برپایی گسترده تورهای هوایی با وجود ممنوعیت اعلام شده و ادامه کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): خلاصه گزارش: علی رغم صدور اطلاعیه ای توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در ابتدای فصل پاییز مبنی بر ممنوعیت روش های نامتعارف صید پرندگان ازجمله نصب دام هوایی، گذر و کرس، هم اکنون در اطراف دامگاه ها و داخل شالیزارهای شهرستان فریدونکنار دام های هوایی در سطح بسیار وسیعی برپا شده و انواع گونه های پرندگان بصورت شبانه روزی در این دام ها گرفتار می شوند و بصورت علنی در بازار فصلی فروش پرندگان در فریدونکنار به فروش می رسند.

—————————————————————————————————————————————————————————–

هر روز صبح زود در حالی که همه مشغول صرف صبحانه و یا شروع روز هستند، اینجا در بازار فروش پرندگان مهاجر شهر فریدونکنار صدها پرنده از انواع حلال گوشت و حرام گوشت بعضا حمایت شده به همراه برخى از پرندگان شکارى و برخى پستانداران وحشى در سایه نبود نظارت و اعمال قوانین به حراج گذاشته می‌شوند.

بعد از گذشت یک ماه از آغاز فصل مهاجرت پرندگان به منطقه سرخرود و فریدونکنار، صید و کشتار انواع پرندگان مهاجر کماکان به قوّت خود باقی است و با فرود جمعیت هاى جدید پرندگان این روند روز به روز افزایش می یابد.

روزانه در حدود یک هزار و گاهی تا بیش از دو برابر این تعداد از انواع پرندگان مهاجر در بازار مذکور بدون نگرانی از اجرای مصوبات قانونى سازمان محیط زیست داد و ستد میشوند.

البته در نتیجه عدم نظارت و ذى نفع بودن برخى عوامل نظارتى، این بازار محل معامله و خرید و فروش پرندگان صید و شکار شده در سایر مناطق و استان‌های همجوار نیز میباشد.

در اول مهرماه اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در اطلاعیه ای ممنوعیت بکارگیرى روش هاى جدید و ممنوع صید پرندگان بویژه تور هوایى و دام زمینى کرس را اعلام نمود اما صیادان پرنده همزمان با انتشار این اعلامیه با این وجود که هنوز محصول برنج زمین هاى منطقه برداشت نشده بود و عملا امکان صید وجود نداشت اقدام به برپایى تورهاى هوایى نمایشى در کنار جاده ها و مسیرهاى پر تردد کردند تا از همان ابتدا اقتدار خود را در به سخره گرفتن قوانین اعلام کنند. (تصاویر تورهای هوایی که هم اکنون در نقاط مختلف مازندران برپا شده است در ادامه این گزارش قابل روئیت است.)

متاسفانه مسئولین محیط زیست مازندران تا به این لحظه نه تنها هیچ واکنشى در این ارتباط که امروز به شکل واقعى در حال گسترش روزانه است نشان نداده اند بلکه علی رغم درج نرخ مصوب جدید جرائم و مطالبات صید و شکار غیرمجاز در اطلاعیه مذکور، حتى یک مورد پرونده تخلف از بازار علنى فروش پرنده فریدونکنار نسبت به فروش روزانه گونه هاى حمایت شده مانند بوتیمار بزرگ، اردک بلوطى، طاووسک، گیلانشاه و انواع پرنگان شکارى به مراجع قضایى حتى به شکل نمادین ارجاع داده نشده است.

به نظر می رسد مسئولین حفاظت محیط زیست استان مازندران این روند غیر قانونى را به حال خود رها کرده و عملا ادامه این دست درازى به میراث طبیعى کشور را همچون گذشته پذیرفته اند.

اما همواره این سؤال مطرح میشود که چرا درست در داخل محدوده منطقه ثبت شده پناهگاه حیات وحش فریدونکنار عده اى متخلف، قداره کش و گستاخ به خود اجازه تعرض علنى به حقوق تمام ملت و نسل هاى آینده را داده اند؟

چه تفاوتى بین منطقه فریدونکنار و سرخرود مازندران با دیگر مناطق کشور وجود دارد که در این منطقه به بهانه کسب درآمد، دست درازى به میراث طبیعى کشور چنین بى مهابا انجام میشود؟

در این گزارش با استفاده از تصاویری که همگی در ۱۵ روز اخیر تهیه شده است (به غیر از دو مورد) آخرین وضعیت منطقه و صید پرندگان به اطلاع می رسد:

……………………………………………………..بوتیمار / پرنده حمایت شده

به دلیل رفتار تهاجمى این پرنده زیبا در هنگام خطر، صیاد براى مهار کردن بوتیمار ابتدا با پیچاندن بالها آنها را به یکدیگر گره زده و گردن پرنده را از زیر بالها رد کرده و به پشت میخواباند سپس پاها را بر خلاف جهت مفاصل میچرخاند و به هم قفل میکند. بدین ترتیب پرنده ساعات قبل از سلاخى را با درد غیر قابل وصف حاصل از شکستن پاها و بالهایش سپرى میکند.

بوتیمار پرنده‌ای حرام گوشت، کاملا گوشت‌خوار و فاقد سنگدان از خانواده حواصیل‌ها است.

سماک بازار پرنده فریدونکنار پس از خریدارى این گونه از صیادان در هر صبح، گوشت (براى مصرف خوراکى) و پوست را (جهت تاکسیدرمى) به شکل جداگانه به خریداران می فروشد.

جریمه (ضرر و زیان وارده به محیط زیست) صید و شکار بوتیمار بزرگ پنج میلیون ریال براى هر پرنده تعیین شده است.

فارغ از بحث کاهش جمعیت این گونه و لزوم حفاظت از آن، با توجه به حرام بودن مصرف گوشت این پرنده استفاده از آن با چه معیار اجتماعى و شرعى و عرفى در کشور مطابقت دارد که صید و خرید و فروش آن بى هیچ ممانعتى در فریدونکنار صورت میپذیرد؟

..حواصیل ارغوانى (حرام گوشت) صید جهت فروش گوشت و تاکسیدرمى / نرخ جریمه صید و شکار دو میلیون ریال

گورکن / قیمت فروش گورکن ١۵٠ هزار تومان ، نرخ جریمه صید و شکار گورکن (رودک) سى و پنج میلیون ریال

همزمان با ورود پرندگان به دامگاه ها برخى پستانداران نیز براى استفاده از شرایط و تغذیه وارد محدوده دامگاه ها میشوند. صیادان براى حفظ امنیت پرندگان به منظور افزایش صید، با این شکارگران طبیعى به انحاى مختلف شامل تله گذارى و طعمه مسموم مبارزه می کنند.

پستانداران صید شده نیز متعاقبا براى تاکسیدرمى یا اسارت در باغ وحش ها فروخته میشوند.

در مواردى نیز مانند گورکن تصویر بالا، گوشت جانور به جاى گوشت تشى براى مصرف خوراکى فروخته شده است.

گربه جنگلى صید شده در دامگاه ها (عکس مربوط به سال گذشته) جریمه صید و شکار: هشتاد میلیون ریال

………………………………………..باکلان / جریمه صید و شکار دو میلیون ریال

از نظر فقه اسلام پرندگان فاقد سنگدان در سیستم گوارشی مانند پرندگان ماهی‌‌خوار یا گوشتخوار، همچنین پرندگانی که مانند پرندگان شکاری بدون نیاز به بال زدن‌های مداوم قادر به پرواز هستند (پرواز با بال‌های باز یا بال بازروی) در زمرهٔ‌ پرندگان حرام گوشت قرار می‌گیرند و با استناد به این ۲ اصل شرعی، پرندگانی مانند انواع حواصیل‌ها، لک‌لک‌ها، پلیکان‌ها، باکلان‌ها (دار غاز)، کشیم‌ها و اردک‌های ماهی‌‌خوار همگی‌ پرندگان حرام گوشت تلقی‌ می‌شوند.

على رغم حرام گوشت بودن، این پرنده نیز براى مصرف گوشت صید و در بازار پرنده فریدونکنار خرید و فروش میشود.

……………………..اردک سرحنایى از اردک هاى غواص / جریمه صید و شکار: یک میلیون ریال

…………………………………………..انواع اردک و غاز در بازار پرنده فریدونکنار

…………………………….گیلانشاه بال سفید / جریمه صید و شکار: دو میلیون ریال

جمعیت هاى چند هزارتایى انواع غازهاى وحشى از شب سوم آبان ماه وارد فریدونکنار و سرخرود شدند. نظیر چنین گردهمایى طبیعى در هیچ کجا وجود ندارد.

درست در همین زمان اوج صید گروهى و قتل عام پرندگان انجام میشود. مأمورین منطقه تنها هستند (هر منطقه یک الى دو نفر) و زمان حساس براى حفاظت و جلوگیرى از کشتار هزاران غاز، درست از همین حالا تا ده روز در پیش روست.

دسته هاى غازهاى پیشانى سفید از جاده کمربندى فریدونکنار هم قابل مشاهده هستند.

