عاملین شکار یک پلنگ ایرانی در شهرستان قوچان دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه شکارچیان غیرمجاز بار دیگر با کشتار یک پلنگ ایرانی کمیاب و در معرض انقراض ضایعه دیگری را برای طبیعت کشور رقم زدند.

چندی قبل گزارشی در اختیار نیروهای یگان محیط زیست شهرستان قوچان قرار گرفت مبنی بر اینکه گروهی از شکارچیان متخلف یک پلنگ را در منطقه تبارک قوچان (ارتفاعات روستای یدک) شکار کرده اند.

به دنبال این گزارش نیروهای یگان محیط زیست خراسان رضوی و محیط بانان شهرستان قوچان به تحقیق در این رابطه پرداخته و یکی از متخلفین را که قضد فروش پوست را داشت شناسایی نمودند.

روز گذشته (دوشنبه ۹۴/۶/۲۳) مامورین بصورت ناشناس و بعنوان خریدار با متخلف وارد مذاکره شده و بر سر خرید پوست پلنگ به مبلغ ۲۷ میلیون تومان به تواقف رسیدند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این باره گفت: محیطبانان برای تحویل پوست و انجام معامله با فروشنده مربوطه در یک خانه روستایی قرار ملاقاتی را ترتیب دادند.

حمید صالحی اظهار داشت: سایر نیروها بصورت نامحسوس در اطراف خانه کمین کرده و پس از اطمینان از وجود پوست درون منزل بلافاصله وارد خانه شده و متخلفین را بازداشت نمودند.

……………..پوست تازه پلنگ کشف شده از شکارچیان متخلف در شهرستان قوچان خراسان رضوی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از متخلفین یک تخته پوست تازه پلنگ که حداکثر ده روز قبل شکار شده است کشف و ضبط گردید.

متهمین در جریان بازجویی ها اعتراف نمودند که پلنگ را چند روز قبل، در منطقه آزاد تبارک در ارتفاعات روستای یدک شکار کرده اند.

در این رابطه تاکنون چهار متهم شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده و متهم اصلی نیز تا زمان تکمیل تحقیقات روانه زندان شده است.

بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی محیط زیست در خصوص ضرر و زیان جانوران وحشی، متهمی ن می بایست مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال بابت ضرر  زیان وارده محیط زیست ناشی از شکار یک پلنگ را به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی کمیاب و در معرض انقراض محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا بیست میلیون ریال محکوم خواهند شد.

+151
-58
  

33 دیدگاه

  1. عسل بانو می‌گوید:

    خدا لعنتت کنه

    پر طرفدار Thumb up 86 Thumb down 16

  2. یاشار از تبریز می‌گوید:

    خدا نسل هر چی نادان و جاهل را منقرض کند.

    امان از جهالت

    پر طرفدار Thumb up 85 Thumb down 15

  3. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    این بخش دوم جریمه ها خیلی عقب مونده هست.
    چطوری این بخش میتونه افزایش پیدا بکنه:

    (همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی کمیاب و در معرض انقراض محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا بیست میلیون ریال محکوم خواهند شد.)

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 14

  4. Caracal می‌گوید:

    ای وای بر ما

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 8

  5. دوست دار محیط زیست می‌گوید:

    ای کاش به جای طاعون نشخوار کنندگان کوچک که متاسفانه در برخی نقاط شیوع پیدا کرده طاعون شکارچیان متخلف نامرد شیوع پیدا میکرد

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 20

  6. هاشم می‌گوید:

    لعنت خدا بر هرچی شکارچی متخلف بی وجدان و آهنهایی که با دیدن این توحش (در این سایت) لذت می برند .

    شرافت که ندارید ….

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 20

  7. رشید می‌گوید:

    لعنت برشکارکشان غیرمجاز .

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 19

  8. المو بلاغ می‌گوید:

    خدا ازت نگذره اما یه چیز خیلی جالبه اگه این جریمه رو بزارن برا جذب یه محیط بان که ماهی یک ملیون حقوق بگیره که نمیگیره کلا ماهی هفتصد یا هشت صد هزار حقوشه میشه نزدیک به هشت نه سال میشه فقط بابت پول یک پلنگ از منطقه حفاظت کنه این پولا کجا میره خدا داند

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 15

    • کیان می‌گوید:

      هفت هشت ساااال!!!!
      چطور حساب کردی دوست گرامی

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی المو بلاغ ،
      توجه بفرمائید که طبق بخشی از « ماده ۳۰ قانون شکار و صید » قسمت عمده ای از جریمه های دریافتی ضرر و زیان به مأمورین «س. ح. م. ز. » تعلق خواهد گرفت.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

    • mehrdad می‌گوید:

      تا دیروز می‌گفتید چرا جریمه‌ها کم هست. این جریمه‌ها باعث تشویق شکارچیان میشه و نه تنبیه آنها. نرخ جریمه یک‌چهارم ارزش گوشت شکار یا یک پنجم ارزش پوست هست و…….

      حالا که جریمه‌ها افزایش پیدا کرده می‌گید این پولها کجا میره…..حکایت همچنان حکایت ملانصرالدین و پسرش و خرش هست. هر تصمیم دیگری هم بگیرند افراد دیگری حرف‌های دیگری درخواهند آورد. کلا ملت جالبی هستیم.

      ضمنا این پولها به حساب دولتی واریز میشه و تحت کنترل نهادهای نظارتی از قبیل دیوان محاسبات و خزانه‌داری و ….قرار داره. محل هزینه هم طبق بودجه تعیین میشه. بگذریم که در حال حاضر عمده‌ی درآمدهای کشور و حتی بودجه‌ی عمرانی داره صرف نکبتی به نام هدرمندی یارانه‌ها میشه. هر سال حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان……..

