تلفات طاعون در طالقان به ۲۰۴ کل و بز افزایش یافت + تصاویر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان پایش های صورت گرفته در عرصه های طبیعی طالقان طی روزهای گذشته مجموعا ۹۲ لاشه کل و بز جدید توسط اکیپ های پایش، شناسایی و معدوم گردید.

با کشف این ۹۲ لاشه تعداد تلفات حیات وحش بر اثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در این منطقه به ۲۰۴ کل و بز افزایش یافت.

در حال حاضر با هماهنگی های صورت گرفته دامهای اهلی از منطقه خارج شده و بیش از ۸۰ هزار راس دام اهلی واکسینه شده اند.

علی رغم صعب العبور بودن زیستگاه های کل و بز، تلاش محیط بانان، کوهنوردان، شکارچیان و نیروهای مردمی برای معدوم سازی لاشه ها و جلوگیری از انتشار ویروس به سایر نقاط همچنان ادامه دارد.

در جریان پایش های صورت گرفته علاوه بر لاشه های کشف شده تعدادی کل و بز بیمار نیز در ارتفاعات مشاهده شده شده است که علائم بیماری در آنها نمایان بوده است.

تصاویر زیر مربوطه به پایش های صورت گرفته و معدوم سازی لاشه ها توسط اکیپ های مختلف طی روزهای گذشته است.

+1
-32
  

17 دیدگاه

  1. بازتاب می‌گوید:

    جز مرگ و اندوه، چیزی دگر با خود ارمغان نیاوردند.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  2. داریوش می‌گوید:

    یعنی هیچ درمانی نداره تو قرن بیستو یک با این همه تکنولوژی و علم درمانی پیدا نشده ؟

    اگه دولت به محققان ایرانی بهای بیشتر بده و منابع مالیشو تامین کنه جوونای مملکت خودمون میتونن راهی برای درمانش پیدا کنن

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  3. امیر می‌گوید:

    حالا مطمئن شدم که سازمان محیط زیست و سایر ارگانهای دولتی با بی برنامگی مقصر اول نابودی محیط زیست کشور هستند . دادن پروانه دام در منطق حفاظت شده : کشیدن جاده : طرح های بهره برداری از معادن در محیط های حفاظت شده : تغییر مسیر ابها و سد سازی های مفرط : اختصاص ندادن بوجه لازم و نداشتن نیرو و تجهیزات کافی طبق استاندارد : عدم محافظت از جنگل های شمال و ده ها دلیل دیگر میتوانند این ادعا را ثابت کند

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 2

  4. DORNA می‌گوید:

    ظاهرا نابودی حیات وحش و طبیعت سرعت گرفته است…
    این تصویرها بیشتر تداعی کننده نزول بلا هستند…

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  5. امیرعلی می‌گوید:

    معادل پروانه شکار چهارپایی که در کل کشور قبلا صادر میشد روی حساب بی تدبیری سازمان محیط زیست توی ٢ ماه ، اون هم فقط در یک منطقه حیوون از بین رفت …
    دست گل مسئولین درد نکنه !!!

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 3

  6. ایرانگرد می‌گوید:

    مقصر این فاجعه فقط نبود نظارت کافى بر واکسینه بودن دام هاى اهلى بیشمار در منطقه طالقان و عدم کنترل خروج به موقع گله ها (٢٠ شهریور) از مراتع منطقه نیست.
    بخش عمده اى از این جمعیت کل و بز به دلیل ناامنى شدید و پیشروى دام در ارتفاعات منطقه الموت به ناچار به طالقان سرازیر شدند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

    • ارش 1 می‌گوید:

      امروز ۲۲ مهر ماه هست و هنوز دام ها در مراتع ییلاقی حضور دارند متاسفانه
      البته در کل کشور همین وضع هست
      فکر کنم تا برف نیاد حاضر به ترک مراتع نیستن خب سازمان جنگل ها و مراتع که کاری باهاشون نداره
      اینم از تبعاتش

