ده میلیون تومان ضرر و زیان شکار یک میش وحشی از شکارچی متخلف اخذ شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): شکارچی متخلفی که چند روز قبل (سه شنبه ۹۴/۶/۳۱) توسط نیروهای یگان محیط زیست شهرستان بندر خمیر پس از تعقیب و گریز به همراه لاشه یک میش وحشی دستگیر شده بود صبح امروز (دوشنبه ۹۴/۷/۶) مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز و فیش آن را به دادگاه نمود.

داریوش صمصام پور رییس اداره حفاظت محیط زیست بندر خمیر گفت: این متهم که ابتدا منکر انجام هرگونه تخلفی شده بود در نهایت ناچار به قبول جرم پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست گردید.

همچنین این متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

+89
-120
  

8 دیدگاه

  1. محمّد رضا می‌گوید:

    پس سلاح چی شد؟ اصلاً بازجویی شد؟ همان روز که اقرار نکرد باید تحویل اداره آگاهی می شد.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 14

  2. سوسن اکبری می‌گوید:

    حقش بود

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 14

  3. متین می‌گوید:

    خداروشکر که جریمه ها سنگین شده و کمر شکارچیان متخلف یکی پس از دیگیری شکسته میشه

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 14

  4. شاهین می‌گوید:

    کاش اسلحه هم مصادره میشد

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 12

  5. محسن می‌گوید:

    ده میلیون تومان تاوان ضرر به محیط زیست نشانه ی اینه که این شخص چنین کاری را چه جرم چه غیر جرم تا آخر عمر تکرار نخواهد کرد و حتما برای افراد یا شکارچیان دیگر داستان جریمه سنگین خود را شرح خواهد داد

    اما توجه بنده معطوف این نقطه نظر است که چرا شخصی که تاوان و جریمه خسارت زدن به محیط وحش را داده و نقدا پرداخت کرده آن هم در این موقعیت اقتصادی آشفته و خراب و همچنین ابطال اعتبار مجوز و سلاح چند میلیون تومانی خود به نفع دولت و باز همچنین توقیف وسیله نقلیه وی و باز همچنین باز پس گیری لاشه شکار وی ( اینها همه و تماما و کمال قبول ) اما بدون در نظر گرفتن سن ، سمت ( به جز همکاران ) ، شخصیت ، تحصیلات و غیره و جدا از نوع برخورد لفظی یا فیزیکی پس دستگیری و معرفی به دادگستری دیگر چرا !؟ این برای بنده بسیار تعجب انگیز است که یک نفر به جرم شکار یک عدد گنجشک جدا از جریمه بسیار سنگین و توقیف اسلحه چند یا چندین میلیون تومنی برای همیشه و توقیف مال شخصی وی مانند خودرو یا موتورسیکلت در بین قاتلین ، سوداگران مرگ ، اوباش ، دزدها ، عوامل ناامنی جامعه ، چاقوکشان ، زورگویان یا زورگیران به مدت سه ماه تا چند سال زندانی از طرف زندانیان واقعا مزحک ، اسباب خنده و مسخره کردن وی نیست !؟؟؟

    آیا دستگیری یک شهروند با شخصیت ایرانی که به درصد بالا نقش مثبتی در جامعه برای خود دارد حال به دلیل کاملا مشخصی به قصد ارضا کردن خود از خستگی چند ماهه صحرا نوردی به بهانه شکار و دستگیری وی با دستبند که ظاهر جالبی را نمایان نخواهد کرد و ایجاد سوء پیشینه جدا از این شخص که میش شکار کرده به جرم شکار یک گنجشک به زندان بیوفتد تا جدا از عذاب و زیان زندان مورد تمسخر خلاف کاران موجود در زندان شده و از همین حیث در محیطی که محبوس است تا حتی پس از آزادی احتمالی تک و توک مورد اشاره اقوامو دوستان و همکارانو بعضا غریبه ها گردد ؟

    و یک چیزی که بنده چندی پیش در بین نظرات یک عزیزی راجع به ممنوعیت تفنگ بادی که اضحار کرده بود چطور شد در این چند ماه در مسیر محافظت از محیط زیست همگان از خواب بیدار شدند !؟ بنده قبلا نظری عنوان کردم که پاک شد و این نیز حذف خواهد شد . جالبه واقعا مثلا دختر بچه این شخص میگه بابا گنجیشک کشته رفته زندان !

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، آقای محسن،
      جز جریمه های دریافت شده توسط «س. ح. م. ز» که اخیرأ به مبالغ فعلی افزایش یافته، مجازاتهایی که توسط دادگاه و بر اساس مواد «قانون شکار و صید» تعیین می شود لااقل از بیست سال پیش برقرار بوده است ولی چون حفاظت از محیط زیست که حیات وحش نیز جزئی از آن است در کشور ما چندان مورد توجه نبوده و اخبار آن نیز در گذشته کمتر منتشر شده بنابراین وجود مجازات حبس ممکن است باعث تعجب شما شده باشد و آنها را صحیح ندانید، البته قضات هم هر کس را که ادارات محیط زیست برای طی مراحل قانونی به دادگاه معرفی می کنند به زندان نمی فرستند و جهاتی را در نظر می گیرند، باید این را هم در نظر گرفت که یا محیط بانان باید در مقابل اشخاصی که به شکار غیرمجاز دست می زنند، اقدامی انجام ندهند و یا اگر مداخله کرده و پیگیری کنند چاره ای جز معرفی فرد متخلف به دادگاه نیست چرا که در این صورت خودشان تخلف کرده و ممکن است دادگاهی شوند، در ضمن برخی علاقمندان حیات وحش بعکس شما عقیده دارند مجازاتهای حبس فعلی کافی نبوده و بایستی افزایش یابد، بهرحال این نظرات متفاوت وجود دارد اما در واقعیت به احتمال قوی در دو مرحله دادگاه کسانی که سابقه دار نبوده و تخلف آنها قابل توجه نیست، به حداقل مجازات که جریمه نقدی است محکوم خواهند شد و بنظر نمی رسد چنین تخلفاتی سوءسابقه محسوب شود.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  6. سوسن اکبری می‌گوید:

    از مدیر سایت دیدبان خواهشمندم درباره فریدون کنار مطالب بیشتری قرار دهند تا شاید حساسیت موضوع بیشتر شود و سازمان یه فکری بکند
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  7. کلارى می‌گوید:

    جریمه هاى جدید فوق العاده هست و در طى یک سال آینده با آمارى که سازمان خواهد داد معلوم میگردد که چقدر از آمار شکار کاسته شده است و این جریمه ها هر پنج سال یک بار باید بصورت پلکانى افزایش یابد ، تا شکارچیان هم بروز باشند و از قافله پیشرفت غافل نشوند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>