مرگ یازده نفر و مفقود شدن عده ای دیگر در پی وقوع سیل در تهران و کرج

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بر اثر وقوع طوفان و سیل در استان تهران و البرز در روز گذشته تا کنون جسد ۱۱ نفر از مفقود شدگان کشف شده و سیل حدود ۵۰ خودرو را نیز با خود برده است. هر چند آمار رسمی کشته شدگان ۱۱ نفر اعلام شده است اما بر اساس اخبار واصله تعدادی از شهروندان این دو استان مفقود شده و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

تصاویر اول تا چهارم این گزارش مربوط به خسارات ناشی از سیل در تهران و البرز و تصاویر پنجم تا هفتم مربوط به شهر سقز می باشد.

پزشکی قانونی دریافت ۱۱ جسد را تایید کرد

سازمان پزشکی قانونی کشور نیز از ارجاع اجساد ۱۱ تن از کشته شدگان سیل و طوفان شب گذشته به این سازمان خبرداد و اعلام کرد: تا کنون اجساد ۱۱ کشته حادثه طوفان روز یکشنبه، ۲۸ تیرماه ۱۳۹۴ به مراکز سازمان پزشکی قانونی در استان های تهران و البرز منتقل شده است.

در میان اجساد منتقل شده شش جانباخته مربوط به استان تهران و ۵ جانباخته دیگر نیز مربوط به استان البرز است.

بر اساس اعلام این سازمان تعداد متوفیات در حال افزایش و این ۱۱ جسد، آمار اولیه قربانیان طوفان روز گذشته است که به دستورقضایی و برای یافتن علت مرگ و تعیین هویت به پزشکی قانونی ارجاع شده اند.

به گفته پزشکان قانونی تهران و البرز کار تشخیص هویت اجساد منتقل شده به این ادارات کل آغاز شده است.

آمار کشته شدگان افزایش یابد / ۱۰ الی ۲۰ نفر مفقود شده اند

در پی وقوع سیل و طوفان روز گذشته که علاوه بر تهران و البرز در برخی استان های دیگر کشور هم خساراتی به دنبال داشت، رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز از مرگ ۱۱ تن در حوادث دو استان تهران و البرز خبر داد.

اسماعیل نجار، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از جمله مناطقی که خسارت زیادی در آن رخ داد، روستای فیجان در منطقه ارنگه کرج بود و با توجه به اینکه این منطقه یک منطقه تفرجگاهی است و تعداد زیادی از شهروندان برای گذران تعطیلات به آنجا مراجعه کرده بودند متاسفانه طغیان رودخانه حدود ۵۰ خودرو را با خود برد و همچنین موجب مفقود شدن تعدادی از شهروندان شد.

نجار با بیان اینکه برابر آخرین آمار ما در پی طغیان رودخانه در این منطقه پنج تن جان خود را از دست دادند که تاکنون جسد سه نفرشان کشف شده‌ است گفت: حدود ۱۰ تا ۲۰ نفر نیز برابر گزارش‌های واصله مفقود شدند که تلاش برای یافتن آنها همچنان ادامه دارد و البته ممکن است آمار کشته شدگان افزایش یابد.

مرگ شش تن در کن

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه وضعیت در کن به چه صورت است گفت: در منطقه کن پلی قرار داشت که دچار آب گرفتگی شد و همچنین جاده امام زاده داود نیز ریزش کرد. برابر جدیدترین اخباری که به دست من رسیده در این منطقه شش تن شامل یک تبعه چینی، یک تبعه افغان و چهار تبعه ایرانی جان خود را از دست داده‌اند.

وی در واکنش به برخی آمار اعلام شده از سوی مسئولان غیرمرتبط با موضوع بحران که ادعا کرده بودند ۲۰ تن در تهران جان خود را از دست داده‌اند گفت: تا به این لحظه آمار نهایی و قطعی ۱۱ جان باخته است و ما به عنوان سازمان مدیریت بحران و متولی سازمان دهی بحران در کشور آماری جزئی را تایید نمی‌کنیم، البته شایعات مختلفی وجود دارد و من نیز موضوع ۲۰ کشته را شنیده‌ام اما از شهروندان می‌خواهم که به شایعات توجه نکنند.

انگشت اتهام مجلس به سوی سازمان هواشناسی

به گزارش خانه ملت، استان تهران، البرز و مازندران روز گذشته بار دیگر توفان شدیدی را تجربه کرد توفانی که این بار نیز به دلیل عدم پیش‌بینی‌های درست و دقیق سازمان هواشناسی مهمان این استان‌ها شد و خسارت‌های زیادی را بر جای گذاشت.

سال گذشته نیز توفان سهمگینی شهر تهران را در نوردید، تا جایی که تنی چند از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. در آن زمان حادثه‌ساز بودن توفان مذکور، مجلس را برآن داشت که از مسئولان سازمان هواشناسی دعوت کند تا علت این قصور را از آنها جویا شوند اما متاسفانه بر طبق روال معمول این سازمان تقصیرها را بر گردن نهاد دیگری مانند صدا و سیما انداخت و عنوان کرد که این سازمان همکاری لازم را با سازمان هواشناسی در اطلاع‌رسانی درست از حوادث غیرمترقبه ندارد.

