به مناسبت روز جهانی ببر ( International tiger day 2015 )

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بیست و نهم جولای (۷ مرداد) به عنوان روز جهانی ببر نامگذاری شده است. این روز هم به عنوان یک جشن جهانی و هم به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفظ این گربه سان زیبا تعیین شده است. (به دلیل تراکم اخبار این گزارش با دو روز تاخیر منتشر گردید)

در حال حاضر بیش از هر زمانی ببرها در سراسر جهان به انقراض نزدیک شده اند، بیش از ۹۷ درصد جمعیت ببر در دنیا از بین رفته است و بسیاری از زیرگونه های ببر منقرض شده اند!

جمعیت ببرهای سراسر جهان از ۱۰۰,۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۳ به ۳,۲۷۴ عدد در سال ۲۰۱۳ و به ۳۰۰۰ عدد در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است.

چگونه این اتفاق افتاد؟

از بین رفتن زیستگاه:

۹۳ درصد از زیستگاه های طبیعی ببر با توجه به گسترش شهرها و جوامع انسانی، افزایش جمعیت و نیاز به تامین غذا از جمله گسترش فعالیت های کشاورزی از بین رفته است.

ببر نیاز به زیستگاه های وسیع و پیوسته دارد و کمتر می تواند در زیستگاه های جزیره ای، پراکنده و کوچک زندگی کند. علاوه بر اینکه زیستگاه های کوچک، خطر تقابل با انسان و شکار غیر قانونی ببرها را افزایش می دهد.

تعارض انسان و حیات وحش:

سالهاست انسان و ببر در حال رقابت برای فضای زندگی هستند و هم اکنون نیز درگیری ببرها و انسان ها باقی مانده نسب ببرها را نیز به خطر انداخته است.

همزمان که جنگل ها کوچک می شوند، طعمه ببر نیز کمیاب شده و ببر مجبور به شکار دام اهلی می شود که بسیاری از جوامع محلی برای امرار معاش به آنها وابستگی دارند.

بنابراین در اقدامی تلافی جویانه ببرها کشته شده و یا به دام می افتند. همچنین وابستگی جوامع محلی به جنگل برای تامین سوخت، غذا و چوب نیز خطر تقابل ببر و انسان و کشته شدن ببرها را افزایش می دهد.

شکار غیر قانونی، بازار سیاه پوست و اعضای بدن، از دیگر عوامل کشتار ببرها توسط انسان به شمار می رود.

تغییرات آب و هوا:

کشور هند بیشترین جمعیت ببرهای جهان را در خود جای داده است. یکی از بزرگترین جمعیت های ببر در جهان در منطقه ای به نام Sundarbans زندگی می کنند. منطقه ای پوشیده از جنگل های حرای بزرگ در ساحل شمالی اقیانوس هند که مابین کشورهای هند و بنگلادش مشترک است.

تصویر: نمایی از پارک ملی Sundarbans مابین دو کشور هند و بنگلادش به عنوان بهترین زیستگاه ببر در جهان

افزایش سطح آب دریا به دلیل تغییرات آب و هوایی، تهدیدی برای از بین بردن این جنگل ها و نابودی آخرین زیستگاه باقی مانده از جمعیت پویای ببر به شمار می رود.

………………………………………….تصویر یک ببر در پارک ملی Sundarbans

مطالعات نشان می دهد اگر تلاشی برای کاهش سطح آب دریا صورت نگیرد، افزایش آب در سال ۲۰۷۰ به حدود به یک پا می رسد و می تواند تقریبا تمام زیستگاه ببر در منطقه Sundarbans  را از بین ببرد.

نقشه پراکنش و تعداد باقیمانده ببر در کشورهای مختلف:

در حال حاضر همانطور که در نقشه زیر مشخص است بیشترین جمعیت ببر به ترتیب در کشورهای هندوستان (۱۷۰۶) مالزی (۵۰۰) بنگلادش (۴۴۰) و روسیه (۳۶۰) زندگی می کند.

گونه های باقیمانده ببر در جهان:

ببر سیبری (Siberian Tigers) که به عنوان ببر آمور یا ببر شمال شرق چین نیز شناخته می شود ، ببر بنگال (Bengal tigers) ، ببر هندوچین (Indochinese tigers) ، ببر مالایا (Malayan tigers) ، ببر سوماترایی (Sumatran tigers) و ببر جنوب چین (South China tigers)

گونه های منقرض شده ببر:

ببر بالی (Bali tigers) ، ببر خزر (Caspian tigers) و ببر جاوان (javan tigers)

دلایل انقراض ببر خزر چه بود؟

از بین رفتن جنگل های جلگه ای شمال ایران به جهت بهره برداری از چوب و نغییر کاربری جنگل های جلگه ای به زمین های کشاورزی (لینک مرتبط) یکی از دلایل مهم انقراض نسل ببر مازندران بود.