متخلفین علاوه بر نقاط حساس نزدیک به دامگاه ها حتى داخل پناهگاه حیات وحش فریدونکنار هم دام هوایى برپا کرده اند.

غازهاى خسته و گرسنه در اثر بیقرارى و استرس طبیعى حاصل از انجام مهاجرت تا چند شب پس از رسیدن همچنان در طى روز و عمدتا شبها در فواصل بین دامگاه ها پرواز میکنند و در همین زمان صیادان با استفاده از این شرایط آنها را به سمت محیط هاى به ظاهر امن هدایت میکنند.

غازهایى که در گروه هاى بزرگ پرواز میکنند شانس بیشترى براى نجات از به دام افتادن در دامهاى هوایى مرتفع و طویل را دارند اما غازهاى کم یاب که طبیعتا کم جمعیت هستند و در گروه هاى کوچک پرواز میکنند به راحتى فریب خورده و به مجرد کم کردن ارتفاع به دام مى افتند.

بزرگترین تور هوایی برپا شده جهت صید غاز درست در قلب پناهگاه حیات وحش فریدونکنار / تصاویر آبان ماه ۱۳۹۴

یکی از متخلفین شناختهشده  در منطقه که از بستگان رییس و سماک بازار پرندگان فریدونکنار نیز هست، بزرگترین تور هوایى صید غاز را در داخل محدوده ثبت شده ملى پناهگاه حیات وحش فریدونکنار برپا کرده است. (سه تصویر فوق)

ارتفاع پایه هاى این تور ٢۴ متر و فاصله دو تیر از هم ٧٠ متر است. در صورت فراهم بودن شرایط مناسب، توسط این تور هوایى تا حدود صد غاز از گونه هاى مختلف در هر شب صید میشود.

سال گذشته غاز خاکسترى در بازار پرنده فریدونکنار به قیمت هر عدد دویست هزار تومان معامله شد و در حال حاضر قیمت هر غاز لاغر از ١٠۵ هزار تومان شروع میشود.

گونه هاى غاز وارد شده به منطقه:

غاز پیشانى سفید کوچک (گونه شدیدا در معرض خطر انقراض و حمایت شده ملى و جهانى – جریمه صید و شکار : صد میلیون ریال)

غاز پیشانى سفید بزرگ (جریمه: هشت میلیون ریال)

غاز خاکسترى (جریمه: دو میلیون ریال)

غاز پازرد (جریمه: چهل میلیون ریال)

عروس غاز (جریمه: چهل میلیون ریال)

………………………….بازار فریدونکنار مملو از انواع غاز وحشی / تصویر مربوط به سال گذشته

با شروع صید غاز به مدت ١۵ روز در هر شب ٢٠٠ تا ۵٠٠ غاز و در کل دست کم سه هزار غاز قتل عام خواهند شد که سود سرشار (فقط از صید غاز) و صد البته نامشروعى را که حاصل از تاراج حیات وحش و انفال ملیست نصیب عده محدودى متخلف خواهد نمود.

تورهای هوایی نصب شده در لپو (تالاب) فریدونکنار / این محدوده زیستگاه اردکهاى غواص (بلوطى، سرحنایى)، کشیم ها، چنگرها، بوتیمارها و بسیارى از پرندگان کنار آبزی است

……………………………….نمونه ای از نصب تورهاى هوایى در شالیزارهاى فریدونکنار


تالاب ازباران بهترین زیستگاه اردک بلوطى (گونه حمایت شده) در منطقه ، پوشیده از دام هاى هوایى بیشمار

پرندگانى که در زیستگاه مملو از تورهاى هوایى پرواز میکنند همواره در خطر به دام افتادن قرار دارند.

دیدن انواع گنجشک سانان کوچک، ماهى خورک، پرستوها، سارها و همانطور که در تصویر فوق مشخص است بلدرچین و زنبور خوار که در دامهاى هوایى گرفتار شده اند امرى عادی است.

متعاقب این پدیده انواع پرندگان شکارى شامل سنقرها، شاهین ها، سارگپه ها، قرقى ها و جغدها نیز به هدف بدست آوردن طعمه آسان به داخل دام هوایى رفته و به راحتى در تن تور در کنار طعمه خود گرفتار میشوند.

مرتفع برپا شدن تور هوایى شانس صید پرندگان را بالاتر میبرد و در چنین شرایطى تقریبا شانسى براى پرندگان نزدیک این محل براى فرار از تورها در تاریکى شب وجود ندارد.

با ادامه رویه صید این چنینى تعجبى ندارد که روش هاى صید گروهى پرندگان به مناطق اطراف فریدونکنار نیز سرایت کند.

تصاویر زیر در هفته اول آبان ماه ٩۴ گرفته شده اما در طى چند روز گذشته متاسفانه تعداد تورها به چند برابر آنچه در عکس ها وجود دارد رسیده است.

…………………………………………………حاشیه دامگاه ازباران

…………………………………………………………..بابلسر

…………………………………………….  ..شهرستان محمود آباد

………………………………………………………..شهرستان نور

شرح مختصرى بر صید سنتى پرندگان در منطقه

در گذشته روشى براى صید پرندگان در این منطقه ابداع شده است که در این روش صیادان با پرواز دادن اردک هاى دست آموز و جلب توجه پرندگان وحشى، گونه هاى خاصى از پرندگان وحشى را به سمت دام هدایت می نمایند و بدون نیاز به استفاده از دانه برخى را صید میکردند.

براى اجراى روش سنتى صید، صیادان با شروع فصل سرما و کوچ پرندگان ابتدا با زهکشى و نگهدارى آب در محدوده هایى از شالیزار هاى منطقه، به واقع یک اکوسیستم دست ساز براى تجمع پرندگان فراهم نموده و سپس امنیت محل هاى تجمع پرندگان را با حفظ پوشش درختان در اطراف این عرصه ها و برقرارى سکوت کامل و جلوگیرى از آمد و شد، تأمین می نمایند.

در روش مذکور که میتوان از آن به عنوان یک روش صید سنتى، پایدار و بى خطر براى بقاء نسل پرندگان نام برد، برداشت صرفا از گونه هاى مشخصى از پرندگان صورت میپذیرد که در خطر انقراض و کاهش جمعیت نیستند و در ازاى آن محل زمستانگذرانى امنى براى کل پرندگان فراهم میگردد و پرندگان در بازگشت به زیستگاه هاى جوجه آورى در سرزمین هاى شمالى با توجه به اینکه زمستانگذرانى مطلوبى داشته اند قادر به جوجه آورى در تعداد حداکثر هستند و می توانند حتى تا دوبار تولیدمثل نمایند، اتفاقى که براى پرندگانى که در زیستگاه هاى ناامن زمستانگذرانى کرده اند و مدام وادار به پرواز از یک زیستگاه به زیستگاه دیگر بوده اند هرگز نخواهد افتاد.

دامگاه هاى منطقه که شامل پنج دامگاه فریدونکنار، ازباران، سرخرود غربى، مرکزى و شرقی است بازمانده همین روش سنتى و خردمندانه صید می باشند که با ظهور و گسترش روش هاى جدید صید، روش سنتى تقریبا منسوخ شده است.

به علت بى تفاوتى مسئولین روش هاى جدید و مخرب صید مانند دام کِرِس و گِذِر در دامگاه ها و شب دام (تور هوایى) خارج از دامگاه ها جایگزین روش سنتى صید پرندگان شده است که هیچ ارتباطى با روش سنتى صید نداشته و بدون گزینش تمامى پرندگان در تعداد نامحدود در این روش ها صید میشوند.

پسروى دریا و خشکیدگى برخى تالاب هاى مهم مانند آلماگل و بخش هایى از گمیشان

در اثر پسروى آب دریای خزر متاسفانه در حدود ٢٠ درصد عرصه هاى آبى غرب پناهگاه میانکاله تا این لحظه به طور کامل تبدیل به خشکى شده است. حاشیه جنوبى میانکاله دشت قره تپه که شامل برکه هاى آب شیرین و زمین هاى شالیزار میباشد و زیستگاه بسیارى مهمى براى تغذیه پرندگان میانکاله محسوب میشود نیز از سال گذشته در فشار کم آبى جدى قرار گرفته است. طبیعی است در شرایط این چنینى و ناامنى سایر تالاب هاى استان در نتیجه حضور دائمى انبوه شکارچیان، تنها مأواى باقى مانده و به ظاهر امن فریدونکنار و سرخرود خواهند بود.

رستوران ها مشترى ثابت بازار پرنده فریدونکنار

با وجود ابلاغ دستور صریح معاونت محیط طبیعى اسبق سازمان حفاظت محیط زیست جناب آقاى دکتر کیخا مبنى بر ممنوعیت سرو گوشت پرندگان وحشى در رستوران ها متاسفانه کماکان این وضعیت ادامه دارد.

بررسى هاى اخیر از بازار پرنده این نکته را روشن کرد که رستوران هایى که به اصطلاح غذاى محلى سرو میکنند در صورت وجود پرندگانى هم جثه با خودتکا ها مانند اردک بلوطى، آنها را به قیمت ارزانتر براى فروش به جاى گوشت خوتکا از این بازار خریدارى میکنند.