اگرچه توجیهات سازمان هواشناسی برای مجلسی‌ها پذیرفته شده نبود اما امید آن بود که این سازمان بتواند با دقت بیشتر و نظارت دقیق‌تری فعالیت خود را از سر بگیرد اما متاسفانه باز هم عملکرد ضعیف این سازمان باعث شد تا هشدار لازم به مردم داده نشود و همین امر باعث شد تا توفان روز گذشته در تهران و استان های البرز و مازندران کام بسیاری از مسافران تعطیلات عید فطر را تلخ کرده و خسارت‌های زیادی نیز برجای بگذارد.

در این زمینه نمایندگان مجلس نیز نسبت به عملکرد ضعیف سازمان هواشناسی واکنش نشان دادند و آن را ناشی ازکم‌کاری این سازمان دانستند.

عدم پیش‌بینی دقیق توفان نشان از کم‌کاری سازمان هواشناسی دارد

محمد اسماعیل سعیدی در گفت وگو با خانه ملت،‌ با یادآوری توفان روز گذشته که در استان‌های تهران و البرز به وقوع پیوست،‌ افزود: متاسفانه سال گذشته نیز چنین حادثه‌ای اتفاق افتاد و خسارت زیادی نیز بر جای گذاشت. در آن مقطع زمانی کمیسیون اجتماعی بعد از این حادثه از مسئولان مربوطه درخواست کرد تا توضیحات خود را پیرامون این رخداد ارایه دهند که البته این توضیحات قانع کننده نبود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: واقعیت آن است که سازمان هواشناسی می‌تواند از تغییرات آب و هوایی متوجه وقوع حادثه‌ای مانند توفان روز گذشته شود و این وقایع را به مردم اطلاع‌رسانی کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه عدم پیش‌بینی درست از توفان روز گذشته در تهران نشان از کم‌کاری سازمان هواشناسی دارد، تصریح کرد: این سازمان با همکاری صدا و سیما می‌تواند اطلاع‌رسانی خوبی را نسبت به پیش‌بینی‌های دقیق خود از تغییرات آب‌وهوایی داشته باشد اما متاسفانه این اطلاع‌رسانی‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد.

وی یادآور شد:‌ سازمان هواشناسی نباید نسبت به عدم پیش‌بینی درست از وقوع چنین توفان‌هایی توجیه غیرمنطقی داشته باشد چراکه جان و مال افراد به وسیله این حوادث به مخاطره می‌افتد. بدون‌شک اگر سال گذشته کم‌کاری سازمان هواشناسی جدی گرفته می‌شد شاید امسال شاهد تکرار این اشتباه نبودیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: باید سازمان هواشناسی مسئولیت همه حوادث برجای مانده از توفان‌های پیش‌بینی نشده را بپذیرد چراکه بی‌دقتی این سازمان چنین اتفاقاتی را رقم زده و آن وقایع قصوری از سوی سازمان مذکور است.

سازمان هواشناسی با همه خدم و حشم دغدغه کاری ندارد

کمال علیپور خنکداری نیز در واکنش به توفان روز گذشته در استان های مازندران، البرز و تهران، گفت: متاسفانه در سال های اخیر بروز بحران هایی چون توفان، بارندگی شدید و سیل جدی گرفته نشده است که یکی از مهم ترین علل این امر کوتاهی سازمان هواشناسی کشور است که به روز، به موقع و در زمان مناسب پیش بینی نمی کند و متولیان اجرایی کشور را از اتفاقات و بحران ها مطلع نمی سازد.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، گفت: در تمامی کشورها ۱۵ روز تا یک هفته قبل از وقوع حادثه، سازمان هواشناسی، ستاد اجرایی کشور و مقابله با بحران را نه تنها مطلع می سازد بلکه اعلام آماده باش می‌دهد. سازمان هواشناسی قائل به پیش بینی هوا و توفان از یک هفته قبل نیست. مسئولان سازمان هواشناسی در جلسه ای با اعضای کمیسیون عمران اعلام کرند که قطع به یقین سازمان هواشناسی ۴۸ ساعت قبل از وقوع حادثه اطلاع رسانی می کند اما در مورد توفان روز گذشته حتی ۴۸ ساعت قبل از توفان هم پیش بینی صورت نگرفت.

وی افزود: با وجود بودجه و امکانات مناسب سازمان هواشناسی کشور، اما به نظر می رسد مسئولان این سازمان دغدغه کاری ندارند، از این رو ضرورت دارد تا سازمانی که به اعلام اخبار محدود افزایش یا کاهش دما و بارندگی های پراکنده اکتفا کرده دستگاه های پیشرفته ای تهیه کند تا پیش بینی درست و به موقعی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران کشور، جمعیت هلال احمر، شهرداری ها و راه و ترابری آمادگی کامل برای امداد رسانی و جلوگیری از بحران را دارند، اما متاسفانه سازمان هواشناسی با داشتن وظیفه قانونی و منابع انسانی گسترده و فراوان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند. این در حالی است که جلوگیری از بحران اهم بر درمان بحران است. بروز بحرانی چون توفان روز گذشته منابع و اعتبارات بسیاری را از بین برده است.

