با کشف ۵ لاشه جدید، تلفات طاعون در خرمنه سر طارم به ۱۰۱ کل وبز افزایش یافت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان پایش روز گذشته سه شنبه ۳۱ شهریور در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم مجموعا ۵ لاشه کل و بز جدید توسط اکیپ های پایش، شناسایی و بصورت اصولی معدوم گردید.

امجد باقری مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان زنجان در این باره گفت: با کشف این ۵ لاشه تعداد تلفات حیات وحش بر اثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در این منطقه به ۱۰۱ کل و بز افزایش یافت.

+4
-46
  

20 دیدگاه

  1. ایستگاه قارون-آبشار بیشه دورود می‌گوید:

    به سلامتی چشم مدیران سازمان محیط زیست روشن

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

  2. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    یکی نیست اثر سیلور نانو (نانو نقره) را روی این جانداران امتحان کنه؟!
    هی من گفتم و کسی هم نشنیده گویا!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

    • kooshan می‌گوید:

      ، رد پا برجانگذار، گرامی،

      در خبر مربوط به فیروز کوه که دیده بان منتشر کرد، گفته شده بود که از نانو سیلور هم استفاده شده است تصور میشد شما هم خوانده باشید ضمنأ در نظرات قبلی پیرامون شیوع بیماری این مطلب دوباره یادآوری شده بود. حالا بهتر است این را بگوییم که چرا در مناطق دیگر و برای پیشگیری از نانوسیلور استفاده نمی شود.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

      • ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

        الان خوندم. نوشته بود آبشخور را با نانو سیلور و آب آهک تمییز کردن!
        باید بگم این نانو سیلور نباید با چیزی ظاهرا مخلوط بشه چون نقره رسوب میده! مثلا با آب کلر دار نباید استفاده بشه.
        بعدش نانو سیلور خوردنی هست. یعنی توی آبشخورها بریزند تا خورده بشه توسط جانداران. حتی انسان ها هم میتونن بخورنش.
        منتها تنها بدی که ممکنه داشته باشه اینه که باکتری های مفید را هم از بین میبره. حالا وقتی یک بیماری مهلک میاد صحبت از باکتری های مفید زیاد مهم نیست!
        دوز ۴۰۰۰ppm را تو ایران شرکت نانو نصب پارس میزنه. با آب غیر کلر دار رقیق میشه. لیتری حدود ۵۰ هزار تومنه که فکر کنم یک لیترش برای حدود صد تا آبشخور کافی باشه!

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  3. ایرانی می‌گوید:

    یعنی سازمان محیط زیست هیچ راهکاری بجز آتش زدن لاشه ها به ذهنش نمیرسه؟
    هیچ سازمان یا نهاد یا شخصی توی دنیا نیست که بتونند برای حل این معضل ازش کمک بگیرند؟
    تعجب میکنم که چرا همه چیز رو به حال خودش رها کردن تا این سرمایه های ارزشمند کشورمون اینطوری جلوی چشممون نابود بشند و فقط محیطبانان عزیز و همیاران محیط زیست مجبور به سوزاندن امحا اجساد حیوانات باشند؟
    بعد از اولین محلی که این بیماری لعنتی دیده شد چرا سازمان محیط زیست و تمام مدعیان این عرصه که مسئولیتی دارند دست روی دست گذاشته و تنها تماشاگر بودند؟
    امیدوار بودیم بعد از بازگشت خانم ابتکار به سازمان محیط زیست دیگه شاهد افتضاحات مدیران نالایق،ناتوان و مجیزگوی قبلی نباشیم اما افسوس که هرروز داریم ناامیدتر از روز قبل میشیم.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 2

    • همیار محیط زیست می‌گوید:

      متاسفانه معنای طرفداری از محیط زیست در ایران شده اعتراض و نق زدن به سازمان محیط زیست و رییس سازمان
      هرکسی هم بیشتر و تند تر و شدید تر اعتراض بکند و هرکسی که چشمانش را ببندد و بدون تفکر و دهانش را بیشتر باز کند و هرچقدر بیشتر از الفاظ زننده تر استفاده کند بیش از سایرین طرفدار و دلسوز محیط زیست به شمار می آید !

