جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته بهترین زیستگاه آهوی کشور را نابود می کند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): پناهگاه حیات وحش موته با مساحت ۲۰۴,۳۵۰ هکتار در شمال استان اصفهان یکی از غنی ترین زیستگاه ها به لحاظ تنوع زیستی و تراکم حیات وحش شاخص در کشور به شما می رود.

تاکنون ۱۴۲ گونه مهره دار شامل ۲۵ گونه پستاندار، ۸۸ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده، یک گونه دوزیست و ۳ گونه ماهی در این منطقه شناسایی شده است.

در جریان سرشماری پاییزه سال گذشته در این منطقه مجموعا ۱۱,۵۸۴ آهو، قوچ و میش، کل و بز و گراز شمارش شده که این تعداد شامل ۵۱۸۰ آهو، ۵۱۰۲ قوچ و میش، ۱۲۶۷ کل و بز و ۳۵ گراز بوده است.

عبور جاده آسفالته از میان پناهگاه موته این زیستگاه ارزشمند را به دو قسمت تقسیم و ارتباط اکولوژیک مابین دو سمت جاده را تا حد زیادی قطع نموده است.

این جاده تا ۳۰ سال قبل تنها یک مسیر خاکی و ناهموار برای دسترسی بومیان منطقه بود که با موافقت مدیران وقت سازمان محیط زیست به یک جاده ترانزیتی و آسفالته تبدیل گردید.

مسیر قرمز رنگ: جاده ای که پس از خروج از محور اصفهان – تهران از میان پناهگاه حیات وحش موته عبور کرده و به گلپایگان می رسد

مسیر سبز رنگ: جاده ای که از سمت تهران پس از عبور از دلیجان – محلات و خمین به گلپایگان می رسد

مسیر آبی رنگ: جاده ای که از سمت اصفهان از شاهین شهر جدا شده و پس از عبور از علویجه و دهق به گلپایگان می رسد

——————————————————————————————————————————————————————————

همانطور که در نقشه فوق مشاهده می کنید جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته در امتداد هیچ مسیر ترانزیتی مهمی قرار ندارد. این جاده از میانه محور اصفهان – تهران جدا شده و به شهر گلپایگان متصل می شود و در مسیر عبور خود از قلب پناهگاه، به غیر از روستای کوچک موته، دسترسی به هیچ مکانی را فراهم نمی کند.

این در حالی است که دسترسی به گلپایگان نیز چه از سمت تهران و چه از سمت اصفهان دارای مسیرهای جایگزین و به مراتب مناسبتری است.

…..حادثه یک: ره آهوی تلف شده بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میانگذر چناهگاه حیات وحش موته

متاسفانه اخیرا به بهانه حادثه ساز و خطر آفرین بودن، این جاده از مسیری یک بانده در حال تبدیل به یک جاده دو بانده است و عملیات عمرانی برای احداث یک باند جدید در بیشتر مسیر آغاز و انجام شده است.

دو بانده شدن جاده در تمام طول مسیر، بطور حتم با نصب گاردریل در آینده همراه بوده و عملا رفت و آمد وحوش در دو سمت جاده را غیر ممکن نموده و درصد تصادفات حیات وحش را به شدت افزایش می دهد.

برخورد با خودروهای عبوری در این محور، همواره موجب مرگ و میر حیات وحش موته به خصوص آهوان پر شمار این منطقه می شود.

ضمن اینکه وجود این جاده، دسترسی متخلفین به قلب منطقه به ویژه زیستگاه های آهو را آسان و کنترل و حفاظت را برای محیط بانان با مشکلات زیادی مواجه نموده است.

حادثه یک: سینه های حاوی شیر ماده آهوی تلف شده نشان می هد که یک یا دو بره داشته که سرنوشت نامعلومی در انتظار آنهاست

مرگ پنج آهو بر اثر برخورد با خودروهای عبوری طی دو هفته

دو هفته قبل برخورد خودروهای عبوری با یک آهوی ماده منجر به مرگ آهو گردید و از سرنوشت بره های این ماده آهو نیز اطلاعی در دست نیست اما به هرحال امکان ادامه حیات بدون حمایت و تغذیه از شیر مادر برای بره آهوها میسر نخواهد بود. (حادثه یک)

پس از گذشت چند روز متاسفانه در حادثه مشابه دیگری یک آهوی ماده و بره اش بر اثر برخورد با خودرو در همین محور تلف شدند.

