قاچاقچیان پرندگان شکاری در زاوه بازداشت و روانه زندان شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر فعالیت مجرمانه یک باند زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان های زاوه و خواف در استان خراسان رضوی به بررسی و تحقیق در این زمینه مشغول شدند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست زاوه در این باره گفت: مامورین در جریان تحقیقات خود دریافتند که یکی از متخلفین از شهرستان برازجان بوشهر به استان خراسان رضوی آمده و با همکاری یک نفر از بومیان منطقه در تلاش برای صید پرندگان شکاری هستند.

داود نورمحمدی اظهار داشت: محیط بانان پس از مدتی بررسی مخفیگاه قاچاقچیان را در روستای سهل آباد شناسایی نموده و طی هماهنگی با دادستان عمومی و انقلاب زاوه و اخذ نیابت قضایی بصورت غافلگیرانه وارد این مکان شدند.

در جریان بازرسی از مخفیگاه متخلفین ۳ عدد دلیجه، ۳ عدد فاخته، یک کبوتر چاهی، دو رشته تور پرنده گیری، یک دوربین چشمی و سایر ادوات صید پرندگان کشف و ضبط گردید.

در این رابطه هر دو متهم بازداشت شده و با دستور مقام قضایی با قرار وثیقه یک میلیارد و چهارصد میلیون ریالی روانه زندان تربت حیدریه شدند.

متخلف برازجانی دستگیر شده دارای سابقه تخلف به دلیل همین جرم در شهرستان زاوه بوده و طی حکمی که قبلی به تحمل یکسال زندان محکوم و محکومیت وی به مدت ۵ سال از سال ۱۳۹۳ تعلیق شده بود. بنابراین با تکرار جرم، متهم می بایست علاوه بر مجازات تخلف فعلی، یک سال حبس تعلیقی را نیز سپری کند.

زنده گیری، شکار و قاچاق این پرندگان (به خصوص خانواده شاهین ها) به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه های ارزشمند کشور را در آستانه انقراض قرار داده است.

قانونگذار سنگین ترین مجازات را در بین تخلفات شکار و صید، در مورد تخلفات مربوط به شکار، صید و قاچاق پرندگان شکاری تعیین نموده و هر دو مجازات حبس (۳ سال) و جزای نقدی را همزمان برای این گروه از متخلفین در نظر گرفته است.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، هر شخصی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده (به مدت ۳ سال)، به جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک دلیجه معادل دویست میلیون ریال و هر فاخته و کبوتر وحشی معادل یکصد هزار ریال تعیین شده است.

بنابراین متهمین می بایست مبلغ شصت میلیون و چهل هزار تومان بایت ضرر و زیان وارده محیط زیست را به حساب دولت واریز نمایند.

+26
-20
  

10 دیدگاه

  1. kooshan می‌گوید:

    حضور متخلفی که از  برازجان آمده آنچه را که گفتنی است معلوم کرده و سابقه وی نیز جای ابهامی باقی نمی گذارد همچنین اهمیت موضوع را هم برای همسایه های ساکن شیخ نشینها و کشورهای حاشیه خلیج فارس می رساند که بسیار ثروتمندند ولی فاقد دیدی درست از طبیعت بوده و اکثرأ این پرنده ها را صرفأ ابزاری برای تفریح و وقت گذرانی می دانند و از طریق این خریدهای غیرقانونی خسارات بزرگی به جمعیت این پرنده ها و کشور ما وارد می کنند، چرا که بنظر نمیرسد نه خریداران و نه فروشندگان اطلاعات چندانی در باره زیست آنها داشته باشند و همواره امکان از بین رفتن پرنده های قاچاق شده طی نقل و انتقال وجود دارد، طبعأ تنها نیرو و عامل مؤثر در برابر این عمل ناصواب تلاش محیط بانان و همیاران «س. ح. م. ز.» هستند که با وجود کمبود ها و سختیها سعی درخور و شایسته ای دارند و نیز در موارد کشف و ارجاع شده انصافأ دادگاهها و قضات محترم رسیدگی کننده هم عملکرد جدی و مناسبی با این تخلفات و متخلفین داشته اند، البته نقش مثبت خبر و اطلاع رسانی نسبتأ مناسب و بموقع در این باره که با شروع فعالیت دیده بان در سالیان اخیر پررنگتر از گذشته شده را در کل این روند نمی توان نادیده گرفت.
    در اینجا بد نیست به نکته ای اشاره کرد که قبلا هم در نظرات علاقمندان گفته شده و البته نیازمند بررسی و تحقیق و کارشناسی است. روشن است که با این تمایل و تقاضای بالای خریداران، احتمالأ در چند دهه گذشته بخصوص در مواقع خاصی که کنترلها ضعیف بوده و امکان قاچاق این پرندگان هم بتعداد زیاد و بسهولت امکان پذیر بوده، بهر رو بر جمعیت این پرندگان خسارت وارد شده و منافع آن هم بجیب قاچاقچیان و عواملشان رفته است، بنابراین اگر با لحاظ همه ملاحظات زیست محیطی و مقررات ملی و جهانی و نیز خصوصیات زیست این پرندگان و مدنظر قرار دادن چگونگی و نحوه نگهداری آنها از سوی خریداران و بدون وارد شدن صدمه به جمعیت این شکارچی های پرنده بتوان تعدادی از آنها را با شیوه های علمی و کارشناسی تکثیر کرده و بطور قانونی و با قیمتهای بالا به این متقاضیان متمکن فروخت بنظر میرسد هم درآمد هنگفتی نصیب کشور و «س. ح. م. ز.» خواهد شد که می تواند کمک مؤثری در اجرای برنامه های حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور باشد که شامل حفاظت مؤثرتر از همین پرندگان شکاری نیز خواهد بود و ضمنأ احتمال دارد این داد و ستدهای قانونی و جوانب مختلف آن بتدریج باعث انتقال اطلاعات زیست محیطی مناسب از جمله در زمینه حیات وحش و پرندگان مذکور به این همسایگان شده و از سوی دیگر در بهبود روابط فیمابین نیز تأثیر مثبت داشته باشد .

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  2. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    متاسفانه با این روند که داره ادامه پیدا میکنه تا چند سال آینده نسل این پرندگان شکوهمند منقرض میشه مگر اینکه س.ح.م.ز جرایم را سنگینتر کند چون این جماعت تا زور بالای سرشان نباشد به این تخلفات ادامه خواهند داد.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  3. ناشناس می‌گوید:

    دمشون گرم این زحمتکشان اگه نباشن محیط زیست ما تا الان ۱۰۰ باره از بین رفته بود

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  4. مجید می‌گوید:

    جریمه ده هزار تومانی برای شکار فاخته خیلی خنده داره چون اصلا بازدارنده نیست

    امیدوارم میزان جریمه پرندگان افزایش یابد و واقعی شود

    باید میزان جریمه با زحمتی که محیطبانان غیور برای دستگیری شکارکشها می کشند همخوانی داشته باشه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  5. سیاوش می‌گوید:

    خسته نباشید خدا خیرتون بده
    خراسونیا امسال همه ی بازگیرا رو تار و مار کردن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  6. ایمان می‌گوید:

    سپاس فراوان از محیط بانان عزیز که با وجود کمبود نیرو و امکانات؛ این گونه در راستای پاسداری از حیات وحش کشور، کوشا و پرتلاش هستند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  7. عاشق طبیعت می‌گوید:

    آفرین به اداره کل خراسان و ادارات تابعه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  8. علیرضا می‌گوید:

    محیط بانان موفق و پایدار باشید که با کمبود امکانات بهترین عملکرد رو دارید

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  9. مرتضی رجبی مقدم می‌گوید:

    باید یک خسته نباشید جانانه گفت به محیط بانان شهرستان زاوه که با وجود کمبود نیروی انسانی توانستند این پرنده گیر سابقه دار را در دشتهای وسیع این شهرستان در حین پرنده گیری شناسایی و دستگیر کنند .

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  10. کلارى می‌گوید:

    خدا قوت محیط بان.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>