کشف دو فلامینگو و دو قوی گنگ از یک باغ شخصی در اطراف تهران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال دریافت گزارش مردمی مبنی بر نگهداری غیرمجاز از پرندگان وحشی حمایت شده در باغی در حاشیه شهر تهران نیروهای یگان محیط زیست به تحقیق و بررسی در این زمینه پرداختند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در این باره گفت: محیط بانان پس از کسب اطمینان از بروز تخلف و هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی روز گذشته (سه شنبه) به همراه مامورین کلانتری ۱۵۴ چیتگر وارد باغ مذکور شدند.

نقی میرزا کریمی اظهار داشت: در جریان بازرسی از این باغ دو عدد فلامینگو و دو عدد قوی گنگ کشف و ضبط و یک نفر متهم نیز در این رابطه بازداشت گردید.

…………………..تصویر: پرندگان حمایت شده کشف شده از یک باغ شخصی در اطراف تهران

متهم پس از دستگیری شب گذشته را در کلانتری بازداشت بوده و صبح امروز به همراه پرونده تشکیل شده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

پرندگان کشف شده به دلیل قیچی شدن و شکستگی بال ها که احتمالا به هنگام زنده گیری بوجود آمده است فعلا امکان رهاسازی ندارند. این پرندگان جهت تیمار و نگهداری به کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست در پارک پردیسان تحویل داده شدند.

در حال حاضر جریمه نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از صید و شکار غیرمجاز هر عدد فلامینگو یا قو معادل ۶ میلیون ریال می باشد که این مبلغ در لیست جدید جرائم که بزودی اعمال خواهد شد به دوازده میلیون ریال در ازاء هر عدد فلامینگو یا قو افزایش یافته است.

….سفید شدن رنگ قرمز در بال فلامینگوها و در نوک قوها به دلیل سوء تغذیه، در تصاویر کاملا مشخص است

بنابراین متخلف دستگیر شده می بایست مبلغ ۲۴ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نموده و سپس به جرم نگهداری غیرمجاز از گونه های جانوری حمایت شده در دادگاه محاکمه خواهد شد.

قوی گنگ و فلامینگو هر دو از پرندگان مهاجر و حمایت شده به شمار می روند که متاسفانه به دلیل زیبایی، از طبیعت زنده گیری شده و در باغ ها و استخرهای خصوصی نگهداری می شوند.

زنده گیری و نگهداری پرندگان وحشی در اسارت اقدامی غیر قانونی و ظلمی بزرگ در حق پرندگان

زنده گیری پرندگان وحشی از طبیعت از طبیعت و نگهداری آنها در منازل شخصی ظلم بزرگی به این جانوران زیبا و ارزشمند محسوب می شود.

محمدعلی اله قلی کارشناس حیات وحش در این باره می گوید: قوها و فلامینگوها در زیستگاه های طبیعی خود در بسترهای تالابی با پوشش گلی و جلبکی زندگی می کنند.

زندگی در بسترهای سنگی، سیمانی، موزاییکی و سایر بسترهای سخت موجب بروز نوعی عارضه به نام Bumble foot که عارضه ای بسیار شایع (مشابه میخچه و یا زخم های عفونی) است در ناحیه کف پای پرندگان می شود. این عارضه جز با اصلاح جایگاه نگهداری حتی با جراحی نیز قابل درمان نبوده و به مرور بزرگتر شده و گسترش می یابد.

این عارضه در ابتدا موجب لنگش و ناتوانی در حرکت پرنده شده و با درگیر شدن مفصل ها و ورود عفونت به خون منجر به مرگ می شود.

محمدعلی اله قلی اظهار داشت: تغذیه این پرندگان نیز در محیط های طبیعی کاملا متفاوت با شرایط اسارت بوده و در اسارت هرگز خبری از انواع جلبک ها، گیاهات تالابی، بنتوزها (کف زیان)، انواع حلزون ها و سخت پوستان، نرم تنان، آرتمیا، خرچنگ، میگوهای ریز و غیره در رژیم غذایی این پرندگان نخواهد بود.

تغذیه با نان خشک و نهایتا دانه موجب سوء تغذیه در پرندگان می گردد. اولین نشانه سوء تغذیه در این پرندگان بیرنگ شدن قسمت های رنگی مانند پرهای قرمز بالها و سر و گردن در فلامینگوها و کم رنگ شدن رنگ سرخ منقار در قوهای گنگ می باشد.

