یک سال حبس – ۵۵ میلیون ریال جزای نقدی – مصادره اسلحه و دو سال ممنوعیت از حمل سلاح شکاری ، مجازات عاملین شکار غیرمجاز ۲ قوچ وحشی و ۲ کبک

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): با رای قاطع دادگاه عمومی شهرستان جاجرم دو نفر شکارچی متخلف به جرم شکار غیرمجاز دو قوچ وحشی و زنده گیری دو عدد کبک مجموعا به تحمل یک سال زندان، پرداخت ۵۵ میلیون جزای نقدی و ضرر و زیان وارده به محیط زیست، مصادره اسلحه شکاری دارای جواز و سایر ادوات شکار محکوم و با تایید رای در دادگاه تجدید نظر استان خراسان شمالی جهت گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان شدند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان جاجرم خراسان شمالی در این باره گفت: سال گذشته در روز بیستم تیرماه ۱۳۹۳ نیروهای یگان محیط زیست این اداره در جریان ورود شکارچیان غیرمجاز به مناطق آزاد شهرستان قرار گرفته و راهی ارتفاعات موسوم به کلاته شریف شدند.

حسین هراتی اظهار داشت: محیط بانان موفق به ردیابی و مشاهده متخلفین در کوه نشدند اما یک روز بعد از این اتفاق، هویت و محل سکونت شکارچیان متخلف را در یکی از روستاهای اطراف شناسایی نمودند.

محیط بانان پس از هماهنگی با دادستان  و اخذ نیابت قضایی وارد خانه های متخلفین شده و منزل هر دو مظنون را جداگانه مورد تفتیش و بازرسی قرار دادند.

در جریان بازرسی از منزل یکی از متخلفین (متهم ردیف اول) بخشی از لاشه تازه شکار شده یک قوچ وحشی، دو بسته گوشت شکار یخ زده درون فریزر، دو عدد کبک زنده گیری شده و یک قبضه اسلحه شکاری تک لول دارای جواز حمل کشف گردید.

همچنین در جریان بازرسی از منزل یکی دیگر از متخلفین نیز بخشی از لاشه تازه شکار شده قوچ وحشی کشف و ضبط شد.

اسلحه کشف شده در منزل متهم ردیف اول و جواز حمل اسلحه مذکور متعلق به متهم ردیف دوم بود.

در این رابطه دو نفر شکارچی متخلف بازداشت شده و متهمین در جریان بازجویی ها به شکار غیرمجاز یک قوچ وحشی یک روز قبل از دستگیری و تقسیم گوشت بین خودشان و زنده گیری دو عدد کبک وحشی اعتراف نمودند اما دو بسته گوشت یخ زده موجود در فریزر خانه متهم ردیف اول را گوشت گوسفند اهلی دانسته و منکر شکار قوچ دیگری شدند.

با ارسال گوشت فریز شده به آزمایشگاه معتمد و تایید اینکه گوشت مذکور متعلق به قوچ وحشی بوده و مدتی قبل شکار شده است، متهمان از بابت شکار غیرمجاز دو قوچ وحشی، زنده گیری دو کبک وحشی و نگهداری از اسلحه متعلق به غیر به مراجع قضایی معرفی شدند.

در جریان رسیدگی به پرونده متخلفین در دادگستری عمومی (جزایی) شهرستان جاجرم، دادگاه با توجه به محتویات پرونده، گزارش نیروهای محیط زیست و اعترافات موجود در پرونده، بزه انتسابی به متهمین را محرز و مسلم دانست.

متهم ردیف اول:

بنابراین متهم ردیف اول به جرم مشارکت در شکار غیرمجاز دو قوچ وحشی و زنده گیری دو کبک وحشی به پرداخت ۱۸ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

ضمن اینکه متهم ردیف اول به جرم نگهداری از اسلحه غیرمجاز متعلق به غیر (اسلحه دارای جواز اما متعلق به متهم ردیف دوم) به تحمل شش ماه حبس محکوم نمود.

متهم ردیف دوم:

متهم ردیف دوم نیز به جرم مشارکت در شکار غیرمجاز دو قوچ وحشی با استناد به ماده ۱۲ قانون شکار و صید به تحمل شش ماه حبس محکوم گردید.

همچنین با رای دادگاه کلیه ادوات کشف شده ازجمله اسلحه شکاری، کوله پشتی و قفس های کشف شده از متخلفین به نفع دولت مصادره گردید.

ضمن اینکه دادگاه متهم ردیف دوم را که اسلحه مجاز خود را بصورت غیرقانونی در اختیار متهم ردیف اول قرار بود به مدت دو سال از دریافت مجوز و حمل هرگونه سلاح محروم نمود.

با اعتراض وکیل مدافع متهمین به رای صادره، پرونده جهت رسیدگی مجدد به دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی در شهر بجنورد ارجاع گردید.

در جریان بررسی مجدد پرونده، قضات شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی دلایل متهمین برای اعتراض به رای صادره را غیرموجه و دفاعیات وکیل مدافع متهمین را بلاوجه تشخیص دادند.

