صید غیر قانونی و خرید و فروش علنی انواع پرندگان وحشی در خوزستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): صید و شکار پرندگان وحشی در خوزستان سابقه ای طولانی دارد و ساکنان بومی برخی از تالاب های این استان، در فصل مهاجرت، تعدادی پرنده را براى مصرف شخصی خود و خانواده صید می کردند.

متاسفانه این صید سنتى و بومى در سال هاى اخیر (مشابه آنچه در شمال کشور در حال وقوع است) تغییرات عمده اى نموده و مبدل به یک تجارت پرسود و کم زحمت با بهره جستن از منابع طبیعى و ثروت های ملى شده است که در سایه ضعف در نظارت و اجرای قانون، در انحصار عده اى فرصت طلب قرار دارد.

بازار غیرقانونى فروش انواع پرندگان مهاجر و بومى

بازار غیرقانونى فروش انواع پرندگان وحشی مهاجر و بومى در دو شهر اهواز و شادگان در استان خوزستان فعال می باشد.

می توان روزانه شاهد ورود و خرید و فروش تعداد زیادی انواع پرندگان مهاجر و بومى اعم از گونه هاى حمایت شده و در خطر انقراض مانند اردک بلوطى، اردک مرمرى و دراج در این دو بازار بود.

با وجود علنی بودن خرید و فروش پرندگان وحشی حمایت شده در بازارچه، هیچگونه نظارت و یا برخوردی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با این اقدام غیر قانونی صورت نمی گیرد.

……………………………..تصویر: خوتکا ابرو سفید / نرخ ضرر و زیان ١٠٠ هزار تومان

فروشندگان پرنده در بازار اهواز عمدا زنان روستایی و بومی هستند تا از این طریق علاوه بر ایجاد ظاهری فقیرانه و مظلومانه، برخورد قانونی مامورین با این فروشندگان به دلیل معذوریت های اخلاقی و اجتماعی دچار اختلال گردد.

بازار فروش پرندگان اهواز در ظاهر تامین کننده معیشت قشر ضعیفى از جامعه بومی است اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت موضوع آنجایی مشخص میشود که قیمت یک پرنده صید شده دو برابر قیمت یک مرغ بزرگ و سنگین است و در مورد غازها این مبلغ حتى تا چهار برابر قیمت یک مرغ می باشد.

پرنده هاى کوچک مانند خوتکا، باقرقره و دراج که حدود ١٠٠ تا نهایتا ٣٠٠ گرم وزن دارند یه قیمتی معادل یک مرغ معمولى به فروش می رسند.


…………………..آنقوت و تنجه / نرخ ضرر و زیان  آنقوت ۵٠٠ هزار تومان و تنجه ٢٠٠ هزار تومان

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، بساط هر یک از این فروشندگان روزانه دست کم پانصد هزار تومان قیمت دارد.

البته مشترى هاى این بازار نیز از قشر ضعیف و کم درآمد نیستند و این مسئله خود بیانگر سود کلان براى صیادان و فروشنگان این بازار است.

بر اساس پایش هاى مستمر روزانه از بازار کیان اهواز، تعداد پرندگانی که در این بازار خرید و فروش می شوند در حال حاضر حدود ٢٠٠ تا ٢۵٠ پرنده در روز می باشد که به زودى و با افزایش جمعیت و تنوع پرندگان، این تعداد به ٧٠٠ تا ١٠٠٠ پرنده در روز افزایش خواهد یافت.

شمار پرندگان وحشى صید شده در بازار شهر شادگان رقمى بیشتر از تعداد مذکور است.


طاووسک / روزانه دست کم ۵٠ طاووسک از اندک پهنه آبی باقیمانده در تالاب هورالعظیم صید شده و به بازار کیان اهواز فرستاده میشوند. (نرخ ضرر و زیان هر یک عدد طاووسک ٢٠٠ هزار تومان)

در چند سال اخیر همزمان با خشک شدن و کم آب شدن تالاب هاى خوزستان، انجام صید بی رویه و استفاده از روش های جدید و نا متعارف صید (استفاده از دانه آغشته به سم و دامهاى زمینى با نام محمیه، که پرندگان را در گروه هاى بزرگ به دام میاندازد) تعداد پرندگان مهاجر نسبت به سابق به شدت کاهش پیدا کرده و حضور برخی از گونه ها مانند انواع غازها را به کمترین میزان خود و در حد صفر رسانده است.

………………………فلامینگو (گونه حمایت شده) / نرخ ضرر و زیان یک میلیون و دویست هزار تومان


………………..غاز خاکسترى و چنگر /  نرخ ضرر و زیان مصوب هر کدام از این دو پرنده ١٠٠ هزار تومان

گونه ای چون غاز خاکستری در سال هاى گذشته به دلیل صید بی رویه کاهش جمعیت چشمگیری داشته و دیگر در هیچ نقطه اى از استان پهناور خوزستان نمی توان دسته های بزرگ و پر سر صدای آن ها را دید و یا گونه هایی همچون قوها، عروس غاز و غاز پیشانی سفید کوچک و بزرگ که هر ساله در جمعیت های محدود به تالاب های استان خوزستان مهاجرت می کردند به دلیل گسترش صید و نبود نظارت قانونى به طور کلی نابود شده و در سال های اخیر هیچ گزارشی مبنی بر مشاهده و حتى صید این گونه ها وجود ندارد.

