نخستین کارخانه کمپوست زباله شرق مازندران با حضور ابتکار به بهره برداری رسید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یکی از بزرگترین معضلات محیط زیست استان مازندران بحث زباله و پسماند است.

در حال حاضر روزانه در استان مازندران سه هزار تن زباله تولید می شود که تمامی این زباله ها در جنگل های هیرکانی تخلیه می شود و کوه های عظیمی از زباله را در برخی نقاط جنگل بوجود آورده است.

این حجم عظیم زباله و شیرابه های ناشی از آن آسیب های زیادی را به اکوسیستم جنگل و منابع آب زیر زمینی در این استان وارد نموده است.

نخستین کارخانه کمپوست زباله شرق مازندران عصر دیروز همزمان با بیست و سومین سفر رئیس جمهور و کاروان دولت به استان مازندران با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در منطقه بسو در شهرستان بهشهر به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در آیین افتتاح گام آزمایشی این کارخانه به عنوان پایلوت کمپوست مازندران گفت: حفظ محیط زیست در کشور از مسائل مهمی است که در دستور کار قرار دارد و با تمام توان در عالیترین سطح مورد توجه دولت است.

وی افزود: با تدبیر دولت تدبیر و امید، ساز و کارهای مناسب و موثری برای مباحث مختلف زیست محیطی اندیشیده شده است که در سال جاری چهار مصوبه مهم آسیب شناسی مسائل زیست محیطی شهری مورد بررسی قرار گرفت که یکی از این موارد پسماندهای و ارائه تسهیلات لازم برای این کار بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اعلام اینکه مدیریت پسماند در شمال کشور از مسائل مهم و قابل پیگیری است، تاکید کرد: این مسئله هدف گذاری اصلی ما در شمال کشور است اگر چه در این زمینه تاکنون تاخیر داشته ایم که سبب آسیب رسانی جدی به این حوزه شده است.

ابتکار گفت: استان مازندران دارای ظرفیت های مناسب گردشگری، میراث طبیعی و فرهنگی است اما بهره گیری مناسبی از این حوزه ها نمی شود و باید با مدیریت پسماند، فاضلاب و توجه به توسعه پایدار و محیط زیست، این مسائل مدیریت شود.

مدیرکل محیط زیست مازندران ظرفیت کارخانه کمپوست بهشهر را روزانه ۲۵۰ تن اعلام کرد.

ناصر مهردادی اعتبار هزینه شده برای ساخت این کارخانه را از محل اعتبار دولتی و بودجه شهرداری های شهرهای زیر پوشش افزون بر یکصد میلیارد ریال اعلام کرد.

فرماندار بهشهر نیز با اعلام این که حفظ محیط زیست از مسائل مهمی است که در بهشهر با تمام توان رعایت می شود، گفت: بهشهر از نظر گردشگری و میراثی بودن و همچنین محیط زیست پایدار مورد توجه ویژه است که باید برنامه ریزی مناسب برای بهره مندی درست از این مسائل انجام شود.

محمدتقی نورزاد افزود :کارخانه کمپوست شرق مازندران زباله شهرهای بهشهر نکا، گلوگاه، خلیل شهر و رستمکلا را فراوری می کند.

عملیات ساخت کارخانه کمپوست زباله شرق مازندران در سال  ۱۳۸۷ شروع شد که به دلیل کمبود منابع اعتباری اختصاصی از سوی دولت و شهرداری های شهرهای پنج گانه این منطقه به درازا کشیده شد.

احداث دو نیروگاه زباله سوز در شهرهای نوشهر و ساری نیز در دست اجراست.

+90
-2
  

10 دیدگاه

  1. کاسپین می‌گوید:

    از خانم ابتکار تشکر میکنم و از ایشان خواهشمندم فکری هم برای زباله های پلاستیکی در کشور بکنند

    با توجه به اینکه مواد پلاستیکی حدود ۲۰۰ سال طول می کشد تا تجزیه بشوند و روزانه مقدار زیادی از این زباله ها وارد طبیعت می شوند و محیط زیست را آلوده می کنند

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

  2. پلنگ دشتستان می‌گوید:

    امیدوارم ساخت این کارخونه ها تداوم داشته باشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  3. ایمان می‌گوید:

    خدا را شکر بی پایان

    سپاس فراوان از خانم ابتکار و دیگر مسئولین گرامی به سبب انجام این کار ارزشمند و حیاتی

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  4. شاهین می‌گوید:

    خبر بسیار خوبی است ، بحث زباله ها و مدیریت پسماند از مهمترین معضلات زیست محیطی کشور است و این در حالی است که در صورت برنامه ریزی اصولی و درست و ایجاد واحدهای بازیافت این تهدید بزرگ زیست محیطی می تواند تبدیل به فرصت شده و نه تنها باعث حفظ محیط زیست شود بلکه در ایجاد اشتغال و درآمدزایی نقش بسزایی داشته باشد. اساساً امروز در کشورهای پیشرفته زباله ها دیگر یک معضل زیست محیطی به حساب نمی آیند و از تعبیر “طلای کثیف” از آن یاد می شود و به عنوان ماده اولیه خوراک کارخانجات بازیافتی استفاده می شود. متاسفانه در کشور ما در زمینه مدیریت پسماند و بازیافت تقریباً هیچ کاری صورت نگرفته و امحا زباله به شیوه دفن یا رها سازی در طبیعت صورت می گیرد که متاسفانه مشکلات زیست محیطی بسیار زیادی را به طبیعت ایران وارد کرده است. امیدواریم ساخت واحدهای بازیافت زباله با سرعت و تخصیص بودجه های کافی در سراسر کشور عملیاتی شود…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  5. kooshan می‌گوید:

    شاید بحث در مورد زباله ها چندان خوشایند نبوده و توجه کمتری را بخود جلب کند ولی یک مسئله اساسی و مهم در زندگی امروز است که اگر بطور مناسب سامان نیابد به معضل بزرگی تبدیل خواهد شد در این رابطه هر قدم مثبت که در هر جای کشور برداشته شود شایسته استقبال است خوشبختانه در نقاط و شهرهای توسعه یافته تر کشور اقدامات خوبی انجام شده و می شود که بایستی تداوم داشته و بنقاط کمتر توسعه یافته تر کشور نیز تسری یابد بخصوص در باره زباله های بیمارستانی و درمانگاهی که از مبدأ تا مقصد نیازمند تدابیر ویژه از جمله زباله سوزهای بهداشتی است، متأسفانه در حال حاضر در خیلی از نقاط شهری و خارج از شهر این زباله ها در مخزنهای عمومی و حتی روی زمین ریخته شده و علاوه بر خطرات احتمالی مناظر مشمئز کننده هم ایجاد میکند، ضمن اینکه امکان تماس حیوانات شهری و نیز حیات وحش در داخل و خارج از شهرها با این زباله های خطرآفرین هم وجود دارد.
    سرنوشت نهایی این زباله ها هم مسئله مهم دیگر است که بهره برداری نخستین کارخانه کمپوست شرق مازندران یک راه حل اصولی در این ارتباط است و ضروری است بتدریج بسایر نقاط کشور تا رسیدن بنقطه مطلوب گسترش یابد، بدین ترتیب یک مشکل اساسی بدرستی حل خواهد شد و می توان با اقدامات تکمیلی نظیر آموزش و تبلیغ و اجرا و ترویج تفکیک زباله در مبدأ مقدمات لازم جهت بازیافت بهینه فراهم شود.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  6. محمد رضا س می‌گوید:

    شکر

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  7. چهاردانگه می‌گوید:

    کاش کارخانه زباله سوز ساری هم راه اندازی شود تا طبیعت مظلوم چهاردانگه زباله ی روزانه ه ی شهری با نیم میلیون جمعیت را در خود جای ندهد،دپوی زباله ی ساری در پارک ملی کیاسر و منطقه ی به اصطلاح حفاظت شده ی چهاردانگه سالهاست ادامه دارد!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  8. منصور می‌گوید:

    بسیار خبر خوشحال کننده ای است
    ای کاش با فرهنگ سازی تفکیک زباله ها از مبدا صورت میگرفت.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  9. داوود می‌گوید:

    از اونجایی که پروژه ها در کشور ما اول اجرا میشه و بعد شرکت مشاوره کارش انجام میده ، امیدوارم تجربه کارخانه کمپوست بجنورد(خراسان شمالی) تو بهشهر تکرار نشه و بعد از اجرا و راه اندازی مدیران محترم متوجه جهت وزش باد نشن که مستقیم بوی تعفن وارد روستاهای پایین دست میشه
    الانم بعد از حدود چندیدن میلیارد هزینه پیشنهاد جابجایی ارائه شده
    واقعا چی داره به سر این کشور میاد؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  10. سیف علی می‌گوید:

    خیلی خوشحال شدم امید دارم که کل ایران از این کارخانه ها داشته باشند ودیگر ما هم در منطقه و در جهان مشکل زباله نداشته باشیم به امید ایران پاک وسبز و خرم

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>