بنابراین قضات دادگاه تجدید نظر رای دادگاه بدوی (دادگاه جزایی شهرستان جاجرم) را قطعی و لازم الاجرا دانستند.

همچنین متهمان مبلغ ۳۶ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز دو قوچ وحشی و مبلغ ۱,۲۰۰,۰۰۰ ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز دو عدد کبک وحشی را به حساب دولت واریز نمودند.

پس از تایید رای صادره در دادگاه تجدیدنظر، پرونده به واحد اجرای احکام ارجاع و متهمین روانه زندان شدند و در حال حاضر نیز جهت گذراندن دوران محکومیت خود در زندان بجنورد بسر می برند.

+1862
-4
  

38 دیدگاه

  1. ناجی می‌گوید:

    خداروشکر رویکرد دستگاه قضایی کشور با شکارچیان متخلف کاملا تغییر کرده و بسیار قاطع و جدی با این گروه از بزهکاران برخورد میشود

    در گذشته با یک شکارچی غیرمجاز در محاکم و دادگاه ها به مانند یک بزهکار اجتماعی برخورد نمیشد اما با افزایش آگاهی و بالارفتن سطح مطالبات جامعه در مورد ضرورت حفط ذخایر طبیعی کشور، برخورد قضات با شکارچیان متخلف دقیقا به مانند برخورد با یک دزد، کلاهبردار و سایر بزهکاران اجتماع است.

    همچنین همکاری مقامات قضایی با محیط بانان بعنوان ضابط قضایی نیز بسیار بهتر و بیشتر شده است و این را در صدور حکم ورود به منزل در هر ساعتی از شبانه روز، شکستن درب های قفل شده و استناد به اظهارات محیط بانان برای صدور حکم می توان دید.

    همینطور به رسمیت شناختن حق قانون بکارگیری سلاح برای محیط بانان در مراجع قضایی، بطوریکه محیط بانی که سالها به دلیل شلیک و کشتن شکارچی متخلف در زندان بسر می برد (ماشااله مهنایی) با استناد به نظریه کارشناسان اسلحه و مهمات در مورد رعایت قانون بکارگیری سلاح با وجومد مرگ شکارچی متخلف از زندان آزاد و تبرئه شد و حکم اعدام محیط بان غلامحسین خالدی نیز که سه بار توسط دادگاه بدوی تایید شده بود توسط دیوان عالی کشور به دلیل رعایت قانون بکارگیری سلاح نقض گردید.

    با ادامه این رویکرد دستگاه قضایی و تلاش فعالان محیط زیست برای تغییر نگرش جامعه نسبت به ضرورت حفظ گونه های جانوری و محیط زیست و انزجار روزافزون طبقات مختلف جامعه از شکار و شکارچی، می توان به آینده حیات کشور و به حداقل رسیدن تخلفات شکار امیدوار بود.

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 23

  2. داریوش می‌گوید:

    آفرین به قاضی عادل و محیط بانان زحمت کش و دلسوز

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 22

  3. امین منصوری می‌گوید:

    آخه من نمیدانم مصادره کوله پشتی دیگه چه صیغه ای هست؟ کوله پشتی که جز آلات شکار نیست، تمامی کوهنوردان هم کوله پشتی دارند. یهویی تمام کاردهای داخل آشپزخانه شان را هم مصادره می کردید، آخه کاردها ابزار سلاخی شکار هستند.

    داغ Thumb up 27 Thumb down 29

    • مجید می‌گوید:

      البته شما بدانی با ندانی هم فرقی نمیکنه چون این حرف رو از روی نارحتی و شدت حرص عصبانیت از صدور چنین حکم قاطعی بر علیه یک شکارچی میزنید

      شکارچی ها همواره بعد از انتشار اخباری از برخورد شدید دادگاه با شکارچیان از روی عصبانیت سعی می کنند بهانه جویی کنند.

      قبلا می گفتند: “این حکم در تجدید نظر رد میشه” حالا که حکم در تجدیدنظر تایید شده و همکار گرامیشون روانه زندان و اسلحه مجازش هم مصادره شده نمیدونن چی بگن که خودشون رو خالی کنن !!

      البته جهت اطلاع عرض کنم که یک کوهنورد از کوله پشتی جهت ورزش سالم و لذت از طبیعت استفاده می کند و یک شکارچی متخلف از کوله پشتی برای حمل لاشه حیوان، ادوات شکار، شیخ، ذغال و منقل استفاده می کند.

      بنابراین بین این دو کوله پشتی تفاوت بسیار زیاد است !

      پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 31

  4. تیزبین می‌گوید:

    خوبه. امیدوارم همین جوری پیش بریم تا دیگه شکارچی غیرمجاز نداشته باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 16

  5. داریوش می‌گوید:

    خوبش شد تا درس عبرتی برای بقیه ی شکار کشها شود

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 34

    • محمد رضا می‌گوید:

      نوشته شکارچی متخلف، همچنین میشود صفت حیوان کش را نیز به کار برد.

      پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 18

    • مجید می‌گوید:

      جناب داریوش لطفا از لفظ اشتباه و من درآوردی “شکارکش” استفاده نکنید

      اصولا کلمه ای به نام شکارکش در ادبیات ایران وجود ندارد

      همانطوری که در متن خبر و در متن حکم دادگاه هم می بینید این افراد “شکارچی” هستند

      پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 36

      • میثم می‌گوید:

        مجید
        شکارچی متخلف. یکم بیشتر چشمات رو باز کن. سباه نمایی هم نکن

        پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 19

        • تیزبین می‌گوید:

          به کسی که چیزی رو میکشه میگن شکارچی.
          شکار کش دیگه چه صیغه ایست !!
          بعضی ها دوست ندارند خودشان را هم سطح دیگران ببینند نام از خود درآوردی شکارکش به آنان می دهند.

          داغ Thumb up 12 Thumb down 22

          • امیرعلی می‌گوید:

            جناب تیزبین ، قصاب های توی کشتارگاه هم شکارچی هستن ؟؟؟
            چون طبق گفته شما ” به کسی که چیزی !!! رو می کشه میگن شکارچی ” ؟؟؟!!!
            گوسفند قربونی هم شکار میشه ؟؟؟ توسط شکارچی ؟؟؟؟
            حداقل می خواین اظهار فضل بفرمایید درست و منطقی بفرمایید …
            ضمنا هر ” چیزی ” کشته نمیشه ، جاندار باید باشه …

            پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 9

  6. مهسا می‌گوید:

    به نظر من حکم مناسبی است

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 18

  7. ع می‌گوید:

    قاطع بود

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 16

  8. داریوش1 می‌گوید:

    جریمه بسیار کمه

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 16

  9. امیر امینی می‌گوید:

    حکم بسیار فنی و به لحاظ حقوقی قوی صادر شده است.

    این است حق و حقوق شکارچی که خدا را شکر به صورت تمام و کمال به ایشان داده خواهد شد.

    باید به آینده امیدوار بود. اتفاقات این اواخر نوید آینده ای روشن را می دهد. شکار و شکارچی کارشان تمام است.

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 23

  10. DORNA می‌گوید:

    خدا رو شکر یه مقدار برخورد دستگاه قضایی با متخلفان قاطع شده است.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 14

  11. فرهاد کاکا می‌گوید:

    این حکم برای مناطق ازاد و سلاح جواز دار کمال بی انصافی است .مواظب باشید ازون ور بوم نیوفتید .خیلیها جوازشون به نام همسر و مادر یا برادرشونه .

    داغ Thumb up 26 Thumb down 30

  12. رشید می‌گوید:

    امان از این روستاییان و تخلفات محیط زیستی و حیات وحش که توسط اینان رقم میخورد

    داغ Thumb up 12 Thumb down 14

  13. منا می‌گوید:

    خبربسیار خوبی است. ولی از زمان وقوع جرم تا رای دادگاه بیش از یکسال گذشت. درصورتی زمان برای حفظ حیوانات در حال انقراض ارزش طلا را دارد.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 13

  14. طبیعت گرد می‌گوید:

    تشکر فراوان از محیطبانان با درایت و عزیز و همچنین تشکر ویژه از قضات محترم…انشالله که خیر دنیا و آخرت ببینید

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 17

  15. kooshan می‌گوید:

    گرچه سلاح ضبط شده بنفع دولت در این خبر مجاز بوده اما همانطور که بارها در نظرات مربوط به خبرهای دیده بان اشاره شده در جریان فراخوان تبدیل سلاح در زمان دولت قبلی انبوهی از سلاحهای غیرمجاز به سلاحهای مجاز بدل شده اند بطوریکه بعضأ ممکن است تمام اعضای خانواده ای مجوز سلاح داشته باشند و در حال حاضر تعداد زیاد و نامشخصی سلاح مجاز شکاری در کشور در دسترس مردم است که به اینها باید حجم سلاحهای غیرمجاز شکاری و جنگی را نیز اضافه کرد که اکثرأ در کشتار غیرقانونی حیات وحش بکار می روند ، طبیعی است ضبط تعدادی از این سلاحها که در تخلفات مورد استفاده قرار می گیرند به کاهش حجم سلاحهای در دسترس مردم می انجامد و اقدامی منطقی و مثبت است چرا که این وفور و کثرت سلاحهای در دست افراد شخصی جدا از حوزه حیات وحش به معضلی در زمینه های دیگر در کل کشور نیز تبدیل شده است که در گذشته به مواردی اشاره شده و با مرور اخبار عمومی کشور روشن و قابل ارزیابی است .
    ضمنأ “س.ح.م.ز.” در تعامل با قضات محترم رسیدگی کننده می تواند همچنین بر اساس جدول “دستورالعمل تعیین درجه تخلفات شکار و صید ” مجازات هایی نظیر لغو پروانه شکار ، لغو پروانه اسلحه و محرومیت از شکار وصید برای متخلفین را از دادگاه درخواست کند .
    در اینجا بد نیست نگاهی به یک ماده از ” قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز ” بیاندازیم که هم جهت اطلاع علاقمندان مفید است و بعلاوه واقعیت امر را در باره موضوعی که پیرامون آن بحثهای زیادی در دیده بان صورت گرفته و منشأ اختلاف نظرات عمیقی بوده آشکار می کند :
    ***************
    ……….
    ماده۱۶ـ چنانچه دارندگان غیرمجاز انواع اسلحه، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل، داوطلبانه ظرف شش ماه از تاریخ لازم‌الاجراءشدن این قانون، موارد مذکور را به یکی از مراکز نظامی، انتظامی یا امنیتی تحویل دهند، از مجازات مقرر معاف می‌شوند و در صورتی که با سلاح مزبور مرتکب جرمی شده باشند فقط به مجازات مقرر در قوانین مربوط به همان جرم محکوم می‌شوند.
    تبصره۱ـ چنانچه سلاح تحویلی از نوع شکاری باشد و در مهلت مقرر در این ماده تحویل گردد مـراجع ذی‌ربط مکلـفند سلاح مذکور را ظرف سه ماه از تاریخ تحویل به تحویل‌دهنده آن در صورت عدم سابقه محکومیت مؤثر کیفری و احراز شرایط با صدور جواز حمل و نگهداری مسترد نمایند .
    ……….
    ماده۲۱ـ از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، ماده (۴۵) قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب ۲۹/۱۲/۱۳۱۲ و قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاقچیان مسلح مصوب ۲۶/۱۱/۱۳۵۰ و بند (۲) تبصره (۲) ماده (۴۳) قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن مصوب ۲۴/۱۰/۱۳۷۰ لغو می‌گردد.
    قانون فوق مشتمل بر بیست و یک ماده و هفت تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ هفتم شهریورماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۳/۶/۱۳۹۰ به تأیید شورای نگهبان رسید. ***************