لاشه ماده آهو پس از تصادف توسط راننده خودرو از صحنه تصادف منتقل شده بود اما خون ریخته شده در کنار جاده حکایت از مرگ آهویی داشت که لاشه بره اش نیز در وسط جاده بود. (حادثه ۲)

…..حادثه یک: ره آهوی تلف شده بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میانگذر چناهگاه حیات وحش موته

به فاصله کوتاهی از این حادثه، اوایل هفته گذشته دو بره آهوی دیگر نیز بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در همین مسیر تلف شدند. (حادثه ۳)

این پنج آهو که در بازه زمانی کمتر از دو هفته در این مسیر ازبین رفتند تنها مواردی است که توسط محیط بانان مشاهده و ثبت شده است.

بطور حتم موارد متعدد دیگری نیز از برخورد آهوان موته با خودروهای عبوری وجود داشته که حیوان بر اثر تصادف زخمی شده و پس از مدتی در گوشه ای از منطقه بر اثر جراحات وارده تلف شده است و لاشه تعدادی دیگر نیز توسط رانندگان خودروها پس از تصادف برداشته شده است.

حادثه یک: آثار خون آهویی که لاشه اش بوسیله راننده خودرو از کنار جاده برداشته شده و لاشه بره اش در تصاویر فوق مشخص است

همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون سه کفتار نیز در همین مسیر بر اثر تصادف جاده ای تلف شده اند.

این در حالی است که هیچگونه تابلو هشدار دهنده و عامل بازدارنده از جمله دوربین ثبت تخلفات به منظور کنترل سرعت خودروهای عبوری در این محور وجود ندارد.

ضروری است برای حفظ این ذخیره گاه ارزشمند که نزدیک به نیمی از جمعیت آهوی کشور را در خود جای داده است، این جاده با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب هیات دولت از درون پناهگاه خارج شده و مسیر فعلی صرفا به عنوان یک جاده توریستی و جهت دسترسی محلی استفاده شود.

……….تصویر: کفتار تلف شده بر اثر برخورد با خوردوهای عبوری در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته

همچنین از مسئولان محیط زیست استان اصفهان انتظار می رود تا ضمن مخالفت و جلوگیری از ادامه عملیات عمرانی دوبانده شدن میانگذر پناهگاه حیات وحش موته، طی مذاکره با دستگاه های مسئول ازجمله وزارت راه و شهرسازی و فرماندهی پلیس راه، جهت نصب دوربین و سایر تمهیدات لازم برای کنترل سرعت خودروهای عبوری در این محور اقدام کنند.

بطور حتم در صورتیکه تدبیر لازم در کوتاه مدت جهت اعمال محدودیت سرعت برای خودروها و در بلند مدت جهت خروج جاده از پناهگاه اتخاد نگردد، با قطع ارتباط اکولوژیک در دو سمت جاده، افزایش تلفات در تصادفات و کاهش ضریب امنیتی منطقه، یکی از بهترین زیستگاه های حیات وحش کشور به تدریج رو به نابودی خواهد رفت و از دشت موته و هزاران آهوی آن تنها خاطره ای بجا خواهد ماند.

+10
-672
  

31 دیدگاه

  1. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    امیدواریم با دانایی مسئولین و اقدام بموقع و پیشنهاد خوب سازمان محیط زیست از این ذخیره ارزشمند و منطقه کم نظیر در کشورمون محافظت شه

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 4

    • reza می‌گوید:

      دانایی؟
      دانایی چی؟
      دانایی یعنی پول.
      ولی مسئولین نمی دونن در صورت حفظ برای دیدن این مخلوقات در طبیعت پولی انداره نفت توسط توریست ها سرازیر می شود

      پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 4

  2. جواد می‌گوید:

    اخدا کنه همه ما یاد بگیریم که حیات و حش هم جان دارند و حق زندگی و بدانیم که اگر زبان داشتند و می توانستند از خود دفاع کنند عاقبتشان اینجور نمی شد

