مشاهده لاشه ۷ کل و بز وحشی در طالقان در پی شیوع بیماری مشکوک به طاعون

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال شیوع نوعی بیماری مشکوک به طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در طالقان، از صبح امروز تاکنون لاشه هفت کل و بز وحشی در عرصه های طبیعی این شهرستان مشاهده شده است.

تصاویر این گزارش مربوط به پایش امروز (دوشنبه ۹۴/۶/۲۳) در منطقه و هفت لاشه کل و بز کشف شده می باشد که از طریق روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان البرز در اختیار این پایگاه خبری قرار گرفته است.

0
-209
  

30 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    وای خدا خودت به داد برس

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 8

  2. محمود می‌گوید:

    خدایا خودت کمک کن

    حیات وحش ایران داره نابود میشه !!

    چه بر سر ایران داره میاد ؟ خشکسالی طوفان طاعون ….

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 6

    • همیار محیط زیست می‌گوید:

      مقصر اصلی شیوع طاعون سازمان دامپزشکی کشور است که در واکسیناسیون دام های اهلی بخصوص دام های اهلی داخل و حاشیه زیستگاه های حیات وحش کوتاهی کرده است و رییس این سازمان باید پاسخگوی این خسارات جبران ناپذیر باشد

      در درجه دوم سازمان جنگل ها و مراتع (منابع طبیعی) است به دلایل زیر:

      - صدور پروانه چرای دام اهلی بیش از ظرفیت مراتع کشور و بر اساس ممیزی صورت گرفته در پنجاه سال قبل (آیا مرتعی که ۵۰ سال قبل ممیزی شده و ظرفیت مثلا ۱۰۰۰ راس دام اهلی را داشته امروز هم با وجود خشکسالی و تخریب مراتع در طول این سالها هنوز ظرفیت سابق را دارد و نباید مجددا ممیزی شود؟)

      - با وجود صدور پروانه به تهداد دام بیش از ظرفیت مراتع علاوه بر این خود دامداران نیز به دلیل نبود هیچگونه نظارتی تا چندین برابر تعداد درج شده در پروانه ، بصورت غیرقانونی دام وارد مرتع می کنند.

      - دام ها زودتر از موعد وارد مراتع شده و دیرتر از زمان مقرر از مرتع خارج میشن. امروز ۲۳ شهریور هست و دام ها طبق قانون باید ۱۵ شهریور از مراتع طالقان خاج میشدند اما هنوز حتی یک دام هم خارج نشده و خبری هم از مامورین منابع طبیعی نیست !

      متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق آزاد و شکار ممنوع هیچ مسئولیت و اهرم قانونی برای برخورد با تخلفات چرای دام اهلی به لحاظ ورود، خروج، تعداد و … ندارد.

      پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 11

  3. داریوش می‌گوید:

    تبریک به سازمان دامپزشکی و محیط زیست خوشحال باشید داره همه چی نابود میشه

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 7

  4. میثم می‌گوید:

    جالبه بعضی از این لاشه ها بیشتر از یک هفته میشه که در حال پوسیدن هست!!!!

    چطور در هفته گذشته در زمان سر شماری کسی به این لاشه ها بر خورد نکرد؟؟؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 13

  5. میثم20 می‌گوید:

    آقا جون من ۸ روز پیش تو همین سایت نوشتم حیوون دست و پا داره و از یه کوه به کوه دیگه میره باید منتظر الموت دیزین گچسر کوهای پشت سیالان و جاهای مرتبط به این مناطق هم بود.
    بیاید از شکارچیها کمک بگیرید اینکه میگن۷ تا نیست آیا میشه همه صخره ها را گشت.
    سازمان قدرت پوشش همه مناطق را نداره.

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 14

  6. سوسن اکبری می‌گوید:

    دیگه اینو کم داشتیم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

  7. reza می‌گوید:

    ضعف مدیران از اولین روزهای وقوع و مشاهده این بیماری
    تنها و تنها

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 2

  8. reza می‌گوید:

    خوش بحال زمین خوارهای طالقان
    بد بحال محیطزیست کشور

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  9. reza می‌گوید:

    چند هفته دیگه در سرخه حصار و لواسان هم این وضع رو داریم.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 2

  10. reza می‌گوید:

    همون طور که گوزن کرخه رو مگس میاز نابود کرد و منقرض شد این چندتا آهو و بزم طاعون منقرض می کنه.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  11. رشید می‌گوید:

    متاسفانه فعلا فقط باید لاشه شمارش کرد خرمنه سر ۹لاشه جدید. اینجا هم . هفتاد قله هم آمار تکمیل شد یکی هم از اون بالا حتی حرفی هم نزد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  12. امین منصوری می‌گوید:

    واقعا که دیگه مخم هنگ کرده و نمیدونم که چی باید بگم !

