کاهش ۲۵۰۰ عددی جمعیت آهو در شیراحمد سبزوار / دومین زیستگاه آهوی کشور از بین رفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار که روزگاری دومین زیستگاه مهم آهو در کشور به شمار می رفت به دلیل سوء مدیریت به نابودی کشانده شده و حدود ۹۰ درصد از جمعیت آهوان این منطقه ازبین رفته اند. بر اساس اطلاعات بدست آمده جمعیت آهو یر اساس سرشماری در سال ۸۸ در پناهگاه حیات وحش شیراحمد ۲۸۶۴ عدد بوده است که این تعداد به ۳۶۰ آهو در سال جاری تقلیل یافته است.

پناهگاه حیات وحش شیراحمد واقع در شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی در سال های قبل یکی از بهترین زیستگاه های آهو در کشور به شمار می رفت و پس از منطقه موته در اصفهان بیشترین جمعیت آهو را در خود جای داده بود.

جمعیت آهو در شیراحمد به حدی بود که کارشناسان سازمان محیط زیست در سال ۱۳۸۹ طرح انتقال ۳۰۰ آهو از این منطقه به زیستگاه های یوزپلنگ را مطرح نموده و در مراحل متخلف تعدادی آهو نیز از شیراحمد زنده گیری و به سایر مناطق کشور منتقل گردید.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی جمعیت آهو در پناهگاه حیات وحش شیراحمد در سال ۱۳۸۸ معادل ۲۸۶۴ عدد بوده است.

از همان سال به بعد روند کاهش جمعیت آهو در این منطقه آغاز شده و در سال ۱۳۹۱ این آمار به ۱۶۴۸ آهو تقلیل یافت اما این پایان کار نبود.

در جریان سرشماری بهاره ۱۳۹۴ که در تاریخ ۱۳۹۴/۳/۲۰ انجام شد تنها ۳۶۰ آهو در پناهگاه حیات وحش شیراحمد شمارش گردید!.

برخی از محیطبانان و فعالان محیط زیست خراسان رضوی معتقد هستند که از خردادماه تاکنون بازهم از جمعیت آهو در این منطقه کاسته شده و همین ۳۶۰ آهو نیز در حال حاضر در محدوده پناهگاه وجود ندارند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط پایگاه خبری دیده بان در مورد عوامل اصلی کاهش جمعیت آهو در پناهگاه حیات وحش شیراحمد مشخص گردید که خشکسالی و عدم تامین علوفه و آب مورد نیاز آهوان در زمان های حساس منجر به خروج آهوها از پناهگاه شده و تمامی آنها با ورود به مناطق ناامن و حاشیه مزارع و زمین های کشاورزی توسط شکارچیان متخلف، سگ های گله، برخورد با خودرو و غیره از بین رفته اند.

همچنین عدم تامین سوخت و امکانات مورد نیاز محیط بانان منجر به کاهش محسوس گشت و کنترل در منطقه شده و همین امر موجب گردیده است شکارچیان متخلف شبانه روز در سایه عدم نظارت مناسب از سوی محیط زیست، وارد پناهگاه شده و آهوان را با اسلحه و موتورسیکلت از بین ببرند.

آهو گونه ای است که به جهت دشت زی بودن در صورت بروز ناامنی در زیستگاه در مقابل شکارچیان متخلف بسیار آسیب پذیر بوده و همچنین نسبت به تنش ها و کمبودهای تغذیه ای بسیار حساس است.

امید است اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و مدیران مرتبط در حوزه معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع مهم را پیگیری نموده و ضمن ارائه توضیح قانع کننده به افکار عمومی، از تکرار چنین فجایعی جلوگیری بعمل آورند.

+113
-363
  

62 دیدگاه

  1. kooshan می‌گوید:

    موضوع تا حدود زیادی مشخص بوده و اطلاعات لازم ارائه شده است، با توجه به اینکه جمعیت شمارش شده آهوان از سال ۹۱ تا ۹۴ در این پناهگاه به کمتر از یک چهارم کاهش یافته که طبق اظهارات محیط بانان منطقه ممکن است این تعداد کمتر هم باشد بنابراین همانطور که بدرستی در خبر دیده بان آمده است اداره کل محیط زیست بایستی ضمن ارائه توضیحات روشنگر و قانع کننده، اقدامات انجام شده خود را نیز اطلاع رسانی کند.

    پر طرفدار Thumb up 66 Thumb down 8

    • امین منصوری می‌گوید:

      ارایه توضیحات روشنگر و قانع کننده از طرف محیط زیست؟؟؟!!! واقعا خنده داره

      پر طرفدار Thumb up 55 Thumb down 7

      • kooshan می‌گوید:

        طبیعتأ هر چه با دیدگاه و تمایلات شما سازگار و هماهنگ نباشد، ممکن است بنظر خنده دار بنظر برسد.

