طرح تنفس ده ساله جنگل ها را اجرا می کنیم / صنایع چوب نیاز خود را با واردات تامین کنند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه طرح تنفس ده ساله جنگل ها را اجرایی می کنیم، گفت: باید اجازه دهیم منابع طبیعی در شرایط عادی تنفس کنند و از همه فعالان صنایع چوب درخواست داریم نیازهای خود را با واردات تأمین کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه هیچ نوع طرح توسعه ای بدون توجه به ارزش های زیست محیطی، ارزشی ندارد، گفت: دولت توجه جدی و منظم به شاخص های حفاظت از محیط زیست دارد و طرح های این حوزه در مسیر توسعه پایدار تقویت خواهد شد.

معصومه ابتکار در برنامه نگاه دو (شبکه دو سیما) با بیان اینکه همه ما مسئول حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و زیست محیطی هستیم تا حقوق نسل آیندگان نیز تأمین شود، گفت: لایحه تنفس ده ساله جنگل ها با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دست تدوین است که تلاش می کنیم برای مدتی هرگونه بهره برداری از عرصه های جنگلی اعم اقتصادی و تجاری و تخریبی حذف شود.

وی افزود: باید اجازه دهیم منابع طبیعی در شرایط عادی تنفس کنند و از همه فعالان صنایع چوب درخواست داریم نیازهای خود را با واردات تأمین کنند به ویژه روسیه ظرفیت خوبی برای صادرات چوب به ایران دارد.

خانم ابتکار گفت: دولت هم هیچ مانعی برای واردات چوب ندارد و امیدواریم با همکاری همه دستگاه ها و نهادها و همچنین سازمان های مردم نهاد بتوانیم از تخریب و کاهش عرصه های جنگلی جلوگیری کنیم و همزمان باید طرح های تقویت شاخص های زیست محیطی در همه عرصه های منابع طبیعی اعم از جنگل، مرتع و مناطق حفاظت شده مدنظر همه قرار گیرد.

+441
-8
  

29 دیدگاه

  1. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    وای که اگر اجرا شود چقدر خوب و عالی ست

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 9

  2. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    امیدواریم این اتفاق بیفته

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  3. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    مگر ما جنگل داریم؟؟؟ یعنی ریاست محترم سازمان محیط زیست که باید متخصص این امور باشه هنوز نمیدونه که ما جنگل به آن معنایی که قابلیت بهره برداری اقتصادی داشته باشد، نداریم. شما به ۴تا درخت میگید جنگل؟ جنگل موقعی ارزش بهره برداری دارد که اولاً در اراضی هموار و ثانیاً دور از مراکز تجمع انسانی و “قابل احیاء” باشند. در کل کره زمین تنها کشورهایی که جنگل برای بهره برداری دارند روسیه و کانادا هستند فقط…….

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 7

  4. مسافر زمین می‌گوید:

    سرکار خانم دکتر ابتکار خدا به شما توفیق دهد ولی محیط زیست محل تند روی و کند روی نیست. نمیتوان در یک زمان بطور غیر اصولی اجازه برداشت از منابع طبیعی و جنگلها را داد و بر روی تخلفات چشم بست و در زمانی دیگر به خاطر فشار افکار عمومی و یا هر دلیلی تصمیم بر قطع برداشت چوب گرفته شود.
    اگر با دیدگاه حفظ محیط زیست به مساله واردات چوب نگاه شود واردات چوب لزوما به حفظ محیط زیست کمک نمیکند و اکثر کشورها واردات چوب را به دلیل مبهم بودن منشاء چوب را کار درستی نمیدانند و انتقال مشکلات محیط زیست از یک مکان به مکان دیگر راه حل مشکلات محیط زیست نیست. لذا شایسته به این موضوع به صورت همه جانبه نگریسته شود بطور مثال سعی شود نیاز کشور به کاغذ از محل بازیافت کاغذ تهیه شود و به جای برداشت از جنگل رو به کشت چوب در مزارع با در نظر گرفتن وضعیت اقلیم کشور رو آورده شود.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

  5. منا می‌گوید:

    بسیار عالیست. در صورتی که اجرا شود، آلودگی هوای شهرها هم کم می شود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  6. کوروش امیرزاده می‌گوید:

    بهترین خبری بودکه در زمینه محیط زیست شنیدم امیدوارم برای همه اجرا شود نه اینکه شامل بعضی از …………نشود وبر اساس مجوزهای خاص ………

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  7. ارین می‌گوید:

    خدا کنه اجرا شه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  8. اهورا می‌گوید:

    زمانی که این کار انجام شد می توانیم دیدگاه خود را بگیم…
    البته من خیلی خوش بین نیستم با این وضعیت فاجعه بار جنگل ها!!!!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

  9. Mohammad می‌گوید:

    خدایا شکرت

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  10. آرش می‌گوید:

    آره دیدیم جنگل ابر اصلا تخریب نشد درخت مادر منطقه رو میبرین بجاش کاج بی ثمر و بیریخت رو میکارین که فقط ضرره .ازین حرفا زیاده صدای اره موتوری گوش جنگل رو کر کرده

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  11. مهسا می‌گوید:

    امیدوارم هرچه سریعتر اجرایی شود و اجازه ندهند در این مورد تخلفی صورت بگیرد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  12. سولماز می‌گوید:

    خوب محلی ها رو چکار می کنید ؟ ویلا سازها رو که جنگل ها رو داغون می کنند چکار می کنید ؟ جاده سازها و لوله کشی ابها رو چکار می کنید ؟

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  13. ارش 1 می‌گوید:

    واقعا اگه بتونن تنفس ده ساله به جنگل های شمال بدن
    خیلی عالی میشه
    دیگه صدای اره موتورها قطع بشه
    خواهشا بعدا هم با ابزار جدید از جنگل ها بهره برداری کنید
    با ابزار و دستگاه های فعلی شاید نیمی از چوب های برداشت شده قبل از خارج شدن از جنگل از بین میرن و دیگه بدرد کاری نمیخورن
    در جمع کردن اونها ( ضایعات چوب ) برای کارخانه های نیوپان هم اونقدر تعلل میکنن که همش میپوسه شاید هم صرفه ی اقتصادی نداره که اون همه مسافت رو طی کنن تا ته مونده ها رو به کارخانه های نیوپان برسونن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  14. شاهین می‌گوید:

    بسیار خبر خوبی هست
    ممنون سرکار خانم دکتر ابتکار ، محکم و بدون تردید این طرح رو اجرا کنید مطمئن باشید همه علاقهمندان به طبیعت و منابع طبیعی کشور ، سمنهای و سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی از شما حمایت کامل خواهند کرد. اگر این مصوبه اجرایی بشه دل یک ملت و یک کشور به بزرگی و عظمت ایران زمین ، شاد خواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  15. سید حسین می‌گوید:

    این بهترین طرح تاریخ منابع ملی در ایرانه

    انشاله که فقط اجرایی بشه در مقام حرف خلاصه نشه یا اجرای آن نمادین نباشه تا در خفا عده ای راحت تر زمینها را بخورند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  16. سپیده می‌گوید:

    با سپاس فراوان از تعهد و دلسوزی خانم ابتکار
    طرح تنفس ده ساله جنگلها تنها در صورتی موفق و پیروز به اجرا در خواهد آمد که دستگاه قضایی با غارتگران و دزدان چوب ، سفت و محکم برخورد کنند و مجازات ها و جریمه های نقدی سنگینی را برای قاچاقچیان چوب به اجرا در آورند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  17. میلاد می‌گوید:

    همین الان حوالی سد بیجار دارند به شدت برای احداث جاده جدید دسترسی به روستا با ۱۰ خانوار درختان تنومند رو در جنگل های هیرکانی گیلان قلع قعم میکنند

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  18. محمدمهدی می‌گوید:

    همچنان منتظرم این اتفاق بی افتد

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  19. رشید می‌گوید:

    اینها همه در حد حرف است هر روز بدتر از دیروز

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  20. داریوش می‌گوید:

    اگه ده سال تنفس بدن طبیعت خودشو ترمیم میکنه

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  21. kooshan می‌گوید:

    در اینکه طرح تنفس جنگلها قابل اجراست و مضرات و منافع آن چیست می توان بحث و گفتگو کرد و نظرات کارشناسان و صاحب نظران را در این زمینه مورد توجه قرار داد تا بتوان با بر این مبنا نظری نسبتأ قابل قبول ارائه داد اما ممکن است چنین کاری برای همه مقدور نباشد طبعأ چون این تصمیم در قالب لایحه ای از طرف دولت به مجلس خواهد رفت بنابراین از این مسیر نیز می توان از جزئیات لایحه و بحثهای پیرامون آن مطلع شد و به دیدگاهی نسبتأ جامع از آن دست یافت و نبایستی انتظار داشت در حال حاضر همه جوانب موضوع روشن شده و پاسخ تمام سؤالات داده شود. ضمنأ بهتر است اگر پیشنهادی مطرح می شود مستندأبررسی شود که آیا در شرایط حاضر عملی و واقع بینانه است؟ مثلأ بازیافت کاغذ از ضایعات ایده خوبی است ولی آیا چنین ظرفیت تولیدی برای رفع نیاز داخلی در کشور وجود دارد؟ اگر هست باید مستندات آن ارائه شود تا بتوان بر آن مبنا تصمیم گرفت، و یا در مورد مناسب نبودن اقدام به واردات چوب بایست توجه کرد اگرچه در دیدی کلی محیط زیست در کل جهان به هم پیوسته است اما در واقعیت، بعید است کشوری را یافت که به هنگام تصمیم به اقداماتی از این دست جهت امور داخلی، ملاحظات زیست محیطی جهانی را در اولویت قرار دهد و به همین ترتیب انتظار رعایت این موضوع از سوی دولت ما با توجه به مشکلات متعدد زیست محیطی که در کشور وجود دارد واقع بینانه نیست البته این پیشنهاد فی نفسه مثبت است اما عمل به آن نیازمند مقدماتی است که یکی از مهمترین آنها این است که هم در کشور ما و هم در سطح جهانی و در دیگر کشورهای درحال توسعه به چنان سطح مطلوبی از پیشرفت و توسعه و سطوح بالای درک اجتماعی و فرهنگی دست یافت که اجرای این ملاحظات مقدور و ممکن باشد.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 16

    • مسافر زمین می‌گوید:

      جناب کوشان
      در زبان فارسی ضرب المثلی داریم که سنگ بزرگ نشانه نزدن است، مسائل محیط زیست مانند حفظ جنگلها چیزی نیست که فقط با تقدیم یک لایحه به مجلس و بدون در نظر گرفتن همه جوانب قابل حل باشد برای حل این مشکل باید موضوع همه جانبه بررسی گردد شاید بیشترین اتفاق باید در بخش صنعت رخ دهد و وابستگی صنعت را به جنگلهای طبیعی کاهش دهد و به موازات آن نسبت به فرهنگ سازی در خصوص کاهش مصرف کاغذ اقدام گردد. همه ساله مقداری زیادی از پسماندهای کشاورزی را کشاورزان برای راحت شدن از شرشان به آتش میکشند که علاوه بر ضرر اقتصادی باعث تشدید آلودگی هوا میشود این پسماندها در سایر کشورها منبع تولید کاغذ و چوبهای صنعتی هستند و متاسفانه حفظ محیط زیست در بخش کشاورزی امری بسیار ناشناخته است. بهرحال اینجانب ساعتها میتوانم در این خصوص بحث کنم ولی با توجه به ضرب المثل ابتدای صحبتم و با اتفاقاتی که در بخش آموزش محیط زیست ، صنعت و معدن ، کشاورزی و سایر ارگانهایی ذیربط شاهدیم حتی چنانچه مجلس به لایحه فوق رای بدهد من به موفقیت آن خوشبین نیستم و طرح آن را بیشتر یک ژست سیاسی میبنم تا یک راهکار علمی . در هر صورت نتیجه را آینده مشخص خواهد کرد.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

      • kooshan می‌گوید:

        دوست گرامی،  مسافر زمین،
        می توان با توجه به آنچه در دست است و مروری اجمالی، نظری خوش بینانه یا بدبینانه در این باره داشت و البته باید جانب اعتدال را نگاه داشت اما جدا از این، بحث و گفتگو پیرامون موضوع مطرح شده و نقد و مخالفت با آن سهل تر از بحث در مورد مسئله ای است که به سکوت برگزار می شود و در مورد آن صحبتی ممکن نیست، حداقل از این زاویه جنبه مثبت آن پررنگتر است، ضمنأ نمی توان آن را ژستی سیاسی نامید چرا که اصولأ موضوع سیاسی نیست شاید منظور این بوده که مطرح کردن آن با اهداف سیاسی بوده است که در این صورت نیز باید نتیجه را ارزیابی کرد اگر طرح و لایحه ای به نتایج مثبت منجر شده و برای اقدام کنندگان بازده سیاسی هم داشته باشد، اینها منافاتی با هم ندارند، نیات و مقاصد شخصی واقعی و موجودند اما فرضأ اگر در عرصه تلاش برای حفاظت از محیط زیست ممانعت و مزاحمت ایجاد نکنند بلااشکال است. ممکن است همانطور که گفته اید ایده اصلی در شرایط فعلی قابل اجرا نباشد ولی این احتمال هست که با اصلاحات لازم و محدودتر کردن چهارچوب آن، عملی و قابل پیاده شدن باشد کما اینکه در اطلاع رسانیهای قبلی در این مورد از طرف برخی نمایندگان مجلس نیز چنین نظراتی عنوان شده و توقف بهره برداری از جنگلها را سودمند و مقدور ندانسته اند. اما با سامان دهی بهره برداریها موافقت داشته اند، در هر صورت بنظر میرسد طرح موضوع و بحث و بررسی حول جوانب آن مفیدتر از مسکوت ماندن آن است.

