تخریب جنگل ابر با دستور اکید معاون سازمان جنگل ها متوقف شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته خبری مبنی بر تخریب گسترده و فعالیت ماشیت آلات سنگین در جنگل ابر به منظور اجرای طرح انتقال آب از گلستان به سمنان، در روزنامه اعتماد به قلم خانم الهه موسوی خبرگار حوزه محیط زیست این روزنامه منتشر شد که این گزارش بازتاب گسترده ای در رسانه ها، شبکه های اجتماعی داشت و واکنش هایی رانیز در بین مسئولان کشور و نمایندگان مردم در مجلس به همراه داشت.

تصاویر تکان دهنده این خبر نشان می داد یک دستگاه بیل مکانیکی با ورود به عمق جنگل ابر اقدام به قطع و ریشه کنی تعدادی از درختان جنگل نموده و تعداد زیادی از درختان تنومند و قدیمی جنگل نیز برای قطع شدن نشانه گذاری شده اند. (لینک مرتبط جهت مشاهده گزارش و تصاویر مربوطه)

با انتشار این گزارش و موج اعتراضات طرفداران محیط زیست، معاون سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور طرح فوق را غیرقانونی خوانده و دستور صریح توقف طرح را به مجریان داد و تاکید کرد که «مجوز قطع هیچ درختی در آن منطقه داده نشده و هرگونه نشانه گذاری برای قطع درخت غیرقانونی است و هر درختی که قطع شود مسوولان باید به دستگاه های نظارتی پاسخگو باشند.»

بهزاد انگورج در گفت وگو با اعتماد گفت: «هر کس از قول سازمان جنگل ها گفته که مجوز قطع درختان داده شده، مستند سخن نگفته است. بنده به محض اطلاع از رخداد فوق، دستور اکید توقف طرح را به مدیران کل منابع طبیعی استان های سمنان و گلستان دادم و تاکید کردم که سازمان جنگل ها به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز در جنگل را به هیچ ارگانی نخواهد داد. اصلا اجازه ورود هیچ گونه ماشین آلاتی به جنگل در آن منطقه داده نشده و حضور آن ماشین آلات خلاف قانون بوده و اساسا مدیریت نادرست منابع طبیعی از نظر سازمان ما مردود است.»

او در ادامه با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون اصل ٩٠ مجلس از جنگل ابر گفت: «در همان سفر تاکید و نتیجه گیری شد که به هیچ عنوان نباید ماشین آلات و بیل مکانیکی و ادواتی از این دست وارد جنگل ها بشود: حالا اگر این طور شده است کاملا خلاف قانون است و سازمان با حساسیت ویژه ای هرگونه ساخت و ساز داخل جنگل ها را دنبال و برخورد می کند.»

انگورج همچنین با اشاره به اینکه طرح انتقال آب چشمه های قطری از گلستان باعث آسیب جدی به جنگل ابر می شود و فاقد توجیه است، از مخالفت سازمان جنگل ها و دستور توقف آن خبر داد و گفت: «بهتر است به جای اجرای طرح های زیان آور انتقال آب که اساسا مفید و مناسب نیستند، الگوی مصرف شهروندان را اصلاح و از روش های دیگری که به جنگل ها آسیب نرسانند، استفاده کنیم نه اینکه طرحی را اجرا کنیم که جنگل ارزشمندی مانند ابر آسیب ببیند و تاوان الگوی نادرست مصرف آب را بپردازد.»

معاون سازمان جنگل ها با بیان اینکه استان گلستان یکی از استان های کم آب و پرتنش آبی کشور است، تاکید کرد: «اجرای بخش بزرگی از یک پروژه مخرب، به هیچ وجه توجیه درستی برای ادامه آن نیست و چنانچه این طرح در گذشته تایید شده و اجرا شده، دیگر نباید ادامه یافته و تخریب گسترده تری بر جای بگذارد.

در کل برخی فعالیت های دارای موافقت مان باید مسکوت بماند، چرا که بسیاری از بررسی ها یا رسیدگی های شورای عالی جنگل و مرتع، دیکته ای است و من آنها را قبول ندارم و باید دوباره و به درستی بررسی شود.