بدین ترتیب میتوان انتظار داشت هر گونه پرنده اى در این بازار مشترى خاص و دائم خود را دارد ولو به قیمت اینکه مانند اردک بلوطى پرنده حفاظت شده بین المللى و دارى اهمیت حفاظت جهانى باشد.

بى تردید اولین متضرر ادامه فاجعه و روند کنونى، بومیان همین منطقه و سایر هموطنان مازندران خواهند بود.

در حال حاضر بهترین زمان و شاید آخرین فرصت برای برخورد با متخلفین است و می بایست در قالب یک عملیات از پیش طراحی شده با تعداد زیاد نیروی اجرایی و با هماهنگی دستگاه های زیربط کلیه تورهای هوایی از سطح منطقه جمع آوری شود.

این عملیات می بایست بدون اطلاع رسانی قبلی صورت گیرد چراکه صیادان متخلف در بدنه محیط زیست نفوذ داشته و از زمان و نحوه برگزاری عملیات نیروهای محیط زیست آگاهی یافته و با آمادگی قبلی به مقابله با آن می پردازند.

براى برخورد با متخلفین می باید تدبیرى اندیشید تا بدون اطلاع رسانى قبلی و همزمان با رایزنى و تعامل بین سازمان محیط زیست و نهادهاى امنیتى و قضایى استان، مانند آنچه در سایر نقاط کشور در جریان است قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست با رعایت مساوات قومى و قضایى به اجرا درآید.

در پایان توجه شما را جلب میکنیم به مشاهده تصاویر دیدنى از مهمان نوازى و استقبال مردم در تالاب زریبار کردستان در مواجهه با پرندگان مهاجر.

همزمان با نامیده شدن کشور عزیزمان با القاب شومى مانند سیاه چاله پرندگان مهاجر، در تالاب زریبار مریوان پرندگان مهاجر بدون هیچ هراسى به مردم خو گرفته و از دستان آنان غذا میگیرند.

آیا در زریبار کسى نمی تواند به بهانه معیشت از زمین و آسمان براى صید پرندگان دام گسترد و پرندگان را روى تخت گذاشته و حراج کند؟

یا وضعیت معیشتى این مردم در حد و اندازه ایست که بى نیاز از این کار باشند؟

 

متن و تصاویر: محمدعلى الله قلى ، نغمه امینى و حامد تیزرویان

برای مشاهده گزارش قبلی در مورد وضعیت صید پرندگان مهاجر در فریدونکنار کلیک کنید.

+1589
-114
  

86 دیدگاه

  1. علی یانگ می‌گوید:

    با این وضعیت معلومه که اراده ای برای برخورد نیست

    اطلاعیه صادر کردن کافی نیست باید مفاد اطلاعیه رو با زور به دیگران حالی کرد

    پر طرفدار Thumb up 55 Thumb down 11

  2. امین می‌گوید:

    تصاویر واقعا” دردناکه

    این همه پرنده دارن هر روز سلاخی میشن هیچ کس از محیط زیست مازندران صداش در نمیاد
    دیگه پرنده حروم و حلال معنی نداره فقط میخوان همه چیز رو به پول تبدیل کنن !
    درود بر مردم مهمان نواز کردستان که در این همه خبر بد از کشتار پرندگان در شمال و جنوب ایران همگی مارو سرافراز کردن
    من که از دیدن این فیلم کلی کیف کردم

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 9

    • امین منصوری می‌گوید:

      من با کار مردم زریوار هم موافق نیستم زیرا باعث خو گرفتن پرندگان وحشی با انسانها میشوند و عدم ترس از انسان سبب آسیب پذیری و شکار راحتشان میگردد.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 8

      • امین می‌گوید:

        حرف شما درسته ولی انسان با دیدین همچین صحنه های روحش تازه میشه در هر صورت چه به پرندها غذا بدن چه ندن در ایران خیلی راحت شکار میشن و نیازی نیست به انسان خو بگیرن یا نگیرن همین پرندها میان خوزستان کشتار میشن میرن شمال هم همینطور پس چه بهتر که همون جا بهشون غذا بدن که مجبور نشن مکان رو ترک کنن البته من فکر میکنم با این وضعیت موجود در تالاب های شمال و جنوب کشور بهتر مردم برای پرندها غذا بریزن تا پرندها مجبور نشن برای غذا به اون جهنم ساکت در فریدونکنار و خوزستان برن .

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

      • سیوان می‌گوید:

        عرض ادب و احترام . حرف شما متین اما لازم به ذکره در اطلاع باشید
        این کار فقط در یک محدوده مشخص و کوچک از تالاب با هدف ترویج فرهنگ نوع دوستی و تعامل بیشتر بین پرنده و انسان توسط تیم پرنده نگری زریبار صورت می گیره.

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

        • پاییز می‌گوید:

          دوست عزیزی که نظر دادید کار مردمان زریوار رو قبول ندارید ، من برعکس شما فکر میکنم به دلیل اینکه ما در محل زندگی اونا حضور داریم و مواد غذایی این پرندگانم مصرف میکنیم و … برعکس شما در اکثر کشورها این حرکت وجود داره از جمله جاهایی که من دیدم مثل لندن و شهرهای کشور سوئد ….

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. رضا می‌گوید:

    دیگه پرنده مهاجری هم تو ایران مونده که صیاد ها نکشته باشن؟

    این پرنده ها هر کدوم یک نقشی در چرخه طبیعت دارن ولی تو ایران نقش گوشت و پول رو بازی میکنن !

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 9

  4. امیر اهوازی می‌گوید:

    دیده بان عزیز
    ضمن عرض سلام
    همین اتفاق البته به روشهای دیگر مانند سم، تور زمینی و انواع سلاح های غیر مجاز در استان خوزستان بخصوص شهرهای شادگان – سوسنگرد – هویزه – رفیع – ماهشهر – هندیجان و امیدیه در حال انجام است ولی کسی نیست که عکس و گزارش برای شما بفرستد
    لطفا سری به استان خوزستان هم بزنید

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 6

  5. reza می‌گوید:

    این ضعف دولت در فرهنگ سازی و برخورد قاطع دولت ، سازمان محیط زیست و نیروی انتطامی می باشد

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 4

  6. ایمان می‌گوید:

    متاسفانه استان مازندران از نظر محیط زیستی وضع بسیار نابهنجاری دارد

    آن از نظر انباشت زباله که در خبرها آمده بود و این هم از شکار غیر اصولی و نابود کننده پرندگان و بدتر از آن نفوذ صیادان در محیط زیست مازندران

    اینها همه می طلبدکه در این باره به طور ویژه چاره ای اندیشید

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 5

  7. محمدرضا فرخنده می‌گوید:

    من دلم سخت گرفته است
    از این مهمانخانه ی مهمان کش
    (شعر “برف” از نیما یوشیج)

    باعث شرمساری برای هرایرانی خصوصا “ما” مازندرانیها که این نسل کشی جلوی چشممان اتفاق می افتد و دم نمی زنیم.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 5

  8. ایرانی می‌گوید:

    لذت دیدن این پرنده ها هزاران بار بیشتر از شکار و خوردن گوشت آنها هست

    به خدا ما هم تفنگ داریم ولی الان سه ساله سهمیه فشنگ هم نرفتیم بگیریم

    دروود خداوند بر مردم مهمان نواز مریوان

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 12

  9. علی می‌گوید:

    پارسال که از طریق این سایت با فاجعه فریدونکار آگاه شدم بهمش تو ذهنم بود با این گذارشتون به خدا داغون شدم
    به نظر من

    ۱- شخص استاندار و شورای تامین باید وارد عمل شوند

    ۲- مدیر کل سازمان و مدیر کل استان باید پاسخ گو باشند و پیگیر از طریق مراجع قانونی و قضایی

    ۳- این فاجعه باید رسانه ای بشه و همه کشور از طریق صدا و سیما این بی قانونی را ببینند

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 6

  10. DORNA می‌گوید:

    خداوند نعمت بهشتی وجود این پرندگان زیبا را از این استان بگیرد ان شاء الله

    امیدوارم روزی برسه که پرندگان مسیر کوچشان را تغییر دهند و مهمان استان هایی مهمان نواز شوند…

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 4

  11. ایرج علی پور از رفسنجان می‌گوید:

    اسم دوستان زحمتکش فعال محیط زیست و عکاس رو ذکر نکنید باندهای مافیایی شکار خطرناک هستن

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

  12. kooshan می‌گوید:

    چون کشتار پرندگان و پستانداران در فریدونکنار مسئله ای مهم  و دارای ابعاد وسیع و جوانب مختلف ملی و بین المللی بوده بشیوه اخبار معمول دیده بان قابل بررسی نیست،  قبلأ پیشنهاد شد حداقل در دیده بان بخشی جدا و ثابت به این مسئله اختصاص یابد تا همیشه در دسترس و مورد توجه باشد و هم بتدریج بتوان در باره آن بحث و گفتگو کرد که ظاهرأ مورد توجه قرار نگرفته، اگر مسئله مالی در بین است باید مطرح شده تا امکان جذب کمک فراهم شود و بعلاوه کسانی که خود را علاقمند میدانند خود را محک زده که بقول معروف « چند مرده حلاجند»  و تا چه حد تمایل و توان دارند.؟ بنظر میرسد دیده بان هم باید تغییری در روش کار خود (حداقل در مورد این رویداد) دست بزند. همانطور که گفته شد یکباره همه موارد در دایره توجه خواننده قرارنمی گیرد و نیز همه آنچه بذهن میرسد را نمی توان یکجا منعکس کرد عجالتأ چند نکته قابل اشاره است :

    ۱- همانطور که در گزارش آمده شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار سابقه دارد و تازه شروع نشده است تفاوت در ابعاد و روشهای کشتار بوده که امروزه وسیع و بیرویه و بسیار بیرحمانه و بعضأ وحشیانه و خلاف انسانیت است، ظاهرأ طبق آنچه فرمانده یگان محیط زیست گفته اند در ۸ سال تصدی دولت گذشته فریدونکنار بحال خود رها شده است،  قبلأ هم گفته شده لازم است تاریخچه این کشتارهای جدید حتی الامکان مستند شود. متأسفانه عزیزان تهیه کننده گزارش هم به این موضوع نپرداخته اند و یا مقدور نبوده است.