      جناب ایرانی
      منظورم از عبارات بالا شما نبودید و یک موضوع کلی را مطرح کردم اما
      سیاه نمایی و اعتراض بدون تفکر شیوه مناسبی برای طرفداری از محیط زیست نیست
      باید بر اساس واقعیت ها گام برداشت
      اولا که نیروهای محیط زیست فقط لاشه آتش نزده و اقدامات دیگری هم انجام شده ازجمله:
      ۱) بیرون راندن دامهای اهلی از منطقه
      ۲) ضد عفونی و آهک پاشی آبشخورها
      ۳) واکسیناسیون دام های حاشیه منطقه و …
      پس لطفا سیاه نمایی را کنار بگذارید

      دوم اینکه کمترین تقصیر در این رابطه متوجه سازمان محیط زیست هست و بیشترین تقصیر متوجه سازمان های دامپزشکی و منابع طبیعی است که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده اند، چراکه محیط زیست در مدیریت مناطق آزاد و شکار ممنوع (به غیر از موضوع شکار) بخصوص در مورد ورود و خروج دام اهلی و نظارت بر سلامت دام های اهلی هیچ نقشی ندارد

      داغ Thumb up 18 Thumb down 21

      • میثم می‌گوید:

        جناب همیار محیط زیست مدعی عزیز.
        در هفتاد قله آیا منطقه حفاظت شده نبود؟!!!!
        دام های آلوده یا مشکوک به آلودگی رو که از منطقه خارج کردن. به کجا رفتن؟؟
        مطمعنن داخل شهر نرفتن. از کجا معلوم علت شیوع در طارم و طالقان همان دام های اخراجی از هفتاد قله نبودن؟؟؟
        سازمان کم کار میکنه شکی درش نیست. ولی اینکه بخوایم تمام مشکلات توسط سازمان حل بشه بی انصافی هست.

        پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 4

      • kooshan می‌گوید:

        هموطن گرامی، همیار محیط زیست،
        همانطور که خود شما هم گفته اید بهتر است «نقد منصفانه جهت اصلاح امور» را جایگزین اعتراض بدون دلیل کرده و نیز هدف را از مقصر یابی به بیان واقعیات و امکانات موجود و بررسی منطقی مشکل تبدیل کرد در این مسیر طبعأ اگر اهمال و عدم انجام وظیفه مشاهده شد، ابتدا باید صحبت مسئول یا دستگاه و نهاد دارای مسئولیت و ذیربط را شنید، چه بسا عذر موجه و دلایل قانع کننده داشته باشد، در مورد شیوع بیماری مورد بحث از سه نهاد دولتی «س. ح. م. ز.» ، «سازمان دامپزشکی» و «سازمان جنگلداری،…..» جز « سازمان جنگلداری، ….» که چندان اظهار نظری در باره این رویداد نکرده است و البته لازم است که در مورد چند وچون مجوز چرای دامها ، که البته بیشتر امری مربوط به آینده است، ونیز اقدامات انجام شده بعد از شیوع بیماری با شفافیت اطلاع رسانی کند، دو نهاد دیگر دلایلی ارائه داده اند، که مهمترین آنها نبود واکسن بمقدار لازم است طبعأ با کمبود واکسن حتی ممانعت از گسترش بیماری هم مشکل خواهد بود، ریشه کنی یا پیشگیری که قطعأ ممکن نیست، بنابراین پیگیری احتمالی باید در باره چرایی نبود واکسن کافی باشد، شاید قضاوت منصفانه این است که «محیط زیست» و جنبه های متنوع آن از جمله حیات وحش در حال حاضر مورد توجه کافی نیست و منابع و امکانات مناسب به آن اختصاص داده نمی شود، البته این مانع جوابگویی این دستگاهها در انجام وظایف با امکانات و منابع در اختیار و موجود نیست فرضا اگر مدارکی هست که «سازمان دامپزشکی» علیرغم در اختیار داشتن واکسن و ملزومات ضروری در واکسیناسیون دامهای اهلی سستی کرده، میتوان باستناد همین، موضوع را در باره نهاد مذکور و با همین استدلال و ترتیب در مورد دیگر دستگاههای نامبرده شده، پیگیری کرد. همین جا بهتر است یادآوری کرد که کمبود و کاستی در اطلاع و خبر رسانی شفاف بتناسب و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع از نقاط ضعف سه دستگاه مذکور در این رخداد بوده است.

