امید می رود با انجام توافق و رفع تحریم ها فشار از روی منابع طبیعی برداشته شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): همزمان با اعلام توافق تاریخی ایران و کشورهای ۱+۵ ، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این توافق و تاثیر آن بر محیط زیست ایران و جهان در صفحه شخصی خود در فیس بوک چنین نوشت:

«نهایی شدن توافق هسته ای در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان واقعه ای تاریخی و سرنوشت ساز است. وقتی جهان در گردابی از تخاصم و درگیری افتاده و منطقه در آتش افراط گرایی می سوزد، پیروزی گفت و گو و تعامل اتفاقی منحصر به فرد و کم نظیر است که می تواند سرنوشت ها را از نو باز بنویسد.

این توافق نه تنها مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای ۱+۵ را اصلاح و تعامل اقتصادی و دیپلماتیک ایران با بسیاری کشورهای جهان را ارتقا می بخشد، بلکه نشان دهنده موفقیت دیپلماسی و مذاکره در مقابل تنش و مخاصمه بوده و با بر هم زدن بسیاری از معادلات سنتی، فصل نوینی از مناسبات بین المللی را رقم می زند و الگویی برای دنیای تشنه گفت و گو و درک و احترام متقابل خواهد بود.

فضای اقتصادی داخل کشور نیز شرایط نوین و متعادلی را می تواند تجربه کند، چراکه امکان حضور سالم بخش خصوصی و سرمایه گذاری سالم فراهم می شود و بر عکس عرصه برای دلالان تحریم و آنانی که از محدودیت ها برای پیشبرد معاملات غیر رسمی، غیرقانونی و قاچاق استفاده می کردند، تنگ خواهد شد.

به علاوه امکان حضور صنایع و فناوری های سبز برای حل مشکلات محیط زیستی کشور تسهیل شده و امید می رود فشار از روی منابع طبیعی برداشته شود.

چنانچه این تفاهم می تواند زمینه را برای همکاری بیشتر با کشورهای صنعتی که صاحب استانداردها و تجربیات زیست محیطی ارزشمندی هستند فراهم کند. به ویژه برای ارتقای استانداردها در صنایع سنگین و نیز صنایع نفت و گاز که به کاهش میزان گازهای گلخانه ای کمک می کند.

به عبارت دیگر امروز گام بلندی برای کمک به مهار گازهای گلخانه ای تولید شده توسط صنایع، نیروگاه ها و بخش نفت برداشته شد. همین طور دستیابی به فناوری های موثر در اصلاح الگوی آب با توجه به خشکسالی وسیع آسان می شود.

امیدوارم همچنان که این توافق در سطح بین المللی و در شرایطی دشوار موفق به ایجاد وفاق شد، سبب تعمیق وفاق ملی در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی برای پیشبرد برنامه های دولت تدبیر و امید نیز بشود.»

+634
-43
  

24 دیدگاه

  1. امیر امینی می‌گوید:

    چنان است که خانم ابتکار فرمودند.
    امیدوارم خانم جاده مخرب پارک گلستان ، طرح مخرب گردشگری میانکاله و جاده منصف موته و … را با درایت و عزمی عظیم منحل کنند و خدمتی شایان به طبیعت مظلوم و محتضرایران کنند.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 11

  2. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    امیدواریم.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

  3. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    این تحریم ها همه چیزها رو تحت شعاع قرار داده بود حتی سوء مدیریت رو!
    امیدوارم گشایشی بشه برای مشکلات محیط زیستی و منابع طبیعی
    از خانم ابتکار می خواهیم از نفوذ خودش استفاده کنه و امکانات را به روز کنه ما خیلی مطالبات داریم از همه مهمتر وضعیت معاش محیطبانان و امکانات سخت افزاری و………

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 15

    • دوست می‌گوید:

      دقیقا موافقم. امکانات سخت افزاری حفاظت خیلی مهمه.

      دوستان محیطبانی دارم که در بسیاری از تعقیب و گریزها استهلاک و ضعف ابزارشان نقش پررنگی در عدم حصول نتیجه شده و همیشه با این مشکلات دست به گریبانند.

      چه اشکالی دارد که شرایط کار محیطبانان با بهبود و به روز بودن امکانات آسان تر شود.

