کشف لاشه یک میش وحشی و یک اسلحه قاچاق از شکارچیان متخلف در خرانق

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز پنجشنبه ۹۴/۴/۲۵ نیروهای یگان محیط زیست شهرستان اردکان حین گشت زنی در منطقه آزاد خرانق به یک خودروی پراید مشکوک شده و رفتار سرنشینان آن را زیر نظر گرفتند.

مسئول پناهگاه حیات وحش دره انجیر در این باره گفت: محیط بانان متوجه شدند که مظنونین پس از مخفی نمودن وسائلی در زیر صندلی های خودرو به قصد خروج از منطقه به راه افتادند.

جواد شکوهی اظهار داشت: مامورین بلافاصله به تعقیب خودروی پراید پرداخته و پیش از آنکه وارد جاده آسفالت شوند مسیر آنها را مسدود نموده و به بازرسی از خودرو پرداختند.

..لاشه میش وحشی، اسلحه شکاری قاچاق و سایر ادوات کشف شده از شکارچیان متخلف منطقه آزاد خرانق

جواد شکوهی گفت: در جریان بازرسی از درون خودرو لاشه یک میش وحشی، یک قبضه اسلحه پنج تیر غیرمجاز (قاچاق)، دو عدد فشنگ غیرمجاز چهارپاره و یک دوربین چشمی کشف و ضبط گردید.

در این رابطه چهار شکارچی متخلف بازداشت شده و به جرم حمل سلاح قاچاق و شکار غیرمجاز گونه جانوری حمایت شده به مراجع قضایی معرفی شدند.

متهمین با دستور مقام قضایی روانه زندان شده و با توجه به تعطیلات عید فطر تا امروز (دوشنبه) همچنان در بازداشت موقت بوده اند.

بر اساس ماده ۶ «قانون قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» هر کس بطور غیرمجاز سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات موثر یا مهمات آنها را خریداری، نگهداری یا حمل نماید علاوه بر مصادره سلاح و مهمات غیرمجاز به نفع دولت، به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی از ده میلیون تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

+47
-42
  

21 دیدگاه

  1. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    تاسف از این همه نابودی حیات وحش و گونه های نادر

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 6

  2. کیوان می‌گوید:

    تشکر محیط بانها که دستگیرشون کردن

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 7

  3. حجت می‌گوید:

    دیگه امسال هنوز ۴ماه نگذشته امار شکار غیر مجاز داره رو دست کل سال ۹۳ میزنه!دوستان شما یه بخش کوچکی از اون چیزی که در واقعیت هست رو میبینید و میشنوید. واقعا جای تاسف داره(امار شکار غیر مجاز) به خصوص برای مسئولان که فکر میکنن میتونن پشت شعارهاشون و خنده هاشون مخفی بشن برای اونایی که احاطه کامل اطلاعاتی از حوزه وظایفشون ندارن و فقط به فکر جایگاه خودشون هستن و….به عقیده بعضیها نباید مساله شکار در ایران رو با کشورهای دیگه مقایسه کرد ولی یه سوال ساده مطرحه که اونا چیکار کردن که این مشکلات رو ندارن؟

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 10

  4. شوکا می‌گوید:

    شکار تو این مناطق نه تنها ضربه ی بزرگی به حیات وحش اون منطقه هست بلکه ضربه بزرگی به یوزپلنگه
    یوز پلنگ اگر احساس خطر کند زیستگاهش را ترک میکند به نظرم باید به جرمشون اضافه بشه که آرامش زیستگاه یوز رو به هم زدن

    داغ Thumb up 14 Thumb down 14

  5. باید وسایل همراه شکارچی ها از جمله وسیله نقلیه اتومبیل یا موتور آنها به همراه دوربین، اسلحه، پروژکتور و … به نفع محیط بان ها ضبط بشه. اگر خودروی شکارچی توسط قانون ضبط بشه خودبخود درصد بالایی از شکارچی ها را از انجام ترور در طبیعت منصرف میکنه!

    داغ Thumb up 23 Thumb down 23

    • میش مرغ می‌گوید:

      موافقم و بهترین تصمیم است.

      داغ Thumb up 20 Thumb down 20

    • امین منصوری می‌گوید:

      ترور!!! ترور کدوم بز و میش سیاسی؟

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 11

      • تیزبین می‌گوید:

        فکر کنم باید با داعش در میان بگذاریم.
        البته کل های خودمون با اون ریش های بلند کم از داعش ندارن.

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

      • ترور یعنی کشتن غافلگیرانه. یعنی یکی کمین بکنه جایی بعد جانداری که از همه جا بیخبره را بزنه بکشه! توجه کنید که ترور شامل انسان هم که گونه ای از جانداران هست میشه و روزانه هزاران انسان هم در حال ترور شدن توسط تروریست ها هستند!

        داغ Thumb up 7 Thumb down 11

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی، رد پا … ،
      احتمالأ خود شما نیز میدانید برای عمل به موارد مورد نظرتان بایستی قانون فعلی شکار و صید اصلاح شده و مجازاتهای مورد نظر در آن لحاظ شود ، که پیشنهاد این اصلاحیه احتمالا بعهده دولت و تصویب آن با مجلس است ، بهتر است این موضوع را نیز در نظرتان بیان کنید که نوعی اطلاع رسانی و آگاهی دادن به علاقمندانی است که اطلاعات لازم را ندارند .

