در صورت واگذاری جنگل ها به بخش صنعت، باید فاتحه منابع طبیعی را خواند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهارنظری غیرکارشناسی و کاملا منفعت طلبانه خواستار واگذاری جنگل ها به این وزارت خانه و شرکت های بهره بردار چوب در جنگل های شمال کشور شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در مازندران، محمدرضا نعمت‌زاده عصر روز دوشنبه ۹۴/۵/۲۶ در مراسم بهره‌برداری از کارخانه تولید کاغذ از کاغذ باطله در صنایع‌ چوب و کاغذ مازندران با اعلام اینکه ایران در زمینه چوب فقیر نیست، گفت: سپردن جنگل‌ها به دست صنعت، موجب احیای این بخش می‌شود.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه جنگل یک موجود زنده است و در جنگل باید از یک سو برداشت و از سوی دیگر کاشت صورت گیرد، گفت: باید بهره‌برداری از جنگل به صنعت واگذار شود تا احیای صنعت چوب را موجب شود.

وی با بیان اینکه بخش صنعتی در زمینه بهره‌برداری از جنگل برای تامین مواد اولیه خود هم شده باید از جنگل مراقبت کند، گفت: شرکت‌های بهره‌بردار از جنگل برای ادامه حیات خود نیاز به جنگل دارند.

در صورت واگذاری جنگل ها، باید فاتحه منابع طبیعی را خواند!

اما رییس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری در مورد اظهارات وزیر صنعت گفت: در صورت واگذاری جنگل ها، باید فاتحه منابع طبیعی را خواند!

به گفته جلالی، در حال حاضر سالانه حدود ۴٫۵ میلیون متر مکعب چوب از طریق قطع درختان افتاده، عملیات پرورشی در جنگل های شمال و زراعت و برداشت چوب در جنگل هایی غیر از شمال کشور و … تولید می شود که با توجه به شرایط اقلیمی، محدودیت منابع آبی و توان اکولوژیکی منابع طبیعی، جنگل های کشور توان برداشت بیش از این ظرفیت را ندارند و باید مابقی نیاز کشور را از محل واردات تامین کرد.

وی درباره درخواست نعمت‌زاده برای واگذاری جنگل‌ها به وزارت صنعت و شرکت های بهره‌بردار گفت: گرچه برخی شرکت‌های بهره بردار امور تصدی گری قابل واگذاری را در اختیار دارند و در زمینه بهره‌برداری و حتی حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کمک می کنند اما در این میان شرکت های متخلفی نیز وجود دارند که در وضعیت کنونی و با وجود نظارت حاکمیتی سازمان جنگل ها، دست به تخلفاتی در عرصه های جنگلی می زنند و اگر این سازمان به آن ها واگذار شود باید فاتحه جنگل ها و منابع طبیعی را خواند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد که سازمان جنگل ها مخالف با توسعه جنگل ها از محل منابع داخلی است و هم اکنون بهره برداری از جنگل همواره محدودتر از گذشته است و خواهد شد، چرا که حتی اگر از منظر محدودیت منابع آبی هم به این مسئله توجه کنیم بهتر است سیاست های آب مجازی را در دستور کار قرار بدهیم و با واردات چوب، بقیه نیاز کشور را تامین کنیم.

جلالی تصریح کرد: واگذاری جنگل ها به وزارت صنعت به صلاح کشور و منابع طبیعی نیست، چراکه در این وضعیت جایی برای افزایش بهره برداری نداریم و البته سازمان جنگل ها سیاست های توسعه ای خود را در زمینه زراعت چوب ادامه می دهد و در مناطقی بر اساس ظرفیت اکولوژیکی و پتانسیل های آبی زراعت چوب را توسعه می دهیم.

+32
-52
  

14 دیدگاه

  1. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    مثل این میمونه که شما بره را بسپاری به گرگ و ازش بخواهی خوب مراقبش باشه !!

    به نظر قرار بر این نیست که هر چیزی سرجای خودش باشه و منابع طبیعی روز خوش ببینه ،همه میتونن متولی همه چی باشند !! و این است درد ماکه وقتی حالت خوب نیست همه توصیه پزشکی کرده و نسخه می دهند..!

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  2. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    هر دم از این باغ بری میرسد!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    همه نظر در مورد بهره برداری از جنگل و قطع درختان که بنوعی نابودی آن محسوب میشود میدهند
    یکبار آرزو بدل مانده ایم ارگان یا سازمانی پیش قدم شود و بگوید ما طرحی را آغاز کرده ایم که چند صد هزار نهال در طبیعت ایران کاشته شود
    یعنی اگر روزی چنین خبری را از یک وزارت خانه ببینیم باید شاخ دربیاوریم !