پس از نابودی و تبدیل جنگل های جلگه ای به زمین های زراعی، تقابل انسان و ببر و به دنبال آن کشتار ببرها افزایش یافت. گروهی از ببرها نیز به جنگل های کوهستانی پناه بردند اما زندگی در جنگل های کوهستانی و شکار در این جنگل های پر شیب و مرتفع برای ببرها بسیار مشکل بود.

تصویر ماهواره ای از جنگل سیسنگان به عنوان یک لکه کوچک باقیمانده از جنگل های جلگه ای شمال ایران

شکار بی رویه از دیگر عوامل مهم نابودی ببر مازندران بود.

جزیره ای شدن و قطع ارتباط مابین زیستگاه های جنگلی، ببرهای نر و ماده که به قلمرو بسیار وسیعی نیاز دارند را از یکدیگر جدا کرده و امکان جفت یابی و جفتگیری ببرها در شمال ایران بسیار کاهش یافت.

سرگذشت ببر خزر (ببر مازندران) چه بود؟

تصویر فوق آخرین عکس موجود و آخرین گزارش مستند از وجود ببر مازندران در کشور است. در سال ۱۳۳۲ سروان «احمد هنرور» در سفر به مینو دشت و کلاله، در مسیر روستای آق قمیش متوجه حضور یک ببر بزرگ در بیشه زار شد و بلافاصله با شلیک گلوله این حیوان زیبا را از پای درآورد.

او با همراهان خود در کنار لاشه ببر عکس یادگاری میگیرند. پس از آن دیگر هیچ کس نتوانست از ببر در کشور ایران عکسی بگیرد.

+234
-9
  

41 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    حیف از این گربه بزرگ و باشکوه که در لبه تیغ است!!!!

    جای بسی اندوه است که ما ببر هیرکانی را از دست دادیم و حسرت دیدنش در جنگل های شمال ایران بر دلمان مانده..

    باید همه کمک کنیم تا یوزپلنگ ایرانی و پلنگ ایرانی به سرنوشت سیاه ببر هیرکانی و شیر ایرانی دچار نشوند و شرمنده آیندگان نشویم…

    به امید رهایی ببر ، بزرگترین گربه سان از خطر انقراض

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 0

  2. ایرانی می‌گوید:

    یکی از تنفرانگیز تصاویری که میتوان دید همین تصویر شکارچی بالای پیکر بی جان شکار است.

    گرفتن جان یک موجود زنده را چگونه و با چه منطقی مینوان تفریح یا ورزش نامید و از آن لذت برد؟

    جز خودخواهی، خودبینی و پنهان کردن ترسها و ناتوانی های شخص شکارچی پشت اینگونه تصاویر چیز دیگری نمیتواند شخص را به انجام اینگونه کارها وادارد.

    به امید آن که دیگر جان هیچ جانداری را برای تفریح و باسم ورزش و سنت قدیمی گرفته نشود.

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 13

    • واقع بین می‌گوید:

      البته این نظر شماست

      شکار اصولی و مبتنی بر اخلاق حرفه ای و البته قانونی
      جزو اجتناب ناپذیر از جوامع بشر است و در همه جا به صورت درست مدیریت میشود.

      و چه شما خوشتان بیاید و چه نه بهر حال علاقمندانی دارد و متاسفانه در مملکت ما است که دولت و حاکمیت همواره در چالشهای پیش روی طبیعت ساده ترین را انتخاب میکند و آن راه بگیر و ببند و ممنوعیت به جای مدیریت صحیح است.

      که نتیجه اش هم میشود خانه نشینی عده ای که هدفشان صرفا” رعایت قانون است و از آن طرف جولان غارتگران و مفتخوران در طبیعت و تخلف پشت تخلف….

      از بین بردن زیستگاه جانوران عمده ترین عامل نابودی حیات وحش است که دولت چشم بر روی آن بسته است و کشتار و شکار غیر مجاز هم از آن طرف که عملا” و متاسفانه باید گفت که هیچ راهکاری دولت برای مقابله با آن ندارد.
      در این میان کوتاه ترین دیوار شکارچیان مجازند که باید خانه نشین شوند و گویی با حذف کردن آنان تمام مشکلات حیات وحش حل شده.!!!

      داغ Thumb up 11 Thumb down 21

      • ایرانی می‌گوید:

        جناب واقع بین
        هرگز نباید فراموش کنیم که ببر مازندران و شیر ایرانی در زمانی منقرض شدند که شدت تخریب محیط زیست ایران یک هزارم امروز هم نبوده و برعکس نظر شما عامل اصلی انقراض این دوگونه ارزشمند کشورمان شکارچیان و شکار بی رویه بوده است نه تخریب محیط زیست.

        شکار یکی از رسوم و بخشی از فرهنگ اجداد غارنشین ما بوده یعنی درست زمانی که انسان هنوز کشاورزی و دامپروری رو نیاموخته بود.

