کشتار بی رحمانه ۲۰ خوک وحشی در شهرستان ایجرود زنجان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر کشتار دسته جمعی تعداد زیادی خوک وحشی (گراز) در حاشیه یکی از روستاهای بخش حلب در ایجرود زنجان، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به تحقیق و بررسی در این رابطه مشغول شدند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این رابطه گفت: محیط بانان در نخستین اقدام با راهنمایی همیاران محیط زیست از محل بازدید کرده و در جریان پایش منطقه، لاشه ۲۰ عدد گراز بالغ، نابالغ و بچه گراز شناسایی گردید.

ناصر جعفری اظهار داشت: محیط بانان در جریان تحقیقات خود متوجه شدند در تاریخ ۹۴/۵/۴  یک گله گراز تشنه به منظور خوردن آب وارد کانالی در اطراف روستا شده و درون کانال گرفتار شده اند.

در این زمان عده ای از اهالی روستا که متوجه گرازها شده بودند تعدادی دیگر از روستاییان را خبر کرده و پس از جمع شدن حدود ۱۵ نفر از هالی، بوسیله اسلحه شکاری، چوب، سنگ و میله آهنی ۲۰ گراز گرفتار را از پای درآورده اند.

پوکه فشنگ های ساچمه زنی و چهارپاره که در اطراف محل کشتار گرازها توسط محیط بانان کشف شده است

رییس اداره محیط زیست شهرستان ایجرود در مورد پیگیری عاملین این کشتار گفت: با هماهنگی دادستان شهرستان در این رابطه پرونده ای در مراجع قضایی تشکیل شده و تاکنون ۱۲ نفر متهم در این رابطه شناسایی و اسامی آنها به دادگاه ارائه شده است.

حامد تقی بیگلو اظهار داشت: متهمان با دستور مقام قضایی از طریق نیروی انتظامی احضار شده و هم اکنون پرونده در مرحله تحقیق و بازپرسی قرار دارد.

گرازهایی که از ترس درون کانال ها مخفی شده بودند با شلیک اسلحه شکاری و ضربات سنگ و میله کشته شده اند

پس از نهایی شدن تحقیقات و مشخص شدن کامل اسامی افراد حاضر در کشتار گرازها، متهمان در دادگاه تحت محاکمه قرار خواهند گرفت.

متهمین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از کشتار ۲۰ خوک وحشی، از جنبه عمومی جرم نیز در دادگاه محاکمه و به حبس یا جزای نقدی محکوم خواهند شد.

+3
-286
  

67 دیدگاه

  1. امید می‌گوید:

    چه خبر ناراحت کننده ای
    روستاییان برای گرفتن انتقام از گرازها که اونا رو عامل از بین رفتن محصولات کشاورزیشون میدونند این عمل ناپسند رو مرتکب شدند.
    اگه پس از ورود گرازها به مزارع مردم خسارت محصولات کشاورزی به روستاییان و کشاورزان پرداخت میشد امروز شاهد شنیدن این خبر بد نبودیم.
    اینو بدونیم با وجود بسیار ناپسند بودن عمل این مردم نباید احساسی عمل کرده و همه گناه ها رو به گردن این افراد بندازیم چون همه زندگی مردم محروم روستایی همین یه لقمه نونیه که از کشاورزی کاسب میشن.
    تنها راه جلوگیری از این موارد پرداخت بموقع خسارت به کشاورزان و چوپانان خسارت دیدست که بیشتر کشتار گوشتخواران کشور توسط اینا انجام میشه.
    باور کنید بسیاری از کشاورزان و دامداران روستای ما توسط وحوش خسارت دیدن و بعد از ماه ها رفت و آمد و هزینه هیچ خسارتی دریافت نکردند و تنها راه ممکن رو کشتن وحوشی که به املاکشون وارد میشن میدونن

    پر طرفدار Thumb up 96 Thumb down 56

    • داریوش می‌گوید:

      به درک که محصولاتشون از بین میره

      مگر ما که با ماشین صفر کلیومتر توی شهر تصادف میکنیم و ۵ میلیون از قیمت ماشینمون میوفته اسلحه به دست میگیریم و همه رانندگان توی شهرو میکشیم ؟!

      هر کسی که در شهر یا روستا زندگی میکنه با مشکلاتی روبرو میشه . چطور وامهای بلاعوض و با بهره کم، آب و برق مجانی، هزینه درمان روستایی با کمترین هزینه و … اینا خوبه اما گراز خوب نیست

      پر طرفدار Thumb up 121 Thumb down 77

      • واقع بین می‌گوید:

        چه مثال نابجایی!!!!

        رانندگی ؟؟؟!!! تصادف؟؟؟!!

