پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه روز گذشته یک آهوی ماده به همراه یک بره آهو بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده ای که از میان پناهگاه حیات وحش موته می گذرد از بین رفتند.
فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: این سانحه جمعه شب رخ داده و محیط بانان صبح شنبه لاشه آهوی ماده و بره اش را در کنار جاده مشاهده نمودند.
مرتضی جمشیدیان اظهار داشت: راننده خودرو پس از برخورد با آهوها به مسیر خود ادامه داده و در نتیجه شناسایی نشده است.
تصویر: آهوی ماده و بره آهوی تلف شده بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته
چند روز قبل نیز در حادثه ای مشابه یک آهوی نر بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در همین جاده از بین رفت. (لینک مرتبط)
عبور جاده آسفالته از میان پناهگاه موته این زیستگاه ارزشمند را به دو قسمت تقسیم نموده و ضمن ایجاد تلفات متعدد در حیات وحش بر اثر برخورد با خودروهای عبوری، ارتباط اکولوژیک مابین دو سمت جاده را تا حد زیادی قطع و کنترل منطقه را نیز برای محیط بانان مشکل نموده است.
از ابتدای تابستان سال جاری تاکنون ۸ آهو و ۳ کفتار راه راه بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این محور تلف شده اند. بطور حتم موارد متعدد دیگری نیز از برخورد آهوان موته با خودروهای عبوری وجود داشته که حیوان بر اثر تصادف زخمی شده و پس از مدتی در گوشه ای از منطقه بر اثر جراحات وارده تلف شده است و لاشه تعدادی دیگر نیز توسط رانندگان خودروها پس از تصادف برداشته شده است.
این در حالی است که هیچگونه تابلو هشدار دهنده و عامل بازدارنده از جمله دوربین ثبت تخلفات به منظور کنترل سرعت خودروهای عبوری در این محور وجود ندارد که ضروری است جهت نصب دوربین و سایر تمهیدات لازم برای کنترل سرعت خودروهای عبوری در این محور اقدام گردد.
این جاده تا ۳۰ سال قبل تنها یک مسیر خاکی و ناهموار برای دسترسی بومیان منطقه بود که با موافقت مدیران وقت سازمان محیط زیست به یک جاده ترانزیتی و آسفالته تبدیل گردید.
مسیر قرمز رنگ: جاده ای که پس از خروج از محور اصفهان – تهران از میان پناهگاه حیات وحش موته عبور کرده و به گلپایگان می رسد
مسیر سبز رنگ: جاده ای که از سمت تهران پس از عبور از دلیجان – محلات و خمین به گلپایگان می رسد
مسیر آبی رنگ: جاده ای که از سمت اصفهان از شاهین شهر جدا شده و پس از عبور از علویجه و دهق به گلپایگان می رسد
——————————————————————————————————————————————————————————
همانطور که در نقشه فوق مشاهده می کنید جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته در امتداد هیچ مسیر ترانزیتی مهمی قرار ندارد. این جاده از میانه محور اصفهان – تهران جدا شده و به شهر گلپایگان متصل می شود و در مسیر عبور خود از قلب پناهگاه، به غیر از روستای کوچک موته، دسترسی به هیچ مکانی را فراهم نمی کند.
این در حالی است که دسترسی به گلپایگان چه از سمت تهران و چه از سمت اصفهان دارای مسیرهای جایگزین و به مراتب مناسبتر و کوتاه تری می باشد.
با توجه به نقشه راهها، اگر جاده های مورد نظر طی ده سال اخیر تفاوت اساسی نکرده باشند، مشکل آنجاست که مسافران عازم گلپایگان از دو سمت تهران و اصفهان ترجیح میدهند بعلت سهولت و راحتی سفر خود تا آنجا که ممکن است مسافت بیشتری را از طریق بزرگراه طی کنند و باقیمانده مسیر را از جاده ای که از «پناهگاه حیات وحش موته» میگذرد، بپیمایند
این مورد بایستی در زمان احداث این جاده فکر شده و اگر ساخت جاده هم فرضأ بعلل مختلف از جمله مطالبه مردم گلپایگان ضروری می بود لااقل تمهیدات لازم جهت تردد ایمن، وحوش در طول جاده پیش بینی می شد
در ارتباط با ساخت این جاده و رها کردن آن به وضع فعلی، وزارت راه و «س. ح. م. ز.» وقت و نیز نمایندگان پیگیر طرح مسئولیت داشته اند، اما معلوم است که در زمان ساخت این جاده اصولأ آنچه که درحال حاضر مورد بحث است هم در افکار عمومی و هم نزد مسئولین نه مطرح و نه اهمیت داشته است
باید تجربه آموخت اما نمی توان در گذشته ماند و باید از آن عبور کرد، در حال حاضر و با توجه به رویکردهای اعلام شده، دولت و «س. ح.م. ز» حتمأ و بایستی حداقل آنچه را که ممکن و مقدور است ، انجام دهند و حداکثر تلاش خود را در این زمینه بعمل آورند تا لااقل کاهش قابل قبولی در وقوع اینگونه حوادث روی دهد و طبعأ تحقق این امر با تعامل و هماهنگی و همکاری با پلیس راهور که قطعأ مرجع ذیصلاح و مهم دیگر در این رابطه می باشد، امکان پذیر است
واقعأ دیدن برخی تصاویر سوانح جاده ای حیات وحش بسیار ناخوشایند و دردناک است
پر طرفدار 30 4
مشکل این هست که ما فکر میکنیم جاده فقط آسفالت کردن هست.
