آلودگی شدید زیستگاه قوچ لارستان به دلیل ورود مواد شیمیایی از یک دکل حفاری

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): منطقه شکار ممنوع کوه هوا که در جنوب استان فارس و محدوده شهرستان لامرد (بخش علامرودشت) واقع شده است، یکی از بهترین و بکرترین زیستگاه های استان فارس بخصوص گونه ارزشمند قوچ و میش لارستان به شمار می رود.

این منطقه دارای تنوع زیستی غنی بوده و گونه های ارزشمندی چون پلنگ، قوچ و میش لارستان، کل و بز، گرگ، کفتار، گربه وحشی، هوبره، کبک و غیره در آن زیست می کنند.

منطقه کوه هوا از سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شده و با وجود ظرفیت های اکولوژیک فراوان به دلیل وجود دو میدان گازی عظیم به نام میدان هما و میدان شانول هرگز با ارتقا سطح این منطقه به منطقه حفاظت شده موافقت نشده است.

اخیرا نیز علاوه بر چاه های گاز قبلی، تعدادی دکل حفاری جدید به این منطقه وارد شده و دکل ها مشغول عملیات حفاری می باشند.

تصویر دکل حفاری تازه تاسیس در منطقه شکار ممنوع کوه هوا که موجب آلودگی شیمیایی این منطقه شده است

دکل های حفاری برای انجام عملیات روزانه خود، آب را با همراه مواد شیمیایی خطرناکی از جمله کاستیک یا سود سوز آور (Sodium Hydroxide / Caustic Soda) ترکیب کرده و در جریان عملیات حفاری خود از آن استفاده می نمایند.

ترکیب این مواد، محلول فوق العاده سمی و خطرناکی را به وجود می آورد که برای انسان، حیوانات و گیاهان فوق العاده خطرناک بوده و در صورت استفاده خوراکی موجب مرگ جانوران و در صورت جاری شدن بر روی زمین، نفوذ به خاک و تماس با ریشه گیاهان موجب از بین رفتن گیاه می شود.

تصویر استخر (پیت) سوراخ شده / وسعت استخر را با کارگرانی که سمت راست تصویر هستند مقایسه کنید

به همین دلیل دکل های حفاری به منظور جلوگیری از ورود مواد شیمیایی به طبیعت، ملزم به احداث نوع خاصی از استخرهای بزرگ هستند که به این استخرها «پیت» گفته می شود.

متاسفانه چند روز است که استخر یکی از این دکل ها سوراخ شده و مواد شیمیایی فوق الذکر با حجم بسیار زیادی وارد یکی از مهمترین تنگه های منطقه می شود.

شدت آلایندگی این مواد به حدی است که عمده بوته ها و درخت های موجود بر سر راه این مواد خشک شده و از بین رفته است.

ورود مواد آلاینده به منطقه شکار ممنوع هوا / مواد مذکور در تصویر به حالت کف مانند و سفیدرنگ قابل ملاحظه هستند

از آنجا که این منطقه در شزایط خشکسالی به سر می برد و بسیاری از چشمه های آن خشک شده است مسلما پستانداران و پرندگان زیادی تاکنون از این آب استفاده نموده و تلف شده اند اما به دلیل صعب البور بودن منطقه هنوز موردی از تلفات حیات وحش مشاهده نشده است.

ارتفاعات تنگه ای که موارد شیمیایی وارد آن می شود یکی از مهمترین زیستگاه های کل و بز و مناطق پست تر آن نیز زیستگاه گونه با ارزش قوچ و میش لارستان می باشد.

خشک شدن کامل بوته های آغشته به مواد شیمیایی / بوته های بالای تصویر به دلیل فاصله از مواد سمی کاملا سبز هستند

با وجود شکایت اداره محیط زیست شهرستان لامرد در مراجع قضایی، دکل حفاری مربوطه همچنان به فعالیت خود ادامه داده و روزانه هزاران لیتر ماده شیمیایی را وارد این زیستگاه ارزشمند می کند.

دو درخت کاملا خشکیده به دلیل جاری شدن موارد شیمیایی که به شکل سفیدرنگ در زیر درختان مشخص است

اعضای انجمن محیط زیستی «زمین و زندگی علامرودشت» پس از چندین روز پیگیری و ناامیدی از برخود جدی با مجری دکل حفاری، این گزارش را در اختیار پایگاه خبری دیده بان قرار دادند.