      خودرو های مجهز, موتور های قدرتمند, دستگاههای ارتباطی و جهتیاب و ثبت تصویری و صوتی و مطالعاتی و . .. همه و همه

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  4. saeed می‌گوید:

    امیدوارم با انجام این توافق و تسهیل دریافت بودجه، وضعیت بودجه محیط زیست بازنگری ویژه‌ای داشته باشد و نگاه ویژه ای هم به وضعیت معیشت کارکنان این سازمان بویژه کارکنان اجرایی و محیطبانان داشته باشند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  5. نادری می‌گوید:

    منابع طبیعی و محیط زیست ایران با تخریب وحشیانه و بی رویه و افسار گسیخته زیستگاه جانوران بشدت تحدید میشود که عمدتا” توسط آقازاده ها و کسانی که به نوعی به صاحبان قدرت و منصب وصلند انجام میشود.

    مملکت و کشوری امید به ورود صنایع و فناوریهای سبز دارد که طبیعتش هیچ تحدید دیگری نداشته باشد و فقط معطل اینگونه فناوری برای بهبود وضعیت زیست محیطی اش باشد.

    مدیریت غلط منابع طبیعی . ازبین بردن زیستگاه جانوران . احداث بی رویه و غیر علمی معادن و جاده ها . شکار بی رویه و غیر قانونی و عدم اشراف علمی و مدیریت بر نخجیرداری . از بین بردن مراتع توسط عشایر و دامداران و ده ها ایراد دیگر مرتفع شود آنگاه میتوان به ورود صنایع و فناوریهای سبز هم فکر کرد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  6. گزارش می‌گوید:

    رفع تحریمها به خودی خود باری از دوش این طبیعت بر نمیداره. خانم ابتکار: به جای شعار عمل کنید. همت کنید. فساد را در سازمان ریشه کن کنید.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 7

  7. امیدوارم راه ورود شکارچیان خارجی به داخل ایران هموار نشود!

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 13

  8. جوانان چنارود (اورگان) می‌گوید:

    ای کاش. امیدی هست اگر آمریکا زیر توافق نزند.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 15

  9. امین منصوری می‌گوید:

    من که به این توافق خوشبین نیستم، تمام این آمد و رفتها و امتیاز دادن ها به خاطر این بود که گزینه جنگ از روی میز اوباما برداشته شود. بازم خدا رو شکر که دیگر به ایران حمله نمیکنند.

    داغ Thumb up 11 Thumb down 21

  10. دوستدار طبیعت وشکار می‌گوید:

    متن زیبا و بی نقصی بود خانم ابتکار

    منم با امید روزهای بهتر به شما و پرسنل دیدبان تبریک میگم

    قبلا هم گفتم با هم فکری ، مشورت ، احترام متقابل ، دلسوزی ، راستگویی ، آزادی بیان ، تلاش و علم، کوه رو هم میشه جابجا کرد

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 15

  11. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    بیشتر اقتصاد کشورمان وابسته به منابع ملی است امیدواریم تحولات اقتصادی صورت بگیره و واردات اجناس چینی قطع بشه و تولیدات داخلی افزایش پیدا کنه و با ورود ارز سرمایه گذارهای خارجی در کشورمان و گردش مالی آنها در کشور درآمد سرانه نیز افزایش یابد
    این اتفاقات میتواند وابستگی به منابع طبیعی و استخراج را کاهش دهد شاید طبیعت کشورمان نفسی بکشد

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  12. داوود NL می‌گوید:

    این پیروزى دلاورانه را به امت ایران تبریک عرض میکنم. بیتى از چکامه ى دوستى به نام مرضیه را به قهرمانان تقدیم میکنم گرچه طومارى دراز را در پاسخ به خبر مربوطه اماده کرده بودم. همچنین بازگشت به ده سال پیش را به همه منجمله خودم تهنیت میگویم. هرچند که مخاطب این خبر کس دیگرى بغیر از این حقیر مى باشد.
    هرچه امد بر سر ما از خودى ها بوده است/ کشور من دشمن بیگانه مى خواهد چکار؟

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 7

  13. ناشناس می‌گوید:

    امیدوارم با رفع تحریحم ها بودجه بیشتری به سازمان محیط زیست و حیات وحش اختصاص داده شود و طرح ادغام این سازمان با سازمان جنگلداری منتفی شود.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  14. حجت می‌گوید:

    دیگه الان همه دارن همه چیز رو به تحریمها ربط میدن!مدیریت نادرست این وسط نقشی نداره.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

    • DORNA می‌گوید:

      tabnak.ir/fa/news/517283/%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%84%D8%A7%DA%A9%E2%80%8C%D9%BE%D8%B4%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%86%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%81%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF

      داغ Thumb up 5 Thumb down 3

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی ، آقای حجت ، کسی منکر تأثیر عوامل مدیریتی نیست اما با تثبیت وضعیت تنش زای گذشته امکان مدیریت صحیح امور کشور هم مقدور نبوده بالعکس راه بر روزمره گی و عدم ثبات و مشکلات و معضلات گوناگون باز خواهد شد ، ضمن اینکه جدا از بار مالی تحریمها ، صرف وجود فضای تنش زا در روابط خارجی مانع مهمی بر سر راه پیشرفت وتحکیم فضای ثبات و آرامش در کشور است .ضمنأ بهتر است در هر مورد بطور مشخص صحبت کرد و توضیح داد که فرضأ این مشکل بفلان دلیل به این موضوع مرتبط هست یا خیر ، بطور کلی نمی توان گفت همه چیز به تحریمها مرتبط است یا نیست ، شاید باشد و ممکن هم هست نباشد ، باید بررسی کرد ، عجالتأ و با مروری اجمالی می توان گفت که بسیاری موارد به تحریمها مرتبط است .

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

  15. خرس می‌گوید:

    خیلی خیلی خوشبین باید بود که فکر کنیم با این فرصت پیش آمده حتی پاره ای از مشکلات حل شود چون برای حل این همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی و محیط زیستی نیازمند مدیریت قوی است که تا بحال اصلاً دیده نشده واگر هم مدیریتی بوده حمایت نشده مردم منتظره نوری هستند که بتابد وهمه تاریکی ها راازبین ببرد آیا مسئولین با توجه به اتفاقات گذشته و کسب تجربه هایی از آزمونها وخطاهای بیشمارکه رخ داده بود درس گرفته اند آیا الویت آنها حل معظلات کشور است .امید داریم وامیدواریم که چندباره نامید نشویم.و اتفاقی بیافتد که ما به داشتن مسئولین وظیفه شناس افتخارکنیم نه فقط چون دستمان به جایی نمیرسد در دنیای مجازی به سرزنش آنها بپردازیم

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  16. داراب می‌گوید:

    اونوقتی که تحریم نبودیم چه کردن مدیران که حالا که قراره یه سریش رو کم کم بردارن چه کنن!
    حداقل بهونه رو از دست مسئولین گرفت.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  17. kooshan می‌گوید:

    شکی نیست که این توافق در تمام زمینه های امور داخلی و خارجی کشور تأثیر خواهد گذاشت البته کمیت و کیفیت و دامنه این تأثیرات را نمی توان از قبل ، به تمامی پیش بینی کرد و به عوامل متعدد داخلی و خارجی بستگی دارد از جمله اینکه دولت در راستای ادامه سیاست اعلامی خود مبنی بر اتخاذ رویکردهای تعاملی با چه حمایتها و احیانأ موانعی روبرو خواهد بود ، تنها کسانی که اطلاعات و آگاهی و مطالعه کافی در زمینه امور و مشکلات کشور ندارند بکلی منکر هرگونه تأثیر تقابلها و تحریمها ی بین المللی بر اوضاع کشور و از جمله در زمینه محیط زیست می شوند و عمدتأ همین ها هستند که از یک هفته بعد شروع به بهانه جوئی می کنند که ” ما که گفتیم ” .
    یک علت این است که واقعأ بسیاری از ما رویدادها و تحولات اجتماعی در مقیاس کشوری و حتی جهانی را که وسیع و گسترده بوده بسیار ساده و سطحی ارزیابی کرده و مداخله عناصر و عوامل متفاوت و دخیل در آنها را نادیده می گیریم .
    همه مردم و خود ما طی سالهای اخیر کمابیش با مواردی از جمله مشکلات نقل و انتقال کالا و تکنولوژی و ملزومات مورد نیاز واحدهای تولیدی و درمانی و … و ورود اجناس بی کیفیت و بنجل
    وارد شده به کشور و حتی موانع موجود سر راه مبادلات ارزی و حتی ارسال پول و شهریه برای شهروندان و دانشجویان ایرانی بسیار شنیده ، خوانده و یا برخورد کرده ایم پس جای ابهامی باقی نیست ، حالاا گر اینها مستقیمأ به محیط زیست و حیات وحش مرتبط نیست ، حداقل بطور غیرمستقیم مؤثر است و فشارهای اقتصادی بر این حیطه را افزایش داده است ، حتی در کشورهایی که با مشکلاتی نظیر ما مواجه نبوده اند گرچه پیشرفتهای بیشتری داشته اند اما باز هم وضعیت خیلی مطلوب و عالی نیست چه رسد به کشور ما که با مشکلات مضاعف این چنینی مواجه بوده است ، ارتباط مستقیم وضعیت نامناسب گذشته با حوزه محیط زیست و حیات وحش کشور ازجمله ممنوعیت خرید و ورود مستقیم دانش و فناوریها و تجهیزات و ملزومات و داروهای موردنیاز و … را کنار می گذاریم و صحبتی در باره آنها نمی کنیم .
    البته همین جا باید خدمت همه هموطنان و بخصوص علاقمندان محیط زیست و حیات وحش کشور عرض کرد این هم تصوری واقعی نیست و نوعی افراط است که با برداشتن تحریمها ، کشور بهشت برین خواهد شد ، این دیدگاه هم واقع بینانه نیست ، و ناشی از افراط و تفریطی است که در فرهنگ عمومی رسوخ کرده و ضروری است با تلاش مسئولان و نهادهای فرهنگ عمومی کشور و همت مردم اصلاح شود البته وضعیت آینده از نظر امکانات در دسترس و رفع محدودیتها و موانع موجود بسیار بهتر خواهد بود اما نحوه عمل مدیریتهای مسئول کشور و نیز رویه و رفتار مردم هم شرط است و بقول سعدی : ” نابرده رنج ، گنج میسر نشود / گنج آن برد ، جان برادر که کار کرد ” .
    بد نیست اینجا اشاره کرد ممکن است این تصور وجود داشته باشد که محیط زیست یک چهارچوب و مرزهای جدا و سازوکاری خاص خود دارد که بجایی وصل و مربوط نیست و فارغ از هر وضعی که در زمینه های دیگر در کشور وجود داشته باشد و بی توجه به امکانات و مقدورات موجود فقط متکی بر اراده معدودی دلسوز می توان کارها را پیش برد که ضمن احترام به حسن نیت گوینده گان باید گفت متأسفانه چنین تصوراتی با واقعیت سازگار و منطبق نیست.
    از طرفی اظهار عدم خوش بینی و فاقد اهمیت دانستن تأثیرات فرضی ” توافق وین ” به صرف اینکه مستقیمأ در مقوله محیط زیست بزعم ما اثر فوری ندارد نشانه بی توجهی به مشکلات عمومی مردم و جامعه و توجه بیش از حد و افراطی به خواسته های شخصی خود است هر چند برآورده شدن آنها بنفع همه مردم باشد و خود آنها را درست بدانیم ، باید توجه داشت که حفاظت از محیط زیست و حیات وحش یک امر اجتماعی چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی است و با توافق و تلاش جمعی امکان پذیر است .
    همین جا بد نیست به یک مطلب فرعی که مرتبط با برخی اخبار دیده بان و همین خبر نیز هست اشاره ای گذرا کرد ، خوشبختانه دیده می شود برخی علاقمندان در سایتهای مختلف بجستجو پرداخته و خبرهای متفاوت را در زمینه محیط زیست کشور پیگیری می کنند ، که در حال حاضر با توجه به مشکل کم آبی عمدتأ اخبار خوبی هم نیستند و خشک شدن چشمه های دریاچه تاق بستان ، خشک شدن سراب نیلوفر و خطر خشک شدن تالاب هشیلان کرمانشاه از آن جمله اند که بعضأ قبلأ در اخبار دیده بان اطلاع رسانی شده یا در نظرات و دیدگاههای علاقمندان نیز مورد یادآوری قرار گرفته اند ، باید از اینگوکه تلاشها تقدیر کرد و چه بهتر که این سعی و کوشش ها ادامه یابد و چنانچه علاقمندان گرامی نظر خود را نیز با توجه به خبر مرتبط ارائه دهند ، بسی سودمندتر خواهد بود ، اگرچه منطقی نیست تصور کنیم منظور و هدف این باشد که “س.ح.م.ز.” نهادی است که باید پیگیر رفع و رجوع تخریبهای غیرمسئولانه مردم و دستگاههای دولتی و غیردولتی در طبیعت کشور بوده و هنر بقیه نیز این باشد که بدون توجه به اختیارات فعلی و بودجه و امکانات “س.ح.م.ز.” ، متکبرانه و منفعل نظاره گر باشند ، که طبعأ انتظاری معقول ، منطقی و مدنی نیست .
    با این تفاصیل و از همه اینها گذشته و نهایتأ حتی اگر تنها دستاورد دولت در این مذاکرات را اتخاذ رویه صحیح دیپلماتیک جهت رفع سوء تفاهمات مابین کشور ما و جامعه بین المللی و کشورهای تأثیر گذار جهانی بر مبنای گفتگو و تعامل و توافق و پرهیز از کاربرد ادبیات تقابل جویانه و هماوردطلبانه دانست باز هم بایستی بفال نیک گرفت و از آن استقبال و حمایت کرد .

