دستورالعمل صدور پروانه عادی شکار پرندگان وحشی در سال ۱۳۹۴ اعلام شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): دستورالعمل صدور پروانه عادی شکار پرندگان وحشی در سال ۱۳۹۴ توسط سازمان حفاظت محیط زیست بشرح زیر اعلام و از تاریخ ۹۴/۸/۱۰ جهت اجرا به استان های مورد نظر ابلاغ گردید:

———————————————————————————————————————————————————————–

گروه یک:

گونه های قابل شکار: کبک و تیهو

قیمت هر یک پروانه:  ۶۰۰ هزار ریال

تعداد مجاز برای شکار در هر روز: حداکثر ۴ پرنده

اعتبار پروانه (فصل شکار): تا تاریخ ۱۳۹۴/۱۰/۱۵

———————————————————————————————————————————————————————–

گروه ۲:

گونه های قابل شکار: کبک چیل، باقرقره، باقرقره شکم سیاه و بلدرچین

قیمت هر یک پروانه:  ۶۰۰ هزار ریال

تعداد مجاز برای شکار در هر روز: حداکثر ۴ پرنده

اعتبار پروانه (فصل شکار): تا تاریخ ۱۳۹۴/۱۰/۱۵

———————————————————————————————————————————————————————–

گروه ۳:

گونه های قابل شکار: ابیا

قیمت هر یک پروانه:  ۶۰۰ هزار ریال

تعداد مجاز برای شکار در هر روز: حداکثر ۴ پرنده

اعتبار پروانه (فصل شکار): تا تاریخ ۱۳۹۴/۱۱/۳۰

———————————————————————————————————————————————————————–

گروه ۴:

گونه های قابل شکار: غاز خاکستری، چنگر، اردک سرسبز، خوتکا، فیلوش، آنقوت و تنجه

قیمت هر یک پروانه:  یک میلیون و دویست هزار ریال

تعداد مجاز برای شکار در هر روز: حداکثر ۴ پرنده

اعتبار پروانه (فصل شکار): تا تاریخ ۱۳۹۴/۱۱/۳۰

———————————————————————————————————————————————————————–

این دستور العمل در ۱۰ استان اصفهان، البرز، تهران، بوشهر، ایلام، خراسان رضوی، قم، کردستان، هرمزگان و قزوین اجرا نمیشود و پروانه شکار پرندگان وحشی در این ۱۰ استان صادر نخواهد شد.

دستور العمل های مربوطه:

۱) شکار در مناطق چهارگانه (پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده)، مناطق شکار ممنوع و پنج منطقه که بعنوان قرق اختصاصی پیشنهادی به شورای عالی محیط زیست اعلام شده است ممنوع بوده و دریافت کنندگان پروانه، صرفا مجاز به شکار در مناطق آزاد طبق ضوابط مربوطه هستند.

۲) استفاده از پروانه شکار فقط در روزهای پنجشنبه و جمعه امکانپذیر است.

۳) هر شکارچی فقط مجاز به دریافت پروانه در یکی از چهار گروه فوق می باشد و دارنده پروانه از هریک از گروه ها مجاز به شکار گونه هایی از سایر گروه ها نمی باشد.

۴) هر شکارچی فقط مجاز به دریافت پروانه در یکی از استان ها می باشد و دارنده پروانه از یک استان نمی تواند از استان دیگری پروانه شکار دریافت نماید.

۵) تعداد پروانه ها نامحدود نیست و هر استان بر اساس صلاحدید فنی می تواند تعداد معینی پروانه صادر نماید. (در صورت اعمال محدودیت از سوی استان ها در تعداد پروانه، حداقل ۵۰ درصد از پروانه های صادره به شکارچیان بومی تخصیص می یابد.)

۶) جوامع محلی محروم که وابستگی معیشتی به شکار دارند در اولویت دریافت پروانه شکار قرار دارند.

۷) شکار پرنده بوسیله اسلحه بادی (PCP) ممنوع است و برای این گروه از سلاح ها پروانه شکار صادر نمی شود.

———————————————————————————————————————————————————————–

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: دستور العمل جدید صدور پروانه عادی شکار پرندگان وحشی نسبت به سال ۱۳۹۲ تغییرات عمده ای داشته است. (با توجه به عدم صدور پروانه شکار در سال ۱۳۹۳ دستورالعمل جدید با دستورالعمل سال ۱۳۹۲ قابل مقایسه است)

علی تیموری اظهار داشت: در دستورالعمل سال ۱۳۹۲ گونه های پرندگان قابل شکار طیف وسیعی از گونه ها از گنجشک سانان گرفته تا انواع ماکیان خشکزی و گونه های مختلف آبزی و کنار آبزی را در بر می گرفت اما در دستور العمل سال ۹۴ با توجه به بررسی های انجام گرفته، گونه های قابل شکار (با توجه به زمان ابلاغ دستورالعمل) به شش گونه پرنده خشکزی و هفت گونه آبزی مهاجر (جمعاً ۱۳ گونه) تقلیل یافته است.

پروانه شکار تا سال ۱۳۹۲ به گونه ای صادر می شد که شکارچی می توانست کلیه گونه های مجاز را با یک پروانه شکار نماید، لیکن در دستورالعمل ۱۳۹۴، پروانه ها به چهار گروه دسته بندی شده و دارنده هر پروانه صرفاً مجاز به شکار گونه هایی است که در پروانه قید شده و حتی در یک مورد (پروانه شکار ابیا) دارنده پروانه صرفاً مجاز به شکار یک گونه است.

فصل مجاز شکار در دستورالعمل سال ۱۳۹۲ تا ۱۵ اسفند ماه در نظر گرفته شده بود در حالیکه در دستورالعمل جدید، با توجه به شرایط زیستی و عادات بیولوژیک و نیازهای غذایی و طبیعی گونه ها و جمعیت های قابل برداشت، فصل شکار کاهش چشمگیری یافته است.

مدت اعتبار پروانه های صادره بر اساس دستورالعمل سال ۱۳۹۲ از تاریخ صدور تا پایان فصل شکار بود که می توانست بیش از چهار ماه باشد در حالیکه حداکثر مدت اعتبار پروانه ها در دستورالعمل سال ۱۳۹۴، حداکثر دو ماه است که البته در مورد پروانه ابیا حتی کمتر (۴۵ روز) است.

بر اساس دستورالعمل سال ۱۳۹۲ یک شکارچی می توانست در استان های مختلف چندین پروانه دریافت نماید و محدودیتی برای دریافت پروانه در استان های مختلف وجود نداشت اما در دستورالعمل سال ۹۴، یک شکارچی صرفاً می تواند از هر یک از گروه های قابل شکار تنها یک پروانه در کل کشور دریافت نماید.

در حالیکه در دستورالعمل سال ۱۳۹۲ محدودیتی برای صدور پروانه در استان ها لحاظ نشده بود، در دستورالعمل سالجاری، به استان ها آزادی عمل داده شده تا در صورت صلاحدید فنی، با اعلام مراتب به اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید، به تعداد مورد نظر برای هر گروه قابل شکار پروانه صادر نمایند.

در دستورالعمل سال ۹۴ پیش بینی شده تا در صورت اعمال محدودیت از سوی استان ها در تعداد پروانه، حداقل ۵۰ درصد از پروانه های صادره به شکارچیان بومی (مقیم استان) تخصیص یابد.

در حالیکه در دستورالعمل سال ۹۲ برای جوامع محروم محلی که وابستگی معیشتی به شکار دارند مزیتی پیش بینی نشده بود، در دستورالعمل ۱۳۹۴، این جوامع اولویت اصلی صدور پروانه اعلام و به استان ها تکلیف شده تا سهم بیشتری از پروانه ها به حوزه های شهرستان هایی اختصاص یابد که جوامع بومی آنها وابستگی سنتی به شکار دارند.

واگذاری اختیار به استان ها برای صدور گروههای مختلف پروانه با توجه به اینکه در دستورالعمل سالجاری، پروانه های شکار به چهار گروه دسته بندی شده است این امکان را برای استان ها فراهم می کند تا با لحاظ شرایط زیستی و جمعیتی گونه ها، هر گروه از پروانه ها را که صلاح می دانند صادر نمایند و به این ترتیب امکان اعمال محدودیت برای شکار انواع گونه ها با تشخیص استان ها بیشتر خواهد شد.

