انتقاد فراکسیون محیط زیست مجلس از ساخت و ساز غیر قانونی در جنگل ها

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با انتقاد از ساخت و ساز غیرمجاز در جنگل ها گفت: فراکسیون محیط زیست طی نامه ای به دادستانی کل کشور خواهان ساماندهی این وضعیت شده است.

موید حسینی صدر در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از افزایش ساخت و سازهای غیرقانونی در جنگل ها و با اشاره به سفر خود به کشور سوئیس به عنوان دبیر کل هیات مجالس، گفت: در کشور سوئیس تغییر کاربری برای ساخت و ساز در فضاهای سبز داخل شهر تنها با مجوز هیات دولت انجام می گیرد، حتی شهردار، فرماندار و استاندار هم نمی توانند اجازه تغییر کاربری صادر کنند؛ این در حالی است که در ایران نه تنها باغات داخل شهرها را هر کسی با هر ترفندی از بین برده بلکه کار فراتر رفته و امروز تعرض به جنگل ها و منابع طبیعی و ساخت ویلا بیداد می کند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عده ای با اخذ طرح صنعتی یا طرح پرورش گیاهان دارویی و تولید دانه های روغنی زمینی را از دولت گرفته و پس از آن زمین را چند تکه کرده و به عنوان ویلا به فروش می رسانند.

وی سوء استفاده از زمین های کشاورزی را دغدغه ای جدی خواند و افزود: این موضوع تا حدی نگران کننده است که مقام معظم رهبری از آن به کوه خواری و جنگل خواری تعبیر فرمودند، بنابراین یکی از اولویت های کاری مجلس با همکاری دولت در شرایطی که نگرانی هایی سیاسی کم شده و آرامش روانی به جامعه بازگشته، ساماندهی زمین ها و حفاظت از جنگل ها برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان است.

حسینی صدر تاکید کرد: قوانین مقابله با زمین خواری به ویژه زمین خواری در جنگل ها باید تشدید و همچنین تغییر کاربری ها باید کنترل شود.

وی با بیان اینکه نهادهای متعددی متولی جلوگیری از زمین خواری در جنگل ها هستند، گفت: سازمان جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان منابع طبیعی، شهرداری ها و وزارت مسکن و شهرسازی متولیان متعدد مقابله با زمین خواری در جنگل ها هستند. در چنین شرایطی نهاد خاصی کوتاهی های پیش آمده را متقبل نمی شود بنابراین ضروری است تا تمام اختیارات در این زمینه به یک وزارتخانه یا سازمان واگذار شود تا نهاد مربوطه پاسخگو باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: تعدد متولیان سبب شده تا سوء استفاده های زیادی از فضاهای سبز و جنگل ها صورت بگیرد، البته فراکسیون محیط زیست در خصوص نگرانی هایی موجود در زمینه ساخت و سازهای خلاف قانون در جنگل ها نامه ای به دادستان کل کشور زده است و درخواست کرده تا با مشخص نمودن متولی این امر به ساخت و سازغیرقانونی در جنگل ها خاتمه دهد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، تاکید کرد: هرچند خانم ابتکار در خصوص حفاظت از جنگل ها عزمشان را جزم کرده اند اما لازم است تا تمامی نهادها مراقبت های لازم را داشته باشند.

+112
0
  

14 دیدگاه

  1. reza می‌گوید:

    چه قانونی چه غیر قانونی باید ساخت و ساز ویلا ، برح و حتی اماکن عرضه کالا جهت مسافران باید متوقف بشه و باید کنترل و نظارت شدید روی کارکنان سازمان های مربوطه باشه تا فامیل بازی باعث به نابودی کشیده شدن جنگل ها نشود.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  2. reza می‌گوید:

    اگه سری به جاده چالوس زده باشین هر کی برای خودش رودخانه و جنگل را تصرف کرده و منابع ملی و مردمی را کرده شخصی و کسی هم پیگیر نیست و بدتر از آن را در شهرهای شمالی داریم که همه می دونن و به دلیل پارتی بازی ، سود ، پول و فامیل بازی دارن تمام این جنگل ها که نعمت هستند نابود می کنن و هیچ سازمانی پاسخگو نیست.
    جنگل های ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ و کلارآباد رو هم که داره نابود میشه.
    ای کاش مسئلین به حرف رهبر عمل می کردند و منابع طبیعی را اجازه نمیداند کسی به تاراج ببره

