اعضای باند قاچاق پرندگان شکاری در تایباد بازداشت و روانه زندان شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی برفعالیت های مجرمانه یک باند قاچاق پرندگان شکاری نیروهای یگان محیط زیست شهرستان های تایباد و خواف به تحقیق در این زمینه پرداختند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تایباد در این باره گفت: محیط بانان در جریان تحقیقات خود دریافتند که تعدادی از قاچاقچیان از اهالی جنوب کشور وارد استان خراسان رضوی شده و با همکاری عده ای از افراد محلی در تلاش برای صید غیرمجاز بازهای شکاری جهت انتقال به کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

یوسف اربابی اظهار داشت: مامورین کوخه های (محل اختفای از پیش طراحی شده جهت صید) احداث شده در دشت های اطراف تایباد را شناسایی نموده و در عملیاتی مشترک متخلفین را درون کومه ها غافلگیر و بازداشت نمودند.

در این رابطه پنج نفر از اعضای این باند که ۳ نفر از آنان از اهالی روستای چاهزول شهرستان خواف و دو نفر دیگر از اهل بوشهر بودند بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند.

از متخلفین  مذکور یک دلیجه و ۵ فاخته و در بازرسی از محل کوخه ها وسایل و ابزار شکار و صید از قبیل تور، طناب های مخصوص و غیره کشف و ضبط گردید.

صیادان پرندگان شکاری در کوخه نشسته و از قمری به عنوان طعمه برای صید دلیجه و از دلیجه به عنوان طعمه جهت صید شاهین و بالابان استفاده می کنند.

متهمین پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی و بر اساس دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تایباد بصورت موقت روانه زندان شدند.

زنده گیری، شکار و قاچاق این پرندگان (به خصوص خانواده شاهین ها) به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه های ارزشمند کشور را در آستانه انقراض قرار داده است.

قانونگذار سنگین ترین مجازات را در بین تخلفات شکار و صید، در مورد تخلفات مربوط به شکار، صید و قاچاق پرندگان شکاری تعیین نموده و هر دو مجازات حبس (۳ سال) و جزای نقدی را همزمان برای این گروه از متخلفین در نظر گرفته است.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، هر شخصی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده (به مدت ۳ سال)، به جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک دلیجه معادل دویست میلیون ریال و هر فاخته و کبوتر وحشی معادل یکصد هزار ریال تعیین شده است.

+253
-221
  

6 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    باور دارم هر روز تعدادی از این پرندگان زیبا و ارزشمند به کشورهای عربی قاچاق میشود

    ای کاش بتوان دست تمامی قاچاقچیان و دزدان حیات وحش را از طبیعت کوتاه کرد

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 7

  2. منصور می‌گوید:

    حالا که بعضی از هموطنان، نامهربانانه با حیات وحش و پرندگان در حال انقراض چنین می کنند…. ح.م.ز. بایستی اولا” تمامی روستاییان، دامداران، باغداران و عشایرین محترم را از خطر انقراض به خوبی آگاه سازد……. ثانیا” در تمام روستاها و آبادیها تعداد همیاران صادق خود را افزایش دهد

    هستند افراد زیادی که هنوز خطر انقراض حیات وحش را جدی نمیگیرند یا حتی درک نمیکنند و بدتر از این، آنست: که این افراد در دل طبیعت و هم جوار حیات وحش زندگی می کنند…!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  3. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    بدجوری این روزها قاچاقچیا پرنده های شکاری فعالن مثل اینکه این افزایش جریمه ها براشون کمتر از درامد میلیونی از این پرنده هاست و ترسی ازش ندارن

    بازم جای شکرش باقیه قبل از صید شاهین گرفتار شدن

    محیط بانی تو منطقه ما هم خیلی در زمینه قاچاق پرنده های شکاری محکم وای میسته

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  4. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    اینها وطن فروش و بی شرم و حیا هستند که سرمایه های ملی را تحویل عربها میدهند

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  5. علیرضا می‌گوید:

    این دوستان همگی محیط بانان شهرستان خواف هستن…موفق پیروز باشن

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  6. نیروانا می‌گوید:

    از بوشهر رفته خودش را رسونده خواف ظاهرا سفارشات اربابان قطری و اماراتی و کلا جنوب خلیج فارس خیلی زیاد شده

    بزودی دلالهای پاکستانی هم میرسند تا در دشتها و کوههای ایران جولان دهند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>