    همانطور که از مواد قانونی ذکر شده از ” قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز ” مصوب مجلس برمی آید ( فراخوان تبدیل سلاحهای غیرمجاز شکاری به سلاحهای مجاز شکاری ) مطابق و مستند به تبصره ۱ ماده ۱۶ این قانون بوده که در تاریخ ٧ – ۶ – ۱۳٩۰ بتصویب مجلس رسیده و بعدأ نیز فراخوان تبدیل سلاح بر اساس همین قانون و در دوره ریاست جمهوری و دولت قبلی انجام شده است .
    از برخی افراد که آگاهانه و عامدانه و بجهت اهداف خاص یا به واسطه اولویت و اهمیتی که برای منافع زود گذر شخصی خود قائل هستند و بدین لحاظ از بیان صریح موارد فوق طفره رفته و به کلی َگوئی و سخنان مبهم در این باره می پرداختند و سعی داشتند به نحوی این فراخوان را به دولت و “س.ح.م.ز.” فعلی مرتبط کنند ، طبعأ انتظاری نیست اما از آن دسته حامیان شکار که سهوأ و بعلت اطلاعات ناکافی و ناقص پیرامون این موضوع به اظهار نظر می پرداختند انتظار میرود در آینده از داوریهای شتابزده و سلیقه ای بدون در دست داشتن مدارک و منابع لازم بپرهیزند و اصرار بی دلیل بر گفته های نامعتبر و غیر مستند نداشته باشند .
    روشن است که گذشته از احکام مصادره سلاحهای متخلفین توسط دادگاههای محترم ، جمع آوری تعداد قابل توجهی از سلاحهای غیرمجازی که در جریان فراخوان به سلاح مجاز مبدل شده اند موکول به اصلاح این قانون توسط مجلس شورای اسلامی است که باید از طریق قانونی مربوطه نظیر لایحه پیشنهادی دولت یا طرح پیشنهادی نمایندگان محترم در دستور کار قرار بگیرد و در هر دو حالت بایستی بتصویب مجلس برسد ، ضمنأ دوستانی که تمایل دارند برای دسترسی به متن کامل این قانون می توانند به سایت ” مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه ” مراجعه کنند و آدرس فایل این قانون هم که در نظر ارسالی ، جناب آقای میثم ، پیرامون خبر قبلی دیده بان درج شده این است:
    moshaver129.ir/tabid/143/Default.aspx

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

  16. میثم می‌گوید:

    این گفته شما بسیار خوب هست با متخلفباید برخورد قاطع بشه شکی نیست.
    ولی فراموش نکنیم که اولین عامل کاهش جمعیت حیاتوحشتخریب زیستگاه هست. که متاسفانه کمتر کسی یا نهادی بهش حساسیت نشان میده.
    علتش هم شاید نا اگاهی و شاید منافع فوق کلان اقشار خاص باشه. در نتیجه چه بهتر که تمام اخبار های زیست محیطی و مشکلات رو در شکار خلاصه کنیم و تمام انرژی و نگاه در در این نقطه متمرکز کنیمتا کسی متوجه نشه.