ضعف در نیروی انسانی کارشناس و تجهیزات سازمان هواشناسی

مجتبی رحماندوست نیز با اشاره به برخی ضعف های سازمان هواشناسی در پیش بینی توفان روز گذشته استان تهران و البرز، گفت: به طورحتم سازمان هواشناسی باید برای پیش بینی درست وقوع توفان‌های احتمالی آینده در نیروی انسانی خود تجدید نظر کند، چون سازمان هواشناسی به نظر نیروی انسانی لازم و کارشناسی را برای پیش بینی طوفان های این چنینی ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: البته سازمان هواشناسی در ابزار و تجهیزات فنی و لازم خود نیز باید تجدیدنظر کند، زیرا اگر این سازمان از نیروی انسانی کارشناسی و ابزار لازم برخوردار بود هیچ وقت شاهد چنین حوادث شدید در پایتخت نبودیم.

بنابراین به مسئولان سازمان هواشناسی توصیه می‌شود که حداقل پس از پایان این توفان به دو توانمندی خود یعنی نیروهای انسانی کارشناس و ابزارو تجهیزات لازم خود نگاهی کند، زیرا ادامه این روند و وجود نقص در این دو زمینه می تواند آسیب های بسیاری ناشی از عدم پیش بینی‌ طوفان ها و بادهای شدید به استان تهران وارد کند.

رحماندوست افزود: مگر در طول یکسال چندین طوفان در استان تهران به وقوع می پیوندد که سازمان هواشناسی نمی تواند به موقع پیش بینی کرده و به مردم میزان شدت اینگونه توفان ها را اطلاع رسانی کند؟

نابراین باید به این نکته تاکید کرد که درصورت عدم رفع نواقص در این دو بخش، مردم باید چگونه به سازمان هواشناسی در پیش بینی آب و هوا و وقوع طوفان ها اعتماد کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اطلاع رسانی‌ها در وقوع توفان ها و بادهای شدید نیز به موقع انجام  نمی‌گیرد، گفت: البته درصورت عدم اطلاع رسانی دقیق می توان به وجود ضعف مدیریتی درسازمان هواشناسی نیزاشاره کرد که بهتر است مسئولان سازمان هواشناسی برای رفع این مشکل اقدام کنند.

+2
-97
  

32 دیدگاه

  1. DORNA می‌گوید:

    طوفان سال گذشته سرخ بود و طوفان امسال سیاه این را به وضوح در مقایسه عکس ها هم می توان دید.
    در آمریکا و چین طوفانهای پیش بینی شده اتفاق افتاده اند و با وجود آمادگی کامل، خسارات و تلفات قابل توجهی داشته اند…
    احتمالا حتی در صورت اعلام و پیش بینی هم مردم به دلیل آرام بودن هوا در صبح و عصر توجهی به هشدار و پیش بینی نمی کردند…
    ضمن اینکه شخصا اعتقاد دارم طوفانهایی از این دست نوعی قهر طبیعت و واکنش نیروهای طبیعی به عملکرد ماست…

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 21

  2. اهورا می‌گوید:

    یا خدا ایران رو چه شده؟؟؟ سیل تابستانی در سقز و بانه کردستان؟!!
    کاهش چشمگیر چند درجه ای هوا در استان ها !!! سیل در تهران و البرز در این روزهای بسیار گرم ؟؟؟!!!
    دیروز این توفان و گرد و خاک وحشتناک کرج از کجا آمد؟؟!!!!! البته چند روزه این مهمان ناخوانده پاش هم به کرج رسیده!!!
    از سویی خشک سالی شدید و آتش سوزی ها و در پی آن گرمای شدید و آلودگی هوا و از سویی بارش برف در کلاردشت -رگبار باران و سیل….!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 4

  3. امین منصوری می‌گوید:

    آخه یه نفر بیاد بگه تو ایران کدام سازمان وظایفشو درست انجام داده که هواشناسی نداده؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 6

  4. م.ن می‌گوید:

    خشکسالی- طاعون – آلودگی هوا – سیل – زلزله و ………. از ایران چه خواهد ماند ؟!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 5

  5. تیزبین می‌گوید:

    خدا به خیر بگذرونه……….

