عامل کشتار یک خرس قهوه ای در منطقه حفاظت شده بزقوش بازداشت شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اوایل ماه جاری یکی از همیاران محیط زیست آذربایجان شرقی طی تماس با اداره محیط زیست شهرستان میانه از شکار غیرمجاز یک خرس قهوه ای در ارتفاعات منطقه حفاظت شده بزقوش توسط یکی از عشایر خبر داد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان میانه در این باره گفت: به دنبال دریافت این گزارش عازم محدوده ای شدیم که گزارش شده بود خرس در آنجا شکار شده است.

محمدرضا فقهی فرهمند اظهار داشت: پس از جستجوی طولانی در روز یازدهم تیرماه لاشه خرس قهوه ای را که در انتهای یک دره رها شده بود درحالیکه پیدا کردیم که پوست خرس بصورت کامل و به طرز ماهرانه ای کنده شده بود.

….تصویر: لاشه خرس قهوه ای که توسط متخلفین در ارتفاعات منطقه حفاظت شده بزقوش کشته شده است

رئیس اداره محیط زیست شهرستان میانه گفت: با اطلاعات بدست آمده و تحقیقات محلی صورت گرفته، عامل شکار خرس شناسایی شده و مظنون که از عشایر بومی منطقه است و تابستان ها به ارتفاعات بزقوش کوچ می کنند، تحت بازجویی قرار گرفت.

مظنون در ابتدا منکر هرگونه تخلفی بود و به هیچ عنوان کشتار خرس را قبول نداشت اما در جریان بازجویی های تخصصی نهایتا اعتراف نمود که خرس را حدود ۱۰ روز قبل با شلیک گلوله از پای درآورده است.

متخلف ادعا داشت که برای حفظ جان خود و خانواده اش به خرس شلیک کرده است اما با توجه به کندن و فروختن پوست جانور کاملا مشخص بود که ادعای وی دروغ است.

همانطور که در تصویر مشخص است پوست خرس بهمراه پنجه ها (ناخن ها) بصورت کامل جهت تاکسیدرمی کنده شده است

محمدرضا فقهی فرهمند گفت: متهم که شکار خرس را پذیرفته بود مبلغ پنجاه میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نموده و سپس به همراه پرونده تشکیل شده به مراجع قضایی معرفی گردید.

متهم در مورد سرنوشت پوست خرس اظهار بی اطلاعی می کند اما با دستور دادستان موظف شده است که حداکثر تا روز شنبه (۹۴/۴/۲۰) پوست خرس را به دادگاه ارائه نماید.

به این ترتیب پس از مرگ پنج خرس قهوه ای در کرمانشاه، مهدیشهر سمنان، ارتفاعات دالاهو ، اشترانکوه لرستان، و فیروزکوه تهران این ششمین گزارش مستند از کشتار خرس های قهوه ای توسط عوامل انسانی در سال جاری است. البته سه توله خرس در کهگیلویه و بویراحمد و گلستان نیز در سال جاری به ادارات محیط زیست تحویل شده اند که از سرنوشت مادر آنها اطلاعی در دست نیست.

+6
-189
  

47 دیدگاه

  1. azizi می‌گوید:

    چه لقمه های حرامی سر سفره زن و فرزندشون می برند… جه عاقبتی دز انتظار خانواده های این آدماست؟!
    به چشم دیده ام سرنوشت رقت بار خانواده هایی را که نان آورشان اهل قمار و رشوه بوده است…
    آدم از کندن پوست یه حیوون زبون بسته حرام گوشت نون بخوره؟!!!!
    جانوری وحشی تر از آدمیزاد نداریم…

    پر طرفدار Thumb up 66 Thumb down 14

  2. امیر مهدی می‌گوید:

    خسته نباشین ولی روز به روز از تعداد خرس ها کاسته میشه. باید فرهنگ ساز شه

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 5

  3. حداد می‌گوید:

    عشایر و دامدارها = عامل اصلی نابودی حیات وحش

    پر طرفدار Thumb up 74 Thumb down 5

  4. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    خدا میداند چندجنازه دیگر هست که هنوز موفق به کشف آنها نشده اند !