        بشر متمدن یاد گرفت که همزمان با پیشرفت تکنولوژیک از نظر فرهنگی بسیاری از سنتها و فرهنگهای بجا مانده از اجداد اولیه خود را به مرور زمان اصلاح به روزآوری کند.

        اما این که گروهی از ما انسانها در هزاره سوم و قرن بیست و یکم به استناد به سنت بودن یک امر غلط اصرار به ادامه و یا امری حیاتی و ضروری نشان دادن آن برای خود داشته باشیم تنها توجیح و مغلطه کردن است.

        فراموش نکنید که شکار موجودات زنده یا برای تجارت و کسب درآمده (فروش پوست و مو، استخوان و عاج، گوشت و دیگر اجزای بدن شکار) و یا برای تفریح باسم ورزش. که هردو مورد در زمانی که ما داریم زنگی میکنیم غیرقابل پذیرش و توجیح ناپذیر است.

        و البته با توجه به پیشرفت بشر متمدن و توسعه دامپروری و در دسترس بودن گوشت برای همه انسانها،توجیح شکار از نظر خوراکی بنابر آنچه اجداد غارنشین ما شکار را آموخته و بصورت یک فرهنگ و مهارتی ضروری برای ادامه حیات خود در آن زمان رواج دادند هم دیگر محلی از اعراب ندارد.

        در آخر باید عرض کنم با این بخش از نظر شما که مدیریت در کشور ما غلط و غیراصولی و غیرعلمی و یکی از عوامل اصلی نابودی حیات وحش و تخریب بی رویه محیط زیست در زمان ماست موافقم.

        پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

    • چغوک می‌گوید:

      این عکس مربوط به سال ها قبل است ؛ در آن زمان چنین هجمه ی سنگینی نسبت به شکار و شکارچی وجود نداشته و غالب کشورها و دولت ها به نوعی مدافع شکار هم بوده اند و بنده ایرادی به کار مرحوم هنرور نمی گیرم و مطمئن هستم که این شخص اگر الان زنده بود ، تفنگ بدست نمی گرفت و شکار نمی کرد که مردمان هر عصر و زمانی متفاوت هستند .

      اما چیزی که مشخص است ، امروزه در دنیای متمدن شکار پدیده ای بسیار مذموم و ناپسند است و شکارچیان هم با وجود علاقه ای که به کارشان دارند اما نمی توانند در محیط های اجتماعی حرفی از این علاقه ی خونین بزنند .

      دوستان طرفدار شکار در این سایت غالبا می گویند که شما چنین فکر می کنید و در تمام دنیا شکار پذیرفته است !!! .

      هفته ی گذشته یک شکارچی آمریکایی با تیر و کمان ، شیر نری ۱۳ ساله به نام سیسیل را در خارج پارکی ملی در زیمباوه کشت ؛ مقامات پارک ملی از این شخص شکایت کرده اند و احتمالا چند صد هزار دلار غرامت دریافت می کنند که شیری را بدون مجور کشته است . تا اینجای کار به نظر مشکلی پیش نیامده …

      اما
      این شخص در آمریکا یک دندان پزشک مشهور به نام ” والتر پالمر ” است و علاقه اش به شکار حیوانات را تا کنون از مراجعه کنندگان به کلینیکش مخفی کرده بود ؛ با افشای نام این شخص و اعتراض بزرگی که در صفحات دنیای مجازی به عمل کثیفش رخ داده ، کل آبروی و حیثیتش زیر سوال رفته است ؛ عده زیادی جلوی کلینیکش تجمع کرده اند و پلاکاردهایی با مضمون ” قاتل ” و ” روانی ” و ” وحشی ” در دست دارند .

      عذرخواهی دندان پزشک هم ثمری نداشته است ؛ مردم می گویند که خبر نداشته اند که جناب دکتر یک قاتل حیوانات بوده وگرنه اعتماد نمی کرده اند که فرزندانشان زیر دست او درمان شوند .

      کافی است نام ” walter palmer ” را در گوگل جستجوی کنید تا اعتراض مردم آمریکا جلوی کلینیک این شخص را ببینید ؛ تیتر روزنامه ی گاردین جالب بود :

      ” پالمر سیسیل رو کشت و اینترنت پالمر رو “

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 8

      • شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

        اون دکتر گفت که به حرف راهنماش اعتماد کرده و تو شکارگاه خصوصی اون شیرو زده
        اون شیرو با بستن طعمه پشت ماشین از منطقه حفاطت شده به ملک شکارگاه کشونده بودن
        و شیر نر رام و آرامی بود
        ولی کلان تیر اندازی به یه حیوان گوشت خوار کار احمقانه ایه

        چون شکارچیه وشکارچی شکارچیو نمیکشه

        داغ Thumb up 7 Thumb down 14

        • چغوک می‌گوید:

          مشکل دندان پزشک ، کشتن شیر در آفریقا نبود که !!!
          دولت زیمباوه اصلا براش قرار تعقیب هم صادر نکرده ؛ مشکل مردم آمریکا و همشهری های خود دکتر بودند که از شکارچی بودنش شوکه شده بودند !

          پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

          • ایرانی می‌گوید:

            چغوک جان،
            ممنون از شما و جالب بود برام که برای اولین بار میدیدم که گروهی از سرتاسر دنیا و جوامع مختلف برای یک شکارچی سنگدل تقاضای اعدام میکردند و خواستار اعدام این فرد شده بودند.

            پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

      • محمدرضا می‌گوید:

        احسنت چغوک جان، اما این قشر روشن فکر نمی خواهند قبول کنند بیش از هر زمان دیگری در انزوا قرار گرفته و مورد نکوهش اند و در آینده نزدیک بساط آخر هفته و تفنن و سیخ و کباب شان برچیده میشود و تاوان اعمالشان در حق موجودات و طبیعت را در همین دنیا خواهند پرداخت.

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

    • محمد ابراهیمی می‌گوید:

      احسنت، با دیدگاه شما موافقم
      البته “واقع بین” هم مسئله ای رو مطرح کرده که اجتناب ناپذیره، اما واقعیت اینه که در حال حاضر و با گستردگی روز افزون جوامع بشری و دست اندازی به طبیعت و تغییر اقلیم و … حیات وحش بیش از همیشه نیاز به حمایت داره، حتی با حمایت همه جانبه هم بسیاری از گونه ها به مرور منقرض خواهند شد، چه برسه به اینکه بخواهیم خودمون هم از جمعیتش بکاهیم
      پس بهتره بپذیریم به جای تبلیغ شکار و اینکه قانونیش خوبه و … تلاشمون رو در جهت حفظ تمامی موجودات زنده متمرکز کنیم

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  3. سعید می‌گوید:

    دیده بان یه خبر هم از باغ وحش اکبرآباد شیراز بذار. افتضاحه
    isna.ir/fa/news/94051005461/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AD%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA-%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D9%88%D8%AD%D8%B4-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  4. کاکتوس می‌گوید:

    با سلام

    ادمین گرامی خبر خواندم که گویا یکی از چهار کرگدن سفید در دنبا ( یک ماده کرگدن سفید ) به علت وجود کیست غیر قابل درمان از بین رفته است.
    این خبر جهانی حتما ارزش بازگویی دارد.

    پاینده باشید

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. داریوش می‌گوید:

    با احتساب دم این ببر تقریبن پنج متر میشه

    آیا ببر بزرگتر از ببر هیرکانی هم در دنیا وجود داشت ؟

    خدا از این سروان دوره قاجار هم نگذره اما حداقل یه عکس ازش گرفته تا بتونیم با نگاه کردن بهش غصه بخوریم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  6. DORNA می‌گوید:

    داغ دلم تازه شد

    تقریبا روزی نیست که ببر باشکوه زندانی در قرنطینه ارم را از یاد ببرم… تا مغز استخوانم به درد می آید از اینکه شاهد رنج کشیدن حیوانی باشم و هیچ کاری از دستم برنیاد…

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  7. محیط بان می‌گوید:

    روز جهانی ها گرامی داشته می شود ولی روز محیط بان را کسی ندانست و گذشت

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  8. مهدی جعفری می‌گوید:

    دیده بان سلام
    به امید احیا ببر در سراسر زمین و جلوگیری از انقراض آن
    دیشب یک شبکه ماهواره ای در مورد مجوز شکار به خارجیان در ایران صحبت می کرد و حتی تصاویری هم نشان میداد.
    یک سایتم نمایش داد که با پرداخت مبالغ هنگفتی مجوز شکار یک حیوان خاص رو برای درخواست کننده در هر کشوری می گرفت که غزال ایرانی و پلنگ هم جز این حیوانات بود.
    به شخصه باور نکردم سازمان محیط زیست این کار رو بکنه اما گوینده این خبر از وجود مافیای قوی شکارحیات وحش در ایران خبر می داد.
    در صورت امکان برای روشن شدن اذهان عمومی در این مورد توضیحاتی بفرمایید.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  9. سید حسین می‌گوید:

    و همه جای دنیا مهمترین عامل تخریب زیستگاه وقتی یگ گونه جایی برای زیستن نداشته باشد حالا چه شکار بشود یا نه خود بی خانمانی کلکشو میکنه. زمانی جنگلای هیرکانی گرگان تا کناره های رودخانه گرگان و قره سو امتداد داشت و محل زندگی ببر و پلنگ وانواع دیگر حیات وحش بود اما از وقتی جنگلها برای تو سعه کشاورزی تراشیده شد یعنی زیستگاه از بین رفت اثری از این جانداران مخصوصا ببر نماند. مادربزرگ من ۹۰ ساله بارها از مشاهده ببر و پلنگ و خرس ومرال در جاده قدیم گرگان کردکوی (حوالی جاده شاه عباسی کردکوی) در بیشهزارهای بکر حاشیه کوه تعریف کرده و از تراکم انبوه پوشش گیاهی سخن گفته.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  10. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    ظاهرا از این انقراض گریزی نیست و خواه نا خواه همه موجودات رو به فنا و نابودی هستند.
    به جز دوپا که خودش عامل تمام این بدبختیهاست فقط به خاطر پول
    لطفا راجع به شکار شیر زیمبابوه توسط دندانپزشک آمریکایی هم بنویسید

