احتمال وزش مجدد تندباد در تهران / از تردد غیرضروری در تهران خودداری شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سازمان هواشناسی کشور امروز سه شنبه با صدور اطلاعیه ای از مردم خواست به منظور پیشگیری از اثرات مضر پدیده گرد و خاک در دامنه های جنوبی البرز بویژه استان های تهران و البرز از ترددهای غیرضروری در فضای باز خودداری کنند.

سازمان هواشناسی کشور در این اطلاعیه که در قالب اخطاریه شماره ۲۶ منتشر شده، پیش بینی کرده است توفان تندری، رگبار موقتی باران و وزش باد شدید و گرد و خاک در مناطقی از شمال غرب کشور و دامنه های جنوبی البرز به وقوع بپیوندد.

…………………………………..گرد و غبار دیشب در تهران / عکس از خبرگزاری مهر

به گزارش ایرنا، بررسی نقشه های هواشناسی حاکی از بارش باران در سواحل دریای خزر آب گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها، مه آلودگی و کاهش دید و اختلال در تردد جاده های کوهستانی در روز سه شنبه (امروز) در شمال استان زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز و تهران، شمال سمنان و به تدریج خراسان شمالی خواهد بود.

مدیریت بحران استانداری تهران: شهروندان نسبت به اخطارهای لازم توجه کافی داشته باشند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به پیش بینی هواشناسی از احتمال وزش دوباره تندباد، رگبار و رعد و برق و افزایش گرد و غبار امروز در تهران، از شهروندان خواست نسبت به اخطارهای لازم توجه کافی داشته باشند.

هادی رحمتی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به جنس خاک در فصل تابستان افزود: در صورت وقوع رگبار با توجه به نفوذپذیری کم خاک احتمال ایجاد روان آب و سیلاب در استان وجود دارد.

وی با اشاره به خطرات ناشی از وقوع سیل و تندباد از مردم خواست به اقدام پیشگیرانه ای که توسط هواشناسی و مدیریت بحران اعلام می شود توجه کافی کنند.

رحمتی افزود: شهروندان با توجه به وضعیت هوا از استقرار در کنار مسیل ها و رودخانه ها اجتناب کنند ضمن اینکه در این شرایط از کنار ساختمان های نیمه کاره یا سازه هایی که داربست دارند عبور نکنند.

وی همچنین از مردم خواست وسایل معلق موجود در بالکن ها و پشت بام خانه های خود را که احتمال پرتاب آن ها با وزش باد وجود دارد را ثابت و محکم نگهداری کنند.

تندباد دیشب خسارت جانی نداشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با بیان اینکه تندباد دیشب تلفات جانی نداشت گفت: این حادثه تنها سه مصدوم در پی داشت که براساس اعلام اورژانس به صورت سرپایی مداوا شدند.

رحمتی از قطعی برق برخی مناطق استان تهران در پی تندباد خبر داد و افزود: بر اثر رعد و برق و سقوط دکل و تابلوها چند خط برق فشار ضعیف استان از مدار خارج شده بود که به دلیل آمادگی دستگاه مربوطه ناشی از هشدار قبلی هواشناسی، برق مناطق یاد شده به سرعت وصل شده و در مدار جریان یافت.

منشاء گرد وغبار دیشب تهران منطقه ملارد است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری  استان تهران صبح امروز گفت: گرد و غبار تهران بیشتر از سمت کانون های موجود در غرب پایتخت و منطقه ملارد است.

قاسم حقانی مساحت شهرستان ملارد را حدود ۷۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: ۲۰ هزار هکتار از اراضی این منطقه جزء مناطق بحرانی بیابانزا و فرسایش خاک بشمار می رود.

……………………..  …. گرد و غبار دیشب در تهران / عکس از الهه کریمی – خبرگزاری مهر

حقانی خاطر یادآور شد: اداره کل منابع طبیعی استان تهران برای مقابله با پدیده بیابان زایی در منطقه ملارد با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) امسال  برنامه نهال کاری در سطح ۵۰۰ هکتار را در دست اجرا دارد که با اعتباری معادل ۳ میلیارد تومان مقدمات انجام کار آن فراهم شده است.

معاون فنی منابع طبیعی استان تهران این میزان اعتبارات برای مقابله با پدیده بیابان زایی اطراف تهران را ناکافی خواند و اظهار کرد: سال گذشته مقرر شد پنج میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران، پنج میلیارد از سوی استانداری و پنج میلیارد از سوی سازمان جنگل ها و در مجموع ۱۵ میلیارد تومان در اختیار منابع طبیعی استان تهران قرار گیرد تا اقدامات پیشگیرانه در منطقه جنوب غرب تهران انجام شود اما متاسفانه این امر به دلیل محدودیت اعتبارات ملی تحقق پیدا نکرده است.