        شما تصادف می کنی خوب خسارت میگیری چه ربطی به رانندگان دیگه داره؟

        شما به اصطلاح حامیان حیوانات هم دیگه نمیدونید چی بگید.

        کار این افراد اصلا” درست نبوده و به همان میزان هم کار دولت در پرداخت نکردن خسارت به کشاورزان غلط است .
        بی فرهنگی و توحش در عمل این افراد کاملا” مشهوده و ناکارآمدی عدم مدیریت صحیح در مسئولان محیط زیست . فقط.

        پر طرفدار Thumb up 75 Thumb down 42

        • میش مرغ می‌گوید:

          متاسفانه این حرکت وحشیانه در خیلی از خبرگزاریهای برون مرزی بازتاب داشته و انگ بی فرهنگی به جامعه ما چسبانده شده که البته خود کرده را تدبیر نیست .
          روستاییان عزیزی که پول کافی برای تهیه فشنگ چارپاره و تفنگ دارند و هر از گاهی از کل و بزهای کوههای همجوار شکار می کنند چون إرث پدری می دانند کمی از این سهمیه گوشت مفتی و پول فشنگ را صرف حصار کشی مزارع خود بکنند .

          پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 17

        • حسنعلی منصور می‌گوید:

          صدات از جای گرم بلند میشه محیط زیست حقوق محیطباناش داره به زور میده فکر کردی
          وسط پارک پردیسان چاه نفته که تند تند خسارت بده

          پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 10

      • hesam می‌گوید:

        جناب داریوش خان نفس شما از جای گرم بلند میشه کشاورزی ک امیدش تو این بی آبی ب چند تا درخته و اونم گراز میشکنه یا ریششو در میاره درآمدش از کجاست ک بره ب درک

        داغ Thumb up 57 Thumb down 61

        • معین می‌گوید:

          به جهنم که درآمد نداره

          کسی که انقدر بیشعوره که موجود زنده رو با میله آهنی و سنگ و چوب میکشه همون بهتر که خودشو کل خانوادش از گرسنگی بمیرن

          یکی از این گرازا می ارزه به صدتا آدم نفهم که فقط به فکر منافع خودشه

          پر طرفدار Thumb up 117 Thumb down 69

      • محمد رضا می‌گوید:

        احسنت داریوش جان.

        پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 36

      • امید می‌گوید:

        داریوش خان از لفظ نوشتار شما میشه فهمید چه جور انسانی هستید. وای بر ما اگه امثال شما سکان مملکت رو بدست بگیره که در اون صورت به قهقرا خواهیم رفت.
        شما یه مثال بسیار بی ربط و خنده دار زدید. شما اگه تصادف کنید خسارت اون رو دریافت میکنید و این همون چیزیه که ما هم میگیم باید به کشاورزان و دامداران پرداخت بشه اما اگه پرداخت نشه اینجور اتفاقات ناگوار میفته
        یه صحبتی هم دارم با دوستانی که میگن با کشتن این گرازها طعمه پلنگ ار بین رفت. لازمه یادآوری کنم شهرستان ایجرود با مناطق تحت حفاظت زنجان از قبیل انگوران ، خراسانلو و سرخ آباد ده ها کیلومتر و ساعت ها فاصله داره. همچنین تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری اون هیچ زیستگاه پلنگی وجود نداره

        داغ Thumb up 35 Thumb down 35

        • سپیده می‌گوید:

          خداوند همواره شکار و شکارچی را با هم آفرینش میکنه ، این منطقه در گذشته های نه چندان دور پلنگ هم داشته ، اما توسط همین روستاییانی که امروز این گرازها را به طرز بی رحمانه ای کشتن ، پلنگها هم کشته شدن .

          پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 17

        • محمد رضا می‌گوید:

          آقای امید شما بر اساس چه مستنداتی میفرمایید آنجا پلنگ نداره؟
          فرض کنیم نداره، گرگ که داره!
          یعنی گرگ مهم نیست؟
          همین تفکرات هست که باعث از بین رفتن طعمه های گرگ و سایر گربه سانان میشه، آنوقت میگوییم چرا گرگ به انسان و دام اهلی حمله میکنه!
          در ضمن از دیدگاه شما پیداست طرفدار دو آتیشه شکار گراز هستی
          امیدواریم اینطور نباشه اما اگه هست لطفاً تجدیدنظر کنید

          پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 12

          • امید می‌گوید:

            محمدرضا خان منظورت از مستندات چیه برادر؟ من خودم بچه این منطقه هستم و تو تمام روستاهای استان آشنا و فامیل دارم و به خاطر شرایط شغلیم که نظامی هستم تمام استان رو گشتم و فقط اینو میتونم بگم کسی رو تو این منطقه ندیدم که خودش و چند نسل قبلش تو اینجا پلنگ دیده باشه چون بیشتر اینجا دشتیه نه کوه و صخره.
            شما بدون دلیل به من اتهام زدید طرفدار شکار گراز هستم اما کافی بود بدون نوشتار احساسی مطلب منو خوب میخوندید تا متوجه مفهوم حرفم میشدید.
            وقتی خود روستاییان با مجوز سازمان محیط زیست میان پاسگاه های ما و شکار گراز تو محدوده ما رو به اطلاع ما میرسونن تا مشکل قانونی براشون پیش نیاد. شاید باورتون نشه با سگها گرازها رو پیدا کرده و قتل عام میکنند بسیار بیشتر از اینی که اینجا میبینید.
            تنها حرف من اینه روستاییان این منطقه بسیار محروم هستند

            داغ Thumb up 13 Thumb down 11

          • محمد رضا می‌گوید:

            سلام امید خان از اینکه شما را طرفدار شکار گراز خطاب کردم پوزش می خواهم اما از دیدگاهتان پیداست مخالف کشتار حیات وحش هم نیستید شما تنها کسی نیستید که واقعیات را دیدگاه احساسی مینامید پس گوش ما هم از توجیهات کشتار وحوش پر است اینکه محیط زیست آن منطقه اقدام به صدور مجوز کشتار گراز می دهد جای تعمل دارد و قابل پیگیری از طرف مدیران سازمان است چون این اقدام نادرست و غیر کارشناسی توسط معدود مدیرانی انجام می‌شود که کوچکترین شناختی از حیات وحش ندارند وقتی گراز خرگوش کبک و غیره که طعمه گوشتخواران منطقه است را از بین میبرند چگونه انتظار دارند گوشتخواران به دام اهلی و انسان حمله نکند پس از این طرف هم به گوشتخواران حمله‌ور می شوند که توازن جمعیت هر دو را تغییر میدهد احتمالا اخبار بی شماری در رابطه با حمله گوشتخواران به انسان و دام شنیده‌اید منطقه ای که این جنایت بی رحمانه در آن انجام شده درست است که مانند شمال استان قلل مرتفع ندارد و بیشتر جلگه‌ای است اما کوه های تا ارتفاع دو هزار متر کم نیستید مانند سفید کمر و همچنین همجواری با رود قزل اوزن و سجاس رود و فاصله کمتر از هفتاد کیلومتری تا منطقه حفاظت شده بیجار،در گذشته های دور آن مناطق و جنوب استان جولانگاه شیر و یوز و آهوی ایرانی بوده و اینکه فکر کنیم پلنگ به نواحی جلگه ای علاقه ندارد نادرست است چون اصلا زیستگاه پلنگ در همه جای دنیا نواحی جنگلی و جلگه ای است و در ایران پلنگ به خاطر میل انسان به زندگی در نواحی پست و پر آب ناچار به خروج از آن و پناه به نواحی کوهستانی و بکر شده اگر هم مشاهده نشده دلیل بر این نیست که وجود ندارد بارها پیش آمده که وجود پلنگ در زیستگاهش بعد از سالها ثابت شده آن هم بوسیله دوربین های تله‌ای اما گرگ و کفتار و گربه‌سانان دیگر که وجود دارند؟چطور تغذیه کنند وقتی انسان طعمه‌هایشان را نابود میکند پس نتیجه میگیریم اگر بشر دست از دشمنی با گوشتخواران و سم داران بردارد طبیعت خود جمعیتشان را کنترل میکند و باور کنیم گرگ و پلنگ دشمن انسان نیستید و نواحی رودخانه‌ای بدون وجود خوک یعنی نابودی آن!قدمت بشری در استان زنجان به هزار های قبل از میلاد بازمیگردد(تمدن بردوستین) خصوصاً در ایجرود! حال چطور آن انسانها در کنار حیات وحش زندگی می کردند که حتی یک گونه از حیوانات هم منقرض نشده و حتی در زمستان رود قزل اوزن میزبان بیشمار پرندگان مهاجر بوده علتی ندارد جز درک عمیق آن تمدن از حیات وحش و فرهنگ زندگی مسالمت آمیز در کنار! منکر نبود امکانات رفاهی و صنعت و وجود بیکاری دراستان زنجان نیستم اما علت خشکسالی و سرما زدگی و غیره ربطی به وجود حیات وحش ندارد که ما از روستاییان زحمتکش در برابر این کشتارهای ناجوانمردانه دفاع کنیم.

            پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

      • آرش می‌گوید:

        کشتن گراز کار خوبی نیس من بشخصه از مترسک ..قوطی خالی کنسروجات جهت ایجاد سرصدا تا ترکوندن ترقه کمسول استفاده میکنم. اما کجا وام کم بهره میدن یا خشکسالی اگه توانشو داری یه شب برو سر آب واستا تا ببینم چه حالی میشی بچه شهری
        خود محیط بانان زجر یه دامدار یا کساورز رو داره میبینه و هیچ وقت برخورد بد نداشتن .حتی کمک هم میکنن.
        محصول چینی حق امسال شماست تا همه جوره مریضی بگیری

        پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 5

      • دوست دار طبیعت می‌گوید:

        با سلام خدمت دیدبان عزیز و دوست داران طبیعت
        این حرفها یعنی چه چون کشاورزان اینها کشتن ‘شد کشتار بیرحمانه و هر چه دلمان خواست بهشان بگیم شما کجا کارین عزیزان همین منطقه ما پروانه گراز به چند نفر دادن تا گراز ها از زمین های مردم بزنن باور کنید ده برابر این کشتن ! حالا که پروانه نداشتن اینها شدن جنایت کار افراط تا چه حد؟؟؟ ان یکی میاد میگه ما تصادف میکنیم آدم نمیکشیم آن یکی میگه حرکت وحشیانه

        داغ Thumb up 9 Thumb down 9

    • محمد ابراهیمی می‌گوید:

      روستائیان با کمی مراقبت میتونن گرازها رو دور و از محصولاتشون مراقبت کنند

      این نوع کشتار صرفا به خوی وحشی گری و تمایل به کشتن و البته راحت طلبی بر میگرده

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 13

    • سپیده می‌گوید:

      این زمین هایی که کشاورزان دارن توی اون کشاورزی می کنن و حالا هم ادعا می کنن توسط وحوش خسارت دیدن ، از هزاران سال پیش متعلق به همین وحوش بوده ولی نتونسته بودن برن ثبت املاک و زمین هاشون رو به نام خودشون سند بزنن ، که دست بر قضا چند ده‍هٔ پیش یه عده سوار بر موج شدن و زمینهای وحوش رو صاحب شدن و حالا از صاحبان اصلی زمین ها که وحوش هستن طلب خسارت هم میکنن
      به قول ضرب المثلی که میگه………!!!!!!!!!!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 18

    • ساسان+ می‌گوید:

      آقا اینم که شما میگی راه داره، یکی از دوستان ما یک همچین مشکلی داشت. خساراتی خرس و گراز به محصولاتشون میزد و گاهی این خسارات بسیار زیاد بود راه حلی که به ذهنمون رسید و به ایشون یک شرکت معرفی کردیم چند سنسور اومدن تو زمینش نصب کردن که با ایجاد نویز مانع ورود گراز و خرس میشه و دیگه مشکلی هم ندارند. ظاهرا هم این نویز ها محدوده زمین رو پوشش میده و مشکلی برای زیست طبیعی این جانوران در زیست گاهشون بوجود نمیاره به عبارتی محدوده شعاعی که پوشش میده از محدوده زمین فراتر نیست. تقریبا دوسال هم میگذره . . .
      خیلی دستگاه عجبی نیست مکانیزم کاریش مشابه دستگاه جیبی هست که در مواجه با سگ هار یا گرگ در طبیعت اونا رو فراری میده تمام فروشگاه هایی وسایل کمپینگ و طبیعت گردی هم دارنش، منم یکی ازش دارم.

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

      • کاکتوس می‌گوید:

        به حال که تاسف بخورم!!!؟
        به حال افرادی چون کاربر داریوش که به قول کاربر آرش یک شب تا صبح سر آب نرفته و نمی‌داند حدود ۹ ماه از سال را کار کردن تا حدود ۳ ماه برداشت محصول درآمدی کسب کنند و با فحاشی و توهین شما مواجه می‌شوند که چرا شکم تان را سیر میکنند!!
        یا به حال مسئولینی که به علت پرداخت نکردن خسارات خود باعث این برخوردها میشود.

        دیده‌بان گرامی از آن گوشه تنها نظرات را نظاره نکن! دعوتتان میکنم وسط این گود تا خودتان بگویید تا حدود ۱ ماه پیش چقدر بهتان ایمیل زدم عکس ‌ها و فیلم‌ها را فرستادم و گفتم خسارات گزار در آن منطقه دارد پدر اهالی را در می‌آورد و اهالی هم مردانگی به خرج دادند و هیچ کشتاری نکردن و رفتن اداره محیط زیست اما چیزی به جز پاسخ سر بالا نصیبشان نشد و دست به دامن شما شدند و شما هم ازتان آبی گرم نشد!
        حال اگر خبر کشتار همان گله گراز برسد شما فورا مخابره میکنید!!؟

        فقط برای کوته فکری عده‌ای از مردم و مسئولین می‌تونم تاسف بخورم.

