عاملین کشتار بیرحمانه دو گرگ خاکستری در آوج قزوین شناسایی شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز سه شنبه (۹۴/۴/۲۳) دو گرگ خاکستری پس از آنکه از روی تشنگی وارد یک استخر کشاورزی در حومه روستایی در شهرستان آوج قزوین شده بودند، مورد هجوم عده ای از افراد محلی قرار گرفته و به طرز وحشیانه ای با ضربات سنگ، چوب و اجسام تیز کشته شدند.

گرگ ها ابتدا توسط تعداد زیادی سگ محاصره شده و سپس با دخالت تعدادی از روستاییان به روش بسیار خشنی از پای درآمدند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان آوج در این باره گفت: پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر کشتار دو گرگ توسط تعدادی از افراد محلی راهی محل مذکور شده به تحقیق و بررسی در این زمینه پرداختیم.

………………بیرون کشیدن لاشه گرگ ها از زیر خاک توسط نیروهای یگان محیط زیست شهرستان آوج

محسن خسرو آبادی اظهار داشت: متخلفین لاشه گرگ ها را در مکان نامعلومی دفن کرده بودند و شناسایی محل دفن لاشه ها تقریبا غیر ممکن بود.

با توجه به اینکه از اطلاعات دریافتی اطمینان داشتیم به بررسی ها ادامه داده و پس از یازده ساعت جستجو چند قطره خون بر روی زمین مشاهده نمویم.

دنبال کردن رد خون ما را به محلی در یک کیلومتری استخری رساند که گرگ ها برای خوردن آب وارد آن شده بودند.

…………..تصاویر: لاشه دو گرگ خاکستری که در شهرستان آوج قزوین به طرز بی رحمانه ای کشته شدند

خسرو آبادی گفت: پس از کندن زمین لاشه دو گرگ خاکستری بالغ را مشاهده نموده و از زیر خاک بیرون کشیدیم. گرگ ها حدود ساعت ۷ صبح همان روز از پای درآمده و سپس دفن شده بودند.

به دنبال این حادثه موضوع به دادستان شهرستان منتقل شده و با دستور مقام قضایی تحقیق و بررسی برای شناسایی عوامل کشتار گرگ ها آغاز شد.

خوشبختانه در جریان بررسی های صورت گرفته و با کمک همیاران محیط زیست، عاملین کشتار بیرحمانه گرگ ها شناسایی شده و مشخصات کامل آنها در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.

رییس اداره محیط زیست شهرستان آوج گفت: بلافاصله پس از تعطیلات عید فطر در روز دوشنبه متهمین جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی احضار خواهند شد.

این دو گرگ در استخر گرفتار نشده بودند چراکه می توانستند پس از خوردن آب از طریق معبری که وارد استخر شده بودند به راحتی از درون آن خارج شوند اما افراد محلی ابتدا تنها معبر خروج گرگ ها از استخر را بسته بودند و سپس به با رها کردن سگ ها به درون استخر و در نهایت خودشان به گرگ ها هجوم برده اند.

متاسفانه این افراد در کمال پستی و شقاوت دو حیوانی که برای رفع تشنگی به استخر کشاورزی پناه برده بودند را به روش بی رحمانه ای با ضربات متعدد سنگ های بزرگ و شن کش کشاورزی از پای درآورده اند.

گرگ ها هیچ آزاری برای روستائیان آن منطقه نداشته و صرفا به دلیل کم آبی و خشک شدن چشمه های طبیعی از روی تشنگی و برای نوشیدن آب وراد استخر شده بودند.

این درحالیست که عاملین کشتار گرگ ها دامدار نیستند و اصولا دامی ندارند که مورد که از طرف گرگ مورد هجوم قرار بگیرند.

+687
-685
  

52 دیدگاه

  1. محمود می‌گوید:

    زبون بسته ها چقدر عذاب کشیدند !!

    خدا یا حداقل به این زبون بسته ها رحم کن و این خشکسالی را پایان بده

    پر طرفدار Thumb up 108 Thumb down 11

  2. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    آتیش تو روحتون بباره بی فرهنگهای بیشعور

    پر طرفدار Thumb up 95 Thumb down 20

  3. مهسا می‌گوید:

    نفرین به دل بی رحمتان که حتی به حیوان تشنه هم رحم ندارید و زجرکش میکنید

    حق و عدالت است که برکت و آرامش از شما دور باشد

    شک نکنید تقاص پس میدهید ، فقط زمانش مشخص نیست

    پر طرفدار Thumb up 86 Thumb down 12

  4. کوشان مهران می‌گوید:

    شنل قرمزی… پیتر و گرگ… اینها همه داستان هایی می باشند که نشان دهنده دیدگاه ریشه دار منفی مردم جوامع محلی سرتاسر جهان نسبت به این سگسان می باشد.