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • DORNA می‌گوید:

      اینهمه انجمن های فعال محیط زیستی وجود داره پس چرا واقعا هیچ تغییری ایجاد نمی شه؟!
      اینهمه آدم علاقمند در سراسر کشور نمی توانند یکصدا شوند و مبارزه همه جانبه رسانه ای و علمی و عملی در برابر نهادها، ارگان ها و سازمان هایی که حقوق طبیعت و حیوانات را نادیده می گیرند داشته باشند؟!
      اگر همه این انجمن ها با هم به اشتراک نظر می رسیدند و چندین نماینده به مجلس می فرستادند شاید جای برای امیدواری بود…

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    ای بابا

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  4. kohgard می‌گوید:

    درمجموعه تلویزیونی پایتخت ، این موضوع به زیبائی به تصویر کشیده شد ولی چرا اینقدر دیر به فکر این موضوع افتادین و آیا واقعاً ویلاهای ساخته شده در داخل جنگل تخریب میشوند؟
    البته جواب این سئوhل کاملا مشخصه و با ی; نگاه به طبیعت کاملا مشخصه که کاری از دست کسی برنمیاد و همیشه زمین خواران جلوتر از مسئولین هستند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    بعضی از سازه ها در قسمت های بالا دست و مرتفع جنگلی هست که بدون تردید باید دارای قدرت و نفوذ فراوانی بوده باشند که توانسته باشند به آنجا مصالح حمل نمایند چون هیچ جاده ای قبل از سازه ویلایی در آنجا نبوده است !

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  6. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    انتقاد کرده ! پس چه کسی مسول است . شورای یک محل یا ده با همکاری بخشداری منطقه مجوز ساخت صادر میکنند . حتی برای خودشان جاده ای را که با پول بیت المال ساخته شده میبندند و برای خودشان عوارض ورود با صدور قبض میگیرند . ( ورودی شهرستانک در جاده چالوس با پرداخت ۵۰۰۰۰ریال شما میتوانید وارد یکی از راههای کشورتان شوید چون شورای محل تصویب کرده ) حتی نخواسته اند که استانداری را در جریان قرار دهند وقتی با نیروی انتظامی تماس گرفتم از تعجب شاخ دراورده بودند که عده ای در یک ده تصمیم به بستن جاده و گرفتن عوارض گرفته اند . حالا شما بخوان حکایت این تقصیم زمینها و مجوزهای ساخت و ساز در زمینهای شالیزار و باغ و تبدیل جنگلها به زمین و بعد … تازه جناب نماینده محترم مجلس از این فجایعی که در طبیعت کشورمان افتاده انتقاد کرده اند . بروید بتاریخ رجوع کنید در شمال کشور زمینها برای کشاورزی به مردم داده شد تا کشت کنند نه انکه انها را خشک کنند و بفروشند و با پولش پراید و پژو بخرند و خانه کرایه دهند . اگر قرار باشد که کشت نکنند باید این زمینها را بدولت پس دهند .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  7. آرش می‌گوید:

    متاسفانه اولین زمین خوارها خود ارگانهای دولتی هستند که به طریقه های مختلف اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز تحت هر عنوانی می کنند و بعد هم افرادی که کاملا” میشه فهمید فراتر از آدمهای معمولی هستند و به قولی تافته جدا بافته هستند و در تصرف جنگلها و اراضی طبیعی براحتی اقدام می کنند.

    به هر حال باید بدون هیچ اغماضی تمامی ویلاهایی که ساخته شده خراب بشه تا دیگه هم کسی هوس نکنه ویلا سازی بکنه.

