عکس یادگاری با لاشه گراز، شکارچی متخلف را ضمن واریز جریمه روانه دادگاه کرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چندی قبل تصویری از بروز تخلف شکار در اختیار اداره محیط زیست شهرستان لارستان فارس قرار گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لارستان در این باره گفت: این تصویر شکارچی متخلفی را نشان می داد که بوسیله اسلحه گلوله زنی برنو یک خوک وحشی (گراز) را بصورت غیر قانونی شکار کرده و با افتخار با لاشه شکار خود عکس گرفته بود.

این عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده بود و در زیر عکس نیز نام شکارچی متخلف و منطقه وقوع جرم قید شده بود.

تصویری که شکارچی متخلف در اینستاگرام به اشتراک گذاشته بود

خدانظر انصاری اظهار داشت: پس از دریافت تصویر، نیروهای یگان محیط زیست لارستان تحقیقات خود را در این زمینه آغاز و پس از مدتی بررسی و پرس و جو صاحب تصویر را شناسایی نمودند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لارستان گفت: پس از افشای هویت شکارچی متخلف، وی به اداره محیط زیست فراخوانده شد.

متخلف ابتدا از حضور در اداره محیط زیست خودداری می نمود اما زمانی که متوجه شد در صدد گرفت حکم جلب وی از دادگاه هستیم خودش در اداره حاضر شد.

متهم با مشاهده تصویر ضمن قبول اتهام وارده صبح دیروز (شنبه ۹۴/۷/۱۱) مبلغ ۸ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست بابت شکار غیرمجاز یک خوک وحشی را به حساب دولت واریز نموده و اسلحه خود را نیز به اداره محیط زیست تحویل داد.

خدانظر انصاری اظهار داشت: در این رابطه با شکایت اداره محیط زیست، پرونده این در این زمینه در دادسرای شهرستان لارستان تشکیل و متهم به دادگاه معرفی گردید.

متهم پس از حضور در دادسرا و صدور کیفرخواست با قید ضمانت بصورت موقت آزاد می باشد.

متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

……..اسلحه گلوله زنی بکار رفته در جریان شکار غیر قانونی گراز پس از تحویل به اداره محیط زیست لارستان

ضمنا بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید و دستور مقام قضایی سلاح های مجاز و مهمات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

احتمال مصادره اسلحه مربوطه بعنوان آلت جرم به نفع دولت با استناد به ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نیز وجود دارد.

+1216
-583
  

16 دیدگاه

  1. مهدی جعفری می‌گوید:

    ممنون از دیده بان عزیز و مسئولین اداره محیط زیست لارستان
    من چندی قبل طی یک ایمیل فعالیت و تصاویر این پیج در اینستاگرام رو به اطلاع دیده بان رساندم اما پاسخی دریافت نکردم ولی الان متوجه شدم که ادارات محیط زیست و سایت دیده بان پیگیر این موضوع هستند
    بهرحال ممنون از همه دوستداران و حافظان محیط زیست و حیات وحش ایران زمین
    در انجام وظیفه خطیر خود موفق باشید

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 32

  2. مجید می‌گوید:

    میزان جریمه شکار غیر مجاز گراز خیلی کمه و اصلا بازدارنده نیست
    ضمن اینکه گراز یک حیوان مفید برای طبیعت است چون خاک رو مثل تراکتور زیر و رو می کنه ، بعضی از آفات رو از بین می بره ، از حشرات و جوندگان تغذیه میکنه و خودش خوراک حیواناتی نظیر پلنگ و گرگ رو تامین می کنه
    وجود گراز برای طبیعت خیلی لازمه و جلوی حمله پلنگ و گرگ به انسان و دامهای اهلی رو میگیره
    اما متاسفانه در حق این حیوان خیلی ظلم میشه
    بعضی از کشاورزان و باغداران گراز رو از بین می برند بدون اینکه بدونند یکی از بهترین ضد آفات طبیعت همین گراز است
    خدا هیچ حیوانی رو بدون حکمت خلق نکرده . نسل گراز در بعضی کشورها مانند انگلستان منقرض شده و در کشور ما نسبت به گذشته خیلی کم شده

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 27

  3. شاهین می‌گوید:

    خوبه که دستگیر شده
    ولی واقعاً جریمه گراز خیلی کمه آخه ۸۰۰ هزار تومن واسه ی موجود ۲۰۰ کیلویی؟!!!!

    در حال حاضر با توجه به کاهش شدید جمعیت علفخوارانی چون قوچ و میش ، کل و بز و آهو ، گراز مهمترین طعمه گوشتخواران بویژه پلنگ هست.

    پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 16

  4. فیلدمن می‌گوید:

    تقریباً اکثر شکارهایی که در این پیج اینستاگرام گذاشته شده قابل پیگیری هستند از محیط زیست خواهش میکنم در تمام استانها پیگیری کنید

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 18

  5. میثم می‌گوید:

    تفنگ شکار و تفنگ تحویلی یکی نیست

    داغ Thumb up 12 Thumb down 17

  6. سید حسین می‌گوید:

    کار خوبیه ولی از این به بعد متخلفین کمتر عکس میگیرن
    ولی محیط زیست اگه خیلی زرنگه بره اونایی ۴ تا ۵ تا ۱۰ ۱۲ تا هم حیوون میزنن رو دستگیر کنه نه اینکه اسم و ادرسش و عکسش معلومه

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 11

  7. سعید می‌گوید:

    درود.کسی منکر این نمیشه که تخریب نباید مجازات داشته باشه ولی چرا تو موضوع طاعون که تعداد تلفاتی که داشت (دو برابر که حتی بیشتر از تعداد پروانه شکار که در سال ۹۲ طبق قانون و با نظارت خود سازمان صادر شد) به دنبال این قضیه چرا کسی در این باره دادگاهی نمیشه؟وقتی سازمان محیط زیست خودش علنن میگه ما تعداد واکسن کافی نداریم که بیماری رو کنترل کنیم کسی واکنش تندی نشون نداد؟چرا دیگه خبری از منطقه هفتاد قلعه شنیده نمیشه؟و چرا های دیگه که هیچوقت جوابی براشون نمیشه پیدا کرد.به نظر میرسه دو سه سالی هست فعلا همه تمرکز کردن روی شکار ولی باز در این باره کسی نیست که بگه مدیریت نادرست سازمان طی سالهای گذشته خود باعث شده که این همه تخلف صورت بگیره و عده ای کت و شلوار پوش نشستن و با نظرات خودشون میخوان همه چیز رو درست کنن و پیشنهادهایی میدن که خنده اوره و خود سازمان هم قبولش نداره.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

    • kooshan می‌گوید:

      آقای سعید،
      گذشته از اینکه موارد متعدد و بعضأ سلیقه ای و شخصی و متناقض را مطرح کرده اید، بطور مختصر می توان گفت اول اینکه نیازی به  «واکنش تند»  نیست، اقدام درست و منطقی و مستدل در هر زمینه ای کافی است و دیگر اینکه اگر روال درستی در نقاط دیگر دنیا برای انجام بهتر امور و اصلاح نقاط ضعف و عدم تکرار خطاهای مشابه دیده می شود متأسفانه در کشور ما بمانند بسیاری موارد دیگر، بدرستی درک نشده و فقط ظاهر کار بطور تقلیدوار و غیرجدی و بقول معروف برای «خالی نبودن عریضه» بیان می شود که قضیه عذرخواهی مقامات مسئول و نیز همانطور که شما گفته اید تشکیل دادگاه جهت بررسی خطاهای احتمالی از این جمله اند، باید توجه داشت برخلاف تصور رایج در اینگونه کشورها نیز مرسوم نیست که همه وقت آنها به عذرخواهی و تشکیل دادگاه بگذرد و متناسب با مورد ابزارهای دیگری نیز در دسترس هست که توبیخ، جریمه، جابجایی یا تعویض افراد در صورت ضرورت، در این زمره قرار می گیرند. البته در کشور ما نیز در خیلی اوقات با شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی یا ورود دستگاههای قانونگذاری و قضایی و نظارتی بسیاری موارد بررسی شده و اقدام لازم صورت میگیرد ولی نهادینه شدن این شیوه و روشها بستگی مستقیم با سطح پیشرفت و توسعه و نهادینه شدن آن و گسترش قانونمداری و رشد فرهنگ عمومی در کل کشور دارد ، ضمنأ : «… وقتی سازمان محیط زیست خودش علنن میگه ما تعداد واکسن کافی نداریم که بیماری رو کنترل کنیم کسی واکنش تندی نشون نداد؟…» که طبیعتأ منظور « س. ح. م. ز.» این نبوده که امکان تهیه واکسن کافی برای «سازمان دامپزشکی» بوده و اهمال شده است و این موضوع بارها اعلام شده است ، حال شما چطور این را مصداق قصور دانسته اید؟

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

  8. احسان می‌گوید:

    من الان به این پیج سر زدم به گمونم اکثر شکارهایی که انجام دادند و عکس گرفتن غیر قانونی باشه و جای تاسف داره که این پیج این همه طرفدار و طالب شکار داره حتی به کبوتر هم رحم نمیکنن چه برسه به حیوون وحشی

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 19

  9. همیار می‌گوید:

    ممنون از دیده بان عزیز و محیط بانان محترم
    خدا قوت به محیط بانان عزیز لارستان
    متاسفانه در فضاهای مجازی مخصوصا اینستاگرام پر شده از تخلفات و جرم های سنگین که تمام آنها مدرک جرم معتبر برای محیط زیست محسوب میشه

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 14

  10. عقاب تنهای کوهستان می‌گوید:

    وقتی یه کشاورز به محیط زندگی گراز تجاوز کرده جاههای که گرازم پاش پیچ میخوره میان کشت کار میکنند و بعد گرازم میاد تو کشتشون و میگن گراز زیانبار و کشتن تا انقراض.دولت باید کشاورز جریمه کنه نه کشاورز گراز رو .گراز باغبان طبیعت است .بباید باغبان را به خاطر تفریح یا کینه نکشیم .

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 11

  11. مجید می‌گوید:

    جناب عقاب تنهای کوهستان به نکات خوبی اشاره نمودید . این ما انسانها هستیم که به قلمرو حیوانات تجاوز می کنیم .

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 8

  12. میثم می‌گوید:

    تفنگ توی تصویر شکار یک برنو متوسط چک هست. ولی تفنگ تحویلی برنو ایرانی هست.
    احتمالن تفنگ شکار قاچاق هست

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  13. محمد حسین می‌گوید:

    باید دست کسانى که تلاش میکنند تا شکارچیان غیر مجاز دستگیر بشوند را بوسید.
    واقعا دستتون درد نکنه.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  14. کلارى می‌گوید:

    عکسى با یک دنیا کمبود و جهل نسبت به تخریب محیط زیست.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>