    اینها یک زمانی در کوه و کمر برای داشتن سلاح توجیه داشتند چون راهزن وجود داشت و ممکن بود دامهایشان دزدیده شود الان چه توجیهی دارند ؟

    مدام در طبیعت چرای مجانی دارند و با تفنگشان هم حیوانات را میکشند و محیط بانان نیز نمیتوانند دایم آنها را پایش کنند . باید سلاحهایشان گرفته شود

    حیوانات در کشور ما مظلوم واقع شده اند و مردم نیز نشان داده اند که فرهنگ داشتن سلاح و پیروی از قوانین را ندارند

    باید سلاحها جمع آوری شود . دیگر بس است

    نمیتوان بامید افزایش جریمه ها منتظر کاهش کشتار حیوانات بود

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 4

    • روباه آبی می‌گوید:

      بلا نسبت بعضی ها، ببخشید-مردم ما از هر وسیله و امکاناتی به بدترین شکل استفاده می کنند از اتومبیل و وسایل ارتباطی گرفته تا همین اسلحه.

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

    • امین منصوری می‌گوید:

      دوست عزیز مسلح بودن عشایر هیچ توجیهی ندارد، اوایل جنگ بود که حد فاصل قصر شیرین و گیلانغرب در نزدیکی گورسفید همین عشایر با دست خالی جلوی پیشروی ارتش عراق را گرفتند و با جاری ساختن آب فراوان به زمینهای کشاورزی، تمامی تانکها و نفربرهای عراق در گل و لای تپیدند و همانجا زمینگیر شدند. همچنین شیر زنی از همین روستای گور سفید بود که بوسیله یک تبر دو افسر مسلح عراق را خلع سلاح و اسیر نمود. یاد آن روزها بخیر. چه بودیم و چه شدیم!!!

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

      • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

        اقای امین منصوری همراه عزیز و دوستدار حیوانات یک پرسش از شما دارم ایا رفتار نسل امروز و اهمیتشان به خاک و ارزشهای کشورمان مانند نسل امروز است . اگر چنین است این تعداد چشمگیر از کشته های حیات وحشمان از کجا میاید . انها یا خودشان میکشند یا چشمشان را بروی کسانیکه میکشند میبندند . مقصر فقط انها نیستند همه مقصریم فرهنگ عوض شده و قانون باندازه کافی بازدارنده نیست . اینکه کسی بقصد تفریح و یا هر دلیل دیگر بخواهد حیوانات را بکشد قابل قبول نیست . اما ترسناک است . طبیعت فرصت بازیابی ندارد خشکسالی طبیعت را تهدید میکند . این بی انصافیست که در حق حیوانات اتفاق میافتد و قانون در واقع سکوت کرده چون متخلفین را ازاد میکند .

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  5. محمد رضا می‌گوید:

    یعنی گروههای تروریستی هم بعد از جنایتشان مسئولیتش را به عهده میگیرند
    این بزدل به درد داعش هم نمیخوره.
    برای امنیت خانواده این فرد و محیط بانان و حیات وحش لازم است از سوی قاضی برای این جانی حکم حبس در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه به احتمال زیاد پوست حیوان فروخته شده و حتی به خارج از کشور قاچاق شده از مسئولین امر انتظار میرود متهم را زیرنظر داشته و اجازه وقت کشی به او ندهند چون احتمال تکرار جنایتش برای سرپوش گذاشتن بر روی این موضوع وجود دارد و اینکه لاشه را فعلا دفن نکنند تا مقایسه و آزمایش با پوست ارائه شده صورت گیرد.
    ضمن تشکر از محیط بانان عزیز برای بنده عجیب بود مدیریت آن خطه بعد از مدتها راضی به انتشار گزارش تخلف شدند و این واقعآ خوب و امیدوار کننده است و همینطور اراده قوی برای برخورد با کشتار جانوران در خطر انقراض،مخصوصاً خرس قهوه ای آذربایجان که به لحاظ ژن و جثه منحصر به فرد است.
    اگر مسئولان سازمان در این شرایط برای برخورد با تخلفات نیاز به حمایت مردم دارند دوستداران محیط زیست میتوانند با جمع آوری امضا یا تومار یا ایجاد کمپین حمایتی طلب یاری از قوای مقننه و قضاییه کنند. خصوصاً تصویب قوانینی جدید برای حمایت از خرس و گربه سانان.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 7