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  11. نیروانا می‌گوید:

    در سال ۱۳۳۷ هم ببر دیگری شکار شده وهمینطور در اوایل دهه چهل در مناطق شمالی خراسان گزارشهای دیگری در دست است درسته که جنگلها ونیزارهای جلگه ای زیستگاه مورد علاقه ببر بوده ولی با توجه به قدرت تطابق گربه سانان ( تعدادی ببر در ارتفاع بیش از چهار هزار متری کوههای هیمالیا در کشور بوتان مشاهده شده اند ) میتوان در ارتفاعات وجنگلهای کوهستانی هم رد انرا یافت گزارشات متعدد محلی هم در چند ساله اخیر نشانه امید بخش دیگری است

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  12. دوستدار محیط زیست ایران عزیز می‌گوید:

    سلام
    لطفا یک فکری به حال باغ وحش های شهرهای خودمان بکنید. مثلا در باغ وحش اکبرآباد شیراز از حیوانات با تیلیت نان و آب لجن پذیرایی می کنند. مگر این باغ وحش ها به سازمان محیط زیست تعهد نمی دهند؟؟؟؟؟ این چه وضعی است؟؟؟؟ چرا سازمان محیط زیست درانجام یکسری وظایف کامل مشخص و شفاف خود کوتاهی می کند؟؟؟؟ دیده بان عزیز لطف منعکس و پیگیری فرمایید.
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  13. سولماز می‌گوید:

    امروز یه خبر بد دیگه هم شنیده شد که البته به ایران ربطی نداره . در زیمباوه شیر نر سیزده ساله و زیبایی که بسیار مورد توجه گردشگران بود توسط یه شکارچی آمریکایی به طرز وحشیانه ای کشته شد .
    تمام دوستداران محیط زیست در دنیا به این عمل وحشیانه عکس العمل نشان دادند تا حدی که این شکارچی که دندان پزشک هم بوده مطب خود را تعطیل کرده و از مردم عذرخواهی کرده .
    ای کاش ما هم کمی به جای حرف عمل می کردیم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  14. رشید می‌گوید:

    دوستان . حفاظت را به عناوین مختلف میشود ترجمه کرد . حدود ۱۵روز پیش شبکه مستند از ببر ومنطقه حفاظت شده آن در کشور روسیه برنامه ای نشان داد واقعا دیدنی ولی برای محیط زیست ما جای تاسف داشت گزارشی رسید از گم شدن ۳توله چند ماهه ببر .یک توله پیداشده بود وتوله دوم پس از ۵روز ولی توله سوم ۱۱روز اثری ازش نبود چه کولاکی وچه برفی میبارید ولی چندین ایستگاه محیط زیست وچندین اکیپ برای پیداکردن توله سوم ناامید شبانه روز میگشتند ودر غروب روز یازدهم توله ببر را زیر تنه درختی پیداکردند با اینکه تصورشان این بود توله ای که ۱۱روز بدون غذادر اون منطقه سردسیر و زیر بارش بالای نیم متر برف شاید تلف شده باشد ولی پاعقب نکشیدند وموفق شدند سالم پیدایش کنند. این است یکی از رمزهای موفقیت. هرجایی دلسوزی باید داشته باشد نه میز وصندلی وسیاسی کاری یا انجام کارهایی که هیچ ربطی به اون سازمان نداشته باشد وبجای انجام صدهاکار عقب افتاده وفراموش شده به کارهایی که هیچ ربطی به س ح م ز روی آورده باشند

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  15. کوشان مهران می‌گوید:

    در سال ۱۳۳۷ هم ببر دیگری شکار شده وهمینطور در اوایل دهه چهل در مناطق شمالی خراسان گزارشهای دیگری در دست است درسته که جنگلها ونیزارهای جلگه ای زیستگاه مورد علاقه ببر بوده ولی با توجه به قدرت تطابق گربه سانان ( تعدادی ببر در ارتفاع بیش از چهار هزار متری کوههای هیمالیا در کشور بوتان مشاهده شده اند ) میتوان در ارتفاعات وجنگلهای کوهستانی هم رد انرا یافت گزارشات متعدد محلی هم در چند ساله اخیر نشانه امید بخش دیگری است

    به نکته بسیار مهمی اشاره نمودید!

    وابسته بودن ببر هیرکانی به جلگه به دلیل فرضیه پل جاسلین رایج گردید وگرنه ببر هیرکانی یکی از متنوع ترین زیستگاه ها را در میان زیرگونه های ببر داشته است.