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

        • مسافر زمین می‌گوید:

          جناب کوشان
          بنده سعی کردم به جای اصطلاح فریب افکار عمومی از لفظی محترمانه تر استفاده کنم ومنظور من از ژست سیاسی درواقع همان فریب افکار عمومی است.

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  22. مهرداد می‌گوید:

    ماشالا همه تعریف و تمجید میکنند از این حرف

    حتی یه لحظه به این فکر نکردین چند هزار نفر توی امور مربوط به چوب اشتغال داشتن و با این حرف بیکار میشن اون به دلیل اینکه عده ای پولدار میخوان سیزده بدر برن جنگل

    واردات؟؟ پولش بره توی جیب دلالا و اونایی که زد و بند دارن با بعضیا؟؟؟

    داغ Thumb up 2 Thumb down 9

    • سپیده می‌گوید:

      نه به خاطر اینکه عده ای پولدار میخوان برن سیزده بدر ، بلکه به این خاطر تخریب و برداشت چوب از جنگلها باید متوقف بشه :

      ۱ _ جنگلها در حقیقت محل زندگی و زیستگاههای پلنگها و خرسها و بقیه حیوانات هستند و اگر این جنگلها که خانه و کاشانه حیات وحش هستند نابود شوند نسل پلنگها و خرسها و بقیه حیوانات نیز مانند نسل ببر ها و شیرها که سالها پیش به خاطر تخریب زیستگاههایشان منقرض شدند با تهدید جدی مواجه می شوند و این باعث اختلال و بی نظمی در اکوسیستم و آفرینش جنگل و طبیعت بکر میشود

      ۲ _ جنگلها باعث پاکیزکی و تلطیف و کاهش آلودگی و گرمای هوا میشوند همانطوری که هر روز به تعداد ماشینها و کارخانجات تولید کننده آلودگی هوا اضافه میشود باید هر روز به تعداد درختان جنگلها نیز اضافه شود .

      ۳ _ جنگلها با ذخیره کردن آب در هنگام بارندگی ، مانع بروز سیلاب ها و خسارات ناشی از آنها به جان و مال انسانها میشوند

      پس در یک جمله میتوان گفت :

      نابودی جنگل و طبیعت بکر = نابودی حیات و زندگی

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  23. مهدی می‌گوید:

    با وضعیت حال حاضر کشور ایده ای منطقی است.
    فقط باید امیدوار بود که در دولت بعدی این کار ادامه یابد و واقعا (( ۱۰ )) سال ادامه داشته باشد.
    مطمئنا این کار اصولی نیست و کارشناسان محیط زیست چنین ایده ای را یک ایده ی اصولی و حساب شده نمی دانند. اما اگر یک نگاه به وضعیت کشور داشته باشیم، در می یابیم که نمایندگان مجلس ، سازمان جنگل ها ، نهاد های مربوط به کشاورزی و … حرف خودشان را می زنند و فقط به دنبال منافع خودشان هستند. از طرفی، برای بهبود وضعیت محیط زیست بودجه های کلانی لازم است. پس این طرح در چنین وضعیتی بسیار به جا و به صرفه است. و این را هم در نظر داشته باشیم که توان سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل ارگانهای دیگر دولتی و هم چنین مجلس شورای اسلامی زیاد نیست.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  24. کوشان مهران می‌گوید:

    بر پایه گزارشی که در اطلس پستانداران مصر (سال ۲۰۱۰) منتشر گردیده است یوزپلنگ در کوه الهلال واقع در شمال شبه جزیره سینا در سال ۲۰۰۵ مشاهده شده است.

    ecology.nottingham.ac.uk/~plzfg/pdf%20files/2010%20Mammals_OFF.pdf

    این خبری است بسیار مهم!

    آخرین گزارش مستند یوزپلنگ آسیایی سینا به سال ۱۹۴۶ محدود می گردد و برای آخرین بار در سال ۱۹۵۶ در جنوب فلسطین یوزپلنگ مشاهده شد.

    از لحاظ جغرافیا شبه جزیره سینا خاک آسیا می باشد وبا اتمام کانال سوئز در سال ۱۸۶۹ ارتباط زمینی سینا با آفریقا قطع شده است.