  6. یاسین می‌گوید:

    با سلام
    با این سرعت که حیات وحش ایران دارد از بین میرود و نسل کشی می شود ……..داعش چنین جنایتی ندارد
    ما با داعش چه فرقی داریم چون اونها با انسانها این کار را می کنند منفورترند ؟
    حیوانات و حیات وحش حق زندگی کردن ندارند؟

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 7

  7. امین منصوری می‌گوید:

    بازم عشایران غیور

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 6

  8. امیری شاهرود می‌گوید:

    بایدگفت که لاشه یک خرس هم در ارتفاعات شاهوار شاهرود در تیرماه پیدا شده است که هیچ گونه اطلاع رسانی در این زمینه نشده است

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

  9. لرستانی می‌گوید:

    مگر جریمه شکار خرس در قانون جدید پنجاه میلیون تومان نیست پس چرا این جانی پنج میلیون تومان جریمه شده است؟
    حتم دارم پوست این حیوان زبان بسته چند برابر این قیمت فروش رفته است، یا در نهایت پول این جریمه ناچیز با فروش تنها چهار راس گوسفند تامین می شود و هیچ
    خداوند لعنت کند کسی را که سلاح به دست اینها می دهد.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 5

  10. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    کلا این اسلحه به دستان هر از گاهی برای انقراض یک گونه با هم متحد میشن ی مدت پلنگ و حالا هم خرس…

    اسلحه ها رو از عشایر بگیرید و مجوز همه لغو بشه

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 7

  11. دوستدار طبیعت وشکار می‌گوید:

    چهار سال پای اینارو کوتاه کنید ببینید چطوری جمعیت وحوش سر به فلک میزنه
    انصافا کسی نیست بگه چطور اینا مجوز چرا میگیرن؟
    مسولیت جنایات اینا با چه ارگانیه؟ چرا ساکته؟ راهکارش چیه؟

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 6

  12. آ.ک می‌گوید:

    یه سوال
    مگه این افزایش جرایم تصویب نشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    پس کی می خوان اجراش کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 6

  13. دو لول می‌گوید:

    خودتون قضاوت کنید که قاتلین حیوانات با ارزش شکارچی قانونمند نیست

    داغ Thumb up 28 Thumb down 30

  14. میترا کیوانی می‌گوید:

    ۵۰میلیون ریال !!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 10

    • پارسه۱۲۱ می‌گوید:

      احتمالن پوست خرسو فروخته ده میلیون حالا براش مهم نیست پنج میلیون میده سازمان پنج میلیون براش میمونه !

      نمیدونم این جرایم جدید کی قرار اجرا بشه ؟

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

    • امیرعلی می‌گوید:

      میترا خانوم ، داخل سایت رو سرچ بفرمایید ، جریمه های قبلی رو میتونین مشاهده کنین ، جریمه های جدید هم از وقتی اجرا بشن قطعا اطلاع رسانی کافی خواهد شد …

      داغ Thumb up 3 Thumb down 7

  15. reza می‌گوید:

    جای سواله چرا جریمه های جدید زودتر ابلاغ نمیشه تا این حجم از شکار مهار بشه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  16. حسام ( میر شکار ) می‌گوید:

    و دوباره شما دوستان لطف کردید نظر من رو کاملا سانسور کردید ! آره ؟ چرا ؟ واقعا چرا ؟ انقدر حقیقت تلخه که حرفهای امثال من رو سانسور میکنید ؟ اصلا چی داشت که سانسورش کردید ؟ ۷ ساله به عنوان همیار دارم فعالیت میکنم . ۱۱ ساله انجمن حفاظتی داریم . کارایی که من کردم کسی از افراد محترمی که میان تو سایت انجام ندادن برای محیط زیست . اونوقت شماها نظراتی که میتونه سازنده باشه رو راحت سانسور میکنید . این رسمش نیست . احتمالا یه سایت حفاظتی به زودی راه اندازی کنیم . و لی اونجا سانسور نداشته باشیم . ( فقط تعجب میکنم نظر من چیز خاصی نداشت که سانسور بشه !! ) اینجوری خودتون ر زیر سوال میبرید . خیلی ها توی این سایت با هم دوست هستند .

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

    • محمد رضا می‌گوید:

      کاربر حسام، باور بفرمایید دیدگاه های افراد مخالف شکار هم بعضی اوقات منتشر نمیشه، بنده هم قصد داشتم در یک مورد به دیدبان گله کنم که چرا نظرم را حذف کردی اما به این نتیجه رسیدم که زحمتکشان این وب سایت به اندازه کافی مشغله دارند و فکرشان ناراحت است که بهتره من اگه کمکی از دستم بر نمیاد حداقل سربارشان نباشم، همه میدانیم حمایت مالی و اجتماعی از سوی دولت و سازمان از این سایت حداقل است و اگر غیر از این بود این وب سایت به صورت بین المللی فعالیت میکرد و کاربران ملیت های مختلف برای آشنایی با طبیعت ایران به این سایت رجوع میکردند،و اینکه برای دست یابی به اخبار وگزارشات با مشگل مواجه اند بعضی مراکز همکاری خوبی با وب سایت نداشته و به جای اینکه آنها خود را موظف به پاسخگویی و انتشار اخبار کنند دیدبان به سراغ آنها میره وپیگیر میشه، علی ای حال بعید میدانم دیدبان با کسی مشکل داشته باشه یا بخواد لج کنه که نظرات را انتشار نده.

      داغ Thumb up 12 Thumb down 10

  17. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    کاش این اسلحرو از دست این عشایر بگیرن

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  18. من هستم می‌گوید:

    من در شهر سراب زندگی می کنم و بزقوش نصفش تحت حفاظت حوزه مرنده و نصف دیگش تحت حفاظت شهر سرابه.
    تبریک به محیط بانان سراب و مرند
    ضمنا پیشنهاد میکنم اطلاعات منطقه حفاظت شده بزقوش رو با کمک محیط بانان مرندی و سرابی تکمیل کنید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 6

  19. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    باید تمامی اسلحه ها بین مردم جمع بشه مخصوصن عشایر و روستاییا

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 9

  20. شوکا می‌گوید:

    شش تا از اول ۹۴ !!!!!!
    دوازده تا پلنگ از اول ۹۴ !!!!!!
    ۱۵ تا پلنگ سال ۹۲ !!!!!!
    کشف سه باغ وحش شخصی از سال ۹۴!!!!!!!
    شکار قوچ و میش و کل و بز و آهو از اول ۹۴ :سر به فلک کشیده
    آخه خدا وکیلی به کجا داریم میریم ؟؟؟!!!!!!
    مسؤولان جان هر کی که دوستدارین یه کاری کنین
    دوستداران محیط زیست شما هم یه کاری کنید اوضاع بد حیات وحش و به هرکی میشناسید بگید

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  21. کوشان مهران می‌گوید:

    آخرین نگاره از آخرین ماده خرس بومی کوهستان پیرینه در سال ۲۰۱۰:

    oncfs.gouv.fr/download.php?file_url=IMG/pdf/IBN_2011.pdf

    سرنوشت خرس های رشته کوه پیرینه می تواند آینده این گونه در ایران را پیش رویمان قرار دهد؛
    در قرن چهاردهم میلادی حتی در استان های مرکزی فرانسه نیز خرس وجود داشت ولی در اواخر قرن نوزدهم خرس ها در پیرینه وآلپ وکوهستان ژورا برجای مانده بوده ودر سال ۱۹۳۰ آخرین گزارش خرس در آلپ فرانسه منتشر گردید.