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

      • kooshan می‌گوید:

        آقای مهرداد،
        تشبیه بجایی بود، متأسفانه در کشور ما کمتر « انتقاد یعنی بیان نقاط ضعف و ارائه راه حل برای رفع آنها و اصلاح امور » صورت میگیرد و بیشتر اظهارات و نظرات گفته شده پیرامون مسائل و مشکلات مختلف را اگر خوشبینانه در نظر بگیریم و ایراد و بهانه جویی ندانیم اکثرأ اعتراض و مخالفت بدون ارائه دلیل و بی اشاره به چاره کار است، امیدوار باشیم با رسیدن به سطوح مناسب پیشرفت و توسعه متوازن و پایدار و شکل گیری فرهنگ متناسب و شایسته فرهنگ دیرپای ایرانی، همواره شاهد انتقاد اصولی هموطنان باشیم.

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  9. mohaamaad می‌گوید:

    سلام این جور آدما باید اعدام بشن

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 19

  10. اهورا می‌گوید:

    مرگ بر این جانیان…

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 8

  11. سوسن اکبری می‌گوید:

    خدا لعنتشون کنه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

  12. reza می‌گوید:

    تمامی پلنگها باید قلاده داشته باشن

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 11

  13. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    حالا برو تو حلفدونی بخواب حالشو ببر

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 9

  14. فرزین می‌گوید:

    به جز شکارچی متخلف باید واسطه ها هم جریمه و زندانی بشن تا خریداری هم وجود نداشته باشه!!!!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 7

  15. داریوش می‌گوید:

    بسیاری از کشورها به علت حساسیت موضوع انقراض حکم اعدام صادر میکنن مانند پاندا در چین ببر سیبری و بنگال در روسیه و هند ما هم باید اعدام رو اضافه کنیم به مجازاتها مخصوصن برای شکارچیان سابقه دار و شرور و باندهای بزرگ

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 10

  16. سید حسین می‌گوید:

    دوباره فقر فرهنگی و عدم اگاهی کافی ونبود برنامه ای مدون از سوی س ح م ز به عنوان متولی حیات وحش کشوربرای اموزش افراد محلی باعث حذف گونه ای ارزشمند از طبیعت ایران شد. جهل ونادانی بعضی تفنگ بدستان در کشتار گوشتخواران در درجه دوم اهمیت میباشد. سازمان مربوطه در رسانه های ملی حتی یکبار هم از اهمیت حیات وحش و تبلیغ استفاده نکرده.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 8

  17. منا می‌گوید:

    با در امدی که پوست پلنگ برای اانها داشت حتما اولین باری نیست که این کار را انجام می دهند و خدا می داند امثال آنها در جاهای دیگر در کمین این حیوانات نایاب هستند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  18. علی می‌گوید:

    دلم میخواد خودم دارش بزنم….لجن اگه مردی بدون تفنگ برو سراغ پلنگ. بزدل نامرد….

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

  19. گرگعلی می‌گوید:

    دیده بان عزیز این روستا تقریبا در حاشیه پارک ملی تندوره و منطقه حفاظت شده الله اکبر قرار دارد و حتما پلنگ یکی از این مناطق بوده که از منطقه خارج شده و به نظر این حقیر منطقه حاشیه ای منطقه آزاد محسوب نمی شود بلکه کمربند حفاظت پارک می باشد و اتفاقا محیط زیست باید از این حاشیه ها بیشتر حفاظت نماید.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  20. لر غیور می‌گوید:

    هیچ وقت شکارچی قانونمند شکارچی (پلنگ, گرگ, ….) را نمیکشه-این نامرد شکارکش و بی دین ومذهب است-بایستی اشد مجازات براش در نظر گرفته شود-وقتی با سیاست های سازمان حفاظت از محیط زیست کوه ها ودشت ها از طبیعت مردان خالی میشه این ارازل و اوباش فرصت جولان دادن پیدا میکنند.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 10

  21. شاهین می‌گوید:

    فقط حکم قاطغ قضایی می تونه این مجرمین رو تنبیه کنه اگه می خوایم جرایم زیست محیطی کامل بشه این یک نمونه هست ، جریمه ۸۰ میلیون تومانی همراه با حبس طولانی مدت و مصادره اسلحه حتماً باید اجرا بشه تا زنگ خطری برای متخلفین دیگر باشد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  22. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    باید هزینه ی تکثیر یک پلنگ و رها سازی اون در همون منطقه رو ازش بگیرن و تا زمان رسیدن پلنگ تکثیر شده به سن این پلنگ نگون بخت شکارچی محترم آب خنک بخوره

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  23. فاتح می‌گوید:

    نهایتا ۱۰۰تا پلنگ دیگه هست که با ادامه این وضعیت تا یکی دوسال دیگه منقرض میشه مثل ببر مازندران

    نه زیسنگاهی دارن برای زندگی و نه طعمه ایی دارن برای شکار کردن…

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  24. نادر می‌گوید:

    سلام این رو مثل پلنگ بی چاره دار بزنید و پوست کثیفشو از بدنش جداکنید تا بفهمد که چه جنایتی انجام داده است

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  25. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    امیدوارم مراجع قضایی بخش دوم جرایم را نیز افزایش داده تا کسی جرات نکنه به حیوانات تعرض کنه و این جنایتکاران طبیعت بسزای اعمالشون برسونه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>