فیلم تهیه شده گویای حجم بسیار زیاد ورود مواد شیمیایی به منطقه کوه هوا است:

 

امید است مسئولان حفاظت محیط زیست استان فارس هرچه سریعتر بصورت جدی به این مسئله وارد شده و از ادامه فعالیت دکل حفاری مربوطه تا زمان ترمیم استخر مواد شیمیایی جلوگیری شود.

+4
-85
  

20 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    ویران کردن طبیعت و زیستگاه حیات وحش به چه قیمت؟؟؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 2

  2. حداد می‌گوید:

    واقعا نارحت کننده بود…
    باید هرچه زودتر کاری کرد

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  3. داریوش می‌گوید:

    اگه قرارباشد از دکل سود عاید مملکت شود و چند برابر آن سود ضرر از بابت تخریب محیط زیست متحمل شویم دیگر وجود آن دکل و حفاری هم از نظر عقلی و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست

    اگر کشورهای استعمارگر یا بیگانه این کارو انجام میدادند قابل قبول بود چونکه آنان مال این آب و خاک نیستند و دلشان نمیسوخت برای محیط زیست در آستانه نابودی کشور اما افسوس که خودی هستن و دیگر هیچ

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

  4. DORNA می‌گوید:

    دیر نیست که طوفانی از ریزگردها استان فارس را نیز درنوردد…
    ایکاش مکانیزمی وجود داشت که می شد این دست اخبار به سرعت به فراکسیون محیط زیست مجلس برود، شاید چند نماینده دلسوز پیدا می شد! که به جای نفس های به شماره افتاده طبیعت، فریاد بزنند و متخلفان را متوقف کنند…

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  5. عادل می‌گوید:

    در هورالعظیم از این کارهای تخلیه مستقیم این مواد شیمایی سمی به وفور دیده میشود و این کار برای محیط زیست خوزستان امری کاملا عادی است

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  6. سید حسین می‌گوید:

    چقدر راحت نشت مواد سمی از بین رفتن گیاهان و جانوران هیچکیم نیست بگه خرت به چند !

    اگه قانون محکم و بی پروایی داشتیم یا محیط زیست یه سازمان قدرتمند بود باید این تخریب گر طبیعتو مجبور میکردن ۱۰ برابر اون قسمتایی که از بین برده درختکاری کنه و هزار تا حیوون مثلا کبک پرورش بده رها سازی کنه اونجا.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  7. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    گلستان هم عملیات حفاری به زودی شروع میشه. تبریک به همه دوستان

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  8. محمد می‌گوید:

    سلام من از اهالی علامرودشت هستم خیلی قوچ و میش داخل این منطقه هست خیلی ها دارن از این راه درآمد کسب میکنن با شکار قوچ و میش
    واقعا هیچکس نیست جلوشون بگیره لطفا اطلاع رسانی کنید تا اینجا بشه منطقه حفاظت شده
    پرسنل بیشتر محیط زیست بهشون بدن تا گونه های جانوریش از بین نره

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  9. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    سازمان حفاظت از محیط زیست اگه سازمان قدرتمندی بود با مشت چنان میزد تو دهن رییس روسای این پروژه که ۷ دور دور خودشون بپیچند!

    حفاظت از محیط زیست با نرمش و فرهنگ سازی و اینها برآورده نمیشه! زور شدید میخواد باید قلدرانه برخورد کرد با متخلفین! تنها جایی که با چماق باید مدیریت کرد همینجاست!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  10. کوشان مهران می‌گوید:

    آیا ارزیابی های محیط زیستی برای این طرح انجام شده است؟

    بسیار خوب… می توانیم از اکنون سرنوشت آشوراده را مجسم نماییم. این گزارش مربوط به سال ۱۳۹۰ می باشد:

    گرگان – آشوراده تنها جزیره ایرانی واقع در استان گلستان است که بر اثر پیشروی آب دریا در طول سالیان گذشته، ۸۰۰هکتار آن به زیر آب رفته و اکنون خالی از سکنه شده است.
    به گزارش مهر، وسعت اولیه جزیره آشوراده حدود ۱۲۰۰هکتار بوده است و اکنون تنها ۴۰۰هکتار آن قابل استفاده و برنامه‌ریزی است.آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندر ترکمن استان گلستان و تنها جزیره ایرانی دریای خزر است که در سده‌های گذشته، در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده ‌است.نام آشوراده به‌عنوان مجمع‌الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده ‌است، در اغلب منابع تاریخی آمده که با بالاآمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک، انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده ‌است.
    این شبه جزیره در زمان صفوی، به‌عنوان شکارگاه در خور توجه قرار گرفته و به این سبب دژهایی در این جزیره بنیاد شد. طول جغرافیایی آشوراده برابر و عرض جغرافیایی آن است.محدوده آشوراده در اثر بالاآمدن سطح آب دریاچه خزر توسط کانال طبیعی خزینی به‌صورت جزیره آشوراده از شبه جزیره میانکاله جدا شده‌ است.به این ترتیب، جزیره آشوراده از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه‌ای باریک موسوم به تنگه چپق‌اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود.ارتفاع آشوراده از سطح دریاهای آزاد متر است. جزیره با آب‌وهوای معتدل در پنج‌کیلومتری غرب بندرترکمن قرار دارد و تا سال‌های پیش با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از نفر سکنه داشته‌ است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌‌وری و ماهی‌گیری مشغول بوده‌اند؛ اما با وقوع سیل سال این جزیره خالی از سکنه شد.

