آخرین وضعیت تنگی تنفس مردم خوزستان و توضیحات رییس سازمان محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پس از بارش باران در ساعت ۲۲ چهارشنبه شب (۹۴/۸/۶) هفته گذشته در استان خوزستان با افزایش حجم مراجعین به اورژانس‌های بیمارستان استان به ویژه شهر اهواز روبه‌رو بودیم که عمده علائم این بیماران، تنگی نفس، سرفه و خس‌خس سینه بود.

دکتر اسماعیل ایدنی اظهار داشت: تا ساعت ۸ صبح امروز (شنبه ۹ آبان ماه) تعداد ۱۱ هزار و ۴۶۹ نفر از بیماران بر اثر این پدیده به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کرده‌اند.

از ۱۱ هزار و ۴۶۹ بیمار مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های استان، ۱۹۲ نفر بستری و از این میان، ۱۵ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و تعداد ۱۱ هزار و ۳۱۷ نفر از بیماران با درمان های سرپایی در حدود ۲ تا ۳ ساعت مداوا شدند.

تا ساعت ۲۰ شب گذشته، هیچ مورد فوتی ناشی از بارش‌ها در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور مشاهده و گزارش نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص اسیدی بودن بارش باران در استان خوزستان عنوان کرد: باران اسیدی واژه مناسبی برای این پدیده نیست اما تشخیص اسیدی بودن یا نبودن و بررسی ویژگی‌های آن به سازمان حفاظت محیط زیست مربوط است.

توضیحات رییس سازمان حفاظت محیط زیست / گرده افشانی گیاهان محتمل ترین دلیل تنگی نفس مردم خوزستان

دقایقی قبل معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار متنی در صفحه تلگرام خود توضیحاتی را بشرح زیر در خصوص علائم تنگی نفس در بیم مردم خوزستان ارائه نمود:

«چند روزیست درگیر موضوع مشکل تنفسی هموطنان خوزیستانی هستم. طی پیگیری ها با معاون محیط زیست انسانی و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با توجه به نتایج دستگاه های پایش آلودگی هوا مسئله باران اسیدی مورد تایید قرار نگرفته، چراکه PH  این باران ها عادی است.

ستاد بحران خوزستان پنجشنبه شب تشکیل جلسه داد. مهندس لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این جلسه توضیح داد که بعد از هشدار هواشناسی درباره بارندگی، آمادگی دستگاه های سنجش آلودگی هوا در استان و نیروهای کشیک در برنامه قرار گرفت. این دستگاه ها مواردی مانند دی اکسید گوگرد، ترکیبات ازت، ترکیبات هیدروکربوری، ازن و غبار را اندازه گیری می کند. اما نتایج آزمایش باران های اخیر این نوع آلودگی ها را در شرایط ناسالم نشان نداده است.

ظاهرا در جلسه مطرح شد که در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۲ هزار نفر و در سال گذشته نیز حدود ۱۶ هزار نفر به دلیل تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و گزارش دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد عمده مراجعان سابقه بیماری تنفسی و آلرژی داشته اند.

متاسفانه علت اصلی بروز تنگی تنفس در خوزستان تاکنون قطعی نشده است. پس از مشکل سال ۹۲، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نفت فرآوری حدود ۳۰ هزار بشکه نفت سنگین و ترش در داخل شهر اهواز را متوقف کرد تا شاید این مشکل تنفسی پایان یابد.

به طور کلی ۱۸ گزینه به عنوان علل این عارضه مطرح و مورد بررسی بوده که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است.

در مجموع و با توجه به بررسی های مختلف بر روی این بیماران، آلاینده های هوای استان و زمان وقوع تنگی نفس، به نظر می آید گزینه گرده افشانی گونه های گیاهی خاص قوت بیشتری پیدا کرده است. احتمال آن هست که درختچه کناکارپوس که در سطح شهرهای خوزستان به وفور کاشته شده مسبب این مشکلات باشد. تنگی نفس در زمان بارندگی ماه های آبان و آذر رخ می دهد و  در ماه های دیگر شاهد این نوع عارضه نیستیم.

هواشناسی خوزستان هم اعلام کرده که بارندگی در این چند روز آزمایش شده و آنالیز آن نشان می دهد که باران اسیدی نبوده است.

در هر حال با همکاری وزارت بهداشت به جد پیگیری شناسایی علت این تنگی نفس هستیم تا بتوانیم آن را به طور ریشه ای حذف کنیم.

در مورد هوای خوزستان اقدامات دیگری هم صورت گرفته که به زودی اعلام می‌شود.»

0
-46
  

8 دیدگاه

  1. DORNA می‌گوید:

    واقعا نمی فهمند ؟! دیگه بچه مدرسه ای ها هم می دونند دلیل فاجعه زیست محیطی خوزستان چیزی نیست جز نابودی تالاب هورالعظیم توسط شرکت نفت…

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  2. پرنده مهاجر می‌گوید:

    با این تخریبهای زیست محیطی که به همت ارگانهای مختلف انجام شده باید منتظر این جور اتفاقات بود

    خوزستان غرق در معضلات محیط زیستی. خدایا مدد

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  3. DORNA می‌گوید:

    tabnak.ir/fa/news/543525/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-40-%D8%B2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DA%86%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%87

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  4. میثم می‌گوید:

    جل الخالق!!!!گرده افشانی گلها!!!!!!
    مگه در فصل بهار و اردیبهشت ماه هستبم؟؟؟؟!!!
    شایدم من اشتباه خودنم. شایدم تا حالا اشتباه فکر کردین فصل گل دادان و باروی گیاهان در اردیبهشت و بهار هست.
    یه سوال پس چرا گل ها امسال یادشون افتاده تو این فصل گرده افشانی کنند؟؟!
    یعنی سال های قبل گرده افشانی نمیکردن؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  5. behnam می‌گوید:

    واقعا از یک مسئول بعید هست که این مشکلو از بایت گرده افشانی گلها عنوان بکنه. تو رو خدا اقلا یه چیزی بگین که یک کمی هم پایه علمی داشته باشه چرا برای مشکلات زیست محیطی خوزستان و گرد و غبار خوزستان که به قول دوستمون بخش مهمیش خشک شدن تالایهای خوزستان هست کاری انجام نمیشه؟ چرا بدون مطالعات زیست محیطی آبی که حق این استان بود به استان دیگه ای داره هدایت میشه؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  6. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    بابا بزنید طبیعتو نابود کنید، درخت ها را قطع کنید، جنگل ها را صاف کنید، فاضلاب را بزنید تو رودخانه ها، جانداران را شکار کنید، روی رودخانه ها سد بزنید همه چیز درست میشه دیگه!
    کاری نداره که!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  7. داریوش می‌گوید:

    گرده افشانی؟؟؟ ببخشید گرده افشانی کدوم گیاه؟ مگه گیاه هم باقی گذاشتید دیگه؟همش کارخونه و بتون و فولاد

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  8. مسافر زمین می‌گوید:

    فجایع و بحرانهای زیست محیطی میتوانند منشاء بحرانهای متعدد دیگری باشند از قبیل بحرانهای اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و حتی بحران نظامی
    با این مشکلاتی که در وضعیت زیست محیطی خوزستان عزیز پیش آمده بعید نیست در چند سال آینده شاهد کوچ گسترده ساکنین این استان به شهر ها و استانهای دیگر باشیم و این استان خالی از سکنه گردد. تصور کنید اگر در این حالت کشور متجاوزی قصد دست درازی به این خاک زر خیز را داشته باشد، کیست که از خاک این سرزمین دفاع کند؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>