    ۲ -  از  «س. ح. م. ز.»  نمی توان انتظار داشت در مسائل شرعی هم دخالت و اقدام کند بمانند شکار گراز ضروری است مراجع ذیصلاح و ذیربط رسمی و مردمی  تصمیم گیری کرده و بطور عمومی و رسمی از صدا و سیما اعلام کنند تا مقدمات اعمال قانون توسط این نهاد و با کمک نیروها و نهادهای انتظامی ایجاد شود.

    ۳ -  با توجه به سابقه و قدمت این کشتارها و شرکت و انتفاع عده زیادی از اهالی فریدونکنار و دیگر نقاط در آنها بنظر نمیرسد  «شورای تأمین استان»  مجوز برخورد با صیادها که جهت ورود نهادهای انتظامی و امنیتی و قضایی به موضوع لازم است را صادر کند و  «س. ح. م. ز.»  به تنهایی نه مجاز و نه قادر به برخورد با این صیادان است تنها راه ممکن در حال حاضر  گفتگو های چند جانبه از طرف «س. ح. م. ز»  با نهادهای ذیربط مسئول در استان و حداکثر گرفتن مجوز برخورد با کشتار و زنده گیری پستانداران و پرندگان شکاری و ممنوعیت روش نگهداری بیرحمانه پرندگان صید شده و در صورت امکان در اختیار گرفتن مجدد تالاب فریدونکنار است، «س. ح. م. ز.» درحال حاضر و بدون مشارکت اقشار مختلف مردم قادر به کاری در باره پرندگان مهاجر نیست، این موضوعی با ابعاد بزرگ و شاید بتوان گفت مسئله ای ملی بوده و بعهده همه مدیریتهای مختلف کشور و نیز همه مردم و از جمله علاقمندان محیط زیست و حیات وحش کشور است و لازم است رسانه های مهم و دارای وزن و تأثیر قابل توجه در کشور همانند موارد با اهمیت دیگر و در سطحی مناسب به این موضوع وارد شوند.

    ۴ – علاقمندان می باید از امکانات فضای مجازی بیشترین بهره را برای انعکاس عمومی آنچه در فریدونکنار میگذرد بکار گیرند ارسال این گزارش برای بستگان و دوستان بویژه در شمال کشور و بحث و گفتگوی منطقی،  نه از نگاه حداکثری مخالفت با هر نوع شکار پرندگان ، بلکه در راستای تبدیل این کشتارهای بیرحمانه و بی ضابطه و صرفا سودجویانه به شکار معقول و منطقی و قانونمند و بدون پیامدهای تبلیغاتی منفی در ابعاد ملی و بین المللی برای کشور ،  مؤثر و مفید خواهد بود.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 12

    • وحید.ب می‌گوید:

      درود برشما جناب kooshan
      پیشنهاد شما برای اختصاص بخشی جدا و ثابت در این سایت پیشنهادی بسیار عقلایی و منطقی است
      امیدوارم مورد توجه جناب آقای هوشمند و همکاران عزیز شان قرار بگیرد
      با این شیوه که الان رایج است متاسفانه هر چند هفته فقط یک خبر فاجعه بار با ابعاد متفاوت تکرار میشود
      جا دارد با ایجاد فضایی برای بحث و تبادل آرا به دور از هر گونه تعصب راهکاری منطقی و دائمی برای این معضل پیدا شود.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

      • علی می‌گوید:

        کاملا درست می فرمایید پیشنهاد خیلی خوبی است

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

      • reza می‌گوید:

        شما اگه صد تا راهکار منطقی هم پیدا کنی کسی گوش نمیکنه و صیاد ها هم حاظر به هم کاری نیستن چون مزه پول مفت رو چشیدن و تمام پرندهای اونجا رو مال خودشون میدونن فقط اجرای قانون میتونه جلوشون رو بگیره .

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    جای سوزن انداختن نیست دیگه!
    سازمان محیط زیست که کاری نکرده و انگار هم نمیخواد بکنه!
    حداقل از نیروی هوایی ارتش خواستاریم با انجام پروازهای عملیاتی نسبت به نابودی این دام ها در فریدونکنار و اهواز اقدام قاطع به عمل بیاورند!
    اینهایی که اینچنین آبروی ایران را نزد جهانیان می برند هیچ فرقی با دشمن ندارند باید با اقدام ضربتی و قاطع همشونو سر جاشون نشوند!
    واقعا این صیادان متخلف فریدونکنار را من لکه ننگی بر پیشانی ایران میبینم!

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 4

  14. وحید.ب می‌گوید:

    هرچند این راه صید و شکار قابل قبول نیست ولی انگار دهن کجی است به برخی تفکر های رایج
    آلترناتیو صید و شکار قانونی چیست؟
    همین که مشاهده میفرمایید
    تحویل بگیرید
    یا قانون یا بی قانونی مطلق
    آیا تابه حال هیچ کدام از مسئولین سازمان محیط زیست با مسئولان این دامگاه ها و سرکردگانشان مذاکره ای انجام داده اند؟
    با شوراهای اسلامی چه طور؟
    اگر حرف و زور و قانون تاثیر ندارد
    پس اگر روزی آن ناحیه اعلام خودمختاری بکند آیا بازهم نظر افراد اینقدر محترم است؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

  15. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    حالم بده :(

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 7

  16. بابک می‌گوید:

    چند خبر قبل طرف یک کبک زده بود دیدید به چه روزی انداختنش
    در هر کجای ایران که باشی فرقی نمیکنه منطقه آزاد یا حفاظت شده ، اگر پرنده ای را شکار کنی باید کلی جریمه و حبس بکشی ولی بعضی جاها!!!
    انگار خارج از ایرانه و خودشونو تافته جدابافته میدونن !
    هرچه بلا دلشون میخواد سر محیط زیست اطرافشون میارن تازه بازهم خودشون را طلبکار میدونن
    این مسئله فقط یک چیز و میرسونه و بس (ضعف مدیریت و نظارت در اون مناطق)

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 4

  17. محمّد رضا می‌گوید:

    نانشان سرد و آبشان گرم،صیادان رزل پست.
    مدیران برخی مناطق ‘پاسخگویی در رابطه با این جنایات و برخورد با جانیان پیشکش، حداقل اظهار تأسف کنید، ارتفاع تورها دهها متر است،اگر در آینده نظارت تان بر آشوراده هم اینطور باشد احتمالاً نامزد دریافت لوح تقدیر از IUCN میشوید.
    دیدبان این گزارش را در اختیار رسانه ها و جرائد قرار بده لطفاً.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  18. خرس می‌گوید:

    تمامی این مسایل بیانگر آنست که دولت تدبیر وامید با مدیریت نه چندان جدیداش (چون خانم ابتکار قبلاً هم مسولیئت داشتند) فقط و فقط شعار بوده و است و خواهد بود و این امر در مملکت نه تازه گی داشته و نه قرار است در آینده به شکل دیگر اتفاق بیافتد و این خیلی دور از انصاف است که مشکلاتی از روی بی مدیریتی برای مردم ایجاد شده و برای به قدرت رسیدن شعارهایی در رفع همین مشکلات داده شود و آنها را امیدوار کنیم و در آخر وارد چرخه ای شویم که بدست آوردن قدرت فقط با شعار دادنهای بی هدف موثر گردد.
    اگر اوضاع بدین شکل نیست پس چرا ارگانهای وابسته به دولت حتی نمیتوانند نزدیک مناطقی شوند که وسعت چندانی ندارند و حتی میشود با چشم ادوات جرم را دید و احتیاج به کار تحقیقاتی نیز ندارد
    هرکس میتواند با توجه به فکر خود نتیجه گیری کند اما همه دوستداران محیط زیست بدانند که فعلاً همه را سرکار گذاشتن با این شعارهای زیست محیطی.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

    • تیهو می‌گوید:

      آقای خرس،بی انصافی نکنید.مسائل محیط زیستی را به آقای روحانی ربط ندهید

      داغ Thumb up 2 Thumb down 24

      • مسافر زمین می‌گوید:

        تیهوی عزیز
        رییس سازمان محیط زیست مگر معاون رییس جمهور نیست؟
        مگر رییس سازمان محیط زیست توسط رییس چمهور انتخاب نمیشود؟
        رییس جمهور برای انتخاب رییس سازمان محیط زیست حتی نیازی به رای اعتماد مجلس ندارد و میتواند به راحتی رییس سازمان را منصوب نماید.
        پس با توجه به شعارهای تدبیر وامید در کجای عملکرد سازمان محیط زیست آثاری از تدبیر مشاهده میشود؟
        کدام خبر امیدوار کننده در این چند سال گذشته از محیط زیست شاهد بوده ایم؟

        پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  19. لاله می‌گوید:

    عدم ورود جدی سازمان حفاظت از محیط زیست این شائبه را ایجاد می کنه که تبانی های زیادی انجام شده.
    قطعا هیچ اراه ای برای برخورد با این پدیده زشت وجود نداره وگرنه به این راحتی و با به ریشخند گرفتن سازمان محیط زیست، اینطور علنا فعالیت نمی کردند.
    نمی دونم آیا میشه توسط کمپین یا گروه اجتماعی یا هر چیز دیگری، صدای اعتراضمون رو به گوش خانم ابتکار برسونیم؟
    انگار ایشون چشمشون رو به روی این جنایات بستن…

    پ.ن: شکارکش ها و شکارچیانی که میاید پای تمام کامنت های طرفدار محیط زیست منفی می زنید، بدونید که فرهنگ مردم داره تغییر می کنه و شما هیچ آینده ای ندارید.
    پستی و رذالت همیشه محکوم به شکست است.
    به امید خدا حذف شما از محیط زیست را بزودی شاهد خوهیم بود.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 24

    • میثم می‌گوید:

      من به شما منفی میدم چون هنوز تفاوت میان یک دامگذار متخلف که با این شیوه های نابودگر دست به کشتار دسته جمعی حیات وحش میزنه
      و یک شکارچی مجاز که با گرفتن مجوز از سازمان و نظارت محیطبانان به تعداد مشخص در زمان و شیوه مشخص شکار رو انجام میده نمی بینید.

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 17

      • فاتح می‌گوید:

        من هم به شما متفی میدم..چون فرقی بینشون نیست و همه دارن نتیجه کار شکارچی ها رو میبینن

        داغ Thumb up 6 Thumb down 15

        • علی می‌گوید:

          نتیجه طرفداری های غیر منطقی و یک جانبه و خودخواهانه می شود شکار غیر مجاز و کشتار دسته جمعی

          وگرنه در همه جای دنیا شکار قانونی رایج است و محیط زیست پویایی هم دارن ولی هیج جا هم اینچنین کشتار با دام صورت نمی گیرد

          پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

    • علی می‌گوید:

      باسلام
      از کی کسانی که در فریدونکنار کشتار وسلاخی میکنند با شکارچی ورزشی یکیست؟شما چقدر از وظایف سازمان مطلعید ؟همین تفریط های شما باعث شده جامعه شکارچیان مجاز از شما فاصله بگیرند .ببینید با کنار رفتن شکارچیان از گردونه محیط طبیعی به کجا میرسید.این سازمان را همین شکارچیان بنا کردند

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  20. مهسا می‌گوید:

    لابد این مناطق حکومت خودمختار هستند ؟؟ خیلی متاسفم ..

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 3

  21. امیرعلی می‌گوید:

    چندین ساله عملا شکار توی ایران ممنوعه ، مگه جلوی شکار غیر مجاز گرفته شد ؟؟؟
    سازمان محیط زیست ، توی مناطق حفاظت شده !!! نمیتونه جلوی متخلفین رو بگیره ، چه برسه به زادگاه و محل زندگی متخلف !!!

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 5

  22. امید می‌گوید:

    حلا مامورا برن تو کوه ۲ روز علاف کنن خودشونو و اخرشم یه شکارچی با ۳ تا کبک بگیرن و نقره داغش کنن . ! دست کم ۳ هزار تا غاز تو این فصل تو فریدونکنار شکار میشه و اونوقت هیچ قدرتی تو این مملکت نمیتونه جلوی این نسل کشیو بگیره!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 0

  23. شکارچی می‌گوید:

    دوستان تابلوی زرد رنگ محیط زیست رو به دقت نگاه کنین .جای چندتا ساچمه و گلوله میبینین.معلومه محیط زیست اونجا چقدر فعاله.!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 4

  24. میلاد می‌گوید:

    واقعاً تعداد و وسعت منطقه هایى که تور هوایى داخل آنها نصب شده انقدر زیاده که تا کسى از نزدیک نبین نمى تونه عمق فاجعه رو درک کنه. بنده خودم به شخصه انقدر قانون شکنى علنى رو در هیچ زمینه و هیچ جاى دیگرى به چشم ندیدم.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  25. رشید می‌گوید:

    واقعا این عمل از فاجعه هم گذشته..!!!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  26. فرزند طبیعت می‌گوید:

    قانون باید برای همه یکسان باشه- چرا این جلادان مستثنی هستند ؟!!

    سازمان با حمایت نیروی انتظامی باید سرگروه های این جلادان را نقره داغ کنه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  27. مسافر زمین می‌گوید:

    انتشار تصاویر قتل عام پرندگان وحشی در استان مازندران و خوزستان در این سطح وسیع وگسترده دل تمام علاقمندان محیط زیست را به درد آورده است و به نظر میرسد سازمان حفاظت محیط زیست توان و انگیزه کافی برای حفاظت از این امانتی که از طرف مردم به آن واگذار شده را ندارد و متاسفانه دروغگویی و کتمان واقعیات و عدم پاسخگویی مسئولین سازمان محیط زیست این مشکل را دردناکتر میسازد.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، مسافر زمین،
      منظور از کلمه «مردم» در عبارت «…. و به نظر میرسد سازمان حفاظت محیط زیست توان و انگیزه کافی برای حفاظت از این امانتی که از طرف «مردم» به آن واگذار شده را ندارد و …» چه کسانی است و آیا شکارچیان غیرقانونی فریدونکنار که تعدادشان کم هم نیست جزء این «مردم» مورد نظر شما هستند یا خیر؟ شکارچیان متخلف نور و محمود آباد و بابلسر و… چطور ؟ اگر اینها هم جزء مردم هستند منطقأ باید پذیرفت که بخشی از همان «مردم» از تصمیم اولیه خود جهت حفظ و نگهداری آن امانت منصرف شده و قصد نابودی اش را دارند_ فعلأ به دلیل شان هم کاری نداریم _ پس در این میان گناه دولت و «س. ح. م. ز.» چیست ؟
      و اگر این بخش از اهالی فریدونکنار که حال بخشهایی از مردم نور و محمود آباد و بابلسر و… هم به آنها اضافه شده جزء «مردم» مورد اشاره شما نیستند، کی هستند و از کجا آمده اند و باید آنها را چه نامید ؟ و بعلاوه آن «مردم» مطلوب شما که آگاهانه امانتی را جهت حفظ آن به دولت و «س. ح. م. ز.» سپرده اند چرا در برابر از بین رفتن امانت خود ساکت مانده و اعتراضی نمی کنند؟
      بد نیست نگاهی به گفتار واقع بینانه و صادقانه هموطن دیگر ما _ آقای محمد رضا فرخنده_ که اندکی بالاتر آمده و خود از اهالی مازندران هستند ، بیاندازید.

      داغ Thumb up 1 Thumb down 13

      • محمد می‌گوید:

        مگه فقط مال اوناست که محیط زیست کاری نمیکنه مال کل ملت ایران هست. شما هم همیشه کامنت های خوش اب ورنگی میزاری ولی خودتون بهتر میدونید وضعیت به چه شکله ……………..

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

      • مسافر زمین می‌گوید:

        کوشان عزیزم
        بنا بر اظهارات شما بسیار ساده لوحانه است که بخاطر عده ایی که قصد غارت و نابودی منابع ملی این سرزمین را دارند سازمان محیط زیست وظایف قانونی خود را فراموش کند حتی اگر این افراد هموطن باشند. قوانینی که در مجلس و مراجع قانونی تصویب میشوند و به سازمان محیط زیست جهت اجراء ابلاغ میگردند برآمده از خواست مردم و همان امانتی است که توسط مردم به سازمان محیط زیست سپرده میشود. انتظارات مقام معظم رهبری که در اسفند ماه ۹۳بیان فرمودند امانتی است که به سازمان محیط زیست سپرده شده که متاسفانه ظواهر امر حاکی از این است که سازمان امانت دار خوبی نبوده است.