اردک بلوطى / گونه حمایت شده ملی و بین المللى و گونه در معرض انقراض / نرخ ضرر و زیان ٨٠٠ هزار تومان


………….. اردک بلوطى (گونه حمایت شده ملی و بین المللى و گونه در معرض انقراض)، چنگر و خوتکا

دیگر گونه های ساکن تالاب هاى خوزستان بویژه هورالعظیم و شادگان مانند اردک بلوطی، اردک مرمرى، طاووسک و فلامینگو در وضعیت بحرانی قرار دارند و آخرین بازمانده  جمعیت این گونه ها که به  تالاب های خوزستان مهاجرت میکنند در خطر نابودی کامل قرار دارند.

اردک بلوطى (ضرر و زیان ٨٠٠ هزار تومان) / اردک سرحنایى (ضرر و زیان ١٠٠ هزار تومان) / یلوه آبى و قمرى (ضرر و زیان ١٠ هزار تومان) / چنگر نوک سرخ (ضرر و زیان ٢٠٠ هزار تومان)

………………………………………….    …..خوتکا ابرو سفید و اردک سرسبز

اکثر پرندگان موجود در بازار شهر اهواز از تالاب هورالعظیم صید و به این بازار منتقل می شوند. این در حالی است که وضعیت هورالعظیم که زمانی یکی از بزرگترین تالاب های ایران بوده است دچار دگرگونى هاى بسیارى شده و بخش اعظمى از این تالاب ارزشمند تبدیل به شوره زار و بیابان شده است.

هورالعظیم با بحران هایى مختلفى ازجمله خشکسالی، عدم اختصاص حق آبه، تصرفات وسیع شرکت نفت که باعث خشک شدن بخش هایى از تالاب شده، آتش سوزی هاى پى در پى و از همه مهم تر عدم نظارت و اعمال مدیریت صحیح مواجه است.


…………………………………………………………….خوتکا


اردک بلوطى و اردک سیاه کاکل (ضرر و زیان هرکدام٨٠٠ هزار تومان) / اردک ارده اى، اردک سرسبز، اردک نوک پهن، چنگر نوک سرخ و طاووسک (ضرر و زیان هرکدام ۲۰۰ هزار تومان)

در ارتباط با تعداد صیادان و فروشندگان می توان گفت در چند سال اخیر به دلیل نبود نظارت و برخورد جدی با صیادان داخل تالاب و همینطور فروش علنى پرندگان، این بازار فروش رونق بیشتری کسب کرده است.

…………………………………….دراج (گونه حمایت شده) / ضرر و زیان ۲۰۰ هزار تومان

در بازار کیان شهر اهواز انواع گونه های حمایت شده چون اردک بلوطی، اردک مرمری، طاووسک، فلامینگو خرید و فروش می شوند.

همچنین گونه های دیگری چون غاز خاکستری، اردک سیاه کاکل، اردک ارده ای، گیلار، اردک نوک پهن، خوتکا ابروسفید و معمولى، اردک سرسبز، فیلوش، تنجه، انقوت، باکلان، چنگر، چنگر نوک سرخ، انواع یلوه ها، کشیم ها، حواصیل ها، باقرقره شکم سفید و شکم سیاه و دراج نیز در این بازار به فروش میرسد.

علاوه بر این، تعداد زیادی سار، گنجشک، کبوتر چاهى و برخی دیگر از گنجشک سانان نیز بصورت روزانه در این بازار به فروش می رسند.

………………………………………..فیلوش و خوتکا (ضرر و زیان ۱۰۰ هزار تومان)

روش های صید پرندگان

متداول ترین روش هاى صید پرندگان مهاجر در تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان بشرح زیر می باشد:

۱- استفاده از سم: در این روش که باعث کشتار گسترده حیوانات اعم از پرندگان و انواع پستانداران حتى خزندگان می شود، دانه ها را به نوعی سم آغشته نموده و در مکان هاى تغذیه پرندگان در خشکی یا محدوده هاى تعبیه شده در آب میریزند.

از این روش در سال هاى اخیر بصورت گسترده استفاده شده. علاوه بر مسموم بودن گوشت پرندگان صید شده، این روش موجب کاهش چشمگیر و غیر قابل انکار جمعیت پرندگان شده است.

۲- محمیه: روش دیگر روش صید گروهی پرندگان میباشد در گویش بومی محمیه نام دارد. در این روش صیاد در کومه داخل نیزار مخفى شده و با استفاده از دانه، دسته هاى پرندگان را جذب محلى میکند که دام در آن محل تعبیه شده است و سپس پرندگان را در دسته های بزرگ به دام میاندازد.

همینک به علت خشک شدن اغلب عرصه هاى تالابى و تمرکز پرندگان در اندک عرصه هاى آبى حتى در حوض هاى پرورش ماهى هم دام محمیه برپا میشود.

