روز قدس نمادی از وحدت همه انسان های آزادی خواه علیه ظلم است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست پس از حضور در راهپیمایی روز قدس در روز جمعه، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فیس بوک به نکاتی اشاره نموده و نسبت به برخورد عده ای گلایه نمود.

ابتکار در صفحه خود نوشت:

به روال سی و چند سال گذشته، امروز هم در راهپیمایی روز قدس به عنوان نمادی از ایستادگی مقابل ظلم، عازم خیابان انقلاب شدم.

بسیاری از مردم، پیر و جوان و زن و مرد و کودک در زیر آفتاب داغ نیمروزی تیرماه آمده بودند و با چهره های گشاده آشنایی می دادند و حتی برخی در فرصتی کوتاه طی راه به بیان مسایل می پرداختند.

اما در این میان گروهی اندک البته با صدایی بلند و به نظر هدایت شده هم بودند که در بزنگاه هایی جلو آمده و با پرخاش مسایلی را مطرح کردند. مثلا اینکه چرا من خواستار رسیدگی به سگ کشی شده ام!

جالب اینکه به طور هماهنگ شعارهای مرگ بر فتنه گر هم سر می دادند، اما من هر چه به اطرافم نگاه کردم فتنه گری ندیدم!

ظاهرا دلواپسان از یاد برده اند که روز قدس نمادی از وحدت همه انسان های آزادی خواه علیه ظلم است؛ آن هم در شرایطی که تلاشی عامدانه برای تفرقه میان اقوام و مذاهب مختلف در جریان است.

یکی از آنها معترض بود که چرا به وضعیت آلودگی هوای تهران نمی رسید. پاسخ دادم آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی مانند بنزن که بدترین و خطرناک ترین نوع آلودگی است، با تلاش های دولت یازدهم کاهش یافته و افزایش تعداد روزهای سالم گواه این مهم است.

خبرنگاران هم فراوان بودند با سئوالات متعدد. خبرنگار تلویزیون آلمان پرسید آیا شعارها مغایرتی با روند مذاکرات ندارد؟ گفتم: مذاکرات روند خود را دارد و لازم است با نتیجه ای متعادل و در برگیرنده حقوق ایرانیان به اتمام برسد.

در مورد آثار جنگ در منطقه بر محیط زیست سوال شد که به نامه سال گذشته ام خطاب به آقای بانکی مون در مورد وضعیت اسفناک محیط زیستی غزه اشاره داشتم.

هنگام مصاحبه ها و حضور مردمی که با علاقه پیگیر مسایل بودند، باز صدای تعداد قلیلی سازماندهی شده شنیده می شد که مرگ بر فتنه گر و منافق می گفتند. همان جا به یکی از خبرنگاران گفتم گویا برای عده ای همدلی و همزبانی بین دولت و ملت هیچ مفهومی ندارد.

+222
-111
  

11 دیدگاه

  1. منا می‌گوید:

    یک سوال از مسئولین دارم باتوجه به اینکه اکثر کشورهای کوچک و بزرگ به لحاظ مساحت و طبیعت وحش وزارت محیط زیست دارند. چه وقت سازمان حفاظت از محیط زیست تبدیل به یک وزارتخانه میشود. سپاس از همه دست اندر کاران.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  2. کوشان مهران می‌گوید:

    خواستار رسیدگی به سگ کشی شده ام!

    ساماندهی وضعیت سگهای بدون مالک در وحله نخست در حیطه کاری وزارت بهداشت وشهرداری ها ودر نهایت بخش محیط زیست انسانی سازمان می باشد ومهمترین دلیل افزایش جمعیت این سگها وضعیت دپوی پسماند های انسانی حاوی مواد خوراکی می باشد.

    در دهه هایی که اکنون تقریبا از یاد ها رفته در شهر ها هر محله ساکن گله هایی سگ بود که در کنار خوردن سنگ و چوب از مردمی که آزار سگ را امری نیکو می دانستند، با خوردن پسماند ها در نبود سرویس گردآوری ذباله در پاکیزگی کوی وبرزن نقش داشتند.