    از واحه های بیابان تاکلاماکان وکوه های تیان شان تا جنگل های رودخانه ای آسیای مرکزی و نیزار های ساحلی میانکاله تا کوه های زاگرسی شمال عراق و در سال ۱۹۷۰ آخرین نمونه مستند ببر هیرکان از کوهستان های حکاری ترکیه در نزدیکی مرز عراق بدست آمد.

    ******************************************************************

    تخریب زیستگاه و شکار وهمچنین از دست دادن طعمه ها آنگونه نسل ببر را به خطر افکنده که در دهه های بعد شاید جز خاور دور روسیه وهند و تایلند نتوان به بقای زیستگاه ها امیدوار بود.

    در چین برای حفاظت از نسل ببر جنوب چین در اوایل دهه ۱۹۷۰ زیستگاه هایی ایجاد شد ولی بزرگترین انها در حدود پنجاه هزار هکتار بوده وبه هیچ روی برای پاسداشت یکجمعیت پایدار مناسب نبودند.

    شکار دزدی در ذخیره گاه های چین کولاک می کند. طعمه مهمببر یعنی گوزن سیکا بدان حد کاهش یافته که دو زیرگونه آن نابود شده و سه زیرگونه برجای مانده به زحمت در سرتاسر چین به هزار سر می رسند.

    پروژه پرورش و اموزش مهارت های لازم زیستن در طبیعت ببر جنوب چین در آفریقای جنوبی با اما واگر وحتی احتمال سوء استفاده مالی روبرو بوده واکنون صحبت بر سر این است که بجاست به حفاظت از زیستگاه ببر آمور در منچوری وانگشت شمار ببر جنوب چین در استان های هممرز با ویتنام وبرمه و لائوس همت گماشت.

    در چین حجم گسترده بوروکراسی دست و پا گیر و فساد با وجود نمایش های اعدام در عمل بحث حفاظت پایه ای ونه نمایشی را با دشواری روبرو نموده است.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • محمدرضا می‌گوید:

      به نظر شما امکان این وجود داره که حداقل نیمی از میانکاله از بومیان تخلیه و به پارک ملی تبدیل بشه و با رها سازی آهو مرال گاو میش و غیره در ده سال آینده مجدداً پروژه رها سازی ببر به اجرا در بیاد؟؟ با نبود گونه هیرکانی چه نژادی به هیرکانی بیشتر نزدیک است به غیر از سیبری؟ چون شخصاً فکر میکنم دیگر با آنها معامله نکنیم بیشتر عایدمان میشود بسی شاید این بار طلب دو قلاده یوز بکنند، ممنون

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • نیروانا می‌گوید:

      سال ۱۹۷۰ یعنی سال ۱۳۴۹ خورشیدی که میشود اواخر دهه چهل واوایل دهه پنجاه در ۱۹۷۷ یا ۱۳۵۶ در یکی از جمهوریهای اسیای میانه شوروی سابق گزارش مستند دیگری ا ز ببر هیرکان موجود است رسید به اواسط یا اواخر دهه پنجاه در جایی هم نوشته بود یک نفر در جنگلهای گیلان یک توله ببر مرده پیدا کرده بود که این مربوط به دهه هفتاد یا هشتاد میشود پس نشانه ها بد نیست حالا در ماجرای شکار اقای هنر ور اینطور وانمود میشود که این اخرین ببری بوده که وجود داشته ومنتظر بوده که به تیر ایشان گرفتار شود با توجه به اینکه در سال ۱۳۳۲ هنوز عرصه های طبیعی شمال کشور هنوز وسیع ودست نخورده بوده است

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  16. Blue Fox می‌گوید:

    حیف که از دست رفت.
    همین طور خیلی های دیگه که از دست رفتند.
    کاش داشته های امروزمون رو از دست ندیم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  17. Nature می‌گوید:

    به جرات میشه گفت که یکی از شکوهمند ترین جلوه های خلقت خداوند ببره….

    در مورد عکس آخر هم میشه گفت که امثال آقای هنرور هنوز منقرض نشدن و به طور جدی پیگیر نابودی باقیمانده حیات وحش خسته و زخم خورده ایران زمین هستند…

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  18. نیروانا می‌گوید:

    در این عکس به نظر میاد ببر تاکسیدرمی شده وبا اون عکس گرفته شده سر حیوان ثابت وپاهای عقب شبیه حیوانات تاکسیدرمی شده است

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  19. من هستم می‌گوید:

    امید دارم که هنوز ببر ایرانی در جنگل های شمال می زید.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  20. محمود از خمین می‌گوید:

    این سرهنگه چه قیافه ایم گرفته فکر میکنه نسل های بعد از اون تشویقش میکنن اما نمیدونه ……

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  21. داریوش می‌گوید:

    اون شکارچی آمریکایی قراره تحویل کشور زیمباوه بشه اونجا بدجوری در زندان ازش پذیرایی میشه ایکاش قاتل خرسهای سمیرم هم اعدام میشد

