صید غیرقانونی پرندگان مهاجر در فریدونکنار آغاز شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): امسال حدود دو ماه زودتر از سال های گذشته مهاجرت پرندگان به زیستگاه های شمال کشور به خصوص عرصه های تالابی، آب بندان ها و شالیزارهای فریدونکنار و سرخرود مازندران آغاز شده است و هم اکنون دسته هایی از انواع مرغابی ها، اردک ها و سایر پرندگان جهت زمستان گذرانی وارد این مناطق شده اند.

همزمان با مهاجرت زود هنگام پرندگان، علی رغم محدودیت ها و ممنوعیت های قانونی اعلام شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران، فعالیت های غیر قانونی ازجمله نصب تورهای هوایی و شکار غیرمجاز در منطقه شروع شده و بازار پرندگان فریدونکنار نیز فعالیت خود را آغاز کرده است.

در این گزارش به بخشی از فعالیت های غیر مجاز در حال انجام و راهکارهای مقابله با این رویه نادرست اشاره شده که امید می رود در همین ابتدای فصل مهاجرت مورد توجه مسئولان محیط زیست کشور قرار گیرد.

.دسته هاى خوتکاى ابرو سفید / تمامی تصاویر این گزارش به غیر از تصاویر نهم، دهم و یازدهم مربوط به تابستان امسال می باشد

از دیرباز با شروع فصل سرما و یخبندان پرندگان مهاجر سفر شگفت انگیزى را براى یافتن غذا در سرزمین هاى با اقلیم معتدل در پیش میگیرند.

بیش از دو هزار سال پیش مشاهیر یونان باستان مانند ارسطو و هومر مهاجرت پرندگان را رصد کرده و به ثبت رساندند.

پرندگان با استفاده از خورشید در روز و ستارگان در شب مسیر خود را در آسمان می یابند. شواهدى وجود دارد که پرندگان میتوانند با دریافت و پاسخ به امواج مغناطیسى زمین، شمال و جنوب قاره ها را از آسمان تشخیص دهند.

برخى گونه ها در هر پیمایش تا ۱۷,۰۰۰ کیلومتر مسافت را می پیمایند. برخى مانند قوهاى فریادکش بیش از ۸ کیلومتر از سطح زمین اوج میگیرند و برخى با وجود جثه در حد چند سانتیمتر تا ۶۰۰ کیلومتر در هر روز بال میزنند و سفر میکنند.

مهاجرت، گام نهادن در سفرى جادویى است. پدیده اى دراماتیک در طبیعت که عمده اسرار آن تا به امروز براى دانش بشر ناشناخته و غیر قابل درک است.
بسیارى از پرندگان جان خود را در مسیر مهاجرت از دست میدهند.

خستگى و گرسنگى، طوفان، تگرگ، برخورد با دکل ها و سیم هاى برق، آلودگى هاى شیمیایى و نفتى در استراحتگاه هاى طبیعى بین مسیر و … مرگ بسیارى را رقم میزند.

تنها آنهایی که از تمامى این موانع به سلامت عبور میکنند سرانجام به مقصد میرسند. در مقصد اما صیادان و شکارچیان در کمین دلاوران شجاع آسمان نشسته اند.

ایران یکى از اصلیترین شاه راه هاى مهاجرت و از مقاصد نهایى و مهم پرندگان مهاجر در غرب آسیا و جهان است.

مازنداران ایران از منظر مقایسه جمعیت نسبت به مساحت، بزرگترین زیستگاه زمستان گذرانى پرندگان در جهان معرفى شده است.

اما با توجه به نابودى کامل ۵٠ درصد تالاب هاى کشور و خشکیدگى ٢٠ تا ٨٠ درصدى نیمه دیگر تا چه اندازه نسبت به حفاظت از تالاب هاى باقیمانده و زیستمندان آن تلاش و اهتمام ورزیده میشود؟ بقاى پرندگان در گرو آگاهى و اراده امروز ماست.

جشن ورود پرندگان مهاجر

امروزه در همه جاى کره خاکى ورود پرندگان مهاجر شروع جشن و شادى مردم آن مناطق و آغاز تورهاى سیاحتى و سرازیر شدن تورریست و گردشگر است اما با وجود دارا بودن بالاترین ظرفیت براى داشتن صنعت اکوتوریست و پرنده نگرى در کشور ما، شروع مهاجرت پرندگان فقط براى عده محدودى خبر خوش محسوب می شود. همانهایى که به بهانه معیشت و گذران زندگى در توریستى ترین و پر آب و نعمت ترین نقطه کشور، براى تاراج این سرمایه ملى و بین المللى کیسه دوخته و از آسمان و زمین براى غارت هرچه بیشتر آن دام برپا میکنند.

پرندگان مهاجر زودتر از سال های گذشته وارد مازندران شده اند

از اواخر مرداد ماه سال جاری همزمان با بارندگى ها، دسته هاى بزرگ خوتکاى ابرو سفید که پیشقراولان پرندگان مهاجر هستند وارد طبیعت کشور شدند.

اما امسال بیش از دو ماه زودتر از موعد هرسال، دسته هاى نسبتا بزرگ فیلوش و اردک سرسبز و خوتکاى معمولى و به شکل محدودتر سایر مرغابی ها و باکلان، همراه با جمعیت هایى از انواع حواصیل ها و پرندگان کنارآبزى همراه این پیشقراولان بودند.

این پدیده در حالى اتفاق افتاد که هنوز اغلب شالیزارهاى منطقه فریدونکنار زیر کشت مجدد برنج هستند. نبود عرصه آبى، فرود بسیارى از این پرندگان را دچار مشکل نموده و اغلب پرندگان به ناچار در دریا فرود آمده اند.

کشت مجدد برنج در تابستان با توجه به گرماى هوا و مقاوم شدن آفت ها، همراه با استفاده چندین برابرى از سموم قوى و انواع کود شیمیایى به نسبت کشت اول در بهار است. استفاده از آب و رستنی هاى این زمین هاى سمى بى تردید تبعات جدى را براى حیات تمامى جاندارن در پى خواهد داشت. (لینک مرتبط)

هم اکنون صیادان و شکارچیان از حضور پرندگان در اندک عرصه هاى آبى منطقه براى نصب دام هاى هوایى و یا تیراندازى در هر صبح و غروب نهایت استفاده را می برند.

………………………………………………………..خوتکاى ابرو سفید

اطلاعیه محیط زیست مازندران مبنى بر اعلام ممنوعیت استفاده از روش هاى صید غیر سنتى پرندگان مهاجر

تنها روش مجاز صید پرندگان استفاده از روش دوما می باشد که روش سنتى صید پرندگان محسوب می شود. در این روش صید بر خلاف دام هاى هوایى و دام کِرِس، به جمعیت هاى پرندگان آسیبى وارد نمیشود و برداشت به شکل منطقى و پایدار از گونه هاى فراوان و با حفظ آرامش زیستگاه انجام میشود.

اول مهرماه ١٣٩۴ اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اطلاعیه اى را در پرتال آن اداره کل منتشر کرد و علاوه بر توضیحات ممنوعیت استفاده از روش هاى صید غیر سنتى پرندگان شامل کِرِس (دام بزرگ زمینى حاشیه محل هاى تجمع پرندگان مورد استفاده براى صید در طى روز) و گِذر، شب دام و تور هوایى که روش هاى صید شبانه هستند، بخشى از جدول مصوبه جدید نرخ ضرر و زیان حاصل از شکار غیرمجاز که شامل گونه هاى پرندگان مهاجر منطقه میباشد را نیز منتشر نمود.

این اقدام در نوع خود اقدامى شایسته و مهم بوده و فعالین محیط زیست استان مازندران و سراسر کشور از هیچ حمایت و کمکى در مسیر اعمال این اطلاعیه مهم براى طبیعت کشور فروگذار نخواهند نمود.

شایان توجه است پیرو روابط خویشاوندى قوى مابین برخى مسئولین و مردم محلى بازخورد واقعى اجرا و اعمال جدى قوانین و مقررات حفاظت از محیط زیست را نه در فضاى مجازى بلکه در دنیاى واقعى باید پیگیرى نمود.

در نتیجه بررسى و پایش مستمر شرایط، بازار و قاچاق حیات وحش و اعلام وضعیت منطقه مانند گذشته توسط فعالین محیط زیست از سراسر کشور انجام خواهد شد.

همزمان با مطرح شدن بحث ساماندهى و ضابطه مند شدن صید و شکار در فریدونکنار و سرخرود، بازار فروش پرندگان مهاجر براى اولین بار بیش از دو ماه زودتر از هر سال راه شروع به کار کرده است. با توجه به اینکه از پنج دامگاه منطقه، در حال حاضر صرفا بخش کوچکى از دامگاه فریدونکنار فعال مى باشد عمده پرندگانى که روزانه در این بازار ارائه مى شوند با تورهاى هوایى و شب دام صید میشوند و فارغ از اعلام و ابلاغ ممنوعیت روش صید تور هوایى، آزادانه و علنى معامله میشوند.


………………………………………………………..خوتکاى ابروسفید

………….حلقه بدست آمده از پاى یکى از صدها خوتکاى ابرو سفید صید شده در تورهاى هوایى فریدونکنار

این حلقه در سال هاى گذشته توسط سازمان محیط زیست ایران به پاى پرنده نصب شده است. با بررسى شماره حلقه اطلاعات محل و زمان حلقه گذارى بدست خواهد آمد.

عکس هوایى مربوط به آب بندان ازباران به مساحت ٨٠ هکتار در سرخرودکه در فاصله کمى از زیستگاه قوها قرار دارد

خطوط سفید موازى در فواصل بین نیزارها تورهاى هوایى برپا شده در این تالاب هستند. قضاوت در مورد عکس با شما

…………………………………………اردک بلوطى از پرندگان حمایت شده جهانى

آب بندان بزرگ ازباران و لپو فریدونکنار دو تالاب و زیستگاه اصلى این اردک غواص در منطقه سرخرود و فریدونکنار هستند. این دو زیستگاه به طور کامل همانطور که در عکس بالا مشخص است، پوشیده از تورهاى هوایى میباشند. لپو فریدونکنار در داخل پناهگاه حیات وحش اشغال شده فریدونکنار نیز قرار دارد.


…………………….نمونه اى اردک هاى بلوطى صید شده در آب بندان ازباران (زمستان ٩٣)

……………غواص گلو سیاه پرنده حمایت شده بین المللى و  از کمیاب ترین پرندگان ایران (زمستان ٩٣)

صید و شکار پرندگان مهاجر در سال جاری آغاز شده است

با وجود ابلاغ و تأکید بر ممنوعیت شکار و استفاده از تورهاى هوایى و دام کِرس، صداى شلیک هاى بى شمار به مجرد غروب آفتاب در هر نقطه از منطقه از دور و نزدیک به گوش میرسد و تا صبح ادامه دارد و هر روز نیز بر شمار تورهاى هوایى افزوده میشود.

