یک آهو بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در پناهگاه حیات وحش موته از بین رفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سه روز قبل یک آهوی نر و بالغ بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده ای که از میان پناهگاه حیات وحش موته می گذرد از بین رفت.

مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: این سانحه در طول شب رخ داده و راننده خودرو پس از برخورد با آهو توقف نکرده و در نتیجه شناسایی نشده است.

آهویی که اوایل هفته جاری بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته از بین رفت

عبور جاده آسفالته از میان پناهگاه موته این زیستگاه ارزشمند را به دو قسمت تقسیم نموده و ضمن ایجاد تلفات متعدد در حیات وحش بر اثر برخورد با خودروهای عبوری، ارتباط اکولوژیک مابین دو سمت جاده را تا حد زیادی قطع نموده است.

آهویی که اوایل هفته جاری بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته از بین رفت

این جاده تا ۳۰ سال قبل تنها یک مسیر خاکی و ناهموار برای دسترسی بومیان منطقه بود که با موافقت مدیران وقت سازمان محیط زیست به یک جاده ترانزیتی و آسفالته تبدیل گردید.

برای مشاهده جزئیات در مورد جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته کلیک کنید.

+160
-69
  

19 دیدگاه

  1. اهل جم. می‌گوید:

    حداقل اگر از پس جاده ها برنمیام باید چنتا پل مناسب و محل عبور ساخته بشه و اطراف جاده مانع ایجاد کنند.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

  2. محمود می‌گوید:

    اکثر افرادی که توقف نمیکنند میترسند جریمه شوند کمی باید فرهنگ سازی شود

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

  3. رشید می‌گوید:

    این هم از بی توجهی سازمان در برابر عبور حیات وحش از جاده های مرگبار
    در ایمن سازی جاده ها و احداث زیر گذر و ایجاد فنس قرنها از کشورهای دیگر عقب هستیم
    باعث تاسف فراوان

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  4. میثم می‌گوید:

    بهترین راهکار ثبت محل تصادفات و شناسایی محل عبور حیوانات و ایحاد رو گذرو و زیر گذر هست.
    اگر یک قانون در مجلس تصویب بشه که هر جایی که جاده کشیده میشه پیمانکار موظف هست با هماهنگی سازمان روگذر و زیرگذر احداث کنه دیگه کمتر شاهد اینچنین اتفاقاتی خواهیم بود.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  5. داریوش می‌گوید:

    بهترین راه اینه که این جاده فقط برای دسترسی محلی و استفاده ی محیط بانا باز باشه و برای اشخاص غریبه مسدود بشه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

  6. مسافر زمین می‌گوید:

    اشاره مختصری به مسئولین سابق سازمان حفاظت محیط زیست نمودند ولی صراحتا مشخص نکردند که مقصر چنین رویدادهایی که هر روزه شاهد آن هستیم کیست؟
    حال مقصر کیست؟ آیا خودرویی است که آهو را تلف نموده و آن را رها نموده تا تلف شود؟ آیا اگر راننده دستگیر شود با استناد قانون شکار وصید میتوان او را محکوم نمود؟ آیا راننده به قصد شکار با ماشین خود آهو را هدف قرار داده؟ اگر خودرو واژگون میشد و راننده تلف میشد مقصر که بود ؟
    جاده مذکور بیشتر از آنکه به درد مردم محلی بخورد مورد استفاده معادن، مزرعه داران، گله داران، معدن طلای موته ، شکارچیان و افرادی است که مستقیما با فعالیتهایشان در حال تخریب پناهگاه حیات وحش موته به طور مستقیم و در جاده و اتوبانهای داخل منطقه بطور غیر مستقم هستند.
    با این وضعیت تخریب زیستگاهی که در عرصه های طبیعی کشور شاهد هستیم سازمان محیط زیست باید تمامی محیط بانهای خود را مسئول کنترل خودروها ، مزارع ، چوپانان ، معادن و جاده های داخل مناطق بنماید و من فکر کنم برای این کار محیط بان کم باشد.
    ظاهرا بنظر میرسد در سازمان حفاظت محیط زیست زیستگاه اهمیت ندارد و مفهوم حفاظت محیط زیست فقط در جلوگیری از شکار و صید خلاصه میشود که سازمان از انجام همین کار نیز عاجز بوده است .