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

        • kooshan می‌گوید:

          مسافر زمین گرامی،
          آنها که خودشان چیزی را ارزشمند ندانند و در حفظ و نگهداری آن نکوشند و خود امانت دار خوبی نباشند، هیچ کس دیگر هم نمی تواند آن را برایشان حفظ کند ضمنأ نمایندگان محترم مجلس و از جمله  استان مازندران طی این چند سال چه اقدام مؤثری در این مورد کرده اند، این قانونی هم که به آن استناد کرده اید همان قانون شکار و صید قدیمی است که اگر از قبل نبود مشخص نیست که الآن هم وجود می داشت، بهتر است بجای عادت مألوف بالا رفتن از کوتاهترین دیوار، کمی هم به واقعیات توجه کنید.

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 4

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، مسافر زمین،
      منظور از کلمه  «مردم»  در عبارت  «…. و به نظر میرسد سازمان حفاظت محیط زیست توان و انگیزه کافی برای حفاظت از این امانتی که از طرف  «مردم» به آن واگذار شده را ندارد و …» چه کسانی است و آیا شکارچیان غیرقانونی فریدونکنار که تعدادشان کم هم نیست جزء این  «مردم» مورد نظر شما هستند یا خیر؟ شکارچیان متخلف نور و محمود آباد و بابلسر و…  چطور ؟ اگر اینها هم جزء مردم هستند منطقأ باید پذیرفت که بخشی از همان  «مردم» از تصمیم اولیه خود جهت حفظ و نگهداری آن امانت منصرف شده و قصد نابودی اش را دارند_ فعلأ به دلیل شان هم کاری نداریم _ پس در این میان گناه دولت و  «س. ح. م. ز.» چیست ؟
      و اگر این بخش از اهالی فریدونکنار که حال بخشهایی از مردم نور و محمود آباد و بابلسر و…  هم به آنها اضافه شده جزء «مردم» مورد اشاره شما نیستند،  کی هستند و از کجا آمده اند و باید آنها را چه نامید ؟ و بعلاوه آن  «مردم» مطلوب شما که آگاهانه امانتی را جهت حفظ آن به دولت و «س. ح. م. ز.» سپرده اند چرا در برابر از بین رفتن امانت خود ساکت مانده و اعتراضی نمی کنند؟
      بد نیست نگاهی به گفتار واقع بینانه و صادقانه هموطن دیگر ما _  آقای محمد رضا فرخنده_  که اندکی بالاتر آمده، بیاندازید.

      داغ Thumb up 0 Thumb down 6

      • مسافر زمین می‌گوید:

        دوست عزیز
        اگر قرار باشد که مردم خود از سرمایه های زیستی کشور دفاع کنند پس لزوم وجود سازمان حفاظت از محیط زیست چه میتواند باشد؟
        چه لزومی دارد هر ساله از جیب مردم میلیارها تومان صرف سازمانی شود که در انجام وظایفش کوتاهی میکند و به قول شما مردم خودشان باید برای حفظ محیط زیست کاری کنند.
        مگر پرندگان مهاجر فقط متعلق به استان مازندران هستند که شما اجازه میدهید شکارچیان آنجا برایشان تصمیم بگیرند؟
        آیا قوانین محیط زیست فقط باید توسط نمایندگان استان مازندران به تصویب برسد؟
        دوست عزیزم من فکر میکنم شما به جای حفاظت از محیط زیست فقط قصد دفاع از سازمان محیط زیست را دارید و به خاطر این کار چشم به روی واقعیات بسته اید.

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  28. دوست طبیعت می‌گوید:

    مثله اینکه دولت قرار نیست کوچکترین اقدامی بکنه.
    بهتره خود مردم فهیم مازندران در اقدامی خودجوش با این قاتلان طبیعت برخورد کنند.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  29. داهول می‌گوید:

    یعنی قانون گذار تا این اندازه ضعیف است!!! وفقط زورش به قانونمندان میرسد؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  30. میلاد می‌گوید:

    شاید کسانی که از نزدیک، تورهای هوایی در فریدونکنار و سرخرود رو ندیده باشن خیلی به عمق فاجعه پی نبرن. من خودم که بار اول دیدم باورم نمی شد که به این راحتی و با جسارت تمام تو این منطقه قانون زیر پا گذاشته میشه و جالب تر فروش بی مهابای این پرنده ها تو بازار ، توسط افراد شناخته شده و بعضاً سرشناس که می تونه نشونه سازمان یافتگی این قتل و عام باشه.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  31. کشاورز می‌گوید:

    یکی از متخلفین شناخته شده در منطقه که از بستگان رییس و سماک بازار پرندگان فریدونکنار نیز هست، بزرگترین تور هوایى صید غاز را در داخل محدوده ثبت شده ملى پناهگاه حیات وحش فریدونکنار برپا کرده است. (سه تصویر)
    خوب معلوم چطور اون وسط تو روز روشن تور گذاشتن … !!!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  32. منصورى می‌گوید:

    یک عده بى شأن زبون نفهم دیدگاه جهانى را نسبت به کل مردم یک سرزمین دارن تغییر میدن
    درود بر مردم شریف و مهمان دوست و آرام کورد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • مسافر زمین می‌گوید:

      درود بر تمام اقوام ایران زمین
      لطفا سعی کنید مشکلات محیط زیست را با مسائل قومی و نژادی و سیاسی مخلوط نکنید.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  33. سهراب می‌گوید:

    آقا شغل ما هم قاچاق دارو گاهى هم مواد مخدر
    پدر پدرجدمون هم همین کاره بوده خلاصه ماییم و این کار
    بعضى هم کار دیگه اى جز زنده کشى بلد نیستن.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  34. Ali می‌گوید:

    آخه تا الان که اینهمه تو این سایت در مورد ماجرای دردناک فریدونکنار و فریدونکنارها بحث شده، غیر از تاسف بی ثمر دوستدارای محیط زیست تاثیر آنچنانی دیگه ای هم گذاشته؟ تاثیر داشته، ولی نه زیاد. بیشتر بازدید کننده های سایت دوستداران و فعالان محیط زیستی هستن. غیر ما ها مگه کسای دیگه ای هم در مورد این جور موضوعات فهم و درکی دارن؟ من که دور و برم نمیبینم.
    پس وقتی همه ما از این مسائل با خبربم چرا هی موضوع رو (تکراری) مطرح میکنیم؟
    بابا بریم کار کنیم که دیگه این اتفاقا تکرار نشه.
    تو سایت ها و پیج ها و گروه ها و … در مورد این جور مسائل مطلب بذاریم،کار کنیم.
    تو تلویزیون بیشتر و بهتر مطرح بشه.
    و …
    وگرنه سال بعد دوباره تیتر میشه: “باز هم ماجرای تاسف بار فریدونکنار”
    انشا الله که دیگه امسال سال آخرش بود.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • محمدعلى می‌گوید:

      دوستدار طبیعت گرامى
      شما هم یک گوشه کار را دست بگیر. کسانیکه که این اطلاع رسانى ها را میکنند هم، در وجود خودشون این مسئولیت را احساس کردند.
      چهار مستند بلند از این فاجعه ساخته شده همینطور چند گزارش خبرى در شبکه خبر و بیست و سى و غیره.
      بیش از هر خبر مرتبط با محیطزیست، گزارش ها و مطالب مختلفى در سایت هاى پر بازدید کشور به غیر از اینجا، مثل فارس، تابناک، ایرنا، ایسنا و ده ها سایت پر بازدید دیگر بارها منتشر شده.
      در معتبرترین روزنامه ها و مجله ها هم به همین شکل.
      و این فعالیت تا زمانیکه رویه فعلى متوقف و ساماندهى نشود ادامه خواهد داشت.
      این منطقه کماکان تاوان پروژه بزرگ شکست خورده حفاظت از درناى سیبرى و سالها بى تفاوتى و اهمال کارى مسئولین نسبت به وظائفشان را میده.
      میدانید چند سال طول کشید تا محیطزیست مازندران این موضوع را بپذیره که صید با دام کرس و تور هوایى و پخش صداى پرندگان با اسپیکر، صید سنتى نیست؟
      این اتفاق براى شما تکرارى شده ولى براى قربانیانش که کم هم نیستند به شکل هولناکى هر روز تکرار میشه و ابعاد وسیع ترى پیدا میکنه.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

      • Ali می‌گوید:

        دوست عزیز،
        منم تلویزیون میبینم،روزنامه میخونم،سایتارو چک میکنم،ولی عموم مردم چی؟کشاورزا؟شکارچیا؟قاچاقچیای پوست و چوب و حیوانات چی؟
        هم من هم شما میدونیم و میبینیم که این رویه جواب نداده و نمیده و مطمئنا باز هم جواب نخواهد داشت.کلا این پلن اشکال داره و ناقصه.بازم میگم تاثیرشو گذاشته ولی نه اونطوری که باید.
        تو یه مورد جالب من خودم خیلی با فامیلامون که از سفره های زیر زمینی برا آبیاری زمیناشون(که خیلی هم مصرف و نیاز آبیش زیاده)استفاده میکنن صحبت کردم.اونم جایی که میشه حوضه دریاچه ارومیه حسابش کرد.ولی مگه اصلا فکککر میکنن اینا؟نمیخوام ماجرارو توضیح بدم.چون هممون حتما خیلی از این تجربه ها داشتیم.
        برادر بزرگوار،اگه سیستم درست کارشو میکرد دیگه ما شاهد این همه ماجرا ها نبودیم.درسته ما ایرانیا یکم سخت بعضی چیزارو قبول میکنیم و این شاید توجیه بخشی از مشکلات موجود باشه،ولی دلیل بر کم کاریا و .. نمیشه.
        بابا پلن B نشد C …اتاق فکر لازمه.استراتژی لازمه.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • داهول می‌گوید:

      آرزوی همه ما همین است ولی با عرض معذرت و پوزش فراوان با این بی توجهی ها و قانون گریزی دستگاههای مربوطه ….شتر در خواب بیند ……………..