    *******************************************************

    با شروع کار در آشوراده می توانید چهره های شناخته شده و آشنای گردشگری و دوستدار محیط زیست را ببینید که به عنوان مشاور فعالیت خواهند نمود.

    نباید دلایل خشکانیدن بخش های بزرگی از تالاب هور العظیم و در پی آن افزایش بی سابقه غبار عربی را فراموش نمود.

    آیا گمان دارید هیچکدام از پردیسانیان از خشکانیدن هورالعظیم بی اطلاع بودند؟

    همین داستان در آشوراده و این بار با همیاری پاره ای از فعالان محیط زیست تکرار می گردد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  11. رشید می‌گوید:

    دیده بان عزیز سپاس از اطلاع رسانی های دقیق شما

    برای انجام چنین کارهای حساس در مرحله اول حفط محیط زیست باید در دستور کار باشد در این مکانهای حساس جانوری و گیاهی بجای استخر لازم است از مخزن استفاده شود و پس از پر شدن مخزنها را جابجا کنند

    ببخشید ولی همه جا بدنبال تخریب محیط زیست هستند و ارزانی هزینه ها

    دیدن این فیلم واقعا تکان دهنده بود درحد یک فاجعه مانند هفتادقله

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  12. شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

    فاجعه پشت فاجعه
    این که قابل کنتره دیگه
    یکم از پول نفتو خرجش کنن خوب

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  13. علیرضا غیاثی می‌گوید:

    اینها به جای حفر چاه در میادین مشترک مرزی فقط به فکر برداشت گاز از این مناطق هستند و جز تخریب و ویرانی محیط زیست چیزی عاید این منطقه نخواهد شد

    واقعا جای تاسف دارد دیگر چیزی از طبیعت بکر کوه هما باقی نمانده است

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  14. کیان می‌گوید:

    متولی چه کسی است ؟
    زمانی که این مراکز شروع به فعالیت می کنند چرا جلوی آنها را نمی گیرند؟
    یا با اونها همکاری می کنن یا اینکه اونقدر گردن کلفتند که زورشون به اونها نمی رسه
    صاحبان این گونه مراکز از افراد رده پایین اجتماع هستند که از فقر فرهنگی برخوردار بوده و به جز سود خود درک درستی از محیط زیست و اهمیت اون ندارند.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  15. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    شرکت نفت که دیگه مشکل مالی نداره و فقیر نیست بیشتر هزینه کنه و پیت بهتری بسازه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  16. رشید می‌گوید:

    دوستان به نظرمن تا ۴۵۰۰۰تومن یارانه هامون قطع نشده انجمنی تشکیل دهید وآن مبلغ رابرای حفاظت از محیط زیست وحیات وحش جمع آوری کنیم
    متاسفانه از سازمان ح م ز هیچ توقعی نمیشه داشت
    شاهد بودید که حتی خسارات ناشی از حمله پلنگ به دو دام در شمال را جمعی از دوستداران طبیعت پرداخت کردند چه برسد برای حفاطت با ارگانهای دیگر بخواهد مقابله کند

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  17. kooshan می‌گوید:

    ایران جزء کشورهای وسیع و نسبتأ پرجمعیت دنیاست که جز نواحی کویر لوت و نمک تقریبأ در همه نقاط دیگر مراکز جمعیتی شهری ، روستائی و عشایری وجود دارد ، در این کشور پهناور سطح توسعه و فرهنگ در نقاط مختلف آن یکسان نبوده و بعضأ تفاوتهای فاحشی دیده می شود بنابراین اجرای طرحهای توسعه ای مناسب خود امری دشوار و پیچیده و نیازمند وجود درکی مشترک از منافع مشترک و تفاهم و توافقی ملی بر آن اساس در سطحی ملی از نظرگاه مدیران و مسئولین و نیز عامه مردم است است که این امر گذشته از علل آن فعلأ تحقق نیافته و باید در جهت آن کوشید ، هرگونه بهبود در وضعیت آنچه که در دنیا “محیط زیست ” نامیده می شود بستگی به این موضوع مهم دارد چنین امری نیز به برقراری فضای ثبات و آرامش و عقلانیت و مدنیت در کشور وابسته بوده و در چنین فضائی است که پیشرفت و توسعه پایدار در کشور اولویت اصلی مردم و کشور بوده و طبعأ رسیدگی بهتر به وضعیت نابسامان محیط زیست و حل تدریجی مشکلات از طریق تلاشهای داخلی و نیز استفاده همزمان از دانش و مشارکتهای بین المللی مقدور خواهد شد ، پس منطقأ در حال حاضر اولویت اصلی مردم و از جمله علاقمندان و دوستداران محیط زیست باید ایجاد و تثبیت این شرایط در کشور باشد ، واقعیت این است که آنچه در ذهن بسیاری علاقمندان و منتقدین و مخالفین وضعیت نامناسب فعلی محیط زیست کشور می گذرد ، بویژه آنها که در شهرهای توسعه یافته تر زندگی می کنند ، از واقعیات جاری کشور نسبتأ دور است چرا که عمده اطلاعات آنها بر اساس دانسته های آنان از کشورهای پیشرفته ای است که آن مقدمات پیش گفته یعنی پیشرفت و توسعه مناسب و فرهنگ مربوطه را مدتهاست در کشورهای خود محقق کرده اند از طرفی بسیاری از این علاقمندان از تفاوتها و ناهماهنگیهای سطح توسعه موجود در مناطق مختلف کشور آگاهی لازم را ندارند و کل کشور را از این لحاظ یکدست تصور میکنند که منحصر کردن خود به دنیای مجازی و داوری بر مبنای محل سکونت خود این ذهنیت را تشدید می کند ، از طرفی یک تصور ناموجه دیگری که در کشور ما رایج است قضاوت بر مبنای تمایلات و خواسته های شخصی است بدون اینکه ممکن بودن آنها و ارتباط شان با شرایط و حتی تمایلات و خواسته های شخصی دیگران مورد توجه قرار گیرد مثلأ من دوست دارم محیط زیست کشورم در سطح کشورهای اروپائی باشد دیگر کاری به شرایط اینجا و آنجا و تفاوتها و شرایط متفاوت ندارم در مورد بسیاری از امور و خواسته های شخصی از جمله شکار نیز همین موضوع صدق میکند .
    در شرایط فعلی قطع نظر از نامها ، توان و مقدورات دولت و “س.ح.م.ز” در کشور حتی با دیدی مثبت به مقوله محیط زیست بیش از آن نیست که دیده می شود حتی اگر وعده های داده شده بیشتر هم باشد البته اگر در چهارچوب شرایط موجود عملکرد مسئولی ضعیف باشد می توان به جابجائی اندیشید و این غیر از آن است که با اهداف خاص و اعلام نشده همه معضلات را در یک شخص و یا “س.ح.م.ز.” دید و قلمداد کرد ، طبعأ در مواردی که مشکلات وخیم و بطور عمومی ملموس باشند امکان عمل بهتری وجود دارد همانطور که در مسئله گرد و غبار و ریزگردها و افت منابع آب و … دیده می شود. آنچه که در مورد این خبر می توان گفت این است که احتمالا بنابر مقررات جاری ملاحظات و ارزیابی زیست محیطی در مورد این پروژه هم انجام شده ولی در همان حدی که مناسب شرایط کشور بوده است یعنی اولویت اجرای پروژه بوده حالا بررسی مختصری هم انجام شده تا رفع تکلیف شده باشد مگر فرضأ در توسعه اراضی کشاورزی ، سد سازیها ، حفرچاهها ، چرای دامها و بهره برداری از جنگلها و موارد ریز و درشت فراوان دیگر همه بطور اصولی مطالعه و بررسی و ارزیابی صورت گرفته است ؟ و اصولأ مردم و حتی مدافعین محیط زیست چنین مطالباتی داشته اند ؟
    در چند دهه گذشته روال کار در کشور روزمره بوده و کاری انجام می گرفته و با نمایان شدن تبعات سعی می شده فکری هم موقتأ برای آن بشود ، اینگونه فکر و عمل کردن از پیامدهای مدلهای نامناسب توسعه است و نمی توان توقع داشت خارج از این مدار در بخشی از امور بی ارتباط با حوزه های دیگر کارها اصولی انجام شود .
    راه حل درست پذیرش اشتباهات گذشته و مشکلات و مسائل موجود و ابعاد پیچیده آن ، درک و پذیرش شیوه درست پیشرفت و توسعه و استقرار آن در کشور و انتظار کاهش و حل تدریجی آنهاست ، نه “س.ح.م.ز.” و نه هیچ دستگاه و نهاد دیگری نمی تواند یکباره همه چیز را اصولی کند ، انجام اصولی و علمی امور مشابه پیشرفت و توسعه متوازن امری بلند مدت و تدریجی است البته باید شرایط این حرکت تدریجی که همان ثبات و آرامش و الزامات داخلی و خارجی مورد نیاز است در وهله نخست فراهم شود ، فعلأ کار مقدور این است که از تبعات منفی اقدامات غیر اصولی گذشته کم کرد مثلأ در مورد این پروژه فعلأ می توان در دفع این خطر یعنی ورود پساب خطرناک به طبیعت کوشید و “س.ح.م.ز” حتمأ بایستی در این مورد مداخله کرده و نتیجه را اعلام کند .