در تاریخ ششم مهرماه در منطقه حمیدیه خوزستان نزدیک به سوسنگرد محموله قاچاقى شامل صدها ماهى و انواع پرندگان توسط نیروى انتظامى و یگان محیط زیست کشف شد. این محموله توسط اتومبیل حمل میشد و مقصد آن بازار فروش پرندگان در شهر اهواز بوده است.

متعاقب کشف این محموله تعداد پرندگان در بازار کیان اهواز به شکل چشمگیرى کاهش پیدا کرد.

……………………………………………….قمرى، سار و چنگر نوک سرخ

على رغم پیگیری هاى انجام شده یگان محیط زیست استان خوزستان از انتشار اطلاعات کشف و توقیف این محموله و عوامل آن به شکل رسمى و متداول خوددارى نمود و پس از دو روز، بازار فروش پرندگان از هشتم مهرماه مجددا فعالیت خود را در بازار کیان اهواز با تعداد زیاد پرندگان از سر گرفت.

……………………..اردک بلوطى (گونه حمایت شده ملی و بین المللى و گونه در معرض انقراض)

با ادامه رویه فعلى، روزانه بر تعداد و تنوع پرندگان در این بازار افزوده میشود و با رونق گرفتن هرچه بیشتر این بازار، برخورد با عوامل صید و فروش نیز مشکل تر خواهد شد. این در حالیست که جمعیت پرندگان مهاجر و بومى استان خوزستان در سالهاى اخیر به کمتر از یک سوم سابق نزول کرده است.

مطالب و تصاویر: رضا نیک فلک، دانشجوى کارشناسی محیط زیست

+1164
-176
  

58 دیدگاه

  1. متین می‌گوید:

    صید و فروش علنی پرندگان حمایت شده (دراج ، اردک بلوطی ، فلامینگو و …) هیچ توجیهی ندارد

    دو سال پیش خودروی محیطبانان دزفولحین تعقیب و گریز با شکارچیان چهار قطعه دراج واژگون شد و یک محیطبان زحمتکش برای همیشه فلج شد !

    حالا به این راحتی لاشه ده ها دراج رو میارن توی بازار کیان و زیر گوش اداره محیط زیست خرید و فروش میکنن !!

    ما هم قبول داریم که افراد محلی و بومیان واقعی خوزستان اگر برای مصرف خودشون تعدادی پرنده که از گونه های غیر حمایت شده باشند رو صید و مصرف کنند (در تعداد محدود) اما صید پرندگان حمایت شده و بعضا در معرض خطر انقراض به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست

    پر طرفدار Thumb up 73 Thumb down 14

  2. داریوش می‌گوید:

    منظور از اشتغال زایی هم فهمیدیم !

    نابود کردن سرمایه های ملی توسط یه عده سودجو

    من خودم بچه خوزستانم و به شما قول میدم اونجا کسی محتاج شکار پرندگان نیست مگر اینکه آدم طماع و تنبلی باشه

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 26

    • حسین می‌گوید:

      آقای داریوش ضمن عرض ادب و احترام خواهشمند هستم شما از طرف کسی قول نده ،،، اگه مدعی هستی که خوزستانی هستی چطور نمیدونی همشهری های عرب زبان و فقیر که توی کمتر از چندین کیلومتری خونش چاه نفت داره حفاری میشه ولی حتی به عنوان مامور (نگهبان) هم بهش کار نمیدن،، و نفت رو میبرن اون ور ایران واسش پالایشگاه میزنن،، تو که میدونی خوزستان با این همه ثروت چقدر بیکار هست توش،،کدوم آدم عاقل به نظر شما وقتی جریمه یه مرغابی صد هزار تومن هست میره صید کدوم عاقل؟
      مگر نه اینکه از روی بدبختی و ناچاری این کار رو میکنه ،، خداوکیلی وجدان رو قاضی بزار ..
      نمیشه توی این سایت راجب خیلی از مسایل صحبت کرد چون مناسب این سایت نیست ،،ولی از شما به عنوان یک خوزستانی طبیعت دوست انتظار میره احساسی کامنت نزاری ،،راه کار ارایه بدی،، یک برنامه مدیریتی و راهکاری که همه سود ببرن و طبیعت هم حفظ بشه

      پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 31

      • امین می‌گوید:

        حسین گرامی فقر و بیکاری در تمام کشور بیداد میکنه نه فقط در خوزستان

        تازه در خوزستان خیلی راحت تر از جاهای دیگه در کشور میشه کار پیدا کرد

        نه تنها مردم عرب خوزستان بلکه خیلی از اقوام در خوزستان با فقر دست و پنجه نرم میکنند

        نمونش مسجد سلیمان که هم روی گاز و نفت خوابیده. این دلیل نمیشه یک عده سودجو دست به غارت سرمایه های کشور بزنند

        نمیدونم تا چه حد از وضعیت صید پرندگان مهاجر در خوزستان خبر دارید؟ فقط این رو به شما بگم که این کشتار کار معدود افرادی است که اتفاقا” از لحاض مالی دچار کمبود نیستند ولی به خاطر سود زیاد و راحت طلبی دست به این کار میزنن و تمام این کارها با هماهنگی انجام میشه و تا حالا کسی جلو دارشون نبوده