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  7. kooshan می‌گوید:

    از اواخر بهار امسال که شیوع  «طاعون بزی ppr» در هفتاد قله اراک مشاهده شد تابحال در سه منطقه فیروز کوه، خرمنه سر زنجان و طالقان نیز  بترتیب شیوع یافته که جز در منطقه فیروز کوه ( که این هم جای تأمل دارد ) با تلفات بالا در جمعیت علفخواران وحشی همراه بوده است، با توجه به بعد مسافت و نیز خصوصیت زیست گله ای این حیوانات، انتقال از طریق جابجایی طبیعی این وحوش دور از ذهن است، ضمن اینکه حتی اگر در یکی از چهار نقطه مذکور یا یکی از دیگر مناطق مساعد ، در گذشته شیوعی چنین گسترده و همراه با این تلفات بالا روی داده بود لااقل بایستی در اذهان جوامع محلی،  محیط بانان باسابقه یا حتی شکارچیان قدیمی و یا سایر کسانی که بهر نحو بیشتر به این مناطق تردد دارند ثبت و ضبط می شد : « علی خسروان می‌گوید: در مورد تاریخچه وجود این بیماری در منطقه اطلاعات دقیقی در دست نیست و اگر هم دام‌ها مبتلا شده باشند، در اسناد موجود ثبت نشده است، اما این اطمینان را می‌دهد که در ۲۰ سال گذشته این منطقه این بیماری را در میان دام‌های اهلی و حیات وحش خود ندیده است. خسروان به گفته اهالی منطقه استناد می‌کند که می‌گویند سال ۷۵ هم این بیماری درمنطقه شایع شده اما از آنجایی که در مستندات محیط زیست چنین اطلاعاتی ثبت نشده، چندان اتکایی به این گفته‌ها نمی‌کند.»

    etemadnewspaper.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?V_News_Id=&Src=Main&News_Id=20680

    بنظر میرسد همزمان با تلاش جهت کنترل این بیماری و کاهش تلفات در مناطقی که تابحال درگیر این بیماری شده اند، ضروری است  «س. ح. م. ز.» با تعامل و همکاری  «سازمان دامپزشکی»  و  « سازمان جنگلها،…» یک گروه بررسی تشکیل دهد _  که شامل کارشناسان خارجی بوده یا حداقل از کمک مشاوره ای آنها برخوردار باشد_ تا چرایی و چگونگی این شیوع گسترده بیماری ذکر شده را مورد مطالعه دقیق قرار دهد تا هم مستنداتی معتبر از این رخداد خسارت بار جمع آوری و ثبت شوند و هم جوانب موضوع و علت یا علل اصلی_ تا جایی که مقدور است_ روشن و معلوم شده و توضیحی درست و مطابق واقع از آنچه روی داده بدست آید.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 5

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      فرمایش شما را که من خیلی وقت پیش گفتم بیماری در هفتاد قله ربطی به دام نداره .کسی اهمیت نداد فکر کردند من از دامدار حمایت میکنم.درمورد دیگر مناطق نظر ندادم چون نمی‌دانستم.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

      • kooshan می‌گوید:

        آقای حمیدرضا احمدی،
        نظر شما محترم است اما در باره عدم ارتباط شیوع این بیماری با دامهای اهلی صحبتی نشده بود، بطور کلی بحث این بود که اینگونه شیوع گسترده بیماری و در نقاط مختلف که با یکدیگر بعد مسافت نیز دارند_ لاقل با اطلاعات منتشر شده فعلی _ تابحال در کشور بی سابقه بوده و باید مورد بررسی و تأمل دقیق و کارشناسی قرار بگیرد.

