عملیات اجرایی سد شفارود تا مشخص شدن نتایج ارزیابی زیست‌محیطی متوقف است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از تمهیدات جدید این سازمان برای جلوگیری از طرح‌های مغایر با معیارهای زیست‌محیطی خبرداد.

به گزارش روزنامه همشهری، معصومه ابتکار که یک روز پیش از پایان بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات دقایقی میهمان غرفه همشهری بود به پرسش‌هایی درباره بحران آب و نگرانی‌های ناشی از اجرای طرح‌های انتقال حوضه‌به‌حوضه آب پاسخ داد. او گفت که سازمان حفاظت محیط‌ زیست فقط با طرح انتقال آب برای تأمین آب شرب موافق است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره ساخت سد شفارود در گیلان هم گفت: قرار بود ۴۰۰ هکتار جنگل‌های هیرکانی به‌خاطر ساخت مخزن سد تخریب شود اما با پیگیری کمیته ارزیابی زیست‌محیطی، این میزان به کمتر از ۹۰ هکتار رسید با وجود این هنوز سازمان حفاظت محیط‌ زیست با این طرح موافقت نکرده و عملیات اجرایی این سد تا مشخص شدن نتایج قطعی ارزیابی زیست‌محیطی متوقف شده است.

ابتکار با تأکید بر اینکه در ساخت سد شفارود پای تأمین آب شرب ۵۰ هزار نفر در میان است خاطرنشان کرد: اکنون این پرسش بزرگ مطرح است که چگونه می‌توان در مناطق حساسی مثل جنگل‌های هیرکانی سد احداث کرد بی‌آنکه جنگل تخریب شود؟ این پرسشی است که انتظار می‌رود جامعه دانشگاهی، مهندسان و متخصصان کشور به آن پاسخ دهند. بر این اساس، تا زمانی که وزارت نیرو راهکاری برای حفظ جنگل ارائه ندهد عملیات ساخت سد شفارود متوقف می‌ماند.

معاون رئیس‌جمهور، در ادامه به تغییر نگاه دولت در بخش آب به‌ویژه انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر اشاره کرد و گفت: سیاست‌های دولت و به تبع آن رویکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به طرح‌های انتقال آب دگرگون شده به‌طوری که اجرای طرح انتقال آب منوط به انجام ارزیابی زیست‌محیطی است.

آن طور که رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌گوید، پس از رایزنی‌های متعدد با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازوکار ارزیابی زیست‌محیطی، اجرایی شده است و هیچ طرحی وجود ندارد که بخواهد در این دولت کلید بخورد بی‌آنکه مطالعات و ارزیابی آن به‌طور علمی و فنی صورت نگرفته باشد حتی اجرای طرح‌هایی که از قبل وجود دارد منوط به ارزیابی زیست‌محیطی شده است.

ابتکار با اعلام اینکه قوانین ارزیابی زیست‌محیطی و مقررات و آیین‌نامه‌های مرتبط با آن در دولت یازدهم به‌طور کامل بازنگری شده است، تأکید کرد: بنا به فرایند جدید، ارزیابی زیست‌محیطی از یک کار فرمالیته و نمایشی به فرایند جدی تبدیل شده و علاوه بر اعضای کمیته ارزیابی، استادان و صاحب‌نظران و حتی فعالان و نمایندگان تشکل‌های مردمی هم در کمیته ارزیابی حضور خواهند داشت تا فرایند ارزیابی کاملا علمی و فنی باشد.

به‌گفته ابتکار، بخشی از اختیارات کمیته ارزیابی مستقر در ستاد سازمان حفاظت محیط‌ زیست به استان‌ها تفویض می‌شود تا علاوه بر تسریع در امر ارزیابی، نظرات استان هم در فرایند مربوطه در نظر گرفته شود. البته استان‌ها آیین‌نامه سختگیرانه و بدون اغماض خواهند داشت تا خللی در فرایند ارزیابی ایجاد نشود.