این پرندگان وحشی هرگز در اسارت تولید مثل نخواهند کرد و عمر طبیعی خود را نخواهند داشت.

بر طبق آمار بدست آمده بیش از ۵۰درصد این پرندگان در پروسه صید و نقل و جابجایی و ۵۰درصد دیگر نیز در دو سال نخست پس از زنده گیری از بین خواهند رفت.

این کارشناس حیات وحش افزود: تامین نیازهای طبیعی گونه های وحشی مانند بستر مناسب و تنوع مواد غذایی مطلوب برای گونه ها بسیار گران تر از هزینه خرید پرندگان جدید و سالم خواهد بود و در نتیجه حتی در صورت امکان تامین این شرایط انجام آن برای متخلفین به صرفه نیست.

نکته دیگر آنجاست که این پرندگان اساسا مهاجر و سردسیری هستند و با شروع گرم شدن هوا در عرض های میانی کره زمین در اواخر زمستان بلافاصله به سمت عرض های شمالی مانند سیبری و شمال اروپا مهاجرت میکنند. بنابراین عملا در طول زندگی طبیعی خود دمای بالاتر از ۲۰ درجه سانتی گراد را تحمل نمی کنند.

حضور این پرندگان در زیر آفتاب سوزان و گرمای ۴۱ درجه ای تیرماه تهران به شدت موجب آزار این پرندگان خواهد شد.

————————————————————————————————————————————————————————–

جا دارد از جدیت فرمانده و نیروهای یگان محیط زیست استان تهران در رسیدگی به گزارشات مردمی در کوتاه ترین زمان ممکن و پیگیری گزارشات تا حصول نتیجه نهایی تشکر و قدردانی نمود.

+647
-449
  

24 دیدگاه

  1. مجتبی می‌گوید:

    دمشون گرم خوب پیگیری کردین

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 13

  2. حسن می‌گوید:

    تمام این تخلفات نقطه شروعش فریدون کناره که پارسال هم همه تماشاگر بودن و پرندگان تار و مار شدن

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 7

  3. کلارى می‌گوید:

    خودخواهى بشر تا کجاست که مخلوقات زیباى خداوند بزرگ را یا براى لذت بردن در اسارت نگاه مى دارند آنهم در شرایط غیر علمى و بهداشتى و یا شکار میکنند و از چرخه حیات و طبیعت خارج مى کنند و جالب اینجاست این جنایت علیه طبیعت و محیط زیست را هم حق مسلم خود مى دانند !
    بیائیم دست از این ظلم بزرگ برداریم

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 13

  4. علی غمگین می‌گوید:

    یکی حق حیات رو با اسم ورزش و تفریح صلب میکنه ، یکی حق آزادی رو برا امرار معاشش از این جانداران صلب میکنه و یکیم پول میده برا اسیر کردن و زندانی کردن این موجودات بی آزار و زبان بسته

    حقیقتا بعضی وقت ها شخصاً متاسف میشم که همنوع شماها هستم

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 12

  5. من هستم می‌گوید:

    دو میلیون برای مرفهان چیزی نیست. اصلا بازدارنده نخواهد بود.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 10

  6. عزیزی می‌گوید:

    امیدوارم از کلینیک پردیسان زنده بیرون آمده و در طبیعت رها شوند!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  7. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    خدا این همه خودخواهی رو نابود کنه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  8. شوکا می‌گوید:

    دیده بان ممنون بابت اطلاعاتت خیلی مفید بود
    به نظرم اگر افراد شکارچی غیر مجاز این ضرر و زیان به پرنده ها را بدانند دیگر به سراغ زندانی کردن آنها نمیروند بالاخره آنها هم انسان هستند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  9. پندار نیک می‌گوید:

    باید دنبال صیاد بگردن و اونو جریمه کنن
    این شخص که ندانسته کار همون مسئولین باغ وحش را انجام داده و حیوانات بال شکسته ای را نگه داشته. محکوم اصلی صیاد است. خطای این شخص ناچیزه. پرنده مهاجر بال شکسته تو طبیعت جایی نداره و توی اون ویلا بیشتر عمر میکنه. فقط باید اطلاع میداد و مجوز میگرفت و قطعا سازمان در امر نگهداری و راه قانونی کمکش میکرد. این شخص در صورت جریمه دیگه تکرار نمیکنه ولی صیاد چرا. یقه صیاد را بگیرید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

  10. محمد رضا می‌گوید:

    جمعیت فلامینگو در دنیا به سرعت در حال کاهش است، کاهش زیستگاه مناسب و امن، حیوانات وحشی، تعداد کم جوجه ( ۱_۲ ) خطر صیادان، بی شک جنایتی که معدود کسانی در کشورمان در حق این پرنده میکنند سالها قبل بومیان آمریکای مرکزی و هندوها انجام میدادند، حال آنکه آنها به اشتباه خود پی بردند و در صدد جبران اند.
    نگاهی به پنج گونه از فلامینگوها در دنیا، آمریکای جنوبی و میانی، حاشیه مدیترانه، آفریقا، بخشهایی از آسیا میانی و جنوب شبه قاره هند.

    wapbaike.baidu.com/view/57419.htm?adapt=1&amp

    قدرت پرواز و مهاجرت در شب ویژگی منحصر به فرد این پرنده بلند بالاست.
    آلباتروس و فلامینگو همیشه مورد بی مهری انسانها بوده اند، یعنی هرچقدر زیباتر، دشمنان بیشتر!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  11. سهره می‌گوید:

    سرچشمه همه تخلفات این چنینی به شکارچی های فریدونکنار باز میگرده
    من تعجب میکنم چرا در فریدونکنار با جدیت بیشتری با متخلفین برخود نمیشه که ما شاهد چنین صحنه هایی نباشیم
    امیدوارم امسال زمستان شاهد صحنه های دلخراش در فریدونکنار نباشیم
    با تشکر فراوان از تمامی محیط بانان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  12. جوانان چنارود (اورگان) می‌گوید:

    کسی که اون قدر پول داشته که باغ وحش بزنه و خونه ی این جوری درست کنه پول جریمه ها رو هم به راحتی میده.با این ها جور دیگه بر خورد کنین.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 6

  13. پارسه می‌گوید:

    خودخواهی تا کجا

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  14. kooshan می‌گوید:

    اول اینکه این بنده خدا شاید خریده باشد ، ضمنأ پرندگان در محلی وسیع نگهداری میشده اند حالا ممکن است مالک از نحوه درست نگهداری و تغذیه شان اطلاع کافی نداشته چرا که ظاهرأ هزینه برای ایشان مشکل و مانعی جدی نبوده است ، دیگر اینکه شب نگهداری مالک در کلانتری هم خود جای تأمل دارد بنظر میرسد عواملی جز اجرای قوانین زیست محیطی ، عامل این سرعت عمل و سختگیری نسبت به این شهروند بوده که تخلفی نه چندان بزرگ نیز مرتکب شده است ، شاید اگر ایشان از جوامع محلی بودند ، شب را به بازداشت نمی گذراندند ، واقعیت این است که با وجود تخلفات آشکار و بیرحمانه و خلاف کلیه مقررات داخلی و بین المللی که در فریدونکنار و در معرض دید تمام نهادهای مدیریتی کشور انجام میگیرد ، اینگونه اقدامات سختگیرانه را می توان مصداق “یک بام و دو هوا ” دانست.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  15. sina می‌گوید:

    زمانی ما میتوانیم از دیدن این پرندگان لذت ببریم که در زیستگاه طبیعی خود زندگی کنند و آزاد باشند.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  16. یاسین می‌گوید:

    با سلام
    قتل عام پرندگان مهاجر و بومی متاسفانه با امرار معاش سودجویان یکی شده و نسل کشی همچنان ادامه دارد
    اینها از امرار معاش فریدونکنار می باشد اگر نتوانیم جلوی این نسل کشی را بگیریم باید منتظر باغهای دیگر باشیم که این پرنده گان وجود دارند این یک مشت نشانه خروار می باشد

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

  17. امین منصوری می‌گوید:

    اسارت پرندگان خیلی ناراحت کننده هست، آخه بگو نادان، پرواز پرندگان در طبیعت زیباست یا محبوس کردن آنان؟ از خدا بترسید ای بی خردان.

    داغ Thumb up 9 Thumb down 7

  18. رشید می‌گوید:

    این هم بخش بسیار ناچیز از جنایت فریدونکنار و امثال آن در برابر پرندگان مهاجر

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  19. مهسا می‌گوید:

    این قدر شرایط وخیم است که من به شخصه خوشحال شدم لااقل این پرندگان زیبا محافظت میشوند.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  20. babak می‌گوید:

    اگه نگه داری غیرقانونی هست چرا با باغهای پرندگان که به صورت علنی هست برخوردی صورت نمیگیره؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  21. شکاربان می‌گوید:

    حتماً منزل ثروتمندی بوده، آخه بعد از نگهداری سگ و ………،پرنده داری هم نشان دهنده تجدد و کلاس بالاست،ابته اگر ریشه یابی کنند مأموران سر نخش میرسه به فریدون کنار معروف!(رجوع شود به فیلم مستند فصل یا زمستان آخر)

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  22. کوشان مهران می‌گوید:

    حکایت غریبی شده نگهداری جانوران وحشی در ایران!