در دستورالعمل سال ۱۳۹۲ شکار با تفنگ بادی کالیبر ۵/۵ پیش بینی شده بود که با توجه به خطرات سلاح های بادی جدید (PCP) ها و آسیب هایی که می توانند به انواع گونه های جانوری وارد نمایند، در دستورالعمل سال ۱۳۹۴ شکار با اینگونه سلاح ها حذف و عملاً ممنوع است.

دستورالعمل سال ۱۳۹۲ برای کلیه استان ها صادر و ابلاغ شد، لیکن در دستورالعمل اخیر، با توجه به استعلام های صورت گرفته از کلیه استان ها و جمع بندی نظرات ارسالی از سوی ادارات کل، صدور پروانه برای ۱۰ استانی که درخواست اعمال ممنوعیت شکار پرنده کرده بودند، ممنوع اعلام شد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: این دستورالعمل در راستای سیاست های راهبردی سازمان در حوزه محیط زیست طبیعی مبنی بر ایجاد بسترهای لازم جهت حفاظت هرچه بیشتر از حیات وحش همراه با بهره برداری پایدار و اصولی از منابع زیستی طبیعی کشور صادر و ابلاغ شده است.

تیموری تاکید کرد: معاونت محیط زیست طبیعی پیرو اعمال ممنوعیت شکار انواع گونه ها در سال ۱۳۹۳، ضمن تامین یک دوره فضای آرامش و احیای جمعیت برای انواع گونه های جانوری وحشی به ویژه گونه های قابل شکار و صید، با بررسی نتایج و بازخوردهای حاصله از سرشماری ها و بررسی های میدانی، استعلام از کلیه ادارات کل استان ها و برگزاری جلسات تخصصی با متخصصان و افراد صاحب تجربه در زمینه شکار و صید و حفاظت از حیات وحش، بازنگری های بنیادین و اساسی در دستورالعمل صدور پروانه عادی شکار پرنده انجام داده به ترتیبی که رویکرد عمده آن ایجاد شرایط حمایتی بیشتر از حیات وحش در کنار بهره برداری خردمندانه از آن ها و توجه به جوامع بومی و محلی که وابستگی جمعیتی به شکار پرندگان دارند، است.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در مورد پروانه شکار چهارپا در سال جاری اظهار داشت: این موضوع در دست بررسی است و هنوز در این خصوص تصمیم گیری نهایی انجام نشده است.

+20686
-22103
  

121 دیدگاه

  1. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    بازگشت به عصر حجر !

    پر طرفدار Thumb up 317 Thumb down 236

  2. رضا مجذوبی می‌گوید:

    این روش و طرز صدور که سرتا پا ایراده اجرایی و فنی داره و باز هم تصویب از پشت میز و درهای بسته و بدور از حقایق تلخ جاری موجود در جامعه

    البته فقط از لحاظ ریالی برای درآمدزایی بی منطق سازمان عالیه

    داغ Thumb up 81 Thumb down 101

  3. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    تویه دستورالعمل گفته شده ۵۰درصد به بومی ها تعلق بگیره..با توجه به اینکه بومی هایه شمال سمته مازندران و فریدونکنار قبل از صدور پروانه اینهمه تور و دام در منطقه برپا کردن و بدون مجوز مشغوله صیادی و شکارن این جا باید تجدیدنظر بشه…..

    پر طرفدار Thumb up 117 Thumb down 21

  4. رشید می‌گوید:

    سپاس از شما بخاطر خبر رسانی تان .خیلی محدودیت قاءل شدند ولی ما به نظرات کارشناسان احترام میگذاریم

    ای کاش برای دامگاهداران هم تصمیمات جدی گرفته شود و فقط افرادی که بصورت سنتی شکار میکنند با محدودیت و نظارت پروانه صادر شود تا از این کشتار بیرحمانه انواع پرندگان جلوگیری شود

    پر طرفدار Thumb up 131 Thumb down 19

  5. وحید می‌گوید:

    درود
    این حق شکارچی مجاز هست که طبق ظوابط بتواند به شکار بپردازد و همه کارشناسان محیط زیست این مساله رو قبول دارند
    لطفا خیلی در این مورد جو سازی نکنید و زیاد خودتون رو اذیت نکنید

    پر طرفدار Thumb up 226 Thumb down 29

    • DORNA می‌گوید:

      جالبه که از یک ثروت و سرمایه ملی برای خودتون حق مسلم قائل هستید و فکر می کنید چون پول پروانه شکار می دهید پس حق دارید، بخش بسیار زیادی از مردم چنین حقی را برای شما قائل نیستند و ترجیح می دهند این پرنده ها زنده بمانند و از تماشای رفتار طبیعی شان لذت ببرند، موجودات ارث پدری هیچکس نیستند که اینجوری از حق و حقوق حرف می زنید.

      داغ Thumb up 78 Thumb down 126

  6. دوستدار طبیعت می‌گوید:

    باعرض ادب
    دیده بان شکار کبوتر در گروه اول میباشد یا آزاد است

    پر طرفدار Thumb up 85 Thumb down 9

  7. امین منصوری می‌گوید:

    تبریک به مخالفین عزیز شکار که اینقدر به این خبر منفی داده اند. خدای شما هم بزرگه، غصه نخورید

    پر طرفدار Thumb up 172 Thumb down 41

  8. علی می‌گوید:

    پس کبوتر چی ؟

    پر طرفدار Thumb up 84 Thumb down 10

  9. حق گو می‌گوید:

    به نظر بنده بند شماره ۳ دیگه آخر سختگیری است
    شاید یک شکارچی از دو نوع خشکی زی و آبزی بخواهد استفاده کند
    اگر پروانه جداگانه بدهند هم باعث درآمد زایی میشود و هم شکار پنهانی انجام نمیشود

    پر طرفدار Thumb up 137 Thumb down 14

  10. آرش می‌گوید:

    تکلیف انهایی که پی سی پی دارن چی هست ؟ نه کبوتر نه گنجشک نه کبک ؟ پس این سلاح برای چی ساخته شده ؟
    تو سایت اغلب سازنده های این اسلحه ها نوشته شده به منظور تمرین هدف زنی دفع آفات کوچک و پرندگان کوچک جثه ، این جور مجوز صادر میکنید که باعث ایجاد مشکل میشوید ، این صدور پروانه هم کارشناسی نشده هست …

    پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 22

    • صادق قرنجیکی می‌گوید:

      آرش عزیز ، البته من منظورم محدود کردن کاربرد اینم رده از سلاح های بادی به فقط ورزش و تیراندازی نیستم. ولی با توجه به دیدگاه غیرکارشناسی و بدون تعمق دوستان محیط زیست به این مقوله این موضوع که علاقمندی خودم هست رو پیگیری می کنم و از همه دوستان علاقمند به تیراندازی خواهشمندم با ورود به این عرصه اهمیت و بی خطر بودن این سلاح ها رو نشون بدند. دوستان محیط زیست و برخی مسئولین جوری به PCP نگاه می کنند انگار با Barrett M82 کالیبر ۵۰ سر و کار دارند. دوست دارم همین مسئولین سایت محیط بان یک نگاه کوتاه به کاربردهای درست سلاح های بادی چه فنری و چه PCP بندازند و بعد نظر خودشون رو بیان کنند نه صرفا شنیده های خودشون. بله به علت عدم جهت دهی مناسب و نیز بی اهیمت انگاشتن این موضوع و کاربرد بادی ها در بین علاقمندان موارد شکار غیر مجاز از کاربران این سلاح ها دیده شده است. ولی ایا همه؟ چیزی که در این وبسایت می بینم قضاوت های زودهنگام و بدون آگاهی از طرف مخاطبین هست. به لینکی که در پاسخ قبلی ارسال کردم نگاهی بندازید و ببینید آیا واقعا سلاح بادی بخصوص PCP می تونه وسیله خطرنکاکی باشه!؟ اگه اره پس لطفا چاقوی اشپزخونه رو هم دستتون نگیرید و تو فضای اینترنت هم نیایید چون خطرناکه!
      از وبسایت محیط بان خواهشمندم نظر این جانب رو منتشر کنند.

      پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 2

      • Alireza می‌گوید:

        سلام، آخه داداش طبیعت خود به خود داره نابود میشه، حالا ما بیایم شکارم بکنیم دیگه چیزی نمیمونه که

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 4

  11. reza می‌گوید:

    نابودی قانونی حیات وحش

    بجای اینکه بداد پرنده های فریدون کنار برسن که دارن همه چیزو منقرض می کنن دستور قانونی می دن !
    مسخرست

    غیر قانونی داشتن تو فریدون کنار قتل عام می کردند و حالا چی میشه

    پر طرفدار Thumb up 179 Thumb down 114

    • وحید می‌گوید:

      خب ممکنه خیلی چیزها از نظر شما مسخره باشه ولی هیچ اهمیتی نداره و اون چیزی که اهمیت داره و باید بهش توجه کرد نظر کارشناسان محیط زیست هست یعنی کسانی که سالها تجربه دارن و درس محیط زیست رو خوندن.

      پر طرفدار Thumb up 114 Thumb down 22

    • علی می‌گوید:

      فریدون کنار سر جاش هست و باید هر چه سریع تر با آن برخورد بشه

      پر طرفدار Thumb up 73 Thumb down 8

  12. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    فاخته پرنده ایی هستش که به وفور زیاده وبسیار شکار متنوع و خوشمزه ایی هستش که حتی دکترها هم برایه مصرف گوشته کبوتر و فاخته یا به گویش محلی خرکفتر بجایه گوشته هورمونیه مرغ تجویز میکنن…این پرنده شامل کدوم گروه میشه دوستایه عزیز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 84 Thumb down 7

    • تفنگ به دست می‌گوید:

      کارشناسشون کی بوده؟

      یه جایزه ای چیزی بهش بدین!!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 71 Thumb down 9

    • غزال می‌گوید:

      من نزدیکه ۱۰ ساله حیاط خونمون رو با صبر زیاد تبدیل کردم به یک مکان امن برای گنجشک ها و یاکریم ها،هر سال هم خداروشکر تعداد یاکریم هایم بیشتر میشه و الان صبح ها حدود ۳۰ تا یاکریم با تعداد بسیار زیادی گنجشک روی درختای حیاطمون منتظر صبحانشون میشینن،یه روز اگر خانه مان نباشن جای خالیشون خیلی حس میشه، این پرنده ها برکت خانه ما هستند،فقط بعد از این همه سال هنوز با دیدن آدمیزاد پر میکشن و دور میشن ، حق دارن … حتی گنجشک ها و کبوتر ها هم فهمیدن به مردم نباید اعتماد کنند…من هم به از پشت شیشه دیدنشون راضیم.

      خوش به سعادت آن مردمانی که انقدر ” انسان” هستند که یک پرنده به دست هایشان اعتماد میکند …

      پر طرفدار Thumb up 74 Thumb down 56

  13. محمود از خمین می‌گوید:

    نوشداروی پس از مرگ سهراب
    به نظر من بعد از اینکه با ندادن پروانه شکار در سال گذشته و کلی شک و تردید در سال نود و چهار تعدادی از شکارچیان قانونمند در گروه شکارکش ها قرار گرفتند و مزه بی قانونی را چشیدند بعید است بتوان کاری از پیش برد
    فقط جنبه نمایشی دارد و پول دراری
    حالا باید مامورین محترم محیط زیست هر روز با شکارچیان مجاز بحث کنند چرا شما با پروانه مرغابی کبک زدی یا بلعکس و همزمان چرا به استان ما پروانه ندادند و به استان دیگر دادند و چراهای دیگر…

    پر طرفدار Thumb up 118 Thumb down 8

  14. وحید می‌گوید:

    کار پسندیده ای بود ولی دو موضوع بررسی شود
    اول زمان دادن پروانه یکسان باشد زیرا عده ای با پارتی بازی چند روز زودتر پروانه می گیرند
    دوم محیط بانان فرصت خوبی برای شناساندن متخلفین دارند حتی می توان قانون کرد در صورت خلاف پروانه شکار چندین سال برای متخلف لغو گردد

    پر طرفدار Thumb up 65 Thumb down 10

    • رشید می‌گوید:

      جناب وحید .مدیریت شکار اعلام کرده ازدهم ولی تابیایند پروانه بدهند یکهفته طول میکشد هم برگه پروانه ندارند هم دفترچه شکارچی .همینطوری ۱۰روزش میره

      پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 4

  15. رحیم می‌گوید:

    متاسفانه سیاست سالهای پیش سازمان در جهت ممنوع کردن شکار بزرگترین ضربه رو به طبیعت ایران زد و موجب کاهش تعداد شکارچیان مجاز (که خود یکی از مهمترین عوامل برای حفظ محیط زیست می باشند) شد.

    امیدواریم شکارچیان عزیز دوباره به دامان قانون برگردند.

    پر طرفدار Thumb up 114 Thumb down 6

  16. علیرضا می‌گوید:

    شکار کش های شمالی عمرا پولی برای پروانه پرداخت کنند فقط شکارچی های مجاز تهرانی و استانهای همجوار باید همچنان منتظر بمانند

    پر طرفدار Thumb up 81 Thumb down 7

  17. علیرضا می‌گوید:

    شکارچیان مجاز این ده استان باید کجا برند ؟

    غیرمجازها برایشان فرقی نمی کنه

    پر طرفدار Thumb up 86 Thumb down 5

    • داهول می‌گوید:

      جناب علیرضا
      چند بند از دستورالعمل اشکال دارد مهمترین اشکال همین فرمایش شماست
      متاسفانه هیچ راهی تابحال برای ازبین بردن شکار غیرمجاز به ذهن کارشناسان محیط زیست نرسیده و همچنان در اطاق فکر هستند

      پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 2

    • بی نام می‌گوید:

      متاسفانه ادارات کل بعضی استانها مانند خراسان رضوی برای جلب توجه درخواست رد پروانه کردند غافل از اینکه ندادن پروانه نشان از عدم توانایی آنها در کنترل و احیای حیات وحش مناطق تحت کنترل خود میباشد زیرا استانی مانند خراسان رضوی تا سه سال قبل پرندگان قابل شکار فراوانی داشت ولی این موضوع خبر از نابودی این جمعیت قابل شکار میدهد که بنده با اطلاعاتی که از بیشتر مناطق دارم فکر میکنم اینطور نباشد.

      پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 0

  18. MAZIAR می‌گوید:

    متاسفم براتون که برای شکار دارین دوباره پروانه صادر میکنین

    مگه قرار نبود ۵ سال شکار ممنوع باشه ؟

    روی حرف خودتون نیستین الان میدونین چقدر پرنده داره نسلشون منقرض میشه ؟

    به جای گرفتن جلوی شکار تشویق شکار میکنین

    چیزی جز متاسفم براتون ندارم همین

    پر طرفدار Thumb up 188 Thumb down 150

  19. kooshan می‌گوید:

    احتمالأ با این خبر از نظرات فرمالیته و نمایشی طبیعت دوستان موهوم که مشخص بود اعتراض آنها به چه بوده و خواسته شان کدام است ، کاسته خواهد شد ، امید است زود از شکار پرندگان خسته نشده و هوس شکار چهارپا نکنند و دوباره این روال تکراری و غیرمنطقی را از سر نگیرند .

    پر طرفدار Thumb up 95 Thumb down 58

  20. محمد(MAZ) می‌گوید:

    پس تکلیف شکارچیان قانون مند این ۱۰ استان چی میشه؟؟؟؟
    بهتر نیست تعداد شکارچیان قانون شکن و غیر مجاز عمدا بیشتر نکنیم؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 85 Thumb down 5

  21. وحید می‌گوید:

    درود.دیده بان عزیز اگر ممکنه در مورد پروانه قمری و کبوتر و اینکه در کدام گروه هستن خبری رو منتشر کن با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 8

    • ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

      انسان مدرن کبوتر و قمری و گنجشک را تو پارک ها دون و آب میده و با گلوله نمیره استقبالشون!

