کشف اجزای بدن بز وحشی و یک اسلحه قاچاق در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز دوشنبه ۹۴/۶/۳۰ به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر ورود شکارچیان غیرمجاز به ارتفاعات منطقه حفاظت شده گلول و سرانی شیروان در استان خراسان شمالی، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان عازم ارتفاعات مذکور شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان در این باره گفت: محیط بانان پس از ۲۴ ساعت گشت، رد زنی و دوربین کشی موفق به یافتن ردی از شکارچیان متخلف نشدند.

محمد خالقی اظهار داشت: از آنجاییکه مامورین در مسیرهای خروجی منطقه به کمین نشسته بودند اما کسی از منطقه خارج نشد، محیط بانان به افراد ساکن درون منطقه مشکوک شدند.

مامورین حین بررسی نامحسوس و زیر نظر گرفتن تحرکات چادرهای عشایری متوجه رفتار غیرعادی ساکنین یکی از چادرها شدند.

۱۷ کیلوگرم گوشت بز وحشی، یک اسلحه شکاری غیرمجاز و مهمات غیرمجاز کشف شده از شکارچی متخلف

محیط بانان پس از هماهنگی با دادستان شیروان و اخذ نیابت قضایی با همراهی مامورین انتظامی پاسگاه مرزی گلول وارد چادر مذکور شده و به تفتیش آن پرداختند.

در جریان بازرسی از داخل چادر حدود ۱۷ کیلوگرم گوشت شکار متعلق به بز وحشی، یک قبضه اسلحه شکاری دولول غیرمجاز (قاچاق)، تعداد ۲۷ عدد فشنگ ساچمه زنی، ۷ عدد فشنگ غیرمجاز چهارپاره، ۱۳ عدد پوکه فشنگ، ۱/۶ کیلوگرم ساچمه درشت، دو عدد دوربین چشمی، یک چاقو و یک کوله پشتی کشف و ضبط گردید.

در این رابطه یک نفر متهم بازداشت شده و پس از تنظیم صورتجلسه با استناد به بند الف ماده ۶ ، ماده ۱۸ و ماده ۵ «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» و ماده ۱۲ قانون شکار و صید جهت رسیدگی به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی و حمل و استفاده از سلاح و مهمات غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس بند الف ماده ۵ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز اقدام به ساخت، مونتاژ و فروش مهامات غیرمجاز سلاح شکاری (فشنگ چهارپاره) نماید به حبس از شش ماه تا دو یال محکوم خواهد شد.

بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود.

متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

همچنین بر اساس لیست جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز کل و بز وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

+101
-214
  

15 دیدگاه

  1. احسان می‌گوید:

    عشایر بایستی از مناطق حفاظت شده بیرون رانده شوند و به زندگی یک جانشینی روی بیاورند

    آخر کوچ کردن در قرن ۲۱ چه معنی داره؟ یک زمانی به عشایر می گفتند حافظان سرزمین اما حالا وجودشان تبدیل به کابوس سرزمین شده

    حالا هی منفی بدین و از عشایر دفاع کنید. واقع بین باشید کل اراضی طبیعی به لطف علف مجانی در اختیار عشایر در حال نابود شدنه

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 21

    • ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

      تقابل انسان با طبیعت را به شدت بالا میبره این سبک زندگی!
      انگار که تو عصر حجر گیر افتاده باشن!
      باید سبک زندگی بهتری برگزینند.

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 8

    • چغوک می‌گوید:

      تازه کشور ما در منطقه جزء کشورهای پیشرو در یک جانشین کردن و اسکان و خلع سلاح عشایر به حساب می آید ؛ به اوضاع عراق ، سوریه ، افغانستان ، پاکستان ، لیبی و … بنگرید و ببینید که عشایر و حکومت های ملوک الطوایفی چه بلایی بر سر این کشورها ( نه فقط در زمینه ی تخریب محیط زیست ) آورده است .

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 6

    • یکی از عشایر می‌گوید:

      اگه همین علف های مجانی رو گوسفندان عشایر نخورن تو تابستون که خشک میشه همش آتش میگیره

      داغ Thumb up 5 Thumb down 27

  2. سوسن اکبری می‌گوید:

    باید هرچه سریعتر مبلغ ۱۰ملیون تومان رو واریز کنه تا حالش جا بیاد

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 8

  3. رشید می‌گوید:

    قریب به اتفاق کشتارهای غیر مجاز بدست عشایر میباشد
    اینان فکر میکند تمامی اراضی ملی ملک شخصی شان است باید یک جا نشین شوند و از مناطق حفاظت شده و مراتع آزاد بیرون شوند

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 4

  4. kooshan می‌گوید:

    بهرحال تغییر سبک زندگی عشایر و آنانی که از نظر مکانی متحرک هستند باجبار و زور نه ممکن و نه درست است چرا که احتمال دارد برخی این شیوه زندگی را بپسندند ، مگر در مواردی که ضرورت آن با بررسی و مطالعه کافی توجیه و پذیرش اجتماعی داشته و بصورت قانونی با بکارگیری شیوه های منطقی و اقناعی صورت گیرد ، بطور اصولی، اصلاح این مشکل با پیشرفت و توسعه کشور و ارتقای فرهنگ عمومی همراه با تدوین و تصویب چهارچوبهای قانونی و مدنی این نحوه زیست، بهتر قابل تحقق است. در این راستا و همزمان با اقدامات فوق، با اعمال قوانین موجود می توان وضعیت را بطور قابل قبول کنترل کرد.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  5. حسین از توچال می‌گوید:

    ین پارک ملی و منطقه حفاظت شده ایی که شما میگید قبل از این در دست عشایر بوده و زندگی میکردن و همجوره از لحاظ گیاهی و جانوری پوشش قوی داشته اما اگه عشایر یکی شکار کنن شکارچی های مشکوکی وارد منطقه میشه و ده تا ده تا شکار میکنن مطمعن باشید که نابود کننده محیط زیست عشایر نیستند کسایی نابود کننده محیط زیست هستن که از محیط زیست هیچی نمیدونن.این امر برای تمام مدیران ارشد سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی ثابت شدس.پس بدون اطلاعات حرف نزنید با مدرک حرف بزنید

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  6. فریبا می‌گوید:

    باید هر شکارچی غیر مجاز ، پس از اعمال جریمه، ۶۰ ضربه شلاق بخورد تا درس عبرتی برای دیگر شکارچیان باشد.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 8

  7. فرزند طبیعت می‌گوید:

    باز هم محلی ها دست به تاراج حیات وحش زدند- بایستی به شدت با متخلفین برخورد شود تا برای دیگران درس عبرت گردد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • رشید می‌گوید:

      عشایر کار هر روزشان است چندین هکتار مرتع در اختیار دارند و اسلحه هم که در دست همه شان موجود میباشد راحت تومناطق دست به کشتار میزنندوانگار جانوران خانگی خودشان را میخورند

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  8. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    باید جریمهای جدید پرداخت کنند اسلحه و ادوات کشتار هم مصادره بشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>