    شکار غیر مجاز یک ناهنجار هست که باید کنترل بشه. و صد البته با ممنوعیت کنترل نخواهد شد.
    وحود بخش خصوصی واقعی و مستقل با مشارکت و اموزش مردم محلی تنها راهکار هست.
    امیدوارم با این جرایم جدید و شدت مجازات جان هیچ محیطبان بی پناهی به خطر نیوفته.
    در اوایلدهههفتاددر اطرف یکی از روستا ها محیط بانان برای بازداشت یک متخلف که اسلحه کلاش داشت وارد عمل شدن که منجر برخورد گلوله با ران یکی از محیطبانان شد و متخلف متواری شد.
    با گذشت سالها هرگز اون فرد دستگیر نشد و فقط یک پای لنگان برای محیطبان ماند…

    افزایش جرایم فقط یک بخش کوچک هست و حتی اگه در کنارش یک نیروی گارد محیطبانی مجهز با حمایت قضایی قاطع وجودنداشته باشه نتیجه منفی و گستاخی متخلفین رو در پی خ اهد داشت.

    این دوره رو ما از دهه سی تا اواسط دهه پنجاه گذروندیم و به خوبی نتیجه گرفتیم. به نحوی که هم محیط زیست و حیات وحش در حال رشد بکد و هم شکارچی مجاز با بهترین و با کیفیت ترین سلاح های روز مجوز هرساله شکار خودش رو دریافت میکرد و با پرداخت هزینه و مشارکت در امر حفاظت در کنار سازمان محیطزبست به بهترین شکل نقش ایفا میکرد. حالا چطور هست که ما عقب گرد کرده و با وجود نزدیک به ۳۰سال ممنوعیت در رمینه شکار و واردات سلاح شکاری نه تونستیم باعث افزایش جمعیت حیات وحش بشیم و نه تونستیم جلوی سلاح قاچاق و مسلح شدن مردم محلی رو بگیریم!!!

    ایراد کار در کجاست؟!.

    داغ Thumb up 21 Thumb down 21

    • همیار محیط زیست می‌گوید:

      جناب میثم

      شما حرف دیگه ای بلد نیستید بزنید غیر از مقایسه زمان حال با پنجاه سال قبل ؟؟؟

      ده ها بار دوستان پاسخ شمارو دادن باز هم شما همون جملات و سوالات تکراری و بی پایه و اساس را مطرح می کنید

      من الان اینجا پاسخ شمارو میدم ولی مطمئن هستم دوباره چهار روز دیگه توی یه خبر دیگه مجددا میگید که : “چرا ۵۰ -۶۰ سال پیش جمعیت حیات وحش خوب بود و پروانه شکار هم صادر میشد ؟ ولی الان شکار ممنوعه ولی وضع حیات وحش خرابه؟”

      منطور شما این است که ۵۰ – ۶۰ سال پیش چون مدیریت شکار در ایران دست شکارچیان بود و پروانه شکار صادر میشد پس جمعیت حیات وحش خوب بود الان مدیریت افتاده دست محیط زیست و پروانه شکار صادر نمیشود پس جمعیت حیات وحش کاهش یافته !

      نه دوست عزیر این سطحی ترین و کوته فکرانه ترین نوع بینش به مسئله حیات وحش است

      جمعیت حیات وحش نسبت به چند دهه گذشته در تمام نقاط جهان به شدت کاهش یافته و جمعیت برخی گونه ها در آفریقا ، آسیا ، اروپا و آمریکا گاهی تا ۹۰ درصد کاهش یافته و برخی از گونه ها نیز نسبت به پنج دهه قبل منقرض شده اند (مثل ببر مازندران)

      کاهش جمعیت حیات وحش در تمام نقاط جهان به دلایل گوناگونی رخ داده است از جمله :

      - افزایش جمعیت انسان و اشغال عرصه های طبیعی رای گسترش جوامع انسانی ازجمله گسترش سطح اراضی کشاورزی، شهرها و روستا

      - توسعه صنعتی ، اجتماعی و اقتصادی ناپایدار و ناهماهنگ با طبیعت از جمله احداث جاده های فراوان، استخراج گسترده از معادن، احداث بی ضابطه سدها و …

      - افزایش جمعیت انسان و درنتیجه افزایش نیازهای بشر و هجوم انسان به طبیعت برای تامین مایحتاج زندگی از جمله سوخت، غذا، پوشاک (شکار بیرویه ، قطع درختان، صید بیرویه و …)

      - افزایش تعداد و پیشرفت ادوات شکار ازجمله سلاح های پیشرفته، موتورسیکلت، خودروهای دو دیفرانسیل (تا قبل از ورود موتور و جیپ به ایران بسیاری از مناطق کشور غیرقابل دسترسی بوده و دسترسی به آنها با اسب و شتر و با مشقت فراوانی همراه بوده)

      - شکار غیرمجاز و بی رویه و رونق گرفتن قاچاق اجزای بدن حیات وحش

      - مشکلات اقتصادی ازجمله تورم و گران شدن فراورده های حیوانی مثل گوشت (اون زمان یک کیلو گوشت دو ریال بود والی الان ۴۰ هزار تومان !)

      - انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوای ازجمله خشکسالی ها، افزایش سطح دریاها و …

      -بروز جنگ های داخلی و جنگ های بین المللی پیایی در نقاط مختلف جهان از جمله ۸ سال جنگ تحمیلی در ایران و …..

      پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمانیکه دولت و سازمان محیط زیست هنوز شکل نگرفته بود و پس از آن در دوره ای که کشور درگیر جنگ تحمیلی با دشمن متجاوز بود میدانید چه حجم گسترده این از کشتار حیات وحش توسط شکارچیان در کشور رخ داد و بسیاری از زیستگاه ها که چند هزار راس آهو و میش و کل در آنها زیست میکرد را از حیات خالی کردند؟

      پس اگر دلایل کاهش جمعیت حیات وحش در ایران و جهان را که در بالا به آنها اشاره شد متوجه شدید لطفا سعی دوباره مقایسه وضعیت فعلی حیات وحش کشور با وضعیت ۵ دهه قلب را مطرح نکنید تا سعی کنید اینگونه القا کنید که چون آن زمان گروانه شکار صادر میشد وضع حیات وحش خوب بود !!

      چون اینجا کسی بچه نیست و همه کاربران به میزان کافی مطالعه و آگاهی دارند

      پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 25

      • میثم می‌گوید:

        کوته فکری شما از اینجاست که تفاوت مدیریت رو نمیخواهید ببینید. کی گفته که در ان زمان تمام کمال در اختیار کانون شکار ایران بوده؟!!!
        شما که تشکیل سازمان محیط زیست رو بعد از انقلاب و در زمان جنگ میدونید معلومه چقدر اگاهی در این زمینه داری.

        البته خوشحال خودتون جواب خودت رو دادی و بسیاری از مشکلاتی رو که ربطی به شکار مجاز نداره اسم بردی که باعث کاهش جمعیت شکار شده.
        شما که اقیانوس دانش و اگاهی هستی چرا در مورد کل مارخور و چگونگی نجاتش از انقراض اطلاعی نداری!!
        در مورد گوزن دم سفید در امریکا و احیانن بوفالو و گرک و الک… چی؟!!
        در تمین کشور ترکیه در بیخ گوشمان چی اطلاعی از افزایش چند هزارتایی ایبکس ها ندارید؟ که الان مقصد اصلی شکارچیان تروفه جهان برای ایبکس شده..
        اگه دلم برا محیط زیست و حیلت وحش میسوخت با کسی مثل شما اینقدر مودب و بزرگوار هم صحبت نمیشدم.

        داغ Thumb up 24 Thumb down 24

    • kooshan می‌گوید:

      جناب آقای میثم ،
      تصور نمی کنم شما و دیگر حامیان شکار از شرایط کشور در طی چهار دهه گذشته مطلع نباشید و یا از آمارهای منتشر شده جهانی مبنی بر اینکه از دهه ٨۰ میلادی قرن گذشته تابحال نیمی از گونه های جانوری جهان از بین رفته اند با خبر نبوده و یا از وضعیت فعلی گوشتخوارانی مثل شیر و ببر و پلنگ یا گونه هایی نظیر فیل ، زرافه ، اسب آبی ، گوریل ، خرس قطبی ، نهنگ و … و آینده نامعلوم آنها در جهان آگاه و مطلع نباشید و نیز بعید است ندانید که احیای بسیاری از زیستگاه‌های نابود شده در سطح جهان دیگر غیرممکن است و حفظ آنچه باقیمانده نیز مشکل و پرهزینه و زمان بر بوده و نتایج نیز چندان معلوم نیست . گسترش زیست بشر به تمام نقاط دست نخورده ، افزایش جمعیت ، بهره برداریهای روزافزون اقتصادی و … ، حفاظت از حیات وحش موجود و باقیمانده را دشوار کرده و عامل اصلی در پیدایش این وضعیت هم فعالیتهای انسانی و از جمله شکار بوده است ، اما همانطور که از گفته های شما و سایر حامیان شکار در کشور استنباط می شود ، تمرکز شما بر بخشی از حیات وحش یعنی عمدتأ علفخواران وحشی قابل شکار است که بعلت بهره برداری از گوشت آنها و نیز درآمدهای ناشی از صدور پروانه شکار ، حفاظت و تکثیر آنها سودآور بنظر میرسد و بدیهی است حفاظت از این بخش حیات وحش بخصوص در کشورهای کمتر توسعه یافته نه از زاویه حفاظت از حیات وحش بلکه اصولأ بعلت منافع حاصل بیشتر مورد توجه بوده است ضمن اینکه بهرحال در بقای نسل این جانداران هم تأثیر داشته است ولی اینکه کم وکیف این موضوع از جنبه های اخلاقی و انسانی چیست بحث دیگری است ، بهرحال اگر باور شما این است که “شکار قانونمند” و منضبط برخلاف فعالیتهای غیرقانونی اثرات سوء و غیرقابل جبران در طبیعت بجا نمی گذارد همانطور که قبلأ نیز تأکید و گفته شده تعقیب این طرح و خواسته بایستی از مجاری قانونی و مدنی صورت گیرد و طبیعتأ فعالیتهای دیگر مرتبط با حفظ محیط زیست که پهنه وسیعی از محیط زیست انسانی و طبیعی و نیز حوزه حیات وحش بطور اعم را در برمی گیرد می تواند همزمان و در چهارچوبهای تعریف شده و مناسب خود صورت بگیرد و لزومی به درهم آمیختن غیر منطقی و بدون نتیجه اینها با هم نیست . مثلأ می توان تخریب زیستگاه‌ها ، توسعه بیرویه بهره برداریهای اقتصادی در طبیعت و یا وفور سلاحهای غیرمجاز و جمع آوری آنها را در این راستا مورد بحث قرار داد .
      اما اعمال جریمه ها و مجازاتهای هر چند سنگینتر از آنچه تصویب شده نباید مانعی در مسیر پیگیری خواسته های شما بوده و به همین ترتیب موجبی برای مخالفت حامیان شکار قانونمند با اجرای آنها نیز نباید وجود داشته باشد ، مخالفت “شکارچیان قانونمند” با اعمال جریمه و مجازاتها در هر سطحی علیه متخلفین جدا از اینکه “س.ح.م.ز.” چه عملکردی داشته و یا اوضاع در گذشته به چه منوال بوده است اصلأ قابل فهم نیست مگر اینکه صرفأ از زاویه حفط جان و سلامتی محیط بانان مطرح شود که واقعأ تنها چاره کار در این مورد در شرایط کشور ما تصویب قانون خلع سلاح و اجرای آن باشد.
      بهر رو در صورتی که حامیان شکار قانونی محدودیتهای اعمال شده “س.ح.م.ز.” ، که البته هنوز چند وچون این موضوع شفاف نیست ، در زمینه شکار قانونمند را موجه ندانسته و آن را خلاف مقررات و خدشه به منافع قانونی خود میدانند کافی است موضوع را از طریق مراجع صالح قانونی و بطور مدنی پیگیری کنند ضمنأ باید توجه داشت اعمال اینگونه ممنوعیتها و محدودیتها قانونی بوده و از اختیارات شورایعالی حفاظت محیط زیست است .
      واقعیت این است که موضوع “شکار قانونی ” و محدودیت یا ممنوعیت و یا عدم منع قانونی آن بخش کوچکی از موضوعات و مسائل متعددی است که در زمینه حفاظت از محیط زیست قابل اشاره بوده و اینکه اهمیت و تأثیر آن را بیش از آنچه است ارزیابی و محاسبه کرد کار موجهی بنظر نمی آید .