    در دنیا شاید روزگاری تنها در ژاپن رابطه میان مردم و گرگ چندان خصمانه نبود.
    گرگ هونشو (Canis lupus hodophilax) به عنوان کوچک ترین زیرگونه در جزایر هونشو و کیوشو و شیکوکو می زیسته است.
    در نبود گربه سانان بزرگ گرگ مسئول ایجاد تعادل در طبیعت و توازن جمعیت گوزن سیکا، گراز و سروی ژاپنی (Capricornis crispus) و حتی ماکاک ژاپنی بوده و در روستاهای کوهستانی به هنگام هجوم گراز ها و میمون ها به کشتزار ها مردم برای آمدن گرگ دعا می نمودند.

    ژاپنی ها فاقد گوسپند و بز اهلی بوده و بیشتر از خوک استفاده نموده و گاو جانوری کاری بود تا تولید کننده گوشت و به همین دلیل جز حملات گهگاه به اسب، گرگ چندان مشکل آفرین نبود.

    برپای باورهای محلی شکارگر گرگ عاقبتی سخت برای خود و خانواده خویش رقم می زد و به همین دلیل کمتر کوه نشینی مایل به شکار آن بود.

    ولی در اوایل قرن هژدهم شیوع بیماری هاری باعث مرگ و میر زیاد بین روباه و سگ راکون و گرگ و انتقال آن به سگ ها و ترس و واهمه مردم گردید و از اوایل قرن نوزدهم به دلیل رونق اقتصادی و افزایش جمعیت میزان بهره برداری از منابع جنگلی بدون جایگزین نمودن و افزایش فشار شکار گوزن به دلیل ورود تفنگ های جدید باعث حمله بیشتر گرگ ها به روستاها گردید و از نیمه دوم قرن نوزدهم همچون ایالات متحده برنامه ریشه کنی گرگ قانونی گردید و در سال ۱۹۰۵ آخرین گزارش مستند گرگ هونشو به ثبت رسید.

    خواندن این نوشتار را که درباره گرگ هونشو و چند و چون از بین رفتن آن است پیشنهاد می نمایم:
    nirc.nanzan-u.ac.jp/nfile/274
    و
    نگاهی به حمله گرگ به انسان در اروپا:
    vargreviret.com/Fear_of_wolves731.pdf

    ****************************************************************
    در هر کجای دنیا ممکن است دامدار و یا حتی کشاورزی با مشاهده گرگآن را مورد هدف گلوله قرار دهد و حتی در سوئیس نیز گرگهایی که پس از دهه ها غیبت از ایتالیا بازگشته اند با وجود تمام اطلاع رسانی و آموزش مردم هنوز در بیم گلوله و تله دامداران می باشند.

    اما این شیوه دوره کردن با سگ و کشتن با چوب و سنگ رفع شر جانوری گوشتخوار نیست بلکه نمونه بارز شقاوت و بی رحمی نهفته در آن مردم است که در ادبیات رسمی به عنوان “مردمان خوب ونجیب ومهربان” معرفی می شوند.

    همین شیوه برخورد می تواند با ماموران دولتی چون جنگل و مرتع و بخش آب وزارت نیرو روی دهد.

    در کنار حذف دو قلاده گرگ از چرخه حیات باید قاضی گرامی مجازاتی سخت برای این گونه بی رحمی ها در نظر بگیرد که در هیچ دین و آیینی سزاوار نمی باشد.

    پر طرفدار Thumb up 63 Thumb down 16

    • محسن187 می‌گوید:

      دوستانه عزیزی که به این جور دیدگاها منفی میدهند لطف کنن دلیل این کار خودشونو بیان کنن

      پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 21

    • پندار نیک می‌گوید:

      متاسفانه هنوز هم در برنامه های تلویزیونی خصایص و صفتهای افسانه ای حیوانات را اشاعه میکنند. صفاتی چون گرگ ناقلا. گرگ خونخوار. گرگ بد جنس. روباه مکر و حیله گر. کفتار…. حال میخواهید با این تفهیم غلط این مردم گرگ را نوازش کنند.

      پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 13

    • علی اکبر کبخا می‌گوید:

      آقای مهران کوشان من از در اختیار قرار دادن اطلاعات با ارزش و داشتن دیگاه جامع از شما تشکر میکنم و از اینکه هم وطنان عزیز ما همچنین کار بی رحمانه ای با دو حیوان تشنه و بی آزار انجام داده اند واقعا متعجب شد ه ام امیداورم با اطلاع رسانی مناسب و گسترش فرهنگی و مجازات مناسب نه زندان و اعدام مثل مجبور کردن اینطور افراد برای کارهای مناسب محیط زیستی یا پرداخت هزینه جهت ساخت پرورشگاه حیوانات و آزاد سازی اونها دو محیط زیست یا کار کردن طولانی مدت در اینگونه مکانها باعث افزایش سطح سواد محیط زیستی این افراد و جلوگیری از رخ دادن حوادث بعدی در جامعه شوند

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 11

  5. شوکا می‌گوید:

    واقعا چقدر یه آدم میتونه سنگدل و بی رحم و نادان و پست و از خدا بی خبر و بی دین و ایمان باشه …..
    همینا هستن که میرن میپیوندن به داعش …. خدا فقط خودش جوابتونو بده

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 13

  6. سعید می‌گوید:

    خاک بر سر آدم نفهم…

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 8

  7. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    امسال عجب سال عجیبی شده