مأمورین محیط زیست مناطق به ویژه در سرخرود طى انجام عملیات هایى در تلاش هستند تا از شکار غیرمجاز پرندگان با اسلحه جلوگیرى کنند اما عملا با توجه به تعداد بسیار کم مأمورین (کمتر از متوسط تعداد محیطبان نسبت به مساحت در مقایسه با سایر نقاط کشور که خود چهار برابر کمتر از استاندارد جهانیست) و نبود امکانات اولیه مانند وسیله حمل و نقل، همچنین وسعت و فواصل زیاد محل هاى حضور پرندگان، کنترل منطقه با دشواری هاى بى شمارى درهم آمیخته است و با یک بررسى گذرا از وضعیت موجود به راحتى میتوان به کم توجهى نسبت به حفاظت از این مناطق حساس آگاه شد.

شنیدن صداى تیراندازی هاى ممتد و متعدد در هر غروب تا طلوع آفتاب، حتى موجب ایجاد مزاحمت و ناراحتى برای بسیارى از اهالى سرخرود و فریدونکنار شده است.

على رغم تلاش هاى محیطبانان منطقه براى برقرارى نظم و امنیت و جلوگیرى از شکار در طول شب و اوائل صبح، هر صبح عده اى که شب گذشته موفق به صید پرندگان با تور هوایى و یا شکار با سلاح گرم شده اند، سرمست از موفقیت و درآمد نامشروعشان پرندگان را به مزایده گذاشته و به سماک بازار و سپس سایر دلالان پرندگان مهاجر تحویل میدهند.

هر روز بر تعداد پرندگان بازار افزوده میشود و در حاضر روزانه دست کم ٢٠٠ پرنده به این ترتیب معامله میشوند که هرگز در زمان مشابه در سال هاى گذشته سابقه نداشته است.

سماک و رییس شناخته شده بازار پرنده فریدونکنار فعالیت خود را از صبح ١٩ شهریور ۱۳۹۴ در ورودى بازار ماهى فریدونکنار از سر گرفته و از هفته گذشته با اضافه شدن به جمعیت هاى پرندگان مهاجر و گسترش صید و دام هاى هوایى بازار ویژه فروش پرنده نیز در محل جداگانه خود راه اندازى شد.

راه اندازى بازار علنى معامله و تجارت حیات وحش و آغاز برپایى تورهاى هوایى، امسال بیش دو ماه زودتر از سال هاى گذشته صورت گرفته است.

این نمایش قدرت از جانب دلالان و معامله گران تجارت پرسود و کم دردسر حیات وحش به وضوح بیانگر اصرار به ادامه رویه هرساله، بدون کمترین اعتنا به قوانین و مقررات ملی است.

سرایت و گسترش علنى صید پرندگان به سایر مناطق

سرایت و گسترش استفاده از روش هاى غیر قانونى صید و استفاده از اسپیکرهاى شارژى براى پخش صدا براى جذب حداکثرى پرندگان به سمت تورها نتیجه مستقیم بى تفاوتى و ضعف در اعمال و اجراى قوانین و مقررات جارى کشور بوده است که امسال علاوه بر سرخرود و فریدونکنار شامل حال تالاب ها و آبندان هاى محمود آباد، نور و بابلسر نیز شده است و در صورت ادامه رویه حفاظتى و حراستى گذشته به ویژه در فریدونکنار، بدون تردید و بر اساس مستندات و بررسی ها علاوه بر سرخرود و فریدونکنار در مناطق فوق نیز شاهد برپایى گسترده دام هاى هوایى جهت صید پرندگان خواهیم بود.

……………………………………….طاووسک صید شده در تالاب ازباران (شهریور ٩۴)

پناهگاه حیات وحش اشغال شده فریدونکنار

متاسفانه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به طرز حیرت آورى مدیریت و حفاظت پناهگاه حیات وحش به ثبت رسیده فریدونکنار را که از نظر وسعت کوچکترین اما از حائز اهمیت ترین مناطق حفاظت شده کشور است، به طور کامل به متصرفین محلى واگذار نموده است.

با توجه به حساسیت و شرایط اکولوژیک این منطقه چند ده هکتارى، عمده تخلفات و نصب دام هاى هوایى درست در داخل همین محدوده حفاظت شده ملى صورت میگیرد.

پیگیرى سرنوشت این پناهگاه حیات وحش رها شده قطعا از مهمترین اقدامات مقتضى براى ساماندهى وضعیت این منطقه میباشد.

…………………تورهاى هوایى در طول شبانه روز انواع پرندگان را بدون گزینش به دام مرگ میکشانند

انواع پرندگان شکارى (شاهین ها، سارگپه ها، قرقى ها و انواع جغدها) نیز به سادگى جذب سایر پرندگان گرفتار در تورها شده و خود در دم اسیر تورها میشوند.

نمونه هایى از اولین پرندگان صید شده در سایر مناطق که براى فروش در بازار ماهى و پرنده فریدونکنار به این منطقه ارسال شده اند. (شهریور ٩۴)

در نتیجه خشکیدگى برخى تالاب هاى مهم مانند آلماگل و پس روى بیش از یک کیلومترى آب تالاب گمیشان در استان گلستان و کم آبى و شور شدن آب عرصه هاى تالابى آب شیرین دشت قره تپه واقع در زیستگاه هاى جنوبى پناهگاه حیات وحش میانکاله که براى تأمین غذاى پرندگان مهاجر مقیم در میانکاله بسیار حیاتى و مهم میباشد، توأم با ناامنى سایر مناطق تالابى شرق مازندران، میتوان انتظار داشت امسال نیز جمعیت ها و گونه هاى جدید و بیشترى از پرندگان مهاجر به ناچار روانه دامگاه هاى سرخرود و فریدونکنار مازندارن شوند.

این پدیده توجه و مدیریت مسئولانه ترى را نسبت به این دو منطقه طلب می نماید که احداث ادارات محیط زیست مستقل هم در سرخرود و هم فریدونکنار در رأس این اقدامات است. در حال حاضر در هیچیک از این دو منطقه اداره و پاسگاه محیط زیست وجود ندارد.

………………………………..غازهاى پیشانى سفید کوچک در باغ پرندگان شهر فریدونکنار

غاز پیشانى سفید کوچک از نادرترین پرندگان دنیاست. گونه اى ارزشمند و شدیدا در معرض خطر انقراض با کاهش بیش از پنجاه درصدى جمعیت جهانى در سال هاى اخیر

فریدونکنار و سرخرود از زیستگاه هاى این غاز نادر به شمار می رود و قتل عام و تاراج انواع غازهاى وحشى و مهاجر بوسیله تورهاى هوایى بلاى جان این پرنده خصوصا در اولین روزهاى مهاجرت به شمال کشور می باشد.

کارشناسان سازمان محیط زیست همه ساله در کارگروه بین المللى نجات این پرنده که هر نوبت در یک کشور برگزار می شود شرکت میکنند و سال گذشته کارشناسانى از تهران و مازندران به همین منظور به اکوادور و گرجستان سفر کردند.

تاریخ ثبت عکس های زیر روزهای دوم و سوم شهریور ٩۴ می باشد:

………………………………نمونه هایى از برپایى تورهاى هوایى در سرخرود و فریدونکنار

تالاب ازباران یکى از محل هاى اصلى برپایى تورهاى هوایی است. این تالاب از نظر جغرافیایى در محدوده سرخرود قرار دارد. دام گذاران سرخرودى و فریدونکنارى على رغم نداشتن هرگونه مالکیت، این تالاب را جهت دام گذارى بین خود تقسیم کرده اند.

………………………………………بخشى از شرق دامگاه فریدونکنار در حال راه اندازى

اعمال قوانین، برخورد با جرائم و معرفى متخلفین به مراجع قضایى در اولین روزهاى شروع مهاجرت پرندگان، پیش از برپایى گسترده تورهاى هوایى و قرق منطقه توسط صیادان، سرنوشت کل سال را رقم خواهد زد و تعیین کننده وضعیت حفاظت از این سرمایه ویژه ملى و جهانى، حفظ آبرو و وجهه بین المللى کشور و تعهد به معاهدات جهانى به امضاء رسیده توسط دولت، در سال جارى و آینده خواهد بود.

متن و تصاویر: محمدعلى الله قلى – نغمه امینى – حامد تیزرویان

با سپاس از همفکرى و همیارى علاقمندان حفظ طبیعت فریدونکنار و سرخرود مازندران

+2489
-2076
  

72 دیدگاه

  1. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    دردم نهفته به ز طبیبان مدعی …..باشد که از خزانه ی غیبم دوا کند

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 21

  2. مهدی می‌گوید:

    فقط نمیدونم چطور محیط زیست نمیتونه این تورهارو جمع کنه !
    یعنی اینقدر از مردم محلی ترس وواهمه داره ؟

    پر طرفدار Thumb up 77 Thumb down 17

    • مامور اجرایی محیط زیست مازندران می‌گوید:

      جناب مهدی و سایر دوستان گرامی

      اینطور نیست که محیط زیست نمیتواند این تورهارو جمع کند یا از مردم محلی ترس و واهمه دارد اما باید به چند نکته مهم توجه کنید

      مسئله فریدونکنار با سایر مناطق کشور تفاوت دارد ازجمله اینکه دامگاه ها در داخل شالیزارهای مردم بوده و در واقع مالکیت آن متعلق به اشخاص یا همان دامگاه داران است، بنابراین ورود هر روزه به داخل دامگاه نیازمند هماهنگی های متعدد با مقامات قضایی و دردسرهای بسیاری است

      ضمن اینکه اگر امروز با هماهنگی مقام قضایی و نیروهای انتظامی یک لشگر نیرو بریزند داخل دامگاه و همه دام ها را جمع کنند فردا دوباره تمام این دامها برپا می شود و آنوقت دوباره روز از نو و روزی از نو

      نکته بعدی این است که مازندران بسیاری از مقامات و مسئولان استان از اقدام دامگاه داران حمایت می کنند و آنرا نوعی تامین معاش برای مردم محلی می دانند که این موضوع کار محیط زیست را بسیار سخت کرده است

      باید تمام دستگاه ها و مقامات استانی با یکدیگر هماهنگ باشند تا بساط این اقدامات غیرقانونی جع شود اما افسوس که محیط زیست در مقبال بقیه ارگان ها و نهادهای استان تنهای تنها است و حتی طرفداران محیط زیست و طبیعت دوستان نیز از سازمان محیط زیست برای حل این معضل حمایت نمیکنند که این اشتباه بزرگی است

      در شرایط فعلی تنها در صورتیکه مردم و طبیعت دوستان از سازمان محیط زیست برای مقابله با صید غیرمجاز پرندگان در فریدونکنار حمایت کنند این سازمان شاید بتواند به پشتوانه حمایت های مردمی و فشار افکار عمومی در مقابل سایر دستگاه ها ایستاده و با صیادان متخلف مقابله کند

      پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 41

      • مهاجر می‌گوید:

        با شما موافقم

        خالی کردن پشت سازمان محیط زیست و گرفتن پیکان انتقادات به سمت این سازمان توسط دوست داران طبیعت کمکی به حل معضل فریدونکنار نخواهد کرد همانطور که در طول چند سال گذشته دوست داران طبیعت در موضوع فریدونکنار فقط به سازمان محیط زیست حمله کردند و هیچ نتیجه ای حاصل نشد و هر سال نیز صید غیرمجاز پرندگان با قدرت ادامه دارد

        ما در این چند سال فقط محیط زیست را کوبیدیم اما هیچکس حاضر نشد به استانداری مازندران، فرمانداری فریدونکنار، سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادهای مرتبط اعتراض کند تا آنها بدانند که افکار عمومی جامعه با این اقدام و صید بیرویه پروندگان مخالف است

        تنها یک نهاد دولتی در استان مازندران با صید پرندگان در فریدونکنار مخالف است و آن نهاد اداره کل حفاظت محیط زیست است

        جالب آنکه همه انتقادات و تخریب های ما طرفداران محیط زیست متوجه همان یک نهادی است که با این اقدام مخالف است !!!!

        پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 25

      • رشید می‌گوید:

        جناب مامور اجرایی.خسته نباشید در جواب شما عارضم بنده ۳۰سال است که به شکارمجاز میروم و کاملا قانونی .تمام این ۳۰سال در مزرعه هایی که به ارث بهم رسیده میروم و تمامی آنها چشمه اب دارند ولی تا این ساعت حتی یکبار هم برای شکار پای چشمه نرفته ام در صورتیکه پرندگانی چون کبک باقرقره تیهو کبوتر جنگلی وچاهی و مسمایی هر روز برای خوردن اب به آنجا می آیند و اکثر مزرعه ها در دره هایی دور از جاده و جاهای کم رفت وآمد میباشد وتا این ساعت حتی یکبار هم برای شکار غیراز داشتن پروانه نرفته ام پس طبق گفته شما اگر در ملک شخصی کاری به اورگان وسازمانی نداشته باشد بنده هرموقع دلم خواست باید بروم وهراندازه که بخواهم بزنم و شبها پای چشمه ها تور پهن کنم و روزها بروم برای فروش پرنده .نه قربان آنهایی که اینگونه پرندگان مهاجر را کشتار میکنند هم خودخواه هستند وهم به قول شما افرادی از بالا هوایشان را دارند .فعلا پول توشمال ریخته ۱۲ماه از سال از مسافران دولا پهنا میگیرند و همه شان در خانه هایشان اطاقی ساخته اند واجاره میدهند وشالیزار و مرکبات و مزرعه و ماهی وچای وبرنج و ……….ماشالله همه چیز دارند .کدامشان بیکارند؟؟؟؟؟متاسفانه درکشور ما قانون برای من وامثال من شهر نشین فقط محکم میباشد واین شمالیها و عشایر ودامدار ومحلیها و زنبورداران و روستاییان ومعدن داران وباغداران واقازاده هاو ….حتی خارجیها باخیالی اسوده مانند سیل و زلزله به حیات وحش حمله ور شده اند وهیچ مقامی قدرت ایستادن در مقابل این نسل کشیهای بیرحمانه را ندارد.متاسفم برای محیط زیست و دوستدارانش

        پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 12

        • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

          اخ که چقدر خوب گفتید درامد ۱۲ ماهه از مسافرین دارند و شالیزار میفروشند و ویلا سازی و هر کاری میکنند تازه راه تخلف هم براشون بازه !!
          پس مردم ما در جنوب کشور چه باید بکنند اگر اینقدر هرکی هرکی هست پس برای درامد کسانیکه قاچاق میکنند و مانند آنها باید آزاد باشند
          در غرب با بدبختی برای سیر کردن شکمشان قاچاق میکنند آنهم با بخطر انداختن جانشان یعنی آنها را با تیر میکشند
          بنظر من پاسخ محیط زیست مازندران بی مسولیتی است و نوعی انفعال در آن دیده میشود

          پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 8

      • ایرانی می‌گوید:

        جناب اآقای مامور هیچ کدوم از این دلایل به هیچ عنوان قانع کننده نیست.
        اول مگه قراره هر کس تو زمین خودش هر کار خواست بکنه ؟
        اگه یه برخورد جدی و قاطعانه بشه هیچ کس جرات دام بستن پیدا نمیکنه خیلی کارها هست که بعضیا دوست دارن تو زمین یا خانه شخصی خودشون انجام بدن ولی از ترس قانون انجام نمیدن.
        دوما اگه قرار به امرار معاش باشه مردم اون منطقه از نظر جغرافیایی در بهترین شرایط هستن در حالی که تقریبا تو بیشتر استان ها خشکسالی و کمبود آب کشاورزان با مشکلات جدی روبرو کرده اونجا تقریبا هیچ دغذعه ای نسبت به کمبود آب ندارن و آب فراوان و زمین حاصلخیز در اختیار دارن به اضافه موقعیت توریستی که اون منطقه داره که همه جوره براشون درامد زا هست.
        اگه قرار به صید و شکار برای امرار معاش باشه جاهای دیگه ای هست که شاید باید به اونا تعلق بگیره.
        البته بنده و تمام دوست داران محیط زیست از شما به خاطر زحماتتان نهایت تشکر را داریم

        پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 11

      • رضا نیک فلک می‌گوید:

        جناب مامور اجرایی. شما یک بار هم که شده بریزین این دام ها رو جمع کنید. نمیخاد فکر فرداش باشی. شما یک بار هم که شده به وظیفه خودتون به طور کامل عمل کنید. طرفداران محیط زیست به خاطر کدوم عمل مثبت باید از سازمان محیط زیست حمایت کنند. شما وظیفه قانونی دارید اینکه دلیل بیارید منطقی نیست. سازمان وظیفه داره از این پرنده ها حفاظت کنه این ها سرمایه ملی هستند و متعلق به تمام مردم ایران.

        پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 9

        • kooshan می‌گوید:

          هموطن گرامی، آقای رضا نیک فلک،
          همانطور که بدرستی گفته اید این پرندگان سرمایه ملی هستند اما طبیعی است که مالکیت، مسئولیت نیز به همراه دارد و طبعأ آحاد ملت لازم است از کلیه مدیریتهای قانونی و مسئول کشور و نه فقط دولت و «س. ح. م. ز.» ، خواستار اقدامات مناسب جهت حفظ این سرمایه عمومی شده و آن بخش از مسئولیت که بعهده خودشان بوده و همان توجه و دقت نظر کافی به امر حفاظت از محیط زیست است، را هم انجام دهند.

          داغ Thumb up 11 Thumb down 15

      • مهدی - بست پرو می‌گوید:

        با سلام و عرض ادب و احترام
        دوست عزیز به نکته خوبی اشاره کردید که زمین های زراعی متعلق به کشاورزان منطقه است ولی این رو هم در نظر داشته باشید این پرندگان مثل گنجی هستند که در یک زمین پیدا شده باشه درسته توی اون مکان بوده ولی جزء میراث ملی و فرهنگی کشور محسوب میشه…
        این پرندگان هم برای کل کشور مهم و دوست داشتنی هستن و به کل ایران تعلق دارن نمیشه گفت اگر برای مثال یوزپلنگی از زمین های زراعی شخصی رد شد پس اون شخص میتونه با استفاده از گوشت سمی و … اون رو از پای دربیاره اینجا بحث بر سر فرهنگ ، تمدن و محیط زیست کشوره نه املاک شخصی و به نحوی بیان این جمله :
        “چهار دیواری ، اختیاری”

        پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 7

        • مامور اجرایی محیط زیست مازندران می‌گوید:

          جناب رشید و جناب ایرانی

          منظور بنده از مطرح کردن این موضوع که زمین ها ملک شخصی افراد است، این نبود که اجازه دارند در ملک خود هر کاری را انجام دهند و به هیچ عنوان قصد حمایت از اقدام غیر قانونی صیادان را ندارم

          منظور بنده این بود که با توجه به مالکیت شخصی زمین ها ورود و کنترل عرصه برای نیروهای محیط زیست دشوار و مستلزم همکاری سایر نهادها است

          پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 19

        • مامور اجرایی محیط زیست مازندران می‌گوید:

          جناب رضا نیک فلک
          ما بسیار بیشتر از یکبار در داخل و خارج دامگاه فریدونکنار عملیات انجام داده ایم و تمامی دامها را جمع کرده ایم

          تاکنون چندین بار درگیری های بسیار سخت و درگیری مسلحانه با دامگاه داران داشتیم، حتی جند سال قبل یکیاز صیادان بر اثر اصابت گلوله نیروهای محیط زیست کشته شد و بسیاری از مامورین اجرایی و صیادان مجروح شدند

          شما بر چه اساسی گفتید فقط یکبار تورهای هوای را جمع آوری کنیم؟

          دوست عزیز منطق هم چیز خوبی است
          ما نیروی شبه نظامی و ضابط دادگستری هستیم، برای انجام عملیات و ورود به دامگاه و درگیری و غیره نیاز به حکم و هماهنگی قضایی داریم و این امکان به سختی میسر می شود

          پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 28

      • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

        پس یعنی اگر در قسمتی از کشور که مردم از نظر مالی فقیر هستند اقدام به کشت تریاک کنند کسی نباید ایراد بگیرد . خودتان میدنید که چه میگویم نام اینکارتان حمایت و نوعی باج است اگر نه بخواهید میتوانید مقابله کنید همان مسولین نیز در این میان سهم میبرند .

        پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 9

      • حمید می‌گوید:

        اقای مامور اجرایی
        اگر یک شکارچی غیر بومی در همان منطقه شکار برود شما حتی تا گرفتن حکم قضایی
        و بازرسی محل سکونت شکارچی هم پیش میروید ؟
        ولی حالا داخل زمین شالیزار که دارای راه عمومی میباشد وارد نمیشوید
        چونکه این شکارچیان همه محلی هستند و خون افراد محلی رنگین تر از
        دیگران است؟

        پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

      • دوستدار محیط زیست می‌گوید:

        جناب مأمور اجرایی
        بنده هم ۱۲ هکتار زمین شخصی دارم؛ بعلاوه پارتی گردن کلفت؛ تنها راه در آمدم هم همین زمین بایر است. آیا با این توضیحاتی که شما فرمودید بنده می توانم در زمین شخصی خودم به جای گندم و جو ذرت، خشخاش یا ماری جوانا بکارم؟! یا اگر در زمین شخصی خودم گنج پیدا کنم آیا دولت میفرماید بفرما نوش جانت؟!!
        این کاری که این نا هموطنان میکنند در هیچ مکتب و قانون و جامعه ای مقبول نیست.