        من کوچکتر از آنم که نصیحتتان کنم اما خیلی جدی میگویم اخبار را مغرضانه بیان نکنید و به خودتان و مخاطبانتان احترام بگذارید.

        پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 11

  2. میثم می‌گوید:

    اگه شکار ممنوع هست چرا سهمیه فشنگ میدن؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 35

  3. غمگین می‌گوید:

    آخ آخ آخ

    جوانمردانه نبود

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 11

  4. منا می‌گوید:

    واقعا اسفبار است.

    با گرم شدن هوا حتما از طریق رسانه ها به روستاییان آگاهی داده شود که به حیوانات تشنه که به اجبار وارد روستا شده اند ، حمله نکنند.

    نگهبانان محیط زیست در مناطق نزدیکی اینگونه روستاها مخزن آبی ایجاد کند که مطمئنا حیوانات تشنه دیگر هستند که تهدید کشتار آنهاست.

    وجود این حیوانات ضروری هست و مانع حمله حیوانات گوشتخوار به گله های روستاییان می شود.

    ۲۰ گزار شاید غذای یکسال پلنگ، گرگ، کفتار و……باشد !!!!

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 15

  5. mehrdad می‌گوید:

    حتی با جریمه های جدیدم ۲۰ تا گراز چیز زیادی نمیشه متاسفانه
    اگر اشتباه نکنم هرکدوم ۸۰۰ تومن
    و همشون ۱۶ میلیون که برای ۱۵ نفر چیزی نیست
    خداکنه حکم حبس خوبی براشون بریده بشه

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 30

  6. حامی حیوانات و محیط زیست می‌گوید:

    چه فایده داره یه ذره جریمه و یه ذره حبس؟؟؟؟
    اگه دارین واقعا طرف رو محکوم میکنید باید حکمی سنگین بدید!!
    از نظر من حقیر جرم این نادان ها اعدام است!!
    خیلی وحشتناکه که هرروز میایم در اینجا و میبینم خبر کشته شدن کلی حیوان نوشته شده!!!
    تا وقتی شکارچی هارو نترسونید اونا بازم به کارشون ادامه میدن!!!
    این موضوع شوخی نیستااا!!

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 35

  7. ایمان می‌گوید:

    یکی از ویژگی هایی که خداوند بسیار دوست دارد مهربانی و دل رحمی است
    خدا زمانی فرد بسیار گناه کاری را به خاطر اینکه سگ تشنه ای را در بیابان سیراب نمود، بخشید و وارد بهشت نمود؛ حالا ببنید با این افراد که با حیوانات تشنه این گونه برخورد می کنند چه می کند.
    بعد هم می گویند چرا وضع ما خراب است ؟ یا چرا پلنگ به دام های ما حمله می کند؟
    آخر شماها می آیید خوراک پلنگ را نابود می کنید و پلنگ هم که گرازی به دست نمی آورد به ناچار سراغ دام های شما می آید
    پرسشی که دارم این است که نمی شود در پیرامون زمین های کشاورزی حصار کشید تا گراز نتواند وارد آن جا شود؟

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 15

  8. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    ی روستایی در گوشه ای از این کشور پهناور وقتی پلنگ تنها گاوش رو شکار کرد و خورد نه مسمومش کرد نه با چهارپاره ناجوانمردانه سلاخیش کرد و نشون داد که حتی اگه ضرر کرد ولی اینقدر جوانمرد بود که کینه ای از غریزه ی اون حیوون وحشی به دل نگرفت

    حالا فرضا یه گراز به گوشه ای از مزارع یکی از این ۲۰ روستایی عزیز خسارتی زده بین این همه آدم یکیشون وجدان نداشت؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 17

  9. حسن می‌گوید:

    بی سوادی که تا حالا کتاب هم نخونده چه انتظاری ازش میشه داشت

    اینها فرق محیط زیست با پهن رو نمیدونن

    این حماقت ماله فقر فرنگیه

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 27

  10. سعید می‌گوید:

    چند روز پیش از توابع دماوند چنار همین قضیه رو به چشم دیدم که خوک های وحشی رو با هر وسیله ای کشته بودند.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

  11. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    حالا هی ما میگیم ای نفهم! بفهم! مگر به خردشون میره

    الهی دستتون بشکنه

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 19

  12. داریوش می‌گوید:

    جریمه شکار یا کشتن گراز اگر زیاد نشه نسل پلنگ و خیلی گوشتخاران از بین میره این هزار بار که دارم میگم نمیدونم چه کسی یا کسانی جریمه های جدیدو وضع کردن که جریمه گراز اینقدر پایینه مخصوصن سیاه گوش و کاراکال وکفتار اما از همه بدتر گرازه

