شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در حیات وحش طارم زنجان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در حیات وحش شهرستان طارم زنجان شیوع پیدا کرده بر اثر این بیماری تاکنون پنج کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر تلف شده اند.

روز گذشته (دوشنبه ۹۴/۶/۹) لاشه تعدادی کل و بز وحشی در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع خرمنه سر زنجان مشاهده می گردد.

به دنبال آن یک کل وحشی جوان نیز که از شدت ضعف توان حرکت نداشت در ارتفاعات مشاهده شده و توسط محیط بانان به پایین منتقل می گردد اما پس از رسیدن به پایین دست ارتفاعات و قبل از انتقال به دامپزشکی تلف می گردد.

با توجه به حساسیت موضوع لاشه به اداره کل دامپزشکی استان زنجان منتقل شده و دامپزشکان علائم بالینی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) را تایید می کنند.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان زنجان در این باره گفت: به منظور اطمینان از نوع ویروس، نمونه جهت آزمایش و بررسی دقیق به تهران نیز فرستاده شده است.

امجد باقری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار دیده بان گفت: همچنین در این رابطه صبح امروز کمیته اضطرار مخاطرات زیست محیطی استان زنجان نیز تشکیل جلسه داده و تمهیداتی نیز در این خصوص مصوب شده است.

همزمان صبح امروز اکیپی از کارشناسان و نیروهای اجرایی استان زنجان جهت پایش دقیق به منطقه اعزام شده اند که به دلیل طوفان و بارندگی شدید امکان حضور در ارتفاعات و پایش منطقه میسر نشده و این اقدام به فردا موکول شده است.

تا این لحظه تعداد پنج عدد کل و بز بر اثر بیماری از بین رفته و لاشه آنها توسط محیط بانان مشاهده شده است.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم یکی از بهترین زیستگاه های صخره ای کشور به شمار می رود که در این منطقه بیش از هزار کل و بز وحشی زندگی می کنند.

بروز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در منطقه حفاظت شده هفتادقله اراک در تیر و مردادماه سال جاری به مرگ بیش از ۵۰۰ کل وحشی در این منطقه منجر گردید.

+101
-73
  

44 دیدگاه

  1. امیرعلی می‌گوید:

    غیر از این انتظاری نمیرفت !!!
    باید به مسئولین جایزه های بیشتر داده بشه …

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 31

  2. سید حسین می‌گوید:

    آخ آخ ااااااااخ چیزی که خیلی نگرانش بودم داره اتفاق میوفته خدا خودش به خیر کنه از دست کسی کاری بر نمیاد

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 15

  3. آرش می‌گوید:

    تأسف….
    ای کاش (س ح م ز ) همین قدر که در زمینه خلع ید کردن شکارکش ها فعال بود در سایر مسائل هم فعال بود …..

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 25

    • کاردان دامپزشکی می‌گوید:

      دوست عزیز

      سازمان حفاظت محیط زیست کمترین نقش را در مورد بیماری های مشترک بین دام اهلی و وحشی بخصوص در بیرون از مناطق چهارگانه برعهده دارد

      در این مورد مسئول و مقصر اصلی سازمان دامپزشکی است که موظف است دام های اهلی را در مقابل ppr واکسینه کند ولی این اقدام را انجام نمیدهد

      سازمان محیط زیست در خارج از مناطق چهارگانه و حتی مناطق حفاظت شده از لحاظ قانونی اختیاری در کنترل ورود و خروج دام اهلی ندارد و پروانه چرای دام اهلی توسط منابع طبیعی (سازمان جنگل ها) صادر می شود

      پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 17

      • میثم می‌گوید:

        عپس چطور میتونه هر فردی رو حتی در مناطق ازاد میبینه باز ررسی کنه . اینا همش حرفه. بهانه ایت.

        پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 19

        • kooshan می‌گوید:

          آقای میثم،
          طبعأ اینگونه رویدادها جهت همه علاقمندان محیط زیست کشور تأسف آور و ناگوار است ولی بهتر است بطور منطقی در باره این حوادث بحث و گفتگو کرده و نظر داد ،  این کاردان محترم دامپزشکی بطور روشن گفته اند  « سازمان محیط زیست در خارج از مناطق چهارگانه و حتی مناطق حفاظت شده از لحاظ قانونی اختیاری در کنترل ورود و خروج دام اهلی ندارد و پروانه چرای دام اهلی توسط منابع طبیعی (سازمان جنگل ها) صادر می شود » اما شما به بازرسی افراد مظنون به شکار غیرمجاز در این مناطق اشاره کرده اید که ربطی به موضوع ندارد، گرچه شما خود باید بدانید و نیازی به این توضیح بدیهی نیست که « سازمان جنگلها،  مراتع و آبخیزداری» در مورد بازرسی افراد مظنون به تخلف شکار حتی در مناطق آزاد توسط محیط بانان «س. ح. م. ز.» مداخله ای نمی کند اما اگر  «س. ح. م. ز.» مانع چرای دامهای، دامداران پروانه دار از این نهاد شود قطعأ مداخله خواهد کرد چرا که در غیر این صورت دامداران می توانند علیه « سازمان جنگلها،…» در مراجع قضایی طرح شکایت کنند و قطعأ موفق هم خواهند شد چون همانطور که فرضأ شما مجوز سلاح دارید و به اتکای همین مجوز  اجازه نخواهید داد شخص غیر ذیصلاحی بدون اجازه قانونی سلاح را از اختیار شما خارج کند، پروانه چرای صادر شده برای دامداران نیز مجوز قانونی جهت چرای دامهای آنهاست و بی اذن قانون و دادگاه ، «س. ح. م. ز.» نمی تواند مانع چرای دامها شود مگر اینکه سازمان جنگلها،… طی روال قانونی این پروانه ها را لغو کرده و یا تمدید نکند در غیر این صورت «س. ح. م. ز.» احتمالأ فقط با آشکار شدن شیوع بیماری می تواند در مسئله چرای دامها ورود پیدا کند گرچه هنوز اعلام نشده علت شیوع بیماری در حیات وحش منطقه شکار ممنوع، خرمنه سر، طارم زنجان کدام و از چه طریقی بوده است.

          پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

          • میثم می‌گوید:

            جناب کوشان…
            این اسمون ریسمون بافتنا یعنی چی!!!
            طبق قانون سازمان محیط زیست مسول حفظ نگهداری و تکثیر حیات وحش هست.
            پس رک بفرمایید اعمال قانون در سازمان فقط برای ضعیف تر ها هست دیگه. اعمال قانون سلیقه ای.
            پس لابد اینم قبول دارین که بسیار از مشکلات باعث بانیش خود سازمان محیط زیست هست.
            یا االانم با فرمول های سقراط بقراط میخواین اینم توجیح کنید!!!

            اقا جان ۳۷ ساله این روش رو در پیش گرفتین و مدام نتیجه بدتر شده پس کی میخواین از تواب بیدار شین.

            شکار غیر مجاز یک تهدید برای لز بین رفتن حیات وحش عست ور این شکی نیست و باید برخورد بشه.
            ولی مشکل اینجاس یا از این ور بوم میوفتبم یا از اونورش..

            وقتی یک تهدید اینچنینی که به شدت مخربتر و خطرناکتر هست چرا کسی در فکر پیش گیری نیست؟؟!!!

            مگر در پارک ملی کویر هم دام وجود داشت کخ اون تعداد کل و بز مرد؟؟
            مگر در پارک ملی کرخه هم دام وجود داشت و عامل مرگ گوزن های زرد از طریق دام انتقال پیدا کرده بود؟؟؟

            اینا همش توجیح و بهانه هست عزیز من.

            داغ Thumb up 6 Thumb down 4

        • کاردان دامپزشکی می‌گوید:

          پاسخ سوال شما اینه که بله سازمان محیط زیست در مناطق آزاد و شکار ممنوع فقط در مورد شکار غیر مجاز اختیار برخورد قانونی دارد

          همانطوری که از نام منطقه هم بر می آید “شکار ممنوع”

          در این مناطق سازمان در مورد ورود و خروج دام اهلی و صدور پروانه چرا هیچ اختیار قانونی ندارد و این موضوع کاملا در حیطه اختیارات سازمان جنگل ها و مراتع است

          پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 9

        • kooshan می‌گوید:

          آقای میثم،
          با این تأکید که خارج از موضوع بودن نظر قبلی شما همچنان بجای خود باقیست و نظر قبلی من تمامأ متوجه آن بود حالا به این پاسخ شما می پردازیم ، اینکه شما در نظر خود مواردی را مطرح کرده اید که برداشت شخصی خودتان از مخاطب است و به موضوع بحث باز هم ربطی ندارد واقعأ کار را جهت ارائه پاسخ در چهارچوب ادبیات و قواعد منطقی و مدنی از نظر قالب و محتوا مشکل خواهد کرد و این هم کار درستی نیست که مخاطب متقابلأ شیوه خود شما را بکار بگیرد،  بهتر است به هنگام ارائه نظر در مباحث عمومی و در عرصه عمومی تا حد امکان از ورود به برخوردهای شخصی اجتناب شود که نه ضروری و نه درست است و اما در مورد آنچه که به این خبر دیده بان یعنی « شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش طارم زنجان» مربوط است البته این گفته شما درست و  «طبق قانون سازمان محیط زیست مسول حفظ نگهداری و تکثیر حیات وحش هست.» اما در جلسه مسئولین «س. ح. م. ز.»  ، « سازمان دامپزشکی» و نیز  « سازمان جنگلداری، …» که بدنبال شیوع بیماری در هفتاد قله اراک تشکیل شد، پاسخ این نهادها منتشر شد و اگر از نظر شما قانع کننده نبوده می بایست مستندأ و با ذکر مورد مشخص و بطور مستدل انتقاد خود را مطرح می کردید و یا مطرح کنید و معلوم نیست بمانند برخی اظهارات گذشته شما مثلا در باره فراخوان سلاح اینجا هم منظورتان ازذکر جملات بعضأ تکراری و کلی و نامشخص و مبهم و غیردقیقی نظیر :
          «اقا جان ۳۷ ساله این روش رو در پیش گرفتین و مدام نتیجه بدتر شده پس کی میخواین از تواب بیدار شین.» یا « مگر در پارک ملی کویر هم دام وجود داشت کخ اون تعداد کل و بز مرد؟؟
          مگر در پارک ملی کرخه هم دام وجود داشت و عامل مرگ گوزن های زرد از طریق دام انتقال پیدا کرده بود؟؟؟» و عدم تمایل شما برای ورود به جزئیات آنها چیست؟ بهرحال می توانید با توضیحی هرچند مختصر و با ذکر منبع یا مأخذی هم به مخاطب در فهم صحیح مطلب مورد نظر خود کمک کرده و هم بر اعتبار گفته هایتان اضافه کنید، امید است که شما و سایر نظر دهندگان گرامی با لحاظ برخی نکات باعث ایجاد و استحکام چهارچوب ضروری و مبتنی بر قواعد منطقی و مدنی لازم جهت تداوم اینگونه گفتگوها و مباحثات شوند.

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

      • ارش 1 می‌گوید:

        آخه مناطق چهارگانه هم که پر از دام هست ….

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  4. ناشناس می‌گوید:

    بهتر است از تجربیات سایر استانها که بیماری را تجربه کرده اند، استفاده شود

    آزموده را آزمودن خطاست

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  5. میثم می‌گوید:

    منتظر نظر منتقدین تند و دو آتیشه هستیم

    داغ Thumb up 28 Thumb down 32

  6. امین منصوری می‌گوید:

    باید جهت جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری از شکارچیان کمک گرفت، تا کل و بزهایی را که علایم بیماری در آنان مشهود است، خلاص کنند. اشتباه هفتاد قله نباید تکرار گردد.

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 31

  7. میثم می‌گوید:

    بارها گفته شد که باید با مسولین به شدت برخورد بشه . ولی کو گوش شنوا.
    یک متخلف که اینقدر بکیر ببند براش راه اندختیم. که البته بایدم باش برخورد بشه. یکی نه دو تا سه تا بزنه . ولی یک مسول بی کفایت تمام حیوانات یک منطقه رو میتونه از بین ببره

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 22

  8. اهورا می‌گوید:

    این است ورود دام به مناطق ۴ گانه حیات وحش!!!!

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 4

  9. محمد رضا می‌گوید:

    از جان حیات وحش مایه گذاشتن برای رسیدن به مقصود و هدف شوم یا اینکه عملی سهوی و ناخواسته یا کمبود امکانات؟؟

    هر چه هست تحت هر شرایطی دولت و دلسوزان محیط زیست از سازمان و خصوصاً مدیرش حمایت می‌کنند

    نقد منتقدین هم بجاست کار آنچنان زیادی هم نسبت به محیط زیست انجام نشده علتش هم کمبود بودجه است، اما دستاورد بزرگ سازمان در این مدت جلوگیری از تجارتی ظالمانه و فروش وحوش در ازای پول بود که مدیران وقت از آن برداشت پایدار از حیات وحش نام می‌بردند، این جنایات در حق جانوران مظلوم که این روزها باب شده چه عمداً و چه سهواً محکوم است و در آخرت تاوانی سخت در انتظار ظالمان است، خواه غفلت متصدیان امور نظارت در سازمان دامپزشکی و یا اینکه توطئه از جانب برخی زمین خواران، دامداران یا…… باشد باید نهادهای قضایی و امنیتی به این قضیه ورود پیدا کنند