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

  7. ایمان می‌گوید:

    این جاده یکی از نمونه های کامل بی تدبیری و بی دانشی بود که با آنکه مسیرهای جایگزین و مناسبی برای آن وجود داشت ؛ باز هم این مسیر انتخاب شد و اکنون باید چاره ای برای آن اندیشیده شود و یا با ساخت زیر گذر و کشیدن فنس و کارهایی از این قبیل؛ این جاده را برای حیوانات، امن و بی خطر ساخت.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  8. جواد می‌گوید:

    سلام
    واقعا این جاده ها یی که از داخل مناطق چهارگانه محیط زیست عبور میکنند خسارات جبران ناپذیری را بر حیات وحش و تنوع زیستی بر جای میگذارند
    خسارت جاده ها از خسارت شکارچیان بیشتر هست . معمولا شکارچیان حیوانات حلال گوشت را شکار میکنند ولی ماشینها هرچی و هرکی از جاده رد بشه میزنن زیرش
    من هر روز که از دورود میرم ازنا سر کار باور کنید هر روز حداقل جسد یک حیوان که با وسایل نقلیه تصادف کرده میبینم که معمولا گوشتخواران تو این جاده از بین میروند
    آخه حدود پانزده کیلومتر از جاده دورود به سمت تهران از داخل پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا میگذرد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

    • مسافر زمین می‌گوید:

      دوست عزیزم جواد
      اکثر عزیزان شکارچی ما برای خوردن شکار نمیکنند . آنها برای ارضای حس کشتن شکار میکنند. بارها و بارها شاهد بوده ایم که انواع عقابها، پلنگ، یوز، خرس، جوجه تیغی، بزمجه، مارمولک، کفتار وحتی لاک پشت و کلاغ از دستشان در امان نبوده . شکار برای تامین غذا دیگر توجیه اقتصادی ندارد. زیرا به اندازه کافی و اقتصادی تر از گوشت شکار، گوشت مرغ و گاو و گوسفند در دسترس عموم هست.

      داغ Thumb up 8 Thumb down 8

  9. reza می‌گوید:

    فنس کشی کل جاده و ایجاد تونل و پل برای عبور و مرور حیوانات تنها راه کاره

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  10. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    ای داد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  11. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    این جاده های آسفالته بلای جان حیوانات شده هم آمار تصادفات بالا رفته هم کار شکارچیان ناخلف هم راحتر شده

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  12. حمید می‌گوید:

    سلام
    لطفا اگر زحمت نیست برای من چند تا سوال پیش امده
    جواب بدید ممنون میشم
    منظور از شناسایی نشدن راننده چیست؟
    یعنی اگر بطور اتفاقی و یا با گزارش فردی ماموران
    محیط زیست این راننده میدیدند دستگیر میکردند و باید
    جریمه میشد؟
    یا اینکه سازمان خسارت خودرو این اقا را پراخت میکرد؟
    حالا اگر این اقا به خاطر اینکه با اهو برخورد نکنه خودرو را منحرف میکرد
    و چپ میکرد و چند نفر کشته میشدند مقصر چه کسی بود ؟
    اگر به طور اتفای این راننده دستگیر میشد و شکارچی هم بود
    چه حکمی صادر میشد؟
    به نظر شما مقصر اصلی چه کسی است ؟
    سازمان محیط زیست ؟
    وزارت راه ؟
    راننده خودرو؟
    اهو بی زبان ؟
    پلیس راهور؟
    لطفا شما به عنوان کارشناس محیط زیست جواب من را بدهید

