مرگ خرس قهوه ای بر اثر برخورد با قطار در مناطق جنگلی سوادکوه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): انتشار تصویری از لاشه یک خرس قهوه ای بر روی ریل راه آهن در مناطق جنگلی سوادکوه مازندران و دو نفر در کنار لاشه که یکی از آنها بیل و دیگری گلنگی در دست دارد بحث های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت.

برخی از کاربران گمان می کردند که خرس قهوه ای توسط افراد حاضر در تصویر با ضربات بیل و کلنگ کشته شده، عده ای شکار خرس توسط شکارچیان متخلف و برخی نیز برخورد با قطار را علت مرگ خرس عنوان نمودند.

در این رابطه با اداره محیط زیست شهرستان سوادکوه تماس گرفتیم و ریاست این اداره در توضیح ماجرا گفت: این حادثه چندی قبل در مناطق جنگلی مابین زیرآب و شیرگاه در حوزه شهرستان سوادکوه رخ داده است.

ابراهیم فلاحی اظهار داشت: در این حادثه یک خرس قهوه ای حین عبور از روی ریل راه آهن با قطار برخورد کرده و به دلیل شدت ضربه از بین می رود.

راننده قطار پس از رسیدن به مقصد موضوع برخورد با یک جانور بزرگ جثه را به مسئولان راه آهن گزارش نموده و دو نفر از پرسنل راه آهن (افراد حاضر در تصویر) لاشه خرس را در کنار ریل قطار کشف می کنند.

بخشی از مسیر خط آهن تهران – گرگان – مشهد از درون مناطق جنگلی شهرستان سوادکوه می گذرد و با توجه به سرعت بالا و صدای بسیار کم قطارهای جدید، هر از گاهی جانوران وحشی بویژه گراز و سگ سانان حین عبور از روی ریل با قطار برخورد کرده و تلف می شوند.

+47
-105
  

15 دیدگاه

  1. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    ای کاش تدابیری بیاندیشند و نقطه حادثه خیز را فنس کشی کرده البته نه اینکه ارتباط دو طرف قطع شود و یا در حین عبور از آن منطقه بوق قطار زودتر به صدا در بیاید کارشناسان زیادی در سازمان و اطراف آن هستن که راهکار منطقی ارائه نمایند

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 5

  2. خرس می‌گوید:

    به نظر حقیر سرعت قطار در این ناحیه که از جنگل میگذرد باید کم شود و راننده هراز چند گاهی با به صدا درآوردن بوق توجه جانوران روی ریل را متوجه قطار کند.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 4

  3. سید حسین می‌گوید:

    یعنی چی این مدلیشو ندیدیم دیگه قطارم قربانی میگیره
    کلا هر طرحی بعنوان پیشرفت و امکانات رفاهی انجام میشه یا به منظور بهره برداری بی ضابطه از طبیعت صورت میگیره این عواقبو داره و جزو لاینفک جوامع رو به پشرفته ولی عامل اکثر تخریبا خود س محیط زیسته مثل جاده های بیمورد معدنهایی با توجیه اقتصادی کم احداث سدهای غیر کارشناسی ووووو… چرا ؟ چون پای تمام مجوزها تایید و امضا س م ز میباشد . در استان فارس مجوز احداث تقریبا ۱۳۰۰ معدن صادر شده . تو خود بیاندیش

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 2

  4. نیروانا می‌گوید:

    با پوزیشن بهتری نمیشد ؟
    باید حتما کلنگ را به گلوی حیوان مرده گذاشته و عکس می گرفتند !
    برای دور کردن حیوانات از این قسمت مسیر راه آهن میتوان از سیستمهای ترساننده صوتی یا الترا سونیک استفاده کرد

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 8

  5. مسافر زمین می‌گوید:

    من سوال دارم امیدوارم کسی بتواند جواب بدهد.
    سوال من این است که ظرفیت تحمل طبیعت در برابر تخریب و نابودی انسان با شرایط فعلی چقدر است؟
    تا کی میتوانیم از جنگلها برداشت بی رویه کنیم حیوانات را شکار کنیم زیستگاهها را تخریب کنیم، آب و خاک و هوا را آلوده کنیم، از منابع آب برداشتهای غیر اصولی کنیم و طبیعت تحمل کند؟
    آیا ظرفیت آن هم اکنون تمام نشده است؟
    اگر میتواند ادامه دهد چقدر زمان باقی مانده؟
    آیا انسان موجودی از موجدات کره زمین است؟
    انسان برای ادامه حیات خود به سلامت چه گونه ها و موجودات و زیستگاههایی نیاز دارد؟
    در صورت تخریب تبعات آن برای ما چه خواهد بود؟ بطور کلی هزینه این تخریب برای انسان چقدر است؟