      پر طرفدار Thumb up 118 Thumb down 86

      • zahra می‌گوید:

        انسان مدرن با تاکید بر علم و تخصص نظر میدهد نه با احساس. لازم است بدانید در گذشته شیوه قرق در کشورهای غربی امتحان شده و نتیجه کاملا منفی برای حفظ گونه داشته است. اگر میخواهید گونه های حیات حش را در چند صد سال آتی برای نسلهای آینده داشته باشیم نباید جلوی شکار مجاز را گرفت. البته شکار غیرمجاز و نسل کشی هیچ توجیهی ندارد. از طرفی پول دریافت شده از پروانه ها فقط و فقط باید صرف بهسازی زیستگاه حیات وحش شود.

        پر طرفدار Thumb up 69 Thumb down 9

      • شکارچی می‌گوید:

        انسان مدرن برای جامعه ارزوی فرهنگ و بالا رفتن سطح اگاهی عمومی میکنه
        انسان مدرن ارزوی اعدام و حبس و زندان برای شکارچی نمیکنه
        اگه خواستی مدرن باشه همه جور مدرن باشید

        پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 4

      • داریوش می‌گوید:

        اینها هنوز تو دوران کودکی موندن

        آخه مرد گنده میره دنبال گنجشک و قمری و شکار ؟ مرد باید کار کنه و یا مطالعه کنه

        داغ Thumb up 4 Thumb down 23

  22. رضا می‌گوید:

    پس چرا خوزستان و مازندران رو ممنوع نکردن ؟

    نکنه پرنده های اونجا افزایش داشتن و ما بی خبریم !

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 20

  23. چغوک می‌گوید:

    شکارچی ها با چه ذوق و شوقی به این خبر واکنش نشان داده اند !!!
    جالب این که وقتی خبر دستگیری و جریمه ی دوستانشان منتشر می شود ، تا مدت ها خبری ازشان نیست ! و اگر مطلبی هم می نویسند ، آسمان و ریسمان را به هم می بافند .

    پر طرفدار Thumb up 146 Thumb down 122

    • غزال می‌گوید:

      جناب چغوک تازه بعضی از خبر های محیط زیستی هم که راجع به شکار نیست یادشون میره سر بزنن منفی بدن !

      کلا هم تعداد منفی هاشون یه عدد مشخصیه از بالا شروع میکنن تا پایین … خب تقصیری هم ندارن جز کشتن هنر دیگه ای ندارن

      پر طرفدار Thumb up 93 Thumb down 89

    • واقع بین می‌گوید:

      حالا شما چرا ناراحتی

      این تصمیم همون سازمانیه که سنگش رو به سینه می زدید.

      موقعی که شخصی رو به خاطر یک تیهو جریمه میکنند شماها هورا میکشید.
      الان چرا تصمیماتش رو دوست ندارید.

      زمانی که ما میگفتیم صدور پروانه شکار اجتناب ناپذیر است و ممنوعیت راهکار مناسبی نیست
      می دانستیم که محیط زیست قطعا” ناچار به صدور پروانه خواهد شد.

      الان هم اگر ناراحتید به سازمانتان بفهمانید اگر دنبال احیای حیات وحش است برود دنبال جلوگیری از تخریب زیستگاه توسط آقازاده ها و همچنین تکثیر و رها سازی و چندین راهکار علمی دیگر که سایر کشورهای پیشرفته در آن موفق بودن
      .
      بگیر و ببند به تنهایی راهکار حل مشکلات نیست و نخواهد بود.

      پر طرفدار Thumb up 86 Thumb down 7

  24. امید می‌گوید:

    میگن یه یارویی به هرکسی که یه سوال ازش بکنه و درست جواب میداده ی دونه کمپوت جایزه میداده . از همه هم میپرسیده اسم و فامیلیتو اگه درست بگی جایزه میدم . از قضا با یکی لج بوده تا نوبت به اون بیچاره میرسه ازش میپرسه تو باید اسم تمام افراد شهرتونو باید بگی ! یارو میگه خدا پدرتو بیامرزه خب نمیخوای به ما کمپوت بدی خب نده . دیگه این چه سوالیه؟!

    حالا حکایت ماست . خب نمی خواین شکار کنیم اصلا پروانه ندین . دیگه این چه وضع پروانه دادنه؟!
    اونیکه خلاف شکار میره که واسش فرقی نمیکنه . اون جماعت قانونمندم با این وضعیت عطای پروانه گرفتنو به لقاش میبخشند
    برید به جای اینکه اینهمه فسفر بسوزونید و از این جور کارای عجیب انجام بدین جلوی قتل عام و نسل کشی تو فریدونکنارو بگیرین بابا
    حالا دیده بان عزیز شماهم هی ما کامنت میذاریم و هی حذف کنید!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 80 Thumb down 7

  25. آرش شیرازی می‌گوید:

    با سلام
    به عقیده این حقیر واقعا با این قوانین سخت و عجیب و دست و پا گیر و شاید در دنیا منحصر به فردی که گذاشتند حداقل پروانه را سراسری و برای همه استانها صادر میکردند.

    پر طرفدار Thumb up 75 Thumb down 7

  26. میثم20 می‌گوید:

    دمتون گرم خدایی ما که مال البرزیم یا اون بدبخت تهرانی و قزوینی چیکار کنن حداقل از این سه تا یکیشو آزاد میکردین تا اون دو تای دیگه برن اونجا.

    باید دید کارشناس چی تو مخش بوده؟

    پر طرفدار Thumb up 75 Thumb down 5

  27. اکبذ می‌گوید:

    به امید روزی که پروانه چهارپا نیز اعلام شود….دوستان چکارچی تبریک….تبریک به همه شکارچی های قانونمند

    پر طرفدار Thumb up 95 Thumb down 9

  28. ایرج می‌گوید:

    سلام پاییزی حضور همه ایرانیان
    یه سوال زمانی که بلال مرد دیگه کسی اذان نگفت این همه الودگی کاخانه ها پسابها و بیماریها خشک شدن تالابها ورودخانه ها دادن تفنگ دولتی و عفو احتمالا باز هم مقصر شکارچیان قانونمندن هستند
    حالا این نوع پروانه دادن جای بسی گریستن داره باید تفنگهاه را زمین گذاشت و زمین گیر شد
    احتمالا تفریح در عالم دود بهتره
    چرا با احساسات مردم بازی میکنید؟
    به این استان دادن به اون یکی نه مشکل شما را حل میکنه نه مردم میشن دشمن طبیعت
    تکثیر ورها سازی جهت قرق خصوصی ممنوع شکار ممنوع صید ممنوع

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 4

  29. داود می‌گوید:

    سلام
    به هرحال پروانه دادند.فقط دلیل منتفی شدن تفنگ های pcp چیه؟؟
    دلیل قانع کننده میخوام
    فقط حالا pcp بنظرم قدرت قابل قبولی در شکارداره که نمیشه این مطالب دلیلی برای پروانه ندادن باشه
    اصلا قضیه pcp با فنری قابل مقایسه نیست
    قدرتی حدود ۳ برابر بیشتر از فنری ها داره و این منصفانه نیست
    لطفا تجدید نظر بفرمایید

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 10

  30. بهراد می‌گوید:

    جالبه، به نحوی در مورد آسیب تفنگ های بادی pcp صحبت شده که انگار نوعی دوشکا یا خمپارست!!!!
    اینجاست که آدم درک میکنه که تمام امور کارشناسی شده هستش. !!!!

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 5

  31. وحید.ب می‌گوید:

    این دغدغه سازمان محیط زیست درباب وابستگی معیشتی جوامع محروم بومی به شکار است
    خیلی باحال است!
    آنقدر باحال که نمیشود به ” مسئولان به فکر مردم محروم ” آفرین نگفت…
    همیشه به فکر محرومان هستند
    آفرین
    احسنت
    ولی کاش کمی هم راجع به آداب و رسوم و فولکولور جوامع محلی هم اطلاعات کسب میکردند.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 8

  32. شاهین می‌گوید:

    به نظرم کار درستی نبوده ، قرار بر این بود تا ۵ سال هیچ پروانه شکاری صادر نشه! سازمان محیط زیست زیر تعهداتش زده!!!

    تصمیم اشتباهی است باید امسال هم در همه کشور شکار ممنوع میشد البته بازم خوبه که در ۱۰ استان ممنوع هست.