    در این پناهگاه حیات وحش به علت تعداد زیاد وحوش و کمبود مواد غذایی و آب کلیه حیوانات در موارد مختلف مجبور هستند که از عرض جاده بگذرند خصوصا در فصول جفت گیری و زاد و ولد

    زمانیکه این جاده یک طرفه بود تعداد تلفات تقریبا زیاد بود خصوصا برای آهو ، چون آهو به نور بسیار حساس هست و بسیار در معرض خطر است البته باید بدانیم که تعداد لاشه های جمع آوری شده در جاده تعداد تلفات را نشان نمیدهد چون خیلی از رانندگان در این مسیر عمدا به آهوها میزنند و لاشه آنها را می برند و معمولا از بومیان محل هستند و تنها لاشه هایی در جاده باقی می مانند که توسط رانندگان عبوری از بین می روند

    از مسیر پاسگاه ورکان به سمت پاسگاه آب باریک که جاده گلپایگان محسوب می شود همه ساله تصادفات زیادی رخ میدهد و در جاده دلیجان از روستای رباط ترک تا دو راهی گلپایگان نیز اوضاع به همین وضع هست. از شهر میمه تا دو راهی گلپایگان نیز به علت وجود تعداد زیاد آهو که در اطراف جاده زندگی میکنند تصادفات زیادی وجود دارد

    لازم به ذکر است که تعداد جاده های فرعی این منطقه نیز زیاد می باشند که بعضی از افراد دور از چشم مأمورین در شب با وسایل نقلیه این حیوانات را بمنظور استفاده زیر می گیرند

    اگر این جاده دو طرفه شود و گارد ریل نصب شود بطور یقین در کاهش جمعیت حیات وحش این منطقه نقش چشم گیری خواهد داشت و امکان جفت گیری و تنوع زنتیکی را از آنها می گیرد

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  3. همیار محیط زیست می‌گوید:

    امیدوارم مهندس ظهرابی مدیرکل محیط زیست استان اصفهان همانطور که موضوع زاینده رود را با درایت و جدیت مدیریت مدیریت کردن و تا رسیدن آب به تالاب گاوخونی پیگیر موضوع بودن، مسئله جاده پناهگاه موته رو هم در دستور کار قرار بدن و این موضوع رو هم تا رسیدن به یک راه حل مناسب پیگیری کنند

    واقعا حیف این زیستگاه ارزشمند و این حیات وحش زیبا که اینجوری کف جاده تکه تکه بشن

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  4. اهورا می‌گوید:

    ای بابا کی برایش مهم باشد؟؟؟ آبی که ریخته شد دیگه نمی شود جمش کرد!!!
    این جاده های شوم همان روز نخست نباید ساخته بشوند ولی تو ایران برای این چیزا گوش شنوایی وجود ندارد!!!
    همین جاده شوم و نکبتی گلستان نیست مگر قرار نبود امسال کلید جایگزینی این جاده زده شود پس کو؟؟؟؟ سرکاری بود؟؟؟
    جاده ای که در یکی از بهترین پارک ملی های ایران ساخته شده و تلفات بسیار پلنگ ایرانی دارد همین جاده نفرین شده ای که پای شکارچیان رو به پارک ملی گلستان باز کرده و بسیار بسیار آتش سوزی هایی که روی می دهد نمونه اش پارسال که نزدیک ۲۰ بار این پارک ملی در آتش سوخت یا آن دیواره های مسخره بتونی!!!!
    بزنیم به تخنه مردم ایران هم انگار آمدند کورس ماشین سواری با آن ویراژهایی که می دهند آن هم در یک جاده کوهستانی و پارک ملی!!!! به اصطلاح پارک ملی گلستان!!!!
    جاده نباید در مناطق ۴ گانه ساخته شود اگر ساخته شود نه سرعت گیر نه این تابلوهای هشدار دهنده هیچ اثر گذار نیست چون مردم به این چیزا دقت نمی کنند و تنها بلدند پا روی گاز بگذارند زمانی هم که به آنها می گویی برمی خورد بهشان!!! کی به کیه حیات وحش کیلو چنده!!!
    مسوولان هستند زیستگاه های دست نخورده ای که هنوز جاده ندارند نمی خواهید در آن جاها جاده سازی کنید؟؟؟
    زیستگاهی که در آن جاده زده شود خدا می داند چه ها که سر آن زیستگاه نمی آید…هموار کردن پای شکارچان به منطقه و کشتار حیوانات – آتش سوزی….