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  22. ب.ش می‌گوید:

    البته نباید ناامید شد خوشبختانه از ده نوع گربه سان هشت نوع از گربه سانان در کشور ما هنوز هست و تدابیری باید برای حفاظت از این گونه های ارزشمند در نظر بگیریم و موضوعی مهمتر اینکه هنوز نژاد شیر ایرانی در گوشه کنار دنیا مثل هندوستان و باغ وحش های اروپا هستش و با آزمایش موسسه تحقیقاتی آمریکا بر روی بیست پوست ببر هیرکانی مشخص شد که ببر هیرکانی و ببر آمور تنها دو درصد کمتر از دویست سال اختلاف ژنیتکی دارن که می توان این دو گونه را یک گونه معرفی کرد و این یعنی ما می تونیم ببر خزر رو هم احیا کنیم

    بله درست زیستگاه شیر ایرانی در ارژن فارس و یا ببر در شمال کشور از بین رفته اما مامی تونیم در شرایطی کوچک تر در میانکاله با وسعت ۱۵۰۰۰هکتار و یا دشت ارژن فارس ۱۲۰۰۰۰هکتار وسعت سمسکنده ۱۰۰۰هکتار گلستان ۱۰۰۰۰۰هکتار حداقل چند قلاده ببر و یا شیر در شرایط حفاظت شده داشته باشیم متاسفانه ماده ببر آمور دختر عموی ببر هیرکانی پنج سال هست در تنهایی در ایران به بهانه بیماریی که وجود نداره در اسارت حبس شده و قرار به سمسکنده منتقل بشه

    امیدوارم به کمک فعالان محیط زیست و بخش خصوصی و محیط زیست مازندران به فکر ورود یک جفت برای این ببر زیبا باشه ما توانایی و گنجایش نگهداری چند قلاده ببر در سمسکنده و میانکاله رو داریم با وجود نزدیکی سمسکنده به شهرها می شه برای معرفی ببر هیرکانی برای نسل های آینده حرکت فرهنگی بزرگی در راستای زیست محیطی انجام داد و البته باغ وحش ارم هم با کمک دانشگاه محیط زیست در پی ورود شیر ایرانی به کشور هستش با آرزوی تحقق بودن شیر وببر ایرانی در کشور

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  23. کوشان مهران می‌گوید:

    در یک برنامه شکار که در سال ۱۹۱۰ در سومالی لند بریتانیا انجام شد نزدیک به هشتاد شیر شکار شدند.

    ولی اکنون شیر آفریقا نیز می رود که به سرنوشت ببر آسیا دچار شود و به تدریج ممنوعیت ورود نمونه های تروفی شکار شده به ایالات متحده،کانادا واروپا در حال بحث وگفتگومی باشد.

    در ایالات متحده به دلیل جمعیت بالای پوما در ایالات غربی پروانه شکار آن صادر می گردد واین جز نمونه هایی است که مجاز ویا غیر مجاز بدست دامداران کشته می شوند.

    با وجود شکار مجاز جمعیت پوما در راکی بدان گونه افزون شده که اکنوندر حال مهاجرت به ایالت های شرقی برای بازپسگیری قلمرویی هستند که تا سال ۱۹۳۰ از میان رفت.

    مدیریت شکار گوشتخوارانبزرگهمواره بسیار دشوارتر از گیاهخواران بوده است.

    بر اساس پژوهشی که در کامرون انجام شد آمار شکار دزدی وتله گذاری در پارک های ملی دوبرابر شکار گاه ها بوده واین تنها به دلیل مدیریت بهتر نخجیرگاه می باشد ولی در پاره ای نواحی پروانه های شکار سافاری که توسط شرکت های فرانسوی بهره برداری می شود باعث بهمخوردن تعادل جمعیتی زیرگونه در معرض خطر شیر سنگالی شده ودر واقع این زیرگونه به هیچ روی نباید شکار شود ولی سوگمندانه چشم ها بیشتر به ساوان های آفریقای شرقی وبوته زار های جنوب آفریقا دوخته شده است.

    ******************************************۸

    به نظر شما امکان این وجود داره که حداقل نیمی از میانکاله از بومیان تخلیه و به پارک ملی تبدیل بشه و با رها سازی آهو مرال گاو میش و غیره در ده سال آینده مجدداً پروژه رها سازی ببر به اجرا در بیاد؟؟

    جناب آقای محمد رضا درباره غنای شکوهمند میانکاله نوشتاری را آماده نموده ام که در شماره های بعدی دوماهنامه شکار وطبیعت منتشر خواهد شد.

    هدف از معرفی ببر به میانکاله در واقع احیای شبه جزیره بود وگرنه با دو و یا چهار قلاده ببر کاری از پیش برده نمی شد.
    میانکاله هنوز پتانسیل بسیار بالایی برای معرفی مرال و شوکا جهت پرورش دارد.