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  35. kooshan می‌گوید:

    در ادامه بحث پیرامون فریدونکنار و قبل از هر چیز چند نکته قابل ذکر است، اول اینکه پیگیری راه حلی برای این موضوع نه از زاویه تأئید رفتار مرتکبین و همراهی و همدلی با آنها بلکه بجهت رهانیدن هرچه بیشتر جانداران گرفتار از تاروپود دامهای ساخته شده از جهالت و آز اینگونه شکارچیان مسئولیت نشناس است دیگر اینکه این کشتارها را با محدودیت شکار قانونی در سایر نقاط کشور و یا لجبازی با  «س. ح. م. ز.»  مرتبط کردن موجه نبوده و نادرستی آن بایستی تابحال برای آنانکه اخبار کشتار پرندگان مهاجر را تعقیب کرده اند روشن شده باشد، مشخص است این کشتار ها با خصوصیات ویژه خود عمدتأ یک رفتار سودجویانه از طرف آنانی است که درک ملی و اجتماعی و انسانی پائینی دارند و گرنه برای کسی که بنابه ضرورت یا سنت شکار می کند کشتن یا فروختن هر جنبنده گرفتار یا نگهداری جانداری در یک وضعیت دردناک و خلاف انسانیت و مروت توجیهی ندارد نکته بعد اینکه این نظر در بین برخی شالیکاران شمال _ میزان گستردگی آن مشخص نیست_ رایج است که مصرف مواد افیونی قدیمی برای کاهش اثرات رطوبت آب و هوای این مناطق بر بدن مفید بوده و کسب درآمد اضافی جهت تهیه مواد افیونی  می تواند یکی از علل سودجویی افراطی و بی منطق شایع در این نقاط باشد و در نظرات ارسالی به سایت تابناک در باره موضوع مورد بحث ما نیز به شیوع بالای مصرف مواد مخدر در فریدونکنار اشاره شده بود ، البته بمانند دیگر استانهای کشور و با ورود مواد افیونی جدید احتمال جایگزینی این مواد بجای انواع قدیمی در میان مصرف کنندگان وجود دارد و بنابر اطلاعات عمومی منتشر شده مضرات مواد جدید بیشتر بوده و بخشی از رفتارهای نابهنجار کشتارگران بدین ترتیب قابل توضیح است و بنظر میرسد لازم بود توجه اذهان زودتر از این  به عامل اعتیاد جلب شود.
    اما در مورد اصل موضوع و در ارتباط با برخی نظرات داده شده که «س. ح. م. ز.» را فاقد تدبیر در مواجهه با رویدادهای فریدونکنار دانسته اند مروری بر آنچه در گزارش پایگاه خبری  «تابناک» بتاریخ  ۱۹ آذر ۱۳۹۳. منتشر شده مسئله را تا حدودی روشن می کند :
    «………………….. رئیس یگان حفاظت سازمان محیط زیست درباره وضعیتی که در فریدونکنار وجود دارد، می‌گوید: دامگاه داران در فریدونکنار هشت سال رها شده‌اند. در دولت‌های قبل بحثی در این‌باره نبود که با شکار بی‌رویه برخورد شود. رویکرد دولت یازدهم اما مقابله با این شکار بی‌رویه است…………….. . برای برخورد با این شکارهای بی‌رویه لازم است نظر شورای تامین استان اخذ شود.حدود یک ماه پیش دکتر ابتکار نامه‌ای به استاندار مازندران فرستاد و از او خواست شورای تامین به ما مجوزی برای برخورد بدهد.
    ……………….. امسال وقتی ما لزوم برخورد با شکار غیرمجاز را گوشزد کردیم آنها گفتند دیر جنبیده‌اید و حالا دیگر دامگاه داران چندین تن بذر و وسایل شکار آماده کرده‌اند. آنها از ما خواستند تا اجرای طرح را به سال بعد موکول کنیم که البته ما قبول نکردیم. با وجود این، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست می‌گوید: امسال طرح این است که با شب دام‌ها و دام‌های هوایی برخورد کنیم و در این زمینه منتظر مجوز شورای تامین استان هستیم چراکه تا مقامات محلی تأیید نکنند نمی‌توان کاری انجام داد……………………. »
    بنابر آنچه آمد  «س. ح. م. ز» تدبیر خود را اندیشیده و ارائه کرده که در اجرا با مانع روبروست و باید توجه کرد که  «شورای تأمین استان» متشکل از استاندار و اعضای نهادهای نظامی، انتظامی، امنیتی _ و در صورت دعوت، قضایی _استان بوده و استاندار و این شورا بایستی در درجه اول پاسخگو باشند.
    لازم به توضیح است که آدرس این مطلب قبلأ و در رابطه با گزارش های قبلی دیده بان از فریدونکنار جهت علاقمندان درج شده بود و خواندن آن جهت آشنایی بیشتر با موضوع و کسب اطلاعات لازم سودمند است که مطلب زیر در این زمره است :
    «……………….اصلی‌ترین زیستگاه جوجه‌آوری غاز پیشانی سفید کوچک که به دلیل کاهش چشمگیر جمعیت یک گونه حمایت شده بین‌المللی است،در کشور فنلاند قرار دارد. کارشناسان حیات‌وحش این کشور برای حفظ آخرین بازمانده‌های این گونه و جلوگیری از مهاجرت طبیعی این پرنده به شمال ایران برای زمستان گذرانی دست به اقدام عجیبی زده‌اند. آنها با کمک داوطلبان در فصل تولیدمثل این پرنده اقدام به جمع‌آوری تخم‌ها و قراردادن آنها زیر گونه‌های دیگر غاز‌های وحشی می‌کنند تا جوجه‌های متولدشده با والدین جدیدشان به نقاط دیگری به جز شمال کشور ایران مهاجرت کنند و به‌تدریج بتوان مسیر مهاجرت جدیدی در راستای حفظ این گونه به وجود آورد!………….».
    اما در انتها این هموطنان گرامی و معترض، خیلی ساده و روشن بگویند، تدبیر مورد نظر آنها چیست؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  36. حسین می‌گوید:

    سلام دیده بان چرا واسه ما شکار ممنوع هست ولی برای شمالی ها آزاد هست اگه متنی که خودتون رو گذاشتین بخونید، ،نوشتین صید از روش های نامتعارف مثل تور ،،،پس یعنی با اسلحه میشه بزنید،، تا کی این سیاست یک بام و دو هوا سازمان میخواد ادامه پیدا کنه ،،،شکار برا بعضی ها آره واسه بعضی ها جریمه و زندان و مصادره اسلحه و دوربین و کوله پشتی ،،،چرا خانم ابتکار پاسخ گو نیست چرا پروانه نمیدین، ،سال تمام شد رفت آخه سزاوار هست که مردم طبقه بندی بشن؟لطفا جواب بدید،

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  37. نادر می‌گوید:

    سازمان حفاظت محیط زیست قدرتش رو نداره؟ خب کاری نداره که من قبلا هم گفته بودم.بالاخره شکارچی ها معلوم الحال هستن دیگه.تو این هوای سرد آب و برق و گاز خونه هاشون رو قطع کنید بگید تا وقتی که تور ها رو پایین نیاوردید و اسلحه هاتون رو تحویل ندادید قطع می مونه.دو روز قطع کنید خودشون مثل آدم میان تحویل میدن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  38. محمود می‌گوید:

    حیف از این همه نعمت که خداوند در این خطه مازندران قرار داده و بعضی افراد قدرش را نمیدانند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  39. امید می‌گوید:

    اگه از سپاه و بسیج کمک بگیرند این مساله براحتی حل میشه . خودشونم میدونن. حالا چرا نمیکنند خدا میدونه؟!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  40. سعید می‌گوید:

    با یک وانت بلند گو دار که چند تا ماشین سرنشین دار مسلح هم آن وانت را همراهی کنند در کمتر از یک شیفت کاری میشود کل این تور ها را اتوماتیک جمع کرد.
    بلندگو باید بگوید تور گذاشتن برای حیوانات مظلوم از … بدتر است.
    اونوقت طرف دو راهکار دارد یا باید تور را خودش خیلی محترمانه جمع کند یا باید بیاید بیرون با وانت درگیر شود که آنگاه ماموران مسلح ایشان را به جهنم واصل کنند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

    • ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

      به نظرم دستگاه شعله پخش کن آتش که آتش را چندین متر پخش می کند به راحتی این تورها را می تواند بسوزاند!
      اگر فعالان محیط زیست نسبت به سوزاندن این تورها اقدام کنند برای آنها جرم محسوب می شود؟
      کسی در مورد رفتار قانون با دوستداران محیط زیست در برابر صیادان چیزی می داند؟!