    حیات وحش کشور تحمل شکار رو نداره به هیچ وجه نه قانونی و نه قاچاق ، صدور پروانه شکار در این وضعیت یعنی چراغ سبز برای کشتار پرندگان ، زمانی که پروانه شکار صادر نمیشه حتی اونایی که قاچاق شکار میرن با ترس و لرز میرن ولی وقتی پروانه و مجوز براشون صادر شد با اطمینان به قتل عام می پردازند

    تجربه ثابت کرده به دلیل ضعف نظارت اساساً تعیین تعداد شکار مثلا ۴ قطعه در هر نوبت شکار به هیچ وجه رعایت نمی شود. چون اولاً کسی که پروانه داره دیگه به خودش جرات میده هر چند عدد که دوست داره بزنه و دوم اینکه چون شکار پرنده با تفنگ ساچمه زنی صورت می گیره ممکنه فقط با یک فشنگ بیش از ۴ قطعه پرنده شکار بشه!

    به هر حال تصمیم اشتباهی بوده سازمان نباید مجوز شکار صادر کنه!

    اگر سازمان به فکر کسب درآمد هم باشه با توجه به افزایش جریمه های شکار می تونه انرژی و امکانات بیشتری برای دستگیری متخلفین بزاره و از این طریق پول بیشتری تا فروش شکار بدست خواهد آورد

    پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 71

    • غزال می‌گوید:

      کارشون مسخرست، دیدن محیط بان یه جورایی مثل دیدن ستاره دنباله داره ، حالا مثلا مجوزم صادر کردن، مگه دونه دونه میرن چک میکنن ببینن کسی مجوز داره یا نه ؟؟؟ اصلا کو محیط بان!؟؟؟؟ ما که برای عکاسی به تالاب ها و مناطق دیگه سر میزنیم محیط بانی ندیدیم، اگه ببینم این دفعه ازشون یه عکس میگیرم!!!
      واقعا جای تاسف داره …
      باید رخت بست درست بشو نیست که نیست …

      پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 40

  33. erfan می‌گوید:

    سلام خدمت دیدبان عزیز
    حلا دیدی هرچی حرس میخوردی الکی بود کسی ب فکر محیط زیست نیست پول ک باشه همچی از یاد میره

    پر طرفدار Thumb up 75 Thumb down 48

    • zahra می‌گوید:

      در دیدگاه محیط زستی، پول باید باشد. ما در محیط زیست بحثی به نام اقتصاد محیط زیست داریم. باید پول دریافت شده صرف احیای زیستگاه حیات وحش شود. پروانه شکار، برای شکارچی مجاز صادر شود اما جلوی شکار بی رویه و نسل کشی و از همه مهمتر تخریب زیستگاه گرفته شود. باید مرزها را تشخیص داد. مرز شکار مجاز (به نفع گونه) و شکار غیر مجاز (به ضرر گونه).

      پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 4

  34. وحید استوار می‌گوید:

    من واقعا سپاسگذارم که پروانه ها صادر شد

    پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 10

  35. پرنده مهاجر می‌گوید:

    انشاله که تخلف در حوزه صید و شکار پرنده کم شده ودرامد حاصل از فروش پروانه به حفاظت وحمایت از حیات وحش کمیاب ونادرو حساس تعلق گیرد.

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 4

  36. حسین می‌گوید:

    سلام دیده بان
    ممنون از اطلاع رسانی لازم چند نکته رو واسه دوستان شکارچی مجاز یادآوری کنم و چند نکته واسه سازمان به صورت انتقاد شدید،،،اما واسه دوستان شکارچی،، دوستان خداوکیلی همانطور که گفتم هر شکارچی مجاز مساوی با یک محیط بان دلسوز وجدانا بی رویه شکار نکنید و خدا رو هم در نظر داشته باشید تا همیشه عدالت برقرار باشه و برداشت از طبیعت به اندازه این باعث میشه همه به خواسته هاشون برسن طبیعت هم نابود نمیشه بیایید

    مردانگی کنیم و مثل گذشته قبل از شروع زادو ولد تفنگ ها رو غلاف کنیم تا ده روز از پاییز سال بعد که گذشت شروع کنیم و به تعداد و به دور از حرص ولع و ندید بدید نباشیم انشاله اینجوری باشه ،،اما سازمان محترم عزیز این بند شماره سه خیلی با نهایت ادب و احترام بند بیخود و غیر کارشناسی هست همین فردا داستان درگیری میشه بین مردم خواهشا یک الحاقی بزنید و اصلاح کنید یا یک میانگین عددی بگیرید پروانه رو یکی کنید واقعا این جوری مسخره بازی به قران خنده داره،،،،

    دوما این هفته ای دوروز چرا باید باشه سه روز بود و تکلیف روزها که معمولا هم آخر هفته بارندگی میشه چیه جریانش چی میشه

    ثالثا شکار همیشه تا ۲۰ اسفند بوده چرا اینجوری نظم رو به هم زدید به خدا اینجوری همه سرازیر میشن توی دشت و بیابون و میشه میدون تیر خواهشا این چند نکته رو پیگیری کنید و اصلاح ،،،

    ممنون از دیده بان واسه پیگیری،،انشاله همه شکار رو در چارچوب قوانینی که صحیح وضع بشه به صورت علمی به روز و با وجدان برن و لذت ببرن،

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 7

  37. شکارچى می‌گوید:

    یک مشت کودن نشستن واسه ما تصمیم مى گیرن

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 9

    • ya ali می‌گوید:

      دوست خوب من
      درست نیس که اینجوری خطاب کنید
      بالاخره هر جایی کلاس کار خودشو دارنده اینه که المان یک پنجم ایرانه و دراومد شکارش درست برابری میکنه با صادرات نفت قبل تحریم ما!!!!!
      بله یه بررسی خوب نشون میده که شکار و جوامع اروپایی چطوربا این مقوله برخورد میکنند و ما چگونه
      موفق باشید

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 5

    • hasan می‌گوید:

      کودن نیستن داداش
      اتفاقا خیلی هم سیاستمدارو سودجو و منفعت طلبن
      میدونی میتونن چه پولی بابت یه پرنده ای که توی پروانه نیست از شکارچی باج بگیرن؟!!!

      پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 3

  38. محمد صادق می‌گوید:

    با سلام خدمت همه زحمت کشان محیط زیست
    از این که به فکر شکار چیان قانونمند بودید ممنون
    ولی چرا محدودش کردین؟؟؟؟
    ما که تهران،کرج یا قزوینیم کجا بریم برای شکار؟
    اون شکارچیای غیر مجاز اگه پروانه بدن هم نمیگیرن.
    ما که رعایت میکنیم الان باید چیکار کنیم؟؟؟؟
    باید عدالت برقرار میشد،و این ۱۰ استان هم میتونستن پروانه صادر کنن.
    اگه از مسؤلین محترم محترم کسی این پیام ما رو میخونه،لطفأ برای کرج یا قزوین یاتهران هم دستور صدور پروانه بدین که ما حداقل بتونیم بریم

    لطفأ لطفأ لطفأ تجدید نظر بفرمایید.

    پر طرفدار Thumb up 66 Thumb down 4

  39. hasan می‌گوید:

    سلام
    حداقل باید کبوتر رو جز یکی از گروههای چهارگانه قرار میدادن
    هم جمعیتش زیاده هم حداقل سه بار در سال جوجه میپرونه هم در اکثر استانها به وفور هست
    دلیل این تصمیم گیری ها چی میتونه باشه
    ممنون

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 4

  40. شکارچی می‌گوید:

    حالا حال دوستای محیط زیستی چطوره.

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 10

    • محمّد رضا می‌گوید:

      اگر دیدبان عزیز لطف کنه و آمار تعداد بازدید هر یک از کاربران به این خبر را درج کنه مشخص میشه چه کسی خوشحالتر است.