    در دوران کریمخان زند یکی از اقلام مالیات جنسی کرمان پر قوهایی بود که در جازموریان شکار شده و پر نرم سینه آنها متکا وبالش و پتوهای ثروتمندان را پر می نمود.

    در دوران ناصرالدین شاه نیز قوها در کاخ گلستان نگهداری شده وزادآوری می نمودند که نگاره ای از این دوران را می توانید مشاهده نمایید:

    http://isdle.ir/news/index.php?news=7992

    آیا همچون قرقاول وکبک امکان پرورش قوی گنگ و فروش آن به افراد علاقه مند وجود دارد؟

    همانگونه که جناب الله قلی فرمودند به دلیل تغذیه نامناسب رنگ مرغان حسینی، نام دیگر فلامینگو، در اسارت از میان رفته و در باغ وحش ها با اضافه نمودن هویج رنده شده حاوی کاروتن و گونه ای میگوی خشک سعی در ایجاد و ثبات رنگ دانه های سرخ دارند.

    مورد متورم شدن پای فلامینگوی نگهداری شده در اسارت را دیده ام و ایکاش جناب الله قلی می فرمودند در باغ وحش های استاندارد چه راهکاری برای پیشگیری از این عارضه وجود دارد.

    **********************************************************

    سرنوشت این پرندگان که به پردیسان فرستاده می شوند چیست؟
    وضعیت نمونه های پیشین که در چند ماه گذشته کشف شده اند به کجا انجامید و آیا به طبیعت معرفی شدند؟

    ******************************************************

    شعری است از مهدی حمیدی که به پاس کوشش های بی پایان سرکار الله قلی بیکبه ایشان پیشکش می نمایم:

    در باورها به نغمه سرایی قوی عاشق و لحن غم انگیز و موثرآن اشاره شده و معروف است که آواز مشهور قو آن است که به هنگام مردن می خواند. «باله دریاچه قو» اثر هنرمند شهیر روس، «چایکوفسکی» بی تاثیر از نغمه سرایی غمناک قو نیست و شاعر توانا «مهدی حمیدی» مرگ قو را جاودانه ساخته است:

    شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد
    فریبنده زاد و فریبا بمیرد
    شب مرگ تنها نشیند به موجی
    رود گوشه دور و تنها بمیرد
    درآن گوشه چندان غزل خواند آن شب
    که خود در میان غزل ها بمیرد
    گروهی برآنند کاین مرغ شیدا
    کجا عاشقی کرد آنجا بمیرد
    شب مرگ از بیم ، آنجا شتابد
    که از مرگ غافل شود تا بمیرد
    من این نکته گیرم که باور نکردم
    ندیدم که قویی بصحرا بمیرد
    چو روزی زآغوش دریا برآمد
    شبی هم در آغوش دریا بمیرد
    تو دریای من بودی ، آغوش واکن
    که می خواد این قوی زیبا بمیرد

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  23. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    میبینید ترا بخدا در عده ای در ایران همه چیز را قاطی کرده اند . بگونه ای طبیعت را نابود میکنند و پول بدست میاورند و بعد در منزلشان طبیعت میسازند تا از دیدن آن لذت ببرند.
    حالا اگر بانها بگویی که این طبیعت کشورمان نیاز به همدلی و حراست دارد و بیایید درختی در آن بکاریم رویشان را برمیگردانند.
    ما ایرانیها همه چیز را برای خودمان میخواهیم نه برای هموطنمان حتی شاید جایی در صف باشد. به پیک نیک میرویم یک زیرانداز پهن میکنیم انرا جارو میزنیم و همه چیز را دورمان میچینیم به هرچه میخوریم به بیرون آن زیرانداز پرت میکنیم حالا آن زیرانداز متعلق بماست و خارج آن بما مربوط نیست.
    هر جا درختی و رودی پیدا کنیم بخواهیم چندی استراحت کنیم اطرافش پر است از آشغال و در میان آشغالها جایی که زیرانداز بوده مشخص است .

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>