شکارچی متخلف پرندگان وحشی در لارستان به ۴۳ میلیون ریال جزای نقدی، لغو جواز حمل و مصادره اسلحه شکاری به نفع دولت محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان رسیدگی به پرونده یک شکارچی متخلف در دادگاه کیفری لارستان، با رای قاطع قاضی پرونده، متهم به جرم شکار غیرمجاز پرندگان وحشی، حمل سلاح سرد و حمل اسلحه شکاری متعلق به غیر به پرداخت ۴۳ میلیون ریال جزای نقدی محکوم و اسلحه شکاری کشف شده نیز به نفع دولت مصادره گردید.

رییس اداره محیط زیست لارستان در این باره گفت: نیروهای یگان محیط زیست لارستان فارس حین گشت زنی در مناطق آزاد این شهرستان به حضور یک خودروی پیکان در عرصه های طبیعی مشکوک شدند.

خدانظر انصاری اظهار داشت: محیط بانان در مسیر حرکت خودروی مشکوک، به کمین نشسته و پس از رسیدن خودرو به محل کمین، مسیر را مسدود و آنرا متوقف نمودند.

مامورین به تفتیش پیکان پرداخته و در جریان بازرسی از درون این خودرو لاشه سه عدد قمری، یک کبوتر وحشی و یک تیهو، یک عدد شمشیر (قمه) و یک اسلحه شکاری تک لول دارای جواز حمل که جواز مربوطه به نام پدر شکارچی متخلف بود کشف و ضبط گردید.

در این رابطه یک نفر متهم بازداشت و پس از تشکیل پرونده به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی، حمل سلاح سرد و حمل اسلحه شکاری تک لول متعلق به غیر به مراجع قضایی معرفی گردید.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری لارستان، دادگاه با توجه به محتویات پرونده، گزارش مامورین محیط زیست و مامورین نیروی انتظامی، دفاعیات بلاوجه متهم و سایر محتویات پرونده، بزه انتسابی به متهم را محرز و مسلم تشخیص داده و رای خود را بشرح زیر صادر نمود:

۱) پرداخت مبلغ ۳ میلیون ریال جزای نقدی بابت شکار غیرمجاز جانوران وحشی

۲) پرداخت مبلغ ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی بابت حمل سلاح سرد (شمشیر)

۳) پرداخت مبلغ ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی بابت حمل سلاح شکاری غیرمجاز (متعلق به غیر)

همچنین دادگاه با توجه به اینکه جواز حمل سلاح کشف شده متعلق به غیر (پدر متهم) بود جواز حمل سلاح را ابطال و اسلحه مذکور را به نفع دولت مصادره نمود.

+1262
-275
  

13 دیدگاه

  1. سوسن اکبری می‌گوید:

    دست قاضی محترم درد نکنه

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 21

  2. روباه آبی می‌گوید:

    یکی پس از دیگری به سزاشون می رسند.

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 22

  3. دوست می‌گوید:

    شناختی از این متهم و خصوصیات اخلاقیش ندارم, حتما چیزی بوده که قاضی به اشد مجازات محکومش کرده.

    بنا به سن و سالش و رفتار نابخردانه اش بیشتر شاید کار اجباری به نفع محیط زیست حکم بهتری بود, اما ما قاضی نیستیم شاید رفتار طلبکارانه ای داشته و یا با حق به جانبی انفال را ارث پدری دانسته..
    در هر صورت حکم حکم خوبی است تا دست شکار کشان کوتاه شود.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 25

  4. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    سپاس و تشکر فراوان از محیط بانان عزیز و قاضی محترم پرونده که حکم خوبی صادر کرده

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 20

  5. طبیعت گرد می‌گوید:

    عالیه کیف کردم حکم خوبیه….نقره داغ شد اسلحش هم که رفت دیگه

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 28

    • امین منصوری می‌گوید:

      طبیعت گرد عزیز به هیچ وجه قصد حمایت از این متخلف را ندارم.در حوزه اختیارات قضات هست که بتوانند مجوز حمل سلاح را باطل نمایند، اما در چهارچوب قانون نمیتوانند حکم به مصادره سلاح مجاز صادر کنند زیرا مالک اصلی سلاحهای مجاز اداره اسلحه مهمات میباشد، درست است که مجوز سلاح به نام شخص حقیقی صادر میگردد اما این بدان معنی نیست که صاحب مجوز مالک اصلی سلاح است، در حقیقت ملکیت متعلق به اداره اسلحه مهمات و سرقفلی متعلق به صاحب مجوز است. اگر یک نفر سلاحش را گم کند باید نیمی از ارزش سلاح را به عنوان جریمه به اسلحه مهمات بپردازد. و اما دو میلیون تومان جریمه به خاطر حمل سلاح مجازمتعلق به غیر!!! قطعا این حکم در تجدید نظر شکسته خواهد شد.

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

      • میثم می‌گوید:

        متاسفانه باز مثل خیلی امارهای خوش اب رنگ در این مملکت داریم بی راهه میریم.
        گیریم که مصادره شد باشه. خیلیم خوب.
        ولی بعد مصادره این سلاح به کجا میره؟ لولش اره میشه و ذوبش میکنن؟؟ لطفن این سوال رو جواب بدین.
        متاسفانه هنوز تفاوت قاچاق و حمل غیر مجاز رو نیدونیم بعدش کلی به به و هورا میکنیم.
        برید تعریف سلاح قاچاق رو در قانون بخونید.

        نباید بین تیتر خبر و متن خبر تفاوت باشه. نباید ظاخر سازی و بزرگ نمایی کنیم.