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  5. مسعود شهرابی می‌گوید:

    نکته جالب اینجاست که ظاهرا همه تو مناطق حفاظت شده اجازه دخالت دارن و سازمان ح م ز هم فقط نظاره گر هست یعنی ارگانهای دیگر هر کاری بخوان تو مناطق تحت اختیار سازمان انجام می دن و چون توان سازمان کم هست فقط سکوت می کنه!

    بعید می دونم دو بانده کردن جاده و تعرض بیشتر به حریم پناهگاه موته قانونی باشه با پیگیری دقیق می شه جلوی این تخلف رو گرفت البته احتمالا پای یه پیمانکار گردن کلفت هم وسط هست

    خانم ابتکار شما می گید دولت و در صدر دولت، هیات وزیران نگاه خوبی به حفاظت از محیط زیست دارن امیدوارم این مورد رو با وزیر راه و شهرسازی مطرح و جلوی دو بانده شدن جاده رو بگیرید

    موته یه گلستان دیگه هست اونو به گورستان تبدیل نکنید

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  6. کلارى می‌گوید:

    دریغ از یک جو مدیریت

    این حیات وحش اگر در همین دبى یا ترکیه بود کلى اشتغال ایجاد میکردن و ارز آورى از طریق توریست

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

  7. مسافر زمین می‌گوید:

    متاسفانه وقتی منافع کوتاه مدت انسانی و یا منافع اقلیتی در مبحث محیط زیست وارد میگردد معمولا این محیط زیست است که بازنده بیرون می آید، زیرا سازمان حفاظت محیط زیست هنوز نتوانسته بجز حفاظت از حیات وحش، در سایر بخشها خوب عمل کند و ما هر روزه شاهد هستیم تکه ای از مناطق جدا شده و به شهر و یا شهرک صنعتی و یا جاده تبدیل میشود و یا اینکه حق آبه تالابها به سایر بخشها مانند کشاورزی و صنعت راهی میشود و بطور کلی زیستگاههای طبیعی کشور با سرعت زیاد در حال نابودی است.

    امیدوارم مسولین سازمان محیط زیست با یک مدیریت جهادی اقدام نمایند تا از این پس شاهد تخریب بیشتر سرمایه های طبیعی کشور نباشیم.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  8. مرتضی باقری می‌گوید:

    جاده مرگ برا ی حیات وحش منطقه

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  9. آخه پس این سازمان حفاظت محیط زیست نقشش چیه؟
    رییسش باید بره بست دم در وزارت راه و شهرسازی بشینه و این جاده را جمع کنه!
    جاده ای که درست از وسط منطقه حفاظت شده میگذره!!!
    علاوه بر کشت و کشتار جانداران توسط خودروهای عبوری، باعث میشه شکارچی ها هم راحت بتوانند به قلب این پایگاه زیست محیطی نفوذ بکنند!
    ای سازمان محیط زیست! یک کاری بکن!

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

  10. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    جاده رو با درایت مدیران محترم سازمان محیط زیست قطعا میزنن و به کوری چشم من و شما گوش کسی هم بدهکار نیست

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  11. saba می‌گوید:

    دیدن این عکس ها دل هر آدمی رو میشکنه

    کی موقع نجات محیط زیست ایران میرسه؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  12. احمد می‌گوید:

    آخ آخ … آخ آخ… ای داد، ای بیداد…
    چه حسرتی، چه داغی… حیوان بیچاره…

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  13. تیزبین می‌گوید:

    واقعا احداث جاده از وسط پناهگاه حیات وحش موته کار بدون تدبیری بوده. امیدوارم مانع احداث لاین دیگر شوند.

