عامل تولید غیرقانونی ذغال در خمینی شهر به تحمل شش ماه حبس محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در پی شکایت اداره محیط زیست خمینی شهر اصفهان از فعالیت های غیر قانونی یک کارگاه تولید ذغال در این شهرستان، مالک کارگاه مذکور به دادگاه احضار شد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان خمینی شهر در این باره گفت: در جریان رسیدگی به این پرونده در دادسرای کیفری خمینی شهر، دادگاه با توجه به محتویات پرونده، گزارش ضابطین قضایی و اعترافات متهم، بزه انتسابی به وی را محرز و مسلم دانست.

حسین خادمی اظهار داشت: لذا دادگاه با استناد به تبصره ۲ ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مجرم را به تحمل شش ماه حبس تعزیری (زندان غیر قابل خرید) محکوم نمود.

بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، مرتکبین هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شود چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات دیگری نباشند، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

بر طبق تبضصره الف همین قانون، تشخیص اینکه اقدام مذکور تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می شود یا خیر بر عهده یکی از سازمان های حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.

حکم صادر شده مجازاتی قاطع و کم نظیر در این زمینه محسوب می شود چراکه عاملین تولید غیرقانونی ذغال اکثرا پس از معرفی به دادگاه به پرداخت جریمه های نقدی بسیار ناچیز محکوم می شوند.

متاسفانه قطع غیرقانونی درختان بلوط و تبدیل آنها به ذغال به تجارتی پر سود و بسیار زیان آور در استان های غربی و مرکزی کشور در حاشیه زاگرس تبدیل شده است.

این اقدام علاوه بر نابودی جنگل های زاگرس غرب کش.ر موجب ایجاد آلودگی خاک و هوا حین پروسه تولید ذغال نیز می گردد.

مبارزه قاطع و بازدارنده با این پدیده شوم و بسیار رایج تنها با هماهنگی و جدیت سازمان محیط زیست، سازمان جنگل ها، وزارت بهداشت و دستگاه قضایی میسر است.

+10
-43
  

3 دیدگاه

  1. kooshan می‌گوید:

    ظاهرأ در استان و شهر کرمانشاه نیز تبدیل غیرمجاز درختهای جنگلی به ذغال بصورت قابل توجه صورت میگیرد و زغالهای حاصل و در معرض فروش در مناطقی دیده می شود. ضمن اینکه اصلاح این روند بایستی بتدریج مدنظر باشد، بهتر است مجازاتهای حبس تا مرتبه سوم با جریمه نقدی مناسب جایگزین شده و در بار سوم اعمال شود. بهرحال باید توجه داشت که تسریع در روند کاهش اینگونه اعمال مخرب طبیعت با سرعت حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت کشور نیز مرتبط است.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 3

  2. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    در استان لرستان جنگل های بلوط ذغال شدند و ذغال ها هم دود شدند و رفتن آسمون و مسیولی چیزی نگفت

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  3. مجید می‌گوید:

    با تشکر فراوان از قاضی محترم این پرونده که این حکم رو صادر کرده .

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>