        تا همین الان هم خیلی از گونه ها در خوزستان منقرض شده

        پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 10

      • داوود NL می‌گوید:

        آقای حسین خان، همشهری
        اولا اینکه مسئله را زود سیاسی کردی تو.! دوستان من درس خواندند و راحت همچون آب خوردن در شرکت نفت استخدام شدند. گفتنی ها زیادِ دوست من، ولی حوصله کم. تنها این رو اضافه کنم که دشت هایی در همان مناطق عرب زبان نشین خوزستان من و تو قرق برخی بومان هستند که تنها جولانگاه خودشان و خودی هایشان میایشد و من امثال من عمودی از آن مناطق بیرون رانده میشویم. شما را نمیدانم.

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 10

      • ایرانگرد می‌گوید:

        حسین جان شما وجدانت رو قاضى کن و این رفتار هموطنان مظلوم و فقیر را ببین.

        http://www.aparat.com/v/TkAma

        پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  3. محمود نصیرى می‌گوید:

    نحوه قتل عام گروهى پرندگان بوسیله دام محمیه را در لینک زیر ببینید.

    http://www.aparat.com/v/TkAma

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 6

  4. میثم می‌گوید:

    مهم این هست که شکار ممنوع شده. نرخ ضرر و زیان افزایش یافته. تفنگها مصادره میشخ. شکارچیان به زندان رفته….
    چرا شکار برای یک شکارچی مجاز که در هفته فقط چهار عدد پرنده غیر حمایت شده شکار میکنه و از قبل پولش رو حساب سازمان میریزه ممنوع هست. ولی برای این افراد به این شیوه کشتار ازاد هست؟؟؟؟!!!!!
    این تناقض علتش چی هست؟!!!!

    پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 11

    • امین منصوری می‌گوید:

      میثم جان علت سر درگمی سازمان است. س ح م لا اقل میتواند برای پرندگان مهاجر پروانه شکار صادر نماید و علاقه مندان با پرداخت هزینه و دریافت مجوز اقدام به شکار پرندگان مهاجر نمایند، تمام شکارچی های دنیا این پرندگان را شکار میکنند، چرا فقط باید شکارچیان ایرانی محروم باشند. اینها پرندگان بومی مثل کبک نیستند که سازمان کاهش جمعیت را بهانه کند. من به شخصه مخالف شکار پرندگان بومی هستم که جمعیتشان کم شده، اما عدم صدور پروانه شکار پرندگان مهاجر هیچ توجیهی نداشته و به جز ظلم به شکارچیان و ضعف مدیریت نمیتوان نام دیگری بر آن نهاد. خدا را شکر آنفولانزای پرندگان هم چند سالی است که مشاهده نشده.

      پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 11

      • محمدعلى الله قلى می‌گوید:

        دوست عزیز
        میشه توضیح بدید شکارچیان در کدام کشور دنیا در حالى که نصف تالاب هاى آن کشور ٪١٠٠ از بین رفته باشند و نصف باقیمانده هم در حال مرگ تدریجى و بین ٢٠ تا ٪٨٠ تخریب شده و پس روى کرده باشند (طبق آمار سازمان محیطزیست سال ٩٣ در مورد وضعیت زیستگاه هاى تالابى کشور) هنوز شکار هم میکنند؟
        ممنون میشم پاسخ بدید.

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 8

  5. علی می‌گوید:

    فریدون کنار کم بود حالا اهواز ام اضافه شد!
    یعنی به اندازه تمام شکارچی های مجاز (در صورت صدور پروانه) که در تمام مدت فصل شکار ،پرنده بزنن تو یه هفته در این بازار ها پرنده فروش می ره .جالب اینجا است که هیچ شکارچی قانونمندی به فلامینگو و پرنده های حرام گوشت شلیک نمی کنه که متاسفانه تو این بازار ها پرنده های شکاری ام دیده شده که بفروش می ره. انگار محیط زیست دغدغه اش حیات وحش نیست سازمان باید پاسخ گو باشه

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 6

  6. دوست طبیعت می‌گوید:

    یعنی دولت با این همه کبکبه و دبدبه حریف چند شکارچی (شناخته شده) در شمال و جنوب نمی شود یا نمی خواهد برخورد کند؟
    پر واضح است که هیچ عظمی برای برخورد با این قاتلان طبیعت وجود ندارد!
    خانم ابتکار مچکریم.

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 11

  7. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خوب خدارو شکر که بعضی هموطنای با فرهنگ ۷۰۰۰ ساله از شمال تا جنوب و از فیدونکنار تا خوزستان مشغول هستن.
    دستت درد نکنه هموطن!