    هر روز خبر جنایت وحشیانه از این انسان دو پا به گوشمون میرسه

    آخه با کدوم شعور و انسانیت میشه حیوون زبون بسته که تشنه است رو اینطور زجر داد؟؟؟؟؟

    قطعا ی جفت نر و ماده هستن و توله هم دارند

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 8

  8. امیر می‌گوید:

    حالا کی وحشیه؟
    بی چاره ها چه زجری کشیدند
    امان از بی فرهنگی
    حیوون بی نوا چه دردی داشته
    جیگرم آتش گرفت

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 10

  9. امین منصوری می‌گوید:

    اگر اشتباه نکنم، پارسال خبر دریده شدن کودکی توسط گرگ در روستاهای آوج توسط دیده بان انتشار یافت، احتمالا این روستا باید همان روستا یا آن حوالی باشد که مردمش دل پر خونی از گرگها دارند. خدا نکند کسی گرفتار گرگهای گرسنه شود که بدترین نوع مرگ است.

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 44

    • امین منصوری می‌گوید:

      از منفی های دوستداران عزیز محیط زیست سپاسگذارم، لابد اگر گرگی ، یکی از اعضای خانواده خودتان را تکه تکه میکرد و می کشت، باز هم همین نگرش را از درندگان داشتید! حس حیواندوستی خیلی هم خوب است ولی نه فقط از داخل منزل و جای گرم و نرم، یه سری هم به طبیعت زدن بد نیست، طبیعت وحشی و بی رحم را دیدن هم بد نیست، گرگها را خارج از باغ وحش دیدن هم بد نیست.

      پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 36

      • پندار نیک می‌گوید:

        جناب منصوری بعضی از اشخاص بدون آگاهی از مسایل حیات وحش وطبق عادت منفی میدن.اینان نمیدانند رکورد بزرگترین جمجمه گرگ متعلق به گرگهای آوج است.بیشترین تعداد جمعیت گرگ وبیشترین حملات به دام وانسان خواری در آوج بوده.گرگهای آوج طبق گفته شکارچیان آن منطقه از خودرو و انسان مسلح وصدای تفنگ هیچ ترسی ندارند وبی محابا گله ای حمله میکنند.آوج زیبا ترین و درنده ترین گرگهای ایران را دارد.در زمستانهای سرد هیچ شخصی پیاده وتنها مخصوصا شبها در روستاهای آوج تردد نمیکنه.اینایی که به شما منفی دادن بخونند نظر بدهند.

        پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 20

        • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

          ایا شما در مورد گرگ که نوعی حیوان است گفتگو میکنید . اگر چنین طرز فکری که شما میفرمایید درست است چرا شما هم بان منطقه نمیروید و در کشتار و پاکسازی منطقه از گرگ بزرگ اوج شرکت نمیکنید . شاید فراموش میکنید که اگر حیوانات برای رفع تشنگی و گرسنگی بانسانها نزدیک میشوند یا حمله میکنند در جایی که محل زندگیشان است دیگر چیزی برای خوردن پیدا نمیکنند . شاید انسانها محل زندگی انها را نابود کرده باشند ؟ اینطور نیست . هیچکس از کشته شدن یک انسان خشنود نمیشود . اما امروزه ما در ایران با حیوانات و طبیعت زندگیشان همه کار کرده ایم .

          داغ Thumb up 19 Thumb down 24

      • مهسا می‌گوید:

        حیوان وحشی تر و درنده تر از وحوش دو پا نیست که حتی به هم نوع خود رحم ندارد. نمونه اش شهید و مجروح شدن محیط بانان شریف است . انسان باید از وقوع این حوادث پیشگیری کند.

        پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 13

    • داریوش می‌گوید:

      خوب اون تقصیر گرگ نیست بچه تک و تنها تو بیابون چکار میکرده؟
      اگه تو آمریکا بود پدر و مادرش رو بدلیل بی لیاقتی زندانی میکردن؟

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 20

    • محمد می‌گوید:

      سلام امین جان.
      گرگ توی ذاتش درندگی هست قبول اما توی ذات آدم چیه؟؟درندگی و کشتار؟؟یا فهم و شعور؟؟
      اونایی که به گرگ یا هر حیوونی که بهشون خسارت وارد میکنه آسیب میزنن(از مورچه بگیر تا گرگ و پلنگ)اینا از حیوون پست تر هستن.
      هر چی توی جهان واسه یه هدفی آفریده شده،آیا هدف ما بروز اینجور اخلاقیات هست؟؟

      داغ Thumb up 10 Thumb down 9

  10. ایرانی می‌گوید:

    خودتون قضاوت کنید که پسوند وحشی لایق کدوم یکیه:

    حیواناتی که در طبیعت زندگیشون رو میکنند یا موجوداتی انسان نما که اون حیوانات رو درحالی که از شدت تشنگی و برای خوردن آب به آنها پناه آوردند و هیچ زیانی هم به آنها نزدند به بدترین نحو ممکن میکشند؟

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 12

  11. کلارى می‌گوید:

    این نهایت بى فرهنگى و نادانی است ، کسانى که این فاجعه را رقم زدنند باید منتظر انتقام دست روزگار باشند، قطعا اگر دیر شود دروغ نمى شود.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 13

  12. DORNA می‌گوید:

    خدا برکت رو از زندگی و زمین های کشاورزی و کشت و کارشان ببرد ان شاء الله زندگیشان خاکستر شود.

