ابتکار در مصاحبه با BBC: پولهای بازگشتی پس از تحریم صرف توسعه پایدار میشود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه با خبرنگار BBC گفت: پس از برداشته شدن تحریم ها ایران در نظر دارد پول بازگشتی خود را در راه توسعه پایدار و محیط زیست و همچنین تقویت سیستم دفاعی خود در برابر تروریست صرف کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ابتکار در جریان مصاحبه اش با “کیم غطاس” خبرنگار BBC گفت: ایران پس از توافق هسته ای وین به دنبال همکاری با دیگر قدرت ها در خاورمیانه با هدف گسترش صلح و امنیت است.

ابتکار توافق هسته ای اخیر را به عنوان “گامی در راه صلح در آینده، نه تنها در منطقه بلکه در سطح جهانی” توصیف کرده و در پاسخ به سوالی درباره نقشه ایران برای صرف پول بازگشتی خود پس از رفع تحریم ها گفت: البته ایران قصد دارد از این سرمایه جهت پیش برد اهداف ملی استفاده کنیم.

وی افزود: ششمین طرح پنج ساله توسعه پایدار کشور در راه است و روشن است که ما قصد داریم توسعه پایدار را در ایران ارتقاء ببخشیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ایران با چالش های اجتماعی، اقتصادی و همچنین محیط زیستی بسیاری مواجه است، گفت: محیط زیست منطقه موضوع مهمی است که در آن نیاز به سرمایه گذاری برای ارتقای استانداردهای زیست محیطی و فن آوری های سبز داریم.

ابتکار در ادامه گفت: البته موضوع دفاع از کشور نیز بسیار مهم است، زیرا ما در منطقه ای هستیم که شاید بیش از یک صد پایگاه نظامی آمریکایی در آن مستقر است و داعش هم در منطقه حضور دارد و افراط گرایی و رادیکالیسم در حال افزایش است. ایران باید بتواند در مقابل این تهدیدات از خود دفاع کند.

رئیس سازمان محیط زیست بر اهمیت گفت وگوهای دیپلماتیک تاکید کرد و با بیان اهمیت همکاری با کشورهای منطقه به ویژه در مسائلی چون امنیت، تجارت و محیط زیست گفت: ما باید با هم همکاری کنیم چرا که همه در یک منطقه زندگی می کنیم.

ابتکار در بخشی از این گفت وگو که روز سه شنبه از شبکه BBC جهانی پخش شد، با اشاره به توافق هسته ای وین عنوان کرد: عرصه جدیدی برای همکاری با جهان در ابعاد مختلف تجاری و مبادلات فرهنگی ایجاد شده و این بدان معنی است که ایران خواهان ایفای نقش برجسته تری در این نقطه از جهان است.

بازگرداندن حس اعتماد با همسایگانمان یک مساله مهم برای ما به شمار می آید

معاون رییس جمهوری ایران با اشاره به سفر دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به کشورهای حوزه خاورمیانه تصریح کرد: تهران خواهان استفاده از نفوذش برای گسترش صلح  و ثبات در این منطقه است.

وی افزود: وزیر خارجه ایران در حاضر در حال دیدار از کشورهای منطقه است و این به خاطر حفظ مناسبات است. در واقع بازگرداندن حس اعتماد با همسایگانمان یک مساله مهم برای ما به شمار می آید.

معصومه ابتکار اضافه کرد: امیدوارم که بتوانیم این حس اعتماد را بازگردانیم چراکه همکاری با کشورهای متفاوت منطقه در فضایی اعتماد آمیز، ما را قادر می سازد علیه افراط گرایان، علیه تروریسم و علیه داعش که یک پدیده وحشتناک شمرده می شود، بایستیم.

ابتکار تاکید کرد که ایران حق دفاع از خود را دارد، اما قصدی برای تسلط بر منطقه ندارد.

اکثر مردم ایران این توافق را یک گام موفقیت آمیز روبه جلو به شمار می آورند

وی افزود: ایران دست از حمایت از آنهایی که با “سیاست های رژیم صهیونیستی تهدید می شوند” نخواهد کشید و لازم است در منطقه ای که این همه پایگاه نظامی آمریکا در آن هست از خود دفاع کند. اما او تاکید کرد که ایران می خواهد از نفوذ خود برای تشویق صلح و ثبات بهره ببرد.

وی با بیان اینکه “ایران تلاش می کند گفت وگویی از طریق کانال های دیپلماتیک” را با کشور عربستان سعودی برقرار سازد، گفت: ما باید جنگ در یمن را که درحال ویران کردن این ملت است پایان دهیم.

ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگار BBC درمورد توافق هسته ای وین نیز گفت: بحث های داخلی متفاوتی درباره توافق صورت می گیرد. برخی از آن انتقاد می کنند اما در کل اکثر مردم ایران این توافق را یک گام موفقیت آمیز روبه جلو به شمار می آورند.

معاون رییس جمهور ایران همچنین گفت: در داخل کشور این توافق به نفع همه است و به دولت کمک می کند تا برنامه های خود را پیش ببرد و البته به نفع اصلاح طلبانی که از این دولت حمایت کرده اند هم هست.

+112
-101
  

7 دیدگاه

  1. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    توسعه پایدار اون هم توی خاورمیانه؟!
    بعید میدونم شدنی باشه!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

    • ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

      منظورم اینه که برای توسعه پایدار یکسری شرایط باید محیا باشه.
      ۱- درصد بالایی از مردم باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. مثلا بالای ۹۰ درصد مردم باید دانشگاه رفته باشند و با مفاهیم مدرن آشنایی داشته باشند. کشورهای اسکاندیناوی را ببینید چطور مردم تحصیلات دانشگاهی مدرن دارند! با جمعیتی که خیلی هاشون سواد خواندن نوشتن ندارند چه توسعه پایداری اتفاق می افته؟!

      ۲- باید کشورهای اطراف و همسایه از ثبات لازم برخوردار باشند. مثلا منطقه ژاپن، کره جنوبی، مالزی، سنگاپور را ببینید چطور از همدیگه تاثیر می گیرند. ولی ما در بیشتر کشورهای همسایه ایران چیزی نمیبینیم! چه برسه به حفظ محیط زیست!

      ۳- رسانه های ملی صبح تا شب باید آموزش های رفتارهای مدرن را به مردم بدهند که خودتون با یک نگاه به تلویزیون و رادیو و روزنامه ها این مهم میتونه دستتون بیاد که چقدر رعایت میشه.

      ۴- سازمان های مردم نهاد با دانش مدرن باید توی هر شهر به تعداد ده ها و صدها پیدا بشه! آیا میشه؟!
      *****
      اما به نظر من این پولها واقعا اگر در ایران قراره خرج بشه باید تو این کارها سرمایه گذاری بشه:
      ۱- شبکه وسیع خطوط راه آهن ریلی پر سرعت در سراسر شهرها برقرار بشه.
      ۲- اینترنت پرسرعت جزو حقوق شهروندی بشه و به رایگان در اختیار همه خانه ها قرار بگیره.
      ۳- وام های سطح بالا با بهره خیلی کم در اختیار صاحبات ایده و کسب و کارهای جدید قرار بگیره.
      ۴- آموزش عالی سطح بالای رایگان گسترده تر بشه.
      ۵- نهادهای نظارتی و پلیس باید به شدت تقویت بشه.
      ۶- مرزهای کشور به شدت تقویت بشه و جلوی ورود عناصر نامطلوب که نا امنی ایجاد می کنند گرفته بشه.

      و خیلی موارد زیربنایی دیگه.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  2. فرهاد کاکا می‌گوید:

    اکثر مردم بله.اقلیتی صاحب منافع از تحریمها اینگونه فکر نمیکنند .با جهت گیری های جدید زیاد نباید دلخوش به حقوق اولیه خود باشیم .به امید روزی که زودتر از انزوا خلاص شویم.مردم ما صبور و با حیا هستند وشایسته آرامش.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  3. سید حسین می‌گوید:

    خسته شدیم از بس شعار های قشنگ شنفتیم بس است حالا نوبت عمل است

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  4. کاکتوس می‌گوید:

    BBBBC جان!
    پارسال دوست، امسال آشنا!!¡!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. امیر می‌گوید:

    دقیقاً همانگونه که تا کنون اعتبارات صرف توسعه پایدار شده است!
    بعنوان نمونه می توان از احداث جاده ترانزیت؟؟! از وسط پارک ملی گلستان، تخریب جنگلهای با ارزش شفا رود گیلان به بهانه احداث سد؟؟! و تخریبهای مکرر و گستردهدر جنگل بی نظیر ابر (به بهانه احداث اتوبان برای روستای ابر؟؟! و اخیراً برای عبور لوله آب) نام برد.
    واقعاً دسته گل مسئولین محترم درد نکند!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  6. شاهین می‌گوید:

    ای کاش خانم دکتر بیشتر درباره محیط زیست و برنامه هاشون پس از برداشته شدن تحریم و آزاد شدن منابع مالی بلوکه شده حرف میزدند!

    بحث احیای تالابها ، دریاچه ها ، جنگلها و مراتع ، حیات وحش ، منابع آبهای زیرزمینی ، فاضلاب و زباله ها و…

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>