او گفت: با هرگونه ساخت و ساز در خارج از سکونتگاه های موجود در کشور مخالفیم و هر سازمان یا ارگان یا مدیری از زبان سازمان جنگل ها در این موارد سخن بگوید، مستند نیست. چرا که ریاست سازمان جنگل ها بارها تاکید کرده است که باید با ساخت و سازهای درون جنگل، برخورد جدی صورت بگیرد.

انگورج دلیل مخالفت سازمان جنگل ها با طرح انتقال آب «چشمه های قطری» را نه تنها آسیب به درختان در جنگل ابر که دلایلی دیگر از جمله کم آب بودن گلستان و کافی نبودن آب لوله های چشمه قطری برای حل مشکل آب سمنان عنوان کرد.

معاون سازمان جنگل ها تاکید کرد: با توجه به تهدیدات زیستی و لزوم سیاست های درست آبی در داخل جنگل ها ما باید بدانیم آب از کجا و به کجا منتقل می شود و به چه مصرفی می رسد، ضمن اینکه خود گلستان در شرایط بسیار بغرنج آبی به سر می برد.

مدیرکل منابع طبیعی سمنان: طرح متوقف شده

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان نیز از توقف طرح انتقال آب «چشمه قطری» از گلستان به سمنان خبر داد و گفت: به دنبال انتشار خبر قطع درختان، فورا دستور توقف عملیات را دادم و همچنین اکیپی را برای بازرسی به محل اجرای عملیات فرستادم تا از صحت و سقم ماجرا مطلع شوند.

علی نقی حیدریان گفت: «۴٧ کیلومتر از عملیات انتقال آب چشمه های قطری گلستان به سمنان اجرا شده و مسیر باقیمانده که از جنگل ابر می گذرد ١۵٠٠ متر است: با این همه محال است بگذارم یک درخت در آن منطقه قطع شود.

الان هم دستور شفاهی معاونت سازمان جنگل ها برای توقف عملیات صادر شده است و ما اجازه نخواهیم داد که هیچ عملیات آسیب رسان در جنگل هایمان اجرا شود.

طرح انتقال آب «چشمه های قطری» گلستان به سمنان در حدود یک دهه است که کلید خورده و اکنون در شرایطی اجرایی می شود که گلستان دومین استان تشنه کشور است.

مشاور طرح فوق نیز مخالفت خود را به صراحت با این طرح اعلام کرده و در ١٠ صفحه شرح کاملی از دلایل این مخالفت ها را داده است. اجرای این طرح، کم آبی گلستان، شوری آب ارتفاعات «پونه آرام» و «افراتخته» و در نتیجه رودخانه «زرین گل» علی آباد کتول، آسیب جدی به جنگل های اطراف به ویژه جنگل های توسکای ناحیه و ذخیره گاه های سرخداری منطقه و در نهایت برهم خوردن توازن اکولوژیکی و از بین رفتن تنوع زیستی را در بر خواهد داشت.

همچنین کارشناسان نسبت به بحران های سیاسی – امنیتی ناشی از خشکسالی و کم آبی در استان گلستان و سمنان در اثر اجرای طرح فوق خبر می دهند.

+224
-11
  

18 دیدگاه

  1. سید حسین می‌گوید:

    اگه مجوزی نبوده پس چرا کیلومترها منابع ملی رو خراب کردن !
    ای بابا ول کنین این سیاه کاری هارو گوشمون پره ازین نوع اظهار نظرهای مسئولین
    تموم شد دیگه درختارو که کندین یکمش مونده اونم قطع کنین خیال خودتون و راحت کنین

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

    • فعال محیط زیست می‌گوید:

      اگه مدیری که دستور این جنایت رو داده با پیگیری قضایی مجازت کردند میشه گفت اقدامی ارزشمندی صورت گرفته در غیر این صورت مارو …. فرض کردند….