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

      • رادمهر می‌گوید:

        جناب نیروى اجرایى
        پیگیرى و ساماندهى این وضعیت وظیفه شوراى آرد و نان نیست.
        سازمان محیط زیست تنها متولى حفاظت از حیات وحش است.

        شما یکبار هم که شده دو نفر متخلف را حتى فرمالیته از اون بازار شوم دستگیر و معرفى کنید بعد تأثیرش را ببینید.

        پیگیرى فعالین محیط زیست باعث تداوم مشکل نبوده، حرکات شتاب زده و بگیر و ببند راه انداختن هاى نمادین و یک شبه کار رو از پیش نبرده.
        همه اونجا با هم فامیل هستند…

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

      • غمگین می‌گوید:

        ضمن تشکرازماموراجرایی بزرگواراین که شما می فرمائید ملک شخصی است پس یک خلافکارمواد هم توخانه خودش خلاف می کنه پس باید کسی کاری بهش نداشته باشه دوم اینکه قاطعیت محیط زیست باید طوری باشه که بایک بارجمع کردن تورها دیگرجرات برپایی دوباره آنها رانکنندکاری سختی هست ولی غیرممکن نیست

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  3. DORNA می‌گوید:

    خدا می دونه با چه خون دل و سوز دلی اشک می ریزم وقتی این تصویرها رو می بینم
    به خدا قسم ظلم بی جواب نمی مونه این صیادها خیر نمی بینند از زندگیشون
    این شرفتمندانه نیست که آدمیزاد نانش را در خون بقیه مخلوقات خدا بزند
    یکروزی تاوان این ظلمها را پس می دهند
    همه می میریم اما خیلی ها آروم و سبکبار می روند و خیلی های دیگر با بدترین و زشت ترین مرگ ها و دردها…

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 18

    • kamran می‌گوید:

      فقر فرهنگی‌ بیداد می‌کند و این میهمان کشی نمونهٔ بارز آن‌ است

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 8

      • فاتح می‌گوید:

        بهترین کار ایجاد یک کمپین و خبر رسانی به همه است.

        در مورد خیلی چیزها کمپین درست شد و در این مورد هم باید درست بشه حداقل باعث میشه مردم اطلاع بیشتری پیدا کنن.

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  4. رشید می‌گوید:

    دوباره شروع شد. زودتر و وحشتناک تر از سالهای گذشته و با خیالی آسوده از اینکه هیچ قدرتی نمیتواند با این صیادان و شکارکشان غیرمجاز مقابله کند
    افسوس که سازمان ح م ز تا این اندازه ضعیف است که هر کسی میتواند براحتی به کار خود بپردازد
    این پرنده های مهاجر سهم همه ملت ایران است نه قشری خاص که پولهای کثیف از این کشتارهای بیرحمانه بدست می آورند

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 15

  5. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    مطمئن باشید هیچ اتفاقی نمیافته و امسال هم مثل سالهای قبل ما باید بایستیم و نگاه بکنیم و حرص بخوریم از دست یک عده آدم بی وجدان، برای اینکه اراده ای وجود نداره برای مقابله با این پدیده زشت …

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 10

  6. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    دیده بان محترم هر سال این عکسها و گزارش مربوط بان را مینویسید که چه ! وقتی کسی عرضه مقابله با این نسل کشی را ندارد . در کشور ما هر کاری دولت و سپاه و نیروی انتظامی بخواهند همان میشود بعد با این نسل کشی پرندگان مخلوق خداوند که هزاران کیومتر که خارج از تصور بشر است را بامید زندگی طی میکنند آنوقت سودجویان آنها را میکشند
    کسی میخواهد بداند چرا این پرندگان کشته میشوند برود به گرانترین رستورانها و یا بازاری که بی محابا آنها را بفروش میرسانند
    در حالیکه کشتن دو کبک در جای دیگر کشورمان تاوان دارد کشتار این پرندگان در شمال کشور درامد و شغل و سنت بحساب میاید
    راستی ما چه سنتهای داریم که اشتباهند ؟ آیا قانونها برای ایجاد مرز برای زیاده خواهی انسانها و نظم بشر نیستند ؟
    جایگاه قانون و مرز اجرای آن در کشور من کجاست ؟

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 10

  7. رشید می‌گوید:

    بسیاری از این پرندگان مهاجر برای استراحت چند روزه در فریدونکنار و سرخرود فرود می آیند و بعد از تجدید قوا در سراسر کشور پخش میشوند ولی این دلالان گوشت و از خدا بیخبران و خودخواه بخاطر درآمد کلان چشمشان را بمانند مابقی شکارکشان غیرمجاز بسته اند و هرساله دست به فاجعه ای زیست محیطی میزنند و نسل بسیاری از گونه های در حال انقراض را نابود میکنند
    انشالله سازمان ح م ز با یاری سازمانهای دیگر و نیروی انتظامی بتواند از این فاجعه جلوگیری کند

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 11

  8. ( میر شکار ) می‌گوید:

    باز شروع شد ! بابا گند زدند به طبیعت و شکار . پس کو اون همه دبدبه کبکبه که ممنوعش میکنن ؟ جمع کنید تورهارو . انصاف نیست به خدا . جنایته . فریدون کنار به اندازه کل شکارچیا ایران کشتار میکنه ! آخه مدیریت کجاست ؟ پروانه شکار نمیدن اما از اونطرف فریدون کنار بازار علنی فروش مرغابی داره ! اونم شکار غیر مجاز ! بیایید یه کاری کنیم ما نگاه میکنیم به اخبار سایت شما هم آمار کشتار رو منتشر کن ما هم هر روز ناراحت میشیم از اینکه مسئولین به فکر نیستن ! چطوره ؟؟؟
    باز هم فریدون کنار ، باز هم کشتار جمعی پرندگان ، باز هم دل سوخته عاشقان

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 10

  9. سوسن اکبری می‌گوید:

    با درود به تمامی عزیزان دلسوز حیات وحش و محیط زیست
    به نظر من یکی از بهترین راههای جلوگیری از صید و شکار پرندگان مهاجر مجاب کردن مردم به نخریدن است به این شکل که مامورین محیط زیست در بازار حضور پیدا کنن و کسانی که این پرندگان رو خریداری میکنن جریمه کنن مثلا کسی که خوتکا رو خریداری کرده ۲۰۰هزار تومن جریمش کنن

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 20

    • افشین می‌گوید:

      کاملا موافقم.کسی که این پرندگان وحشی رو خریداری میکنه جرمش به همان اندازه شکارکش باید باشه.اگه تقاضایی نباشه،مجبورن صید رو رها کنن.

      داغ Thumb up 7 Thumb down 9

  10. توحید می‌گوید:

    اسم خودمون رو هم گذاشتیم اشرف مخلوقات !

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 15

  11. علی می‌گوید:

    سرکار خانم ابتکار لطفا پاسخ؟

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 12

  12. محمد از اسمانکوه می‌گوید:

    من یک شکارچیم

    ولی از دیدن این تصاویر به شدت متاثر شدم این کار قتل عام کلیه پرندگانه چون این صیادان هرچی که به تورشون بیافته رو میکشن حتی عقاب و جغد چون باعث میشه تورشون پاره بشه اگه دولت و سازمان محیط زیست زورشون به اینا نمیرسه به شرط برداشتن تور بهشون اجازه شکار با تفنگ و بده تا لا اقل این حیونا بتونند خودشون از خودشون تا حدودی دفاع کنند

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 12

  13. روباه آبی می‌گوید:

    باز هم می گم: باید با خریداران هم برخورد جدی بشه

    فقط متوجه نمی شم، منطقه رو چطور واگذار کردن؟!!!!

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 12

  14. reza می‌گوید:

    این ضعف دولت و مسئولین یک کشور را میرسونه که توانایی مبازره با این قاتلان را ندارن و به جای فرهنگ سازی ، تبلیغ برای ورود توریست محقق و پرنده نگار و همچنین آموزش همین صیادان به راهنمایی توریست ها موجب این بدبختی شده برای مخلوقات زیبای خدا.

    باید با یگان ویژه بریزن همه رو قل قم کنن

    داغ Thumb up 16 Thumb down 14

  15. مجید می‌گوید:

    اگر این مناطق تبدیل به مناطق شکار ممنوع بشوند و محیطبانها به تعداد زیاد در این مناطق حضور داشته باشند و از نیروهای انتظامی و بسیج و سپاه کمک گرفته شود و جریمه ها هم افزایش پیدا کنند و مشکل اشتغال شکارکشها هم حل بشود ، این مشکل حل خواهد شد . به امید آنروز

    داغ Thumb up 16 Thumb down 14

  16. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    من نمیدونم چرا جوامع محیط زیست خارج از کشور نسبت به این کشتار اعتراض رسمی نمیکنند به دولت و دولت رو تحت فشار نمیزارن؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 11

  17. محمّد رضا می‌گوید:

    خانم ابتکار، لطفاً دستور برکناری مدیران این مناطق را بدید
    ضمناً تفاهم نامه‌های همکاری با وزارت دفاع و قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای این روزهاست که با تمام قوا جلوی این ظلم بایستید

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 10

  18. مهسا می‌گوید:

    دوستان لطفا هرکسی جداگانه برای خبرنگارا پیغام بگذاره که در رسانه ها انعکاس دهند و پیگیری کنند

    این پروهارو باید نیرو انتظامی و بعد دادگاه سرجایشان بنشاند

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 10

  19. رشید می‌گوید:

    این فاجعه در مناطق حفاطت شده انجام میشود!!!!! تا چه اندازه بدبختیم!!!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 10

  20. امیرعلی می‌گوید:

    وقتی کسی نیست که قانون رو اجرا کنه ، محدودیت و ممنوعیت قانونی معنایی نداره !!!
    سازمان محیط زیست میدونه هر سال پرنده های مهاجر توی این مناطق سلاخی میشن ولی هیچ حرکت پیشگیرانه ای از سوی سازمان انجام نمیشه !!!
    نه تورها جمع میشه ، نه با افرادی که دام میذارن برخورد جدی میشه ، تا موقعی که برای سازمان مهم نباشه این قضیه ، داستان همینه ، هر سال !!!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

  21. آرش می‌گوید:

    اینهاآدم های هستندکه وقتی درموردخودشون حرف می زنند جوری تعریف می کنندکه تو دنیا آدمی دیگه مثل خودش نیست ولی ۱۰۰درصد دروغ می گویند
    هیچ کودمشون ارزش یه اردک رو ندارند که اونو شکار می کنند
    از محیط زیست تقاضای جدی گرفتن این وضع رو دارم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 11

  22. خرس می‌گوید:

    صید در این موقع ازسال شده دغدغه فعالان محیط زیست وچرخه ای که هرسال تکرار میشه اما واقعاً راهکار اساسی برای جلوگیری ازاین معضل ازسوی مسئولان محیط زیست وجود ندارد که باید ازسوی دوستداران محیط زیست ارایه شود.وبسیار جای تاسف است در یک کشور مردم باید هم مسئولان را انتخاب کنند وهم بجای آنها فکر وراهکار ارایه دهند در صورتی که مردم باید به زندگی روزمره خود بپردازند ومطمعن باشند مسئولان وظایف خود را به بهترین نحو انجام میدهند امریکه در مورد برخوردبا صید پرندگان مهمان اصلاً انجام نمیشود .