    داغ Thumb up 0 Thumb down 6

  18. کوشان مهران می‌گوید:

    بیست و هشتم ژوئن سال ۲۰۰۷ روزی تاریخی و در واقع تلخ برای سازمان جهانی یونسکو بود زیر در این روز برای نخستین بار یکی از ذخیره گاه های میراث جهانی واقعی در کشور عمان به نام “پناهگاه اوریکس عربی” از لیست میراث جهانی خارج گردید.

    این پناهگاه نخستین زیستگاه طبیعی بود که در سال ۱۹۸۲ پس از اینکه آخرین نمونه ای این اوریکس زیبا بطور کامل در جهان نابود شدند به سکونتگاه پیشین خویش انتقال یافتند.

    در دهه بعد تعداد اوریکس ها به ۴۵۰ سر در سال ۱۹۹۶ رسید وجز این پناهگاه سکونتگاه مطلوبی برای غزال کوهی، آیبیکس نوبی،گرگ عربی،رودک عسلخوار وکاراکال به حساب می آمد ولی از این سال به بعد اکتشاف وبهره برداری از منابع نفتی در کنار تخریب زیستگاه واز بین رفتن امنیت باعث باز شدن پای کارگران وافزایش شکار دزدی و زنده گیری جانوران و بویژه اوریکس ها برای فروش به مجموعه داران خصوصی قطری، اماراتی وسعودی گردید و در سال ۲۰۰۷ تعداد اوریکس ها به ۶۵ سر کاهش یافت که از این تعداد تنها ۸ سر قادر به زادآوری بودند.

    **************************************************
    عادل می‌گوید:
    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ در t ۱:۱۳ ق.ظ
    در هورالعظیم از این کارهای تخلیه مستقیم این مواد شیمایی سمی به وفور دیده میشود و این کار برای محیط زیست خوزستان امری کاملا عادی است

    به گمان من شاید مشکل عدم آگاهی عوامل ودستور دهندگان تخلیه مواد شیمیایی به هورالعظیم به دلیل فقدان آموزش واطلاع رسانی باشد.

    شاید این افراد هیچتعمدی نداشته وگمان برند که این مواد با پخش شدن در تالاب ورقیق شدن سمیت خویش را از دست می دهند.

    مقصر راستین بزرگان آنکاره محیط زیست می باشند.

    نبود آموزش واطلاع رسانی به بدنه مدیریتی و کارشناسی بهره برداران نفتی در همه جای جهان سببساز این گونه فجایع می گردد.

    خود کرده را تدبیر نیست.

    افسوس که بسیاری از بزرگان محیط زیست ایران در عالم هپروت سیر وسیاحت می نمایند ونه خودمی بینند ونه مشتاق بینش ودرک و فهم دیگران می باشند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  19. .واقعا جاب تاسف داره که تخریب محیط زیستی که زندگی همه وابسته به اون هست برای هیچکس مهم نیست.

    قتل، قتل است. گرفتن حیات از هر موجود زنده ای که خداوند به آن حق حیات داده به نوعی قتل هست.

    چه اون موجود زنده انسان باشه، چه گیاه، چه حیوان

    متاسفیم از وجود اینهمه انسان های ……. نما

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  20. داریوش می‌گوید:

    کی به این بی سوادها حالی کنه که محیط زیست یعنی چی و چند متر مکعب گاز هیچ ارزشی نداره

    داغ Thumb up 1 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>