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

    • میثم می‌گوید:

      بالیود!!!!

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  41. کاسپین می‌گوید:

    محیط زیست فریدون کنار از خواب بیدار شوید
    اینقدر با شکارکش ها تعامل نکنید

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  42. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    فقط و فقط سپاه میتونه این مشکل حل کنه

    عاجزانه از سپاهیان دل سوز در خواست میکنیم به این غارت و چپاول پایان بدن

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  43. عباس محمدی می‌گوید:

    دو سال پیاپی به سازمان محیط زیست نامه داده و پیگیری کرده ام که جمع آوری تورها در فریدونکنار و کومه ها در میانکاله را به سازمان های مردم نهاد بسپارند و ببینند که چگونه می توانیم در یک روز این کار را به سرانجام برسانیم؛ اما هیچ پاسخی به نامه ی ما نداده اند.

    به دوستان پیشنهاد می کنم در یک حرکت دسته جمعی به سازمان مراجعه کنیم و خواستار سپردن کار جمع آوری تورها به سمن ها و دیگر دوستداران طبیعت شویم.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی آقای عباس محمدی،
      این پیشنهاد شما خوب است، باید با اعلام خواسته خود مبنی بر جلوگیری از تداوم این کشتارهای کور، سودجویانه، بیرحمانه و خلاف قانون و انعکاس آن به «س. ح. م. ز» و در صورت لزوم نهاد ریاست جمهوری، خواستار اقدام جهت تغییر این وضعیت بسیار نامطلوب شد و اگر با پیگیری جدی از طرف دولت و «س. ح. م. ز» و همچنین از طریق تعامل و هماهنگی و همکاری استانداری مازندران ، شورای تأمین استان، نمایندگان استان مازندران در مجلس و همه دستگاهها، نهادها و ارگانهای ذیربط و مؤثر در موضوع تصمیمات منطقی، قابل قبول و مورد توافق جهت تغییر وضعیت اسفناک فعلی گرفته شود آنگاه علاقمندان و دوستداران می توانند در اجرای این تصمیمات کمک کنند ولی اقدام مستقیم آنها برای جمع آوری تورها درست نیست.

      داغ Thumb up 5 Thumb down 5

    • وحید.ب می‌گوید:

      درود بر شما جناب عباس محمدی
      آیا شما تاکنون به شخصه با دامگاه داران منطقه ازباران برخورد داشته اید و هم کلام شده اید؟
      اگر پاسخ مثبت است چگونه تجربه ای بوده ؟
      اگر از شما بخواهند که بگویید آلترناتیو شما چیست و چه طرحی دارید چه پاسخی به این افراد میدهید؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  44. النا می‌گوید:

    قانون برای این نیست که ته کشو خاک بخورد ؛ قانون را اجرا کنید !! کشتار دست جمعی جانداران بی پناه را پایان دهید. دست این مافیای مفتخور را که روز به روز وسیعتر و گستاخ تر میشود از طبیعت ایران و جهان کوتاه کنید. این لکه ننگین را پاک باید کرد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  45. سامان می‌گوید:

    مسلمه که هیچ اراده ای برای مقابله با این وضعیت و مشابه اون وجود نداره. یه مدلیه انگار اونایی که وظیفشون مقابله با همچین موضوعاتی هست و دارن بخاطرش حقوق حیف و میل می کنن، بصورت کاملا اردای و حساب شده و دست در دست این جانینان و قاتلان دارن. تابلوئه که خودشون هم منتفع می شن از این کشت و کشتار و وحشی گری

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  46. محمد رضا س می‌گوید:

    فکر کنم محیط زیست اونجا تعطیله

    ای داد و بیداد

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  47. شاهین می‌گوید:

    واقعاً از خانم دکتر ابتکار باید پرسید که در این منطقه دقیقاً دارن چیکار می کنند!
    چند ساله تالابهای فریدونکنار به اخبار شماره یک کشتار حیات وحش کشور مبدل شده و جلو چشم همه مسولین داره این جنایات صورت می گیره چرا رسیدگی نمی کنند؟! چرا هیچ برخورد قاطع و شایسته ای صورت نمی گیره؟!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  48. فریدونکناری می‌گوید:

    با سلام
    باید بود و دید که چه فاجعه و جنایتی داره اتفاق میفته!
    امروز از کنار پرنده فروشی رد میشدم، با اینکه هنوز پرنده زیادی مهاجرت نکرده، این حجم پرنده (زنده و پرکنده) جای تعجب داشت
    یعنی نسل کشی عجیبی داره اتفاق میفته.
    یادمه سال قبل یه اکیپ به دستور خانم ابتکار اومده بودن که جمع کنن تورهای هوایی رو ولی مردم محلی با چوب و چماغ بدرقه شون کردن و اونها هم پا پس کشیدن!
    یعنی نیرو و اهرمی واسه توقف اینکار وجود نداره؟! خواهشاً پیگیری کنید چه شما و چه مسئولین .

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

      جواب چوب و چماق را باید با اسلحه ارتش داد!
      مسرانه باید خواستار بشیم ارتش به کمک سازمان محیط زیست بیاد!
      بابا کار ارتش در زمان صلح همین چیزهاست!
      باید ارتش بیاد وسط و بساط این کثافت کاری ها را جمع کنه!

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  49. جواد می‌گوید:

    با سلام:بایک فروند بالگرد میشه به این تاراج محیط زیست پایان داد هم تورها رو ازجا کند وهم کومه هارو خراب کرد.هوانیروز تو این زمینه کمک خوبی میتونه بکنه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  50. طبیعت دوست می‌گوید:

    پس محیط زیست چرا کاری نمیکنه چرا ساکته با اینهمه کشتار….؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  51. محسن می‌گوید:

    سلام .
    ساعت ۹٫۵۰ ! امروز سه شنبه ، ۱۹-۸-۹۴ – محمودآباد ، مازندران .
    انگار تو میدون جنگیم . یه جنگ نابرابر . یه جنگ بیرحمانه . یه نسل کشی وحشتناک .
    صدای شلیک گلوله حتی یه لحظه هم قطع نمیشه . ای وای من .
    چند روز پیش اولین گروه قو های مهاجر اومدن ، هم خوشحال شدم و هم ناراحت .
    تا دو روز پیش تورهای هوائی، از امروز سلاح گرم . این کجاش رسم مهمان نوازیه ! این کجاش انسانیت .
    باور کنید من که بومی اینجام و این شکارچی ها رو میشناسم میدونم که ۹۹% از وضع مالی خوبی برخوردار هستن و نیازی به شکار ندارن . این قصاوت قلب . این بی رحمی براشون عادت شده . فصل تخم ریزی ماهی ها . فصل مهاجرت پرنده ها . براشون فصل پول پارو کردن شده . هر سال ، آخرای فصل شکار که میشه از طرف سازمان های محیط زیستی کلی شعار میدن و بنر میزنن که جلو شکار رو میگریم ، با متخلفین برخورد میشه . اما خودتون همین الان یه سر برین بازار ماهی فریدونکنار .
    تا کی این بی عدالتی ادامه باید داشته باشه ؟ مگه نه این که این سرمایه ملی و این محیط زیست یک مسئله جهانیه ! چرا یه سری افراد با سوء استفاده چنان پنجه بر جان این زیست بوم میزنند که انگار نه انگار آینده ای هم وجود داره !
    این حرف ها حرف دل بوده ! مهم اینجاست که هیچ فایده ای نداره . و به هیچ جا نمی رسه !
    ( یه آشنائی دارم که صیاده . میگم جلوتونو نمی گیرن واسه شکار ، میگه نهایتش یه غاز وحشی واسشون میبریم بیخیال میشن )
    چند سال دیگه فقط خاطره ای از این پرنده ها برامون میمونه .
    شرمنده ام که شهر من قتل گاه شماست . شرمنده ام …

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  52. منتقم طبیعت خسته می‌گوید:

    سلام به دوستان محیط زیستی سلام به دیدبان عزیز و مامورین زحمتکش
    من منکر زحمات محیط زیست نیستم اما واقعا یه سوال دارم از دیدبان عزیز
    یعنی تو کشور عزیز ما هیچ قدرتی نیست که بتواند جلوی این کشتار و قتل عام را بگیرد….؟؟؟؟!!!!
    اتفاقات شنیع و بدی داره می افته،آخه گورکن خوردنیه؟ حواصیل و بوتیمار خوردن داره؟
    بدتر از اونا غاز و اردک وو…………..

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  53. پنجه طرلان می‌گوید:

    دوستان یعنی هنوز هم کشتار در فریدونکنار ادامه داره؟
    پس چی شد قرار بود از ۲۸ آبان تورهارا جمع کنن؟؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  54. لاچین می‌گوید:

    جناب سرهنگ خلیدار منتظر اقدام حضرتعالی هستیم کماکان.۲۸ آذر نزدیک است

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>