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

  23. مراد علی بیک می‌گوید:

    اگه تونستن جلوی اینا رو بگیرن من اسممو عوض میکنم

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 10

  24. مهدی - بست پرو می‌گوید:

    شرم آوره هم برای مسئولین و هم برای این صیادان …

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 9

  25. احسان می‌گوید:

    آواز اگر پرواز اگر پرنده اگر خاطره شد مقصر انسان است………………….چه شد بر ما ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انسانییتمان کجا رفت

    داغ Thumb up 10 Thumb down 8

  26. kooshan می‌گوید:

    در دو سه سال اخیر که گزارشات دیده بان از فریدونکنار اطلاع رسانی شده و تقریبأ زوایای مهمی از چرایی و چگونگی این رویداد روشن شده و نظرات بسیاری درباره این رخداد درج شده که بعضأ از طرف نیروهای «س. ح. م. ز.» بوده که مستقیمأ با این مسئله برخورد دارند مثل همین خبر که هموطن محترم «مأمور اجرایی محیط زیست مازندران»، اطلاعات و دانسته های خود را که قاعدتأ مؤثق و معتبر است ، ارائه کرده اند

    بنابراین حالا باید تا حدودی جوانب کار برای علاقمندان، با هر دیدگاه و سلیقه، مشخص شده باشد و دیگر اظهارات و اشارات کلی که صرفأ به تقبیح کلی این امر و حملات بی هدف یا با اهداف خاص به «س. ح. م. ز.» بپردازد پذیرفتنی نیست و نشان میدهد که باید در جدی بودن اینگونه اعتراضات تأمل کرد

    از طرفی افراط و تفریط در حل این مسئله تأثیری ندارد، نه مطالبات حداکثری یعنی برچیدن یکباره همه این تورها و کشتارها ممکن است و نه بایستی کنار ایستاد و تماشا کرد و انتظار داشت دولت و «س. ح. م. ز.» بسادگی همه امور را سامان دهد

    حداقل حالا باید روشن شده باشد که «کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار» ابعاد و جوانب مختلفی دارد که باید مدنظر باشند که از این میان می توان به
    - تقاضا و مطالبه اهالی منطقه
    - وجود تفکری که صید این پرندگان را حق سنتی و محلی اهالی دانسته و آن را فاقد ایراد قانونی و شرعی میداند و دارای پایگاه اجتماعی مردمی و نیز رسمی در منطقه است
    - درآمد کسب شده از این طریق که برای صیادان قابل چشم پوشی نیست و در شرایط فعلی کشور بعید است بتوان آنان را قانع کرد که از آن صرف نظر کنند
    - موانع قانونی جهت مقابله با دامگذاران مثلأ همانطور که گفته شده «س. ح. م. ز.» نمی تواند هر روز مجوز ورود به شالیزار یا مکانهای دامگذاری را بگیرد و یک مجوز کلی و همیشگی لازم است که طبعأ با آن موافقت نخواهد شد البته قضات محترم هم ممکن است دلایل قانونی موجه در این باره داشته باشند مثلأ امکان بازرسی مکرر از یک مکان در طی یک دوره زمانی کوتاه وجود نداشته باشد یا با افزایش بازرسی ها امکان درگیری ضابطین و از جمله محیط بانان با اهالی و صیادان افزایش می یابد و قضات این محدودیتها را هم در نظر میگیرند
    و دلایل مشابه دیگری از این دست که خود نشان دهنده پیچیده بودن موضوع است، لازم به ذکر است که درک درست همه وقایع و جوانب کار برای علاقمندان دیگر نقاط کشور مشکل است و انعکاس دقیق از طرف علاقمندان و همیاران محیط زیست ساکن منطقه و نیز محیط بانان کمک شایانی در این جهت خواهد بود.

    با پذیرش و فهم واقعیات موجود بهتر می توان به بحث و بررسی و گفتگو پیرامون آن پرداخت، این نکته هم قابل اشاره است که اینگونه موارد در بسیاری کشورها وجود دارد مثلأ در سواحل ژاپن نهنگها علیرغم مخالفتهای جهانی صید و کشتار نهنگها صورت میگیرد و دولت ژاپن هم اعلام کرده که معیشت صیادان به این موضوع بستگی داشته و نمی تواند آن را ممنوع کند اما در این کشورها موضوعات شفاف و روشن بوده و سعی می شود با ایجاد چهارچوبهای مناسب مسائل را نظم داده و سامان دهند

    در کشور ما نیز با توجه به مطالب پیش گفته و نیز با توجه به اینکه بسیاری هموطنان از اهالی گرفته تا مسافران شمال متقاضی گوشت این پرندگان هستند، راه حل منطقی و ممکن گفتگوهای چند جانبه مابین مدیریتهای اجرایی، قانونگزاری و قضایی منطقه و صیادان بمنظور منضبط و قانونمند کردن موضوع است و مطالبات و اهداف «س. ح. م. ز» و علاقمندان این حوزه می تواند بصورت زیر دسته بندی شوند :۴

    * هدف بلندمدت ممنوعیت استفاده از تورهای هوایی و در عوض صدور مجوز شکار با تفنگ و برای پرندگان مشخص شده است، فارغ از امکان و زمان تحقق در همه گفتگوها بایستی این خواسته مطرح شده اما این امر نباید مانع توافقات مقدور فعلی شود.

    * در کوتاه مدت هر محدودیتی که مورد قبول واقع شود نبایستی نادیده گرفته شود که در این مورد، ممنوعیت وخودداری صیادان از صید وکشتار پرندگان شکاری و گوشتخواران گرفتار شده در تورها و دامگاهها قابل اشاره است و صیادان می توانند از طریق همکاری با «س. ح. م. ز.» و کمک محیط بانان نسبت به خلاصی آنها از تورها و دامها اقدام کنند.

    * فعالیت منطقی و مستدل علاقمندان محیط زیست در منطقه و نیز سراسر کشور و همزمان با آغاز دوره صید و استفاده از همه ابزارهای تبلیغی مجاز و ممکن و از جمله رسانه های جمعی و فضای مجازی برای انعکاس اخبار مرتبط بویژه اطلاع رسانی رفتارهای بیرحمانه برخی صیادان و نیز مطالبه از صدا وسیما بعنوان نماینده افکار عمومی جهت اقدام مؤثر در این زمینه، باید توجه داشت که از اقدامات افراطی مانند مشاجرات لفظی و شخصی و مستقیم با صیادان یا اهالی یا خریداران پرندگان کشتار شده، اجتناب شود.

    بهرحال سامان دهی اصولی این موضوع با انجام چنین گفتگوها و توافقات و نیز اقدامات هماهنگ و همکاری همه مدیریتهای مسئول و قانونی منطقه و دیگر نهادهای تأثیر گذار و نیز مشارکت اهالی و صیادان و نیز تلاشهای علاقمندان مقدور است ، ولی گذشته از این، همزمان و در شرایط حاضر «س. ح. م. ز.» همانند دیگر نقاط کشور که زنده گیری یا صید پرندگان شکاری و گوشتخواران مشخص و اعلام شده ممنوع است و امکان مقابله قانونی خارج از دامگاهها وجود دارد، بایستی بصورت موردی این متخلفین را شناسایی و با آنان برخورد کند تا بتدریج از صید و کشتار اینگونه پرندگان و حیوانات صرف نظر شود.

    امید است بتدریج و با اقداماتی مؤثر، بتوان به نتایجی قابل قبول در این زمینه دست یافت و بموازات پیشرفت و توسعه کشور امکان عمل به استانداردهای پذیرفته شده و مطلوب و جهانی توأم با ملاحظات دینی، اخلاقی و انسانی در رفتار با پرندگان مهاجر فراهم گردد.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 15

  27. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    باید با خریداران برخورد شدید بشه و جریمه شکار از خریداران هم بگیرند تا کسی جرات خرید این مخلوقات زیبای خدا را نداشته باشه و همچنین هر مغازه داری که این تجارت کثیف میکنه باید در مغازش پلمپ بشه و احضار بشه به دادگاه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  28. َAli می‌گوید:

    آقا اگه موانع قانونی برای برخورد و ریشه کنی این فجایع وجود داره،خب این موانع رو حل کنن دیگه! چه کاریه؟!!

    پس حقوقدان های سازمان حفاظت محیط زیست چه وظیفه ای دارن؟

    ngo ها چرا پس کار نمیکنن؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  29. َAli می‌گوید:

    وقتی فقط میشینیم و خبر های تخریب و فجایع محیط زیست و میخونیم و فقط افسوس الکی میخوریم و هیچ کاری هم نمیکنیم همین میشه! یکیش خودم! معلومه هیچ کودوممون کار نمیکنیم!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  30. النا می‌گوید:

    این نسل کشی گستاخانه و غیر قانونی آنهم در یک پناهگاه حیات وحش هیچ توجیهی ندارد.

    پرنده های مهاجر نه تنها گنجینه ملی ما هستند بلکه میراث طبیعی کل کره زمین محسوب میشوند.

    قانون باید در قبال این راهزن ها اجرا شود. مگر قرار است قانون در کشوی میز اداری فقط خاک بخورد ؟!

    اگر سازمان این منطقه را طی سالها به حال خود رها نکرده بود الان چنین شرایطی نداشتیم.