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

  6. یاشار از تبریز می‌گوید:

    یعنی فقط هواشناسی مقصره؟؟ ویلاسازی در جنگلها، جنگل خواری و …… عوامل اصلی نیستند؟

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 5

  7. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    اگر سازمان هواشناسی تا این حد تو خرابیهای به بار اومده نقش داره باید هرچی سریعتر بازخواست بشه تا اگر حرفی داره بزنه و در صورتی که حرف ایشون کارشناسی نباشه برکنار بشه.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

  8. مسعود شهرابی می‌گوید:

    وضعیت آب و هوا و میزان و نوع بارشها در سرتاسر کره زمین در حال تغییر هست و همه اینها ناشی از بالا رفتن دمای کره زمین هست که بر هر چیزی تاثیر گذار هست
    گاهی اوقات وضعیت آب و هوا به قدری دگرگون می شه که حتی غیر قابل پیش بینی میشه و قطعا در آینده از این دست اتفاقها زیاد پیش میاد همین چند روز پیش در یکی از مناطق کویری بیست و شش میلیمتر بارندگی داشتیم که غیر قابل تصور بود چه برسه به پیش بینی!
    قطعاً باید تجهیزات و امکانات سازمان هواشناسی مدرن تر بشه اما باید قبول کرد که برخی تغییرات آب و هوایی و وقوع برخی طوفانها که یکباره اتفاق میافتن تا حد زیادی حتی غیر قابل پیش بینی هستن
    بارشها خیلی شدید و آنی بود اما از این نکته غافل نشیم که نابودی درختها و درختچه ها و پوشش گیاهی دقیقا از مهمترین عوامل وقوع سیلابها هستن دیروز در اتوبان آزادگان غرب هم سیلابی به راه افتاده بود که عملا در لاین سرعت هیچ خودرویی توان عبور نداشت
    دیروز بعد از ظهر اتوبان ساوه بودم ده ها!! کیلومتر!! از اتوبان غرق! در طوفانی بی سابقه از خاک و شن بود در برخی مواقع دید به صفر میرسید یعنی بیرون خودرو اصلا مشخص نبود! آیا در این مورد هم می شه سازمان هواشناسی رو مقصر دونست! آیا نابودی پوشش گیاهی باعث وقوع چنین طوفان خاک و شنی نیست؟ با اینکه بیست و چهار ساعت قبل از این طوفان شاهد بادهایی سهمگین تر در منطقه ای دیگر بودیم اما در اون منطقه حتی یک صدم طوفان خاک و شن در اتوبان ساوه رو شاهد نبودیم! چرا بادهایی سهمگین تر در منطقه ای دیگر چنین طوفانی رو رقم نزد؟
    اینکه مسئولان انگشت اتهام رو صرفا به سمت سازمان هواشناسی نشانه رفته اند درست نیست آیا وقوع طوفانهای نمک در اطراف دریاچه ارومیه هم ناشی از کم کاری سازمان هواشناسی هست!؟؟ یا اینکه نشانه عدم اهمیت محیط زیست و در نتیجه سلامت مردم هست
    گفته شده پیش بینی بهتر از درمان هست که باید گفت پیشگیری بهتر از درمان هست
    هموطنان ما بسیار ناراحت کننده جان و مال خود را از دست می دهند پس هزاران بار لعنت بر کسی که محیط زیست رو محیط ایست میدونه

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  9. مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

    اگر حریم رودخانه ها رعایت میشد و اینهمه تا خرخره رودخانه ها ساختمان و ویلا ساخته نمیشد، شاید امروز شاهد اینگونه حوادث تلخ، دلخراش و اسفباری نبودیم…..

    متاسفانه ، از ماست که برماست….

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 1

  10. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    با همه ی آسیب دیدگان همدردیم و امیدواریم هر چه سریعتر بهشون خدمات مورد نیاز ارایه بشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  11. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    اگر چنین اتفاقی هر جای دنیا اتفاق میافتاد مسئولان و مقصرین این سازمانها استعفا میدادند فقط در ایران است که سرجایشان مینشینند و دنبال مقصر دیگر میگردند .

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  12. kooshan می‌گوید:

    جان باختن این هموطنان باعث تأسف عمیق است

    اخبار هواشناسی چند روز اخیر را اطلاع ندارم ، ضمن اینکه بد نیست سری به سایت سازمان زد ، باید دید آنها چه می گویند ، البته داشتن تجهیزات و امکانات و فناوریهای نوین و پیشرفته و نیروی انسانی متناسب ، جای بحث ندارد ، در همه امور هم احتمال بروز خطای تکنیکی یا انسانی وجود دارد

    باید درمورد سیلابهای همراه با گل ولای مراقب بود که ضمن اینکه بسیار خطرناک هستند به فرسایش خاک و از بین رفتن پوششهای گیاهی و درختی هم احتمالأ بنابر سابقه حوادث مشابه گذشته مرتبط هستند و دیگر اینکه یادآوری این نکته بسیار مهم است که طبق عادت مألوف و روال معمول از نظر اکثر شکارچیان :

    ۱ – تا مجوز شکار بوفور و بنابر اعلام نیاز خودشان تقدیم نشود ، هیچ کاری بسامان نیست و همه امور کشور درست انجام نمی شود.