    در شهر های بزرگ اروپای غربی قرون وسطی نیز خوک ها بر طبق قانون حق پرسه زدن در خیابان ها وبلعیدن انبوه پسماند ها را داشتند وتنها در اواخر قرن چهاردهم میلادی بود که پس از چندین بار حمله وخوردن کودکان توسط این خوک ها شهرداری پاریس گردش خوکها را در سطح شهر ممنوع نمود.

    با بررسی چند ماهه آمار تخلف های صید و شکاری که در دیده بان گرامی گزارش شده به خوبی می توان دریافت که تقصیرکاران واقعی مردم محلی وعشایری هستند که به دلیل دارا بودن انبوه سلاح غیر مجاز واشراف بر زیستگاه ها و کاستی قانون وکمی تعداد ماموران محیطبان و باز گذاشتن دست انها به دلایل ناگفتنی بیشترین خسارت را بر حیات وحش وارد می آورند و هجمه ای که بر شکارگران مجاز و قانونمند ایرانی وارد گردید در عمل برای مخفی داشتن حقیقت و با نهادن دست لابی شکارفروشانی است که بدون کوچک ترین هزینه وسرمایه گذاری وممنوع نمودن شکار برای شکارگران قانونگرا، راه را برای شکارگران بیگانه باز می نمایند.

    دست هایی وجود دارند که با سیاه نمایی و قلب حقیقت و بدنامنمودن شکارگران مجاز سعی در فراری دادن سرمایه گزاران واقعی بخش خصوصی داشته و با سنگ اندازی تنها دست لابی هایی را باز می گذارند که بدون کوچکترین سرمایه گذاری زمانبر وکارآفرینی با فروش پروانه در مناطق حفاظت شده که پیش از این در آن پروانه ویژه صادر می گردید، آگهی های آنها در سایت های خارجی برای دعوت به شکار در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ مشاهده می گرددو این در حالی است که شکارگر ایرانی باید تنها شاهد چپاول فلان متخلف گوشت فروش محلی باشد.

    خرس وگراز و پوشش جنگلی انبوه جزیره بریتانیا از میان رفت تا ناوگان عظیم جنگی وبازرگانی این جزیره مه آلود مالک الرقاب هفت دریا گردد.

    مواردی همچون نابودی زیستبوم های آبی ایران همچون ارومیه و هورالعظیم وسد هایی همچون گتوند و کاهش شدید رود ها بسیار بسیار مهمتر از از دست رفتن یوزپلنگ وگورخر می باشد.

    خشکیدن ارومیه وجازموریان رویداری نبود که تنها تقصیرکار آن دولت پیشین باشد بلکه در چند سال گذشته ابر وخورشید و فلک همگی دست در دست هم داده تا به دلایل گوناگون وضعیت کنونی هویدا گردد

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  3. DORNA می‌گوید:

    علاقمندان به محیط زیست که قلبشان برای حیوانات و طبیعت و جنگل و درختان و دریاها و کوهها می تپد، قطعا نسبت به انسانها و به ویژه کودکان مظلوم فلسطین قلبی رئوف و پردرد دارند، اما فعالیتهای سیاسی خانوم ابتکار برای امثال ما کمترین جذابیتی ندارد، انتظار فعالان محیط زیست از ایشان این بود که طبیعت و حیات وحش ایران، دستاویزی برای رقابتهای سیاسی نباشد… و فارغ از همه درگیرهای سیاسی به الویت اول دولت بدل شود چرا که وضعیت طبیعت و محیط زیست و حیات وحش ارتباط مستقیم با سلامت جسم و روح و روان همه مردم دارد.
    به همین دلیل مثل خیلی های دیگر به این پست منفی دادم.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 0

  4. شوکا می‌گوید:

    خانم ابتکار چرا مسئله خرس و پلنگ رو پیگیری نمیکنید
    پس جریمه های جدید چی شد

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

  5. حمیدرضا می‌گوید:

    دلفیناریوم برج میلاد افتتاح شد. به حیوونای بیچاره دارن جفا میکنن. لطفا پیگیری کنید

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  6. کفتار می‌گوید:

    تا زمانی که انگیزه سهم بسزایی از اقدامات مسئولین کشور فقط جنبه سیاسی داشته باشد و جنبه های کارشناسی آن نادیده گرفته شود در هیچ زمینه ای موفق نخواهیم بود.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  7. kooshan می‌گوید:

    دیده بان که پایگاه خبری مستقل از دولت است به احتمال زیاد بعلت یکی دو پرسش مرتبط با محیط زیست کشور و بصلاحدید خود چنین خبری را در سایت قرار داده است بنابراین ایرادی باینکار وارد نیست ضمن اینکه نمی توان خبر را بطور کلی بی ارتباط با مقوله حفظ محیط زیست در کشور دانست چرا که حداقل شناخت بیشتری از دیدگاههای مسئول فعلی “س.ح.م.ز.” در اختیار کاربران سایت که عمدتأ در زمره علاقمندان حفظ محیط زیست و حیات وحش کشور هستند قرار می دهد از طرفی تجربه گذشته ثابت کرده خبررسانی فعالیتهای خانم ابتکار حتی در زمینه های مرتبط با مسئولیت ایشان ولی مثلأ در حیطه امور بین‌المللی ، جدا از بحث درستی ایرادات ، بیشتر موجب انتقاد به ایشان بوده و نه باعث استقبال از اینگونه فعالیتها ، بنابراین کمی دور از ذهن است که خانم ابتکار خود درخواست خبررسانی در این باره را داشته است پس برای درج این خبر نیز قاعدتأ نمی توان بایشان انتقادی وارد کرد .

    البته در اینجا قصد پرداختن به درستی ایرادات وارد شده حال و گذشته نیست که باید جداگانه و در هر مورد مشخص بدان پرداخت و بعضأ نیز به آنها پرداخته شده است ولی بد نیست در این رابطه به نکاتی اشاره کرد :

    اول اینکه این تصور که حیطه محیط زیست را باید از هر گونه نفوذ و تأثیر دیگر عرصه‌ های اجتماعی کشور محفوظ و منفک کرد شاید چندان تطابقی با واقعیات نداشته باشد ، عرصه های مختلف تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند و جدائی کامل بین آنها امکان پذیر و سودمند نیست .

    برخی خرده گیریها ناشی از دغدغه ها و دل نگرانیها جهت طبیعت کشور نبوده بلکه در راستای برنامه ها و منافع جناحی و احیانأ محفلی و بقصد رسیدن به نتایج خاص و مورد نظری است که از ابتدا صریحأ بیان نمی شوند لذا در اینگونه ایرادگیریها حسن نیت لازم موجود نیست و معمولأ با جنجال سازیهای رسانه ای و مجازی حول کلیاتی نامشخص بدون ذکر جزئیات و فارغ از زمان و مکان و مسئولی معلوم صورت میگیرد ، البته محیط زیست تنها محمل بهانه جوئی این دسته نیست بلکه بمقتضای روز و منافع مورد نظر ، سوژه ای بتناسب ابزار دست قرار میگیرد و در این بین ممکن است کمال گرایانی با حسن نیت و صادق اما عجول و بی حوصله که کنترل چندانی بر غلیان و جوشش احساس خود ندارند را با خود همراه سازند که باید در مجاب و قانع کردن مستدل آنها کوشید .

    البته مخالفتهای صریح حامیان شکار با مدیریت فعلی “س.ح.م.ز.” و محدودیتهای ایجاد شده جهت صدور مجوز قانونی شکار جای بحث ندارد ولی آن را باید مطالبه ویژه شهروندانی دانست که شکار را بدلایل شخصی ،،عملی منطقی و واقعگرایانه از دیدگاه خود میدانند و بعلاوه از طرق مدنی بدنبال تحقق آن هستند بنابراین باید این مخالفتها را از عیب جوئی های پیش گفته جدا دانست ، ضروری است نظر ایشان شنیده شده و بطور محترمانه و مستدل پاسخهای لازم ارائه شود .