      داغ Thumb up 8 Thumb down 15

    • داریوش می‌گوید:

      حال مخالفین محیط زیست و حیات وحش که خوبه خیلی ذوق کردن کشتن گنجشک و کبک آزاد شده درست مانند یک بچه تیر و کمون بدست

      داغ Thumb up 2 Thumb down 21

  41. شکارچی می‌گوید:

    من امروز ٩۴/٨/١٣ رفتم اداره محیط زیست برای مجوز شکار پرنده میگه برو آقا جان اگه دو هفته دیگه بخشنامه شکار به دست ما برسه

    اینا خودشون میخوان مردم شکار غیر مجاز برن

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 6

  42. علیرضا می‌گوید:

    با سلام
    در این ۱۰ استانی که شکار ممنوع شده لااقل تعداد پرنده را کم کنید و یا مدت زمان فصل شکار را کم کنید ولی پروانه بدین کاری نکنید که شکار چیان مجاز به صف غیر مجاز ها بپیوندند

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 5

  43. hesam می‌گوید:

    واقعا سازمان محیط زیست اخر کارشناسی اخه این چ کارشناسی هست بعد از کشتن هر چی پرندسا تازه یاد پروانه افتادن

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 7

  44. جعفر می‌گوید:

    سلام ما جزء شکارچیان مجاز قم هستیم الان در منطقه قم بیشتر از همه جا در استان های مرکزی ایران مرغابی داره حتی از شهرهای دیگر برای شکار به قم می آیند ولی متاسفانه پروانه صادر نمی کنند این یک تبعیض بین استان هاست و متاسفانه ما هم میریم تو گروه شکارچیان غیر مجاز به امید روزی که محیطبانان را ببینیم

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 5

  45. امین می‌گوید:

    پس اینهمه های و هویتان کجا رفت ؟
    این پنج سال شکار ممنوع حرف بیخودی بود؟
    تازه مردم داشتن شکار رو می ذاشتن کنار ولی خودتون دوباره شروع کردین
    هرچه فکرشو می کنم نمی دونم چرا پروانه دادین؟
    نمی دونم می خواین حساب محیط زیست رو سر و سامون بدین؟
    یا دیگه خسته شدین از گشت و موش گربه بازی با شکارچی ها؟
    اما خیلی کار اشتباهی کردین

    پر طرفدار Thumb up 72 Thumb down 66

  46. علی می‌گوید:

    البته بی برنامه گی در سازمان موج می زنه

    امروز مراجعه کردیم برا پروانه به یکی از شهرستان های استان فارس رییس اداره می گه که هنوز بخشنامه به دست ما نرسیده

    اصلا معلوم نیست که کی شروع کنیم به پروانه دادن

    عملا فکر کنم می خوان انقدر کشش بدن تا این دوماه هم بگذره هیچی به هیچی

    نمی دونن که اینجوری شکارچی تحریک می شه برا شکار غیر مجاز و اگر یبار رفت راه و چاه اش ام یاد گرفت دیگه هر روز هفته می ره ۱۰۰ بار می ره شاید یبار گیر کنه

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 3

  47. کیوان می‌گوید:

    سلام دیده بان

    امروز برای گرفتن پروانه شکار به اداره محیط زیست اردبیل مراجعه کردم گفتن هنوز براشون ابلاغ نشده و اطلاع ندارن، لطفا اگه میتونید بهم خبر بدین بیخیال بشم یا ؟

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 2

  48. علیرضا می‌گوید:

    با سلام

    جناب علی چقدر شما ساده ای برادر پروانه شکار برای دوستان و آشنایان خودشان است معلوم که شما بروید می گویند هنوز بخشنامه نیامده شنبه یا یکشنبه بروی می گویند تمام شد

    سال های که در تهران پروانه می دادند وقتی مراجعه می کردیم می گفتند تمام شد

    خودشان باعث می شوند شکارچیان مجاز غیرمجاز شوند

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 2

  49. میثم می‌گوید:

    جالبه جناب چغوک …
    در اون خبرها تخلف نظر میدن میگی چرا حرص میخوری چرا ال میشین چرا بل میشین.الان هم که حق قانون شکترچیان اعمال شده.
    باز اینجور صحبت میکنید.

    به نظرتون این شیوه گویش شما کودکانه نیست؟!!! ادم ببیشتر باد دوران سیاه گذشته میندازین

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 6

  50. امیر امینی می‌گوید:

    @مجید: با شما موافقم. ذره ای عقلانیت در کار ما پیدا نمی شود. قرن ٢١ است . این اعمال چه معنی می دهد؟
    مجوز می دهید که عده ای ناآگاه تر از خودتان راه بیفتند و پرندگان بی دفاع و بی تقصیر را از بین ببرند؟که به کجا برسید؟ لعنت به آن در آمدی که از این راه حاصل شود. فکر نمی کنید که این انسان بی خاصیت به اندازه کافی طبیعت را به یغما برده است؟
    یعنی کافی نیست و هنوز هم خود را محق می دانید؟ جای سالم در این کشور باقی نمانده است ، شرم کنید . این کار سبب ترویج خشونت می شود. اینان فرزندان خود را هم به این کارزار می برند و آنها هم این عمل قبیح را می بینند . نکنید ،دست از سر این طبیعت محتضر بکشید.
    آنان که مجوز نگرفته اند خود را محق می دانند که از این باقی مانده طیور و وحوش سهمی بردارند ، شما را به خدا نکنید.
    ارزش حیات این مخلوقات را تا بدین حد پایین نیاورید. شصت هزار تومان؟!!! بعد از محیط بان توقع دارید که جانش را در دفاع از این موجودات کم ارزش به خطر بیاندازد؟!!
    شکار عملی نکوهیده است و اکثریت مردم از این کار بیزارند. شما حق ندارید برای خوش آیند عده ای قلیل مجوز کشتار این موجودات را بدهید.
    امیدوارم کسانی در مجلس پیدا بشوند و از این کار ممانعت کنند

    داغ Thumb up 68 Thumb down 83

    • علی می‌گوید:

      عزیز من همین سازمان محیط زیست رو یه شکارچی با شرف به نام اسکندر فیروز درست کرد .

      پر طرفدار Thumb up 71 Thumb down 9

    • امین منصوری می‌گوید:

      به به جناب امینی. چقدر گفتید کار شکار و شکارچی رو به پایان است؟ چقدر گفتم اشتباه نکن عزیز دل برادر… پروانه صادر میشود چون شکارچیان مجاز حق و حقوقی دارد.
      شکار غیر مجاز عامل نابودی حیات وحش است، پس لطفا انرژیتو صرف مبارزه با شکار غیرمجاز کن، همان کاری که شکارچیان قانونمند میکنند.
      شکارچیان مجاز هم جمعیت قلیلی نیستند، میتوانی با مراجعه به محیط زیست آمار متقضاییان پروانه شکار را دریافت نمایی. گرچه من خود پروانه نمیگیرم و شکار نمیروم. یا حق

      پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 4

    • واقع بین می‌گوید:

      نا آگاهی عین خصوصیت کسی است که دیگران را نا آگاه میخواند آن هم به خاطر اینکه خلاف سلیقه و طبع و خودخواهانه اش عمل کرده اند.

      نه شکار مجاز عمل نکوهیده ای است و نه آنان که به قول تو راه بیفتند و پرندگاه را ….

      بلکه عمل شرم آور کسی که عده ای را ناآگاه میپنداری قبیح و نکوهیده است.

      دیده بان هم که هیچ !!!!!

      هر کس هر چه میخواهد میگوید و شما هم نمایش میدهید.!!!

      پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 6

    • امیرعلی می‌گوید:

      از این لطافت شما اشک توی چشمام حلقه میزنه ..
      ترویج خشونت ؟؟؟ امینی جان ، خواستی ببینی چه چیزی باعث ترویج خشونت میشه برو کامنتای چند خبر آخرو بخون کاملا متوجه میشی …
      یکی نوشته محیط بان با تیر مغز یارو رو بزنه ، یکی مثل پیرزن ها لعن و نفرین می کنه ، یکی فحش میده ، یکی دیگه از خودشم شاکیه !!!
      کلا برای ترویج خشونت نیازی نیس راه دوری رفت ، کامنتهای مخالفان شکارو یکی بخونه کلی از این لطافت ، خشن میشه

      پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 6

    • علی می‌گوید:

      در همین قرن ۲۱ شکار در تمام دنیا انجام میشود بر عکس نظر جنابعالی شکار یک امر کاملا عادی در همان کشورهایی است که شما متمدن میخوانید .ایا مخالفان شکار نظر کارشناسان محیط زیست خوانده و اساتیدی مثل جناب کهرم و دکتر دانه کار و … را در مورد عوارض شکار ممنوع وقرق را میدانید ؟ پرندگان قابل شکار مهاجر اگر اینجا شکار نشوند در کانادا وامریکا شکار میشوند پس اقایان وخانمها مخالف شکار با تندروی فقط کینه ها را زیاد میکنید.
      واقعیت ها را همانگونه که هست بپذیریم نه انگونه که میخواهیم.
      شکارچیان قانون مند و مجاز انصاف واعتدال در شکار را رعایت کنند ومحیط بانان عزیز ضمن عمل به وظایف خود جوری برخورد نداشته باشند که تخم کینه بین این دو گروه کاشته شود ودر مسیر شکار مجاز با شکارچیان مجاز برخورد های نا متناسب خارج از حیطه وظایف خود نداشته باشند. باتشکر

      پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 2

  51. میلاد می‌گوید:

    آقا ۱۰ استانو چرا ندادید این حق ما شکارچیای قانونمند نیست…؟

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 2

  52. شاهین می‌گوید:

    به نظرم کار درستی نبوده ، قرار بر این بود تا ۵ سال هیچ پروانه شکاری صادر نشه! سازمان محیط زیست زیر تعهداتش زده!!!