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 10

  8. علیرضا می‌گوید:

    تصاویر بسیار درد ناک و غم انگیز است

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 8

  9. حسین می‌گوید:

    سلام من مخالف سر سخت تور و دام هستم و لعنت می فرستم بر کسانی که نابود گر حیات وحش هستن ولی خداوکیلی برخلاف اون چیزی که بالا نوشتن زنها میان می فروشن که مظلوم نمایی کنن این طوری نیست واقعا فقیر هستن و این راه امرار و معاش اون هاست مثل شمال کشور هم ویلا اجاره نمیدن
    حضرت عباسی فقیر هستن ولی کارشون رو تایید نمیکنم اینها باید مدیریت بشه کارشون باید روی یک حساب کتاب خاصی با نظارت سازمان و افراد دلسوز کاروشون مدیریت بشه وگرنه نابود میشه همه چیز،

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 13

  10. امیر می‌گوید:

    عجب مهمان نوازی !!!

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 8

  11. رشید می‌گوید:

    لعنت بر دزدان و غارتگران حیات وحش
    هیچ کس هیچ جوابی درمورد اینگونه صیدها و نسل کشیها ندارد
    همه جوره دیده بودیم ولی دانه های آغشته به سم یعنی گوشت حرام به مردم فروختن

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 10

  12. کشاورز می‌گوید:

    محیطزیست مازندران رو سفید شد!
    تالاب هاى آنجا هم املاک مردم است؟
    طبیعت مظلوم کشور به دستان ناشایستى سپرده شده

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 5

  13. تقی می‌گوید:

    وقتی برخی از مردم دچار سقوط اخلاقی می شوند و “قانون” محکم نداریم یا اگر داریم اجرا نمی شود نتیجه ای جز دیدن و شنیدن این فجایع باور نکردنی نداریم …

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  14. مزدک می‌گوید:

    از همین جا میشه فهمید چطور به فکر احیا تالاب هورالعظیم هستند

    هورالعظیم را هیچکس نمیتواند احیا کند تا این مسئولین بر مسند کار باشند. اینجا دیگر به چه بهانه ؟

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 2

  15. گرگعلی می‌گوید:

    متاسفانه محیط زیست در پرونده فریدونکنار نشان داد که توان و قدرت برخورد با این پدیده را ندارد و بازار اهواز هم بدون هیچ برخوردی از دستگاه های اجرایی کشور و فقط با حرص خوردن دوست داران محیط زیست کشور امسال با قدرت به کار خود پایان می دهد.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 5

  16. شکارچى می‌گوید:

    اسلحه از مد افتاده ما هم بریم سروقت دام
    ظاهرا جریمه ها فقط براى شکار بوده
    کیلو کیلو میگیرن و تازه میفروشن اینجا

    پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 3

  17. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    چشم سازمان ح م ز روشن!
    ما فکر میکردیم فقط در شمال کشور برخی دستشان به این گونه جنایات آلوده هست!
    ولی گویا همه جای ایران سرای این تروریست های شکارچی و صیاد شده است!

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 8

  18. سام می‌گوید:

    از یک طرف دست به کشتار و نابودی پرندگان می زنند و از طرف دیگر برای دلخوشی ملت باغ پرندگان می سازند …!!!؟؟؟
    هیچکس هم فریادی بر نمی آورد

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  19. ایرانگرد می‌گوید:

    آقاى لاهیجان زاده مدیرکل محترم محیطزیست استان خوزستان
    یک سؤال داشتم از خدمتتان،
    پیرو خودکشى یا شیطنت توله خرس قهوه اى و در نتیجه مرگ طبیعى آن حیوان (طبق اظهارات اداره تحت امر شما) در تابستان گذشته اینک این سؤال مطرح میشود که آیا این پرندگان نیز داوطلبانه صید میشوند یا جریان چیز دیگریست؟
    پیشاپیش ممنونم از پاسخ حضرت عالى

    لینک خبر خودکشی توله خرس: http://www.iew.ir/1394/06/21/39985

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 3

    • مسافر زمین می‌گوید:

      ممنون ایرانگرد عزیز
      فیلم بسیار تکان دهنده ای بود.
      نتوانستم تا آخر تماشا کنم.
      از شما به خاطر اطلاع رسانی تشکر میکنم.
      درود بر آقای هوشمند عزیز و مجموعه همکاران ارجمند شان در سایت دیدبان

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  20. علی می‌گوید:

    ماهی از سر گنده گردد نی ز دم …

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 3

  21. کاسپین می‌گوید:

    سازمان محیط زیست چه وقت به وظایفش عمل خواهد کرد ؟
    تا کی باید خون حیوانات بی گناه در سایه ملاحظه گری های این سازمان بر زمین ریخته شود ؟
    بازار غیرمجاز پرندگان فریدون کنار و بازارهای غیر مجاز پرندگان که در گوشه و کنار این کشور بر پا شده کی برچیده خواهد شد ؟
    چرا و به چه علت سازمان محیط زیست با این جرمهای علنی و ثابت شده برخورد نمی کند ؟
    اگر نمی توانید با فروشندگان بازار برخورد کنید با صیادان غیرمجاز که می توانید برخورد کنید .