    صیادان غیر قانونی عده ای مفت خور هستند که تصور میکنند پدیده شگفت انگیز مهاجرت تنها برای بهره کشی و فقط برای خود خودخواهشان از آسمان نازل میشود.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  31. شکارچی کویر می‌گوید:

    دقیقا منتظر این واقعه بودم تا ببینم اقتدار و قدرت محیط زیست فقط برای ان بدبختی است که از سر نادانی شکار میکند و برای دو پرنده شکاری ۱۲۰ ملیون تومان جریمه میزنن یا اینکه اینجا هم واقها مقتدرانه عمل میکنن؟
    جناب قاضی که ۱۰ ملیون حکم میدادی برای یک کل الان بیا و حکم بده
    جناب مسول شجاع و دلسوز محیط زیست بیا و اینجا کشتار را ببین
    خانم ابتکار یک بام و دو هوا تا کی
    یکی را برای شکار کبک از روی عکس شناسایی میکنین الان بازار پر است از پرنده کجا رفت ان اقتدار
    برای شکارچی مجاز دو سال است که دستور عدم شکار را میدهی ایا تور و صد تا صد تا شکار کردن شکار نیست
    اگر بازار را ببندی شکارچی و دام گذار جایی برای فروش ندارد یا برایش مشکل میشود چرا پس بازار را نمیبندی
    درست مثل این است که مواد مخدر از هر راهی فقط وارد شود بعد دیگر فروشش ازاد است ایا این روش شما مانند همین مثال نیست؟
    من به عنوان شکارچی قانونمند دلم لگ زده یک مرغابی شکار کنم و در این حسرت دو سال است که سلاحم را غلاف کرده ام اما شما برای فروش هزاران پرنده شکار شده فقط نظاره گرید؟ایا این انصاف است
    ایا این انصاف است دارو ندار یک نفر را برای شکار به حکم قانون بگیرین اما در فاصله ۵۰ متری بازار فروش پرنده فعال باشد طوری که بوی تعفن ان تا داخل اطاق محیط زیست بیاید
    اقتدار برای همه
    قانون برای همه
    مجازات برای همه
    حبس و جریمه برای همه
    کجاست این ها؟
    کجاست نتیجه زحمات انان که با شکارچی کلاش بدست گلاویز میشدن اما همکارشان در فریدونکنار از بازار همه نوع گوشت شکار میخرد و برای نهار و شام میخورد
    یک بام و دو هوا تا کی؟
    خانم ابتکار روی سخنم با شماست و همه انان که باید مجری قانون باشند
    صبر کنید بله صبر کنید تا به رویتان بخندند و جلویتان شکار کنند
    فرق شکارچی کرمانی و خراسانی و……با این کشتارگران در چیست؟
    اگر یک نفر را قانع کردید مطمن باشید من هم قانع میشوم اما اگر دم خروس را ببینیم چه؟
    ما مینگریم از دور
    تا غوره شود انگور
    تشکر از همه دوستان و دیده بان محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 1

  32. پلنگ ایران می‌گوید:

    همه ی این کارا نشان دهنده ی یک چیز است!! ضعیف بودن سازمان محیط زیست.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 8

  33. شاهین می‌گوید:

    ماجرای تالابهای فریدونکنار و قتل عام پرندگان مهاجر مایه شرمساری سازمان محیط زیست است. من نمیدونم چرا با این موضوع برخورد جدی صورت نمی گیره؟! چند ساله در زمینه قتل عام پرندگان در این مناطق در سطح گسترده داره اطلاع رسانی میشه و امروز تقریباً همه میدونن اونجا چه خبره! ولی نمیدونم چه دستهای پنهانی در کار هست که اجازه برخورد داده نمیشه؟!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  34. kooshan می‌گوید:

    با توجه به ابعاد وسیع و جوانب متفاوت کشتار سالیانه پرندگان مهاجر در فریدونکنار که طبق گزارش در حال گسترش به نقاطی دیگر در شمال کشور هم هست و همچنین اقامت چند ماهه این پرندگان و طبعأ تداوم کشتارها طی این مدت و کشتار دوباره آنها در زمان کشت مجدد شالیزارها در اواخر بهار سال بعد و تکرار این روند از پائیز سال آینده، لازم است علاقمندان توجه بیشتری به موضوع نشان دهند و اگر دیده بان بتواند بخشی ثابت و در دسترس برای بحث و گفتگوی بیشتر پیرامون موضوع و بررسی جوانب حقوقی، زیست محیطی، ملی و جهانی این کشتارها و نیز آشکار ساختن جزئیات بیشتر و ابهامات و زوایای پنهان و روشن نشده آن اختصاص دهد و دیدگاههای کارشناسان مرتبط در هر یک از زمینه های مذکور هم آورده شود بسیار سودمند خواهد بود.
    در اینجا بد نیست به دو نکته مبهم که در گزارش آمده اشاره شود یکی اینکه گفته شده :
    « متاسفانه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به طرز حیرت آورى مدیریت و حفاظت پناهگاه حیات وحش به ثبت رسیده فریدونکنار را که از نظر وسعت کوچکترین اما از حائز اهمیت ترین مناطق حفاظت شده کشور است، به طور کامل به متصرفین محلى واگذار نموده است.»
    علت چیست؟ به صیادان فروخته شده، اجاره داده شده یا به زور تصرف کرده اند و یا….. ؟
    و دیگر اینکه :
    « تالاب ازباران یکى از محل هاى اصلى برپایى تورهاى هوایی است. این تالاب از نظر جغرافیایى در محدوده سرخرود قرار دارد. دام گذاران سرخرودى و فریدونکنارى على رغم نداشتن هرگونه مالکیت، این تالاب را جهت دام گذارى بین خود تقسیم کرده اند.»
    و مشابه مورد اول در اینجا هم می توان پرسید اگر کارشان قانونی نبوده چرا در قبال این تصرف غیرقانونی اقدامی انجام نشده است؟
    ضمنأ از این دو مورد می شود فهمید که تنها مسئله مالکیت خصوصی دامگاهها نبوده که مانع اقدام جهت جلوگیری از کشتارها بوده و مسائل دیگری هم وجود دارد، البته اگر گزارشات بیشتری تهیه و با دقت هم خوانده شوند احتمال دارد سؤالات و ابهامات دیگری نیز مطرح شوند، بالاخره باید جوانب ضروری موضوع روشن شود تا نخست بدانیم در باره چه صحبت می کنیم تا آنگاه بتوان نظری داد که حتی الامکان به واقعیات نزدیک باشد.

    داغ Thumb up 10 Thumb down 11

    • محمدعلى الله قلى می‌گوید:

      سپاس از دقت شما
      در تمام گزارش ها تلاش میشود به شکل گویا و البته مختصر به مسائل مربوط به این منطقه پرداخته شود در حالیکه میشود از مشکلات ریشه دار این منطقه بسیار گفت و نوشت.

      به دو موضوع بسیار مهم اشاره کردید.

      تصرف عرصه ملى (پناهگاه حیات وحش فریدونکنار)
      و نداشتن مالکیت در برخى دیگر مناطق مانند تالاب ازباران که براى صید پرندگان بین افراد تقسیم شده است.

      بر خلاف اظهارات دوستى که در مورد مالکیت زمینها توضیح دادند، یا ایشان با این منطقه آشنا نیستند و یا تلاش میکنند با هدف خاصى مسائل رو به این شکل مطرح کنند.

      دست کم نیمى صیادان در زمینهایى غیر از املاک خودشان تور هوایى برپا میکنند که یا به شکل اجاره این اختیار را خواهند داشت و یا خودمختار.

      صید با دام هوایى به عوامل مختلفى از جمله فاصله از دامگاه ها (که محل تجمع پرندگان هستند) و فاصله از جاده، داشتن آب و عوامل دیگرى بستگى دارد.

      حل مشکلات این منطقه مستلزم داشتن راهکار اجرایى مناسب و اجراى گام به گام آن است.

      تا زمانیکه تکلیف تصرف پناهگاه حیات وحش فریدونکنار که یک عرصه ملیست روشن نشود و اینکه بالاخره پناهگاه است یا صیدگاه!؟
      و با فروش علنى پرندگانى که با روش هاى غیر سنتى صید میشوند و یا از سایر مناطق مانند میانکاله و تالابهاى گلستان در بازار پرنده فریدونکنار ارائه میشوند، برخورد قاطع و قانونى نشود و متخلفین آن فارغ از خویشاوندى ها به مراجع قضایى معرفى نشوند،
      همچنین بازار مکاره باغ هاى پرندگان که مشترى اصلى بازار پرنده فریدونکنار در سایر استانهاست (از جمله در تهران) کماکان فعال باشد،
      اجراى بقیه موارد سنگ بزرگ است

      درست مشابه عزم اراده خیالى براى آب کردن دریاچه ارومیه با لوله کشى از خزر و مثالهایى از این دست

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

    • شکارچی کویر می‌گوید:

      جناب کوشان تشکر از نظرات مفید شما اما در مقابل قانون شکنی به هر شکل باید اجرای قانون و جریمه یا هر چه قانون گذار تشریح نموده انجام بشه
      مگر نبستن کمربند ایمنی در خراسان با کرمانشاه از نظر مامور قانون نفاوت دارد؟ همان جریمه ای که مامور چابهار میکند همان را در تبریز هم انجام میدهد
      لذا فقط و فقط اجرای محکم قانون بدون اما و اگر راه حل فریدونکنار و توابع هست
      تشکر

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

      • kooshan می‌گوید:

        هموطن گرامی،  شکارچی کویر،
        شما درست می فرمائید اما لازم است مجموعه قوانین موجود کشور را در نظر گرفت، اگر به سخنان جناب سرهنگ خیلدار، «فرمانده یگان حفاظت» سازمان حفاظت محیط زیست، در آدرس داده شده مراجعه کنید تا حدود زیادی مطلب روشن خواهد شد.

        tabnak.ir/fa/news/456909/%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

  35. اردشیر یاراحمدی می‌گوید:

    با سلام اگه ممکن کمپین عدم خرید و مصرف پرندگان مهاجر راه اندازی بشه و بطور گسترده توسط همیاران محیط زیست در فضای مجازی تبلیغ بکنیم

    وقتی مردم نسبت به خرید اقدام نکنند شکارچی ها برای کی دام پهن کنند

    همیشه کارهای فرهنگی بهتر جواب میده

    داغ Thumb up 11 Thumb down 12

  36. حسین می‌گوید:

    سلام شکار و صید پرندگان مهاجر و غیر مهاجر در چارچوب قوانین شکار با رعایت انصاف و اعتدال و حفظ گونه های در حال انقراض همه جای دنیا انجام میشه همه دوستان هم اطلاع دارید،،، اگر توی ایران شکار نشن بر میگردند همون جا شکار میشن این رو شک نکنید دوستانی که حرف از سرمایه ملی میزنید لطفا با کلمات زیبا بازی نکنید ،،، سازمان محترم محیط زیست چرا پروانه شکار رو ممنوع کردید ،،، اگر با اصول و رعایت قانون از سوی دو طرف اقدام انجام بشه همه سود میبرن،، شما از یه طرف جریمه ها رو چندین برابر کردید از اون طرف شکار رو ممنوع کردین از طرف دیگه سلاح ها رو جواز کردید و سهم فشنگ رو کم کردید بی کیفت کردید،،، نظم همه چیز رو به هم زدید،،، معلوم طرف میره تور میزنه نابود میکنه،، چون با اون سرکوب ها طمع ها رو زیاد کردید،،،یکی رو به خاطر دو تا کبک ۴۰۰ هزار تومان جریمه کردین تفنگ رو مصادره کردین دشمنی بین محیط بان و مردم راه انداختین که نتیجه بهتر از این هم نمیده ،، این نتیجه کارهای غیر کارشناسی خود سازمان هست،،، چرا کسی که گوشت مرغابی دوست داره و جزو رژیم غذایش هست نباید استفاده کنه چرا کسی که اسلحه داره و الان فصل زاد ولد نیست بخواد بره شکار مجاز نباید بره شما یه ماشین دارید اگه بهتون بگن حق نداری سوار بشی چه کار میکنی،،، اگر خیلی دل همه میسوزد بیایید مجوز بدین کارشناسی بکنید اون وقت هر کسی میمونه با وجدانش ….