ابتکار تصریح کرد: ارزیابی زیست‌محیطی زمانی مؤثر است که موارد مطالعات زیست‌محیطی هم در زمان اجرای طرح و هم هنگام بهره‌برداری از طرح به‌طور کامل رعایت شود. با همین نگاه، سازمان حفاظت محیط‌ زیست بر تمامی مراحل اجرای طرح‌های عمرانی و بهره‌برداری از آن نظارت قوی خواهد داشت.

دستورالعمل لازم هم برای این نظارت تدوین شده و هم‌اکنون برای تصویب در دستور کار کمیسیون زیربنایی دولت قرار دارد. انتظار می‌رود ظرف چند هفته آینده این دستورالعمل تصویب شود و بدین‌ترتیب مجالی برای تخلفات احتمالی در اجرای طرح‌های عمرانی چه در مرحله اجرا و چه در مرحله بهره‌برداری باقی نمی‌ماند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید : برای اجرای بی‌چون و چرای ارزیابی زیست‌محیطی و با هدف صیانت از محیط‌ زیست باید همه گلوگاه‌ها را بگیریم و در این میان، کمیسیون ماده ۲۱۵سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یکی از گلوگاه‌های مهم بود که خوشبختانه سازمان مدیریت با سازمان حفاظت محیط‌ زیست کاملا هماهنگ شده و از این پس، پیش از ارزیابی زیست‌محیطی برای هیچ طرحی، بودجه و اعتبار اختصاص داده نمی‌شود.

در استان هم با دستورالعمل جدید، بخش خصوصی نمی‌تواند محیط‌ زیست را دور بزند. حتی اگر خطایی صورت بگیرد، متولی طرح برای اجرای طرح ناگزیر باید از منابع طبیعی زمین بگیرد یا برای زیرساخت‌ها نیاز به برق و آب دارد که در این مراحل سازمان حفاظت محیط‌ زیست طرح را متوقف می‌کند.

+64
0
  

8 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    من نمی دانم این مسوولان واقعا به چه می اندیشند؟؟؟!!!!!!
    ساخت سد مسخره شفارود فاجعه ای دیگر برای طبیعت ستم دیده ایران

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  2. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    خدایا خودت به این جنگل های قدیمی رحم کن ،هیرکانی در خطر است

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  3. شاهین می‌گوید:

    کلاً این پروژه باید کنسل بشه
    سازمان محیط زیست متاسفانه داره خیلی ضعیف عمل می کنه در برابر سایر دستگاهها در موضع ضعف هست!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  4. مرغ حق می‌گوید:

    اینم از وضعیت یک بام و دو هوای اداره محیط زیست !
    تو آشوراده اسرار به تخریب و اینجا اسرار به احیا !!
    به فال نیک میگیریم انشاا.. این حرکت سیاسی نباشه !!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    بهترین طرح اینه که کلن بیخیال ساخت سد بشن چونکه زمانی که سد ساخته بشه با بالا امدن اب خدا میدونه چند هکتار از بهترین جنگلهای ایران تخریب بشه در ضمن این سد منطقه رو به دو قسمت مجزا تقسیم میکنه که به نظرم برای حیات وحش و تنوع ژنتیکی منطقه ضربه ی مهلکی باشه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  6. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    چرا از خانم ابنکار در مورد فریدونکنار سوال پرسیده نمیشه؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  7. محیط بان می‌گوید:

    بابا به کی بگیم که نوش دارو بعد مرگ سهراب چرا
    کل جنگل را نابود کردند تازه فهمیدن سد نباید بزنند
    این همه بودجه تو کشور هست سازمان محیط زیست نمی دونم چرا سرش بی کلاه می مونه
    کلی راه درآمد زایی می تونه داشته باشه ولی افسوس . این قانون یک در هزار چرا اجرا نمیشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>