        داغ Thumb up 6 Thumb down 8

      • ایرانی می‌گوید:

        متاسفانه گروهی که منافع،رانت یا زد و بستی در سازمانهای دولتی دارند کارشان شده تملق ومجیزگویی مخصوصا برای روسای سازمانهای ذینفعشان.
        همین افراد با رسم کردن خطوط قرمز و کشیدن دیورای آهنین سعی در جلوگیری از هرگونه نقد یا سئوال درمورد وظایف این سازمانها داشته و اگر کسی نقد یا اعتراضی بکند با تاختن و مورد حمله و اتهام قرار دادن او سعی در دوختن دهانش را دارند.
        این افراد که اتفاقا استادان سفید نمایی و ماله کشی هم هستند دقیقا بسان همان گروه بادمجان دور قاب چینی هستند که بخاطر خوشحالی و رضایت پادشاه پیراهن ناداشته را بر تنش میدیدند و به افتخار زیبایی و شکوهش هورا میکشیدند!
        جناب همیار محیط زیست،
        البته منظورم از عبارات بالا شما نبودید و یک موضوع کلی را مطرح کردم اما دوست دارم بدانم از کی سازمان محیط زیست یا ریس آن جز اصول دین قرار گرفتند که کسی حق حتی سئوال کردن از آنها را هم ندارد و اگر چیزی بگوید به ساحت قدسی آنها با دهانی گشاده و چشمانی بسته و بدون تفکر اهانت کرده است؟
        هرکجا لازم بوده مانند موضوع جلوگیری از تولید و پخش بنزینهای پتروشیمی یا اتهاماتی که به همسر خانم ابتکار در جریان واردات بنزین یا دیدار ایشان با ریسان و سفیرهای کشورهای دیگر یا پیگیری افزایش جرایم تخلفات شکار یا….از سازمان محیط زیست و عملکرد درست خانم ابتکار تمام قد دفاع کرده و خواهم کرد.
        و از آنجا که معیار و ارزش گذاری من کشورم ایران و مردم و منافع ملی کشورم است هرکجا لازم بدانم مانند همین اتفاقات اخیر یا واگذاری آشوراده به سازمان گردشگری و…از ایشون و سازمان مربوطه شان یا هر وزیر و سازمان و وزارتخانه ای انتقاد و سئوال میکنم.
        اما درهمه حال و همواره قدردان و ارادتمند محیطبانان زحمتکش و همینطور همیاران واقعی محیط زیست(نه همیاران ریسان و مدیران سازمان محیط زیست) هستم.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

      • ایرانی می‌گوید:

        از تاریخ ۲۵تیر۱۳۹۴ که اولین گزارشات از شیوع طاعون در منطقه هفتاد قله اراک اعلام شد تا امروز ۹۴/۷/۴
        ۶۸ کل و بز وحشی در طالقان
        ۴۰۰ کل و بز و قوچ و میش در هفتاد قله اراک
        ۱۰۱ کل و بز در خرمنه سر طارم
        و مشاهده علائم بیماری طاعون (ppr) و تلف شدن تعدادی از دام اهلی در فیروزکوه
        اینها مواردیست که بصورت رسمی گزارش شده و این که چه تعدادی دیده یا گزارش نشدند هم بجای خود.

        امیدوارم یکی از مسئولین سازمان محیط زیست یا از طرفداران پر و پا قرص آن لطف کنند و بگند حداقل وظیفه این سازمان بعنوان متولی اصلی محیط زیست و حیات وحش کشور در این موارد چیست و این سازمان چه کارها و تمهیداتی رو باید برای پیشگیری از گسترش و عدم سرایت آن به مناطق دیگر انجام می داده و اگر تلاشهایی شده که قطعا هم شده علت ناموفق و ناکافی بودن و سرایت بیماری به دیگر مناطق چه بوده و چرا این سازمان نتواسته این بحران را بخوبی مدیریت کند؟

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  4. امین می‌گوید:

    نتیجه سرشماری هفتاد قله چی شد؟ کی اعلام میشه؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  5. درنا 2 می‌گوید:

    جناب همیار که خیلی عصبانی هستی چرا ناراحت میشی . مطمئن هستم که در سازمان کار میکنی چون تمام کارهایی که توسط سازمان صورت گرفته را خوب بیان نمودید ولی نگفتید که این بیماری چطور شیوع پیدا کرد و چه کاری صورت گرفت تا جاهای دیگر شایع نشود .فرمودید بیرون کردن دام …..همین الان در پایین طالقان دامهای زیادی موجود است .واکسینه کردن هم بعهده دامپزشکی بوده شما چرا سیانمایی میکنید . چرا مسئول سازمان به خاطر این اتفاق یکبار در جلوی تلویزیون حاضر به عذر خواهی از مردم نشد .سال گذشته بخاطر کمبود حیوانات در مجلس صحبت کرد و اقای لاریجانی درخواست ممنوعیت شکار را صادرکرد .چرا امروز در مورد این اتفاق در مجلس سخن نمیگوید .دفن زباله های خانگی و بیمارستانی و عفونی در کمتر از دویست متر از منطقه مسکونی را چندین بار گزارش کردم حتی یکبار هم شنیده نشد .پس این شما هستید که بدون فکر و بدون هر گونه فعالیتی در خصوص احیای محیط زیست دهان میگشایید.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