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 18

  13. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    یعنی ذره ای انسانیت موجود نداشته
    خشکسالی موجب کشتار بی اندازه حیوانات شده
    اگر کسی سخن از فرهنگ چند هزار ساله ایران بزند فقط کافیست این گزارشات را نشانش بدهی تا زبانش را گاز بگیرد
    معرفت کجاست ؟ انسنیت مثقالی چند؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 10

  14. سعید می‌گوید:

    به تحقیق ما انسان را با بهترین نظام خلق کردیم سپس او را به پست ترین مراحل برگرداندیم به جز کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح بجا آورند، اینان پاداشی غیر منقطع و بدون منت دارند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

  15. فاتح می‌گوید:

    هر کدوم از اینها میتونستن طعمه و خوراک پلنگ باشن

    ۲۰ تا تعداد کمی نیست

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 8

  16. داریوش 1 می‌گوید:

    خوب روشنه دیگه هنگامی که زدن نسل هر چی پلنگ و گرگ رو از بین بردن گرازها به انفجار جمعیت میرسن

    عقل خوبه تو سر آدم باشه

    وظیفشونه مزرعشونو حصار کشی کنن

    به طبیعت چه مربوطه که محصول اونا از بین میره

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 14

  17. صادق می‌گوید:

    خدا لعنتشون کنه بخاطر اینکه گزار یکی از غذا های پلنگ ایرانیه و با نبودش حیات پلنگ به خطر میافته و یکمی بهشون وجدان و انسانیت بده، که هر چی ما می کشیم و می کشیم از این نفهمی و بی سوادیمونه (بلا نسبت دوستان)

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 12

  18. علی می‌گوید:

    اگر سازمان محترم محیط زیست در مناطقی که وحوش زندگی می کنن اقدام به ساخت آبشخور می کرد هیچ فقط وحوش وارد مناطق روستای نمی شدند که این چنین بلای سر شون بیاد.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 6

  19. مسافر زمین می‌گوید:

    اداره کل Hl,ca سازمان محیط زیست چرا پاسخگو نیست؟؟؟؟؟
    در خصوص آموزش روستائیان حواشی مناطق محیط زیست سازمان تاکنون چه اقداماتی انجام داده؟
    در هر روستا حداقل یک روحانی وجود دارد آیا سازمان تاکنون با روحانیون جلسه ای برای معرفی مناطق و بیان ارزشهای آن داشته است؟
    به نظر من مقصر اصلی این رخداد مسئولین آموزش سازمان حفاظت محیط زیست هستند و باید در قبال مسولیتی که به امانت از طرف مردم به آنان سپرده شده پاسخگو باشند.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 10

    • hesam می‌گوید:

      هر جا ک گراز هست قرار نیست پلنگ هم باشه ک دوستان میگن اینها غذای پلنگ هستن

      در ضمن گراز انقدر ضرر میزنن ک خود محیط زیست شکارچی مجوز مزده واسه نابود کردن در جریان باشید

      داغ Thumb up 15 Thumb down 22

  20. ساسان می‌گوید:

    این خبر چقدر غم انگیزه.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

  21. شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

    سازمان خودش جواز دفع افات برایه گراز میده

    الان یه بهانه واسه مطالبه خسارت پیدا کرده
    چندین بار خودم دیدم که ۲۰تا۳۰تا میر شکار سازمان میزد میریختن رو هم اتیش میزدن
    گذرتون به اشکوراته شمال خورد از محلیا بپرسین

    داغ Thumb up 15 Thumb down 15

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی ، شکارچی نیمه پشیمان ،
      موردی که شما مطرح کرده اید متفاوت است ، میرشکار عامل اجرائی و رسمی دولت و “س.ح.م.ز.” بوده و منفعت و غرض شخصی در این باره ندارد و اقدامات بعدی وی نیز بلحاظ مسائل شرعی است که میرشکار مؤظف به اجرای آنهاست که البته در این موارد نیز ملاحظات لازم از نظر جنسیت و سن حیوان و … باید مد نظر باشد ، ضمن اینکه این دیدگاه مسلط و رایج بهره برداران کشاورزی نه تنها در ایران بلکه در جهان است که این حیوان را آفت تلقی کرده و معمولأ آنها خواستار از بین بردن شان می شوند و شما اگر نام گراز را جستجو کنید با این موضوع برخورد می کنید ، بعلاوه این هم در جهان رایج است که دولتها در مواردی مستقیمأ جهت کنترل جمعیت یا حتی بدلایل اقتصادی در چنین زمینه هایی اقدام میکنند نظیر حصاری طولانی که برای محدود کردن و ممانعت از ورود خرگوشها به مزارع در استرالیا کشیده و باعث می شوند خرگوشهایی که تعداد آنها هم زیاد است از تشنگی و گرسنگی پشت این حصارهای توری بمیرند ، این واقعیت موجود است البته می توان در باره چنین اقداماتی نیز بحث و تأمل کرد .