        داغ Thumb up 7 Thumb down 11

      • چغوک می‌گوید:

        اونم اداره ی محیط زیست خراسان !!!
        هنوز توضیحات روشنگر و قانع کننده برای کلی اتفاقات قبلی رو نداده اند !!!
        اون پرونده ی کشتار وسیع چند سال قبل توسط یکی از عوامل سازمان
        اون کشفیات وحشتناک قوچان
        واگذاری پناهگاه حیدری به بخش خصوصی
        کشتارهای سریالی پلنگ ها در ابتدای امسال
        و کلی حرف و حدیث های دامنه دار دیگه

        دو تا اداره ی حفاظت از محیط زیست بسیار ضعیف در ایران وجود داره :
        رتبه ی اول : خراسان رضوی
        رتبه ی دوم : مازندران

        فقط چرا ریاست سازمان اقدامی برای اصلاح مدیریتی این دو ندارد جای سوال است !

        پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 5

  2. مهدی جعفری می‌گوید:

    فاجعه!!!

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 2

    • تیزبین می‌گوید:

      مراقبت بیشتر از زیستگاه های دیگر آهو چون موته باعث جلوگیری از فاجعه های بیشتر میشه

      امیدوارم مسؤلین بتونن این منطقه رو دوباره احیا کنند

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  3. ایرانی می‌گوید:

    برای اینکه بار دیگه زحمت تایپ این جملات:

    “متاسفانه معنای طرفداری از محیط زیست در ایران شده اعتراض و نق زدن به سازمان محیط زیست و رییس سازمان
    هرکسی هم بیشتر و تند تر و شدید تر اعتراض بکند و هرکسی که چشمانش را ببندد و بدون تفکر و دهانش را بیشتر باز کند و هرچقدر بیشتر از الفاظ زننده تر استفاده کند بیش از سایرین طرفدار و دلسوز محیط زیست به شمار می آید !”

    رو برای اون دوست “همیار مدیران سازمان محیط زیست”مون تحمیل نکنم فقط تشکر میکنم از سازمان محیط زیست بخاطر مدیریت و نظارت بسیار خوب و دقیقش در راه حفظ گونه های ارزشمند کشور و ثبت رکوردهای تاریخی!!!
    تشکر میکنم از همه این عزیزان که بودجه تامین وسایل و افزایش تعداد محیطبانان رو در این پناهگاهی ارزشمند فراهم و باعث شدند از۲۸۶۴آهو درسال۸۸ به رقم قابل افتخار۳۶۰برسیم که دستاورد بزرگی برای همه مسئولان استانی و کشوری است.

    تشکر میکنم از اون دسته از شکارچیان غیرمجاز و قانون گریزی که در رسیدن به این مهم از هیچ یاری کوتاهی نکرده و شبها و روزهای داغ تابستان این سالها خصوصا تابستان امسال با تحمل زحمت و مشقات زیادی با تفنگهایشان سر آبشخور به کمین نشستند تا این رکورد تاریخی رو بتوانیم ثبت و بجا بگذاریم.

    تشکر میکنم از تمام شکارچیان غیرمجازی که با این هزینه های گزاف بنزین و قطعات یدکی شبانه روز با تعقیب و زنده گیری این آهوها مسئولان عزیز رو در ثبت این رکورد همراهی کردند.

    به افتخار تمام مدیران زحمتکشی هرساله با پاداشهای آنچنانی زحمت رسیدن به این نقطه رو کشیدن و تمام کسانی که در این امر به هرشکلی چه با شکار و چه با همراهی دخیل بوده و سهمی داشتند دست محکمی میزنم.

    تنها یقه محیطبانان زحمتکش و بی ادعای این مناطق را محکم میگیریم و از آنها سئوال میکنم که چرا با این همه امکانات و حقوق مزیای شگفت و حمایتهای بی کران مسئولان و قانون گذاران در امر حفظت از این سرمایه های ملی مسئولان و شکارچیان غیرمجاز رو یاری نکردید؟

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 19

    • امیر امینی می‌گوید:

      @ایرانی:حکایت عجیبیست این حکایت اداره کل خراسان رضوی و مدیر کلش!!!!
      اون از نحوه انتصاب این جناب، این از نحوه مدیریت ایشان و مسایل عجیب و غریبی که از زمان تصدی این بزرگوار اتفاق افتاده است.(ماجرای حیدری و شیر احمد و ….)
      به جد می توان گفت که هر کدام از این اتفاقات ناگوار می توانست سایر مدیران کل را خانه نشین کند.

      پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 9

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، ایرانی،
      متأسفانه این نوع نوشتار و نظر دادن نه مطلب مفیدی را باطلاع میرساند و نه راه حلی ارائه می کند و بیشتر جنبه تلافی جویی دارد که البته ممکن است باعث رضایت خاطر شخصی شود!

      داغ Thumb up 19 Thumb down 34

      • ایرانی می‌گوید:

        جناب کوشان عزیز،
        ممنونم از راهنمایی شما و امیدوارم هنگامی که کسی در مقام داوری سوتی در دست میگیرد کاملا بی طرفانه این کار را انجام دهد.
        قطعا حرف هر داور بیطرفی زمانی برای من و دیگران میتوانست تاثیرگذارتر باشد که در همان پست مربوطه که مخاطب نظر من، معترضان و منتقدان شیوه مدیریت سازمان محیط زیست در نحوه برخورد با مسئله طاعون فراگیر نشخوار کنندگان را مشتی نق زن بی تفکر و عربده کشی که از الفاظ زننده استفاده میکنند خطاب کرده بود، صدای سوت ایشان را آنجا هم میشنیدیم.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

        • kooshan می‌گوید:

          هموطن گرامی، ایرانی،
          در همان خبر مذکور و مورد اشاره شما یعنی : «با کشف ۵ لاشه جدید، تلفات طاعون در خرمنه سر طارم به ۱۰۱ کل و بز افزایش یافت» منتشره در دیده بان بتاریخ ۱ مهر ۱۳۹۴ و نیز دیگر موارد حتی الامکان آنچه بنظر لازم و درست بوده بیان شده است که حال ممکن است از نظر شما کافی نبوده یا با دیدگاه شما تفاوتهایی داشته است، اما بد نیست یادآوری کرد که عمومأ سعی شده از اظهارات تند و دامن زدن به مشاجرات لفظی و خصمانه کردن آنها پرهیز شود و بر ضرورت رعایت قواعد گفتگوهای مستدل و منطقی و مدنی جهت اصلاح امور و رفع نقائص و نقاط ضعف برای پیشبرد امور تأکید شود طبعأ در این راستا نقد و بررسی عملکرد مدیران و مسئولین «س. ح. م. ز.» نه تنها فاقد ایراد بلکه امری لازم است که همه علاقمندان محیط زیست و حیات وحش کشور ضروری است به آن بپردازند، اگر دیدگاههای ارائه شده توسط خودتان در همان خبر مذکور را مجددأ مرور کنیم دیده می شود که اگر نگوئیم شما تندتر و مفصلتر لااقل می توان گفت در همان حد و با همان لحن به نظرات آن «همیار محیط زیست» _ که شاید سهوأ و بعلت تکرار گفته های مشابه در باره عدم اقدام «س. ح. م. ز.» در مورد چرای دامها در نظرات داده شده_ آنگونه نظر داده بود، پاسخ گفته اید بنابراین مراجعه دوباره به آنچه گذشته و یادآوری مفصلتر آن با همان لحنی که خود نیز منتقد آن هستید ضرورتی نداشت، امید است با تعامل و گفتگوهای دوستانه و منطقی و ایجاد فضایی مطلوب جهت تضارب آرای سازنده زمینه برای بحث پیرامون مشکلات و موانع حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور فراهم شود.

          پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • امین منصوری می‌گوید:

        جناب ایرانی به ریشه اصلی مشکلات اشاره کرد.( اینجا ایران است )

        پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  4. کیان می‌گوید:

    دیگه این آخره بی مدیریتیه…

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 2

  5. Binam می‌گوید:

    همشو شکارچیا قتل عام کردن
    سازمان محیط زیست به یک منطقه بیستا مامور میده به یک منطقه دیگه با وسعت بیشتر با شکار بیشتر ٣ تا مامور میده دیگه انتظاری نمیشه داشت به داد برسید

    داغ Thumb up 38 Thumb down 36

  6. سعید می‌گوید:

    درود. وقتی گفته میشه سیاستهای نادرست سازمان داره باعث نابودی حیات وحش میشه نمونه بارزش دیده شد و از طرفی گیریم هم توضیح داده شد در این زمینه چه دردی میخواد دوا بشه؟
    خیلی حرف برای گفتن دارم ولی چه فایده چون دارم به وضوح میبینم که بسیاری از مشکلات محیط زیست داره فدای سیاست میشه
    وقتی کارشناسان محیط زیست که دلسوز محیط زیست هستن و درسش رو خوندن در مورد حل یه مشکل زیست محیطی نظر میدن بعدش سازمان هیچ اعتنایی به حرف اونها نمیده و بر اساس منفعت عده ای خاص کارهاش رو انجام میده نتیجه بهتر از این نخواهد شد

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 8

  7. reza می‌گوید:

    یک روز می اد که دیگه خبری ازکشتار نیست و اون روز روزی است که دیگه چیزی نمونده .