      داغ Thumb up 4 Thumb down 6

      • میثم می‌گوید:

        کجای نوشته از شکار غیر مجاز حمایت شده ؟!!!

        داغ Thumb up 5 Thumb down 7

        • kooshan می‌گوید:

          جناب میثم ،
          اگر مخاطب شما من هستم ، هر چه نظر خود را مرور کردم مطلبی دال بر “حمایت شما از شکار غیر مجاز ” ندیدم ، اگر شما می بینید لطف کرده بطریقی جهت اطلاع خودم مشخص کنید .

          داغ Thumb up 3 Thumb down 3

          • میثم می‌گوید:

             “شکارچیان قانونمند” با اعمال جریمه و مجازاتها در هر سطحی علیه متخلفین جدا از اینکه “س.ح.م.ز.” چه عملکردی داشته و یا اوضاع در گذشته به چه منوال بوده است اصلأ قابل فهم نیست ….

            کجا باافزایش جرایم مخالفت کردیم!!! و به تعبیری حانی شکار چی غیرمجاز بودیم؟!!!
            افزابش جرایم به تنهایی کار چندانی از پیش نمیبره. هدف فشار اوردن یه خوش نشینان پردیسان هست که از جان محیطبان مایه نزارن . بجای ایجاد تقابل هر چه بیشتر در فکر و انجام سیاست های برای تاملبا شکارچیان باشند. راه کار مننوعیت مدام نیست.

            محیطبان باید امکاناتش افزایش پیدا کنه باید تعداد محیطبانان افزایش پیدا کنه. باید با قاچاق سلاج با نشتی اهنین برخورد بشه….
            باید با مشتی اهنین با تخریب زیستگاه به شدت هر چه تمام برخورد بشه.
            برای تفنگ بدستان باید دوره اموزشی و گواهینامه صادر بشه.
            مجموعه ای از اموزش های زیست محیطی و شکار و سلاح…

            عرض بنده این هست که در اوایل دهه سی با این مشکلات مواحه بودیم و در اوایط دهه پنجاه تا حد ممکن کنترل و نتایج مثبت بود.
            ما که هر کشوری رو مقال میزنیم میگن اینجا ایرانه نمیشه. خب حداقل به گذشته رجوع کنید.
            جمعیت زیاده ،زیستگاه رو هنین جمعیت زیاد و به طبع باعث کاهش حیات وحش شده که در نهایت چوبش رو تو سر شکارچی مجاز خورد میکنید. باشه بسیار خب.
            در حد همین مقدار داشته ها کار کنید مدیرت کار امد نشون بدید!!
            البته نه مثل خشکاندن ارومیه و تالاب ها … نه مثل شیوع بیماری در پارک ملی کرخه ..سیاه کوه…و اخیرن هفتاد قله…
            نه با اعلام یک طرح مضحک و مخرب اعلام مجوز برای سلاح های غیر مجاز که خودش شده یک بازار داغدای خرید سلاح غیر مجاز توسط مردم به امید اینکه در نهایت صدور مجوز اعلام میشه و تفنگ های قاچاقشون رو تحویل میدن و چندبرابر قیمت میتونن بفروشن و باز برن سلاح قاچاق بخرن به امید اعلام مجوز بعدی در سال های اینده…

            هرچی میکشیم از مدیران کلان هست.

            پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

        • kooshan می‌گوید:

          جناب میثم ،
          در آنجا مضمون مطلب این است که اگر مخالفت شکارچیان قانونمند با افزایش جریمه ها ناشی از نگرانی بابت حفظ جان و سلامت محیط بانان باشد قابل فهم و در غیر این صورت قابل فهم نیست ، بهرحال همانطور که گفته اید این برداشت تعبیر شماست .
          در باره موارد دیگر در فرصتهای مناسب آینده می توان مجددأ بحث و گفتگو کرد ولی برای اینکه مشخص تر صحبت کنیم اگر در حال حاضر مجوز بصورت تبعیض آمیز صادر می شود این جای بحث و تأمل دارد همچنین اگر فقط به اتباع دیگر کشورها داده می شود این هم جای بحث دارد ولی در غیر این صورت اگر مجوز کلأ برای هیچکس صادر نمی شود راه حل اصولی تعامل یا مکاتبه جمع شما با دولت و “س.ح.م.ز” در مورد خواسته و مطالبه مورد نظرتان است ، ممکن است شما آنها را قانع کرده و یا شما دلایل ارائه شده را بپذیرید .

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  17. ایمان می‌گوید:

    سپاس فراوان؛ حکم قاطع و سازنده ای بود

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

  18. سیدحسین می‌گوید:

    یک شب در تصور بیابان رها شدم … از شهر و بگیر و ببندش جدا شدم
    سیمرغ دشت آمد و از زمین برد مرا … رفتیم و محو مزرعه ستاره ها شدم

    و چقدر زیباست شبهای کویر چقدر لطیف هوای خنک شبانگاهان

    دوستان طبیعت دوست خبر خوبی ندارم فقط اینکه خشکسالی در مناطق کویری فشار زیادی روی حیات وحش و محیط زیست آنها آورده.
    باران اخیر کمی سیلگیرها و سنگ چاله ها را پر آب کرده و پرندگان در اطراف آنها دیده میشوند و ردپای گرگ سانان و نوعی گربه سان دیده میشود.
    (((بیایید هرروز جدای از ارسال نظرات برای ریزش باران الهی دعا کنیم.)))
    دعا کنیم تا خداوند خشکسالی را ازاین مرز و بوم دور نگه دارد کاری که خشکسالی داره با طبیعت میکنه هیچ تخریبچی محیط زیستی نمیتونه بکنه وقتی میری تو عمق طبیعت میبینی. شدیدا ناراحت وغمگین گشتیم.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  19. حسین می‌گوید:

    با سلام وادب خوب کارشون زشت بوده که چهارپازدن وکبک رو زنده گیری کردن نامردی حقشون بوده باید تنبیه بشن باید واسه شکار مجوز گرفت ودر چارچوب قوانین صید به شکار پرداخت.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  20. شاهین می‌گوید:

    حکم خوبیه ولی ای کاش به جرایم جدید می خورد

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

  21. جواد ابادی می‌گوید:

    واقعا دست این قاضی درد نکنه درس عبرتی به این قاتلان داد

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

  22. رشید می‌گوید:

    جناب kooshan شما از این سلاحها غیر مجاز وتبدیل انها به سلاحهای مجاز خوب اطلاع دارید درصورتیکه چند روز پیش از من سءوال کرده بودید به دست چه کسی ودرچه تاریخی این اعمال انجام شده ؟عجب!!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      جناب آقای رشید،
      واقعأ روحیه بشاش و بذله گوی شما هموطن گرامی تأثیر بسیار مثبتی در روان آدمی ایجاد میکند ، سلامت و پاینده باشید ،
      اما آقای رشید زمانی که از شما سؤال کردم ، نمی دانستم . امیدوارم حالا موضوع برای شما نیز روشن شده باشد .

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  23. رشید می‌گوید:

    جناب آقای kooshan سلام برشما.روزگار به کامتان شیرین باد .یکی از افتخارات بنده دراین سایت وجود شما ودوستان باکمالات دیگر است که با کامنتهای آموزنده و هدف دار.ساعاتی مشغول میشوم با آرزوی بهترینها برای شما و طبیعت دوستان

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  24. برنو می‌گوید:

    یعنی واقعا با زندان رفتن شکارچی دیگه مشکل شکار غیر مجاز حل میشه ؟ باید بگم سخت در اشتباه هستید در کرمان ما هم همین حکم ها را دادن که امروز دوتا بز یا میش بزور باید ببینی.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>