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  4. علی می‌گوید:

    جنگل ها رو اگه بدن به بخش صنعت اونوقت خوبه ما هم مثلا معدن مس رو بدیم به بخش بازرگانی؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  5. reza می‌گوید:

    کشوری که اقتصادش فلج باشه و تمام کارخانه های تولیدی رو به ورشکستگی و تعطیلی و تولیدی وجود ندارد باید برای بقا منابع طبیعی شو مصرف کنه و این یکی از راههای حمله دشمن به کشور است چون بعد از تمام شدن منابع دیگر چیزی وجود ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

    • منا می‌گوید:

      درطول تاریخ کشورها وبطور خاص امپراتورها وقتی به زانو در امدند که تمام منابع و ذخایر طبیعی انان در راه اهداف کوتاه مدت شان از بین رفت. (مانند پرتقال و سرنوشتی که در انتظار چین هست)
      قدر منابع طبیعی کشورمان بدانیم که در اصل پایه اقتصاد و خودکفایی هر کشوری هست

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  6. مسافر زمین می‌گوید:

    این خبر چنان من را تحت تاثیر قرار داده که نمیدانم به حال محیط زیست گریه کنم یا به حال صنعت!
    این طور که مشخص است جناب آقای وزیر نه میداند محیط زیست چیست ونه صنعت. حال چگونه شایستگی این را پیدا کرده رییس امور صنعت شود و محیط زیست وسلامت کشور تهدید کند خدا میداند. با وجود چنین مسئولینی ما دیگر نیاز به دشمن نخواهیم داشت.
    درحالی که درحدود ۹۰ درصد کاغذ مصرفی در دنیا از کاغذهای بازیافتی تهیه میشود این رقم در کشور ما چیزی در حدود ۲ درصد است. کاغذهای کشور ما پس از یکبار مصرف سر از سطل زباله در می آورند و نه تنها بازیافت نمیشوند بلکه با مخلوط شدن با سایر زباله ها هم زحمت شهرداری بیشتر میشود هم سوخت و هزینه برای جابه جایی مصرف میشود هم زمینی باید در طبیعت برای دفن کاغذ تخریب شود هم پس از دفن کاغذ، گازهای گلخانه ایی نظیر متان و دی اکسید کربن تولید میشود و هم شیرابه آن آبهای زیر زمینی را آلوده میکند با این حال آقایان نظر میدهند که باید جنگلهای طبیعیمان را قطع کنیم و یا با دادن ارز از خارج کاغذ وارد کنیم. اگر قصد خدمت به صنعت و محیط زیست را دارید لطفا صنعت بازیافت کاغذ را تقویت کنید. آقای وزیر، اگر دلت به حال محیط زیست نمیسوزد لااقل برای فرزندان خودت نگران باش. شاید آنان در آینده بخواهند در این سرزمین زندگی کنند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  7. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    هر دم از این باغ بری میرسد……………..تازه تر از تازه تری میرسد…….چشم و دلمون روشن

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  8. سید حسین می‌گوید:

    آخه این صنعت چوب و کاغذ راه دیگری غیر از قلع و قمع جنگل برای پیشبرد اهدافش نداره ؟

    خواهشا بیشتر دل بسوزانید برای اندک جنگل باقی مانده ایران زمین

    یعنی چقدر سرمایه برایتان ارزش داره که حاضرید ایران خشک شود !

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  9. احمد می‌گوید:

    سلام.متاسفانه با مدیریت فعلی هم باید فاتحه جنگل رو خوند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  10. شاهین می‌گوید:

    البته همین الان هم فاتحه جنگلها و منابع طبیعی کشور خونده شده!!! ولی این اقدام بی خرادانه اگر انجام بشه دیگه تیر خلاص هست!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  11. نیما افخم پور می‌گوید:

    متاسفانه وزیر صنعت در حوزه ی تحت مدیریت خودشان هم موفقیت چندانی ندارند و برخلاف وزاریی مانند وزیر بهداشت که انصافا نظام بهداشت و درمان کشور را متحول کرده است، کارنامه ی درخشانی از خود بر جای نگذاشته است!
    هر چند که می گویند دود از کنده بلند میشود ولی ای کاش آقای رئیس جمهور فردی جوان تر و خوش فکر تر را انتخاب می کردند.
    به هر حال شنیدن سخنان عجیب و غریب و کاملا غیر کارشناسی از سوی مسئولی غیر مرتبط که در مجموعه ی تحت مدیریت خودش هم خیلی موفق نیست نباید خیلی جدی گرفته شود و یا طرفداران محیط زیست را به وحشت اندازد هرچند که دادن تذکرات و جواب هایی درخور، از سوی مسئولین ذی ربط بجا و لازم است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>