    اون دو گرگ زبان بسته حق زندگی داشتند، این رذل های پست زندگیشان به چیزی نمی ارزد چنانکه مرگشان…

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 12

  13. ایمان می‌گوید:

    باید با نگرش منطقی به این حوادث پرداخت؛ چه بسا در خانواده من و شما هم افرادی با این طرز فکر و عمل وجود داشته باشند.

    به هر حال همه ما ایرانی هستیم و باید فکر کنیم تا علتش را متوجه شویم.

    تمام این شرایط تنها یک را دارد و آن؛ آموزش و آموزش و آموزش است.

    اگر مدیران محیط زیست در امر فرهنگ سازی تلاش جدی کنند و از طرفی شرایط را طوری مهیا سازند تا توجه همه جانبه مردم را به این بخش جلب کنند قطعا شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.

    یادمان نرود که نادانی بزرگ ترین مصیبت است.!

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 7

  14. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    چه زیبا گفت پیامبر اسلام که اگر فقط مقدار کمی آب برای وضو گرفتن داشتید و همان موقع سگی تشنه را دیدید باید آب را به او دهید تا رفع تشنگی کند و شما بجای وضو تیمم کنید

    حالا چه وضعی شده که دو تا حیوون زبون بسته برای چکه ای آب باید جان دهند !؟

    امیدوارم کسایی که این کارو کردن با لب خشک از دنیا برن و مطمعن باشید که همینطور خواهد شد چه ما بخواهیم چه نه چونکه اون بالا خدایی وجود داره که هر رفتار مارو زیر نظر داره

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 12

  15. فاتخ می‌گوید:

    خدا وکیلی این اتفاق کجای دنیا میفته ؟ مدام میگیم عربهای …
    آیا اعراب اینجوری میکنن؟
    آیا با ۲ تا حیوون تشنه اینجوری برخورد میکنن؟

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 10

  16. داریوش می‌گوید:

    بله گرگ بسیار وحشی و درنده هست باید هم اینجور باشه چون غریزش اینجوریه و قرار نیست فهم و شعور انسانی رو داشته باشه

    بد نیست نگاهی که سطح مغز گرگ و مقایسش با مغز انسان بندازیم بد نیست بدونی انسانها صدها میلیون گرگ رو در طول تاریخ کشتن

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

  17. kooshan می‌گوید:

    اگر قرار باشد مانند یک انسان فکر و عمل کنیم حداکثر واکنش در برابر سخت ترین و دردناکترین حملات حیات وحش و حتی اهل بطور اعم و درندگانی چون گرگ بطور اخص ، در هر نقطه جهان ، بیشتر از یک گلوله و مشابه آن نیست ، ممکن است عامه مردم و جوامع محلی و بسیاری دیگر طور دیگری عمل کنند اما این کاری نادرست است و نباید آن را موجه دانست ، روشن است که حمله چند حیوان درنده و وحشی به یک انسان و بویژه کودکان وحشت آور و دردناک است و نیازی به تجربه آن نیست ، در اینگونه موارد بفرض اگر بستگان قربانی در اوج خشم و اندوه اینگونه تلافی کنند ، کاری نمی توان کرد چرا که در این سطح با مسئله برخورد میکنند و چه بسا اگر طرز تفکر آنها طور دیگری باشد برخوردشان متفاوت باشد اما در این مواقع هم باز آنچه اصولی و درست است ، سرجای خود باقی است و تغییر نمی کند ، اگر فرصت و مجال انجام آن باشد . بعلاوه گمانه زنیهای غیر مستند و معتبری مثل ” فکر کنم یا احتمال دارد این همان گرگ باشد ” بدون اینکه کمترین شواهدی در دست باشد ، فقط برای درست جلوه دادن ماهیت اینگونه اعمال و از طرف کسانی است که گرفتن بی دلیل جان موجودات زنده برای خودشان هم کاری معمول و عادی و پسندیده است گرچه این تصورات ناخودآگاه و بر خودشان هم پوشیده باشد .
    حتی اگر در گذشته گرگها به این روستائیان خسارتی زده و یا حتی به کسی حمله کرده باشند و یا این افراد خبر حمله حیوان به کودکان و اشخاص دیگر را شنیده باشند ، باز هم حداکثر واکنش همان است ، که آن هم بایستی حتی الامکان از طرف ادارات محیط زیست یا با اطلاع و اجازه آنان اقدام شود ، یا باید دین و اخلاق و انسانیت را نادیده گرفته و کنار گذاشت یا بایستی طبق آن عمل کرد گرچه دشوارتر باشد .

    داغ Thumb up 7 Thumb down 11

  18. احسان می‌گوید:

    گرگ تحت هیچ شرایطی به انسان به عنوان غذا نگاه نمیکنه و همیشه ازش دوری میکنه.
    من بارها و بارها در همون کوه های آوج و جاهای دیگه ایران در زمستون و تابستون – شب و روز با این حیوان زیبا و قابل احترام برخورد داشتم (از یک عدد تا ۱۰ عدد) ولی همیشه با دیدن من فرار کردند.