    و نهایتأ اینکه بسیاری انتقادات دلسوزانه ، واقعی و قابل مشاهده است ، گذشته از مشکلات بنیادینی نظیر آب و هوا و خاک و درخت و جنگل که تقریبأ برای اقشار قابل توجهی از مردم کمابیش قابل فهم شده و تقریبأ بدیهی تلقی می شوند بایستی منتظر اخبار جدیدتری مثل خشک شدن رودخانه کشکان لرستان و خشکیدن چشمه ها و دریاچه طاق بستان و نیز خشک شدن سراب نیلوفر در کرمانشاه و … بود ، بقول معروف ” باش تا صبح دولتت بدمد ” اما نمی توان نادیده گرفت که اینها مشکلاتی خاص امروز و دیروز نبوده که دفعتأ و در دولت فعلی حادث شده باشند و ضمنأ اینطور هم نیست که ما و اسلاف ما در این زمینه برای و برکنار از مسئولیت بوده و هستیم چرا که چنین امری تاکنون بتجربه بشری در نیامده و ایده ای است که احتمالأ فقط بین ما ایرانیان اعتبار دارد ضمن اینکه معلوم نیست چرا فقط بهنگام بیان نارسائیهاو ایراد انتقاد ،ارج و قرب “س.ح.م.ز.” اینقدر بالا میرود !

    باید پذیرفت امر حفاظت از محیط زیست مقوله ای اجتماعی و حاصل کار جمعی اکثریت مردم است این تجربه ارزشمند و گرانبها و اثبات شده ای است که اصلاح امور و رفع نقائص و کاستیها در این زمینه و مشابه آن با تلاش و کوشش مداوم و پیوسته و جدی ممکن و مقدور است ، چطور می توان باور داشت موضوعی که در کشور طی چندین دهه اهمیت عمومی چندانی نداشته است بفوریت و بنابه خواست و اراده یک سازمان زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری ، اولویت نخست را در اذهان عمومی و حل و فصل امور کشور بخود اختصاص دهد ؟ البته روند افزایش آگاهیهای عمومی و رسمی و اذعان و پذیرش اهمیت اصلی و کلی موضوع امیدوار کننده است ولی هنوز جای کار بسیار هست بنابراین بهتر است منصفانه نگریست و قضاوت کرد و اجازه داد دولت از موضوع مهمی که فعلأ اولویت نخست را در کشور دارد با اندوخته ای درخور عبور کند و فضای ثبات و آرامش در کشور قوام بیشتری پیدا کند و “س.ح.م.ز.” نیز همزمان به مسئولیتها و وظائف قانونی خود بپردازد ، آنگاه و با گذر از این مرحله ، با دقت و تأمل بیشتری می توان در باره عملکرد “س.ح.م.ز.” نظر داد و داوری کرد .

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  8. محیط بان می‌گوید:

    خانوم ابتکار سکان سازمانی را در دست دارید که در لایه های زیرین خود اتفاقات عجیبی می افتد
    لطفا پاکسازی کنید از محیط بان گرفته تا کارشناس
    مناطق در حال فروپاشی است و خاک و آب و هوای و حیات وحش این کشور آلوده از نظارت های صوری است
    ریشه را در وضعیت معیشتی می بینم ولی نظارت ها را بیشتر کنید و سعی در افزایش حقوق پرسنل خود کنید

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  9. کمال الملک می‌گوید:

    این کار دردی از الودگی و مشکلات،محیط زیست وحش و انسان دوا می کند؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  10. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    خانم ابتکار قوی باش و سازمان تحت امر خود را قوی جلو ببر ، سعی نمایید در برخورد با مشکلات سریع و چابک عمل نمایید که مردم ما دیگر در مشکلات فس فس کردن را با صبور بودن تشخیص می دهند ، نگران توهین ها و کج رفتاریهای دلواپس زدگان نباشید و جواب آنها را با کار های قاطع و قوی و کارشناسی شده بدهید، تلاش کنی ماندگاری ! ای دوست خوب زمین

    داغ Thumb up 2 Thumb down 6

  11. محمود می‌گوید:

    خانم ابتکار یک پیشنهاد دارم با هماهنگی اداره اموزش وپرورش کتابی تحت عنوان حفاظت از محیط زیست چاپ واز پایه ابتدایی در مدارس بگذارید تا فرزندان ما بیاموزند چگونه از محیط زیست نگهداری کنند بازندان وجریمه کار درست نمیشود

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>