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 4

  8. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    خوب اون حیوونی که تو آب افتاده بود تمامشو آلوده میکنه
    شما هرچی معدوم کنی لاشه هارو شاید در پایین دست بزی از آن آب خورده باشد یا حیوونای مریض که تو گله مشاهده میشن باید معدوم شن تا به سالمها سرایت نکنه
    واقعا در دنیا راهکاری برای مقابله با این بیماری نیست که در ایران اجرایی بشه؟
    اگه نه که من با نظر درنا موافقم این یک بلا میباشد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  9. میثم می‌گوید:

    چرا حیوانات آلوده رو با شلیک خلاص نمیکنن و از جابجایی و آلودگی بیشتر جلوگیری نمی کنن؟؟؟؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

    • امین منصوری می‌گوید:

      ما که قبلا هر چه گفتیم حیوانات بیمار را خلاص کنند فقط و فقط به سنگدلی محکوم شدیم و روح لطیف و احساسات پاک مخالفین شکار خدشه دار گشت. درود به محیط زیست طالقان که صادقانه آمار تلفات را منتشر می نماید، من شک ندارم که در مناطق دیگر کشور این بیماری هزاران کل و بز را از بین برده ، ولی مدیران مناطق صداشو در نمیارن تا بگویند که همه چیز امن و امان است و ما خوبیم. ناراحتی من فقط ، هدر رفتن زحمات محیط زیست طالقان، اعم ازمدیریت، محیطبانان، همیاران و شکارچیان منطقه است که با تمام وجود از حیات وحش منطقه حفاظت کرده بودند. جناب کشیری همان کاری را انجام بده که خودت هم میدانی درسته، کل و بزهای بیمار را خلاص کن.

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

  10. بهنام میثاقی می‌گوید:

    لطفا” متخصصینی که با سازمان همکاری دارند بفرمایند این بیماری می تواند به دام های اهلی و انسانها در نهایت انتقال یابد یا خیر ؟

    حتما” شکار این حیوانات برای شکارچیان آسان تر خواهد بود ،آیا مردم بی اظلاعی که از گوشت این شکار های بیمار تغذیه می کنند نیز بیمار می شوند؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  11. مهدی حاجیان می‌گوید:

    سلام چرا کار گروه خارجی رو وارد عمل نمیکنید؟
    اگر سازمان اجازه نمیده اصلا نیازی نیست که در جریان باشه!! و چرا از هلیکوپتر و یا پهباد برای روشن شدن ابعاد واقعی فاجعه استفاده نمیکنید؟
    بنده به عنوان سرباز سابق سازمان یا یک شهروند یا دیدن این تصاویر واقعا اعصابم بهم میریزه !!
    شاید خیلی ها ندودن حفاظت از این لاشه ها که یه زمان زنده بودن مشقت ها کشیده شده و هزینه ها شده.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  12. مسعود البرز می‌گوید:

    سلام مهدی جان ممنون که هنوزم دلسوز طبیعت هستی یاد شبهائی که تو کوه با قاطر گشت میزدیم و این حیوانات در کمال سلامت وآرامش بسر می بردند خدا کند زود این قصه تموم بشه تمامی همکاران در استان االبرز بسیج اند و بخصوص دلیر مردان طالقان که هفته ها تو کوه گشت می زنند خدا خوت

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  13. محسن می‌گوید:

    با سلام به همه دلسوزان محیط زیست.
    به نظر من مقصر اصلی این فاجعه دامپزشکی و منابع طبیعی هستند اما متاسفانه در چنین مواقعی ذهن همه و نوک پیکان انتقادات به سمت حفاظت محیط زیست است که کمترین بودجه را نسبت به دو اداره مذکور داراست.با این اوصاف شاهد زحمات شبانه روزی همکاران هستیم و باید دست همگی را بوسید مخصوصا مهندس کشیری و حکیمی عزیز و همگی محیط بانان ایثارگری که با توجه به کمبود امکانات هفته هاست دست از تلاش بر نداشتند.با آرزوی موفقیت همکاران عزیز.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>