تغییر دیه از سوی قوه قضاییه هر سال این مبلغ نیز تغییر خواهد نمود
    مثلا جریمه پلنگ ۸۰میلیون است اگه به قیمت شتر تبدیل کنیم برابر با … شتر می شود که این تعداد شتر در ایین نامه قیدمی گرددو سالهای دیگر با توجه به همین مبنا نیز افزایش جریمه را خواهیم داشد

    درمورد تبدیل جرایم آلودگی ها ومراکز صنعتی نیز باید بر همین منبا سنجیده شود تا به واقعیت های مالی در سالهای آتی نزدیک باشد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  14. پندار نیک می‌گوید:

    از ملا نصرالدین پرسیدند وسط دنیا کجاست.؟میخ افسار الاغش را کوبید زمین گفت همینجاست.هرکسی باور نداره متر بگیره اندازه کنه.حالا عده ای از پشت میز پیشبینی های محال میکنند. بله جرایم زیاد باز دارنده است.اما عوارض ومخاطرات بیشتری خواهد داشت.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  15. طبیعت گرد می‌گوید:

    متاسفانه مجلس سالهاست که از مقوله محیط زیست فاصله گرفته است….

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  16. پارسه می‌گوید:

    همونطور که افزایش جرایم رانندگی باعث کمتر شدن تخلفات شده قطعن در مورد شکار هم موثر خواهد بود

    قدیما کسی کمربند ایمنی نمیبست چهار بار جریمه شدن الان شده یه عادت چه پلیس باشه یا نباشه اکثرن به قانون احترام میذارن

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  17. kooshan می‌گوید:

    نایب رئیس کمیسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شخصأ از افزایش جریمه های شکار غیرقانونی استقبال و این اقدام را مثبت ارزیابی کرده است اما باید توجه داشت این افزایش به پیشنهاد “س.ح.م.ز.” و با تصویب شورای عالی محیط زیست کشور صورت گرفته و طبیعتأ مسئولیت آن بعهده دولت است .
    ضمنأ این نظر درستی است که حل نسبی مشکلات کشور فرضأ در مورد محیط زیست و حیات وحش و بطور مثال رسیدن به سطح کشورهای پیشرفته اروپائی در این زمینه تنها با افزایش جریمه های شکار غیرمجاز مقدور نیست و بستگی به عوامل دیگری هم دارد که برخی دوستان آنها را یادآور شده اند و البته باید در تکمیل گفت که مجموعه اینها نیز بنوبه خود مستلزم پیشرفت و توسعه پایدار و همه جانبه کشور در تمام امور و از جمله در مقوله محیط زیست و نیز ارتقای فرهنگ عمومی و زیست محیطی عامه مردم است ، پس این استدلالی کلی است که می توان در هر زمینه ای آن را بیان کرد ولی در این مورد خاص بهتر است دقت کنیم که اولأ جریمه های سابق متعلق به حدود بیست سال پیش بوده و بعید است هیچ هزینه خدمات و یا جریمه ای را در کشور یافت که در این مدت طولانی بی تغییر مانده باشد و طبعأ افزایش این جریمه ها ، جدا از مسائل دیگر ، اقدامی لازم و معمول بوده است و دیگر اینکه بنظر میرسد اصولأ موضوع افزایش جریمه‌ها به سطح کشورهای اروپائی مدنظر دولت نبوده چرا که تصور نمی رود جریمه‌های جدید نیز در سطحی مشابه با کشورهای مذکور باشد و اگر موافقان شکار مستنداتی خلاف این در دست دارند ارائه کنند و منطقی است که در اینگونه موارد خواستار کاهش آنها به مقداری کمتر از کشورهای پیشرفته اروپائی شد .

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  18. دولول می‌گوید:

    سلام
    با افزایش جرایم میزان شکار غیر مجاز کم نخواهد شد
    باید فرهنگ سازی بشه
    از طریق صدا و سیما اونم نه بر علیه شکارچی و شعار مرگ بر شکارچی
    باید مردم توجیح کرد
    باید در فصل شکار به شکارچی های قانونمند پروانه صادر کرد و هزینه ای که از این طریق بدست میاد برای افزایش کنترل مناطق حساس یا خرید وسایل نظارت محیط بانان استفاده کرد
    افزایش جرایم باعث درگیری بیشتر بین شکارچی غیر مجاز و محیط بان می شه
    باید مجوز حق تیر به محیط بان بگیرین
    وقتی یه دزد دنبال می کنید حتما برای نجات خودش با چاقو طرفش رو زخمی یا می کشه که فرار کنه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  19. بام ایران می‌گوید:

    خوندن این اخبار هم بد نیست

    khabaronline.ir/detail/432157/society/environment

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  20. شکارچی می‌گوید:

    مثبت ارزیابی کردند
    من هم با این نماینده محترم موافق هستم
    بطور حتم پس از اجرای این قانون تا حدود زیادی تخلفات شکار کاهش خواهد یافت
    هر کسی با افزایش جرایم به هر دلیلی مخالفت کند قطعا متخلف است و به قانون پایبند نیست

    داغ Thumb up 6 Thumb down 5

  21. حق گو می‌گوید:

    هر گونه ممنوعیت و محدودیت و جریمه و … پیشنهادی توسط نهادهای ذیربط
    تنها و تنها در صورت تصویب مجلس محترم شورای اسلامی است که وجاهت لازم را می یابد
    * لذا نباید اجازه داد که مشتی آدم احساساتی و خود رای (که میگویند چون ما بدمان می آید دیگر هیچ کس حق ندارد شکار کند و …) هر روز چیزی را به برخی مسئولین محترم القا و یا تحمیل کنند و آنها هم هر روز مصاحبه ای تازه کنند و برای مردم خط و نشان بکشند.
    * شکار کردن اقدامی شرعی ، قانونی و (در جای و اندازه و چهارچوب خودش ) کاملا اخلاقی و انسانی است.
    * و صد البته گونه های در معرض انقراض باید حفاظت شوند . شکار بقیه باید مدیریت شود و …..
    * اما فقط در چهارچوب قانون (نه اینکه یک عده با مقاصد و برنامه های خاص) بخواهند با جو سازی و سوار شدن بر احساسات این مردم شریف برنامه های خود را (خصوصی سازی منابع ذیربط) دنبال نمایند.
    *** چرا مسئولین یک روز مصاحبه میکنند و میگویند این جریمه هایی را که ما تصویب و نهایی کرده ایم از اول سال ۹۴ اجرائی میشود
    *** چرا روزی دیگر مصاحبه میکنند و میگویند این را که ما تصویب و نهایی کرده ایم با آگهی کردن در روزنامه ها اجرائی میشود!!
    ***چرا روزی دیگر مصاحبه میکنند و میگویند این را که ما تصویب و نهایی کرده ایم چنانچه دادگستری و معاون حقوقی رئیس جمهور تائید کنند اجرائی میشود!!!
    **** آقا یک کلام نمی فرمائید پیشنهادهای شما را باید مجلس تصویب کند. مجلس … مجلس محترم شورای اسلامی و والسلام. شما به استناد قانون سال ۴۶(دوره شاهنشاهی)میفرمائید تعین مقدار ضرر و زیان با محیط زیست است(قبول) تعین و پیشنهادش باشماست .نه تصویب آن …

    *** و البته در این میان باید گفت: جایگاه افراد محترمی هم که به جهت دلسوزی و علاقه به دنبال حفاظت صحیح از محیط زیست و دیگر منابع میباشند بر هیچکس پوشیده نیست و باید حرفشان شنیده شود و مورد مشورت هم قرار گیرند و حق شان نیز ادا گردد و…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • ناجی می‌گوید:

      جناب حق گو

      بهتره وقتی در ورد موضوعی اظلاعات کافی ندارید اظهار نظر نفرمایید

      بر اساس قانون صید و شکار تعیین و تصویب جرائم نقدی بابت ضضر و زیان جانوران بر عهده شورای عالی محیط زیست بوده و پس از تصویب این شورا و درج در روزنامه رسمی قایل اجرا است.

      داغ Thumb up 0 Thumb down 6

  22. داریوش می‌گوید:

    مشکل اصلی ایران دامدارها و عشایر فوق العاده غیور هستن اول باید یه فکری برای اونها میکردید که آزادانه برای خودشون سلاح دارن و هر چی بخوان شکار میکنن و هیچ خدایی رو هم بنده نیستن و قانون مانون هم حالیشون نیست اول اونها رو جمع کنید

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  23. داریوش می‌گوید:

    جناب حق گو چه بخوای چه نخوای شکار داره کلا بساطش برچیده میشه تو هم مانند اون شکارچیان در کردستان که تفنگهاشونو شکوندن و آتیش زدن همین کار رو بکن فقط مقداری نفت هم بریز روشون که زود بسوزن میخوای هم شکار کنی چند تا گوسفند بخر ول کن تو بیابون بعد با تیر بزن بکش کباب کن بخور بدرود

    داغ Thumb up 0 Thumb down 6

  24. شاهین می‌گوید:

    افزایش جرایم شکار بهترین خبر زیست محیطی در سال ۱۳۹۴ بود

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 4

  25. بام ایران می‌گوید:

    دیده بان چرا کامنتهای بنده منتشر نشده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا مشکلی هست ؟ اگر مشکلی هست چرا کامنتی که خبر سایت خبر آنلاین را گذاشتم را درج کردیت ؟!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  26. حقگو می‌گوید:

    خوب شد!!!!

    خیلی خیلی هم خوب !!!شد!!!