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 1

  8. دوست می‌گوید:

    امکانات باید تخصیص بدن به محیطبان و پاسگاه ها.. با دست خالی کاری از پیش نمیره.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 6

  9. امین منصوری می‌گوید:

    ماشالله به سازمان محیط زیست ایران

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 11

  10. کاسپین می‌گوید:

    از زمانی که مدیرکل سابق سازمان محیط زیست خراسان رضوی ( جناب آقای مهندس آقامیری ) بازنشسته شدند فاجعه در تک تک مناطق تحت حفاظت خراسان رضوی آغاز شد

    منطقه شیراحمد سبزوار در زمان مدیریت جناب مهندس آقامیری در حدود ۳۰۰۰ راس آهو داشت و این ماحصل تلاش و مدیریت خوب ایشان بود

    امیدوارم خانم ابتکار به این مسائل توجه کنند و تا دیر نشده کاری کنند که زحمات مهندس آقامیری که بیش از یک دهه مدیریت خراسان رضوی را به عهده داشتند از بین نرود

    درود بر مهندس آقامیری

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 4

  11. مسعود شهرابی می‌گوید:

    فراموش نکردیم در گذشته چه اخباری از کشف گوشت پوست و تاکسیدرمی گونه های نشخوار کننده با تعداد قابل توجه در این استان توسط دیده بان عزیز اطلاع رسانی میشد و هیچوقت هم فراموش نکردم که هیچوقت هیچ یک از مسئولین محیط زیست استان اصلا پاسخگو نبودن!

    حالا هم منتظر باشیم تا یه نفر پاسخگو باشه اگر هم اطلاعیه ای صادر کنن به غیر از خلط مبحث و حرافی کاری نخواهد کرد

    واقعا جالبه در استان میزبان ضامن آهو اینچنین آهوان بی پناه سلاخی میشن!

    امیدوارم این اطلاع رسانی از سوی دیده بان عزیز و پیگیر فعالان این حوزه منجر به فشار به مسئولان جهت پاسخگویی و رسیدگی به این منطقه ارزشمند بشه زمان ثابت کرده رسانه ها بهترین اهرم جهت پاسخگویی مسئولان و تغییر رویکرد ها هستن امیدوارم این اطلاعات توسط تمامی حامیان محیط زیست پیگیری و اطلاع رسانی بشه

    ممنون دیده بان

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 5

  12. میثم می‌گوید:

    در قانون صید و شکار هم پیش بینی شده که سازمان از طریق صدور مجوز های شکار بخشی از بودجه خودش رو تامین کنه.
    سازمان باید تا حد زیادی از نظر دارمدی خودکفا بشه.
    و این امکان پذیر نیس جز با کسب درامد از مجوز شکار و گردشگری طبیعت. و صد البته سهیم شدن مردم محلی از درامدها..

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 2

  13. DORNA می‌گوید:

    اخبار محیط زیستی که در این پایگاه و سایر سایت های خبری و روزنامه ها هر روز می خوانم خبر از شمارش معکوس برای یک فاجعه دارد… این فاجعه دور نیست…

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  14. عاشق طبیعت می‌گوید:

    منطقه حفاظت شده کالمند بهادران در استان یزد هم به همین روز افتاده.
    جمعیت اهوان نیز در این منطقه به کمتر از ٣٠٠ اهو رسیده در حالى که در سرشماریهاى گذشته حدود ٣٠٠٠ اهو در این منطقه سرشمارى شده!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  15. فرزند طبیعت می‌گوید:

    این بار هم بی تدبیری
    چرا مجلس وارد موضوع فاجعه در حیات وحش نمیشود؟
    چرا از هیچ کس بازخواست نمیشود ؟
    چرا مسوولین جواب ملت را در اینخصوص نمیدهند ؟

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  16. شاهین می‌گوید:

    واقعاً جای تاسف داره ، پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار یکی از بهترین زیستگاههای آهوی کشور بود و هنوز باورکردنی نیست که تنها طی ۲ یا ۳ سال این جمعیت پویای آهو از بین رفته باشد.

    البته اخبار این موضوع مرتباً به گوش می رسید و همه تقریباً اضعان دارند که مدیریت محیط زیست خراسان رضوی در شکل گیری شرایط موجود بسیار مقصر است.