    فقط اینو میدونم که با دیدن این تصاویر جگرم آتیش می گیرد، باید عاشق باشی تا بفهمی که چه می گویم

    خشکسالی و کم آبی و تخریب زیستگاه از یک طرف، شکارچی غیر مجاز از یک طرف و حالا هم که این بیماری لعنتی

    پروردگارا این زبان بسته های بی گناه تقاص کدامین گناه نا کرده را پس می دهند؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

  13. kooshan می‌گوید:

    با توجه به اینکه :
    برخلاف اعلام سازمان جهانی بیماری‌های واگیر دام (OIE) ، مبنی بر اینکه شیوع و انتشار بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شرایط آب و هوای سرد و مرطوب افزایش می یابد و علت آن را نیز ماندگاری ویروس بیان کرده است، طبق یافته‌های محققین ایرانی، اوج بیماری در کشور ما، در ماه شهریور اتفاق می‌افتد زیرا جمعیت دامی واحدهای پرواربندی در این ماه بیشتر از هر وقت دیگر است و این امر باعث شیوع بیشتر بیماری می‌شود . ( ماهنامه کشت و دام و صنعت شماره ۱۸۲، خرداد ۹۴)
    و نیز با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر در اواخر این ماه هستیم، امید است حتی در صورت شیوع بیماری، مرحله خطرناک آن سپری شده و تلفات در عرصه های طبیعی طالقان، منحصر به همین تعداد و محدود باشد.
    با شیوع این بیماری در مناطق مختلف که از منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک شروع و بتدریج به مناطق دیگر سرایت کرده و تلفات سنگینی بر جمعیت علفخواران وحشی نقاط آلوده وارد کرد با مرور اخبار، اطلاعات و نظرات منتشر شده در این رابطه حالا نقش چرای بیرویه دام در وقوع این بلا باید روشن شده باشد و یکی از اولویتها در حفظ حیات وحش کشور و مقابله با این بیماری و نتیجتأ چاره اندیشی برای این معضل خطرناک از طریق سامان دهی به شیوه نادرست و بیرویه چرای دامهای اهلی است که در طول چند دهه ادامه داشته است.
    گذشته از «س. ح. م. ز» ، «سازمان دامپزشکی» ، « سازمان جنگلداری،….» و مراجع ذیصلاح دیگر در این رابطه که باید بفراخور اختیار و نقش خود در این مورد جوابگو باشند و اقدامات صورت گرفته حال و آینده را اعلام کنند، علاقمندان این حیطه هم لازم است بنا به مسئولیت مدنی خود در این زمینه با دامن زدن مستمر به بحث و گفتگوهای منطقی، مستدل و مدنی به اینگونه موضوعات مهم توجه بیشتری کرده و از ورود به مجادلات و کشمکشهای لفظی و شخصی بی فایده پرهیز کنند و بمانند شیوع این بیماری جهت اظهار نظر و ارائه انتقاد و پیشنهاد اصولی، منتظر وقوع حوادث نمانند ، بطور مثال هنوز نحوه و چگونگی فعالیتهای اقتصادی و بهره برداریهای مصرفی مجاز در مناطق چهارگانه و دیگر مناطق تحت اختیار «س. ح. م. ز» و اختیارات «س. ح. م. ز» در این موارد برای اکثر علاقمندان روشن نیست، بنابراین با توجه به شیوع این بیماری خطرناک و نقش چرای دامهای اهلی در بروز آن، ضروری است وقت کافی روی این موضوع و مسائل مرتبط با آن، نظیر وضعیت فعلی مناطق در اختیار سازمان از زاویه چرای دامها و مقررات و ضوابط مربوط و دستگاهها و نهادهای دیگر ذیربط اختصاص یافته و بحث و گفتگوهای لازم تا رسیدن به تفاهم و توافقی که بتوان آن را در قالب و چهارچوب مطالبه ای ممکن و معقول ارائه داد، ادامه پیدا کند، مثلأ در تعریف منطقه حفاظت شده می خوانیم :
    « اراضی به نسبت وسیع با ارزش حفاظتی بالا که با هدف حفظ و احیای رویشگاه های گیاهی و زیستگاه های جانوری انتخاب می شوند.مناطق حفاظت شده محیط های مناسبی برای اجرای برنامه های آموزشی و پژوهش های زیست محیطی به شمار می آیند.انجام فعالیت های گردشگری و بهره برداری مصرفی و اقتصادی متناسب با نواحی هر منطقه و بر اساس طرح جامع مدیریت، در داخل مناطق حفاظت شده مجاز است.»
    دیده می شود که موارد طرح شده کلی است و نیاز به روشن شدن جزئیات زیادی دارد که می توانند مورد بحث و گفتگوهای سازنده و مثبت قرار گیرند.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  14. کیان می‌گوید:

    چرا از کارشناسان کشورهای دیگه کمک نمی گیرند

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  15. کفترگردو می‌گوید:

    آفرین بر شما دوستدار محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

    • 270 می‌گوید:

      واقعا تاسف باره
      بعد از چهار سال حمایت دوستان و محیط بانی آمار همین کوه سوهان و لهران تازه به مرز ۶۰۰ راس نزدیک شده بود و خودم با چشمای خودم ماه پیش گله های بالای صدوپنجاه تایی دیده بودم
      ای وای بر من

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  16. سید حسین می‌گوید:

    سازمان ح م ز نمیدونم چرا حداقل مناطق ۴گانشو نمیتونه کامل کنترل کنه یعنی این قدر ضعیفه واقعا متاسفم برای حیات وحش ایران حداقل از ورود دام جلوگیری کنه این کارم یعنی نمیتونه ای خدا………….

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  17. درنا 2 می‌گوید:

    واقعا بحران که میگن همینه . چندین منطقه بخاطر طاعون در حال از بین رفتن است ولی حتی یکبار هم کسی در مورد این موضوع در رسانه ها توضیحی نمیدهد
    واقعا برایم غیر قابل باور است !
    چرا کسی پاسخگو نیست ؟ مگر سال گذشته در مجلس اقای لاریجانی پیشنهاد ممنوعیت پنج ساله شکار را نداد پس چرا امروز برای از بین رفتن اینهمه حیوان حرفی نمیزند ؟
    چرا از مسئولین محیط زیست و از دامپزشکی در این مورد پاسخگویی نمیخاهد؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  18. علیرضا می‌گوید:

    بهترین مهار بیماری طاعون در روزهای گذشته توسط اداره دامپزشکی فیروزکوه در منطقه شکار ممنوع کاوه ده مهار شد که قبل از وقوع حتی ۲ تلفات از حیات وحش بیماری رو مهار کردند و الان کل شهرستان رو واکسیناسیون کردند بر علیه طاعون نشخوارکنندگان ،خوبه از تجربه مدیر موفق دامپزشکی اون منطقه بصورت پایلوت در کل مکشور استفاده بشه

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  19. حسن می‌گوید:

    فقط طاعون کم بود تو این خشکسالی

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  20. فاتح می‌گوید:

    دامدارهایی که برای از دست دادنه ۱گوسفند۱پلنگ میکشن باید این چیزها رو ببینن..باید ببینن که چه خساراتی به محیط زیست و حیوانات میزنن..این دامدارها فقط توقع دارن و فقط مرتع مجانی میخوان و در نهایت هم نتیجش این میشه..

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  21. لر غیور می‌گوید:

    سازمان حفاظت از محیط زیست داره چکار میکنه ؟!!!!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  22. طالقانی می‌گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید. انشالله این بیماری هر چه سریعتر از منطقه پاکسازی بشه
    از شما خواهشمندم لوله کشی غیر اوصولی در منطقه وجین رود و دریاچه دریوک در روستای میر که موجب خشک شدن طبیعت بکر و تلف شدن حیوانات شده هست

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  23. اباذری می‌گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اقای کشیری و همکاران گرامی
    امیدوارم هرچه سریعتر این بیماری از منطقه پاکسازی شود،از شما خواهشمندیم در رابطه با لوله کشی های غیر مجاز که اقای طالقانی هم اشاره نمودند در دره وجین و دریاچه دریوک در روستای میر که موجب خشک شدن طبیعت بکر و از بین رفتن حیات وحش شده هر چه سریعتر اقدام لازم را به عمل اورید. لازم به توضیح است که در این مناطق یاد شده حدود ۱۰۰ راس کل و بز زیست میکنند،که به علت نبود اب خطر مرگ و میر. انها را تهدید میکند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>