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 9

    • kooshan می‌گوید:

      آقای حسین، هموطن گرامی،
      بنظر میرسد اخبار گذشته فریدونکنار و همچنین خبر امسال را یا نخوانده و یا در آنها دقت نکرده اید، علت هم این است که اکثر حامیان شکار بی توجه به محتوای خبرها سعی دارند از هر فرصتی برای مطرح کردن خواسته خود که همان صدور مجوز شکار است ( و چندان ربطی هم به آنچه در فریدونکنار می گذرد ندارد) استفاده کنند، شما محق هستید بمانند دیگر شهروندان ( البته بدون خلط مبحث و تقطیع غیرموجه اخبار) آنچه می خواهید را صادقانه و منطقی و بجای خود بیان کنید و بطور قانونی و مدنی آن را پیگیری کنید و بنظر نمیرسد در این مسیر مانعی باشد.
      اما اگر همین خبر و اخبار گذشته فریدونکنار را خوانده باشید باید بدانید در گذشته به صیادان پیشنهاد مجوز شکار با تفنگ داده شده و آنها نپذیرفته اند امسال هم فقط از آنها تقاضا شده تورهای غیرمجاز (و نه بطور کلی تور) استفاده نکنند ، ضمن اینکه هم در این خبر و هم در اخبار گذشته بطور واضح اطلاع رسانی شده که صیادان فریدونکنار و… علاوه بر تور تا آنجا که می توانند با سلاح هم از این پرندگان می کشند و آنها هم که زنده بدام می افتند نهایتأ سلاخی شده و بفروش میرسند و برخی را هم زنده، پر و بال و پا می شکنند تا مبادا نظم ویترین مغازه را بهم بزنند بعلاوه در مجموعه اخبار مذکور به کشتار گوشتخواران و پرندگان شکاری گرفتار شده در این دامها و کشتار و فروش و تاکسیدرمی آنها اشاره شده است، شما همه این موارد را نادیده گرفته و با زدن از سروته و وسط اخبار و واقعیات آنچه نهایتأ باقی گذاشته اید همان دغدغه همیشگی حامیان شکار یعنی تمایل شکارچیان محترم به شکار و ممنوعیت آن و در نتیجه اجبار آنها به شکار غیرمجاز است که علیرغم میل خود آن را انجام می دهند، آیا واقعأ آنچه در فریدونکنار می گذرد همانی است که حامیان شکار و شکارچیان توصیف می کنند و بحث اصلی در آنجا بر سر صدور مجوز شکار پرندگان مهاجر است؟ ضمن اینکه تصور نمی رود قیاس سلاح با اتومبیل مقایسه درستی باشد.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 14

    • فاتح می‌گوید:

      بدجوری داری از این جنایت دفاع میکنی
      مسلما این افراد تاوان کارهای ناجوانمردانه و شرم آور خودشون رو میدن
      اینها سرمایه های ملی کشور رو تخریب میکنن
      محیط زیست باید سخت گیری بیشتری بکنه

      داغ Thumb up 6 Thumb down 9

  37. مرتضی قاسمی می‌گوید:

    با سلام خدمت همه دوستداران طبیعت و سایت بزرگ دیده بان
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید برای دیدن پرندگان مهاجر به کدوم بخش فریدونکنار باید رفت و آیا جای مخصوصی دارند و میشه برای تماشا و عکسبرداری رفت . یا فقط در زمین های کشاورزی مردم هست و امکان بازدید نمیباشد
    با تشکر از همه دوستان

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 6

    • محمدعلى الله قلى می‌گوید:

      تشریف ببرید به کمربندى فریدونکنار به سمت بابلسر
      حتما باید صبح زود آنجا باشید
      با دوربین چشمى معمولى و گاها حتى بدون دوربین هم میشود خیل عظیم انواع پرندگان را از فاصله نزدیک در این قسمت که واقع نیمه انتهاى غربى دامگاه فریدونکنار ست ببینید.
      براى دیدن بازار فروش انبوه پرندگان صید و سلاخى شده هم بازار پرنده در نزدیکى بازار ماهى فریدونکنار.
      اگر عکسى گرفتید براى دیده بان بفرستید.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

      • kooshan می‌گوید:

        آقای الله قلی،

        زحمات و تلاشهای شما ارزنده و قابل تقدیر است
        حال که به موضوع و منطقه شناخت دارید اگر بتوانید ضمن گفتگوهای دوستانه و معمولی با شکارچیان، فروشندگان و سایر اهالی بمقتضای فرصت و موقعیت و از دیدگاه یک ناظر بیطرف ، اطلاعات بیشتری درباره پیشینه شکار پرندگان مهاجر در منطقه و ذهنیت موجود در این زمینه و نیز نحوه برخورد دولتهای قبل با موضوع در اختیار علاقمندان قرار دهید بسیار سودمند خواهد بود.

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  38. حمید می‌گوید:

    سلام
    من سوال دارم
    چرا ما اگر بریم شکار دو تا مرغابی بزنیم باید زندان و جریمه بشیم
    چرا در مازندران اگر صیادان محلی دو هزار تا مرغابی شکار کنند
    کسی کاری نداره ؟
    این یعنی چی ؟

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  39. فاتح می‌گوید:

    اگر یه کمپین تشکبل بشه و خبر رسانی بشه خیلی خوبه

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  40. شکارچی کویر می‌گوید:

    برادر عزیز فاتح و دیگر دوستانی که کار فرهنگی را به عنوان راه کاری برای گره کور تله و تور میدانید
    وقتی نیروی انتظامی سال قبل برای جمع اوری و مقابله وارد منطقه شد ده ها و شاید بیش از صد نفر سلاح بدست به مقابله امدند طوری که گمان یک خشونت همراه با خونریزی میرفت انوقت شما با کار فرهنگی چه درخت کجی را میخواهید صاف کنید؟

    من به همه نیروها و عوامل محیط زیست و ارگان های تابعه یادآور میشوم در مقابل دیگر مناطق که برای کبک ۲۰۰ هزار تومان و برای کل و بز ۱۰ ملیون تومان از عده ای بدبخت و نااگاه و گاها شرور و سابقه دار گرفتید حال در مقابل سوال مردم مسولید که
    چرا تالل و کوتاهی ؟
    چرا ضعف ؟
    چرا تبانی با بعضی محلی ها؟
    اگر که نمیتوانید رسما بگویید؟
    هر چند همین سکوت شما در مقابل این جانیان و کشتارگران نشان از عدم مدیریت صحیح دارد
    پس حداقل رجز خوانی را کم کرده و قانون را به مساوات و با اقتدار اجرا کنید
    این زخم کهنه باید درمان و ریشه کن شود
    یادم نمیرود در همین اخبار در جایی از شکار قمری و چند کبوتر گزارش و مجازات و بگیر و ببند بود اما الان فقط نگاهی به صدها پرنده صید شده چرایی بزرگی را در مقابل همه اذهان مردم روشن فکر به چشمک زدن دراورده و همه و همه در یک کلام:
    سازمان محیط زیست حریف دام گذار نیست
    سازمان محیط زیست از نگهداری قسمتی از کشور در مقابل تاراج عاجز است
    لطف نموده استعفا داده و کار را به کاردان بسپارید و الا مسولید در مقابل خدا و سپس تمامی مردم ایران
    بهانه و ضعف در مقابل این گروه تداعی همکاری دستهای الوده به خون هزاران پرنده با سازمانی را میکند که خود را حافظ محیط زیست ان مینامد
    متاسفم که بگویم با تداوم این کشتار دستتان ناخواسته یا خواسته در این نابودی تا مفرق به خون این زبان بسته ها الوده است