    در یکی از سفرنامه های ناصرالدین شاه به مازندران به زنده گیری دوسر گورخر در نزدیکی میانکاله اشاره شده است و به احتمال زیاد در دوران صفوی یک جمعیت مجزای اهوی گوانر دار ایرانی در بخشی از شبه جزیره برجای مانده بود.

    در غار هوتوی بهشهر بقایای آهوی گواتر دار پیدا شده وزمانی زیستگاه دشتی گستره بیشتری داشته ولی با پیشروی جنگل گمان دارم زیستگاه آهوخیز میانکاله از زیستگاهی شبیه به دشت ترکمن جدا مانده وبه همین سبب آهو و گورخر در این ناحیه محصور ماندند و چند صد سال پیش امکان دیدن این دوگونه در کنار مرال و شوکا وجود داشت.

    بر اساس آخرین پژوهش که فایل ان را خواهم فرستاد در واقع دوزیرگونه ببر وجود دارد؛ قاره ای که شامل جنوب چین، آمور، هیرکانی، بنگالی، ومالایایی می باشد وجزیره ای که سه جزیره جاوه، سوماترا وبالی را در بر می گیرد.

    البته پیش از این نیز بر اساس پژوهش های ژنتیکی انجام شده مشخص گردید که ببر آمور وهیرکانی در مقایسه با دیگر زیرگونه ها چندان تفاوتی با هم ندارند.

    در جهان برای معرفی مجدد گونه ای نابود شده از نزدیک ترین زیرگونه استفاده می شود.
    برای نمونه روزگاری در جزایر اقیانوس هند لاک پشتان کوه پیکری وجود داشتند که نقش گیاهخواران بزرگ را ایفا می نمودند ولی تا سال ۱۸۴۰ جز جزیره الدبرا نسل این گونه در موریس ورئونیون ووووو به دلیل بهره برداری بی رویه انسان از دست رفته وحال از جمعیت الدبرا برای معرفی مجدد به دیگر جزایر استفاده می نمایند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  24. ارش 1 می‌گوید:

    فعلا پلنگ و یوز رو دریابید ………………..

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  25. kooshan می‌گوید:

    در چند سال گذشته اخباری منتشر شد که حکایت از آن داشت که در نزدیک نیم قرن اخیر حدود نیمی از گونه های جانوری منقرض و از بین رفته اند و اخیرأ آماری در باره برآورد تعداد ببرها در هند منتشر شد که نشان می داد تعداد آنها کمتر از برآوردهای پیش بینی شده قبلی است ، معلوم نیست در آینده وضعیت حیات وحش بخصوص گوشتخواران نظیر ببر و دیگر جانوران بزرگ جثه مثل فیل ، خرس ، شیر و … چه خواهد بود ، بر اساس آنچه در گذشته روی داده و وضعیت قابل مشاهده حال حاضر احتمال ادامه روند کاهش جمعیت حیواناتی وحشی بمانند ببر بیشتر است .
    مشکل آنجاست که معمولأ آدمیان بیش از هر چیز بر مبنای نیات و آمال شخصی خود فکر ، عمل و زندگی می کنند و به مسائل دیگر حتی رعایت حقوق همنوعان خود توجه کمتری دارند و اگر تعقیب افراطی و تندروانه منافع فردی اصلاح و تغییر نکند مشکلات موجود جهان که یکی از آنها وضعیت فعلی حیات وحش است بیشتر خواهد شد ، ضرورت وجود و عمل به آموزه های دینی ، اخلاقی و انسانی نیز بدلیل همین طبع خودخواهانه بشری است که در صورت عدم کنترل راه افراط می پیماید و از زمانهای دور همواره اندیشمندانی بوده اند که این منش آزمندانه بشری را شناخته و نسبت به آن هشدار داده اند ، در واقع اگر بشریت حیات و زندگی خود را به شیوه ای معقول و متمدنانه سامان دهد ، قادر خواهد بود ضمن تأمین آسایش و آرامش خود و پیگیری معقول منافع شخصی ، همزمان برای مشکلات پیش رو که رفتار مناسب با طبیعت و حیات وحش از این جمله هستند چاره و راههائی معقول بیاندیشد و حفاظت از محیط زیست و طبیعت و حیات وحش موجود و باقیمانده جهان و از جمله ببرها را در این چهارچوب می توان بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار داد ، بر این اساس و با پیشرفت و توسعه متوازن و همه جانبه کشورها و جوامع بشری و رعایت همزمان ملاحظات زیست محیطی و آموزه های دینی ، اخلاقی و انسانی است که می توان به نگاه سوداگرانه و بهره کشی از طبیعت خاتمه داد و عملکردی معقول و منطقی در قبال آن داشت .

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  26. داریوش می‌گوید:

    انقراض بزرگ دیگری در راهست و گریزی از آن هم نیست و انسان عامل این انقراضه و خودش هم آخرین قربانی این انقراض خواهد بود مگر اینکه معجزه اب رخ بده که بسیار بعیده

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>