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. مسافر زمین می‌گوید:

    خبر فوق حاکی از این است که مسئولین سازمان جنگلها و منابع طبیعی امانتداران خوبی نیستند چرا که اگر خبر این رخداد منتشر نمی شد و موج اعتراضات مردمی شکل نمی گرفت مسئولین محترم همچنان در خواب غفلت به سر میبردند و خدا میداند تاکنون چندین و چند اتفاق شبیه به این رخداده است و آقایان اصلا خبردار نشده اند

    تکلیف تخریب انجام گرفته چه میشود؟ آیا مسئولین نالایق که مسئولیت حفظ سرمایه های طبیعی این کشور را به عهده دارند شایسته نیست از کار برکنار شوند؟

    یا حداقل از این ملت بزرگوار که هر روز شاهد کم کاری آنان هستند عذر خواهی کنند؟

    ضمن تشکر از خبرنگارانی که به موقع نسبت به اطلاع رسانی اقدام میکنند من به دلایلی که ابراز کردم به خبر فوق رای منفی میدهم

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 2

  3. سپیده می‌گوید:

    دستور معاون جنگلها مبنی بر توقف تخریب جنگل ابر ، قطعی و لازم الاجرا هست
    از ایشان تقاضا می کنیم دستور بدهند ساخت و سازها در جنگلهای مازندران را نیز متوقف کنند
    شهر رامسر که در قدیم به خاطر چشم اندازهای منحصر به فرد و زیبا از جنگلهای بکر و سرسبز و انبوه اش و نزدیکی این جنگلها به ساحل دریا به عروس شهر های جهان شهرت داشت امروز در میان جنگلها تا نوک کوههای این شهر ، جاده ها و ویلا ها و باغهایی را ساخته اند که تداخل ناهماهنگ و ناموزون میان جنگلهای بکر و این ساخت و سازها ، چهره و چشم انداز این شهر را تا حدود زیادی خدشه دار و زشت کرده است
    خواسته ما از ایشان این است که دستور تخریب این ساخت و ساز ها در جنگلهای مازندران به خصوص در جنگلهای رامسر را نیز صادر کنند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  4. تیزبین می‌گوید:

    هرچند خیلی ضرر و زیان رسیده به جنگل و درخت های زیادی قطع شده اما از قدیم گفتن جلوی ضرر از نیمه گرفتن منفعته .

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    حتما باید عوامل این کار جبران خسارت کنند و بازخواست شن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  6. آرش می‌گوید:

    بازم خدا رو شکر

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  7. یاشار از تبریز می‌گوید:

    باز خوبه جلوی ضرر بیشتر گرفته شد. شکر خدا …

    از خدا برای تمام دلسوزان محیط زیست و حیات وحش ایران و جهان آرزوی سلامتی و سعادت دارم.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  8. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    خدا رو شکر

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  9. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    باز هم وارد آمدن خسارت و بعد جلوگیری
    آخر این تصمیمات اجرایی کجا و با چه مجوزی گرفته میشوند ؟
    آاخر کدام مسول توانسته اجازه چنین طرحی را بدهد ؟
    چرا اجرای چنین پروژه هایی سلیقه ای است ؟
    آیا میتوان خسارات وارد شده را جبران کرد ؟
    کافیست به تصویر نگاه کنید و مقیاس درخت بزمین افتاده را در کنار بیل مکانیکی ببینید . آیا کسی میتواند چنین درختی را بکارد ؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  10. علی می‌گوید:

    یعنی حتما باید رسانه ها اعلام کنن و سر و صدا مردم بلند شه که خلاف صورت نگیره پس گشت های منابع طبیعی که بعضی اوقات برای کندن یه بوته توسط یه انسان نا آگاه وا مصیبت وا مصیبت ا سر می دهند کجا بودن ؟ بیل مکانیکی به اون بزرگی که یه بار ترافیکی هست و هرجا بره از نیروی انتظامی گرفته تا اداره برق و اداره راه در جریان قرار می گیرن چگونه وارد منطقه شده؟
    سازمان منابع طبیعی و جنگلداری استان مسئول هست که به وظایف خود عمل نکرده و قبل از ورود ماشین آلات و تجهیزات جلوی کار را نگرفته است الان اگر یه خسارت نقدی ام بگیرن آیا می توان یه درخت با اون عظمت را زنده کرد؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  11. رشید می‌گوید:

    یعنی با ی روزنامه همه مسءولین ازخواب بیدارشدند ؟

    طمءنم دو روز دیگه ادامه میدهند و ۴روز دیگه بهره برداریها شروع میشود

    سانی که با روزنامه و چند تا اعتراض بیدارشوند با چند تا تلفن خوابشون میبره

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  12. kooshan می‌گوید:

    اظهارات معاون سازمان جنگلها ، نشانه عدم مطلوبیت ادامه پروژه «انتقال آب از چشمه‌های قطری» در استان گلستان به استان سمنان ، هم بجهت آبرسانی و هم از زاویه ملاحظات زیست محیطی است حال آنکه در باره عوارض و تبعات زیست محیطی این طرح قبلأ از سوی کارشناسان و صاحبنظران و علاقمندان هشدار داده شده بود که به آنها توجه نشده یا صحیح و وارد دانسته نشده اند ، اما نکات قابل تأملی نیز در این میان وجود دارد ، که یکی از آنها اظهارات متفاوت مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان در دو خبر دیده بان در باره جنگل ابر است که نشان می دهد یا در سازمان جنگلها وحدت نظری در باره اجرا یا عدم اجرای ادامه این طرح که از دوره ریاست جمهوری گذشته شروع شده ، وجود نداشته است یا اینکه این نهاد برای اتمام پروژه تحت فشار قرار داشته و ابتدا مخالفتی با ادامه طرح نکرده و بعد از علنی شدن موضوع و بالا گرفتن اعتراضات مجبور به مداخله و ممانعت از ادامه پروژه شده است ، در هر صورت بهتر بود نخست این موارد مورد بحث و گفتگو قرار گرفته و حل و فصل شده و پس از حصول توافقی نسبی اقدام شود نه به این صورت که درحال حاضر هم پروژه متوقف شده و هم تخریبهائی صورت گرفته و هنوز هم تکلیف نهائی پروژه مشخص نیست .
    اینگونه غیر شفاف بودن روند قضایا و پوشیده بودن نظرات یکی از تبعات سطح ناکافی پیشرفت و توسعه در کشور است این امر موجب می شود مثلأ در مورد ضرورت حفظ جنگلها و در این مورد خاص حفاظت از جنگل ابر بظاهر مخالفتی وجود نداشته باشد اما آنچه در واقعیت بعمل می آید با این موافقت ظاهری متفاوت باشد و نهایتأ نیز مسئولیت آنچه رخ داده را نیز کسی بعهده نمی گیرد واضح است تا رسیدن به سطوح مناسب پیشرفت در کشور و شکل گیری فرهنگ مدنی متناسب با آن ، باز هم در آینده احتمال این ناهماهنگی و عدم تطابق نظر و عمل در زمینه های مختلف امور کشور از جمله محیط زیست وجود خواهد داشت .
    حال که دولت شفافیت در امور را یکی از اهداف خود اعلام کرده انتظار می رود که نهادها و دستگاههای دولتی آن را سرلوحه کار خود قرار دهند و اگر در موردی روشن کردن همه جوانب ممکن یا به مصلحت نیست لااقل از اعلام نظرات شتابزده و ناهماهنگ و متضاد و مبهم پرهیز شود .

    داغ Thumb up 3 Thumb down 10

  13. سید حسین می‌گوید:

    اگر برای ارگانهای بزرگ محیط زیست بی معناست یا سازمانهای ذیربط حتی منابع طبیعی حقوق زیست محیطی ملت را پایمال میکنند، آیا میتوان از مردم عادی انتظار تعامل زیست محیطی داشت؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  14. شاهین می‌گوید:

    چه عجب!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  15. گلستان می‌گوید:

    سلام. با وجود اینکه روستاهای ما به علت کمی آب، جیره بندی و زمینهای کشاورزی ما نیز خشک می شوند. چه لزومی داره آب منطقه را به استان ریگری ببرند. در حالی که شغل اصلی مردم استان گلستان کشاورزی هست. این انتقال آب فقط به خحاطر چندین مسئول که نفوذ بالایی دارند می باشد وگرنه چرا اینهمه اصرار

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  16. ایمان می‌گوید:

    سازمانی که نداند چه اتفاقاتی در حوضه ی خود رخ میدهد!!!!!!؟؟؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>