    همیشه گفتم مشکل اصلی سگ ها و هیبرید سگ و گرگ هستش که خطرناکه و تمامی این اتفاقاتی که میشنوید (که البته ۹۹ درصدش شایعه است) کار همین سگ گرگهاست.
    اینها درندگی گرگ را دارند و از انسان هم نمیترسند.

    البته این رو هم بگم که بارها مورد حمله سگ ها و سگ گرگ ها قرار گرفتم.

    اینقدر این حیوان زیبا رو توی ذهنتون تبدیل به موجودی خونخوار و درنده برای انسان نکنید.

    چند سال پیش لاشه گندیده یک میش رو که چند روز از مرگش گذشته بود و بوی بسیار زیادی داشت را روی شانه ام حمل می کردم. (برای اینکه در محلی قرارش بدم و از گوشتخواران منطقه فیلم و عکس بگیرم) ساعت ۳ یا ۴ صبح بود و من تنها بودم. یک گله ۶ تایی گرگ که جذب بو شده بودند خودشونو به نزدیکی من (حدود ۱۰ متری که با چراغ پیشانی من قابل تشخیص بودند) رسوندند ولی به محض اینکه متوجه شدند پای یک انسان در میونه از محل دور شدند. جالب اینجاست که هیچکدومشون هم در تمام طول روز سر لاشه نیومدند.

    من حاضرم به هرکسی که میگه گرگ به آدم حمله میکنه خلافشو ثابت کنم.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 18

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی ، آقای احسان،
      گفته های شما قابل تأمل و بررسی است چرا که جز بر اهل فن تشخیص و تمییز این حیوانات بویژه در شب و از فاصله دور ممکن نیست ، در مستندی که شاید بسیاری دوستان هم دیده باشند ، اگر اشتباه نباشد ، دینگو که درنده ای ظاهرأ اهلی شده و دارای خصوصیاتی بمانند سگهای بی صاحب در کشور ماست تابحال در استرالیا کودکانی چند را کشته است .
      بهر حال بهتر است همواره تا مستندات و شواهد و مدارک معتبری در دست نیست از قضاوتهای عجولانه و شتابزده پرهیز کرد .

      داغ Thumb up 11 Thumb down 11

      • احسان می‌گوید:

        جناب کوشان
        دینگوها خویی مشابه سگ گرگ ها دارند و چنین کاری از آنها بعید نیست
        شما که خودتون آرشیو زنده مسایل مربوط به حیات وحش هستید یک مورد حمله گرگ به انسان در ایران را نام ببرید که مستند خود حیوان را بتوان در آن گرگ نامید
        هیچ چیز را به قطعیت نمیتوان به حیوانات نسبت داد

        داغ Thumb up 9 Thumb down 7

        • کوشان مهران می‌گوید:

          جناب احسان

          درود بر شما

          این جناب Kooshan با من نوعی تنها از لحاظ نام یکی می باشند وهر چند در پاره ای موارد با هم تفاوت دیدگاه داریم ولی در کل انسان محترم ودارای قلمی متین می باشند.

          نخستین باری که گرگ دیدم در سرخه حصار بود… در یک روز تابستانی جنگل را پشت سر گذاشته ودر تپه های خلوتی که نشانه هایی از سرگین ورد وپای گوسپند کوهی داشت در حال حرکت بودم که با سگی لاغر برخوردم که له له زنان زبانش از دهان آویزان بود ودر این جثه لاغر تنها فکهای بزرگ چشمگیر بود.

          در ثانیه های نخست گمان کردم یکی از آن ژرمن شپردهای دورگه وبدون مالک است ولی با کمی دقت در دم دریافتم که با گرگ روبروهستم.

          عجبا که بجای ترس در آن لحظه بسیار خوشحال شدم ولی گویا شدت گرما گرگ را بدان حد خسته کرده بود که حتی نیم نگاهی هم به من نینداخت و رفت.

          بار دوم در مرزن آباد بود که اینبار در اوایل پاییز وبه هنگام پیاده روری با گرگی تقریبا درشت تر از نمونه نخست وبا ته رنگ نخودی برخوردم که با مشاهده من ایستاد و چند بار سر را به پایین و بالا تکان داد ورفت.

          یکی از دوستان متاسفانه سه توله گرگ را در لانه یافته که تنها یکی بزرگ شده و هشت سال زندگی کرد..جانوری بود زیبا با چشم های مغولی و مهربان با مالک خویش ولی بسیار پر زور وبه هنگام بازی گهگاه خشونتش را برای اثبات قدرت نشان می داد.

          **********************************************

          آرشیو زنده…

          جناب احسان گرانمایه

          همه چیز دان ها هیچ ندان هستند. اطلاعاتی که در عمل بکار ناید در حکم چهارپایی در او کتابی چند است می باشد.

          متاسفانه چندان امکان تجربه بیابانگردی و فیلدمنی را نداشته ام.