    به دلیل اقتصاد وابسته به شبانی هیچگاه خرس وگرگ و سیاهگوش در دوسوی پیرینه مورد توجه وعلاقه قرار نداشته ودر اوایل دهه ۱۹۸۰ جمعیت آن انگونه کاهش یافت که توجهی ویژه برای حفاظت آن معطوف گردید ولی با این وجود به دلیل بر هم خوردن ترکیب جمعیتی و از دست رفتن افراد مولد در عمل خرس های پیرینه از نسل جمعیت اسلوونی می باشند که در دهه ۱۹۹۰ به قلمروی رانسه معرفی شدند.

    آیا در بزقوش نیز ایلات و عشایر باید همچون صد سال پیش برای نبرد با متجاوزان سر تا پا مسلح باشند؟
    آیا این خود نشانه ای بارز از نا امنی این بخش از سرزمینمان نمی باشد؟

    تاریخ هژده ساله آذربایجان وخاطرات وخطرات مخبرالسلطنه را بخوانید و دریابید که چگونه این تفنگها در مواقع بحران سببساز چپاول وناامنی می گردند.

    وضعیت،پراکنش ومدیریت گوشتخواران بزرگ در اروپا:ec.europa.eu/environment/nature/conservation/species/carnivores/pdf/task_1_part2_species_country_reports.pdf

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  22. سهره می‌گوید:

    من نمیدونم چرا بعضی از عشایر اینقد به محیط زیست زیان میرسونن ؟
    آخه اولین کسی که ضررش میبینه خودشون هستش
    بازم جای شکرش باقیه که اداره محیط زیست براشون کلاس های آموزشی برگزار میکنه
    ( افسوس که ما باز هم شاهد چنین جنایاتی هستیم)

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  23. درنا 2 می‌گوید:

    جناب دولول شکارچی قانونمند الان تو خونش نشسته و مدتهاست تفنگش خاک میخوره
    این جنایات یا توسط عشایر و یا توسط روستاییها که در جوار مناطق مهم زندگی میکنند صورت میگیره
    تمامی این جنایات به دلیل نبود مدیریت صحیح خود سازمان اتفاق میافته
    مگر توافق با اداره اسلحه و مهمات نشد که دیگر اسلحه دولتی فروخته نشود چه شد ؟
    تمام این مشکلات در دستان خود سازمان محیط زیست است
    مگر ندیدین با هفتاد قله چه کردن ؟ چرا مجوز چرای دام صادر میشود آنهم در منطقه ایی با آن عظمت ؟ هر وقت خبر هفتاد قله را میبینم اشک از چشمانم جاری میشود.
    چندین سال طول میکشد تا هفتاد قله به روز اولش برگردد؟
    خودتان را اذیت نکنید هیچ کس نگران اینهمه تخریب در ایران نیست که اگر بود حداقل ازش پاسخگویی میشد
    حتی رسانه ها هم پیگیری نمیکنند
    از دیده بان عزیز خواهشمندم که آخرین اخبار هفتاد قله را منتشر نماید.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

  24. داریوش می‌گوید:

    ای تف به غیرتت

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

  25. دوستدار محیط زیست و می‌گوید:

    بازهم افسوس ، تأسف بر حال این حیوانات دو پا به دست خودش تیشه بر ریشه خود میزند. جهالت دشمن انسان است، با کشتن افراد جاهل ، جهالت از بین نمی رود، آموزش از کودکی، آمادگی و…… مراحل آموزشی باید انجام شود، داشتن و حمل هرگونه سلاح گرم برای افراد فاقد صلاحیت ممنوع شود، قانون مجازات خشن تر منها ی اعدام انجام گیرد. نیروهای حفاظتی و تجهیزات مدرن پیشرفته افزایش یابند. هزینه زیادی لازم است.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  26. Nature می‌گوید:

    باید هر چه زودتر واسه سلاح های در دست عشایر و روستاییان یه فکر اساسی بشه.
    اکثر این آدما به بهانه دفاع از خود و دامهاشون دارن محیط زیست و حیات وحش رو نابود میکنن.
    بالاخره یه روز سازمان محیط زیست مجبور میشه واسه این همه سلاح یه فکری بکنه ولی موقعی که دیگه دیر شده….
    راه حل اساسی دوم هم اینه که دولت به صورت تدریجی دامپروری رو به شکل کاملا صنعتی به بخش خصوصی واگذار کنه تا کم کم و به مرور زمان بساط دامپروری سنتی که ضرر و زیانش بیش و از منافعش هست چیده بشه.
    تا هم نیاز مواد پروتینی کشور تامین بشه و هم آثار و خسارات بیش از حد زیست محیطی به حداقل برسه.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  27. اینکه از طرف دادگاه موظف شده پوست خرس را تحویل بده خیلی خطرناکه چون ممکنه بره یک خرس دیگه را هم بکشه!!!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

    • امین منصوری می‌گوید:

      جناب رد پا تا حدودی درست میگی، اما کشتن خرس به سادگی خرید پفک از سوپر مارکت نیست که هر لحظه بخواهی در دسترس باشه.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  28. محمدرضا می‌گوید:

    هرچه می خوانیم و می شنویم همه اش از عشایر……
    خدایا چشمی و عقلی ….

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  29. سید محمد طاها سبزکوهی می‌گوید:

    دوستان عزیز خواهش میکنم این قدر عشایر عشایر نکنید من خودم عشایرم و از نزدیک دارم میبینم خیلی از این شکارچی ها از شهر نشین های بزرگ و کوچکی هستن که برای تفریح سرگرمی میان و نسل هرچی جانور و گیاه و گوسفند هست رو نابود میکنن بعد هم دیوار کوتاه تر از عشایر گیر نمی یارن میگن این کار عشایر است اخه یه ذره هم انصاف داشته باشین پنچ تا انگشت دست که مثل هم نمیشن شاید باشن کسایی تو عشایر که شکارچی باشن ولی بیشترشون به خاطر حفظ جون خودشون و زن بچه هاشون و گوسفندانشون و به خاطر در امان بودن از دست دزدها از تفنگ تو چادرهاشون استفاده میکنن . [ قابل توجه کلیه دوستانی که هر اتفاقی که هر جا میفته میندازن گردن عشایر بدبخت ]

    داغ Thumb up 14 Thumb down 14

    • امیرعلی می‌گوید:

      جناب سبزکوهی ، مگه بقیه ملت وقتی دزد میزنه بهشون با اسلحه از اموالشون دفاع می کنن ؟؟؟
      به خاطر حفظ جون ؟ از چی ؟ از کی ؟ مگه جنگه ؟؟؟
      همونطور که شما خودتون از عشایر عزیز هستین و دیدین ، ما هم دیدیم …
      خدارو شکر به اندازه کافی در طبیعت بودم و با اقشار مختلف دم خور شدم …
      مگه شکارچی شهری جرات می کنه وارد منطقه ی عشایر یا روستاییان بشه ؟؟؟ ( به جز افرادی که آشنا دارن ) ، به اندازه کافی خبر منتشر شده داریم از شکارچیان شهری که حتی با مجوز توی کوه از روستاییان یا عشایر کتک خوردن ، همون روستاییان و عشایری که هر شب تفنگ به دست توی کوه دنبال گوشتن …
      بنده به شما جسارت نمی کنم چون مطمئنم انسان فهیم و بزرگواری هستین ولی اکثر ماها اون روی سکه رو هم به اندازه کافی دیدیم و شنیدیم …

