با کشف ۱۱ لاشه جدید، تلفات طاعون در خرمنه سر به ۲۳ کل و بز افزایش یافت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان پایش روز گذشته (پنجشنبه) در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم یازده لاشه کل و بز جدید توسط اکیپ های پایش شناسایی و معدوم گردید.

با کشف این یازده لاشه تعداد تلفات حیات وحش بر اثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در این منطقه به ۲۳ کل و بز افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان زنجان در این باره گفت: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با سازمان دامپزشکی مقرر شده است یکصد هزار دوز واکسن به دامهای اهلی منطقه تزریق شود و تاکنون واکسیناسیون حدود ۱۵۰۰ راس دام اهلی انجام شده است.

امجد باقری در گفت و گو با خبرنگار دیده بان گفت: همچنین اداره کل منابع طبیعی استان زنجان اعلام نموده است تا روز یکشنبه ۱۳۹۴/۶/۱۵ کلیه دام های اهلی را از منطقه خارج خواهد نمود.

آهک پاشی و ضد عفونی آبشخورها، پایش منطقه به منظور شناسایی، معدوم سازی و دفن لاشه ها توسط محیط بانان و کارشناسان محیط زیست زنجان همچنان ادامه دارد.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم یکی از بهترین زیستگاه های صخره ای کشور به شمار می رود که بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته بیش از هزار کل و بز وحشی در این منطقه زندگی می کنند.

حیات گوشتخوارانی همچون پلنگ که حضور این گونه ارزشمند نیز در منطقه اثبات شده است به زندگی کل و بزها وابستگی مستقیم دارد.

0
-103
  

14 دیدگاه

  1. تیزبین می‌گوید:

    دیگه غیر دعا کردن فکر کنم کار دیگه ای از دست کسی بر نیاد.

    همه دست به دعا برداریم این یکی و بعدی ها به خیر بگذرند.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 16

  2. شکارچى می‌گوید:

    اى داد بیداد

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 36

  3. ایمان می‌گوید:

    کمی خیالمان از بابت شکار حیوانات به سبب افزایش جریمه ها راحت شده بود که حالا این طاعون به جان حیات وحش کشور افتاده و در این رابطه (حفظ گونه های جانوری همجوار با دام اهلی) فقط با مدیریتی واحد و یکپارچه همه سازمان ها و نهادهای مسئول البته تحت سرپرستی سازمان ح م ز؛ می توان از این بیماری پیشگیری نمود و این مهم باید به وسیله قانون گذار تصویب شود.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 13

  4. محمد رضا می‌گوید:

    دیدگاههای شکارچیان در مواجهه با این اخبار حول سه محور ( برکناری، کشتن و تجدیدنظر در ممنوعیت شکار) ادامه دارد.

    به صورتی که تمام موارد احتمال انتقال ویروس را نام می‌برند جز احتمال عمدی بودن موضوع ، هیچ بعید نیست اجرا صحیح سیاست‌های اخیر سازمان مبنی بر تنفس ده ساله جنگلها و ممنوعیت شکار و افزایش جرایم شکار و موارد دیگر باعث خشم عده‌ای سودجو و متقابلاً انجام جنایات کورکورانه آنها بر ضد جنگلها و حیوانات بی‌دفاع نشود که تنها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هم زیر سوال بردن مدیریت فعلی!

    دوم اینکه اصرار دارند سازمان فراخوان داده و از شکارچیان دعوت به عمل آورد برای ورود به مناطق حفاظت شده و خلاص کردن حیوانات که خدمتشان عارضم که اگر صلاح به این کار باشد خود پرسنل سازمان و محیط بانان به خوبی از پس انجام آن برمی‌آیند حتماً این راهکار پیشنهادی غلط است! اگر هم درست باشد پس با سلاح های مخصوص امکان پرتاب دارت بیهوشی یا واکسینه کردن گله هم وجود دارد!

    سوم اینکه این بیماری را دلیل و توجیهی مبنی بر عوارض ناشی از عدم صدور مجوز شکار می‌پندارند و خواستار پاسخگویی مسئولین هستند گویی که انگار دوستداران حیات وحش مخالف پاسخگویی مدیران است، پس پیشنهاد می‌شود تا زمان مشخص شدن علت و منشأ بیماری نوک پیکان انتقادات شان را متوجه سازمان دامپزشکی و سازمان جنگلها و مراتع کنند که اگر غیر از این باشد دوستان به نیت خیرخواهانه آنها شک می‌کنند!!!!

    داغ Thumb up 36 Thumb down 42

    • یاشار از تبریز می‌گوید:

      از اراذل شکارکش مفت خور هیچ جنایتی بعید نیست. حقیقتاً که چنین جانیانی داریم….

      داغ Thumb up 36 Thumb down 39

      • حمید می‌گوید:

        اقای یاشار
        این طرز بیان و گفتار شما و تهمت زدن به افراد
        شایسته نیست
        هیچ کسی بیشتر از شکارچیان از زیاد شدن
        حیاط وحش خوشحال نمیشود

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

    • امین منصوری می‌گوید:

      واقعا خنده داره ، سلاحهای مخصوص دارت بیهوشی سازمان چند متر برد دارند که میخواهید کل و بزها را بیهوش و واکسینه کنید ؟ باقی حرفهاتون هم مثل همین حرفتون سست و بی اساس بوده و ارزش پاسخ دادن ندارد.