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      جناب مسافر زمین،
      در حد توان و بضاعت خود می توانم بگویم که سؤالات شما منطقی و قابل تأمل است و بطور مکرر از سوی انسانهایی مسئول و آگاه چون شما در سطح جهانی مطرح شده است و تابحال پاسخی قانع کننده به آنها داده نشده است چرا که در غیر این صورت دیگر نمی بایست شاهد مشکلات و معضلات موجود در سطح جهانی باشیم که روشنترین نمونه آن در حال حاضر کشتارهایی است که آدمیان با کمال بیرحمی و شقاوت از همنوعان خود با توجیهات غیرقابل قبول و در نقاط مختلف دنیا می کنند. در تاریخ بشر رویدادهایی دردناک و تأسف بار بمانند رخداد تلخ اخیر جان سپردن غریبانه کودکان مهاجر در میان امواج متلاطم کم نبوده است، در سطحی دیگر تخریبهای صورت گرفته در طبیعت را می توان در زمره همین رفتار ناصواب آدمیان دانست، اگر راه حلی برای اصلاح این شیوه زیانبار و مخرب وجود داشته باشد همان تلاش هماهنگ و همگانی برای اصلاح این عملکردهای مخرب است، هر ملتی می تواند با حرکت در جهت پیشرفت و توسعه پایدار هم رفاه و آسایش خود را در حد معقول و منطقی تأمین کرده و هم با این رویکرد مثبت و سازنده به رفع مشکلات و معضلات کنونی در سطح جهانی کمک کند، ملت و کشور ما هم می تواند با حرکت در مسیر دستیابی به سطوح مطلوب پیشرفت و توسعه و با مدنظر قرار دادن ملاکهای ضروری از جمله ملاحظات دینی، اخلاقی، انسانی و نیز زیست محیطی در مسیر ترقی و پیشرفت خود به نقش سازنده و مسئولیت خویش در این زمینه جامه عمل بپوشاند.

      داغ Thumb up 9 Thumb down 12

      • مسافر زمین می‌گوید:

        یک راه سخت تولید ثروت این است که چنانچه شخصی بخواهد درآمد کسب کند باید چندین سال علم اندوزی کند، هوش و استعداد کافی داشته باشد و سرمایه گذاری کند در نهایت شاید بتواند تولید ثروت کند ولی راههای آسان تری نیز هست و این است که شروع کند دست به چپاول سرمایه های ملی بزند زیرا ثروت زیادی در آن نهفته است، برای تولید آن زحمتی نکشیده، سرمایه زیادی نمیخواهد و قبلا طبیعت زحمت کار او را کم کرده قطع یک درخت از جنگل بسیار راحت تر است از کاشت یک درخت. مثالهای زیادی برای این کار میتوان زد. اشکال اساسی کار در این است که این موهبات خداوند شاهرگهای حیات در زمین هستند و وقتی ظرفیت نابودی آنها تکمیل شد آن وقت نوبت انسانها میرسد و همه در مقابل خشم طبیعت یکسان خواهند بود از انسانهای طماع گرفته تا مسئولین بی کفایت و افرادی که به این امر بی تفاوت بوده اند.

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  6. چغوک می‌گوید:

    ” بخشی از مسیر خط آهن تهران – گرگان – مشهد از درون مناطق جنگلی شهرستان سوادکوه می گذرد . ”

    یعنی واقعا مسیر قطار در برخی نقاط کاملا در دل جنگل است ؛ از جاده ی فیروز کوه که می گذریم ، یک جاهایی اصلا مسیر قطار در پوشش جنگلی گم می شود .

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  7. محمد رضا می‌گوید:

    ساعات تردد قطار مشهد معمولاً در شب است و راننده برای حفظ آرامش مسافران اصلا به بوق زدن فکر نمی کند! نور قطار هم بمانند خودرو چشم حیوان را قفل می‌کند. شرکت راه‌آهن که زیر بار غرامت یا خسارت نمی رود! همین که مدیر صادقانه آمار تلفات ناشی از برخورد با قطار را اعلام می‌کند جای امیدواریست اما شرکت راه‌آهن نمی تواند حداقل از بوق های ضعیفتر استفاده کند یا سرعت قطار را در آن منطقه به نصف کاهش دهد یا از چراغهای ال ای دی به جای پروژکتور برای مدتی استفاده کند؟ و اقدامات دیگر که دوستان فرمودند.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  8. منا می‌گوید:

    شاید حیوان را از قبل کشته اند با سم و بعدا در مسیر قطار گذاشتند چون خونریزی زیادی نکرده است

    می توان بموقع عبور قطار از امواج صوتی خاصی استفاده کرد که برای حیوانات قابل شنیدن است و کمتر برای انسان

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  9. میثم می‌گوید:

    خوشحالم با وجود تکنولوژی گردش آزاد اطلاعات و اخبار وجود داره

    سالها پیش هم اتفاقات بسیاری می افتاد که رسانه ای نمیشد ولی الان هر شهروند خود یک خبرنگار هست

    مثل همین دو هموطن در تصویر

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  10. عاشق حیات وحش می‌گوید:

    باید حصار کشی شود

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  11. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    ای داد از تلف شدن این همه خرس در ماههای اخیر

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  12. palang می‌گوید:

    این خط آهن زمان رضا شاه تاسیس شد و هنوز داره استفاده میشه و تغییری درش به وجود نیاوردن

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>