    یعنی از این بدتر دیگه نمیشد که بشه !!!!!

    ملاحظه بفرمائید:

    حالا دیگه با کشته شدن این دو محیط بان البته عزیز و گرامی توسط “ناشکارچیان متخلف”براحتی حربه خوبی بدست همه کسانی می افتد که میخواهند شکارچیان ، این جزء لاینفک این جامعه ، که به عنوان یک حق شرعی و قانونی شکار میکنند را مورد حمله مستقیم و غیر مستقیم قرار دهند و براحتی عرصه را بر همه آنها تنگ نموده و زمینه را برای قرق های اختصاصی خویش (خصوصی سازی) فراهم آورند .

    و بدیهی است که اینها حتی بدنبال صدور حکم تیر برای مقابله همه جانبه با شکارچیان مردمی باشند(اینها دو دسته اند ۱٫ عده ای افراطی که اصولا از شکار خوششان نمی آید و حتی میخواهند این حلال الهی را برای عامه مردم حرام شرعی نمایند ۲٫ عده ای سود جو و فرصت طلب که میخواهند با کوتاه کردن دست عامه مردم از این نعمت خدا دادی آنرا به قرق های اختصاصی تبدیل نموده و تنها برای خارجی ها و پولدارهای آنچنانی خواص نور چشمی حلال تر از شیر مادر نمایند)

    در این میان یک نفر نیست که بگوید:

    ۱٫ اصولا اینهمه سخت گیری و ممنوعیت ها و بگیر و ببندهای کذایی و براه افتاده چیست و چرا؟؟؟؟!!!!

    ۲٫ اینهمه دستگیری و رسانه ای کردن و عکس در اینترنت و برخورد با چندتا جوان (هرمزگانی و غیره) در جاده و کوه و برزن ، آنهم به خاطر شکار چند عدد قمری وحشی و یا اردک مهاجر(با زاد و ولد زیاد و بالا و ….) چرا؟؟؟؟

    ۳٫ اینهمه محدودیت به بهانه حفظ تعداد انگشت شماری از گونه های (واقعا نیازمند حمایت) و ایجاد ممنوعیت همه جانبه در همه زمینه ها و برای شکار همه گونه ها چرا؟؟؟ (هیچ کبوتر گونه و هیچ اردک سانی )(بجز چند گونه خاصِ خاص) در ایران مورد تهدید نیست(پس چرا اینهمه ممنوعیت و محدودیت و فشار ؟؟؟ و چرا ایجاد اینهمه تقابل بین محیط بانان زحمتکش و مردم ؟؟؟؟!!!!!

    ۴٫ همین پارسال چرا شکار در قالب کلوپ های شکار ، برای شکارچیان اسپانیایی(که رسانه ای هم شد) آری و حلال !!!! اما برای مردان همین آب و خاک ، اخی میباشد و حرام؟؟؟؟!!!!

    توجه: براستی آیا بهتر نیست بجای اینکه بدنبال صدور حکم تیر برای محیط بانان و ایجاد زمینه برای کشتن کسانی باشیم که مثلا یک گوسفند وحشی را شکار میکنند ، به دنبال ایجاد عدالت و مدیریت صحیح و سازنده در این زمینه باشیم؟؟؟

    ***بهتر است توجه داشته باشیم که آسیب دیدن حتی یک لاخه از موی مردان این آب و خاک و نظام مقدس هم(چه شکار بان و چه شکارچی) به بهانه شکار یک حیوان وحشی از نظر همه عقلا و صُلَحا محکوم است (تا په رسد به کشتن و ناقص شدن آنها)

    ۵٫ چرا ده سال یکبار هم به یک مرد ایرانی که ۱۰میلیون پول تفنگ داده و دولت محترم هم خودش جوازش را صادر کرده ، نباید تعلق بگیرد(اگر نباید پس پرا تفنگ اش را میفروشید؟؟ پس مهماتش را میفروشید؟؟

    آیا بهتر نیست بیشتر حواسمان را جمع کنیم تا بازیچه دست کسان و مافیایی که بدنبال خصوصی سازی منابع طبیعی و حیات وحش و همه چیز این ملت شریف و انقلابی و مسلمات و ولایت مدار هستند نشویم؟؟؟؟

    ما تنها در یک صورت میتوانیم به واقع و به صورت حقیقی ، حافظ منابع ملی و طبیعی و حیات وحش و محیط زیست و …. خود باشیم:

    آنهم در صورتی است که بتوانیم با ایجاد عدالت و قانون مداری به گونه ای عمل نمائیم که همگان در عمل بتوانند خود را ، در همه اینها شریک و ذینفع بدانند و در نتیجه به صورتی همگانی در حفظ و حراست از آنها ، به عنوان سرمایه های ملی شرکت نمایند و… و لا غیر

    http://blogfa.com/Desktop/Default.aspx?r=4380079

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>