        باید قانون رو تغییر داد. سلاح غبر مجاز و وفور سلاح های بی کیفیت ترک در دست افراد اموزش ندیده یک مشکل بزرگ هست که باید یه فکر اساسی براش کرد.

        بزرگترین مشکل در زمینه سلاح صدور مجوز برای تفنگ هست نه برای فرد.
        و عدم هر گونه اموزش و دوره برای فردی که میخواد سلاح شکاری تهیه کنه

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

      • طبیعت گرد می‌گوید:

        سلام جناب منصوری…یکی از دوستان بنده سال گذشته اقدام به حمل سلاح شکاری با مجوز حمل بنام پدرش کرد که حتی تخلفی هم نکرده بود ولی نیروهای انتظامی اقدام به توقیف سلاح و تحویل به مراجع قضایی نمودند و در نهایت قاضی پرونده سلاح رو به نفع دولت مصادر کرد.این نمونه ای از روش های برخورد قانونی توقیف و مصادره سلاح هست.اما در فرم تعهد نامه سلاح هم اومده اگر شما قصد مسافرت طولانی مدت دارید یعنی سلاح بدون رعایت اصول حفاظتی در منزل یا هرجایی گذاشته شود فرد دارای مجوز موظف به تحویل سلاح به سازمان مربوطه برای مدت زمان مشخص میباشد پس با حرف حضرتعالی موافقم که گفتید بخشی از سلاح متعلق به سازمان مربوطست…بنده در حال حاظر سه قبضه سلاح دارم و همه این قوانین رو موقع تحویل بهم توضیح دادن و حتی فرم تعهد نیز امضا کردم.ولی در کل مالک اصلی خود فرد میباشد و در صورتی که وراث نداشته باشد یا قصد نقل و انتقال به شخصی رو نداشته باشد سازمان اسلحه رو تحویل میگیره و راجب اون تصمیم گیری میکنه که اگر اون سلاح تولید ملی باشه قطعا دوباره از طریق خود سازمان بفروش میره.

        داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  6. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    حکم ها داره قاطع میشه و این خیلی خوبه برای ناامن کردن شکار غیر مجاز …

    سازمان با این احکام که قوه قضاییه صادر می کنه داره یک نهاد مهم جلوه می کنه که دارای اهمیت زیادی در افکار عمومی است

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 14

  7. سید حسین می‌گوید:

    استحکام حکمها کم کم نمایان میشود و کاش مستدام باشد و محدود به سلیقه قاضی یا در بعضی استانها نباشد , حالت کلی به خود بگیرد. جوانی متولد ۶۹ بسیار مناسب برای کار و بلد منطقه . س م ح ز باید از فرصت استفاده کرده و با یک محکم کاری قضایی و آموزش فرهنگی لازم این جوان را در امر حفاظت بکار گیرد تنها راه حذف یک شکارچی غیر مجاز از طبیعت این راهکار است محیط بانم که خیلی کم داریم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 16

  8. چغوک می‌گوید:

    اکنون که قوه ی قضاییه همکاری خوب و مناسبی با سازمان حفاظت از محیط زیست دارد و قضات محترم با شناخت بهتری از حیات وحش ، حکم صادر می کنند ؛ بسیار عالی خواهد بود اگر برخی از شکارچیان را به استناد عکس های منتشر شده در فضای مجازی تحت تعقیب قضایی قرار دهند .
    در صفحات اجتماعی و با یک جستجوی ساده ، صفحات بیشماری را می توان یافت که اشخاصی به قصد تفریح ، موجوداتی را از حیات ساقط کرده اند و پیروزمندانه با جسد حیوانات عکس گرفته اند
    از آن جایی که بسیاری از حیوانات کشته شده در عکس ها ، پرندگان حرام گوشت یا جانورانی هستند که سازمان حفاظت از محیط زیست هیچگاه مجوزی برای شکارشان صادر نمی کرده است ، می توان به راحتی فهمید که تخلفی صورت گرفته است .
    بالا بردن حساسیت افکار عمومی در این مورد ، می تواند کمک بزرگی باشد برای جلوگیری از کشتار حیواناتی که در ظاهر چندان مهم به نظر نمی رسند اما در اکوسیستم های شکننده ی بسیاری از نقاط کشور نقش های مهمی دارند ؛ حیواناتی مثل گنجشک ها ، سارها ، کلاغ ها ، پایکاها ، سنجاب های زمینی و …

    بنده شخصا شاهد بوده ام که افرادی به قصد تفریح در اطراف لانه ی سنجاب های زمینی کمین می کنند و به محض سرک کشیدن جانور بی نوا از وردوی لانه اش ، او را هدف تیر قرار داده و می کشند و کیست که نداند سنجاب زمینی به هیچ درد شکارچی نمی خورد مگر خالی کردن عقده های فروخفته …

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 18

  9. شاهین می‌گوید:

    بسیار حکم خوب و عالی بود
    سپاسگزار از قوه محترم قضایی آفرین به قاضی پرونده دست مریزاد
    دل همه علاقه مندان به طبیعت و دلسوزان محیط زیست کشور رو شاد می کنید.
    با توجه به حجم وسیع سلاحهایی که در جامعه وجود داره که بلای جان حیات وحش ایران و از طرفی ممکن هست باعث ایجاد مسایل امنیتی برای کشور شود ، بهترین کار مصادره اسلحه متخلفین به نفع دولت هست.

    داغ Thumb up 13 Thumb down 12

  10. Nature می‌گوید:

    حقشه….حکم بجا و مناسبی صادر شده

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>