    متاسفانه ضعف مدیریتی باعث شده که نه تنها شیر احمد بلکه بسیاری از زیستگاههای استان خراسان رضوی در شرایط بسیار نامطلوبی بسر ببرند.

    اگر هم هنوز در برخی از مناطق استان چون منطقه حفاظت شده رئیسی شرایط بهتری وجود دارد صرفاً به جهت از خود گذشتگی محیط بانان و مسولین شهرستانی است.

    ادارات محیط زیست و پاسگاههای محیط بانی استان از کمترین امکاناتی برخوردار نمی باشند وضعیت پاسگاهها و تجهیزات دیده بانی استان اسفبار است!

    حتی وسیله نقلیه مناسب جهت گشت زنی محیط بانها در اختیارشان نمی باشد و با این وضعیت هیچ امیدی به آینده زیستگاههای استان خراسان رضوی نمی توان داشت

    امیدواریم سرکار خانم دکتر ابتکار شخصاً به موضوع ورود کرده و مساله را پی گیری کنند!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

    • ایرانی می‌گوید:

      متاسفانه خانم ابتکار در این مورد بسیار ضعیف عمل کردند و همین موضوع نشان میده که انتخابهای مستقیم یا غیرمستقیم ایشان نادرست بوده و با توجه به سابقه خوب و روشن ایشان در گذشته که انتظارات همه را بالا برده منتظر بودیم و هستیم هرچه زودتر افراد نالایق رو معزول و فکری برای رفع این معظل بکنند.

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

  17. دوستدار محیط زیست خراسان می‌گوید:

    تنها می توان گفت ضعف مدیریت محیط زیست خراسان رضوی مسول شرایط موجود است.

    متاسفانه چند سال هست که وضعیت مدیریت مناطق استان شرایط خوبی ندارد و به دلیل عدم مدیریت درست محیط زیست استان وضعیت زیستگاهها روز به روز بدتر شده است.

    متاسفانه مدیریت استان به جای برنامه ریزی و کمک به حل مشکل مناطق حفاظت شده فقط رو به کارهای نمایشی آورده است.

    مشکلات محیط زیست استان یکی دو تا نیست! سوء مدیریت محیط زیست خراسان رضوی باعث دلسردی محیط بانها ، کاهش چشمگیر امکانات و… شده است. به طوری که تنها طی چند سال گذشته علیرغم کمبود شدید نیروهای حفاظتی حدود ۱۰ نفر از محیط بانان استان یا اخراج شده و یا بازخرید شده اند.

    وضعیت تجهیز و امکانات پاسگاههای محیط بانی شرم آور است. وسایل نقلیه فرسوده و از رده خارج که عمدتا امکان استفاده ندارند (البته طی یکسال گذشته چند خودرو صفر توسط اداره کل خریداری شده ولی به جای اینکه در اختیار پاسگاههای محیط بانی قرار گیرد در پارکینگ اداره کل محیط زیست استان خاک می خورد)

    کمبود شدید بودجه بطوری که حتی پول بنزین وسایل با سختی و گاهاً از جیب محیط بانها پرداخت می شود ، عدم تخصص و دلسوزی مدیریت استان باعث ایجاد شرایط موجود شده است.

    ادامه روند کنونی باعث می شود نه تنها منطقه شیر احمد بلکه به زودی تمام مناطق حفاظت شده استان رو به نابودی روند!!!

    استان خراسان رضوی یکی از استانهای غنی در مورد گونه های جانوری و گیاهی است وجود برخی از بهترین مناطق حفاظت شده کشور مانند پارک ملی تندوره ، پناهگاه حیات وحش حیدری ، منطقه حفاظت شده رئیسی و همین پناهگاه حیات وحش شیر احمد می طلبد که این استان از مدیریت تخصصی و کارآمدی برخوردار باشد که متاسانه در حال حاضر به هیچ وجه وجود ندارد

    لذا از سرکار خانم دکتر ابتکار استدعا داریم جهت نجات حیات وحش بی نظیر استان خراسان رضوی و نحوه مدیریت محیط زیست این استان تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

  18. ایمان می‌گوید:

    حالا مسئول شایسته این منطقه کی بوده؟

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  19. مراد می‌گوید:

    من به عنوان یک سبزواری عمق فاجعه را از همه شماها بیشتر حس می کنم.
    همین دیروز از یکی از محیط بانان شیر احمد شنیدم دو ماه است که موتورسیکلت های پاسگاه خراب است و هزینه تعمیرشان را ندارند
    همچنین محیط زیست سبزوار به هیچ عنوان امار کشتار بیرحمانه آهوان منطقه را اعلام نمی کند
    با این سوء مدیریت تا سال آینده همین تعداد آهو هم از بین خواهند رفت