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 7

  22. امیر اهوازی می‌گوید:

    سلام
    خوشحالم که گزارشی از خوزستان داشتید
    من خودم بچه اهوازم. متاسفانه شکار غیر مجاز به طور وسیعی در استان بخصوص در تالابها و آبگیرهای خوزستان با شروع فصل مهاجرت در حال انجام است.
    بدتر اینکه سلاحهای غیر مجاز نیز بسیار زیاد است.
    استفاده از سم نیز از قدیم رایج بوده که نامردی ترین نوع صید هست.
    خواهشمندم در مورد محیط زیست و حیات وحش خوزستان بیشتر پیگیر باشد چون در همه جای استان شکار غیر مجاز رایجه…

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 4

    • داوود NL می‌گوید:

      منم کلی خوشحال شدم وقتی دیدم خبری از خوزستان درج شده. اگه یه سری هم زنید به وبسایت ح.م.ز خوزستان می بینید که چه اطلاعات آبکی به خورد خواننده گان. بازار رو جمع کنن فرداش میبینیم که چطور همون مردم فقیری که یکی از کامنت گزاران به دفاع ازشون پرداخته سردر سازمان رو با کلاشینکف پایین بیارن!

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  23. غزال می‌گوید:

    واقعا حرکاتشون منزجر کنندست, یه عده بی سواد میان آبروی یه ملت رو اینجور به باد میدند

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 9

  24. reza می‌گوید:

    وقتی اینقدر مسئولین در فریدونکنار ضعیف عمل میکنن بقیه شهرهاهم جرات پیدا می کنن

    باید با یگان ویژه رو سرشون خراب شن

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  25. مسافر زمین می‌گوید:

    مسئولین پاسخگو باشند که در مقوله حفاظت محیط زیست تدبیر و امید کجاست؟ کدام خبر امیدوار کننده را در این سالیان اخیر از محیط زیست شاهد بوده ایم؟ کدام کار مدبرانه در سازمان انجام گرفته است؟

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 0

  26. احمد می‌گوید:

    سلام
    علیه مردم مظلوم خوزستان که انواع درامدهای نفتی و ثروت های ملی را دارند ولی نصیبشان بی آبی و گرد و غبار است جوسازی نکنید
    این پرندگان تنها دلخوشی و اندک درامدی برای این مردم قهرمان هستن.

    داغ Thumb up 14 Thumb down 27

    • Shahab می‌گوید:

      یعنی به نظر شما بقیه ایران پول نفت و گازو میبلعن، فقط مردم خوزستان در فقرن !!!!!!!!؟
      برادر من یه ذره منطقی نگاه کنیم !!!

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 5

    • داریوش می‌گوید:

      میشه بفرمایید انقراض نسل پرندگان چه کمکی به این مردم فقیر و قهرمان میکنه؟ چرا تاوان همه چی رو باید حیات وحش بده؟

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 6

  27. DORNA می‌گوید:

    خیلی خیلی متاسفم… ما مثل آدمهای بیچاره ای شدیم که داریم از آخرین ریال های سرمایه ای رو به نابودی برداشت می کنیم… و معلوم نیست پس از پایان این سرمایه چه سرنوشتی خواهیم داشت !

    بخشی از بلایی که به سر خودمون آوردیم از آوار ریزگردها پیداست…

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  28. N.z می‌گوید:

    باسلام
    من خودم بچه خوزستانم
    واقعا شورشو در اوردن،واسم جالبه فقط به فکر پرنده و چرنده هستن ولی اینو نمیگن که از تالاب شادگان هیچی نمونده،هورالعظیم خشک شده کارونی نمونده،
    خواهشا همونطور که میاید و میگید فلان پرنده در هوارالعظیم شکار شده از وضعیت هور هم اطلاع رسانی کنید،
    منتظر پاسخ بزرگواران و مردم همیشه در صحنه هستم که بیان و بگن منم یه شکارچی هستم

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 14

    • امین می‌گوید:

      اقای N.z منم بچه خوزستانم ولی این گزارش تاکید روی کشتار پرندهای مهاجر داره با این حال به وضعیت هورالعظیم هم اشاره شده

      شما اگر خیلی دل سوز هستی همین الان دست به کار شو و خودت یک گزارش در مورد وضعیت تالاب ها و رود کارون بنویس

      حرف زدن آسونه عمل کردن سخته

      در ضمن پرنده ها و چرندها بسیار بسیار مهم هستند و تالاب بدون آنها هیچ ارزشی نداره

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 2

    • حسین می‌گوید:

      دوست عزیزم تالاب میانگران رو یادت رفت بگی که امسال طی دو ماه حداقل ده بار بالغ بر ۳۰۰ هکتار رو آتیش زدن و آب از آب تکون نخورد،،از تالاب ها فقط اسمی به جا مونده حیف که فریاد رسی نیست فقط افتادن دنبال شکارچی ها،،،،،

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

  29. نیروانا می‌گوید:

    چرا برای استخراج نفت تالاب را خشک میکنند ؟
    الان در دریا هم نفت استخراج میشود پس دریا راهم باید خشک نمود !
    شاید هم مثل خیلی از سازمانها و ارگانها یا کارخانه های بزرگ به بهانه ایجاد فضای سبز و حفظ محیط زیست دست به تصرف و غصب اراضی و زمین خواری زده اند

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

  30. مرده زندگان می‌گوید:

    مرگ دیگران چنان بیتاب انتظار می‌کشند، گویا گمان می‌کنند مرگ انتظار آنان نمی‌کشد.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  31. kooshan می‌گوید:

    تلاش  آقای نیک فلک ارزشمند و درخور تقدیر است، امید است شاهد گزارشهای بیشتری از علاقمندان محیط زیست باشیم، این عزیزان هم دقت کنند در ارائه اخبار و گزارشات منصفانه و بیطرفانه عمل کنند که در این صورت هم واقعیات بدرستی منعکس شده و هم امکان چاره جویی با توجه به شرایط و امکانات مقدور خواهد بود.
    این رویداد با کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار دارای شباهت هایی است که البته در ابعاد کوچکتری انجام می شود و همانند فریدونکنار ابتدا بایستی بدرستی بررسی شده و با ملاحظه همه جوانب در باره آن داوری شود، همانطور که هموطن گرامی ما حسین_ که گویا اطلاعات کافی دارند_ بیان کرده یکی از علتها در این موارد بویژه در جنوب کشور می تواند اختلاف سطوح درآمدی اقشار مختلف مردم باشد که باید مدنظر قرار گیرد و طبعأ راه حل اصلی بلندمدت بوده و نیازمند دستیابی کشور به درجات بالاتر پیشرفت و توسعه کشور و افزایش سطح درآمد و رفاه عمومی است در کوتاه مدت نیز چاره کار سامان دهی از طریق گفتگوهای چندجانبه بین نهادهای ذیربط و اهالی بومی است تا ضمن دستیابی به توافقات معقول و منطقی، همزمان با موارد نقض کننده توافق، طبق قانون و مقررات موجود برخورد مناسب صورت گیرد.

    داغ Thumb up 12 Thumb down 14

    • داوود NL می‌گوید:

      راه حل بلند مدت مثلا ۲۵ یا ۵۰ ساله. در واقع ما نمیتوانیم از مردم اون هم سطوح پایین جامعه توقع زیادی داشته باشم.

      این حکومت ها و روش اداره کشور هاست که فرهنگ میسازد، فردا می سازد و دیدگاه می سازد. امروز نتیجه ی ۲۰ سال پیش است و همین امروز سازنده ی بیست سال آینده. هنگامی که سایت س.ح.م.ز خوزستان را باز می کنم و اخبار را میخوانم; ناخودآگاه دست بر سر میرود که از نداشتن دو گوش بر آن یقین حاصل شود.

      خبرهای فرمالیته.. همچون همیشه سخنان زیبا و چرب مسئولان. سخن از تفکیک زباله در مسجدسلیمان از مبداء!
      هنگامی که متولیان یک ارگان افرادی خودسود باشند بهبود و چشمداشت پیشرفت در جامعه امری رویایی دور از واقعیت است.

      لاهیجان زاده از روند این پروژه بازدید نمود و ضمن حضور در جمع محیط بانان از تلاشهای شبانه روزی آنها  قدردانی نمود و از آنها خواست همچنان با دقت و تلاش بیشتر در حفاظت از حیات وحش منطقه (میشداغ خوزستان) تلاش نمایند. !!’

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

      • kooshan می‌گوید:

        هموطن گرامی، داوود NL،
        و یا مثلأ طی ۵ برنامه ۵ ساله، بهرحال حل مشکلات کلان زمان می خواهد همانطور که شما هم بدرستی گفته اید :  « امروز نتیجه ی ۲۰ سال پیش است و همین امروز سازنده ی بیست سال آینده» ضمن اینکه ساختن بسیار مشکلتر از تخریب و نابود کردن است و زمان بیشتری نیاز دارد و باید توجه داشت که مهم انجام کارها بصورت اصولی است که قطعأ نتیجه بخش است هرچند که نتایج کار در آینده قابل تحقق پیدا کند و توجه به این نکته اهمیت بسزایی دارد که از یک نقطه نظر درست و منطقی ، مشاهده شیوه صحیح انجام کارها به همان اندازه دیدن نتایج مثبت در زمان آینده واجد ارزش و لذت بخش است، در کوتاه مدت هم راه حلهای مقطعی و ابزارهای قانونی در دسترس قرار دارد.
        اما گرچه در باره وضعیت درآمد و زندگی اهالی منطقه، گفته ها متفاوت است و ابتدا باید به اطلاعات درست در این مورد و سایر جنبه های مؤثر در کشتار پرندگان دست یافت، ولی این قابل انکار نیست که درآمد خوب و رفاه و آسایش در زندگی  مطلوب عامه مردم بوده که فرصتهای مناسب و منصفانه برای دستیابی به آن در همه نقاط کشور به یک اندازه نیست و تداوم این وضع نه تنها در زمینه مورد بحث ما بلکه از هر نظر ضرر و خسارت به کشور وارد می کند و حتمأ باید چاره اندیشی شود.
        نکته دیگر اینکه شیوه اداره امور کشور هم مهم است اما، بخصوص در روزگار ما،  این شیوه باید بشکل دو طرفه و با مشارکت خود مردم باشد تا نتیجه مطلوب بدست بیاید و رسیدن به این هدف با گسترش وسیع ارتباطات ناشی از فناوریهای نوین آسان شده است و آخر اینکه، عملکرد اداره محیط زیست منطقه قابل بررسی و ارزیابی و نقد بوده و احتمال خطا یا قصور هم منتفی نیست لیکن آنچه شما مطرح کرده اید اطلاعات مرتبط و مفیدی در این مورد بدست نمی دهد بعلاوه موضوع پسماندها و سامان دهی اصولی آن از جنبه حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است و نبایستی این مهم و نقش نظارتی «س. ح. م. ز.» را در این زمینه کوچک شمرد.

