نماد فرهنگ دوستی با حیوانات و تامل با طبیعت ایرانیان در خمینی شهر تخریب شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه یک برج کبوتر باستانی در شهرستان خمینی شهر اصفهان توسط کشاورز متخلفی که قصد توسعه کشتزارهای خود را داشت بوسیله بیل مکانیکی تخریب شد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان خمینی شهر در این باره گفت: به محض آنکه متوجه تخریب بخشی از این برج کبوتر توسط کشاورز متخلف شدیم موضوع از طریق اداره محیط زیست به نیروی انتظامی و اداره میراث فرهنگی شهرستان گزارش شد.

حسین خادمی اظهار داشت: خوشبختانه با اقدام به موقع نیوری انتظامی این متخلف دستگیر شده است اما در کمال تاسف بخش زیادی از این بنای ارزشمند بطور کامل تخریب شده است.

در شهرستان خمینی شهر اصفهان ۲۳ برج کبوتر وجود دارد که به دلیل بی توجهی دولت یا در آستانه تخریب هستند و یا از حضور کبوترها خالی شده اند.

احداث برج کبوترها و مصرف کود حاصله از آن در کشاورزی و صنعت، نمادی از فرهنگ غنی ایرانیان در دوستی با حیوانات و تامل با طبیعت می باشد.


………………..تصویر برج کبوتری که در شهرستان خمینی شهر توسط متخلفین تخریب شده است

برج کبوتر یا کبوترخانه‌ها ساختمان‌هایی کهن و باستانی هستند که معمولاً به شکل استوانه ساخته می‌شده‌اند. کبوترخانه‌ها برای گردآوری فضولات کبوترها و دیگر پرندگان به منظور استفاده بعنوان کود جهت مصارف کشاورزی ساخته می‌شده‌ است.

کود کبوتر در گذشته استفاده‌های بسیاری در صنعت نیز داشته، از جمله صنعت دباغی در چرم سازی و ساخت باروت. از این رو شاه عباس صفوی مالیات نسبتا سنگینی بر کبوتر خانه‌ها بست.

ساخت چنین بناهایی در گذشته های دور در حوالی اصفهان و یزد معمول بوده‌است.

طراحی و عملکرد کبوترخانه‌ها بسیار جالب و عالمانه بوده به گونه‌ای که در جذب کبوتران و خلق زیستگاهی امن برای کبوتر، حیرت برانگیز بوده است.

قطر سوراخ های ورودی کبوتران به داخل برج ها به اندازه‌ای ساخته شده است که تنها کبوتران می‌توانستند وارد آن شوند و پرندگان مهاجم مانند شاهین ها و جغدها قادر به ورود به داخل آن نبودند.

یک کبوترخانه گاهی محل تجمع حدود ۲۵ هزار کبوتر می‌شد. آشیانه‌ها آنچنان زیبا و منظم با مدل های یک شکل و از مصالح کاهگل ساخته شده بود که در تابستان بسیار خنک و به گونه‌ای بوده است که باد در فضای آن جاری بوده و برعکس در زمستان گرم و از وزش بادهای سرد محلی در امان بوده است.

همه این تمهیدات منجر به خلق این شاهکارهای معماری یعنی کبوترخانه‌های ایرانی شده است.

……………….تصویر برج کبوتری که در شهرستان خمینی شهر توسط متخلفین تخریب شده است

ابن بطوطه مراکشی ظاهرا اولین سفرنامه نویسی بوده که درباره کبوترخانه ایرانی سخن گفته است. او در سفر طولانی خود در حدود پنج قرن قبل (۴۷۷ سال پیش) از مشاهده برج کبوترها در ایران سخن می گوید.

شاردن، جهانگرد فرانسوی که در روزگار صفوی از ایران دیدن کرده‌ است نیز از برج کبوترهای ایران در سفرنامه خود بعنوان آثاری زیبا و جالب نام برده است.

شهرستان میبد یکی از زیباترین کبوترخانه‌ها را در خود جای داده است. کبوترخانه میبد، اثری مربوط به دوره قاجاریه است که دارای چهار هزار لانه کبوتر می‌باشد و با سبک استوانه‌ای و با ارتفاع حدود هشت متر و معماری اصیل یزد ساخته شده است و در جنوب شرقی شهر میبد قرار دارد که در سال ۱۳۶۴ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۶۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

+1
-189
  

16 دیدگاه

  1. Hunter می‌گوید:

    سلام
    واقعا هنری ناب و چشم نواز بوده

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 0

  2. ببر منقرض شده مازندران می‌گوید:

    ثبت شده ولی نگهداری نشد!!!!!!!!!!!!!!!!
    متأسفم از ثروت از دست رفته و بی عرضه بودن بعضی نهاد ها

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 1

  3. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    طرف مطمئنید از نظر روانی سالم بوده؟!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  4. وحید.ب می‌گوید:

    حال آدم به هم میخورد
    نه از آن نادانی که آنرا خراب کرده که از آن نادان تر هایی که متولی آن هستند
    کاش میکندند میدادند جمهوری آذربایجان آنرا ثبت جهانی کند!
    بعد صفحه کلید سالاران در مملکت ما کمپین ها را بیندازند که
    وای چه نشسته اید که بردند فرهنگ و تمدن مارا بردند و….
    نازیدن به تمدن چند هزار ساله ما را ببین!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  5. DORNA می‌گوید:

    پدران و نیاکان ما چه رابطه متقابل و با شکوهی با طبیعت داشته اند

    هنرمندانه سرپناه و دانه برای کبوتران فراهم می کردند و با فضولات و کود کبوتر زمین و کشت و کارشان پر رونق می شد؛ مثل ما به کودهای سرطان زای نیتراتی مبتلا نشده بودند…

    ضمن اینکه همین کبوتران بهترین کنترل کننده جمعیت حشرات به ویژه ملخ ها بوده اند و شیوه ای ارگانیک برای دفع آفات…

    ماها چقدر از آنها عقب مانده ایم!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  6. سعید می‌گوید:

    دنبال گنج هستند تاسف اوره

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  7. ahmad می‌گوید:

    از این دست آثار ثبت شده و رها شده بسیار داریم

    جا داره دولت آقای روحانی به این مسائل رسیدگی ویژه داشته باشه

    اصولا وقتی چیزی ثبت ملی میشه باید ازش محافظت بشه در غیر اینصورت مثل بسیاری از آثار یا به سرقت میره و یا تخریب میشه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  8. شاهین می‌گوید:

    ای داد ، متاسفانه میراث فرهنگی ایران هم مانند میراث طبیعیش در حال نابودی هست

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  9. kooshan می‌گوید:

    همانطور که در خبر هم آمده بعلل تاریخی و طبیعی بنای مفید و زیبایی بوده و تخریب آن باعث تأسف است اما باید توجه داشت درک و دریافت چنین موضوعاتی بستگی مستقیم به سطح پیشرفت و توسعه کشور دارد، و در یک شرایط مناسب از ثبات و امنیت و پیشرفت همه جانبه اولا درجه رفاه قابل قبول همگانی مهیا بوده و بعلت توسعه فرهنگی متناسب، قریب باتفاق اقشار مردم لااقل در سطح اولیه به اهمیت حفظ بناها و آثار تاریخی و طبیعی واقفند چرا که شاهد اهمیت دادن اقشار مختلف بویژه طبقات متوسط و تحصیل کرده جامعه به این مقولات بوده و در ضمن طی مبادلات گردشگری داخلی و خارجی شاهد مهم و نیز درآمد زا بودن آنها هستند و بعلاوه تدابیر و مقدمات لازم جهت نگهداری آنها مهیاست و اگر احیانا کسانی ناآگاهانه قصد آسیب رساندن داشته باشند طبعا ممانعت خواهد شد ولی در فقدان چنین شرایطی توجیه نگهداری و جلوگیری از صدمه رسانی به چنین مواریث ارزشمندی مشکل است و بطور مثال می بینیم در برخی کشورهای منطقه که چنین شرایطی وجود نداشته و اضافه بر آن آتش جنگهای ویرانگر داخلی هم برافروخته شده طی سالیان اخیر مرتب اخباری از تخریب و غارت و چپاول آثار تاریخی و باستانی این کشورها توسط برخی گروه های مسلح نظیر طالبان و داعش و مشابه آنها و بعضأ برخی کشورهای مداخله گر در درگیریها منتشر می شود و طبیعی است که محیط زیست و آثار طبیعی در این کشورها وضع بمراتب بدتری دارد.
    خوشبختانه در کشور ما شرایط بسیار بهتر است اما هنوز توجه همگانی و مؤثر به حفظ و نگهداری این ذخائر ارزشمند از نظرگاه رسمی و عمومی ، در سطح مطلوبی فراهم نیست که بایستی تلاش ملی در این راستا مدنظر باشد.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  10. علی پلنگ می‌گوید:

    دیده بان عزیز خبری از برزو نشد ؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  11. نیروانا می‌گوید:

    در اطراف اصفهان وبه ویژه در امتداد زاینده رود تا گاوخونی برج کبوترهای زیادی با معماریهای متنوع وریبا وجود دارد که متاسفانه در معرض ویرانی شدید قرارگرفتاند در معماری این ساختمانها همان نکاتی که در ساخت یک بنا برای انسان در نظر گرفته میشود برای برج کبوتر هم لخاظ میشود در سقف برج هم مکانی برای نشستن انسان واستفاده از طبیعت اطراف در نظر گرفته میشد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  12. reza می‌گوید:

    بی فرهنگی بعضی از مردم رو میرسونه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  13. reza می‌گوید:

    از میراث فرهنگی درخواست میشه هرچه سریعتر نسبت به بازسازی و اقدامات ایمنی دستورات لازم را بده

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  14. رشید می‌گوید:

    بنا به گزارشی که در این رابطه خواندیم یعنی متخلف این اندازه بی سواد بوده ؟

    مگر با خراب شدن این آثار باستانی چندمتر به کشتزار اضافه میشده ؟

    امان از این ……….

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  15. Nature می‌گوید:

    مث همیشه فقط باید تاسف خورد…

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>