با کشف ۱۸ لاشه جدید، تلفات طاعون در خرمنه سر به ۴۱ کل و بز افزایش یافت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان پایش روز گذشته (جمعه) در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم ۱۸ لاشه کل و بز جدید توسط اکیپ های پایش، شناسایی و معدوم گردید.

با کشف این ۱۸ لاشه تعداد تلفات حیات وحش بر اثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در این منطقه به ۴۱ کل و بز افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان زنجان در این باره گفت:  واکسیناسیون دامهای اهلی در داخل و حاشیه منطقه همچنان ادامه دارد و تاکنون حدود ۲۰۰۰ راس دام اهلی واکسینه شده اند.

امجد باقری در گفت و گو با خبرنگار دیده بان گفت: با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان تا فردا (یکشنبه ۱۳۹۴/۶/۱۵) کلیه دام های اهلی را از منطقه خارج خواهد شد.

آهک پاشی و ضد عفونی آبشخورها، پایش منطقه به منظور شناسایی، معدوم سازی و دفن لاشه ها توسط محیط بانان و کارشناسان محیط زیست زنجان همچنان ادامه دارد.

+1
-32
  

17 دیدگاه

  1. همیار می‌گوید:

    با وجود اندوه بسیار زیاد از تلف شدن این جواهرات ارزشمند و سرمایه های طبیعی کشور، اما نکته ای که بسیار دلگرم کننده و تسکین بخش است شفافیت و صداقت مجموعه محیط زیست زنجان در اطلاع رسانی در خصوص این ضایعه بزرگ است.

    شفافیتی که در بسیاری از مدیران و ادارات محیط زیست وجود ندارد !

    سال گذشته در پارک ملی بمو شیراز همین بیماری موجب مرگ و میر گسترده در حیات وحش شد اما مدیریت وقت محیط زیست استان فارس اقدام به مخفیکاری و سرپوش گذاشتن بر روی موضوع نمود !

    این شفافیت و صداقت در اطلاع رسانی موجب آسودگی خیال طبیعت دوستان و مردم می شود از این بابت که می دانند به آنها دروغ گفته نمیشود، پس خود را شریک درد و مشکل طبیعت حس می کنند

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 2

  2. رشید می‌گوید:

    هر دم از این باغ بری میرسد. تازه تر از تازه تری میرسد. باکمال تاسف خرمنه هم به افسانه پیوست

    داغ Thumb up 8 Thumb down 9

  3. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    طاعون شده درد بی درمان حیات وحش

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  4. امین منصوری می‌گوید:

    باید سریعا تمامی دامهای کشور واکسینه شده و از مناطق تحت مدیریت دور شوند، همچنین تمامی کل و بزهای بیمار توسط شکارچیان معتمد سازمان کشته شده و لاشه ها معدوم شوند.

    با شرایط موجود بهترین زمان ابطال تمامی پروانه های چرای دام داخل مناطق تحت مدیریت سازمان، فرا رسیده است.

    داغ Thumb up 26 Thumb down 32

    • میثم می‌گوید:

      باید از جابه جای حیوان بیمار هر چه سریعتر جلوکیری بشه.
      سوزاندن لاشه الوده چه فایدهای داره؟؟!!
      باید حیوان الوده و ناقل رو کشت و از انتقال بیماری به سایر حیواناتجلوگیری کرد.

      در پارک ملی یلو استون یک بیماری بین بوفالوها شیوع پیدا کرد اگه اشتباه نکنم سال۲۰۰۳ بود.
      با وجوداینکه جمعیت کمی وجود داشت بعد سال ها در حال افزایش بودن.
      دستور نابودی بیش از ۱۵۰۰ راس رو صادر کردن و با به کار گیری شکار بانان و شکارچیان حرفه ای شکار و به روش صحیح و بهداشتی لاشه ها رو دفن کردن.

      داغ Thumb up 11 Thumb down 27

    • چغوک می‌گوید:

      ” شکارچیان معتمد ” ؟!!!!!
      از کی تا حالا شکارچیان ” معتمد ” هم شده اند ؟!!!
      دوست عزیز ، ” پزشک معتمد ” شنیده بودیم اما شکارچی معتمد رو می توان به عنوان ” لطیفه ی سال ” قبول کرد ! .

      طرف رو توی ده راه نمی دادند ، سراغ کدخدا رو می گرفت !!! .

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 19

      • میثم می‌گوید:

        و ناکس به ده کد خدایی کند کشاورز باید گدایی کند…

        وقتی دلسوز طبیعت مثل شما باشد حیات وحشم باید اینجور ذلیل و بیمار شود.