          نگاهی به حمله گرگ به انسان در اروپا:
          vargreviret.com/Fear_of_wolves731.pdf

          … در کاریز، هنگامی که من وارد روستا شدم، گرگ دیگری کودک ۴ ساله ای را ربوده بود.

          … بالتازار و قدسی (۱۹۵۳) داستانی را نقل می کنند که در ایران بسیار معروف است. سابقا در کوه های اطراف شهر زنجان گروه پنجاه تایی (؟ پنجاه قلاده آیا قابل قبول است!) از گرگ ها وجود داشت. در راس آنها گرگ نر پیری بود که شهامت فوق العاده زیادی داشت. با این که زنجان شهر بسیار شلوغ و پر رفت وآمدی است و از وسط آن جاده ای می گذزد که شب و روز محل عبور کامیون های بیشماری می باشد ( البته در دهه ۱۳۳۰ خورشیدی)، گرگ ها به کرات به هنگام شب یا صبح زود به شهر یورش می بردند وپس از نبردی سخت با اهالی شهر وزخمی کردن بیش از ۴۰ نفر، کودکان را از وسط حیاط منزل می ربودند و سرانجام پس از حمله ای گسترده منطقه از وجود گرگ ها پاک شد.

          (جغرافیای جانوری پستانداران ایران کزاویه میسون، دانشگاه فردوسی مشهد)

          داغ Thumb up 8 Thumb down 6

          • احسان می‌گوید:

            می بخشید بابت اینکه شما رو اشتباه گرفتم

            بله این داستان ها زیاد هستند

            همه ما حد اقل چندین موردشون رو شنیدیم

            من که کنجکاو هم هستم و همیشه از ریش سفیدان روستا های مشرف به مناطق طبیعی پرسجو هم میکنم

            صحبت من اینه که گرگ به شدت از انسان دوری می کنه و خود من به شخصه تا به حال داستان ماجرایی را نشنیده ام که به قطع به من ثابت شده باشه که کار گرگ بوده

            یعنی اینکه فیلم ، عکس، رد پا و یا لاشه ای از گرگی گه درگیر ماجرا بوده موجود باشه.

            مثل همین مورد که لاشه ها گویای گرگ بودن این حیواناته. ( که از تشنگی زیاد و از روی ناچاری اون هم سحر گاه و مخفیانه به نزدیکی جوامع انسانی اومدن)

            —————————————————————-
            یه موردی رو هم همینجا بگم که نقض حرف خودمه :)
            (اینکه که گرگ به شدت از انسان دوری می کنه)
            یک شب زمستون از شمشک به سمت تهران رانندگی می کردم. کنار جاده هم که طبیعتاً سگ های ولگرد زیاد دیده میشن. داخل شهر فشم و لابلای مغازه ها و مردم سگی رو دیدم که در پیاده رو روی یک کپه ماسه ایستاده بود و اطرافو نگاه می کرد. به جرات میگم که در شعاع ۲۰ متریش حد اقل ۲۰ نفر آدم وجود داشت. سرعتم نسبتا زیاد بود و بعد از چند ثانیه که توی ذهنم داشتم به جثه بزرگ سگه فکر میکرم متوجه شدم که گرگ بوده نه سگ. تا یه دوربرگردون پیدا کنم و برم بالا و دوباره برگردم پایین حدود ۳ – ۴ دقیقه طول کشید. مطمعن بودم که رفته. ولی زمانی که به همون نقطه رسیدم همونجا وایساده بود و مردم توی پیاده رو از کنارش رد می شدن. درست فهمیده بودم. یک گرگ درشت و سر حال که خودشو بجای سگ جا زده بود. کنارش توقف کردم و از توی ماشین نگاهش می کردم. بعد از حدود ۱۰ ثانیه که به من زل زده بود فهمید که لو رفته و با تمام سرعت شروع به فرار کرد. البته من هم کمی در راستای خیابان دنبالش رفتم و اجازه دادم که فرار کنه.
            ماجرای جالبی بود برام. و نتیجه ای که از این ماجرا گرفتم هوش بالای این حیوان و باز هم ترسیدنش از ما بود.

            (البته مطمعن باش که فرق سگ و گرگ و هیبریدشون رو میدونم)
            ——————————————

            پدر بزرگ مرحوم من چندین و چند مورد از این حکایت ها برای من نقل کرده که در اطراف همدان خودش درگیرش بوده.

            من نمیگم غیر ممکنه ولی ۹۰ درصد این ماجرا ها زاییده تخیل انسانهاست و بقیه هم کار سگ هاست.