    سرکار خانم ابتکار در تحمل این فجایع محیط زیستی تنها نیستید و برای ادامه مبارزه با ظالمان طبیعت تنها نخواهید ماند.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 16

    • میثم می‌گوید:

      اون برداشت ظالمانه در زمان مدیران وقت فقط ۳۵۲ پروانه بود . همه اونا هم نر های سالخورده بودن
      در حالی که امسال فقط در هفتاد قله نزدیک به ۸۰۰راس از بین رفت. که مشاهدات عبنی بسیارب از افراد این رقم رو خیلی بییشتر از این میدونن.
      نر ماده و جوان و پیر…
      تعصب بیش از حد ادم رو کور میکنه

      داغ Thumb up 13 Thumb down 11

      • محمد رضا می‌گوید:

        بهتره زیاد آمارهای واهی به خورد مخاطبین ندید و بنده را مجبور به نوشتن نکنید که زحمت منتشر نشدنش بر دوش ادمین بیفته! لجاجت در ظلم به حیات وحش هم سرانجام خوبی نداره!!

        داغ Thumb up 9 Thumb down 9

        • میثم می‌گوید:

          برید امار مجوز های صادر شده در هر سال بررسی کنید.
          صبر ما هم حدی خواهد داشت. نا امیدی از بهبود شرایط هزینه اش خیلی زیاد هست

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  10. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    سیلور نانو تکثیر این بیماری را متوقف میکنه:
    google.com/search?q=Peste+Petits+Ruminants+silver+nano
    سیلور نانو را تو ایران شرکت نانو نصب پارس لیتری حدود ۵۰ هزار تومان میفروشد.
    دوز ۴۰۰۰ پی پی ام. با آب تصفیه شده رقیق میشه و صدها لیتر مایع خوردنی و قابل نوشیدن میده که بیش از ۶۰۰ نوع باکتری و قارچ و ویروس را از بین میبره!
    راه حلی آسان برای بسیاری از بیماری های مهلک هست.
    کافیه توی آب نوشیدنی انواع جانداران بریزین تا بخورند.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 4

  11. میثم می‌گوید:

    دیدبان لطف کن در بین تصاویر صفحه اصلی تصویر این اتفاق شوم رو هم بزار. حداقل شما دین خودت رو ادا کن

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 16

  12. تیزبین می‌گوید:

    اول هفتاد قله حالا هم اینجا

    خدا میدونه بعدی کجاست ؟

    خیلی مسؤلین فعالی داریم

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

    • میثم می‌گوید:

      جناب تیز بین..
      هفتاد قله اولین نبود.
      در پارک ملی کویر ..در پارک ملی کرخه اونم گوزن های نادر زرد… بعدهفتاد قله الان طارم…

      نمیدونم تاالان چرا هیچ مسولی باز خواست و جریمه نشده؟!!!
      حتمن مرگ دست جمعی اهمیتی نداره!!

      داغ Thumb up 10 Thumb down 10

      • زرد کوه بختیاری می‌گوید:

        درسته دوست عزیز.
        بنده اون موقع زیاد به سایت سر نمی زدم و از اخبار محیط زیست زیاد مطلع نبودم.
        با تشکر از یادآوریتان.

        داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  13. سبزوار می‌گوید:

    کم کم همجا گیر میشه وووووووو فاتحه محیط زیستمون خوندس

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  14. شفایی می‌گوید:

    خانم ابتکار توی یاسوج در مورد طاعون دامی حاضر به شنیدن هشدار من نشد. من میترسم این بیماری به سراغ دنا هم بیاید

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  15. مجتبی اَم می‌گوید:

    شکارچی و خشکسالی کم داشتیم بیماری هم بهش اضافه شد
    مسئولین چرا فکر اساسی به حال حیات وحش نمیکنند
    محیط بان با شرف با هزار دردسر از این حیوانات زیبا را نگهداری میکند در یه چشم به هم زدن همه بخاطر بی مسئولی مسئولین نابود میشن
    چرا جلو دام های اهلی که مستقیم با حیات وحش برخورد دارن نمیگیرن؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 11

  16. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    احتمالا از هفتاد قله یهویی منتقل شده به زنجان و یه دو هفته دیگه هم سر از سیستان و بلوچستان در میاره

    داغ Thumb up 11 Thumb down 12

  17. شاهین می‌گوید:

    امیدوارم به خیر بگذره و ماجرای هفتاد قله تکرار نشه!