        شکارچی معتمد داریم و داشتیم.
        شکارچی معتمد همون افرادی هستند که وقتی افرادی چون شما نمیدونستن طبیعت یعنی چه در سال ۱۳۳۵ سازمان شکاربانی رو تشکیل دادن برای حفاظت و نگهداری از طبیعت و حفظ گونه های در خطر انقراض.

        حالا اگه در این سه دهه اخیر از صدقه سری افرادی چون شما یه عده تفنگ بدست افتادن به جون طبیعت شما اسمشون میزاری شکارچی. مشکل شماست که در همین حد دانش داری.
        البته منم اسم شما رو میزارم فرد بسیار آگاه و طبیعت دوست.

        بماند که چه بر سر زیستگاه ها آوردن در این سه کد خدا هایی با تفکراتی چون شما.

        داغ Thumb up 14 Thumb down 17

        • چغوک می‌گوید:

          بابت پاسخ بسیار شیوا و روشن فکریتان بسیار ممنونم ؛ اما :
          ۱ . سال ۱۳۳۵ بنده هنوز به دنیا نیامده بودم چه برسد که بدانم طبیعت چیست !
          ۲ . در سال ۱۳۳۵ کانون شکار ایران بوجود آمد برای اینکه شکارچیان محلی دست تعدی به قرق های اختصاصی برخی شکارچیان و متمولین دراز کرده بودند و اصولا هدف اولیه ی تشکیل این کانون حفاظت از شکارگاه های خصوصی وابستگان به دربار بود .
          ۳ . سازمان شکاربانی در سال ۱۳۴۶ بوجود آمد و جایگزین کانون شکار شد و این تاریخ تقریبا همزمان با توجه بیشتر جامعه ی جهانی به حقوق حیوانات بود و در سال ۱۳۵۰ ، سازمان شکاربانی جای خود را به سازمان حفاظت از محیط زیست داد .
          ۴ . این که در سه دهه ی اخیر عده ای ” تفنگ به دست ” به جان طبیعت و وحوش افتاده اند ، امری واضح و روشن است اما این افراد چه ارتباطی با کسانی مثل بنده دارند را باید که بیشتر توضیح دهید …
          و نکته ی مهم این است که از منظر قوانین کشوری این افراد ” تفنگ به دست ” شکارچی نامیده می شوند و برای احدی از قانون گذاران هم اهمیتی ندارد که شما از نام گزاری اینان به ” شکارچی ” خوشتان بیاید یا نیاید !!! .

          پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

          • میثم می‌گوید:

            نمیدونم چرا یاد افرادی میوفتم که نوراطراف سر خودشون میدیدن. فقط خودشون رو دانا میدونستن….
            وقتی نوشته های شما رو میخونم.
            شما مدعی تفکری هستی که به قول شنا هبچ کس به اندتزه اونا از طبیعت نمیدونه. فقط شما میفهمزد.

            جهت اطلاعتون و تحریف نکردن تاریخ گذشته سازمان محیط زیست به وب سایت خود سازمان مراجعه کنید وتاربخچه سازمان رو مطالعه کنید.
            بلای خانمانطوز این طرزمین دقیقنامین رفتار شما هست. دوری از واقعیت و صداقت و تحریف تاریخ…

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

        • طبیعت گرد می‌گوید:

          جناب میثم باهات موافقم

          داغ Thumb up 5 Thumb down 4

      • امین منصوری می‌گوید:

        شما چون این چیزها را ندیده اید نمیدانید. بنده سالیان سال است که با اکثریت مدیر کل استانها ، نظارت و بازرسی و گارد حفاظتی محیطبانان سازمان روابط دوستانه ای داریم.

        داغ Thumb up 9 Thumb down 15

        • چغوک می‌گوید:

          پدر خانم برادر بنده ، بازنشسته ی بانک و از افراد سرشناس ، معتمد و بسیار خوش اخلاق یکی از شهر های خراسان جنوبی هستند ؛ ایشان دو تفنگ با جواز دارند و در نوبت شکار مجاز اداره ی محیط زیست هم هستند ؛ از نظر اداره ی محیط زیست آن شهر ، ایشان یکی از با اخلاق ترین و قانونمند ترین شکارچیان محسوب می شوند ؛ انسان بسیار مهمان نوازی و خوش مشربی هستند و همیشه مهمان های ویژه و نورچشمی را با گوشت شکار مهمان می کنند .
          با تمام خصوصیات خوبی که دارند ، پایبند قوانین وضع شده برای شکار نیستند و معتقدند که قانون گذاران اطلاع درستی از حیات وحش ندارند ( دقیقا حرفی که بسیاری از طرفداران شکار اینجا هم می نویسند ) ؛ فریزر خانه ی ایشان هیچگاه خالی از گوشت شکار نبوده و با وجود این که سال ها از آخرین شکار مجازشان می گذرد ، باز هم هر جمعه به کوه می روند .
          البته همیشه شکار نمی کنند و جوان و ماده و سردسته را نمی کشند و گاهی چند ماه دست خالی برمی گردند ؛ یعنی قانون وضع شده ی محیط زیست را اجرا نمی کنند اما قانون خودشان را دارند ؛ مشکل هم همین جاست که بسیاری از شکارچیان خودشان قانون وضع می کنند و به هیچ شکلی قبول ندارند که می توان از زاویه های دیگری هم به محیط زیست و حیات وحش نگاه کرد .
          مشهورترین شکارچی ایران ( همان مجری مشهور صدا قشنگ ! ) نمونه ی کامل این مدعاست ؛ هنوز در توهم سال های ابتدایی دهه ی ۷۰ هستند و گمان می کنند که غیر از ایشان هیچ کس دیگری نیست که حیات وحش ایران را بشناسد ؛ اصلا اعتقادی به بزرگ شدن نسل ها و مدعی بودن بقیه ندارند ؛ جالب این که ایده ی همان جوان ها را به نام خود سند می زنند ( طراحی یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال ) و وقتی برادرشان یواشکی قوچی را در سمنان شکار می کند ایشان هم کاملا اتفاقی گذرشان به سمنان می افتد !!! .

          ” شما چون این چیزها را ندیده اید نمیدانید. ”
          شما از کجا خبر دارید که من دیده ام یا نه ؟!
          من که با یک اسم طنزگونه ( چغوک ) مطلب می نویسم و فکر کنم که کاملا ناشناسم …

          داغ Thumb up 7 Thumb down 5

          • امین منصوری می‌گوید:

            جناب چغوک اگر تمامی شکارچیان ایرانی به مانند فامیل شما بودند و چنین طرز تفکری در شکار داشتند، ما هیچگاه به محیطبان و سازمان محیط زیست نیازی نداشتیم. طبق فرمایش شما ایشان قواعد و قوانینی برای شکار دارند و خود را مستلزم به رعایت آنان میدانند، کاری ندارم که ایشان داخل فریزرشان گوشت شکار دارند ، فقط میتوانم با صراحت بگویم که شکارچیانی مانند ایشان که ماده و بره نمیزنند، مسبب نابودی حیات وحش و کاهش جمعیت چهارپا نیستند و هیچگاه نسل کشی نمیکنند. در مورد آقای الف هم ، من تا چیزی را با چشم خود نبینم به کسی تهمت نمیزنم، ایشان در روز شکار قوچ در تهران بیمار و بستری بوده و با ارایه مدارک از اتهام تبریه گردیدند، بنده به شخصه ارادت خاصی نسبت به ایشان داشته و فکر میکنم که از شخصیتهای بسیار محبوب و دوستداشتنی کشور نزد مردم می باشند. همیشه دعا گویشان هستم و برایشان آرزوی سلامتی و طول عمر دارم. ضمنا ایشان معروفترین شکارچی کشور نیستند، در حال حاضر دوست عزیزم معروفترین شکارچی کشور و داور بین المللی شکار با شهرت جهانی هستند، بیشتر پرنده گانی که مشاهده میفرمایید توسط ایشان نامگذاری شده اند. افسوس که سازمان قدر این بزرگان محیط زیست کشور نمیداند و از تجارب ارزشمندشان بهره نمی برد. اینان گنج های تکرار نشدنی محیط زیست ما هستند و با هیچ فوق کارشناس ارشدی قابل قیاس نیستند. در پایان خوشحالم از اینکه میدانید و گفتید، برخی از شکارچیان غیر مجاز، اصول شکار جوانمردانه را زیر پا نمیگذارند و همین گفته شما برایم ارزشمند است، زیرا به این باور رسیده اید که شکارچی با شکارچی فرق دارد. امیدوارم دیده بان دوباره حذفش نکنه.

            داغ Thumb up 2 Thumb down 5

  5. نیروانا می‌گوید:

    از ابتدای این بیماری در منطقه هفتاد قله که این اپیدمی شروع شد معلوم بود که این وضعیت برای شبکه دامپزشکی وسازمان محیط زیست یک ازمون بزرگ کفایت سنجی است

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  6. یاشار از تبریز می‌گوید:

    هر روز خبر ناراحت کننده…. خسته شدیم….. خدایا خودت به این مخلوقات رحم کن..

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  7. طبیعت گرد می‌گوید:

    تا کی باید از این اخبار بد بشنویم ما؟؟؟؟حیات وحش این مملکت به همین سادگی داره نابوده میشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 4

  8. سید حسین می‌گوید:

    جناب چغوک شما حق تمسخر کسی را ندارید خوبه ما هم مسخرتون کنیم اون آقای مستند ساز به مراتب درکش از محیط زیست خیلی بیشتر از بعضیاست

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>