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 0

  20. حسن می‌گوید:

    حالا خوبه سازمان یادش افتاده
    سازمانی که بودجه نداره امکانات نداره و توجهی هم بهش نمیشه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  21. مسعود می‌گوید:

    باید دید رییس منطقه چی کرده؟ تو خبر اومده کمبود آب و علوفه و عدم مدیریت، ولی این تمام داستان نیست کنترل و آموزش محیط بان هم رو نباید فراموش کرد، بیاید واقع بین باشیم اینجا نه خانم ابتکار و نه مدیر کل مقصر نیستند مسئول فقط و فقط رییس شهرستان و منطقه است، لاغیر

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، آقای مسعود،
      بالآخره مسئولین بالادستی باید از نحوه عملکرد مدیران پائین تر مطلع بوده و آن را ارزیابی و تصمیم مناسب را اتخاذ کنند، نمی شود مسئولیت آنها را نادیده گرفت.

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  22. hami می‌گوید:

    به نظر من یکی از دلایل نابودی آهو ها در این منطقه گرفتن تعداد زیادی آهو از یه تعداد محدود اولیه بوده
    کاهش تنوع ژنتیکی جمعیت آهوها در این منطقه باعث میشه نسبت به شرایط سخت عکس العمل های یکسانی داشته باشند
    وقتی هم آهویی می میره طعمه خواران منطقه به سرعت لاشه رو از بین می برند و تصور میشه که توسط شکارچیان کشته شده اند
    هرچند که کشتار توسط این جماعت هم میتونه عامل بسیار مهمی در کاهش جمعیت باشه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  23. علی می‌گوید:

    عامل اصلی از بین رفتن آهو بی مدیریتی و کم کاری محیط زیسته
    حیف نیست چندین دهه زحمت کشیده بشه تا جمعیت آهو ها به این اندازه برسه ولی طی چند سال همه ی زحمت ها به باد بره؟؟؟
    واقعا جای تاسف داره

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  24. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    دل خوش سیری چند ،اصلا در این کشور چیزی که برای مسوولین اهمیت نداره محیط زیست هستش ،

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  25. علی می‌گوید:

    اطلاع رسانی در مشکلات و معضلات محیط زیست اصلا مناسب و کافی نیست.

    می بایست مطبوعات و رسانه هایی خبری رو خیلی بیشتر از این درگیر مسائل محیط زیست کرد باید انقدر اطلاع رسانی بشه که همه از بی کفایتی و نالایق بودن بعضی از مدیران آگاه شوند.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  26. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    ضعیفترین حیوون ایران همین آهوست پس ضعیفکشی نکنید

    خوبه سبزوار در جوار ضامن آهوئه شرم نکردید از آقا ؟

    مسئول این منطقه کیه این چند سال داشتی چیکار میکردی؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  27. حافظ محیط زیست می‌گوید:

    من هم با جناب شاهین موافقم خانم ابتکار بایستی تصمیم عاجل برای وضعیت اسفناک محیط زیست خراسان رضوی بگیره

    چرا با مدیران متملق و جاپلوس مماشات میشه!!

    تا کی باید مناطق استان خراسان رضوی روز به روز تخریب و نابود بشه و آقایان فقط اقدامات نمایشی کنند..؟

    خانم ابتکار ما از کادر مدیریتی محیط زیست استان خراسان رضوی ناراضی هستیم اگر کاری نمی کنید ما خودمان دست به کار شویم و از طریق مراجع قانونی و قضایی این افراد ناکارامد رو برکنار کنیم .

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  28. محمد رضا س می‌گوید:

    واقعا مایه تاسف ،… ای داد و بیداد

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  29. منصور می‌گوید:

    از دیده بان محترم خواهشمندیم (همانگونه که یکی از اهداف شما، نگرانی در مورد طبیعت است) پس این جور اخبار را رسانه ای کنید.
    شاید مدیران رده بالای محیط زیست تحت تاثیر افکار عمومی، دلایل کاهش جمعیت حیات وحش را سریعتر کارشناسی کنند و تصمیم درستی اتخاذ گردد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  30. جواد می‌گوید:

    خدا به فریادمون برسه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  31. کامران می‌گوید:

    در سال ۸۶ در زمان مدیریت قبلی شهرستان سفری به شیر احمد داشتم و خودم به چشم صحنه ای را دیدم که در پارک سرنگیتی می توان دید
    بیشتر از ۱۰۰۰ راس آهو در یک دشت و گرگی در وسط آنها، مانده بود لگد مالش کنند
    مدیر قبلی شهرستان سبزوار جناب مهندس ع.خ ۴۰۰ راس آهو تحویل گرفت در زمانی که هیچگونه امکاناتی نداشتند، آبشخور درست کرد، وسیله نقلیه و سوخت تهیه کرد، همواره پشت محیط بانش ایستاد حتی به مشکلات خانوادگی آنها رسیدگی کرد و خود پا به پای مامورش در منطقه حضور داشت که توانست آمار را به بیش از ۲۵۰۰ راس برساند. ایشان هم میتوانستن به فکر رفاه باشن
    فقط شیر آحمد نیست، پروند سبزوار نیز با خاک یکسان شده است زمانی کل های بالای ۱۰ سال که سفید شده بودن را در گله های ۵۰ راسی میتوانستید ببینید حدودا ۱۳۰۰ راس کل بز داشت اما فکرکنم ۲۰۰ راس بیشتر باقی نماند طی سه چهار سال همه از بین رفتن
    البته همه این نا بسامانیها به اداره کل برمی گردد زمانی که معاونت کارکشته و قدیمی سازمان را کنار می گذارند همان کسی که اسمش لرزه به تن شکارکشا و متخلفان خراسان می انداخت

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  32. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    خدا شاهده گزارش را نخوانده با دیدن متن به خودم گفتم اینها از تشنگی تلف شدند. این منطقه یک زیستگاه خودکفا نیست و بسیار خشک است اگر به حال خودش رها شود وحوش یا تلف میشوند یا آواره.مسببین این فاجعه از رییس گرفته یا زیردست باید محاکمه شوند

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  33. آرش می‌گوید:

    زاد ولد این آهوها کجا رفته ؟ اینا رو کی خورده… ؟

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  34. Ramis می‌گوید:

    شکی نیست که مدیریت ضعیف اداره کل محیط زیست استان و بعد هم سبزوار، این بلای جبران ناپذیر را بر سر پناهگاه آهوی شیراحمد آورد.
    تا دو سه سال پیش جمعیت آهوها حدود ۳۰۰۰ راس بود که اگر درست محافظت می شدن با زاد و ولدی که میکردن حالا باید حداقل ۵۰۰۰ راس آهو در اونجا وجود داشت.
    آخه مگه شوخیه که در عرض دو سه سال جمعیت آهو از ۳۰۰۰ راس برسه به ۵۰۰ راس!!!!
    طاعون هم نمیتونه با این سرعت جمعیت آهوها رو کاهش بده !
    حتما شکارچیها توی اون پناه گاه راست راست راه میرن و آهو شکار میکن و کسی هم نیست که جلوشون رو بگیره.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  35. بازتاب می‌گوید:

    این چه کشتزاریست که علف هرز درآن فراوان رویید؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  36. محمدعلى الله قلى می‌گوید:

    چرا بیخود شلوغش میکنید؟
    همش ٢۵٠٠ آهو بوده دیگه
    درست میشه
    باید روى بچه ها کار کرد. الان وقتشه!
    عکس آهو را بدیم اونور لباس تیم ملى فوتبال کار کنن براى اطلاع رسانى، چند نفر از متخصصین هم برن برزیل و تانزانیا براى معرفى آهو به مردم آنجا.
    چندتا از این NGO هاى فعال و شریف هم صورت بچه ها را رنگ کنن ترجیحا توى موزه ها یا باغ وحش تهران هم اینکار رو انجام بدن تا خوووب رسانه اى بشه.
    عملکرد درخشان و تاریخى رئیس زحمتکش منطقه شیراحمد و مدیر شایسته استان دروازه جدیدى براى سرازیر شدن کمک هاى مالى داخلى و خارجى براى رسیدن به اهداف بالا باز کرده.
    حالا آهو خواست حفظ بشه خواست نشه دیگه اون مسئولش کَس دیگس.
    ما باید کار فرهنگى کنیم شروعش هم از شیرخوارگاه هاست.
    همه هم خوشحال و قانع میشن.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  37. مشهدی می‌گوید:

    دوستان بیایید خودمان را گول نزنیم. در حال حاضر محیط زیست خراسان رضوی با تغییر مدیریت اصلاح شدنی نیست!

    مشکل باید از ریشه حل شودT باید طرحی نو در انداختT باید تغییرات را از لایه های بسیار پایین تر آغاز کرد باید جلو قانون گریزی ها و بی عدالتی ها و آن مافیایی را گرفت که ریشه در گذشته دارد!!!

    در شرایط فعلی اگر مدیر استغفرا… از معصومین هم باشد باز هم این جماعت خرابش می کنند و مانع فعالیتش می شوند.