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، شکارچی کویر،
      اگر پاسخ قبلی را خوانده بودید، در ارتباط با تداوم شکار غیرقانونی پرندگان مهاجر در فریدونکنار و علت عدم جمع آوری تورها و دامهای غیرمجاز ، مطلب تا حد زیادی برایتان روشن شده بود، ولی در باره موارد دیگر مطرح شده از طرف شما در نظر اخیر می توان گفت :
      - آنچه که در نظرات برخی علاقمندان آمده در حقیقت کارهایی است که در توان آنها بوده و می توانند انجام دهند و شامل کارهای فرهنگی هم هست و اگر بطور اصولی اقدام شود در حد خود مؤثر بوده و بمنزله تشریک مساعی آنها در حل مشکل است، اقدامات اساسی فرهنگی را در درجه اول نهادهای رسمی و متولی فرهنگ عمومی کشور در بخش دولتی و غیردولتی نظیر سازمان تبلیغات، حوزه هنری، صدا و سیما، ارشاد و آموزش و پرورش و… در ارتباط و تعامل و هماهنگی و همکاری با «س. ح. م. ز.» و از طریق برنامه های مشترک بایست انجام دهند تا ضمن ارتقای سطح فرهنگ عمومی در کشور لااقل اصول اولیه و زیربنایی حفاظت از محیط زیست با روشها و ابزارهای متناسب در افکار عمومی شکل بگیرد و «س. ح. م. ز.» ضروری است با استقبال از اینگونه تفاهمات و اقدامات مشترک، آنها را در اولویتهای خود قرار دهد ، طبعأ اینگونه برنامه ها و نیز فعالیتهای فرهنگی و عملی علاقمندان بموازات اقدامات انجام شده دیگر که جزء مسئولیت و وظایف دستگاهها و نهادهای ذیربط مثل «س. ح. م. ز.» هستند بجا و بنوبه خود تأثیرگذارند .
      - نکته بعد اینکه فرض کنیم تمام مدیران سطوح بالای «س. ح. م. ز.» بنابه توصیه خیرخواهانه شما استعفا داده و مدیران جدیدی جایگزین شوند ، اما خودتان که در همان جملات ابتدایی تکلیف همه مدیران حال و آینده « س. ح. م. ز» را در فریدونکنار روشن کرده اید، اگر بنابه گفته شما : ( وقتی نیروی انتظامی سال قبل برای جمع اوری و مقابله وارد منطقه شد ده ها و شاید بیش از صد نفر سلاح بدست به مقابله امدند طوری که گمان یک خشونت همراه با خونریزی میرفت….) آن وقت بقول شما با این عزل و نصبها چه درخت کجی را میخواهیم صاف کنیم و راهکار افراد کاردان مورد نظر شما در این زمینه چیست؟ بهتر نیست ابتدا علل و عوامل ایجاد این شرایط ، که قطعأ در دو سه سال اخیر بوجود نیامده است، مطالعه و بررسی شده و مورد بحث و گفتگو قرار گیرند تا با شناخت نسبتأ جامع و اشراف به جوانب موضوع بتوان به راه حلهای منطقی و قابل قبول پیرامون مشکل دست یافت.
      - نکته دیگر این است که متأسفانه برخی حامیان شکار در بحث و گفتگوهای پیرامون مشکلات حوزه حیات وحش کشور که شیوع طاعون در میان جمعیت علفخواران وحشی در مناطقی از کشور و کشتار بیرحمانه پرندگان مهاجر در فریدونکنار دو نمونه قابل ذکر هستند همواره با یک نظرگاه از پیش تعیین شده و ثابت یعنی مخالفت با « س. ح. م. ز» و انتقاد از عدم صدور مجوز شکار برای خود وارد مباحث می شوند و هیچ نکته قابل توجهی مطرح نکرده و پیشنهاد و راه حل منطقی نیز ارائه نکرده و حتی هیچ تلاشی جهت رفع ابهامات و سؤالاتی که احتمال دارد اطلاعاتی نیز در باره آن داشته باشند ، نمی کنند و تنها مصر بر اشتباه بودن عدم صدور پروانه شکار بوده و آن را در هر موردی مثل همین دو مورد اشاره شده حلال تمام مشکلات دانسته و معمولأ به مسائل غیرمرتبط و حاشیه ای نیز می پردازند ، طبعأ چنین دیدگاههایی را مشکل بتوان در راستای یک بحث و گفتگوی منطقی و مدنی و قابل تأمل ، دانست که البته امید به تغییر این رویکرد هست . البته حامیان شکار محق هستند که خواسته های خود را طرح و پیگیری کنند اما بهتر است لااقل به موضوع اصلی مورد گفتگو نیز توجه کافی داشته و به قدر لازم به آن هم بپردازند .
      و درباره اینکه : ( متاسفم که بگویم با تداوم این کشتار دستتان ناخواسته یا خواسته در این نابودی تا مفرق به خون این زبان بسته ها الوده است) باید گفت در این مورد و مشابه آن که در زندگی روزمره ما بسیار وجود دارد، انصافأ اکثریت قابل توجه ما ، خواسته یا ناخواسته، اعم از عامه مردم، علاقمندان مخالف شکار و نیز حامیان شکار، کم و بیش و بتناسب کردار خود مسئولیت دارند و تنها عده قلیلی که گوشت را از غذای خود حذف کرده اند می توان بدرستی فاقد مسئولیت دانست، که بس شایسته احترامند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 4

  41. محمد جواد نظری /کارشناس ارشد محیط زیست می‌گوید:

    دوستان عزیز توجه داشته باشید که بسیاری از همان مقامات استان نیز دارای دامگاه بوده و مستقیم و غیر مستقیم ذینفع می باشند.متاسفانه محیط بانان منطقه نیز اکثرا بومی بوده و گاها حتی خود و نزدیکان آنان نیز در این کشتار دست دارند،تردید نیست و همه به خوبی میدانند. واما راه حل پیشنهادی:

    ۱- هر ساله از طریق دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست مکاتبات و پی گیریهای لازم با مقامات قضایی کشور و ابلاغ دستورات و تصمیمات اخذ شده به مقامات قضایی و انتظامی استان گیلان و مازندران صورت گرفته و پی گیری مستمر اجرای آن.(مطمئن باشید اگر سازمان همت کند عملی است)

    ۲- با توجه به بومی بودن اکثر مامورین اجرایی این دو استان پیشنهاد می کنم هر ساله در فصول شکار (پاییز، زمستان) از هر استان در کشور تعدادی از مامورین اجرایی زبده انتخاب و به صورت ماموریتی جایگزین مامورین بومی منطقه شوند و با هماهنگی نیروی انتظامی که در پیشنهاد شماره یک نحوه آن گفته شد انجام وظیفه نمایند (با توجه به اینکه مامورین محیط زیست ضابط خاص دادگستری بوده و ورود به دامگاهها تنها از طریق یک تماس تلفنی با مقام قضایی به همراهی نیروی انتظامی امکان پذیر می باشد، کما اینکه خود ما حتی احکام خلع ید و حتی تخریب باغ های چند ساله در مناطق چهارگانه را از این طریق با هماهنگی یگان ویژه نیروی انتظامی انجام داده ایم و به راحتی عملیاتی می باشد)

    ۳- ممنوعیت توزیع و خرید و فروش پرندگان در بازارهای استان از طریق گشت مستمر یگان محیط زیست و نیروی انتظامی و اعمال قوانین در خصوص متخلفین و اجرای تفاهم نامه با صدا و سیما و اطلاع رسانی همگانی از طریق بروشور، پلاکارد و… در سطح شهر. در صورت عدم توزیع و تقاضا مسلما صید نیز کاهش می یاد. (کنترل راه های ورودی و خروجی شهر و ایست بازرس می تواند بسیار موثر واقع گردد)

    - دوستان عزیز شک نکنید انجام چنین مواردی با کمی همت سازمان محیط زیست و ادارات کل این استانها کاملا عملی است و عدم انجام آن به بهانه های مختلف کم کاری است.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

  42. فرزین می‌گوید:

    بدبختی بزرگ ما مردم ایران اینه برای هر گند کاری توجیه و توجیه و توجیه داریم ….نمیفهمیم بعضی مواقع باید بگیم : بله اشتباه کردم میبخشید ،حالا اگه با خشونت باهامون رفتار کنن فوری میگیم غلط کردم…..
    طرف شکار میکنه بعد از شکار نکردن پای چشمه حرف میزنه ،کار ندارم ، شکارچی نیستم صیادم!! ،زمین خودمه ،جدمه ،ارث پدرمه و هزار توجیه دیگه
    آقا تو باید به حدی از درک و فهم برسی که بدونی کلا شکار نباید بکنی . طبیعت خودش جمعیت موجودات رو کنترل میکنه نیاز به مداخله شما و امثال شما دشمنان طبیعت نیست
    واقعا آدم نمیدونه از دست این هموطنان به چی کی کجا پناه ببره . میزان ادارک شما ها مارو خسته کرده بسه دیگه ایران رو دارید نابود میکنید ..بسه بسه

    داغ Thumb up 8 Thumb down 13

    • رشید می‌گوید:

      جناب فرزین .اولا ما تابع قانونیم هیچ وقت گندکاری نمیکنیم که گردنمان را کج کنیم .وچون از قانون پیروی میکنیم هیچ گاه اشتباه نمیکنیم اگر هم پای چشمه شکار نمیرویم چون شکارمجاز مرام میخواهد و داریم . تا دستورسازمان وپروانه قانونی نداشته باشیم نه در ملک شخصی ونه هیچ جای دیگر دست به اسلحه نمیبریم .(مثل شکارکشان غیر مجاز و دزدان حیات وحش و دامگاه داران پرنده های مهاجر نیستیم واز آنها نفرت داریم ) درمورد کارهم اکثر قریب به اتفاق شکارچیان مجاز زندگی روبه راهی دارند زیرا در درجه اول و در اولویت به کار و زندگی روز مره میپردازند و شکار مجاز در درجه پایین تر میباشد .
      هیچگاه به طبیعت و محیط زیست غیر قانونی تجاوز نمیکنیم و یادگرفته ایم نوع رفتار و صحبت کردن هر شخص نشانه شخصیت اوست و هر چه بر زبان بیاید نباید گفت وبایدقدری متین بود .آدمی را آمیت لازم است .شکارمجاز علاقمندانی دارد وهمچنین شکار غیر مجاز هم مخالفانی دارد که ما هم از هر دو دسته میباشیم . شاید افرادی هستند که حتی گوشت نمیخورند یا هستند افرادی که کلا با شکار مخافند یا موافق .پس هر شخصی نظری دارد وباید به نظرات یکدیگر احترام گذاشت

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  43. عزت آقاخانی می‌گوید:

    من از کجای این قوانین باید بنالم که در هر گوشه این مملکت هرکس برای مثلا امرار معاشش باید لطمه به آبو خاکو محیط زیستش صدمات جبران ناپذیری بزنند
    ۱- دراطراف دریاچه اورومیه باغاته میوه احداث کردند وبا آبیاری قرق آبی وحفر هزاران چاه آب قاچاقی دریاچرو بنابودی کشاندند وبرای احداث سد روی رودخانه ها بخاطر رانتش چهانکردند .
    ۲-ده ها هزار بلکه میلیونها تفنگ برنو را ریختند تویه بازارو به اسلحه های قاچاق که بعداز عفو عمومی تازه از اطرافه مملکت ریخته شدش تودست مردمو جلوی اداره وتویه صندوقه عقبه ماشیناشون میفروختند .
    ۳-زمینهاییکه دامگاه پرندگانه محاجره نه دیوار داره ونه حتی پرچین پس چه مجوزی میخواد برای ورود به این دامگاه ها آقایون بهانه میتراشندو ……..شرمندم
    ۴- چه فایده که بازم ادامه بدمو خلاصه سگو بستنو دزدو ولکردن دیگه چی بنویسم . . .

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  44. پری می‌گوید:

    خدا لعنتشون کنه که پرندگان رو اینطوری میکشن…

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  45. شهروز می‌گوید:

    سلام به هموطنان گرامی
    خیلی از این پرنده های ناب از کشوری دیگر آمده و حتی به کشوری دیگر کوچ میکنند . این آبگیر متعلق به این پرندگان میباشد و بیشتر از هزاران سال هست که قبل از تمدن بشری به اینجا میامدند زاد و ولد میکردند و میرفتند برای سال بعدی . این پرندگان مال زمین هستند و نمیدانند مال همه کره زمین و نمیدانند که یک قباله سربی یا احیانا دست خطی پشت این زمینهاست و همین یعنی حکم قتل این پرندگان نگون بخت اگر آموزش صحیح و همتی واقعی وجود داشته باشه میشود از این مناطق بعنوان اکو توریست نهایت استفاده را برد و سود آن را در اختیار مالکین زمینها قرار داد با یک برنامه ریزی ساده ولی جدی .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>