      داغ Thumb up 9 Thumb down 10

      • ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

        احتمالا طبق ماده ۲۱۵ قانون مجازات قانون بتونه این کار را بکنه:
        “ماده ۲۱۵- بازپرس یا دادستان در صورت صدور قرار منع یا موقوفی تعقیب باید تکلیف اشیاء و اموال کشف شده را که دلیل یا وسیله ارتکاب جرم بوده و یا از جرم تحصیل شده یا حین ارتکاب، استعمال و یا برای استعمال اختصاص داده شده است تعیین کند تا حسب مورد، مسترد، ضبط یا معدوم شود.”

        داغ Thumb up 8 Thumb down 11

  6. میترا کیوانی می‌گوید:

    حتما ۱۸ ملیون ریال جریمه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    داغ Thumb up 12 Thumb down 14

  7. موسی می‌گوید:

    درود بر درایت این بزرگ مردان گمنام

    داغ Thumb up 8 Thumb down 12

  8. مسافر زمین می‌گوید:

    قانون شکار و صید مصوب ۱۳۴۶ است و مربوط به زمانی است که سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه شکار بانی داشته و بر اساس آن در قانون مذکور وظیفه کنترل شکار و صید بعهده سازمان شکار بانی گذاشته شده است که این قانون ملاک طرح شکایت سازمان محیط زیست در محاکم قضایی است و به نظر من ایراداتی به این قانون وارد است.
    اول اینکه سازمان شکاربانی دیگر وجود ندارد و ظایف آن به عهده سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شده است که در بسیاری از مواد قانونی به نام سازمان شکار بانی اشاره شده است.
    دوم باتوجه به اینکه این قانون مصوب ۱۳۴۶ است جوابگوی وضعیت فعلی حیات وحش کشور نیست و بسیاری از مواد آن میبایست اصلاح شود که شایسته است معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست این مساله را در دستور کار خود قرار دهد .

    داغ Thumb up 14 Thumb down 13

  9. ناجی می‌گوید:

    جناب مسافر زمین

    قانون شکار صید دو بار در سال های ۱۳۵۳ و ۱۳۷۵ توسط مجلس بازبینی شده است و پس از انجام بازبینی در سال ۱۳۷۵ هیچ کجای این قانون نامی از سازمان شکاربانی برده نشده است !

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 8

  10. رشید می‌گوید:

    بااز بین بردن حق شکارچیان مجاز و واقعی توسط سازمان ح م ز در این سالها بزرگترین ضربه به حیات وحش وارد شده دراین سالیان شاید کشتار غیرمجاز حیات وحش درهر روز برابر شکارمجاز در یک سال میباشدبا تفائتهای فراوان . شکارمجاز وقانونی ترکیبی از شکار قوچ وپازنهای نر پیر وبالای ۵سال که تعدادشان توسط محیط زیست منطقه اعلام میشدو باهمراهی محیط بان بدون هیچ گونه تخلفی انجام میشدولی درحال حاضر کشتار ماده های باردارو بره های چند روزه وانواع حیوانات ازجمله علف خوار وگوشت خوار وحلال وحرام گوشت درطول روز درهمه مناطق آزاد وممنوع انجام میشود .برای حیات وحش کشور متاسفم که بدست خود سازمان حامی روبه نابودی است

    داغ Thumb up 10 Thumb down 9

  11. افشین پ می‌گوید:

    انصافا دیگه خسته شدیم هر روز و شب هی‌ نوشتیم آقا، برادر، عزیز، نکش، شکار نکن، حواست به محیط زیست باشه.. هنوز تو حسرت ِ ببر مازندران ایم که منقرض شد.. فکرکنم باید ما هم دست به اسلحه شیم در مقابل با این افراد ببینن گلوله چه طعمی‌ داره..تفنگت را زمین بگذر

    داغ Thumb up 9 Thumb down 9

  12. قمری می‌گوید:

    با صدور پروان شکار حجم شکار غیر مجاز میاد پایین
    امساال با سال قبل مقایسه کنید ببینید چقدر افزایش شکار غیر مجاز داشتیم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 9

    • میش مرغ می‌گوید:

      لطفا بفرمایید چرا پایین میاد؟

      داغ Thumb up 9 Thumb down 10

    • فیلد من می‌گوید:

      نخیر!! سال ۹۳ هم مجوز ندادند، اگر منظورتون با سالهای قبل هست دلیلش اینه که سایت دیده بان یکی دوسال هست که حساسیت های جامعه را به خودش جلب کرده و ادارات محیط زیست به دلایل مختلف جرات و رغبت کرده اند که اخبار اکتشافات خودشون را در دیده بان منعکس کنند، اتفاقا تعداد شکارچیان غیر مجاز در برخی مناطق مانند همین دره انجیر یا سیاهکوه یا عباس آباد و…کمتر شده.
      شما نمیتونید بخاطر انتشار بیشتر اکتشافات بگید که شکارچی غیر مجاز بیشتر شده و این را گره بزنید به لغو پروانه شکار!

      داغ Thumb up 8 Thumb down 9

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>