    حیف از جنگلهای شمال که داره اینجوری نابود میشه بی انصافها دیگه حتی کوه هم تخریب میکنند که ویلا بسازند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  8. سپیده می‌گوید:

    ویلا سازی در وسط جنگلها تا نوک کوهها، کامیونها ی پر از درختان جنگلهای بریده شده در جاده ها، چرای دام در جنگلها، ریختن زباله در جنگلها، آتش سوزی عمدی جنگلها، … و همینطوری قتل سریالی جنگلها ادامه دارد.
    اما هیچ یک از این مجرمان خود را ملزم به پاسخگویی به هیچ یک از مردم و مسئولان نمی دانند یا برعکس هیچ یک از مردم و مسئولان خود را موظف به برخورد قاطع با این مجرمان نمی دانند؟ براستی چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    پس من بنا به وظیفه و حق شهروندی، خودم را موظف میدانم تا عمق دلواپسی و نگرانی ام را نسبت به فاجعه نابودی جنگلها و تلف شدن گونه های گیاهی نادر و باارزش این جنگلها بیان می کنم.
    جنگلها و منابع طبیعی متعلق به همه مردم است نه یک عده از مردم که دارند از آن سود جویی می کنند، اگر هر کی بخواد واسه خودش وسط جنگل ویلا بسازد، و هر کی بخواد کامیون کامیون درختان جنگلها رو قطع کند، و هرکی بخواد دامهاشو به جنگل ببرد، و این همه آتشسوزی که به جان جنگلها افتاده، اگه همینطوری قتل سریالی جنگلها ادامه داشته باشد تا چند سال آینده چیزی از جنگلها باقی نمی ماند.
    به خصوص جنگلها هیرکانی شمال با قدمت چند میلیون سال و داشتن گونه های گیاهی نادر و باارزش و متنوع که از نادر ترین باارزش ترین و حیاتی ترین جنگلها و اکوسیستم های طبیعی جهان محسوب میشود خیلی جای دلواپسی و نگرانی دارد و خدای نکرده نابودی این طلای سبز و حیاتی خسارت های فراوانی مانند سیل، مرگ انسانها، ویرانی خانه ها، … رو به دنبال خواهد داشت.
    پس مسئولان باید طرح جامع و کامل حفاظت و نگهداری جنگلها و تنفس و احیای جنگلها به مدت چند ده سال رو هر چه زود تر اجرا کنند.
    بر اساس این طرح باید فقط احیا و جنگلکاری در جنگلها انجام شود و هر گونه تخریب و بهره وری از جنگلها اعم از، جاده و سد و ویلا سازی در جنگلها، قطع درختان جنگلها، چرای دام در جنگلها، ریختن زباله در جنگلها، آتشسوزی عمدی جنگلها، از جرایم سنگین محسوب شود و و مجازات سنگینی برای این مجرمان اعمال شود.
    تا این طلای سبز و حیاتی که سرمایه و نبض حیات یک ملت به حساب می آید خدای نکرده به مرگ تدریجی و سرنوشت دریاچه ارمیه گرفتار نگردد.
    و دوستداران و علاقه مندان و مردم دلواپس و نگران خاطر جنگلهای سرسبز و انبوه شمال بتوانند به تنفس و احیای این میراث هیرکانی چند میلیون ساله خوشزبین و امیدوار باشند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  9. پندار نیک می‌گوید:

    در هیچ کجای دنیا دسترسی به ساحل دریا و استفاده از جاذبه های طبیعی دریا مشکل نیست.
    فقط در ایران است که نوار ساحلی با دیوار . خاکریز. سیم خاردار مسدود شده و تازه بعضی از کوچه ها با نصب زنجیر در سر راه ورودی میگیرند.
    کوچه ای که مشاع بوده و حق الناس است.
    در اکثر ورودی های جنگل نیز به همین منوال است. صد رحمت به سر گردنه!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  10. kooshan می‌گوید:

    نگرانیهای این نماینده محترم و سخنگوی فراکسیون “محیط زیست و توسعه پایدار ” همانند بسیاری علاقمندان و حامیان حفظ محیط زیست قابل تقدیر و منطقی است و لازم است اقدامات قانونی ممکن صورت گیرد ولی نکته این است که اقدامات سلبی کافی نیست همانطور که از نام فراکسیون پیداست ، “محیط زیست و توسعه پایدار ” پیوستگی محکمی با هم دارند ، با پیشرفت و توسعه متوازن و پایدار است که امر مهم حفاظت از محیط زیست و طبیعت کشور تحقق پیدا میکند و در حال حاضر که رویکرد و حرکت دولت در مسیر پیشرفت و توسعه همه جانبه و پایدار و برقراری و تحکیم فضای ثبات و آرامش مورد نیاز در کشور است ، با تعامل و همراهی و همکاری و حمایت همه مدیریتهای قانونی کشور از تداوم این روند می توان به دستیابی به نتیجه مطلوب امیدوار بود و نقش مدیریت قانونگذاری و نمایندگان محترم در این رابطه بسیار با اهمیت و مؤثر است .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  11. kooshan می‌گوید:

    در نظرات علاقمندان گرامی راجع به این خبر نکات خوبی وجود دارد که شایسته تأمل است مثلأ نقل به مضمون َاینکه :
    ” این همه انجمن های فعال محیط زیستی وجود دارد پس چرا تغییری ایجاد نمی شود ؟ چرا این همه آدم علاقمند در سراسر کشور نمی توانند یکصدا شوند ،اگر همه این انجمن ها با هم به اشتراک نظر می رسیدند و چندین نماینده به مجلس می فرستادند جای امیدواری بود ، همچنین ویلاسازی در جنگل و رودخانه اطراف جاده چالوس و در نقاط مرتفع در جنگلها و نیز ویلا سازی ، جاده سازی ، سد سازی ، چرای دام و قطع درختان در جنگلهای تاریخی و ارزشمند هیرکانی و قطعه قطعه و تفکیک زمینهای کشاورزی و تغییر کاربری و فروش آنها و بعلاوه اختصاصی سازی سواحل و دریاها که متعلق بعموم مردم است ” و بسیاری خبرها از این دست که متناوبأ در سایتهای مختلف و رسانه های دنیای مجازی و نیز در مطبوعات و سایر رسانه ها و وسائل ارتباط جمعی نیز اطلاع رسانی می شوند و همه بجای خود درست و منطقی هستند ولی قبل از پرداختن به آنها از دیده بان گرامی و دوستان اجازه میخواهم قول مختصری از یک اندیشمند کشور که نظراتش در سایتهای عمومی کشور قابل دسترسی و مطالعه است را عینأ نقل کنم :
    ” هر انسانی که تعاریف دقیقی از مسائل داشته باشد، انسان متعادل‌تری است. برای همین، هرچقدر تعاریف ما، چه فردی و چه اجتماعی، کلی‌تر باشد، تضاد خواهیم داشت.
    هرچقدر جزئی‌تر باشد تضاد ما کمتر خواهد بود. شما اگر نصف روز با یک ژاپنی، معاشرت کنید، دقیقا می‌فهمید او چه رنگی را دوست دارد و تفریح برای او چه معنایی دارد، برای آینده خودش چه چارچوبی ترسیم کرده است و چه تناسبی بین خود، جامعه و کشورش وجود دارد. حتی اگر یک آدم معمولی باشد. چون او به این تعاریف رسیده‌ است، در درون خود به یک صلح درونی رسیده‌ است و در چارچوب آن تعاریف، زندگی می‌کند. ….. ما انسان‌های کلی و ….. با تعاریف کلی هستیم. انسان‌ها و جوامعی که خیلی کلی حرف می‌زنند، در یک دایره بسته متوقف هستند.
    برای اینکه جامعه‌ای رشد کند، عموم مفاهیم باید وارد جزئیات شود. ….. ما روابط‌مان را «ریز» نکرده‌ایم. همیشه با تعارف و کلیات گذشته است . ”
    با توجه به این گفته های ارزشمند حال می توان بیشتر در این باره صحبت کرد ، همانطوریکه گفته شد ، نظرات ابراز شده توسط علاقمندان درست و بجا ولی کلی است ، همه این مشکلات وجود دارد ولی چه می توان کرد ؟ یک راهکار عملی پیشنهاداتی است که برخی علاقمندان یا صاحب نظران مبنی بر ایجاد یک صندوق فرضأ جهت کمک به حیات وحش یا محیط بانان است که قبلأ مطرح شده است که طبعأ ایجاد آنها مقدماتی می خواهد و دشواریهائی نیز دارد که بهرحال قابل بررسی است ، یک راه حل عملی دیگر کمک به انجمن یا سازمانهای فعال مردم نهاد شناخته شده مانند ” انجمن یوزپلنگ ایرانی ” است که قبلأ طرحهایی نظیر ساخت آبشخور اختصاصی یوزها در زیستگاههایشان ارائه داده ‌است ، و اخیرأ مشارکت آن در پایه گذاری و برگزاری مراسم سالانه ” جایزه یحیی ” در دیده بان اطلاع رسانی شد که یک نمونه موفق و عملی از آنچه می توان انجام داد و در شرایط فعلی مقدور است را نشان می دهد و علاقمندان می توانند با اهدای کمکهای خود به برگزار کنندگان مراسم آنها را در تقدیر و تشویق بهتر محیط بانان نمونه در سالهای آتی یاری کنند ، گذشته از همه اینها یک راهکار کاملأ عملی و کم هزینه و فراگیر که قطعأ در توان هر علاقمند محیط زیست و حیات وحش کشور است ، حمایت از اقدامات تنها نهاد قانونی و رسمی متولی در این مورد یعنی “س.