    ۲ – مقصر و مسئول کلیه وقایع و حوادث رخداده در کشور اعم از طبیعی و غیر طبیعی تا رفع محدودیت مندرج در بند – ۱ قطعأ “س.ح.م.ز” یا دولت بسته به مورد هستند.

    داغ Thumb up 12 Thumb down 16

    • امین منصوری می‌گوید:

      سیل و طوفان چه ربطی به شکارچیان داشت؟!

      داغ Thumb up 8 Thumb down 12

    • بام ایران می‌گوید:

      جناب kooshan از شما به عنوان کسی که صاحب علم و فهم هستید انتظار متلک گفتن بی مورد و نابجا نمی ره . معلومه توضیحات دیروز بنده را نخوانده ای . لطفا تجدید نظر بفرمایید . الان صحبت از مرگ هم نوعه که میتونه از دلایل عمده رخ دادن این فاجعه تخریب جنگلها و مراتع ( بحث زمین و جنگل خواری ) باشه بعد شما جک تعریف می کنید !!!!!! ؟ .

      داغ Thumb up 8 Thumb down 10

      • kooshan می‌گوید:

        دوست گرامی ،بام ایران،
        قصد گفتن مطلب غیر مرتبط با خبر نبود ، این مطلب صحیحی است که نظرات حتی الامکان با توجه به همه جوانب و با رعایت حساسیتها و نکات ظریف لازم ارائه شود و در این مورد درست تر و بهتر بود برای جلوگیری از سوء تفاهمات احتمالی ، جملات مورد نظر شما در خبر دیگری بیان میشد ، اما این نیز واقعیتی است که بیشتر شکارچیان محترم که اولویت اصلی آنها ، شکار است و هیچ محدودیتی در این زمینه را گرچه کوتاه مدت و منطقی هم باشد نمی پذیرند ، بجای مخالفت منطقی و مستدل و مدنی با این محدودیتهای ایجاد شده توسط “س.ح.م.ز” در صدور مجوز شکار ، که حق آنهاست ، سعی دارند از بروز هر مشکل و حتی رخدادی در کشور بعنوان عاملی برای نشان دادن ، بزعم خود ، ناکارآمدی و بی کفایتی نه تنها “س.ح.م.ز ” بلکه دولت استفاده کنند که این گفته با مرور اخبار گذشته دیده بان و نظرات داده شده قابل بررسی است و برای رسیدن به این هدف در این رابطه بارها از طنز مثلأ برای رد اثرات تحریمها که آن هم بجا و در حد خود باعث مشقت و سختیهای فراوانی برای هموطنان طی دهه های اخیر شده و نیز در موارد دیگر استفاده کرده اند و حتی بارها مسئولیتها و امور غیر مرتبط را به “س.ح.م.ز.” و دولت نسبت داده و نیز به مطالب غیر واقعی بطور مثال در باره توزیع اسلحه و مهمات و یا در ارتباط با جمع آوری سلاحهای غیرمجاز پرداخته اند و بارها باستناد نظرات ارائه شده در دیده بان با آنان بحث و گفتگوی منطقی صورت گرفته است اما حقیقت این است که بجهت در درجه نخست اهمیت قرار داشتن مقوله شکار برای این دسته از شکارچیان ، هیچ اقدام دولت فعلی و هیچ دولت دیگری و َطبعأ “س.ح.م.ز.” مربوطه ، هر چند که مثبت و سازنده و در راستای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش رنجور کشور هم باشد مورد تأئید آنان نخواهد بود و تنها اقدام مورد قبول اینان “صدور مجوز شکار ” طبق نیاز شخصی آنهاست ، البته هدف فقط حمایت از “س .ح.م.ز.” یا دولت نیست بلکه موضوع مهمتر تأکید بر ضرورت وجود صراحت و صداقت در بیان خواسته ها و پیگیری این مطالبات از طریق مدنی و مخفی نکردن آنها در لفافه های غیر واقعی و نیز قضاوت و داوری منصفانه در باره دیگران است و در این راه طبعأ انتظار بیان واقعیات را داشتن و پرهیز از ارائه اطلاعات خلاف واقع و بعضأ گمراه کننده ، توقعی غیرقابل قبول و غیر منطقی نیست و نهایتأ اینکه دوست گرامی نظر شما نیز خوانده شده و پاسخ لازم ارائه شده است.

        داغ Thumb up 5 Thumb down 12

        • مسافرزمین می‌گوید:

          آقای کوشان سعی نکنید منتقدان سازمان محیط زیست را شکارچی جلوه دهید .

          پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

          • kooshan می‌گوید:

            آقای مسافر زمین ، هموطن گرامی،
            دلیل ؟ لابد طبق معمول نیازی به آن نیست و همینکه شما اظهار کنید ، کافی است ، اما جهت اطلاع شما که ظاهرأ زحمت خواندن نظرات را بخود نداده و یا وقت آن را ندارید باید گفت احتیاجی به جلوه دادن من نیست ، بیشتر شکارچیان مخالف “س.ح.م.ز.” هستند این را خودشان در نظرات ارائه شده مکرر گفته اند و نظر منهم هست ، و قبلأ هم بارها عرض شده که مخالفین _ و نه منتقدین _ “س.ح.م.ز.” عمدتأ یکی محافل افراطی و تندرو سیاسی هستند که اصولأ صحبت آنها بر سر مشکلات کشور و مردم و نیز محیط زیست و حیات وحش کشور نبوده و این موضوع فقط دستاویزی جهت ابراز مخالفت آنها با سیاستهای کلی دولت است و دسته دیگر نیز شکارچیانی هستند که اولویت تفکر آنها شکار _ خواه با مجوز و خواه بدون مجوز _ است که اینها نیز اتفاقأ در لفافه محیط زیست و در لوای دلسوزی ظاهری اما غیر واقعی ، جهت مشکلات مردم و کشور ، نه بطور منطقی و مستدل ، بلکه بنا به سلیقه و میل شخصی ، با هر اقدام دولت یا “س.ح.م.ز.” هر چه که باشد ابراز مخالفت ، و نه اظهار انتقاد منطقی ومدنی ، میکنند . و علت مخالفت آنها هم یکی محدودیت در صدور مجوز شکار و یکی هم این است که از نظر برخی از آنها که تعدادشان هم قابل توجه است ، نبایستی با شکارچیان غیرقانونی برخوردی صورت گیرد و از نظر آنها محیط بانان و کشتارگران یکسان و در یک تراز هستند .
            طبعأ در صورت لزوم جهت اطلاع از جزئیات دقیق تر ضروری است اگر تمایل دارید ، وقت گذاشته و نظرات قبلی را بخوانید .

            داغ Thumb up 2 Thumb down 10

        • بام ایران می‌گوید:

          منظور بنده پاسخ به ” پاسخ لازم ” شما در خبر تلفات طاعون …. بود . این توضیحات فوق الذکر هم به نظر توجیه میاد . آدم منطقی ( چه مخالف و چه موافق شکار ) هیچ وقت با ربط دادن مسایل بی ربط به همدیگه دنبال به کرسی نشوندن حرفش نمیره . من که این سایت را دنبال می کنم و بیرون هم با خیلی از این آدم های موافق و مخالف گفتگو دارم، اما ندیدم کسی بخواهد سیل و زلزله و … این مسایل را تقصیر عدم صدور پروانه شکار بندازه مگر برای بذله گویی .

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

          • kooshan می‌گوید:

            هموطن گرامی ، بام ایران ،
            بهتر است اجازه داد مخاطب ابتدا پاسخ قبلی را بخواند و نخست در این باره مطمئن شد و بعد دوباره پاسخ داد ، ولی چون این اتفاق ممکن است بعلت روال کاری دیده بان در بررسی و درج پاسخها رخ داده پس از آن می‌گذریم ، اما ابتدا عرض شود که فارغ از درصدهای مورد نظر شما “مخالف “شکار نیستم بلکه در منظر عمومی “منتقد” آن هستم ، و اگر نظرات قبلی من را خوانده بودید ، می دانستید بنظرم کسی که طبق ضوابط قانونی شکار میکند و بحثی در باره درستی آن در تریبونهای عمومی مثل دیده بان نمی کند علتی برای مخالفت با شکار او یا نقد این کارش وجود ندارد و مسئولیت درست یا غلط و خوب و بد این عمل هرچند از نظر فردی دیگر درست نباشد ، بعهده خود اوست . دیگر اینکه اگر کاری را بتوان توجیه کرد پس آن کار موجه و بدون ایراد است ، تصور کنم که منظور شما درست نبودن بوده است که امید است در همه حال بر این نظر باشید . نکته بعد اینکه ، گرچه پیشرفت و توسعه پایدار و ارتقای سطح فرهنگ عمومی در سایه برقراری فضای آرامش و ثبات لازم ، اولویت نخست کشور است ، ولی نقد ” عمل شکار” در مورد آن دسته از شکارچیانی که درستی آن را در فضای عمومی مطرح کرده یا به تبلیغ و ترویج این عمل می پردازند ، موجه و بلامانع است . و مسئله دیگر اینکه تلاش در جهت قرار گرفتن بحث و گفتگو در زمینه های مختلف اجتماعی و از جمله تبادل نظر در باره محیط زیست و حیات وحش کشور در چهارچوبهای منطقی و مدنی ضروری و تقاضای رعایت این قواعد و پرهیز از مخالفتهای غیر منصفانه و بدون دلیل و منطق در مورد هر شخص حقیقی یا هر نهاد و دستگاه حقوقی دولتی و غیر دولتی ، که اصولأ بر اساس منافع و انگیزه های شخصی و یا اهداف خاص صورت میگیرد ، نیز به همان نسبت منطقی و پذیرفتنی است .
            و نهایتأ اینکه پافشاری بر ملاحظات و موازین انسانی و مطالبه رعایت حال هموطنانی که در اتفاقات غیرمترقبه و طبیعی بمانند سیل اخیر متحمل رنج و اندوه و از دست دادن عزیزانی میشود بسیار نیکو و پسندیده است ، بنابراین چرا در این مورد شما هیچ انتقادی را متوجه آنها که در ابراز نظر خود بدون رعایت ملاحظات مورد نظر شما ، فقط به نشانه رفتن انگشت تقصیر بسوی نهادهای دولتی اکتفا کرده اند و پس از درج نظرات هموطنان دیگر نیز _ که احتمالا متخصص یا دارای اطلاعات کافی در این زمینه هستند _ اصلاح یا تغییر نظری در گفته هایشان دیده نشده است؟ علت چیست ؟ پاسخ با شماست.