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  18. محیط بان می‌گوید:

    من حال روز محیط زیست را می گویم
    از سازمان شکاربانی که تاسیس شد بر اساس محیط طبیعی بنا نهاده شده
    هم اکنون متاسفانه سازمان به دنبال کارهای سیاسی و ادارات به دنبال شرکت های پر زرق و برق هستند
    و محیط طبیعی در این میان حال روز خوبی ندارد بیشترین نیرو را محیط بان تشکیل می دهد در ادارات و حال محیط بانان خوشحال و امیدوار از اینکه وضعیت معیشتی بهبود یابد . دیگر جامعه محیط بانی بیسواد نیست که زور بالا دستی ها و مدیریت های غلط را تحمل کند محیط بانان همه مدارک بالایی بدست آورده و بطبع دانایی و آگاهی نسبت به مسایل خود و این به ضرر مدیران و معاونینی است که همه جوره به محیط بانان فشار می آورند .
    کو آن ۳۰۰۰ آیا فرجی خواهد شد ؟ آیا نیروی محیط بان افزایش پیدا خواهد کرد تا طبیعت ایران را محافظت کند ؟ آیا تجهیزات خودرویی و بالگردها با برداشتن تحریمها به مناطق اضافه می شوند و یا باز آرزوی تجهیزات کارتون اسکیپی که یک جنگلبان به بهترین امکانات مجهز بود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      محیط بان گرامی ضمن تأئید کلیت گفته های شما بد نیست به نکاتی هم مختصرأ اشاره کرد :
      اول اینکه هر چیز بقاعده و بجای خود خوب است از جمله سیاست ، بشرط آنکه مخل انجام وظیفه اصلی نشده و نیز از آن سوء استفاده شخصی صورت نگیرد ضمنأ فرد بداند در مورد چه چیز دارد صحبت میکند و دانش لازم را داشته باشد .
      دیگر اینکه مشاغلی مانند محیط بانی ، آتش نشانی ، نیروهای امدادی و سایر مشاغلی که درجه ریسک پذیری و خطر آنها بالاتر است منطقی و لازم است به همان نسبت حقوق و مزایای بیشتری به آنها تعلق گیرد .
      نکته دیگر آن است که گرچه تحصیلات عالی و کسب مدرک برای ارتقای سطح دانش و فرهنگ عمومی در کشور مفید است اما باید توجه داشت در بسیاری مشاغل تجربه و مهارت عملی البته همراه با دانش ضروری و متناسب بر داشتن مدارک بالا اولویت دارد و این باید یکی از عوامل اصلی انتخاب نیروی انسانی لازم باشد ، یک محیط بان که شناخت خوبی از طبیعت دارد بسیار کارآتر از فردی با مدارک بالاتر و بدون شناخت و انگیزه لازم برای اینکار است همین امر در باره خیلی از مشاغل دیگر هم که نیاز کشور در آنها به تکنیسین مجرب است و نه مدرک بالا ، صدق میکند ، لازم است فرهنگ مضر مدرک پرستی اصلاح شود و مدرک تحصیلی نباید مبنای رفتارهای تبعیض آمیز در برخوردهای اجتماعی با شهروندان باشد .
      و دیگر اینکه زورگوئی بهرعلت و از سوی هر کس پذیرفته نیست ولی باید بدرستی درک شود ، بفرض دانش آموزی که مرتب از انجام تکالیف طفره میرود بهتر است بررسی و مشاوره انجام گیرد تا معلوم شود اشکال از نحوه تدریس و آموزش و مشکلات مختلفی است که دانش آموز با آنها مواجه است و یا اینکه انگیزه و استعداد این دانش آموز را بایستی در زمینه های متناسب دیگری جستجو کرد .
      طبعأ همه علاقمندان محیط زیست و حیات وحش کشور بر اساس نقش بی بدیل محیط بانان گرامی در این امر مهم و خطیر ، همواره از خواسته های منطقی معیشتی و رفاهی این تلاشگران عرصه طبیعت حمایت میکنند .

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>