        داغ Thumb up 0 Thumb down 18

  32. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    هر دم ازاین باغ بری میرسد از شمال و جنوب میکشن پرنده هارو کسی هم نیست جلوشونو بگیره فقط کافیه یه تیری یه جا صدا کنه ده نفر میریزن سرش دادگاه و پاسگاه
    محیط بانی انگار صیادارو نمیبینه . آخه اگه به خاطر فقر و بیکاری سم دادن به پرنده ها هیچ توجیهی نداره اون پرنده حرام و پول فروشش حرام خوب آقای فقیر با این پول که بدبخت تر میشی
    تاسف عمیقی به حال متولیان حیات وحش ایران میخوریم

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  33. آ.ک می‌گوید:

    متاسفانه در این مناطق خویش و قوم مداری خیلی زیاد هست و اگر هم کسی جلوی این هارا بگیرد از بکار بردن هر گونه سلاحی اجتناب نمی کنند

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  34. مسافر زمین می‌گوید:

    چرا از محیط زیست خوزستان کسی پاسخگو نیست؟
    آیا نگرانیهای مردم مهم نیست؟ یا پرندگانی که اینگونه قتل عام شده اند و بطو علنی بفروش میرسند مهم نیستند؟
    اگر نظرات مردم و محیط زیست مهم نیست پس بفرمایند چه چیزی در اداره کل محیط زیست خوزستان مهم است؟
    وقتی پرندگان در استان خوزستان اینگونه قتل عام میشوند چگونه از محیط بانان سایر استانها میتوان توقع داشت که بخاطر حفظ یک پرنده جان خود را به خطر بیندازند؟ و آیا محیط زیست کشور را میتوان به صورت چندپاره حفظ کرد؟ یعنی زحماتی که در سایر استانها و بعضا کشورها برای حفظ پرندگان مهاجر کشیده میشود در چند نقطه مشخص در حال پایمال شدن است.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  35. محمدعلى الله قلى می‌گوید:

    دوستان شکارچى

    شما در هر حال فقط ناراحت این هستید که چرا شکار نمیکنید.

    در متن این گزارش دو بار به وضوح اعلام شده جمعیت پرندگان استان کاهش شدید داشته و جمعیت هایى هم به کل از بین رفته اند.

    شما که علاقمند به حفظ طبیعت هستى خدایى در وضعیت فعلى با وجود عملکرد ضعیف مسئولین، آیا باز هم باید به همین بازمانده حیات وحش از نفس افتاده که به جاى زیستگاه تو هر گنداب و فاضلابى به ناچار فرود میان و زیست میکنند به چشم هدف و تفریح و عشق حال و ورزش نگاه کرد؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  36. اشکان می‌گوید:

    هر سال پاییز همینطور فقط اطلاع میدن ولی ما که اقدامی از سمت سازمان محیط زیست ندیدیم باور نمیکنید این فصل برید بازارای محلی شمال کشور خودتون ببینید همیشه تو این فصل همین داستان

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  37. منصور می‌گوید:

    سلام
    فروش لاشه این پرندگان کمیاب در بازار هیچگونه توجیهی نداره
    مامورین حفاظت محیط زیست خوزستان کجا هستند…..؟؟؟
    چه کسانی باید با این کشتار برخورد کنه…؟؟؟
    فقط میتونم بگم ….متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  38. داوود می‌گوید:

    در سایه ضعف در نظارت و اجرای قانون، در انحصار عده اى فرصت طلب قرار دارد
    خواهشا نفرمایید
    نظارت دقیق تر از این نمیشه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  39. بهرام می‌گوید:

    من روزانه شاهد فروش دهها قطعه پرنده کمیاب و حفاظت شده در بازار کیان اهواز و خیابان نظامی اهواز هستم و جالب بازار کیان در چند صدمتری سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان قرار دارد و جالب تر آنکه مسئولین سازمان دقیقا از این مسئله آگاهی دارند

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  40. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    س.ح.م.ز فقط نظاره گر این قتل عام وحشیانه است
    واقعا موندم چی بگم !

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  41. بهباش می‌گوید:

    با سپاس از آقای نیک فلک گرامی که با وجود مشکلات خاص جهت تهیه این گزارش، کارشان را به خوبی انجام دادند و برای نجات پرندگان زنده از طریق خرید و رهاسازی از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کنند. موفق باشید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  42. همیار می‌گوید:

    سلام عکس هوایی فاصله بین بازار پرنده فروش ها تا اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان فاصله ۱۰۰۰ متر

    s6.picofile.com/file/8217870750/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1_%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C.jpg

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>