فارغ از اینکه جاده به حصار نیاز داره تا امنیت مسافر و البته حیوانات رو تامین کنه.
بارها تصادفات بسیار غم انگیزی بعلت تصادف خودروهای عبوری با حیوانات شاهد بودم اما کشور جهان سومی ما حوصله اندیشدن به این مسائل رو نداره.
امیدوارم آیندگان مثل نسل فعلی فکر نکنن.
پر طرفدار 7 2
کوشان عزیز
منطقی به نظر نمیرسد که مردمی که قصد سفر به گلپایگان یا بر عکس را دارند از جاده میان پناهگاه حیات وحش موته استفاده کنند.
این جاده بیشتر توسط معدن دارن کشاورزان و چوپانان و معدن طلای موته و کسانی است که به نوعی دارای منافع اقتصادی در داخل پناهگاه هستند که تلفات حیات وحش در این جاده گوشه ایی بسیار کوچک از تخریب زیستگاه و تلفات حیات وحش در داخل منطقه است. چنانچه سازمان محیط زیست با این برداشتهای غیر اصولی در داخل پناهگاه برخورد نمایید قسمت اعظم مشکل حل خواهد شد. ما دنبال علت در جاهای دیگر باید بگردیم.
پر طرفدار 10 1
جالبیش اینه که مسیر رو هم کوتاه نکرده !
مدرک اون مهندسی که پای پروفیل طولی این جاده رو امضا کرده باید قاب کرد !
پر طرفدار 31 9
واقعا هیچ لزومی در وجود این راه نیست
همینجوری الکی این جاده رو کشیدن تا قاتل جان حیوانات موته باشه
انشاله سازمان بتونه بالاخره این جاده را حذف کنه و به کشتار این قاتل زنجیره ای پایان ببخشه
آآآآمین…………..
پر طرفدار 29 5
مسوولین محترم لطفا این جاده را هر چه زودتر تخریب کنید
پر طرفدار 27 4
این جاده باید مسدود بشه
پر طرفدار 24 4
اگه دوربین نصب بشه باعث میشه متخلف رو پیدا کنن و همین جریمه ده میلیونی رو ازش بگیرن حتما دفعه بعد وقتی از این قسمت رد بشن حواسشونو خیلی جمع میکنن
پر طرفدار 24 13
راننده هیچ گناهی نداره تو اون تاریکی شب ممکن هر لحظه جانداری از جاده عبور کنه
پر طرفدار 7 3
امیدوارم مسولین کاری بکنند
یکی از بهترین آهوهای جهان داره بر اثر بی فکری ما ازبین میره
ساخت زیر گذر، ساخت یه جاده ی دیگه و……
هرکی راهکاری داره ارایه بده شاید بشه کاری کرد
پر طرفدار 28 14
منم با نظر علی موافق . اصلا چرا باید جاده از وسط یه پناهگاه حیاط وحش رد بشه.
پر طرفدار 30 10
دیده بان کامنت بالا از من نیست ولی بانام کامنت من ثبت شده؟ چرا؟؟
پر طرفدار 20 13
هیچ نامی اختصاصی نبوده و نمی تواند متعلق به شخص خاصی باشد.
بعنوان مثال ممکن چندین نفر با نام کاربری “مسعود” و یا القابی چون “دوستدار طبیعت” اقدام به درج دیدگاه نمایند و این اسامی یا القاب منحصر به شخصی نیستند.
تنها در صورتی که نام و نام خانوادگی کامل بعنوان نام کاربری استفاده شود امکان پیگیری عدم استفاده سایر کاربران از این نام (نام و نام خانوادگی کامل) برای این پایگاه خبری میسر می باشد.
پر طرفدار 18 15
ممنون از دیده بان بابت توضیح. چیزی به آگاهی من افزودید. پاینده باد پاسخ گویی.
پر طرفدار 7 3
این دیگه چه پناهگاهی است؟؟؟!!!!!!!!
پر طرفدار 27 4
متاسفانه هر چند روز یک تصادف اتفاق می افتد و هیچ کاری انجام نمیشود دیگر از کشیدن فنس و احداث زیر گذر نا امید شده ایم فقط جاده برای همیشه باید مسدود شود یعنی همه جاده های اینچنینی باید بسته شود تا اداره راه فکری برای جاده های جدید باشد وگرنه ده ها اقدام برای جلوگیری از این کشتار میتوان انجام داد ولی بی توجهی در این زمینه و زمینه های محیط زیستی دیگر باعث از بین رفتن گونه های با ارزش جانوری کشورمان شده و خواهد شد
پر طرفدار 9 4
یا باید جاده بسته بشه
یا اینکه دوطرف جاده فنس کشی و برای عبور و مرو حیوانات پل و تونل احداث گردد.