    واقعا یک جاده ارزش ازبین رفتن بهترین و زیباترین گونه آهوی کشور را دارد؟ امیدوارم مسئولین پیگیری کنند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  14. بتی می‌گوید:

    باید تابلو های عبور حیوانات وحشی تو این جاده نصب کرد
    باید یه شماره به عنوان اورژانس حیوانات نصب کرد
    باید تو صدا و سیما و رادیو درباره حفاظت از حیوانات و طبیعت برای آینده صحبت کرد

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  15. kooshan می‌گوید:

    واقعیت این است که با مطالبه اهالی منتفع از این جاده در ۳۰ سال پیش که بحبوحه جنگ و مشکلات دیگر بود و اصولأ در آن سالها نه در اذهان عموم و نه در انجام امور کشور از سوی مدیریتهای مختلف ، محیط زیست چندان جایگاهی نداشت ، اینکار صورت گرفته و تا زمان حال نیز این جاده مرتب از حیات وحش تلفات می‌گرفته است و این موضوع تازه ای نیست منتها در چند سال اخیر اخبار آن منتشر میشود ، فعلأ هم مجددأ با مطالبه عمومی اهالی و پیگیری آنها از طرق مختلف مثل درخواست از نمایندگانشان و مطالبه از مسئولین اجرائی دولتهای قبلی و فعلی ، عملیات دو بانده کردن راه شروع شده و گرچه توقف دو بانده کردن جاده و ایمن کردن جاده فعلی گزینه بهتری بود ولی طبق خبر دیده بان بخش زیادی از کار نیز انجام شده و “س.ح.م.ز.” بعید است بتواند اهالی مطالبه گر و دستگاه و نهاد اجرائی را از ادامه عملیات دو بانده کردن جاده منصرف کند
    بنابراین باید دید که در این شرایط چه می توان کرد ؟
    البته می توان به گشت و گذار در دنیای مجازی پرداخت و همه را سرزنش کرد که شاید جهت رضایت شخصی کاربردی داشته باشد اما سودی برای حیات وحش موته نخواهد داشت ، بنظر میرسد بهتر است تا از دولت و طبعأ “س.ح.م.ز” خواستار شد تا به اظهار تعهد خود مبنی بر مدنظر قرار دادن اهمیت حفاظت از محیط زیست عمل کرده و همزمان با پیشرفت عملیات دوبانده کردن جاده ضمن تعامل و هماهنگی لازم و ضروری با همه دستگاهها و نهادهای ذیربط و اهالی تا جایی که در توان دارد جهت اجرای تمهیدات ایمنی قابل اجرا در طول جاده احداثی تلاش کند
    تمهیدات مورد نظر می تواند طیف متنوعی از اقدامات ایمن کننده از قبیل نصب تابلوها و علائم و چراغهای هشدار دهنده ، تعبیه دوربین ثبت سرعت خودروهای عبوری ، ساخت سرعت گیرهای مناسب در صورت مفید و عملی بودن و نهایتأ روگذر و زیرگذرهای مخصوص حیات وحش و …. را شامل شود.
    علاقمندان حیات وحش کشور نیز باید از دولت و “س.ح.م.ز.” حمایت بعمل آورند تا توجیه و توان لازم برای اقدامات ذکر شده و مشابه را داشته باشند.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 6

    • مسافر زمین می‌گوید:

      دوست عزیز آقای کوشان
      مسایل و مشکلات محیط زیست چیزی نیست که مردم در فضای مجازی به دنبال آن بگردند و به آن پی ببرند. طوری حرف میزنید که انگار میخواهید مقصر مشکلات محیط زیست را فضای مجازی و یا نماینگان مجلس و یا سایرین نشان دهید. این امر فرا فکنی است هر روز شاهیدیم که مردم با روح و جسم جان خود دارند مشکلات محیط زیست را می بینند و لمس میکنند. اگر شما نمیبینید سری به بیمارستانها بزنید و یا یک گشت کوچک بین مردم بزنید و در خصوص محیط زیست پرس و جو کنید آن وقت متوجه میشوید. این مشکلات چزی نیستند که مردم در سایتها به آن پی ببرند. حالا چند نفری هم که از سوز دل مطلب میگذارند را شما بر نمی تابید. یکی از اصول محوری محیط زیست توسعه پایدار است که فکر میکنم مفهوم آنرا بدانید. یعنی ما مجاز نیستیم دست به احداث جاده ، کارخانه ، مزرعه ، سد و …. بزنیم در حالی که برایند سود و زیان زیست محیطی آن با اهداف مورد نظر بر خلاف معیارهای زیست محیطی باشد.
      به نظر من سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان سازمان متولی باید اقدام به نهادینه کردن اصول توسعه پایدار در تمام سطوح جامعه، وزارت خانه ها و مجلس بنماید. من فکر میکنم چنانچه در این خصوص بخوبی اطلاع رسانی شود مردم نیز استقبال خواهند کرد و خود مردم مخالف احداث چنین طرحهای خواهند شد.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  16. نیما می‌گوید:

    وقتی دانش نیست جریان این میشه.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  17. رشید می‌گوید:

    تنها راه نجات حیات وحش منطقه کشیدن فنس در مسیرهای پر رفت و آمد جانوران و احداث زیرگذر برای آنها اگر عملی شود

    حدود دوماه پیش شبکه مستند از حیات وحش آفریقا نشان میداد زیرگذرهایی احداث شده بود که گله های فیل براحتی از آنها گذر میکردند افسوس و صد افسوس که مدیران محیط زیست کشور ما فقط یک راه را پیش گرفته اند آنهم جریمه کردن متخلفین

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  18. طبیعت گرد می‌گوید:

    چه بی تدبیری و سو مدیریتهایی در حوزه محیط زیست اتفاق میفته بخدا خیانته در حق نسلهای آینده…

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  19. سام می‌گوید:

    قطعا اگر این جاده به کار خود ادامه بده کار حیات وحش این منطقه به جایی میرسه که برای یافتن آهو و حیواناتی نظیر این باید دوربین تله گذاری بشه

    اکنون آهوان را تلف میکند شاید بعدها یوزپلنگ و حیواناتی نادر رو به انقراض بکشونه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  20. داریوش می‌گوید:

    خوب راهسازی در کنار عشایر غیور دست به دست هم دادن برای نابودی طبیعت ایران

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  21. علی می‌گوید:

    آیا واقعا سازمان محیط زیست به فکر محیط زیست کشور است؟

    چه کسی مجوز عبور این جاده را صادر کرده است؟

    آیا محیط زیست قدرت مسدود کردن این جاده را ندارد؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  22. قوچ اُریال خراسان می‌گوید:

    فکر میکنین واسه کشوری با این همه ثروت ملی کاری داره که اطراف این جاده رو حصار بکشه تا گونه های جانوری اینطور قتل و عام نشن؟

    حصار نمی کشن چون تصمیم گیرندگانش کوچکترین دانشی از اهمیت محیط زیست و گونه های جانوری اون ندارند و با باند و باند بازی پشت اون میزها نشسته اند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  23. rainbow dash می‌گوید:

    تابلوی هشدار یا دست انداز خوب نیست و نمیتونه جلوی ماشین هارو بگیره
    البته اگه هم باشه کسی توجهی نمیکنه درست مثله خط عابر پیاده

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  24. داوود می‌گوید:

    اینجا هم سرنوشت پارک ملی گلستان نصیبش میشه
    اگه مسیر به سمت گلی داغ تغییر میکرد فقط ۲۲ کیلومتر اضافه میشد و پارک گلستان قابل دسترسی نبود دیگه
    ولی حیف که این پروژه ها دلایلی واسه اجرا دارن که ما از فهم اون عاجزیم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  25. بچه ارامگاه سعدی نزدیک کوه بمو شیراز می‌گوید:

    با سلام :
    میتوان با نصب تابلوهای راهنمایی و نصب دوربینهای مدار بسته و هشدار از طرف راهنمایی و رانندگی و اخذ جریمه های سنگین قبل از جایگزین کردن جاده ، حداقل از تلفات کم نمود.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  26. اکبر می‌گوید:

    با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی امروزه پر رونق هستند ما میتوانیم با تشکیل گروه و دعوت از دوستان علاقمند دست به اطلاع رسانی کنیم تا دیگر مردم در جریان وقایع مخرب زیست محیطی و نابودی حیات وحش کم نظیر کشورمان باشند .