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

      • متین سبزکوهی می‌گوید:

        با عرض سلام خدمت دوست عزیزم امیرعلی
        خدمت شما عرض کنم آیا بقیه ملت هم مثل عشایر تو بیابون برهوت زندگی میکنن ؟
        من خانوادهای عشایری سراغ دارم که تو بیابون هایی زندگی میکنن که تا فرسنگ ها بویی از آدمیزاد نمیاد. آیا اگه جناب عالی جایی جونت به خطر بیفته از خودت دفاع نمیکنی ؟
        آره من خیلی از این شکارچی های شهر نشینو سراغ دارم که میان بدترین نسل کشی ها رو انجام میدن میزارن گردن عشایر نمونش تو منطقه خودمون سبزکوه زیاد داریم
        من خیلی وقته که تو این منطقه هستم ولی خدارو شکر از نسل کشی توسط عشایر چیزی نشنیدم و ندیدم ولی تا دلت بخواد از شهر میان مناطق محافظت شده رو نابود میکنن میرن
        از گیاهش بگیر تا حیوانش تا بز کوهیش گرفته آنوقت هم میزارن گردن عشایر دربدر

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

    • شوکا می‌گوید:

      سید طاهای عزیز من خودم بختیاریم و درکت میکنم چون آمار تخلفات محیط زیستی اونجا خیلی پایینه نسبت به استانهای دیگر
      اگر اشتباه میکنم دوستان اصلاح کنند

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  30. سید محمد طاها سبزکوهی می‌گوید:

    دوستان عزیز خواهش میکنم این قدر عشایر عشایر نکنید من خودم عشایرم و از نزدیک دارم میبینم خیلی از این شکارچی ها از شهر نشین های بزرگ و کوچکی هستن که برای تفریح سرگرمی میان و نسل هرچی جانور و گیاه و گوسفند هست رو نابود میکنن بعد هم دیوار کوتاه تر از عشایر گیر نمی یارن میگن این کار عشایر است اخه یه ذره هم انصاف داشته باشین پنچ تا انگشت دست که مثل هم نمیشن شاید باشن کسایی تو عشایر که شکارچی باشن ولی بیشترشون به خاطر حفظ جون خودشون و زن بچه هاشون و گوسفندانشون و به خاطر در امان بودن از دست اقا دزد ها از تفنگ تو چادرهاشون استفاده میکنن .[ قابل توجه کلیه دوستانی که هر اتفاقی که هر جا میفته میندازن گردن عشایر بدبخت ]

    داغ Thumb up 5 Thumb down 8

  31. شکارچی پشتیبان طبیعت می‌گوید:

    عشایر ت انسل محیط زیست رو نابود نکننن دست بر نمیدارن
    اونا هم زیستگاه رو نابود میکنن هم همه حیوونا چه حلال گوشت چه حرام گوشت
    خداییش جز نابودی و ضرر هیچ سودی برای طبیعت مملکت ندارن

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  32. kooshan می‌گوید:

    گرچه در این خبر گفته شده که شخص متخلف از عشایر کوچ رو منطقه بزقوش بوده ولی آمار مستند و معتبری در دست نیست تا بتوان با قطعیت متخلفین را دسته بندی کرد و فقط بر اساس شواهد و قرائن در دست از جمله خبرهای دیده بان می توان فرضیاتی را مطرح کرد ضمن اینکه همه کشتارهای حیات وحش نیز توسط دیده بان پوشش داده نمی شود که با توجه به حجم حوادث و وسعت کشور و توان و امکانات دیده بان و علل دیگر ، امری طبیعی است .
    همانطور که یکی از دوستان ، آقای سید محمد طاها سبز کوهی ، اشاره کرده ارتکاب تخلف منحصر به عشایر و بطور کلی جوامع محلی نیست و همه تخلفات را نمی توان به آنها نسبت داد ضمن اینکه ممکن است در برخی تخلفات اهالی محلی بعنوان عوامل اجرائی ایفای نقش کنند و خریدار و واسطه و حتی افراد رده بالای باندهای احتمالی کشتار و قاچاق از اقشار شهرنشین باشند ولی این نیز واقعیتی است که بعلت نزدیکی و سهولت دسترسی به طبیعت ، بستر و زمینه ارتکاب تخلف در جوامع محلی بیشتر فراهم است و نبود سطح مناسب توسعه و پیشرفت و فرهنگ متناسب با آن در کشور و سطح ناکافی گسترش قانونمندی ، عوامل تکمیل کننده این معضل هستند ، در شرایط مناسب توسعه ای و فرهنگی دلیل موجهی برای کشتن سودجویانه این خرس توسط این فرد وجود نداشت ولی در شرایط و وضعیت فعلی و با گستردگی قانون گریزی و انگیزه های سودجویانه فردی ، وفور اسلحه جنگی و شکاری مجاز و غیرمجاز در مناطق محلی و نیز دسترسی آسان به حیات وحش زمینه ارتکاب تخلف افزایش یافته است بنابراین در صورت وجود عوامل منفی توسعه ای و فرهنگی می توان احتمال بروز تخلفات بیشتر در جوامع محلی را قوی دانست پس باید توجه داشت که بحث بر سر هویت و شخصیت انسانی اقشار مختلف مردم و نیز علقه های مثبت منطقه ای ، محلی و قومی و شهری که واجد جنبه های سازنده هم می باشند ، نیست چرا که این خصوصیات سودمند بوده و حفظ آنها مفید است بلکه صحبت بر سر کاهش و جلوگیری از تخریب و نابودی منابع ملی و طبیعی کشور است که با زندگی عموم مردم مرتبط است و روشن است که این مهم با تفاهم و توافق و تعامل و همکاری همه هموطنان دلسوز و مسئول و فهیم بخصوص جمعیت های محلی و ساکنان مناطق روستائی و عشایری مقدور و ممکن است ، ضرورت دارد تلاش همگی بر پیشرفت و توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در کل کشور و کاهش مشکلات و موانع موجود و بهبود وضعیت در همه زمینه ها بطور تدریجی و در بلندمدت متمرکز باشد طبعأ در کوتاه مدت علاوه بر اقدامات اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و آموزشی مقطعی ، چاره ای جز برخورد قانونی جهت جلوگیری از افزایش تخریبها و تخلفات نیست. امید است با رسیدن به سطوح بالاتری از پیشرفت و توسعه و گسترش بیشتر فرهنگ قانونمند و مدنی در کل کشور ضمن افزایش رفاه عموم مردم ، شاهد کاهش قابل توجه تخلفات زیست محیطی و ارتقای شاخصهای حفاظت از منابع و سرمایه های طبیعی کشور باشیم .

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  33. علی می‌گوید:

    این عشایر لایق دریافت جواز حمل سلاح نیستند. واقعا تاسف باره که جریمه های جدید هم برای کنترل وحوش اعمال نمیشه

    داغ Thumb up 8 Thumb down 6

  34. داریوش می‌گوید:

    اصلا محیطبانان یک منطقه همیشه باید از پرسنل غیر بومی باشن چون ممکنه فامیل دامدار و عشایر باشن و نتونن به وظیفشون عمل کنن

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  35. رشید می‌گوید:

    تااسلحه بدست عشایر ودامدار باشه حیات وحش فاتحه اش خونده است. این خط این نشون//

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  36. dama می‌گوید:

    حالا دادگاه پوست رو میخواد چیکار!!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>