            داغ Thumb up 1 Thumb down 6

          • بام ایران می‌گوید:

            دوست عزیز جناب kooshan روی صحبت بنده با آدم های منطقی ( مثل جنابعالی ) هستش نه اونهایی که بدون در نظر گرفتن قوانین و شرایط موجود فقط حرف خودشون را می زنن . صحبت با اینجور آدم ها فایده نداره .

            پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  13. اسداله مومبینی می‌گوید:

    سلام.من بایکی ازاعضای اصلی پدافندغیرعامل ملاقات داشتم،عجله داشت که درجلسه ای مربوط به موضوع پدافندغیرعامل شرکت کند،استرس داشت.چون نمیدانست پدافندغیرعامل یعنی چه! در حالی که او رئیس جلسه بودوباید سایرین راتوجیه میکرد. ازمشاورش که ستوان ۲ ناجا بود سوال کرد،آن افسرهم توضیحاتی داد که من هروقت به یاد آن موضوع میفتم میخندم ومتاسف هم میشوم.سالهاست که این ستادمانور میدهد وبودجه واعتبار میگیرد،اماحوادث ناگهانی ویرانگری میکنندوتلفات جانی ومالی میگیرند،بعدستاددیگری تشکیل میشود مثلابه اسم ستاد بررسی و کمسیون…. واقعا متاسفم.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  14. ایرانی می‌گوید:

    انتقاد‌ها از سازمان هواشناسی در حالی مطرح می‌شه که سال گذشته نیز حادثه‌ای مشابه، بدون اطلاع و اطلاع‌رسانی این سازمان رخ داد و بعدا سازمان از تاثیر پارازیتها بر دستگاههای این سازمان و در نتیجه ناتوانی از تشخیص اینگونه پدیده ها خبر داد.
    آیا از پارسال تاکنون اقدامی برای رفع این معضل شده؟ جواب مشخص است خیر!
    پس لطفا فقط یک سازمان را مورد حمله قرار ندهیم و تمام عوامل و جوانب رو بسنجیم.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  15. مسافر زمین می‌گوید:

    مادر طبیعت اجازه نمیدهد انسان هر بلایی خواست بر سر طبیعت بیاورد و تاوان آن را نپردازد هر روز در اخبار میبینیم که تالابی خشک شد، جنگلی آتش گرفت، مواد شیمیایی وارد دریا شد، آهوی ماده ای شکار شد و… نتیجه آن میشود گرمایش کره زمین، گرد و غبار، بیماری، سیل، خشکسالی و …تا کی میتوانیم به طبیعت تعرض کنیم و خود در امان بمانیم؟ ولی متاسفم که بعضی تاوان سود جویی و بی خردی بعضی دیگر را میپردازند.
    به خانواده عزیزان از دست رفته تسلیت میگوم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  16. دوستدار طبیعت وشکار می‌گوید:

    خیلی جالب بود .تو گزارش صدا و سیما از خانوم مسول هوا شناسی ،ایشان فرمودند ما بارش پراکنده رو اعلام کرده بودیم ولی این بارش یه کم از حد انتظار ما بیشتر بود. فقط یه کم ………آدم نمیدونه بخنده یا گریه کنه.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  17. reza می‌گوید:

    این دست طبیعت است که سیلی محکمی به صورت ما انسانهای نابود کننده محیط زیست زده شد.
    باشد که همه عبرت بگیریم که تخریب زمین و جنگل یعنی نابودی انسان

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  18. مهدی - بست پرو می‌گوید:

    سلام خدمت دوستان عزیز
    این حوادث اخیر بایستی به نحوی اطلاع رسانی میشد که متاسفانه توسط مراجع ذیربط مثل سازمان هواشناسی صورت نگرفت ولی :
    ۱- از بین رفتن پوشش های گیاهی و تخریب جنگل ها که باعث فرسایش خاک و از بین رفتن توان مقاومتی آن میشه چه ربطی به هواشناسی داره؟؟؟
    ۲- مدیریت بحران دقیقا توی این مملکت چه معنی میتونه داشته باشه؟بحران یعنی اینکه شرایط از پیش بینی و پیشگیری گذشته و باید بحران رو به نحوی از سر گذروند یعنی اصطلاحا مدیریتش کرد که باعث ایجاد تنش جدید توی بحث مدیریت شهری نشه ولی اینجا…
    الان سیل و طغیان رودخانه و… باعث روشن شدن این مساله که مدیریت بحران بسیار ضعیفی داریم شد (البته باید پیش بینی و اقدامات مناسب صورت می گرفت که نگرفت)
    نزدیک دو سال پیش برفی توی شیراز اومد که در مقایسه با شهرهای دیگر کشورمون ناچیز محسوب می شد ولی با این حال کل شهر ریخت به هم چقدر تصادف شد ، تقریبا نصف درخت های شهرداری شاخه هاشون شکست و یک هرج و مرج بی سابقه ای شکل گرفت تا حدی که کمیسیون مدیریت بحران شکل گرفت برای برفی که کلا ۳۰ سانتی متر هم روی زمین ننشست (حالا این مقدار رو شما مقایسه کنید با میزان بارش در شهرهای دیگه) …
    در کل خدا رو کلی شکر می کنم که جای ژاپن نیستیم با اون همه بلایای طبیعی والا تا الان منقرض شده بودیم …

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  19. morteza می‌گوید:

    اولا سازمان هواشناسی وقوع رگبار شدید و طوفاو و رعدو برق را پیش بینی کرده بود ثانیا ایا اینکه این بارش تبدیل به سیلاب و سیل می گردد موضوع و مسئله دیگری است که به پوشش گیاهی ، شکل حوضه، فیزیگرافی حوضه ، بافت و شیب حوضه و بسیاری دیگر ازعوامل بشتگی دارد که در مقوله پیش بینی هواشناسی نمی باشد. ممکن است دریک حوضه ۵۰ میلی متر بارش رخ دهد هیچ اتفاقی نیفتد ولی ممکن اسد در حوضه دیگر ۵ میلیمتر تبدیل به سیلاب گردد.لذا بی دلیل نمی توان سازمان هواشناسی ار محکوم کرد. بعدش هم مردم صبح آفتاب می بینند و اصلا احتمال نمی دهند بعد چه اتفاقی می افتد و به خبرهواشناسی اهمیتی نمی دهند. از همه اینها بگذریم مگر در کشورهای اروپای چنین پدیده های اتفاق نمی افتد و تلفات نمی دهد.در پایان بگم اینها پدیده های خرد مقیاس و عمر کم هستند که نیاز است سازمان هواشناسی به ادوات پیشرفته تجهیز شود. شما اگر به یک آشپز برنج و عدس بدهی اگر آشپز خوبی باشد عدس پلو می دهد نباید انتظار چلوکباب داشته باشی والسلام

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  20. hani jooon می‌گوید:

    این اتفاقاتی که تو اب و هوای ایران پیش اومد واقعا غیر قابل درکه اخه خیلی عجیبه تو چله ی گرما همچین اتفاقاتی بیوفته من خودم مسافرت بودم سیل اومده بود زمینم لیز بود خوردم به گاردریل از اونورم خوردم به یه وانتی ماشینم که داغون شد ولی خیلی شانس اوردم چپ نکردم اگر این وانتیه نبود تا حالا چپ کرده بودم و … بگذریم ولی خیلی اوضاع اب و هوای ایران ناجور بود نمیدونم چه اتفاقی افتاده بود و واقعا برا کسانی که جون خودشونو از دست دادن متاسفم خیلی زیاددددد .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  21. شکارچی کویر می‌گوید:

    از قبیل این مصیبت در دیگر شهرها در سال چند بار روی میده و هیچ صدایی در نمیاد حالا چون تهران بوده این همه بوق و کرنا برادر من خواهر من در استان سیستان و بلوچستان شهر زابل در هر ماه یک تا چند روز طوفان شن میاد طوری که تا دو متری را نمیشود دید و ده ها تصادف منجر به فوت داریم ایا طوفان را نمیشود پیش بینی کرد ؟ یا خون مردم این خطه بدبخت سرخیش از پایتخت نشینان کمتر است؟
    به قول ان دوستمان که گفت اگر ما بلایای ژاپن و دیگر کشورها را داشتیم تا کنون نسلمان منقرض شده بود حقا که سخن از دل ما میگویی
    مدیریت در همه جا وقتی ضعف خود را نشان میدهد که در مواجهه با خطر باشد
    یک مرد جنگی به از صد هزار
    سیاهی لشکر نیاید بکار
    تشکر که خواندین

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  22. آرش 1 می‌گوید:

    بیشتر به حریم رودخونه ها تجاوز کنید !!
    اینم عاقبتش
    یارو کم مونده بود بره وسط رودخونه ۵ طبقه بزنه ……………والا

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  23. سعید می‌گوید:

    اگه سازمان هواشناسی اخطار میداد یا نمیداد هیچ فرقی نداشت. در هر صورت سیلاب جاری میشد.

    ما باید کاری کنیم که سیل جاری نشده و این امر محقق نخواهد شد مگر با جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی مانند جلوگیری از قطع جنگل و چرای بی رویه دام ویلا سازی و جاده سازی در ارتفاعات و حاشیه رودخانه و…….

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>