    اصلا مهم نیست این شخص چه کسی باشد مهم این است که عروسک خیمه شب بازی نباشد!!

    فقط خدا می داند که به آن اداره کل چه گذشته و اکنون چه می گذرد! و حکایت همچنان باقی است……

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  38. Ramis می‌گوید:

    کجایی آقای مهندس خانی که ببینی چی بر سر زحماتت آورده اند.
    در طول حضور چند ساله ات در سبزوار و حضور شبانه روزی ات در دشتها و کوههای سبزوار و فرهنگ سازی هایی که در روستاها میکردین جمعیت وحوش در مدت کوتاهی رشد چشمگیری داشت که جای تقدیر و تشکر دارد.
    حضور و فعالیتت آنقدر پررنگ بود که حتی مردم کوچه و محل و روستاهایی ها هم اسمتو بلد بودن.
    اگه تلاش شبانه روزی ات (که سابقه چندانی هم نداشتی)، نبود جمعیت آهو و کل و قوچ خیلی وقت از این در سبزوار منقرض شده بود.
    خوشم میاد که شده بودی کابوس شکارچیها. البته برخوردت با شکارچی های به دام افتاده چنان توام با ادب و احترام بود که تاثیرش از صدتا برخورد خشن هم بیشتر بود. طوریکه شکارچی بعد از صحبتهای شما دیگه واقعاً سر به راه میشد و دیگه از ترس اینکه دوباره با شما مواجه نشه و شرمنده شما نشه , دیگه نمی رفت به شکار. (خود بنده از جمله همون شکارچی ها بودم که پس از صحبتهای شما اسلحه ام رو فروختم)
    به جرات میتونم بگم سبزوار تا حالا مدیری مثل شما رو تجربه نکرده بود.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

    • شکار و طبیعت می‌گوید:

      سلام .شما ایا میدونین ایشون وقتی اومد و از اقای جلالی پست ریاست رو تحویل گرفت چند راس اهو داشت شیر احمد؟و وقتی رفت چه تعداد تحویل داد؟امن شیر احمد رو حتی قبل از اینکه شکار ممنوع شه و بعدشم پناهگاه حیات وحش شه خوب بخاطر دارم.هیچوقت پای صحبت محیط بان های قدیمی یا نیروهای جدید نشستین؟هیچ میدونی چه تعداد گوشت فروش تو زمان ایشون وجود داشتن؟میدونی چرا هر کسی جرات پیدا میکرد بره شکار اهو؟زدن این همه اهو تو این مدت زمان ٢ تا عامل میتونه داشته باشه.اول اینکه افراد محلی یا شکار چی شورش کرده باشن که باید دید دلیلش چیه و دوم اینه که متطقه به امان خدا رها شده باشه وواسه رییس اداره اصلا ً مهم نباشه .

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  39. ارش 1 می‌گوید:

    چند ساله که شیر احمد رو دارن با تغذیه دستی نگه میدارن
    خشکسالی
    اخه اینجوری که نمیشه اهو نگه داشت !
    بعدش یارو داره با موتور رد میشه از توی دشت
    سوغاتی با خودش یه بره اهو میبره خونه !!!!!
    خودشون توی مستند نشون دادن

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  40. ایرانى امارات می‌گوید:

    أدم هر چى بیشتر میخونه بیشتر به عمق فاجعه پى میبره

    آخه مگه محیط زیست بى صاحبه که اینطور حیات وحشش رو به حراج گذاشته؟

    یعنى وزیر محترم این اخبار به گوشش نمیرسه؟

    واقعا خسته نباشید با این مدیریت!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  41. علی حقگو می‌گوید:

    چنین کاهش تلفاتی اونم بدون شیوع بیماری کشنده، فقط یک دلیل می تونه داشته باشه عدم نظارت و شکار بی رویه از یک طرف و خیانت از درون از سوی دیگر

    شنیدم حقوق قرار دادی ها رو با تاخیر چند ماهه می دن و این در حالی است که اکثر محیط بانان قرار دادی هستند

    در ضمن مدیریت مهندس آقا میری در خراسان بسیار مهم بود البته فراموش نکنید آن موقع تحریم ها هنوز نبود و بودجه سازمان بسیار بالا بود

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  42. فاطمه می‌گوید:

    میشه علت اصلی کاهش جمعیت آهو شیر احمد را از نظر شما بدونم

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  43. رضا یکتا می‌گوید:

    این امار مربوط به سال ۹۴ هست
    الان که تیرماه نود و هشته برید و امار بگیرید ببینید اصلا چیزی باقی مونده؟؟؟؟
    حیف و صد حیف…

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>