    • kooshan می‌گوید:

      سرکار خانم درنا_ ۲ :

      احتمالأ منظور از آنچه در پاسخ شما به دیگر هموطن گرامی  «همیار محیط زیست» در مورد حضور خانم ابتکار در مجلس آمده، اشاره به حضور رئیس مجلس (دوشنبه ۷ مهر ۹۳ ) در مراسم گرامیداشت مقام محیط ‌بان و پیشنهاد، نه درخواست یا دستور، ایشان مبنی بر اینکه «  برای دوره ۵ ساله هرگونه شکار و صید در کشور ممنوع شود»، بوده است و مکان برگزاری مراسم هم در  « مجلس» نبوده ، ضمن اینکه بنظر میرسد اعمال چنین محدودیتی بر شکار در حیطه مسئولیت  «شورایعالی حفاظت محیط زیست» باشد . *

      * http://www.iew.ir/1393/07/07/29567

      داغ Thumb up 6 Thumb down 5

      • میثم می‌گوید:

        البته بعد از پیشنهاد خوشگل و شیک و زیباشون. درخواست همکاری سازمان برای صدور مجوز های بیشتر برای بهره برداری از معادن در زیستگاه ها رو داشتند

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  6. فرزند طبیعت می‌گوید:

    آیا مدیر یا مسوولی نیست پاسخگو باشه!
    حیات وحش نابود شد نابود
    آیا مجلس شورای اسلامی نماینده ای که مطالبه موضوع را کند ندارد؟!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  7. شاهین می‌گوید:

    واقعاً غم انگیز و تاسف باره حیف از کل و بز و قوچ و میشهایی که مفت دارن از دست میرن!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  8. داریوش می‌گوید:

    خوب بیماری طاعون که خود بخود در حیات وحش بوجود نمیاد بجای این اخبار دلیل شیوعش رو به مردم بگین امروز صد تا دیروز ۸۰ تا مرده که نشد خبر وقتی مردن دیگه زنده نمیشن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  9. درنا 2 می‌گوید:

    جناب کوشان عزیز درنا ۲ مرد است و شما بدنبال پروانه شکار کل و بز و قوچ و میش در سالهای گذشته میگشتید نزد بنده موجود است از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۹

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      آقای درنا_۲،  هموطن گرامی،
      ممنون که تذکر دادید، آنچه در اختیار شماست مغتنم و در اختیار داشتن آنها برای همه دوستداران حیات وحش ارزشمند است که اگر در آدرسی مشخص قابل دستیابی برای همه علاقمندان باشد بسیار مفید بوده در غیر اینصورت، بتدریج در مواقع مناسب و در رابطه با مباحث مرتبط با شکار و صدور مجوز و جمعیت علفخواران وحشی و… ،که در دیده بان بخشی قابل توجه از اخبار و نظرات ارائه شده را بخود اختصاص می دهد، قابل ارائه خواهد بود ، در اینجا بد نیست به نکته ای اشاره شود، روشن است که بدون وجود آمار و اطلاعات دقیق و معتبر و در دسترس ، گفتگو و نتیجه گیری در باره موضوعاتی مهم وکلان چون محیط زیست و حیات وحش مقدور نیست اما طرح این موضوع  نه بدلیل نیاز شخصی، که بطور کلی در مطالعات پژوهشی و تحقیقی بکار می آید، بلکه بیشتر جهت داشتن نگاهی نسبتأ واضح و دقیق از موضوعات مورد بحث و سپس نتیجه گیری و داوری منصفانه در گفتگوهای مابین علاقمندان حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور است. امید است همه علاقمندان بمانند شما، که آمار و مستندات ضروری و معتبر را در اختیار دارند، بشیوهای مقتضی و ممکن، فرصت بهره گیری عمومی را از آنها فراهم کنند.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  10. ناشناس می‌گوید:

    با سلام خدمت دوستان .آیا کسی اطلاع داره که در هفتاد قله بیماری طاعون کنترل شد و یا اینکه همه چهار پایان از بین رفته و قطع نسل شدن .لطفا اخبار موثق ارائه بدید .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>