حقانی تاکید کرد: اگر با اقدامات بیولوژیکی و نهال کاری مناطق بحرانی اطراف پایتخت کنترل نشود کماکان شاهد وجود گرد و خاک با شدت بالاتر در تهران خواهیم بود.

اولین جلسه کمیته هماهنگی مواقع اضطرار در سال ۹۴

افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق هوا در اثر طوفان دیشب و درخواست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران موجب تشکیل جلسه فوری کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران در محل استانداری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران محمدهادی حیدر زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اعلام این خبر گفت: اولین جلسه کمیته هماهنگی مواقع اضطرار در سال ۹۴ در پس طوفان دیشب، ظهر امروز در محل استانداری تهران برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی و کم آبی باعث شده که در اثر کوچکترین وزش باد حجم وسیعی از گرد و غبار در هوای تهران منتشر شود اظهار داشت: با توجه به گزارش هواشناسی مبنی بر استمرار این پدیده برای امروز و فردا قطعا اتخاذ تصمیمات برابر دستور العمل موجود و صدور اطلاعیه و هشدار های لازم برای حفظ سلامت شهروندان ضروری می باشد.

حیدر زاده همچنین ادامه داد: برابر آمار اورژانس تهران در این جلسه مراجعه بیماران ریوی نسبت به موقعیت مشابه در هفته گذشته در روز دوشنبه ۱۶% و بیماران قلبی ۵% افزایش داشته است.

……………………. گرد و غبار دیشب در تهران / عکس از حسین اسماعیلی – خبرگزاری مهر

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: این جلسه مصوباتی داشت که از جمله آن به توقف فعالیت معادن شن و ماسه در محدوده شهرستانهای ملارد، شهریار و شهر قدس برای امروز و فردا اشاره کرد.

وی گفت: همچنین مراکز بهداشتی و درمانی و امدادی برابر مصوبات جلسه برای امشب آمادگی کامل را به منظور ارائه خدمات لازم و احتمالی را به شهروندان خواهند داشت.

حیدر زاده در حاشیه این جلسه به هشدارهای مربوطه اشاره کرد و تصریح کرد: از شهروندان درخواست می شود از تردد های غیر ضروری برای امروز عصر و فردا خودداری کنند. همچنین قویا به افراد دارای بیماری های قلبی و تنفسی توصیه می گردد که از تردد و فعالیت خود در دو روز آینده بکاهند.

وی افزود : همچنین پرهیز از انجام فعالیت های ورزشی در اماکن باز و عدم هرگونه فعالیت که موجب تشدید آلودگی هوا به مانند سوزاندن ضایعات می شود از دیگر توصیه های مربوطه می باشد.

حیدر زاده در پایان تصریح کرد: البته در کنار این اقدامات کوتاه مدت موضوع اجرایی پروژه ترسیب کربن در کانون های گرد و غبار از سوی محیط زیست با همکاری منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد.

+12
-10
  

9 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    خدا آخر و عاقبت همه را به خیر کند…

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  2. محموداز خمین می‌گوید:

    قهر طبیعت است

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  3. داریوش می‌گوید:

    قابل توجه مخربین طبیعت
    دیگر طوفان مثل قدیم فقط باد شدید نیست طوفانهای جدید به لطف شما ها همراه با گرد و خاک و ریز گردها و در نهایت سرطان است

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  4. سید حسین می‌گوید:

    ناگهان چقدر زود دیر میشود !
    انشاله تصمیماتی علمی و اساسی در مهار گرد و غبار صورت گیرد و سریعا عملی شود
    باید درختکاری گسترده درختانی مثل گز و تاق در مناطق گرد خیز صورت گیرد
    این بلایی که خودمان سر طبیعت آورده ایم و حال باید منتظر پاسخ های طبیعت باشیم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  5. سام می‌گوید:

    خدا رو شکر حداقل اطلاع رسانی شد

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  6. داریوش می‌گوید:

    آفرین آفرین هی سد بسازید و آبهای زیرزمینی رو خشک کنید و جنگلها رو نابود کنید الان دیگه گرد و خاک اومد تو حلق خودتون حال کنید

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  7. کارشناس می‌گوید:

    جناب دیده بان ، ایران که فقط تهران نیست که تا یه ذره گرد و غبار میاد توی بوق و کرنا میکنید
    استان خوزستان و ایلام خیلی خیلی بدتره از اون تهراننتون

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  8. امیر می‌گوید:

    خانم دکتر ابتکار ملاحظه فرمایند(هوای تهران نسبت به سالهای قبل بهتر شده است !!!)،
    با تشکر از توجه ایشان و سایر مسئولین محترم نسبت به مشکل گرد و غبار که سبب گسترش دامنه آن از ریزگردهای عربی به گرد و غبار با منشأ داخلی شده و به یک معضل تبدیل شده است!
    تا بی توجهی مسئولین و بی اعتنایی مردم هست، این مشکلات هم هست، هر روز بیشتر از دیروز !!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>