    با توجه به اراده دولت مصر برای ایجاد امنیت وریشه کنی گروه های مسلح در سینا می توان به ایجاد امنیت برای زیستگاه های سینا امیدوار بود.

    در آن سوی مرز سینا زیستگاه حفاظت شده ای در بیابان نگو ایجاد شده که دارای جمعیتی از غزال کوهی وگورخر کولان معرفی شده وپلنگ عربی و گرگ عربی می باشد وبه احتمال زیاد یوزپلنگان در دو سوی مرز در حال حرکت می باشند.

    برای سال ها گمان بر نابودی گرگ عربی و غزال کوهی سینا می رفت ولی بر پایه این گزارش این دوگونه اکنون در سینا مشاهده شده اند.

    در حال حاظر آیبیکس نوبی وغزال دورکاس در سینا و بویژه کوهستانهای جنوبی وجود دارند و وجود پلنگ با اما و اگر روبرو می باشد.

    در صورت پژوهش های بیشتر می توان به ایجاد یک جمعیت از یوزپلنگ آسیایی در این بخش از خاورمیانه امیدوار بود که جز سینا پراکنش این گربه و طعمه های او به جنوب اردن وشمال غربی عربستان و بویژه زیستگاه حفاظت شده هرات المروه که دارای جمعیت مناسبی از آهوی گواتر دار شنی می باشد افزایش یابد.

    ***********************************************************

    منابع چوب سوزنی برگ روسیه در مقایسه با پهن برگان ایرانی باعث تولید کاغذ و فراورده های چوبی مرغوب تری همچون تخته خورده چوب وتخته فیبر می گردد.

    اما نکته بسیار مهم برررسی وضعیت معیشت افرادی می باشد که در طرحهای جنگل داری شمال مشغول بکار می باشند.

    آیا بهتر نبود بجای اعلام ممنوعیت با تشویق واردات مواد خامچوبی با کیفیت بهتر از روسیه تا حد بسیار زیادی از حجم برداشت از جنگل ها کاسته شده و نیروهای شاغل بسوی بحث برنامه های جنگلداری و احیای آن معطوف گردند.

    جنگل های ایران تنها در هیرکانی خلاصه نمی گردد.

    در بسیاری از کشور های پیشرفته هنوز از ذغال چوب استفاده می گردد واز دیرباز جنگل هایی پاجوش برای بهره برداری ایجاد شده بودند.

    آیا بهتر نیست بجای چشمبستن بر تولید انواع ذغال با نام هایی همچون سناتور وملکه وامپراتور به فکر مدیریت صنعت ذغال سازی باشیم؟

    آیا این امکان وجود دارد که برای نمونه در لرستان چند صد هکتار پوشش جنگلی شاخه زاد برای مدیریت وبرداشت پایدار جهت ذغال سازی مدیریت شود؟

    این قبیل ممنوعیت ها دردی را دوا نمی کنند.

    حکایت دامگاه های فریدونکنار را باید همواره بیاد داشته باشیم که در آخر توهین به مردم محلی تنها راهکار افراد فرصت طلب وموج سوار شناخته شده گردید.

    ********************************************

    به گمان من پژوهش وکار برای پاسداشت زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در سینا وکشور های همسایه با شرایط فعلی محیط زیست ایران و بویژه بزرگان آن کاره آن شانس بیشتری برای پایداری این گربه خالدار در آسیا فراهم خواهد نمود.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  25. کوشان مهران می‌گوید:

    باید از دیده بان وخوانندگان گرامی برای اشتباهی که در نوشتار بالا پیش آمد پوزش بخواهم!

    در واقع در صفحه ۱۶۳ اطلس پستانداران مصر آخرین گزارش مستند مشاهده یوزپلنک در ناحیه القطاره در واحه شیوا،در صحرای غربی ونزدیک مرز لیبی، مربوط به سال ۱۹۹۹۷ می باشد که توسط دکتر صالح از دانشگاه اسکندریه گزارش شده و این کاراکال بود که در سال ۲۰۰۵ در شمال سینا دیده شده بود.

    در این نوشتار که به بررسی غنای گونه های پستانداران لیبی در دوران هولوسن وپایان آخرین دوران یخبندان می پردازد می توانیم به گستره پیشیم یوزپلنگ در حوالی ناحیه جبل الخضر به معنای کوهستان سبز واقع در سیرنائیک واقع در شمال شرق لیبی و در کرانه مدیترانه بپردازیم که دارای لکه جمعیت یوزپلنگ مرتبط با واحه شیوای مصر می باشد:

    sciencedirect.com/science/article/pii/S0140196309002353

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>