کاهش شدید تراز آب دریای خزر در سال ۹۴ / سرنوشت ارومیه در انتظار خزر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه در حالی که کمتر کسی از وضعیت سطح آب دریای خزر صحبتی به میان می آورد، شرایط دریای خزر به لحاظ سطح آب، روند کاهشی شدید و نگران کننده ای را در پیش دارد.

پس روی آب دریای خزر طی چند سال گذشته کاملا مشهود است به نحوی که دریا در تمام نوار ساحلی شمال کشور چند ده متر  عقب نشینی کرده است و ساحلی جدید به عرض حدودا ۵۰ الی ۱۰۰ متر در طول نوار ساحلی شمال کشور ایجاد شده است.

ساحلی جدید که در اختیار هیچ نهاد و ارگانی و در تملک و اشغال هیچ یک از اشخاص حقیقی و شهرک های خصوصی در شمال کشور نیست.

این موضوع نیازمند نظارت دقیق نهادهای مسئول است تا این خط ساحلی جدید توسط افراد سودجو و برخی ارگان ها اشغال نشود.

نقطه زرد رنگ محل قبلی تلاقی آب خزر با خشکی و نقطه قرمز رنگ محل فعلی تلاقی آب دریا با خشکی را نشان می دهد

مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر به تازگی اعلام نمود بر اساس بررسی داده‌های ترازسنجی ایستگاه بندر انزلی، میانگین تراز آب در فصل بهار سال جاری برابر ۸۷/۲۶- متر بوده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بالغ بر ۲۲ سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد.

این بررسی حاکی از روند کاهشی تراز آب در فصل بهار ۵ سال اخیر می‌باشد. همچنین در فصل بهار سال جاری حداکثر تراز آب مشاهده شده برابر ۷۳/۲۶- متر در خردادماه و حداقل تراز آب نیز برابر ۹۹/۲۶- در اردیبهشت و فروردین‌ماه اتفاق افتاده است.

ستون های بنفش تراز آب خزر در بهار سال ۱۳۹۳ و ستون های زرد رنگ تراز آب این دریاچه در بهار سال ۱۳۹۴ را نشان می دهد

قابل ذکر است که میانگین سالانه تراز آب دریای خزر در سال آبی جاری (۹۴-۱۳۹۳) در مهرماه گزارش خواهد شد و نهایتا این میانگین معرف افزایش و یا کاهش تراز آب دریا نسبت به سال آبی قبل خواهد بود.

ضمنا میانگین تراز آب در سال آبی گذشته برابر ۶۷/۲۶- متر بوده است که نسبت به سال قبل خود ۸ سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد

نمودار فوق روند کاهشی تراز آب دریای خزر در فصل بهار طی ۵ سال اخیر را نشان میدهد که در سال ۱۳۹۴ شدت بیشتری یافته است

دریای خزر بطور کلی در ۱۸ سال اخیر روند کاهشی داشته که این روند در ۸ سال اخیر از شدت بیشتری برخوردار بوده است.

با توجه به اینکه نزدیک به ۸۵ درصد از آب دریای خزر از رودخانه ولگا تأمین می‌گردد و از آنجائیکه آبدهی این رودخانه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ میلادی بطور کلی پایین‌تر از حد نرمال گزارش شده است، لذا کاهش تراز آب در سال های اخیر ناشی از خشکسالی در حوضه آبریز دریای خزر و کاهش ورودی رودخانه ولگا ارزیابی می‌شود.

0
-32
  

6 دیدگاه

  1. کاسپین می‌گوید:

    این باید برای کسانی که می خواهند آب دریای خزر را به داخل ایران و یا دریاچه ارومیه منتقل کنند یک هشدار باشد

    چون دریای خزر یک دریاچه است و دور تا دور آنرا خشکی فرا گرفته و اصلا نمی شود روی انتقال آب از این دریاچه به جاهای دیگر حساب باز کرد

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 5

  2. دوست می‌گوید:

    سال ٧٠ آب دریا به صورت ناگهانی پیشروی داشت به طوری که همین خط ساحلی که با پس روی اینروزهاش مواجهه چند ده متر عقب تر بود, یعنی حد نرمال آب دریای خزر هنوز عقب تره.

    این یک مزیت هست و یک عیب, مزیت از این نظر که همچون گذشته این ساحل ساحلی عمومی خواهدد بود و مأوا و استراحت گاه فک خزری و سایر جانداران که در کنار آب زندگی میکنند, ضمن اینکه وجود اکوسیستم ساحلی, موجب تصفیه ی آب و پالایش میشود, و عیب از این نظر که اگر مقتدرانه با زمینخواری وارد عمل نشوند, ممکن است این سواحل به اشغال سود جویان در آید.

    تا پیش از پیشروی آب دریا در سالهای اولیه ی دهه ی هفتاد سرتاسر شهسوار از چشمه کیله تا نسارود ساحلی ماسه ای بود که شب هنگام وقتی کنار آب مشغول قدم زدن بودیم میتوانستیم فک هایی که برای استراحت به ساحل می آیند ببینیم, اما اکنون سالیان درازیست که با احداث موج شکن های سنگی (جهت جلوگیری از تخریب بافت مسکونی) دیگر فکی نمیتواند به ساحل بیاید.

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 4

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خیلی از مشکلات به خاطر گرمایش زمین هست که خوشبختانه اخبار امیدوار کننده ای این روزا در این مورد میشنویم.

    داغ Thumb up 12 Thumb down 12

  4. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    خالق هستی در جای حق نشسته وهیچگاه فکر تشبیه ان با دریاچه ارومیه را نکنید داستان ارومیه چیز دیگری . انشاله که خزر تا همیشه پر اب و خروشان باقی می ماند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 9

  5. شاهین می‌گوید:

    ای بابا یعنی دریای خزر هم داره خشک میشه؟؟؟!!! ا

    ینجوری که داره پیش میره کم کم ایران تبدیل به شوره زار خواهد شد!

    قطعاً کاهش آب دریای خزر باعث کاهش رطوبت در منطقه میشه که در نهایت بر روی پوشش گیاهی دامنه های شمالی البرز تاثیر بسیار مخربی خواهد داشت.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  6. نیروانا می‌گوید:

    به استناد اماری که از قرن نوزدهم میلادی موجود است دریای کاسپین دوره های پیشروی وپسروی متعددی داشته است با توجه به اینکه برروی خلیج قره بغاز در ترکمنستان سدی زده شده باز یا بسته کردن ان بر سطح اب دریا تاثیر داشته وهمینطور احداث کانالی که رودهای دن و ولگا را به هم ودر نتیجه دریاهای سیاه و خزر رابه هم متصل میکند دریای کاسپین از حالت دریاچه خارج میشود روی طرح ایران رود یا اتصال دریاهای جنوب وشمال ایران هم میتوان فکر کرد هرچند اثرات زیست محیطی خاص خودش را دارد

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>