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

      • شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

        ترکیه هم گراز داره هم کشاورزی

        اونجا جایه میر شکار گردشگر شکار میاد
        ولی تو ایران که میان دادو بیداد راه میندازن که اسلحه هایه خارجی علیه حیوانات ایرانی

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  22. مجید شهریار می‌گوید:

    مسئله اصلی این هست که پراکنش روستاهای ما بسیار بی نظم و قانون و بدون در نظر گرفتن مسائل و محدودیتهای طبیعی و زیست محیطی هست.
    بعبارتی دیگر هرکجا میرویم روستا و مثلا آبادی (بهتر است کلمه ویرانی بکار برده شود) مشاهده می شود در صورتیکه در اصل این روستا اصلا نباید در هر منطقه ای ساخته شود.
    وقتی پراکنش بالا باشد و روستاها در درون مناطق همجوار با حیات وحش ساخته می شوند چه انتظاری می توان داشت؟
    دولت بعد از انقلاب طوری در ذهن روستاییان جا انداخته است که انگار تمام کوهها و زمینها متعلق به آنها هست آنهم فقط به این دلیل که اجداداٌ در این محیط دامداری و گله داری می کرده اند
    همین تفکر باعث می شود که به خود اجازه دهند تا هر کاری را که فکر می کنند صحیح هست انجام دهند
    راهکار اصلی تجمع آبادیها و آزادسازی مناطق طبیعی اشغال شده توسط روستاییان و ایجاد شهر و شهرکهای جدیدی در مناطق دور از محیط طبیعی می باشد
    صدها هزار هکتار از زمینهای متعلق به منابع طبیعی این مرزوبوم توسط این جمعیت به زیر کشت غیر علمی و اصولی رفته و نتیجه آن ایجاد زمینهای مستعد فرسایش و از بین رفتن پوشش گیاهی و ایجاد مناطق بیابانی می باشد
    الحمد… که جدیدا فروش زمینهای متعلق به عموم به منظور ساخت ویلا و گسترش دهکده های ویلایی هم جزو اعمال روستاییان اضافه شده است.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 5

  23. تجدد می‌گوید:

    دلم سوخت

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 8

  24. سپیده می‌گوید:

    ای خدااااااااااااااا

    کجا فریاد زنیم این بیداد راااااااااااااااا

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 7

  25. رشید می‌گوید:

    البته همه میدانید سازمان ح م ز بسیاری از وظایفش را انجام نمیدهد .یکی از حیاطی ترین وظایف همین پرداخت کردن خسارات وارده از طرف حیات وحش به خسارت دیدگان میباشد که متاسفانه کوتاهی میشود .ولی کشتن این تعدادگراز واقعا غیرقابل جبران است چون گرازبدلیل زاد و ولد زیادمیتواند جزءبهترین برنامه غذایی گربه سانان باشد ومیتوانتد چند سال به طور مداوم از گرازها استفاده کنند افسوس از این همه کوتاهی از سازمان تا افراد خاطی

    داغ Thumb up 7 Thumb down 6

  26. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    گراز خسارت میزنه اما در مورد آن بزرگنمایی شده یعنی بیش از حد از گراز یک آفت خانمانسوز ساخته اند در حقیقت اینطور نیست و خساراتی که میزنه اینقدرها هم زیاد نیست و قابل پیشگیری است.
    زیرا از میلیونها سال قبل که روستا و محصول زراعی نبوده گراز بوده پس اگر بگذارند گرازها در همان عرصه های طبیعی زندگی میکنند.
    در حقیقت روستائیان عادت دارند همیشه بنالند یک روز از بی آبی یک روز از سرمازدگی یک روز از گرما یک روز از باد یک روز از شغال یک روز از گراز!!!!!
    من با اینها بزرگ شدم

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 8

    • داریوش می‌گوید:

      ایول مثل خودمی منم کاملن روستای ها ودامدارارو میشناسم کسایکه از تو خونشون تا حال بیرون نرفتن و دورترین جای که رفتن سر کوچه شون بوده فقط اونا میگن روستای بیچاره دامدار بدبخت کشاورز زحمت کش بابا از خونه هاتون بیاین بیرون خیلی چیزا براتون روشن میشه

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 9

  27. kooshan می‌گوید:

    گذشته از آنچه که در باره شیوه منطقی و درست بهره برداریهای اقتصادی از طبیعت و اتخاذ اصول و روشهای مناسب حفاطتی مثل حصار کشی و نصب و استقرار اسباب و وسایل دور کردن وحوش خسارت زننده می توان بیان کرد و گرچه ممکن است همانطور که در برخی نظرات هم آمده است ، گرازها به روستائیان خسارت هم وارد کرده باشند اما تعدی به حیات حیوانات نابالغ و توله ها و جوجه ها آن هم با شرایط گفته شده به هیچ روی پذیرفته شده و توجیه پذیر نیست و با کلیه مبانی و آموزه های دینی ، اخلاقی و انسانی مغایر است ، و بایستی ضمن آموزشهای لازم در سطح عمومی ، مجازات و جریمه های شدیدتری نسبت به اینگونه اعمال خلاف مروت و انسانیت وضع شود ستم بر حیات بی دفاع ، جنایتی سنگدلانه است .