            من تو منطقه گرگ میبینم اصلا نمیترسم
            ولی سگ یکم نگرانم میکنه. چون چندین بار توسط سگ ها دوره شدم و به سختی تونستم از دستشون فرار کنم
            البته که تنها چیزی که از دیدنش می ترسم آدمیزاده

            اگر با سند و مدرک چنین اتفاقی رو ببینم حتما می پذیرم

            پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

          • احسان می‌گوید:

            در ضمن در رابطه با تعداد در گله های گرگ در ایران باید بگم که
            گرگ ها در ایران تمایل بیشتری به تک روی دارند البته این به این معنی نیست که گله ای نیستند.
            من بیشترین تعدادی که در ایران دیدم ۱۲ عدد (در پارک ملی کویر) و (کوه های تهران) بوده
            در گله گرگ ها هم رئیس و جلودار یک گرگ ماده است که به ماده آلفا معروفه

            یک مطلب هم که نتیجه گیری شخصی منه اینه که گرگ ها در ایران در مناطقی که پلنگ در آنجا زندگی نمیکنه و یا خیلی کمه پراکنش بیشتری دارند

            مانند آوج – بوئین زهرا – همدان – قمیشلوی اصفهان – پارک ملی کویر – ساوه – زنجان و …..

            پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

    • دستان علوی می‌گوید:

      با سلام و درود
      دوست گرامی صحبت های شما کاملا درست است…
      گرگ در شرایط و مکان های خاصی به انسان حمله میکند که بسیار بسیار به ندرت انجام میگیرد.
      اگر مایل باشید میتونیم بیشتر تعامل داشته باشیم. اگر تصاویری یا اطلاعاتی از گرگ داشته باشید خوشحال میشم در ارتباط باشیم.
      astanehwolf@yahoo.com
      با سپاس
      حامی گرگ های ایران

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

    • علی اکبر کبخا می‌گوید:

      آقای احسان اگه شما مداوم اخبار همین سایت را دنبال میکردی یک مورد گزارش از حمله یک گرگ بالغ خاکستری به یک خانواده که برای گردش به بیرون رفته بودند و مقابله پدر خانواده برای محافظت که منجر به آسیب شدید وی از ناحیه صورت شده بود در چهار محال یک ربایش کودک در روستایی در کردستان رو اخیرا گزارش کرده است

      داغ Thumb up 7 Thumb down 8

      • احسان می‌گوید:

        آقای کیخا عزیز
        احتمال داره مشکل من کم خوندن مطالب سایت باشه ولی متاسفانه تا به حال من فقط خبر و روایت خوندم و چیزی که گرگ بودن مجرم رو اثبات بکنه ندیدم.
        از شما ممنون میشم که اگر ماجرایی مستند سراغ دارید به من و خوانندگان معرفی کنید.
        لطف می کنید اگر مطلبی را که برای آقای کوشان در بالای کامنت شما نوشتم را هم مطالعه کنید
        ممنونم

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

        • Blue Fox می‌گوید:

          سلام دوستان
          سپاس.خیلی خیلی استفاده بردم.
          اگه براتون امکان داره،میشه بگید چطور میشه یک گرگ خالص رو از یک هیبرید تشخیص داد؟

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  19. داریوش می‌گوید:

    سگ هار از هر درنده ای خطرناک تره شاید وحشی گری رو از انسان به ارث برده

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 10

  20. ناشناس می‌گوید:

    چی شده کجان اونهای که میگفتن روستای و عشایر بی فرهنگ چی شده صداتون در نیومد این جنایت که نزدیک پایتخته

    داغ Thumb up 8 Thumb down 15

    • امین منصوری می‌گوید:

      اولا که آوج به پایتخت نزدیک نیست و بین قزوین و همدان قرار گرفته است. ثانیا خبر را خوب نخوانده ای ، این اتفاق توسط روستاییان رخ داده است نه شهری ها. در پاسخ به دوست عزیزی هم که گفته گرگ به انسان حمله نمیکند باید بگویم که سخت در اشتباهی. بنا به تجارب شخصی خود میگویم که گرگها معمولا در شش ماهه اول سال حالت تهاجمی ندارند و معمولا از انسان می گریزند، گرچه بارها دیده شده که گرگ تنها به افراد ضعیف الجثه و کودکان حمله کرده است، اما در شش ماهه دوم سال شرایط کلا فرق میکند، با شروع فصل سرما و برف و بوران گرگها انرژی فراوانی پیدا کرده و معمولا به صورت گله ای در میایند و برای حمله به انسان به صورت تکی و گله ای لحظه ای درنگ نمیکنند و حتی به هنگام گرسنگی به روستاها و شهرها وارد میشوند، یادم می آید در سال ۶۷ که زمستان و سرمای خیلی سختی کشور را فرا گرفته بود شبها گرگها به داخل شهر کرمانشاه می آمدند و چندین مامور شهربانی را در نیمه های شب تکه تکه کرده و خورده بودند و موارد خیلی زیاد دیگری از این قبیل که از حوصله بحث ما خارج است.

      داغ Thumb up 12 Thumb down 14

      • علی اکبر کبخا می‌گوید:

        آقای منصوری اگر گزارش میزان تولید زباله پلاستیکی و میزان کشتار حیوانات توسط این زباله ها رو در همین سایت بخونین متوجه میشین که میزان کشتار حیوانات توسط شهرنشینان بیشتر از گزارش موارد کمتر شیوع داشته ای مثل این مورد است

        داغ Thumb up 3 Thumb down 5

        • امین منصوری می‌گوید:

          موافقم جناب کیخا، ریختن زباله هم یکی از دلایل نابودی محیط زیست است. اولین دلیل نابودی حیات وحش هم تخریب زیستگاه و شهرنشینی است. منظور از کامنت من در پاسخ به ناشناس، دیدگاه بی ربط ایشان به این خبر بود

          داغ Thumb up 6 Thumb down 7

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی ، ناشناس ، ظاهرأ خبر را بدقت نخوانده اید این اتفاق در روستایی در حومه شهرستان آوج در استان قزوین بوده است ، گرچه دوری یا نزدیکی به تهران ملاک و دلیل مناسبی برای قضاوت نیست اما حداقل از روی نقشه می توان دید که آوج چندان هم به تهران نزدیک نیست .