    تصمیم اشتباهی است باید امسال هم در همه کشور شکار ممنوع میشد البته بازم خوبه که در ۱۰ استان ممنوع هست.

    حیات وحش کشور تحمل شکار رو نداره به هیچ وجه نه قانونی و نه قاچاق ، صدور پروانه شکار در این وضعیت یعنی چراغ سبز برای کشتار پرندگان ، زمانی که پروانه شکار صادر نمیشه حتی اونایی که قاچاق شکار میرن با ترس و لرز میرن ولی وقتی پروانه و مجوز براشون صادر شد با اطمینان به قتل عام می پردازند

    تجربه ثابت کرده به دلیل ضعف نظارت اساساً تعیین تعداد شکار مثلا ۴ قطعه در هر نوبت شکار به هیچ وجه رعایت نمی شود. چون اولاً کسی که پروانه داره دیگه به خودش جرات میده هر چند عدد که دوست داره بزنه و دوم اینکه چون شکار پرنده با تفنگ ساچمه زنی صورت می گیره ممکنه فقط با یک فشنگ بیش از ۴ قطعه پرنده شکار بشه!

    به هر حال تصمیم اشتباهی بوده سازمان نباید مجوز شکار صادر کنه!

    اگر سازمان به فکر کسب درآمد هم باشه با توجه به افزایش جریمه های شکار می تونه انرژی و امکانات بیشتری برای دستگیری متخلفین بزاره و از این طریق پول بیشتری تا فروش شکار بدست خواهد آورد*********************************

    داغ Thumb up 4 Thumb down 34

  53. الهام می‌گوید:

    با صدور پروانه شکار صد در صد مخالف هستیم

    داغ Thumb up 5 Thumb down 41

  54. هدیه ساداتی می‌گوید:

    بسیااار مخالفم و متاسفم…!!!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 38

  55. مسلم می‌گوید:

    سلام به همه دوستان.
    منم امروز از تهران رفتم به استان اراک که بهم گفتن هنوز به ما ابلاغ نشده

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  56. محمد می‌گوید:

    چرا ما مگه گناه کردیم که شهرمون ممنوع شده با تشکر لطفا پیگیری شود

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 2

  57. درنای تیمره می‌گوید:

    گوش نکنید دروغ میگن از هر شهری به محیط زیست مراجعه میکنند میگن خبری نیست

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  58. محمد می‌گوید:

    با سلام

    چرا بعد از یکسال انتظار که پروانه ندادند امسال هم بی عدالتی کردند و پروانه به ده تا استان ندادند مگه خون شهروندهای دیگه رنگی تر از ما ده تا استان من که ساکن اصفهان هستم باید چه کار کنم؟

    بعد هم که یکی میرد یه شکار غیر مجاز میزند همچین باهاش رفتار میکنند که انگار یه قاتل زنجیره ای گرفتند و محیط بانها باهاش درحالی که دستبند داره عکس یادگاری میگیرند؟

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 4

  59. Far می‌گوید:

    با صدور مجوز شکار تا زمانیکه وضعیت محیط زیست کشور به حالت صددرصد متعادل برسد مخالفم.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 37

  60. ارش 1 می‌گوید:

    خشکزی و آبزی رو جدا میکردید خوب بود دیگه

    کبوتر پس چی شد بالاخره ؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

  61. مرزنشین می‌گوید:

    ضمن عرض سلام وادب بنده در استان گیلان زندگی میکنم شهر ما (آستارا)وسعت آنچنانی ندارد که بشود در آن شکار کرد چرا که تبدیل به شهرکها ومناطق مسکونی شده ومحدودیتهایی جهت تیراندازی دارد وهمچنین با استان اردبیل فاصله خیلی زیادی نداریم اما در سالهای اخیر مسئولان محیط زیست اردبیل به صورت تلویحی وغیر رسمی اعلام نموده اند که به آستارایی ها پروانه شکار نمی دهیم
    درخواست بنده ازمسئولین عالی رتبه محیط زیست اینست که در صورت مغایرت این اقدام محیط زیست اردبیل با دستورالعملهای سازمان در جهت رفع موضوع یاد شده اقداماتی انجام نمایند
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  62. بالابان می‌گوید:

    سلام دیده بان سال تمام شد خبری از پروانه نشد چهارشنبه رفتیم محیط زیست گفت فعلا خبری نیست تا ابلاغ بشه آذر ماه تمامه ،، خود سازمان داره با احساسات مردم بازی میکنه،،،شما که پروانه رو خراب کردید با بند سه مسخره بازی و حرکات بچه گانه،،،،نمیخواین ندیدن زودتر اعلام کنید لااقل یواشکی بریم ،،،،چه وضعی!؟

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  63. عقاب تنهای کوهستان می‌گوید:

    کسی که واقعا ادای شکارچیگری داره اگر پروانه هم ندن باید با عکسای و طبیعت گردی عشقشو به طبیعت نشونه بده.
    شکارچی که فقط نباید شکار کنه باید عشق بورزه و ثمره عشقشو ببینه.
    میوه پاداشت عشق به درخت است .

    داغ Thumb up 4 Thumb down 18

  64. دادا می‌گوید:

    بسیار عالی و جامع
    ممنون بابت تضییع نکردن حقوق مسلم شکارچیان با وجدان
    امید است که شکارچیان محترم نیز نهایت وجدان را بکار گیرند و در صورت کمبود گونه جانوری از شکار آن بپرهیزند

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  65. محمد سیرجان می‌گوید:

    سلام دوستان اون ۱۰ استان محیط زیست استانتان مخالفت کرده با پروانه شکار پرنده ولی در کل پروانه شکار پرنده حق مسلم یک شکارچی قانونمنده اکر پروانه شکار برا شکارچی صادر نشود گرایش شکارچی به تخلف پیدا کرده و بی عدالتی محض میشود واسه یک شکارچی قانونمند و متخلف بعدش عشق یک شکارچی به همین پروانه شکار هستش در غیر اینصورت کلیه ذوق یک شکارچی منحل میشه و به دنبال خلاف گرایش پیدا میکند پس مسعولین بهترین کارو برا یک شکارچی انجام دادن و ارزو میکنم که با بارندگی و سال خوب در اینده کل کشور پروانه صادر گردد که عدالت برا همه باشد و همه از شکار لذت ببرند

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  66. فرهاد می‌گوید:

    خلی جالبه بااینکه دستورالعمل صادر و به استانها ابلاغ شده و متن دستورالعمل خیلی صریح و شفافه هنور استان آذربایجانشرقی که آقای قاسمی رئیسشه بعد از شش روز میگن هنوز معلوم نیست شکار پرنده ۲ماهه زدن از ۱۵آبان تا ۱۵دیماه امروز ۱۸آبان رفتم سازمان میگن بیست روز!صبرکنین اطلاع میدیم ای بابا اصلا معلوم نیت چه خبره ارومیه همجوار صادر کرده اینا نفهمی میگن تا بیست روز ! جواب میدیم عجیب هماهنگی است بین اداره کل و زیردستا خدا عاقبت بخیرگنه محیط زیستو

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

    • علی می‌گوید:

      جالب تر اینکه دفترچه شکارچیان سه سال صادر نمی شه بعد می گن حالا هرکی دفترچه نداره پروانه هم نمی دیم و دفترچه جدید ام صادر نمی کنیم مال اونهای هم که منقضی شده همین طور خوب بگین می خوایم پروانه ها رو بدیم به دور و وری ها خودمون و تمام فقط آدم تحریک میکنن برا بی قانونی دیگه شور ش در آوردن به خدا

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  67. علی رضا می‌گوید:

    سلام همدان هم امروز و فردا میکنند ولی جمعه تو راه یکی از شهرستانها مشغول شکار باقرقره بودن حالا نمیدانم با پروانه یا بدون پروانه کلا به نظر میرسه آشفته بازاره

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  68. Hunterstar می‌گوید:

    من یه شکارچی حرفه ای هستم و اکثر کشورهایه نزدیک خودمون وبیشتر جاهایه کشور رفتم شکار از نظر من همین لطف سازمان محیط بانی کشورمون ایران راباید برایه طبیعت دوستان به فال نیک بگیریم هدف شکار نباید باشه همین که بااسلحه دوست داشتنی خودتون میرین داخل طبیعت ویه چایی کنار دریاچه یا رودخونه یا چشمه ای در کنار دوستان درست میکنی واقعا یه نشاط دیگه ای ایجاد میکنه من نمیگم که شکار نکنیم ونباشه میتونن سازمانها ودوستداران محیط با تکثیر و رها سازی کبک بلدرچین قرقاول هم کمک به محیط کنن وهم حس شکار واقعی را ایجاد کنن وهم درامدزایی کنن وبه سازمانهایه مردمی دوستدار بجایه تفکر وقلم فرسایی بدنبال اینگونه کارها باشن hunterstar

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 0

    • واقع بین می‌گوید:

      درود

      واقعا” درست گفتید.

      هدف فقط کشتن نیست ( البته شکار لذت خودش رو داره )

      همین که اسلحه و تیراندازی باعث میشه در کنار دوستان روز مفرح و خوبی رو داشته باشی کفایت میکنه .

      منتهی کسانی که علاقه ندارند صحبتهای ما هم برایشان ملموس نیست و البته حق دارند
      چون علاقه ای ندارند.

      ولی چیزی که عجیب است این است که با لجبازی کودکانه و پا بر زمین کوفتن های بی مورد سعی دارند
      دیگران را با خواست و سلیقه خودشان همراه کنند.

      پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 0

  69. امین می‌گوید:

    از ۱۰/ ۸/ ۹۴ اعلام شده پروانه صادر کنید الان ۱۷/ ۸ /۹۴ هستش محیط زیست خوزستان میگه معلوم نیست چرا هنوز ابلاغیه نرسیده

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  70. علیرضا می‌گوید:

    با سلام آقا فکر کنید واقعا اینطور یه جماعتی رو سر کار گذاشتن چقدر بازتاب بدی داره و انگیزه احترام به قانون رو در جامعه شکارچیان قانونمندی چطوری تحت الشعاع قرار میده وقتی یه سازمان عریض وطویلی به قول خودشان با آنهمه کارشناس نمیداند چکار میکند مگر خودشان اعلام نکردن از دهم آبان به استانها ابلاغ کردن تا از پانزدهم شکارچیان پروانه دستشان باشد واقعا چرا قانونگذار به قانونی که خودش وضع کرده بی اعتنا ست مایه تاسف و نگرانی برای آینده

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  71. mahdi می‌گوید:

    قوانینتون مفت نمی ارزه…شهرستان بابل از استان مازندران داره بر خلاف قوانین و مقرراتی که شما بالا نوشتید به هر کسی که دارای مجوز حمل اسلحه باشه هر چهار گروه از پروانه های فوق الذکر رو میده که بستگی به شکارچی داره که کدوم واریزیها رو پرداخت کرده باشه..حالا شما بگید هر نفر فقط میتونه از یک گروه از گروههای بالا رو پروانه دریافت کنه که بابل چند تا پروانه از گروههای مختلف رو به یک نفر میدن.
    البته صدق این مطلب تنها برای شهرستان بابل بوده که بنده با چشمای خود شاهد بودم و این قانون معلوم نی در چند شهر زیر پا گزاشته شود…
    واقعا متاسفم.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  72. سعید می‌گوید:

    لطفا یه نفر جوابگو باشه من امروز هم رفتم به اداره محیط زیست خوزستان واسه پیگیری پروانه . میگن هنوز به ما ابلاغ نشده !!!!! آخه یعنی چی ؟؟؟ آیا حقیقت داره؟؟؟؟ مگه چقدر باید زمان ببره تا یه بخشنامه برسه دستشون؟ مثلا عصر ارتباطاته

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  73. عباس شیرعلی می‌گوید:

    سلام در استان کرمان هم شکارچیان با اومدن همین دستورالعمل علنا دارن شکار میکنن توی یه ماشین چند روز پیش چهارتا لوله تفنگ از شیشه ها بیرون و آزادانه داشتن شکار میکردن ما فکر کردیم صادر شه ما خبر نداریم
    رفتیم اداره گفتند هنوز خبری نیست
    خب اگه پارتی بازیه میکنید خب ماهم خلاف میکنیم البته حق مونه شکار تفریح سالم افراد قانون منده چرا خودتون تبعیض قابل میشید
    با اینکارا متخلفین زیاد میشن وبس

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  74. حسین کرمانی... می‌گوید:

    با سلام…من خودم کسی هستم که الان دوساله بعد از اینکه فرزندانم و همسرم رو بخاطر زیادروی در شکار از دست دادم توبه کردم.اینو بدونید اونا خیلی بیشتر از ما انسانها حالیشونه.ما با شکار مخالف نیستیم شکار تفریح خوبیه ولی زیادرویش زندگی آدمو نابود میکنه..مثل من که همه چیم رفت.صدور پروانه شکار هیچ زمانی باعث کم شدن و نابود شدن این گونه ها نمیشه بلکه زیادروی کردن در شکار آن هم به صورت غیر مجاز باعث نابودی میشه.اگر ما ایرانی ها یاد بگیریم که تو هیچ کاری زیاده روی نکنیم دیگه بهتیرینیم…اونایی هم که زیاد روی میکنن بدونن آخرش میشن یه بدبختی مثل من که همه چیمو باختم….

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  75. محمد می‌گوید:

    بنظر من هیچ کشوری مثل ایران مقررات سخت گیرانه درخصوص شکار ندارند وقتی متوجه منظورم میشوید که شبکه های شکار در تلویزیونهای کشور ترکیه-قزاقستان-ترکمنستان-و……….راببینید که چطور پرندگان را به تعداد بسیار زیاد حتی درفصل بهار زمان تولید مثل شکار میکنند/بنده موافق صدور پروانه شکار هستم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  76. آرش می‌گوید:

    کی این پروانه رو میدین آخه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  77. شاهو می‌گوید:

    پس این ۱۰ استان امسال صادر نمیشه . واقعا که شکارچی های مجاز به اونا ظلم میشه . پس کی صادر میشه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  78. امین می‌گوید:

    سلام آخر تونستیم هفت خان رو رد کنیم و پروانه بگیریم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  79. ایرانی می‌گوید:

    شکارچی عاقبت به خیر نمیشود .بنشینید و تماشا کنید .

    داغ Thumb up 3 Thumb down 9

  80. بخوانییییییییییید لطفا می‌گوید:

    واقعا چرا به pcp مجوز نمیدن براى شکار پرنده!!!
    تفنگ هاى ساچمه زنى جز اسیب رسوندن به پرنده و محیط زیست مگه چیزى هم داره؟؟
    هر فردى میتونه با ساچمه زنى نابود کنه محیط زیستو بارها پیش میاد پرندگان نزیک به شکار هم اسیب میبینن واقعا جاى تاسف نداره؟؟؟
    درصورتى با پى سى پى میتونید یک مورد رو هدف قرار دهید شکار پرنده بسیار سختره ولى هرسختى لذت خودشو داره!
    صدتیر زدى هرصد تیر خطاست یک تیر بزن اما راست! لطفا مسئولین رسیدگى کنید ساچمه زنى تفنگ نامرداست و عاقبت خوبى نداره….

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>