پر طرفدار 12 3
اطمینان داشته باشید برای دسترسی به یک روستا این جاده اجرا شده در حالیکه باید این نوع جاده ها از نوع در جه ۳ اجرا شوند چون تردد آنها کم است و سرعت مجاز آنها اگر اشتباه نکنم نباید بیشتر از ۶۰ کیلومتر در ساعت باشد
خودرویی که به این دو آهوی نگونبخت زده اگر سواری بوده با وضعی که دو حیوان پیدا کرده اند باید از سمت جلو صدمه کلی دیده باشد مگر آنکه از این خودروهای suv با سپرهای آفرودی بوده که توانسته به راهش ادامه دهد
یک خودرو سواری با سرعت بالا از چنین تصادفی سالم نمیماند
پر طرفدار 14 4
باید همه این آهوها رو به باغ وحش انتقال داد، مطالبات مردم گلپایگان مهمتر از چهار تا آهو است.
داغ 13 22
چه مطالبه ای؟!
داغ 7 6
جالبه تمام به قول شما “مطالبات” مردم گلپایگان رو باید حیات وحش بیچاره بدهند!!!!! افسوس از اینجور دیدگاه و طرز تفکر…..
پر طرفدار 8 5
امکانش هست که تردد مردم از اون جاده به طور کلی ممنوع بشه؟ (البته مسلما به جز محیط بانان)
پر طرفدار 15 4
جاده هزینه برداشته کلا که نمیشه مسدود کرد
باید راه حل اساسی پیدا کرد
موافقم / مخالفم 0 1
به نظر من باید جریمه کشتار این حیوانات از اداره راه و شهرسازی گرفته شود
پر طرفدار 16 3
جریمه این حبواناتکه در جاده میمیرن. و حبوانات کخ در اثر بیماری در هفتاد قله و طارم طالقان مبمیرن توسط چه کسی پرداخت میشه؟؟
شیوه کشتن حیوان و شخص چه حفیقی و چه حقوقی در جرم بودن دخیل هست!!!!!، یا حذف هر گونه حانوری در حیات وحش توسط هر فرد یا سازمانی به هر شکلی؟!!!!
داغ 8 6
درد نابود شدن حیات وحش موته ما رو کشت…سوختیم از سکوت و پاسخ ندادن هیچ مدیر و مسئولی
پر طرفدار 9 2
با اجازه دیده بان عزیز.به نطر بنده اگر درجه ای که چندین سال پیش برداشتند وسازمان ح م ز تشکیل شد دوباره به سازمان بدهند ویک درجه ارتقا پیداکند وبه شکاربانی تبدیل شود شاید دلسوزانی روی کار بیایند وحیات وحش را از نابودی نجات دهند
داغ 9 7
پس از مطالعه این گزارش، دو نتیجه زیر بدست می آید:
۱- زیانبار و غیر ضروری بودن این جاده دلیل کافی برای بازگرداندن آن به وضع سابق (فقط برای دسترسی بومیان منطقه) است و باید در
اسرع وقت و با قاطعیت انجام شود.
۲- کسانی که اینگونه طرحها را ارائه و اجرا می نمایند باید محاکمه و علاوه بر پرداخت خسارتهای ناشی از آن، مجازات شوند.
پر طرفدار 7 1
خیلی صحنه تلخ و ناراحت کننده ای…این حیوان خیلی مظلوم و نازه
پر طرفدار 6 1
تازه محیط زیست باید خسارت وارده به ماشین عبوری رو پرداخت کنه > اون داشته راهشو میرفته
پر طرفدار 10 3
واقعاً بایستی جهت خروج جاده ها از مناطق تحت حفاظت کشور فکر اساسی بشه
پر طرفدار 11 1
دیده بان چند روز پیش در خبر شبکه یک وزیر راه چندین جاده را در مسیر بندرگز به مشهد و قوچان به مشهد کلنگ زد نمی دونم این مناطق با پارک تندروه تداخل دارند یا نه شما را به خدا پیگیری کنید اگر از میان مناطق حفاظت شده یا پارکهای ملی می گذرند در همین مرحله کلنگ زنی سازمان محیط زیست یک تدبیری کند.
پر طرفدار 8 0
نمی دانم جاده خمین به دلیجان که وجود داشت (مسیر سبز رنگ) دیگر چه نیازی به ساخت این جاده بود؟ در حالیکه چندان هم از مسافت نمی کاهد.
پر طرفدار 6 0
اگه این جاده محدودیت ترافیکی داشته باشه و برای مثال با تاریکی هوا تردد ممنوع بشه کمک خیلی بزرگیه به کاهش تلفات
تا زمانی که بشه یه جاده جدید خارج از منطقه موته ساخت!
موافقم / مخالفم 1 0