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

  28. محمد حسن پور می‌گوید:

    کار این آدمها بسیار بد بوده دولت هم باید بیشتر نسبت به خساراتی که به بخش کشاورزی وارد میشه حساس باشه من ربط گرازو تصادف رو آخرش نفهمیدم

    داغ Thumb up 8 Thumb down 9

  29. اردک ماهی می‌گوید:

    وحشی ها

    حیوون تشنه که اومده آب بخوره میکشید

    واقعا که . . .

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 7

  30. ایمان می‌گوید:

    کارهای گراز: بهبود و آماده سازی خاک برای رویش گیاهان جدید، پخش و دفن بذر میوه‌ها؛ همچنین بچه گرازها خود یکی از طعمه‌های مطلوب شکار برای جانداران بزرگ‌جثه‌تر در زنجیره‌ی غذایی چون پلنگ، یوز، عقاب و گرگ محسوب می‌شوند. افزون بر آن، گرازها یکی از عوامل افزایش نفوذپذیری آب در خاک و در نتیجه کاهش ضریب هرزآب و کمتر شدن احتمال وقوع سیل در دامنه‌ها و دشت‌های حاصلخیز ایران به شمار می‌روند، چرا که مانند یک گاوآهن، پیوسته با پوزه‌ی قوی خود زمین را شخم می‌زنند و خاک را زیر و رو می‌کنند
    یادمان باشد که وقتی تمامی زیستگاه گراز را تصرف کرده و به اراضی کشاورزی و ویلا بدل می‌سازیم، دیگر چه انتظاری از این حیوان مظلوم و مفید داریم؟
    گفتنی آن که اگر فقط یک حصار نیم متری در اطراف مزارع احداث شود و یا با فنس، محدوده باغ‌ها محصور گردد، این حیوان هرگز قادر به عبور از این موانع نخواهد بود. همچنین به راحتی می‌توان با به کاربستن تمهیداتی ساده چون تولید صدا و نور حیوان را ترسانده و فراری داد.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 5

  31. علی می‌گوید:

    تشنه باشی بعد با تفنگ و میله آهنی وچماغ بکشن. باین میگن وجدان بیدار !

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

  32. Nature می‌گوید:

    شرم آوره….بشر دوران حجر هم احترام بیشتری به حیوانات قائل بود….
    خدایا اینا دیگه کین؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  33. حامد تقی بگلو می‌گوید:

    سلام و تشکر از آقای هوشمند به خاطر انتشار این خبر
    مباحث و گاهن مشاجرات مطرح شده نشان دهنده دغدغه مقدسی هست که نسل جدید در خصوص محیط زیست دارن امیدوار هستم این احساس مسئولیت گسترش پیدا کنه
    دوستان من به عنوان نماینده حقوقی این پرونده نهایت سعی ام رو خواهم کرد تا این پرونده به نتیجه برسه ولی…………
    متاسفام که نقش فرهنگ سازی محیط زیست خیلی زیاد مغفول مونده، محیط زیستی که به خاطر بی مهری تصمیم گیران و شاید عدم ایجاد انگیزش های مختلف در کارکنان پایه محیط زیست به حدی شکننده شده که پایش های موجود آینده سردی رو برای اون پیش رو قرار می ده این یک درد عمومی در سطح کشوره
    امیدوار هستم این پرونده با کمک مسئولین قضایی شهرستان به نتیجه مثبتی برسه
    راستی جا داره از جناب سروان سلیمانی (کارمند نیروی انتظامی) و محیط بانان زحمتکش شهرستان (روحانی- معصومی ) تشکر کنم

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 13

  34. مرتضی می‌گوید:

    حالا به این چهارپای تشنه تووی چلّه تابستون از بی آبی (که عاملش خود ما انسانها هستیم با حفر چاه عمیق، سد و….. ) داشتند هلاک می شدند و حیوان بیچاره کور شد با بچش تشنه رفت سمت آب خواب ندیده بود که حیوانتر از خودشم هست.

    ولله که پدربزرگ ما هم کشاورز بود اما به هیچ حیوانی هیچ وقت آسیب نزد ، همیشه از راه دیگه حیوان رو فراری می داد. الآن که امکانات بیشتر شده دیگه چرا .؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>