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      آقای حمید،
      بعنوان یک علاقمند محیط زیست و طبیعت کشور برخی موارد را درحد توان خدمت شما عرض می کنم :
      ابتدا باید توجه کرد که مسئله اصلی یافتن مقصر نیست و این موضوع در مراحل بعد قرار میگیرد، در سطح مناسبی از پیشرفت و توسعه در کشور، کلی گوئیها کمتر شده، جزئیات بیشتری معلوم و مشخص بوده و احتمالات ممکن پیش بینی شده و بر این اساس عمل می شود مثلأ در حوادثی مشابه این اگر جاده ای بهر دلیل از زیستگاهی عبور کند از طریق فرضأ نصب دوربینها و تابلوها و چراغهای اعلام کننده و هشدار دهنده هم قابل کنترل وهم ایمن خواهد بود ضمنأ مسیر امن تردد بصورت روگذر، زیرگذر و… برای تردد حیات وحش موجود در منطقه در نظر گرفته می شود، در این شرایط تا حد امکان از وقوع این حوادث جلوگیری خواهد شد، با اتخاذ این تمهیدات اگر باز سانحه ای رخ دهد پس از بررسی می توان داوری کرد مثلأ اگر راننده با رعایت سرعت مجاز به حیوانی بزند طبعأ مقصر نیست اما باید اطلاع دهد و خسارت اتومبیل هم طبق عرف موجود در دنیا از طریق بیمه پرداخت می شود چون در سطوح مناسب پیشرفت این موارد در بیمه اتومبیلها هم پیش بینی می شود، نکته دیگر این که ممکن است راننده ای برای احتراز از برخورد تغییر مسیر داده و منحرف یا واژگون شود باز هم نیازمند بررسی است، اگر سرعت خودرو غیرمجاز باشد طبعأ راننده مقصر بوده و در غیر این صورت احساس مسئولیت این راننده فداکار قابل تحسین و تقدیر است و در مورد خسارت مالی و احیانأ جانی وارد شده در اینجا هم بیمه اقدام خواهد کرد. اما می دانیم که در کشور ما در حال حاضر بسیاری از این موارد پیش بینی نشده است بنابراین اگر حفظ و بقای حیات وحش برای ما ارزشمند است در درجه نخست اولویت باید توسعه و پیشرفت کشور برای دستیابی به این شرایط و استانداردها باشد و سپس باید برای شرایط فعلی علاوه بر آنچه مقدور است تمهیداتی اندیشید تا حتی الامکان موضوعی مبهم نماند، مثلأ در مورد این خبر بهرحال باید مردم یاد بگیرند که در این موارد دستگاه و نهاد مربوط را مطلع کرده و در صورت مجاز بودن سرعت خودرو راننده مسئولیتی ندارد ولی در حال حاضر امکان اینکه به او خسارت داده شود وجود ندارد، در حالتی که راننده سرعت غیرمجاز داشته و مقصر باشد « س. ح. م. ز.» می تواند با بررسی شرایط و وضعیت راننده خسارت مناسب و معقول را درخواست کند بشرطی که برخورد عمدی و بقصد شکار نباشد ، به همین ترتیب می توان جزئیات دیگری را روشن و تکلیف را در این موارد معلوم کرد اما بهر صورت باید مسائلی در سطح ملی مورد پذیرش همگانی قرار بگیرد، اگر بطور مثال کشورهای پیشرفته تر را مثال می زنیم بایستی رفتار مردم آنها را هم مد نظر قرار دهیم ، مثلأ آیا از یک علاقمند محیط زیست کشور که از وضعیت فعلی ناراضی و خواستار بهبود شرایط است انتظار میرود که در این حادثه اینگونه ارائه طریق کند : « اگه توقف کنن باید ده میلیون پول مفت بی زبان را بریزند به حساب محیط زیست و دادگاه هم تشریف ببرند و جریمه دادگاه هم بپردازند. » باید دقت کرد که هر پیشرفتی در کشور و در هر زمینه ای نیازمند احساس مسئولیت همگانی، پرداخت هزینه لازم و تلاش و صبر و حوصله است و بقول معروف « بی رنج، گنج میسر نمی شود / گنج آن برد جان برادر که کار کرد»، با این تفاصیل و همانطور که گفته شد هدف اصلی بایستی دستیابی به سطوح بالای پیشرفت و توسعه همه جانبه باشد و بموازات آن بایستی کوشید تا با ارائه انتقادات و پیشنهادات معقول و منطقی و مدنی و با استفاده از امکانات فعلی، «س. ح. م. ز» بیشترین بازده را در حل مشکلات حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور داشته باشد که یکی از آنها همین حوادث جاده ای خسارت بار است.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 3

  13. من بارها از این جاده رد شدم و این جاده رو یه جاده خلوت بدون پلیس دیدم که غیر از روستاها هیچ دست اندازی نداره به نظرم اگر هر ۵۰ متر یک دست انداز ایمن درست کنند و با تابلوهای هشدار دهنده متعدد از خطرات بالا رفتن سرعت در این جاده آگاهی ایجاد بشه تا حد زیادی مشکل بر طرف میشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>