ح.م.ز.” و دولت حامی آن است بشرطی که رویکرد و جهت گیری آنها در این راستا مثبت و سازنده باشد ، اگر دولتی رویکرد موجه و درستی داشته و در حد توان آن را بعمل می آورد ، مخالفت بی‌دلیل با آن و اجبار و تحمیل آن به صرف هزینه و توان این نهاد در پاسخگوئی بی نتیجه و مدام به کلی گوئیهائی که دیرپا بوده و عمری به قدمت خود این نهاد دارند چه سودی دارد ، این کلیات هرچند درست می توانند تراز و راهنمائی جهت سنجش درستی راه و ممانعت از گم شدن در پیچ و خمهای مسیر کاربرد داشته باشند وگرنه هیچ یک مستقلأ و مستقیمأ قابل اجرا و عمل نیستند ، بطور مثال چگونه می توان جنگلهای زاگرس را حفظ کرد ؟ این گفته درست بی واسطه قابل اجرا نیست ، هرچند هدف غائی ممانعت از تخریب و حفظ کلیت این جنگلهاست ولی در عمل نگهداری از هر قطعه و بخش آن بسته به شرایط منطقه و امکانات و نحوه زیست جوامع محلی و عوامل متعدد دیگر نیازمند راهکارهائی متفاوت خواهد بود و بسیاری از جزئیات در مرحله عمل معلوم می شود . بنابراین پیاده سازی یک گفته ساده و درست در عالم واقعیت مستلزم کار فراوان و صرف هزینه های مادی و معنوی بسیاری است ، پس منطقی است در شرایط فعلی کشور ما سهل ترین و مطمئن ترین و همگانی ترین تلاش جهت حفظ محیط زیست و حیات وحش کشور همزمان با توجه و نگاه به گزینه های دیگر غیر رسمی ، حمایت از دولت و طبعأ آن نهاد وابسته به آن است که با رویکردی مثبت و قابل قبول ، متولی قانونی و رسمی این امر بوده و بهرحال بودجه و امکاناتی هرچند اندک و ناکافی در اختیار داشته و قادر به انجام اقداماتی عملی است ، روشن است این دولت و این نهاد با اتکا به این حمایت و به پشتوانه آن قادر به کسب امکانات بهتر و بیشتر و گسترش دایره اقدامات سازنده خویش خواهند بود .

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  12. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    عالیجناب گرانقدر ،فراکسیون محترم،ماخطیب و انتقاد کننده زیاد داریم اما قانون و قانون گذار خوب و مجری واقعی قانون لازم داریم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  13. آرش 1 می‌گوید:

    فقط بلد هستید برای شکارچی ها ضرب شصت نشون بدید و جریمه ها رو بالا ببرید

    خب اینایی که این همه ویلا سازی میکنن رو هم یه ………….. بدید
    این همه جاده سازی های شخصی
    یارو زمین رو خریده جنگل بوده بعد چون زمین خودم هست با بولدزر افتاده به جونش کل اون منطقه رو صاف کرده …
    اخرشم خیلی کار کنن فقط ویلا شو خراب میکنن اگر کنن !

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>