    همچنین لازم هست کلیه مناطق حفاظت شده همجوار آمادگی لازم رو داشته باشن و هر چه سریعتر به ضدعفونی آبشخورها بپردازند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  18. م.ن می‌گوید:

    ۵۰۰ حیوان در هفتاد قله بعلت بی تدبیری مسوولین ظرف چند ماه از بین رفتنند و حال در زنجان این داستان سریالی در حال وقوع است-اگر حتی یک نماینده مجلس این فاجعه محیط زیستی را در مجلس بیان مینمود شاید سازمان محیط زیست حساب کار دستش میامد و دیگر این مساله تکرار نمیشد-بزودی این فاجعه در کل ایران گسترش پیدا خواهد کرد و حیات وحش بکلی نابود میگردد-چشم مسوولین و خدمتگزاران این مرز و بوم روشن!!!

    داغ Thumb up 16 Thumb down 14

  19. ایمان می‌گوید:

    خدا رحم کند
    سازمان دامپزشکی باید به وظیفه خود درست عمل کند و راهکار این مشکل؛ مدیریت واحد و یکپارچه همه سازمان های مسئول است؛ تا از این نابسامانی ها کاسته شود.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  20. reza می‌گوید:

    من یه زنجانیم
    اونایی که طارم رو دیدن میدونن من چی میگم
    این یعنی عمق فاجعه
    یه زیستگاه کاملا حیاتی تو غرب کشوره
    طارم از سمت پشت با جنگل های گیلان در ارتباطه از سمت پایین با همدان

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  21. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    باید باید باید . فقط یک باید وجود دارد دامداری در طبیعت اشتباه است و سود جویی محسوب میشود

    چه کنترلی روی این دامها و این افراد وجود دارد ؟

    این روش دامپروری غلط است

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  22. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    امکان داره سم تو آبشخورها ریخته باشند (برای گرفتن شکار و فروختن به قصابی) چون آدم بیکار و بی عار هرکاری میکنه! یا به نحو دیگری عمدی باشه
    حتی امکان علت های دیگری حتی تشنگی و عدم رسیدگی به وضعیت آبشخورها هم هست
    اصلاً ممکنه ppr ی در کارنباشه… نیازی هم به کمک گرفتن از تجارب بین المللی نداریم و خودشون استادند!!!!!
    چندی قبل آمدند گله گوسفند اقوام من را که سرحال و قبراق هستند و در مجاورت هفتاد قله هست واکسن زدند. بابا این گله تو عمرش اصلاً گذارش به هفتاد قله نرسیده. اگر بیماری کل وبزهای منطقه از این گله بود باید تا حالا خود گله هم هفت دفعه مرده باشد واکسن برای پیشگیریه یا برای درمان؟
    من با ورود گله به مناطق حفاظت شده مخالفم اما بیایید اطلاع رسانی کنید نظر دیگران را و از ۴ تا خبره و متخصص خارج از کشور بخواهید بیان ببینند چیه باعث این گرفتاری و مصیبت.
    بگذارید مردم حرفشون را بزنند حتی اگر فکر میکنید حرفشون خطاست. شاید درست باشد.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

  23. جهانگیر می‌گوید:

    من یه محیط بانم که فارغ التحصیل رشته دامپزشکی هستم

    طبعا محیط بانهای دیگری هم که دامپزشکی خوندن زیادن و هممون توکار معاینه و واکسیناسیون واردیم

    چرا از اداره کل دامپزشکی واکسن ppr نمی گیرند تا ما همه این بسته زبانها رو واکسینه کنیم ؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  24. طبیعت گرد می‌گوید:

    ای بابا این چه مصیبتی که جان محیط زیست این کشور افتاده دیگه؟؟؟؟

    از همجا داریم لطمه میخوریم

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  25. رشید می‌گوید:

    جناب جهانگیر درجواب شما عارضم چون دلسوزی برای حیات وحش نیست که انسانهای شریفی مانند شما که خالصانه حاضرید برای نجات حیات وحش قدم بردارید وکمک کنیدیاری دهد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  26. افشین می‌گوید:

    سلام خسته نباشید
    امیدوارم خدا خودش به این زبون بسته ها رحم کند بجز این هیچی نمیشود گفت چون واقعا کاری از دست دامپزشکی و محیط زیست ساخته نیست
    فقط خواهش میکنم که دامپزشکی کوتاهی نکند
    متشکرم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>