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  21. رضا مجذوبی می‌گوید:

    از الان به بعد در سالهای آینده شاهد خبرهای بدتر از این هم خواهیم بود….بدلیل خشکسالی و ادامه شاید شدیدتر آن در سالهای دیگر اکثر چشمه ها در کوهستانها و دشتها خشک شده و خواهند شد و خب سازمان حفاظت محیط زیست!! هم تا این لحظه برنامه خاصی برای احداث آبشخور مصنوعی یا ترمیم چشمه ها یا چاههای تامین آب در دست ندارد و ظاهرا نخواهد هم داشت….گیر دادن به شکارچیان قانونی و افزایش جرایم شکار و…آنچنان وقت و انرژی مدیران را گرفته که بقیه وظایف اصلی ذاتی خود را برای “حفاظت” حیات وحش بکلی فراموش کرده اند…فرهنگ زیست محیطی مردممون هم که بیداد میکنه و باید در کتاب رکوردهای گینس ثبت بشه…البته مردمی که تفریح سالمی ندارند و الگوی مناسبی برای زندگی در اختیارشون قرار گرفته نشده هم شاید مقصر اصلی این داستان تلخ نباشند…

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

  22. سعید می‌گوید:

    این کشتارها ادامه داره متاسفانه روستاییان اعتقاد دارن هر حیوانی که میبینند را باید بکشن و این فرهنگ در آنها نهادینه شده و تغییرش ممکن نیس …

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

  23. Nature می‌گوید:

    از این شقاوت و سنگدلی بیشتر نمیشه…
    یه حیوون بیچاره که واسه رفع تشنگی به این روستا پناه آورده به این شکل وحشیانه کشته شه…..
    بعضیا هنوز آداب و رفتار انسان های نخستین رو دنبال میکنن…
    این عوضیا باید به شدت مجازات بشن.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 6

  24. محمد رضا می‌گوید:

    شما که این جور سریع قضاوت می کنی صحبت روستاییان را بشنو شاید به اونا حق بدی جگر

    داغ Thumb up 6 Thumb down 14

  25. رشید می‌گوید:

    مقصر اصلی کشتار گوشتخواران توسط روستاییان ودامداران وعشایر سازمان ح م ز میباشد. اگرسازمان خسارت وارده توسط گوشتخواران را به آسیب دیدگان بپردازد شاید شاهد کشتار پلنگ ویوز وخرس وگرگ نباشیم ولی افسوس که سازمان وظایفش را فراموش کرده و بدنبال کارهای سیاسی است وکوچکترین وظایف روز مره اش راهم از یاد برده (از ساخت آبشخور تا رهاسازی وتکثیر حیوانت در طبیعت) و فقط منتظر اینست که چند متخلف حیات وحش توسط محیط بانان دستگیر شوند وجریمه دریافت کند .دیده بان عزیز اگر ممکن است سایتی تشکیل دهید ووظایف سازمان ح م ز را درآن شرح دهید . البته دوستداران وعلاقمندان طبیعت وحیات وحش با تعدادی از وظایف سازمان آشنایی دارند ولی خود سازمانیها گویا از یاد برده اند شاید باخواندن شرح وظایف ببینند تاچه حد در تخریب ونابودی حیات وحش کشورشان سهیم هستند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  26. Blue Fox می‌گوید:

    زبون بسته های مظلوم.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  27. Blue Fox می‌گوید:

    ببخشید دوستان اگر کسی اطلاع داره،
    گرگ در سرما و یا گرسنگی شدید به انسان حمله می کند یاخیر؟ تشکر

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  28. شکارچی می‌گوید:

    دوستان روایت آنها که گرگ ها رو هم کشتن بشنوید یه طرفه قاضی نرید زیستگاه ها رو زدن نابود کردید به اسم مجوز معدن و ساخت وساز ویلا که خود محیط زیست امضا های اول واخرش رو میزنه خیلی از چشمه ها که آب روان داشتن به خاطر مجوز چاه بیخود خشک شدن معلوم حیوان از قلمرو خودش خارج میشه میاد توی حریم روستا گرگ هم درنده هست با کسی شوخی نداره عادت کرد هر روز کارش همین میشه خوب معلوم کشته میشه دوستان که کامنت میزارن اظهار تاسف میکند این رو هم در نظر بگیر!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

  29. باربد اباذری می‌گوید:

    امیدوارم اینو دیگه پای شکارچی ها نذارید

    داغ Thumb up 2 Thumb down 6

  30. میلاد می‌گوید:

    شرمندم ک اسم همشهری قزوینی رو این آدمای پست گذاشتن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>