استفاده غیر اصولی از سموم کشاورزی، سلامت جامعه را به خطر انداخته است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): معصومه ابتکار با اشاره به مکاتبه سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سموم دفع آفات، گفت: مصرف بی رویه سموم، استفاده از سموم تاریخ گذشته و غیرمجاز سبب شده تا متاسفانه در منابع آب و خاک کشو رد پای این سموم دیده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با خانه ملت، تصریح کرد: مصرف بی‌رویه کودهای کشاورزی نیز آسیب جدی به خاک رسانده است. این کودها که میزان زیادی نیترات در خود دارد عامل خطرناکی است که بقایای آن در خاک، آب و فرآورده غذایی نفوذ می کند.

نیترات موجود در سموم کشاورزی سلامت انسان را با خطر مواجه می‌کند

وی افزود: نیترات موجود از خاک و آب به گیاه می‌رسد و از گیاه به سفره غذایی مردم منتقل شده و نهایتا سلامت انسان را با خطر مواجه می‌کند. متاسفانه گزارش‌هایی به سازمان رسیده مبنی بر اینکه مواد سمی غیرمجاز و خطرناک در داخل این چرخه به سلامت انسان‌ها آسیب رسانده است.

در واقع این سموم از چرخه محصولات کشاورزی دنیا کنار گذاشته شده و به دلیل عوارضی که دارد سازمان محیط زیست تاکید کرده تا وزارت کشاورزی نیز این سموم را از رده خارج سازد.

استفاده نابجا از سموم کشاورزی حشرات مفید را ازبین می برد

معاون رئیس جمهور در دولت یازدهم گفت: علاوه بر عوارض ذکر شده، این سموم سبب از بین رفتن حشرات مفیدی که بخشی از اکوسیستم هستند نیز شده است. در حقیقت ۷۰ درصد گرده افشانی محصولات کشاورزی توسط انواع زنبورها انجام می گیرد. متاسفانه ثابت شده که سموم تولید شده حشرات مفید از جمله زنبورها را از بین برده است.

وی ادامه داد: سموم سبب متوقف سازی زاد و ولد حشرات مفید شده، از این رو در همه جای دنیا متولیان محیط زیست روی مصرف سموم اقدامات سخت گیرانه صورت داده اند و سازمان حفاظت محیط زیست هم از همین جهت به این مورد ورود پیدا کرده است.

ایجاد اختلال در سیستم ایمنی و گوارش، مغز و اعصاب انسان

ابتکار تصریح کرد: اخیرا در کمیسیون کلانشهرهای دولت این موضوع پیگیری شده است. در واقع درخواست شده تا میادین میوه و تره بار در تمامی شهرهای کشور به اندازه گیری بقایای سموم در فرآورده های غذایی دقت کنند چراکه با ورود سموم، مواد غذایی آسیب زا خواهد شد. حتی این سموم می تواند اختلالاتی در سیستم ایمنی و گوارش، مغز و اعصاب ایجاد کند.

وی افزود:  وزارت بهداشت و شورای شهر سوم تهران اندازه گیری‌هایی را روی بقایای سم و کود در فراورده‌های غذایی انجام داده اند، بنابراین تاکید می شود این مسئله به طور جدی و منظم رصد شود.

تاکید بر کشاورزی پایدار

معاون رئیس جمهور در دولت یازدهم با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر بررسی میزان سموم در آب و خاک است، یادآور شد: وزارت بهداشت بررسی سلامت فرآورده‌های غذایی را در دستور کار داشته و وزارت جهاد کشاورزی هم به سمت کاهش مصرف سموم و حذف و از رده خارج کردن آن و آموزش کشاورزی پایدار را دنبال و رصد می کند به این معنی که روش هایی کشاورزی بدون نیاز به سم و کود به کشاورزان آموزش داده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: البته باید توجه داشت که می توان از کودهایی طبیعی بیشتر استفاده کرد، همانگونه که در گذشته حدود ۵۰ سال پیش کشاورزی های گسترده بدون سموم و کود شیمیایی انجام می شد.

+17
0
  

6 دیدگاه

  1. محمد حسن پور می‌گوید:

    برای استفاده از سموم، کشاورزان باید کلاسهای ویژه ای ببینند تا نه تنها این استفاده مضر نباشد بلکه مفید هم باشد راستی دوستان کسی نحوه گرفتن کارت همیار محیط زیست رو میدونه اگه میدونه لطف کنه راهنمایی بفرماید.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  2. ایمان می‌گوید:

    اگر مزارع کشاورزی شناسنامه دار شوند بسیار آسان ترمی شود جلوی مصرف بالای سموم را در کشاورزی گرفت.
    با آرزوی سلامت و بهروزی برای همه دلسوزان مردم به ویژه خانم ابتکار

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    با آب فاضلاب برنج میکارن تو شهرری

    یکی از دوستان من به چشم خودش شالیزارهای متافن و بدبو رو دیده. سم که جای خود داره!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  4. سید حسین می‌گوید:

    هر روز باید با یه چالش جدید مواجه شیم هر روز زخمی جدید بر پیکره محیط زیست

    استفاده از سموم در مازندران و گلستان که بسیار بی رویه و بدون حساب کتابه

    خدمات جهاد اقداماتی را شروع کرده اما ضعیف غیر از اون همکاری کشاورزان خیلی کمه برای تغییر رویه کشاورزی و استفاده از کود و سم را تنها راه کسب محصول بیشتر میدانند

    محققان اروپایی استفاده از سبزینه کشها را شدیدا مضر برای طبیعت دانسته عامل سرطان در انسان میدانند اما اتحادیه اروپا هنوز اقدامی نکرده.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  5. امین منصوری می‌گوید:

    یکی دیگر از عوامل کاهش جمعیت چهارپایان همین سموم کشاورزی بوده است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  6. شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

    بابا دلتون خوشه
    همین طوری با وجود افات غیر بومی تولید محصول پایین هست حالا سمم نزنن که باید علف بخوریم

    بد بختی تابستون زمستونم نداره همش افت هست

    بازم خدا رو شکر ۹۲ یه برفی اومد نسل چند تاشونو برچید

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>