      داغ Thumb up 33 Thumb down 31

      • محمد رضا می‌گوید:

        نمی‌خواهم بحث بی فایده را شروع کنم اما منظور من مقایسه با راهکارهای شکارچیان بود،در هر صورت در حال حاضر سلاح های بیهوشی تا برد صد متر و حتی بیشتر با تیرهای مخصوص وجود دارد که سازمان در اختیار ندارد یا شاید داشته باشد! به نظر می‌رسد تنها کمکی که شکارچیان می‌توانند کنند آموزش روشهای نوین استتار و کمین است که محیط بانان با آن آشنایی ندارند و همچنین توصیه برای انتخاب لباس استتار مناسب با پوشش منطقه!! ضمناً از اینکه نظرات بنده را این روزها سیاه نمایی و خنده دار توصیف میکنید از شما تشکر می‌کنم.

        داغ Thumb up 14 Thumb down 19

      • امیرعلی می‌گوید:

        جناب محمد رضا ، دارت های بیهوشی رو ٢-٣ نفری فوت کنن نهایتا ١۵ متر برد داره ، ضمنا بحث در مورد کل و بز وحشی هست بزرگوار نه بز اهلی ، کافیه بوی شما توی کوه بپیچه تا دیگه رنگشونو نبینین ، چجوری با این شرایط واکسینشون کنن ؟؟؟
        تشکر فراوان از نظرات کارشناسی شما …

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 7

        • محمد رضا می‌گوید:

          امیر علی عزیز اگر بخواهند و اراده‌ای قوی از سوی سازمان و مسئولین ذیربط باشد امکان واکسینه شدن تمامی آنها وجود دارد و در واقع کار نشد نداره! اما انجام آن مستلزم کمک گرفتن از نهادها و کارشناسان بین‌المللی و اختصاص بودجه‌ای مناسب توسط مجلس است. پیشنهاد من فقط راهکار درمان به جای کشتن حیوان مریض بود که زیاد بیان می‌کنند، آن پیشنهاد منطقی نیست وگرنه مدیران تصمیم به انجام آن می گرفتند و انجام این پیشنهاد هم با توجه به بودجه و امکانات نداشته سازمان میسر نیست.

          داغ Thumb up 5 Thumb down 6

          • امیرعلی می‌گوید:

            کسی منکر فرمایش شما نیست ، ولی سمت و سوی بودجه های بین المللی وقتی وارد ایران میشه کلا عوض میشه وگرنه خیلی کارها میشه کرد اگه وقت پر مسئولین کمی خالی بشه ویادشون بیاد توی ایران عزیزمون جاندارانی هم هستن که دارن با مرگ دست و پنجه نرم می کنن

            پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • م علوی می‌گوید:

      آقا محمدرضا
      کدوم شکارچی گفت این طاعون به خاطر ندادن پروانه شکاره. هر عقل سلیمی میدونه تغییرات اقلیمی و آب و هوایی اخیر موجب این طاعون شدن و هیچ شخصی در این زمینه مقصرنیست.
      تو خبر قبلی من چند پیام نوشتم اونم اینه که تو الموت و طارم سفلی قزوین کلی دام اهلی به خاطر دلایل ناشناس تلف شدن و از مسئولین خواستم تا بحران نشده کاری کنند.
      البته آتش سوزی های عجیب و بی سابقه ای تو منطقه طارم قزوین صورت گرفته که مردم انگشت اتهام رو به سوی س م ز دراز کردن و جلوگیری از انتشار طاعون رو از دلایل اون میدونن.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

  5. م.ن می‌گوید:

    اقای محمد رضا- اتفاقادیدگاه اول مختص فقط شکارچیان نیست و موضوعی است که از طرف کلیه طبیعت دوستان مطرح میشود-بی کفایتی و عدم تدبیر لازم توسط مسوولین مساله ای نیست که به پای دشمنان داخلی و شکارچیان بیاندازیم- پر واضح است کسترش این گونه بیماری ها در یک کشور پهناور نمیتواند تسویه حساب و غرض شخصی گروهی با سازمان باشد! بعید است جمعیت بیکاری افتاده باشند دنبال خراب کاری و انتشار میکروب و ویروس در مناطق قرق و شکار ممنوع!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

  6. رشید می‌گوید:

    هیچیمون درست نیست نوش دارو بعد از مرگ
    تازه یادشون افتاده به دامها واکسن بزنند!!!!و از منطقه بیرونشون کنند
    حالا که متاسفانه حیات وحش آلوده شده و با مرگ دست و پنجه میزنند
    این اقدام جهت جلوگیری خیلی قبل از این باید انجام میشد نه الان
    حالا اگه میلیاردها هم هزینه شود که نمیشود این منطقه را هم با عرض معذرت باید بدست فراموشی سپرد
    آهای اونایی که اون بالاها به صندلیهایتان چسبیدید و خودتون را بخواب زدید اگه دلتان خواست بیدار شوید البته اگه تواین فاجعه ها دستی ندارید که با نهایت تاسف بهترین مناطق را به همین راحتی از دست دادیم
    دوستداران حیات وحش مگر شما فعالیتی کنید گویا غیر از محیط بانان هیچ دلسوزی نیست و واقعا همینطور است مطمءن باشید
    خرمنه خدانگهدار یاد روزهایی که کل وبز داشتی……

    داغ Thumb up 10 Thumb down 8

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>