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  27. عشقی می‌گوید:

    جلوی پیشرفت رو نمیشه گرفت! اما با اوصافی که از جاده های دسترسی به گلپایگان دیدم نیازی به احداث این جاده اون هم از وسط حیات وحش موته نبود چه رسد به تعریض و گارد ریل گذاری! به این میگن ” تصمیم فاجعه بار”

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  28. شکاربان می‌گوید:

    در کشور سوئد حدود ۲۰ سال پیش به خاطر عبور اجباری جاده، بخش زیادی از جاده را به خاطر مسیر گدار و کوچ سالیانه **گوزن های شمالی** تغییر دادن و جاده را با احداث پلهایی با پایه های بلند به سمت کوهستان منحرف کردن که طبیعتاً این کار هزینه پروژه را برای دولت بالا برد و بار مال زیادی را در این زمینه متحمل شد و این نشان دهنده ارج و اهمیتی است که دولت آن کشور به طبیعت و حیات وحش قائل است، اما در کشور ما ایران درست این موضوع برعکس است، بدین صورت که دولت و دستگاه های اجرایی هر تصمیمی را که بخواهند در خصوص پروژهای مختلف میگیرند، بدون در نظر گرفتن مسائل زیست-محیطی و نهایتاً نادیده گرفتن سازمان محیط زیست که البته باید اذعان کرد که در قانون دولت ملزم گردیده در خصوص هر گونه مداخله در گستره های طبیعی کشور تأییدیه های لازم را از سازمان علیه اخذ نماید، اما دولت هر کار بخواهد میکند، بعداً تأییدیه ها را میستاند، گواه این گفته مداخلات ویران کننده شامل: صدور مجوز پالایشگاهها و پتروشیمی و حفر چاه های عمیق و انواع معادن، سدها، انواع کارخانه ها و عبور اتوبان تهران -شمال از منطقه بی نظیر البرز مرکزی، عبور جاده های زیاد از پارک ملی گلستان و جاده ابر، جاده سه هزار قزوین، جاده قم – گرمسار از میان پارک ملی کویر، جاده های دسترسی به ایستگاه های رادیویی-تلویزیونی بر فراز کوهها در مناطق حفاظت شده و عبور جاده از میان منطقه موته و صدها مداخله غیر کارشناسانه دیگر که همچنان بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست – محیطی و کارشناسی در حال تهیه و احداث هستند، حال با یک حساب سر انگشتی میتوان دید هر شبانه روز چه تعداد جانور در جاده های ایران کشته میشوند، که با احتساب ۳۶۵ روز میتوان گفت هر سال یک فاجعه زیست – محیطی در حال رخداد است، این آمار بدون در نظر گرفتن آمار کارکرد برادران شکارکش و نابودگران حیات وحش است، ولی هیچکس به این مهم توجه و عنایتی ندارد. دوستان با ادامه این روند حیات وحش و محیط زیست ایران هر روز به نابودی نزدیک و نزدیک تر می شود،وای بر ما!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  29. ایمان می‌گوید:

    چرا جلوی افرادی که با هدفی مشخص دست به ساخت چنین جاده هایی میزنند را نمیگیرند. تا جایی که من یادم می آید سازمان محیط زیست همیشه چند قدم عقب تر از باقی ارگان های دولتی حرکت میکند. وزارت راه متاسفانه به هیچ عنوان به طبیعت این مملکت اهمیت نداده و نخواهد داد و اگر همینطور ادامه یابد شاید روزی مناطق حفاظت شده هم به محل ترانزیت تبدیل شوند.
    از خانم ابتکار درخواست دارم اقدامی کارشناسی و قانونی انجام دهند و جلوی این نوع طرح ها را که قطعا نابود کننده ی این کشور است بگیرند. در حقیقت اگر حکومت و به طور خاص دولت مشخصا به مردم نشان ندهند که طبیعت کشور ارزش بالایی دارد و با این طرح ها باعث نابودی حیوانات و جنگلها شوند؛ نمیشود انتظار داشت مردم به آن اهمیت دهند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دادن به شکاربان لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>